01
poskytovanie služieb celej verejnosti
Verejnoprávni vysielatelia zaujali pragmatický prístup a uvedo-
mujú si, že dodržiavanie tradičnejšieho étosu znamená margina-
lizáciu a stratu verejnej podpory v zmysle sledovanosti a legitimi-
ty verejného financovania. V duálnom systéme verejnoprávnej
a súkromnej televízie, ktorý existuje v Európe, nie je verejnopráv-
ny vysielateľ úplne izolovaný od tlaku trhu – musí si zabezpečiť
sledovanosť populárnymi programami a preukázať ekonomickú
efektívnosť. Avšak rovnako, ako je úspech v sledovanosti zákla-
dom nárokov na verejné financovanie, existujú aj problémy pri
zosúladení tlakov a príťažlivosti trhu s tradičnejšími princípmi ve-
rejnoprávneho vysielania, ktoré boli vždy základom pre „osobitné“
financovanie vo forme koncesionárskych poplatkov alebo iných
foriem verejnej pomoci.
klasické programové služby pravdepodobne upadať aj naďalej,
preto je dôležité vstúpiť do 21. storočia s víziou a špecifickejším cie-
lením programových služieb na divákov/poslucháčov/čitateľov.
Inšpiráciou pre RTVS by mohli byť zahraničné médiá verejnej služ-
by, ktoré pravidelne komunikujú so svojimi divákmi, poslucháčmi
a čitateľmi nielen prostredníctvom televíznej obrazovky a rozhla-
sového éteru, ale najmä prostredníctvom internetu, sociálnych
médií, aplikácií alebo aj osobne.
Verejnoprávne médiá majú za úlohu podporovať národné spo-
ločenstvo a slúžiť menšinám, najmä znevýhodneným skupinám
obyvateľstva. Vzhľadom na súčasnú neistotu týkajúcu sa národnej
a európskej identity sú otázky kultúrnej rozmanitosti a pluralizmu
pre verejnoprávne médiá dôležitejšie ako kedykoľvek od polovice
20. storočia. V súčasnosti je hlavnou výzvou oživiť ich ponuku pre
viaceré sociálne skupiny a zaoberať sa odlišnými, ako aj spoločný-
mi potrebami obyvateľov Slovenska bez ohľadu na to, kde žijú. Na-
miesto predchádzajúceho dvojstranného vzťahu (televízia/divák)
by teraz mali verejnoprávne médiá formovať trojsmernú, multiplat-
formovú verejnú sféru a mali by vytvárať protipól masovému publiku.
Doba digitalizácie nám priniesla nespočetné množstvo možnos-
tí, ako tráviť čas, čo vidíme napríklad aj v rozšírenej ponuke rádií
alebo televíznych staníc o internete ani nehovoriac. Preto si mys-
lím, že cesta je v špecializácií programových služieb, aby divák
so špecifickým záujmom o tú-ktorú oblasť presne vedel, kde si
informácie nájde.
Inšpiráciou v tejto oblasti by mohla byť maďarská MTVA, kto-
rá svoje televízne a rozhlasové programové služby sprehľadni-
la, takže divák presne vie, akú informáciu dostane na konkrétnej
programovej službe. Obdobný trend vidno aj na iných televíziách
v Európe, ako poľská TVP alebo nemecká ZDF, ktoré postupne
upúšťajú od plnoformátových programových služieb a vytvárajú
nové programové služby špecializované na spravodajstvo, šport,
kultúru, programy pre deti a mládež, hudbu, dramatickú tvorbu,
archívne programy alebo regionálne programy.
