Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Príloha č. 2
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov:Navrhovaná právna úprava zvyšuje sadzby základných poplatkov za znečisťovanie ovzdušia tak, aby ich výška reflektovala negatívne vplyvy vypúšťania znečisťujúcich látok do ovzdušia a vo vyššej miere motivovala znečisťovateľov ovzdušia k ďalšiemu znižovaniu emisií. Výnosy z poplatkov za znečisťovanie ovzdušia sú príjmom Environmentálneho fondu (ďalej len „fond“). Za predpokladu rovnakých emisií dosiahnu celkové výnosy do roku 2030 približne 14,7 milióna eur, čo je o 6,7 milióna eur viac ako v súčasnosti. Kumulatívne výnosy do roku 2030 budú o 2,3 milióna eur vyššie v porovnaní so základným scenárom, hoci v prvých rokoch dôjde k zníženiu výnosov z dôvodu implementácie nábehového mechanizmu.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Cieľom návrhu zákona je nahradiť v súčasnosti platný zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov. Vzhľadom na skutočnosť, že súčasná právna úprava nereflektuje dostatočnú environmentálnu efektívnosť a málo, resp. vôbec nemotivuje znečisťovateľov ovzdušia k ďalšiemu znižovaniu emisií, pristúpilo Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky k príprave nového zákona o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia.
Predkladaný návrh zákona má za cieľ vytvoriť účinný ekonomický a motivačný nástroj na dosiahnutie cieľov stanovených v oblasti ochrany ovzdušia podľa princípu „znečisťovateľ platí,“ tak ako to deklaruje Environmentálna Stratégia do roku 2030. Revízia platného zákona o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia patrí medzi prioritné opatrenia Národného programu znižovania emisií s cieľom znížiť emisie vybraných znečisťujúcich látok do roku 2030.
V navrhovanej právnej úprave sa pristúpilo k zvýšeniu sadzieb základných poplatkov za znečisťovanie ovzdušia pomocou nábehového kompenzačného koeficientu, ďalej sa navrhuje zvýšenie hranice minimálnej sadzby pre vznik poplatkovej povinnosti, z doterajších 34 eur na 500 eur, pristúpilo sa k upusteniu od poplatku za oxid uhoľnatý (CO) pre zdroje znečisťovania ovzdušia zaradené do schémy obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov. Zvýšenie sadzieb základných poplatkov za znečisťovanie ovzdušia prispeje k postupnému nárastu príjmov do Environmentálneho fondu.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Príloha č. 2
3
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pri výpočte vplyvov navrhovanej právnej úpravy na verejné financie sa vychádzalo z údajov o emisiách z Národného emisného informačného systému (NEIS). Na základe údajov z NEIS-u bol vypočítaný celkový výnos z poplatkov za emisie znečisťujúcich látok vypustené v roku 2019 s aktuálne platnými sadzbami základných poplatkov za znečisťovanie ovzdušia. Za predpokladu rovnakého objemu emisií boli s novými navrhovanými sadzbami základných poplatkov za znečisťovanie ovzdušia odhadnuté celkové výnosy z poplatkov v nasledujúcich rokoch od nadobudnutia účinnosti navrhovanej právnej úpravy. Vypočítané odhadované výnosy boli porovnané s celkovým výnosom z poplatkov za emisie znečisťujúcich látok vypustené v roku 2019 a rozdiel bol vypočítaný v porovnaní s rokom 2019. Odhadnuté vplyvy predstavujú čistú zmenu, teda úhrn nárastu poplatkov, ktorý vyplýva z predkladaného návrhu, oproti súčasnému poplatkovému režimu.
Príloha č. 2
4
Tabuľka č. 31 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Nedaňové príjmy (200)1
229 Ďalšie administratívne poplatky a iné poplatky a platby
229 005 za znečisťovanie ovzdušia
-3 653 238
-3 653 238
-3 653 238
-2 916 955
-2 916 955
-2 916 955
-1 813 893
-1 813 893
-1 813 893
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Transfery v rámci verejnej správy (641)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Príloha č. 2
5
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom