K bodu 6 (§ 79 ods. 1 a 2)
V nadväznosti na zavedený systém zberu komunálneho odpadu v obci sa viaže aj rozhodnutie obce o spôsobe určenia poplatku za komunálny odpad a to, či sa poplatníkovi určí:
-paušálny poplatok (sadzba poplatku na osobu a deň, resp. poplatok za osobu a rok),
-súčasný poplatok za nevážený množstvový zber (ako súčin sadzby poplatku, veľkosti zbernej nádoby a frekvencie odvozu), v ktorom je zahrnutý spolu poplatok za komunálny odpad a drobný stavebný odpad alebo len poplatok za komunálny odpad, ak obec ustanovila samostatne sadzbu poplatku za drobný stavebný odpad, ktorý sa samostatne aj vyrubuje,
-súčasný fakultatívny samostatný poplatok za vážený množstvový zber drobného stavebného odpadu,
-poplatok za vážený množstvový zber (poplatok vypočítaný podľa skutočného množstva odpadu vyjadreného v hmotnostných jednotkách),
-prípadne ich kombinácia podľa lokality v obci alebo podľa typu poplatníkov.
Obec teda môže mať na svojom území, alebo v časti obce alebo pre niektoré typy poplatníkov zavedený rôzny systém zberu komunálneho odpadu a podľa toho môže byť správcom poplatku určený poplatok rôzne.
V odseku 2 sa navrhuje nanovo určiť spôsob výpočtu paušálneho poplatku (za osobu a kalendárny deň, resp. na osobu a kalendárny rok) práve z dôvodu zadefinovania pojmu „paušálny poplatok“ a doplnenia spôsobu výpočtu paušálneho poplatku, ak obec využije možnosť transparentnejšieho stanovenia ročnej sadzby poplatku (obce to aj v súčasnosti bežne vo VZN robia).
K bodu 7 (§ 79 ods. 6 až 8)
Pre zvýšenie právnej istoty a v súlade s jednoznačným rozdelením spôsobov určenia poplatku sa navrhuje nanovo definovať spôsob výpočtu poplatku za nevážený množstvový zber komunálneho odpadu a drobného stavebného odpadu, za nevážený množstvový zber komunálneho odpadu (ak obec stanovila samostatnú sadzbu za vážený množstvový zber drobného stavebného odpadu) a za vážený množstvový zber drobného stavebného odpadu (v merite veci ide o status quo voči súčasnému spôsobu výpočtu poplatku pre tie isté systémy zberu komunálneho odpadu v obci).
K bodu 8 (§ 79a)
Navrhuje sa samostatný paragraf pre určenie poplatku za vážený množstvový zber komunálneho odpadu. Cieľom tohto paragrafu je definovať spôsob výpočtu preddavku na poplatku a definovať postup, akým obec zúčtuje uhradené preddavky na poplatku so skutočnými nákladmi obce na vážený množstvový zber komunálneho odpadu a nárokmi na úľavy z poplatku. Nároky na úľavy sa pri zúčtovaní uhradených preddavkov na poplatku uplatnia len z titulu veku poplatníka, z titulu sociálnej situácie poplatníka (držiteľ preukazu ŤZP, osoby v hmotnej núdzi, prevažne alebo úplne bezvládne osoby) alebo ak obec určí úľavu na základe preukázania vytriedenia určeného podielu komunálneho odpadu poplatníkom. Úľavy na poplatku pri nezdržiavaní sa na území obce viac ako 90 dní sa pri váženom množstvovom zbere komunálneho odpadu nepreukazujú, pretože nezdržiavanie sa na území obce je už premietnuté do množstva vyprodukovaného komunálneho odpadu, ktoré sa ukladá