D ô v o d o v á s p r á v a A. Všeobecná časť
Návrh na vydanie zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti
so zrýchlením niektorých konaní predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Anna Zemanová, Juraj Šeliga, Peter Kremský a Ľuboš Krajčír.
Cieľom predloženého zákona je zabrániť obštrukciám šikanózneho charakteru zo strany jednotlivcov spomedzi tzv. verejnosti. Návrh zachováva právo verejnosti vyjadrovať sa k správe vecí verejných, ale zároveň vytvára predpoklady, aby toto právo bolo v rovnováhe s právom vlastníkov nehnuteľností na získanie jednotlivých rozhodnutí v reálnom čase.
V doterajšej aplikačnej praxi bolo možné sa niekedy stretnúť s výhradami zo strany správnych orgánov alebo navrhovateľov projektov, že niektorí predstavitelia tzv. verejnosti údajne vykonávajú svoje zákonné práva šikanóznym spôsobom, a to ako v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie, tak aj v následnom správnom konaní o povolení navrhovanej činnosti. Tieto svoje práva vykonávajú častokrát výlučne s cieľom odďaľovania právoplatnosti rozhodnutia o povolení činnosti, prípadne s cieľom sofistikovaného vyvíjania nátlaku na navrhovateľov projektu, pričom im v skutočnosti nejde o ochranu životného prostredia ani o zmiernenie vplyvov navrhovanej činnosti na životné prostredie.
Úplne zjavné je to v prípadoch, keď po uzatvorení (vynútenej) dohody s navrhovateľom projektu zrazu zainteresovaná verejnosť stiahne svoje podnety a návrhy, prípadne súdne žaloby, pričom následne uzatvorená dohoda z hľadiska svojho materiálneho smerovania nesleduje verejný záujem v oblasti životného prostredia, ale výlučne uspokojenie nejakých finančných, či materiálnych potrieb takýchto predstaviteľov zainteresovanej verejnosti, či ich sponzorov a podporovateľov.
Právny predpis, ktorý verejnosti priznáva právo na účasť v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie a v následných správnych konaniach o povolení činností, je v podmienkach Slovenskej republiky upravené v zákone č. 24/2006 Z. z., ktorý bol prijatý s cieľom naplniť medzinárodné záväzky Slovenskej republiky vyplývajúce z noriem medzinárodného a komunitárneho práva.
Medzinárodné právo, ktorým je Slovenská republika viazaná, sekundárne komunitárne právo, ako aj z nich vyplývajúca vnútroštátna zákonná úprava pomerne široko určuje práva verejnosti v konaniach o posudzovanie vplyvu na životné prostredie, pretože stačí, aby táto verejnosť podala odôvodnené písomné stanovisko, resp. odôvodnené pripomienky a automaticky sa z nej stáva dotknutá verejnosť, keďže uvedeným podaním jasne preukázala záujem.
Právne preto nie je možné prelamovať pomerne široko koncipované procesné právo vyplývajúce z medzinárodnej zelenej legislatívy, ako aj vnútroštátnych predpisov takým