1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR za stranu HLAS – sociálna demokracia.
Životné minimum je súčasnou legislatívou vymedzené ako spoločensky uznaná minimálna hranica príjmov fyzickej osoby, pod ktorou nastáva stav jej hmotnej núdze. Životné minimum, ktoré sa definuje ako stav hmotnej núdze občana, je považované za súhrn statkov a služieb, ktorý potrebuje spoločne hospodáriaca domácnosť určitej veľkosti a zloženia na uspokojovanie svojich životných potrieb považovaných v danom období za nevyhnutné na zaradenie sa do bežného života, aj keď na skromnej úrovni. Z tohto dôvodu, je preto samozrejme potrebné, aby životné minimum nebolo len právnou a ekomonickou kategóriou bez reálnej výpovednej hodnoty, ale aby skutočne zohľadňovalo aktuálne náklady ľudí a ceny platné na trhu. V súčasnom znení obsahuje zákon o životnom minime valorizačný mechanizmus v ustanovení § 5, ktorý vždy v polovici kalendárneho roka, upraví výšky životného minima, pokiaľ vyplynie takáto potreba. Pri tomto štandardnom mechanize však majú výraznejšiu váhu základné zložky spotrebného koša, ako napr. základné potraviny, výdavky na bývanie a zdravotnú starostlivosť a pod., čo spôsobuje, že valorizačný mechanizmus nedokáže dôsledne odrzkadliť bezprecedentný nárast životných nákladov spôsobený rastom cien energií, teda najmä elektriny, plynu, tepla (tvz. regulované ceny). Regulované komoditya ich ceny však veľmi významné pre domácnosti a ďalšie subjekty ako organizácie ako školy, nemocnice, zariadenia sociálnych služieb atď., preto zohľadnením ich nárastu vo valorizácií životného minima by sa dosiahol reálnejší odhad hranice hmotnej núdze človeka.
V Čl. I. sa navrhuje zaviesť nový, výnimočný mechanizmus valorizácie súm životného minima, ktorý by sa uplatnil v prípadoch mimoriadneho skokového nárastu regulovaných cien a dosiahol by zlepšenie pomoci štátu pri zabezpečovaní minimálnych životných podmienok svojich obyvateľov.
Cieľom návrhu zákona je tak zabezpečiť adekvátne životné podmienky pre najzraniteľnejšie skupiny obyvateľstva a zdravý vývoj budúcich generácií, nakoľko od sumy životného minima sa odvíjajú predovšetkým dávky a nástroje pomoci rodinám s deťmi, a to z dôvodu, že existujúce zastúpenie tovarov a služieb s regulovanou cenou v spotrebnom koši nezohľadňuje súčasný vplyv ich cenového nárastu nielen pre nízkopríjmové domácnosti, ale pre všetky domácnosti na Slovensku.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa doplniť do ustanovenia § 5 nový odsek 3, ktorý do zákona o životnom minime prináša nový mechanizmus mimoriadnej valorizácie sumy životného minima. Inštitút mimoriadnej valorizácie sa spustí len v dôsledku pomerne extrémneho, skokového, nárastu regulovaných cien, pokiaľ nárast regulovaných cien prekročí 1,5 násobok nárastu inflácie nízkopríjmových domácností meranej Štatistickým úradom SR za obdobie 1. kvartálu bežného roka, v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku. Výška mimoriadnej valorizácie, podľa novej úpravy § 5 ods. 3 by potom mala byť vo výške kumulovaného nárastu regulovaných cien, sledovanom Štatistickým úradom SR vo vykazovanom komponente „Regulované ceny“ v rámci jadrovej a čistej inflácie, za január, február a marec bežného roku, meraného ako zmena oproti predchádzajúcemu mesiacu v percentách.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia, vzhľadom na mimoriadnu naliehavosť jeho uplatňovania v praxi.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii: Nie prekladaným návrhom právneho predpisu dotknuté.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie: Úplný.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.