Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2023
2024
2025
2026
Príjmy verejnej správy celkom
- 3 653 238
-2 916 955
-1 813 893
-701 851
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
- Environmentálny fond
- 3 653 238
-2 916 955
-1 813 893
-701 851
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
v tom:
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
- 3 653 238
-2 916 955
-1 813 893
-701 851
Príloha č. 2
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov:
Navrhovaná právna úprava zvyšuje sadzby základných poplatkov za znečisťovanie ovzdušia tak, aby ich výška reflektovala negatívne vplyvy vypúšťania znečisťujúcich látok do ovzdušia a vo vyššej miere motivovala znečisťovateľov ovzdušia k ďalšiemu znižovaniu emisií. Výnosy z poplatkov za znečisťovanie ovzdušia príjmom Environmentálneho fondu (ďalej len „fond“). Za predpokladu rovnakých emisií dosiahnu celkové výnosy do roku 2030 približne 14,7 milióna eur, čo je o 6,7 milióna eur viac ako v súčasnosti. Kumulatívne výnosy do roku 2030 budú o 2,3 milióna eur vyššie v porovnaní so základným scenárom, hoci v prvých rokoch dôjde k zníženiu výnosov z dôvodu implementácie nábehového mechanizmu.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Cieľom návrhu zákona je nahradiť v súčasnosti platný zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov. Vzhľadom na skutočnosť, že súčasná právna úprava nereflektuje dostatočnú environmentálnu efektívnosť a málo, resp. vôbec nemotivuje znečisťovateľov ovzdušia k ďalšiemu znižovaniu emisií, pristúpilo Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky k príprave nového zákona o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia.
Predkladaný návrh zákona za cieľ vytvoriť účinný ekonomický a motivačný nástroj na dosiahnutie cieľov stanovených v oblasti ochrany ovzdušia podľa princípu „znečisťovateľ platí,“ tak ako to deklaruje Environmentálna Stratégia do roku 2030. Revízia platného zákona o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia patrí medzi prioritné opatrenia Národného programu znižovania emisií s cieľom znížiť emisie vybraných znečisťujúcich látok do roku 2030.
V navrhovanej právnej úprave sa pristúpilo k zvýšeniu sadzieb základných poplatkov za znečisťovanie ovzdušia pomocou nábehového kompenzačného koeficientu, ďalej sa navrhuje zvýšenie hranice minimálnej sadzby pre vznik poplatkovej povinnosti, z doterajších 34 eur na 500 eur, pristúpilo sa k upusteniu od poplatku za oxid uhoľnatý (CO) pre zdroje znečisťovania ovzdušia zaradené do schémy obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov. Zvýšenie sadzieb základných poplatkov za znečisťovanie ovzdušia prispeje k postupnému nárastu príjmov do Environmentálneho fondu.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
X zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Príloha č. 2
3
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2020
2021
2022
2023
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pri výpočte vplyvov navrhovanej právnej úpravy na verejné financie sa vychádzalo z údajov o emisiách z Národného emisného informačného systému (NEIS). Na základe údajov z NEIS-u bol vypočítaný celkový výnos z poplatkov za emisie znečisťujúcich látok vypustené v roku 2019 s aktuálne platnými sadzbami základných poplatkov za znečisťovanie ovzdušia. Za predpokladu rovnakého objemu emisií boli s novými navrhovanými sadzbami základných poplatkov za znečisťovanie ovzdušia odhadnuté celkové výnosy z poplatkov v nasledujúcich rokoch od nadobudnutia účinnosti navrhovanej právnej úpravy. Vypočítané odhadované výnosy boli porovnané s celkovým výnosom z poplatkov za emisie znečisťujúcich látok vypustené v roku 2019 a rozdiel bol vypočítaný v porovnaní s rokom 2019. Odhadnuté vplyvy predstavujú čistú zmenu, teda úhrn nárastu poplatkov, ktorý vyplýva z predkladaného návrhu, oproti súčasnému poplatkovému režimu.
Príloha č. 2
4
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Environmentálny fond
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
229 Ďalšie administratívne poplatky a iné poplatky a platby
229 005 za znečisťovanie ovzdušia
-3 653 238
-3 653 238
-3 653 238
-2 916 955
-2 916 955
-2 916 955
-1 813 893
-1 813 893
-1 813 893
-701 851
-701 851
-701 851
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Bežné transfery (640)
Transfery v rámci verejnej správy (641)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
-3 653 238
-2 916 955
-1 813 893
-701 851
Príloha č. 2
5
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
Príloha č. 2
6
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Príloha č. 2
7