Pre obce, ktoré si nezavedú vážený množstvový zber komunálneho odpadu (v celej obci alebo jej časti, alebo pre určité skupiny poplatníkov), sa pri vyrubení poplatku principiálne nič nemení, nezakladajú sa zo zákona voči nim žiadne nové povinnosti alebo plnenia, avšak nevýhody v podobe nízkej motivácie predchádzať vzniku komunálneho odpadu, nízkej motivácie separovať vytriediteľné zložky zmesového komunálneho odpadu sa v „pôvodných systémoch“ spoplatnenia komunálneho odpadu a z toho prameniace náklady obce na činnosti a náklady súvisiace so zberom a likvidáciou komunálneho odpadu, týmto neeliminujú.
Zámer návrhu novely zákona reaguje aj na plnenie ustanovení Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 – 2024 v súvislosti so zlepšovaním životného prostredia a odpadového hospodárstva. Vo výsledku rozhodnutie o spôsobe určenia poplatku za komunálny odpad bude na rozhodnutí obce a to, či zavedie:
-paušálny poplatok (sadzba poplatku na osobu a deň),
-štandardný nevážený množstvový zber (ako súčin sadzby poplatku, veľkosti zbernej nádoby a frekvencie odvozu),
-vážený množstvový zber (poplatok vypočítaný podľa skutočného množstva odpadu vyjadreného v hmotnostných jednotkách),
-prípadne ich kombinácia podľa lokality v obci alebo podľa typu poplatníkov.