Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 10.12.2020Ukončenie: 23.12.2020
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
máj 2021
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
máj 2022
2. Definícia problému
Súčasná právna úprava týkajúca sa platenia poplatkov za znečisťovanie ovzdušia bola prijatá ešte v roku 1998 a nereflektuje dostatočnú environmentálnu efektívnosť. Súčasná výška poplatkov len málo alebo vôbec nemotivuje k ďalšiemu znižovaniu emisií a slabo reflektuje negatívne dopady vypúšťania znečisťujúcich látok do ovzdušia. Slovenská republika jedny z najnižších poplatkov za základné znečisťujúce látky. Optimálna výška poplatkov by sa mala rovnať nákladom, ktoré znečistenie spôsobuje. Poplatky za znečisťovanie ovzdušia je potrebné razantne zvýšiť a každoročne ich prispôsobovať inflácií. Predkladaný návrh zákona zužuje počet spoplatnených znečisťujúcich látok na 6: TZL, SO2, NOx, CO a TOC.
Na základe uvedeného pristúpilo Ministerstvo životného prostredia SR k príprave nového zákona o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia. V navrhovanej právnej úprave sa pristúpilo k zvýšeniu sadzieb základných poplatkov za znečisťovanie ovzdušia pomocou nábehového kompenzačného koeficientu, navrhuje sa zvýšenie hranice minimálnej sadzby pre vznik poplatkovej povinnosti, z doterajších 34 eur na 500 eur, ďalej sa navrhuje upustenie od poplatku za oxid uhoľnatý (CO) pre zdroje znečisťovania ovzdušia zaradené do schémy obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov spaľujúcich fosílne palivo. Návrhom sa zároveň pristúpilo k časovému obmedzeniu osobitného poplatkového režimu pre zdroje znečisťovania ovzdušia využívajúce hnedé uhlie so slovenským pôvodom v množstve nad 30%, ďalej sa pristúpilo k zmene oznamovacej povinnosti prostredníctvom NEIS a zavedenie poplatkovej povinnosti pre malé zdroje znečisťovania ovzdušia bude v kompetencii obce.
3. Ciele a výsledný stav
Predkladaný návrh zákona má za cieľ vytvoriť účinný ekonomický a motivačný nástroj na dosiahnutie cieľov stanovených v oblasti ochrany ovzdušia podľa princípu „znečisťovateľ platí,“ tak ako to deklaruje Environmentálna Stratégia do roku 2030. Účelom návrhu zákona je nahradenie v súčasnosti platného zákona č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov, čo predstavuje aj jedno z prioritných opatrení Národného programu znižovania emisií, s cieľom znížiť emisie vybraných znečisťujúcich látok do roku 2030.
4. Dotknuté subjekty
Prevádzkovatelia veľkých, stredných a malých zdrojov znečisťovania ovzdušia,Environmentálny fond,Verejná správa.
5. Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenie 0 - pôvodný stav (Súčasná právna úprava týkajúca sa platenia poplatkov za znečisťovanie ovzdušia bola prijatá ešte v roku 1998 a nereflektuje dostatočnú environmentálnu efektívnosť. Súčasná výška poplatkov len málo alebo vôbec nemotivuje k ďalšiemu znižovaniu emisií a slabo reflektuje negatívne dopady
vypúšťania znečisťujúcich látok do ovzdušia. SR jedny z najnižších poplatkov za základné znečisťujúce látky. Optimálna výška poplatkov by sa mala rovnať nákladom, ktoré znečistenie spôsobuje. Poplatky za znečisťovanie ovzdušia je potrebné razantne zvýšiť a každoročne ich prispôsobovať inflácií.).Alternatívne riešenie 1 - prijatie návrhu zákona (Cieľom návrhu zákona je vytvoriť účinný ekonomický a motivačný nástroj na dosiahnutie cieľov stanovených v oblasti ochrany ovzdušia podľa princípu „znečisťovateľ platí,“ tak ako to deklaruje Environmentálna Stratégia do roku 2030. Účelom návrhu zákona je nahradenie v súčasnosti platného zákona č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov, čo predstavuje aj jedno z prioritných opatrení Národného programu znižovania emisií, s cieľom znížiť emisie vybraných znečisťujúcich látok do roku 2030. Aktuálne platný zákon bol prijatý v roku 1998.).
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Nie
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
Ing. Andrea Verešová, odbor ochrany ovzdušia
12. Zdroje
Pri vypracovávaní doložky a analýz sa vychádzalo z interných zdrojov.
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II. Pripomienky a návrhy zmien komisie: 1. K vplyvom na rozpočet verejnej správy - Komisia žiada vzhľadom na zrušenie poplatkovej povinnosti pre malé zdroje znečisťovania ovzdušia doplnenie do predmetnej doložky negatívny vplyv návrhu zákona na rozpočty obcí. V tejto súvislosti Komisia žiada podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ako aj podľa platnej Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov dopracovať do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy kvantifikáciu vplyvov návrhu zákona na rozpočty obcí na bežný rok a tri nasledujúce rozpočtové roky spolu s návrhom ich rozpočtového zabezpečenia. Z formálneho hľadiska je potrebné v tabuľke č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy uviesť Environmentálny fond do riadku „Príjmy verejnej správy v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť“ s príslušnými sumami v jednotlivých rozpočtových rokoch.
Stanovisko predkladateľa: Na základe zásadných pripomienok z MPK, návrh zákona bol upravený a obce získajú právomoc rozhodnúť o zavedení poplatkov za malé zdroje. Z tohto aspektu obec sa rozhodne, či poplatky za znečisťovanie ovzdušia pre obec príjmom alebo či prevažujú administratívne náklady na zavedenie poplatkov.
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy bude formálne upravená v zmysle pripomienky.
2. K vplyvom na podnikateľské prostredie - Komisia odporúča uviesť správny počet poplatníkov podľa Národného emisného informačného systému. Ich skutočný počet je po vylúčení amoniaku a znížení hranice zo 101 na 100 eur nižšie ako 2560 poplatníkov, čo zmenšuje vplyv materiálu na podnikateľské prostredie. Predkladateľ uviedol v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie, že predmetný materiál vplyv na všetky kategórie podnikov, avšak v časti 9. Doložky vybraných vplyvov predkladateľ nevyznačil vplyv materiálu na MSP. V tejto súvislosti Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie vplyvov predloženého materiálu aj na MSP v časti 9. Vplyvy navrhovaného materiálu Doložky vybraných vplyvov.
Stanovisko predkladateľa: Vzhľadom na zúženie počtu ZL a úpravu poplatkov analýza vplyvov na podnikateľské prostredie a Doložka vybraných vplyvov bola upravená v zmysle pripomienok.