Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2. Definícia problému
Napriek tomu, že parlament v máji 2022 schválil tzv. inflačný balík pomoci rodinám s deťmi, ktorý obsahuje aj postupné zvýšenie pravidelných mesačných prídavkov na dieťa v lete 2022 a následne od 1.1.2023 je predkladateľ presvedčený, že problémy s krytím zvýšených výdavkov práve pri deťoch nastupujúcich na prvého ročníka ZŠ je a bude aktuálny aj budúcich rokoch.
Tento zvýšený prídavok pre rodičov detí nastupujúcich do prvého ročníka základnej školy však bol v predmetnej novele zákona k 1.1. 2023 zrušený bez akejkoľvek predchádzajúcej diskusie a analýzy.
Tieto výdavky pritom stúpajú aj vplyvom mimoriadne vysokej inflácie a súvisiacim rastom cien tovarov a služieb, preto je možné považovať potrebu zvýšenej pozornosti k týmto deťom a ich rodičom za naďalej aktuálnu. Navrhované zvýšenie prídavku na dieťa predstavuje adresnú a systémovú formu finančnej pomoci pre rodičov detí nastupujúcich do prvého ročníka základnej školy. Predkladateľ je na základe 3-ročnej praxe vyplácania tohto mimoriadneho „príspevku pre rodičov prvákov“, presvedčený, že naďalej existuje opodstatnenie jeho vyplácania.
3. Ciele a výsledný stav
Predmetom návrhu zákona je opätovné zavedenie jednorazového zvýšenia prídavku na dieťa. Suma prídavku na dieťa sa zvýši o 106,33 eur za ten kalendárny mesiac, v ktorom nezaopatrené dieťa oprávnenej osoby prvýkrát nastúpilo do prvého ročníka základnej školy. Spravidla ide o september, prídavky na deti vyššie o 106,33 eur teda rodiny dostanú už v októbri daného roka. Znamená to, že rodič prváka, ktorý si začal v septembri plniť školskú dochádzku, dostane príspevok 106,33 eur vyplatený spolu s rodinným prídavkom v obvyklom čase a obvyklým spôsobom. Tak ako bolo cieľom pri jeho zavedení v roku 2019, jednorazové zvýšenie sumy prídavku na dieťa za kalendárny mesiac, v ktorom nezaopatrené dieťa prvýkrát nastúpi do prvého ročníka základnej školy, niektoré rodiny čiastočne, ale mnohé významne finančne odbremeňuje od zvýšených výdavkov, ktoré im vznikajú v dôsledku nástupu ich dieťaťa do základnej školy. Po opätovnom zavedení, resp. pokračovaní predmetného opatrenia je možné očakávať, že každé dieťa, ktoré začne plniť povinnú školskú dochádzku, bude mať zabezpečené základné školské potreby pri nástupe do školy. Predkladateľ to považuje za záujem dieťaťa, jeho rodiny, školy aj celej spoločnosti. Pri cielení tejto pomoci nie je možné hovoriť výhradne
o rodinách v hmotnej núdzi, problémy s ich vykrytím mávajú aj rodiny zamestnaných rodičov s nižšími mzdami. Pre rok 2022 MPSVR SR predpokladalo nástup približne 60 000 detí do prvého ročníka základnej školy. Pri stanovenej výške tohto zvýšeného príspevku boli v kapitole rozpočtu MPSVR SR pre 2022 (106,33 eur) plánované výdavky cca 6,42 mil. Eur.
Keďže predkladateľ navrhuje opätovné stanovenie tejto pomoci od roku 2023 na 106,33 eur, je možné predpokladať približne rovnakú úroveň výdavkov pre aj rok 2023.
4. Dotknuté subjekty
5. Alternatívne riešenia
---
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno Nie
7. Transpozícia práva EÚ
---
8. Preskúmanie účelnosti**
---
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ právneho predpisu: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
3.
Predmet návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie
c) nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Predmet návrhu právneho predpisu nie je v práve Európskej únie upravený, preto sa body 4 a 5 nevypĺňajú.