Jednou z otázok, ktoré si musíme položiť, je, či by trh mal určovať,
čo budeme sledovať. Moja odpoveď znie, že nie, ale je dôležité ísť
hlbšie. Verejnoprávni vysielatelia majú špecifické povinnosti, po-
kiaľ ide o ich programové služby, ktoré sú im stanovené zákonom Programové služby
a ktoré súkromní vysielatelia nemusia napĺňať.
a ich charakteristika
Internet nezničil televíziu, v skutočnosti sa vďaka nemu stala príťaž-
livejšou – oslobodil ju od obmedzení a z obývačky, kde kraľovala bez (televízia, rozhlas,
konkurencie takmer polstoročie, ju rozšíril do našich spální a kuchýň,
kúpeľní, kancelárií, autobusov, vlakov a ulíc. Televízia sa zväčšila nové médiá)
a zároveň zmenšila: zdobí steny našich spoločných priestorov, ale
RTVS nedisponuje finančnými prostriedkami ani ľudskými kapa-
citami, aby naplnila veľké množstvo programových okruhov ako
TVP alebo britská BBC, ale určite by sme sa vedeli priblížiť počtu
programovýchslužieb, ktorévysielajúnapríkladchorvátskaHRT(5
televíznycha12rozhlasovýchslužieb)alebofínskaYLE(4televízne
a 9 rozhlasových služieb). Ideálne by bolo využiť možnosť zdieľa-
nia špecializovaných programov na jednej programovej frekvencii
podobne ako napríklad Česká televízia v prípade ČT:D a ČT art.
zároveň je mobilná a prenosná. Kde teraz nenájdete televíziu? Na
jednej strane je televízia na pokraji zániku, na strane druhej zažíva
znovuzrodenie; je to relikvia masového diváka 20. storočia, no záro-
veň nikdy nebola populárnejšia a kreatívnejšia. Sledujeme viac tele-
vízie, ale sledovanie klasickej lineárnej televízie je na ústupe.
Momentálne vysielanie RTVS dostatočne nereflektuje život okolo
nás. Veľká časť pôvodnej tvorby najmä v oblasti dokumentárnej
tvorby a publicistiky sa venuje výročiam a portrétom osobností.
Určite aj tieto subžánre majú miesto na obrazovke alebo v éteri,
ale chýba väčšia reflexia súčasných problémov obyvateľov Slovenska.
Možno povedať, že televízia sa mení, a aby sa zastavil úpadok
sledovania klasickej lineárnej televízie, je nevyhnutné, aby sa
verejnoprávni vysielatelia naďalej prispôsobovali prostrediu
21. storočia. So službami poskytovateľov programového obsahu
na požiadanie, ako sú Disney+ alebo Netflix, ktoré sú dostupné
už aj slovenským divákom, to bude ešte ťažšie, pretože ich kon-
kurencia spôsobí ešte väčšiu fragmentáciu publika. Už teraz majú
platformy v meniacom sa audiovizuálnom prostredí svoje miesto.
Ak verejnoprávne inštitúcie nebudú reflektovať tieto zmeny, budú
Situácia je viditeľná aj v dramatickej tvorbe, keď dramaturgia roz-
hlasu nemá možnosť vytvoriť napríklad čítanie z aktuálnej prózy
a poézie, pretože nedisponuje dodatočnými prostriedkami na ná-
kup práv a do éteru sa dostávajú často len voľné diela autorov.
Prioritou pri vytváraní programových služieb, či už televíznych,
alebo rozhlasových, musí byť dlhodobá udržateľnosť, a to progra-
mová aj rozpočtová. Má ísť primárne o vytváranie nového obsahu,
nie o formu jeho šírenia. Na druhej strane existuje veľká konku-
rencia na internete, preto médium musí šíriť obsah, na ktorý sa ob-
čania môžu spoľahnúť, objektívny, vierohodný, seriózny a vkusný.
Na to, aby RTVS dokázala získať záujem divákov a poslucháčov,
musí s nimi „držať krok“, byť pre nich relevantná, zaujímať sa o ich
situáciu, ale aj o záujmy, túžby a sny, čo sa momentálne deje vo
veľmi obmedzenej miere.
5