DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia (ďalej len „návrh zákona“).
Návrh zákona za cieľ vytvoriť účinný ekonomický a motivačný nástroj na dosiahnutie cieľov stanovených v oblasti ochrany ovzdušia podľa princípu „znečisťovateľ platí,“ tak ako to deklaruje Environmentálna Stratégia do roku 2030. Účelom návrhu zákona je nahradenie v súčasnosti platného zákona č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov, čo predstavuje aj jedno z prioritných opatrení Národného programu znižovania emisií, s cieľom znížiť emisie vybraných znečisťujúcich látok do roku 2030. Aktuálne platný zákon bol prijatý v roku 1998.
Počet spoplatnených znečisťujúcich látok sa zúži na šesť: TZL,SO2, NOx, CO, TOC a amoniak. Poplatky za znečisťovanie ovzdušia podľa teraz platného zákona neprimerane nízke a nezohľadňujú doterajšiu infláciu. Navrhovaná právna úprava zvyšuje sadzby základných poplatkov tak, aby ich výška reflektovala viac negatívne vplyvy vypúšťania znečisťujúcich látok do ovzdušia a vo vyššej miere motivovala znečisťovateľov ovzdušia k ďalšiemu znižovaniu emisií. Navrhuje sa postupné zvyšovanie sadzby poplatkov s tým, že v priebehu piatich rokov pomocou nábehového kompenzačného koeficientu sa poplatok zdvojnásobí a do roku 2030 sa znova zdvojnásobí. Následne od roku 2031 sa navrhuje každoročné navyšovanie poplatkov prispôsobené výške inflácie.
Okrem aktualizácie výšky sadzieb za znečisťujúce látky a určenie nábehového kompenzačného koeficientu sa v návrhu zákona ďalej navrhuje zvýšenie hranice minimálnej sadzby pre vznik poplatkovej povinnosti, z doterajších 34 eur na 500 eur. Uvedeným opatrením sa zníži počet poplatníkov a dosiahne sa, že poplatky budú platiť významní znečisťovatelia ovzdušia.
Zároveň sa navrhuje upustenie od poplatku za oxid uhoľnatý (CO) pre zdroje znečisťovania ovzdušia zaradené do schémy obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov, aby nedochádzalo k dvojitému spoplatňovaniu „fosílneho uhlíka“ (za emisie CO z biomasy sa platí).
Súčasne platná legislatíva uprednostňuje zdroje znečisťovania ovzdušia využívajúce hnedé uhlie so slovenským pôvodom v množstve nad 30 % ustanoveným osobitným poplatkovým režimom. Toto zvýhodňovanie sa ponecháva do konca roku 2023.
Ďalej sa navrhuje zrušenie osobitnej oznamovacej povinnosti, nakoľko za oznámenie bude považované oznámenie údajov o emisiách do Národného emisného informačného systému (NEIS). Pričom povinnosť oznamovať údaje o emisiách do NEIS z veľkých a stredných zdrojov znečisťovania ovzdušia pre všetky znečisťujúce látky podľa prílohy č. 2 vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší v znení neskorších predpisov ostáva zachovaná.
Pôvodný zámer oslobodiť od poplatkovej povinnosti malé zdroje sa na základe zásadných pripomienok zmenil na právomoc miesta obcí, rozhodnúť všeobecne záväzným nariadením o zavedení poplatkov v danom meste či obci.
Navrhovanou právnou úpravou sa dosiahne posilnenie princípu „znečisťovateľ platí“, zníženie administratívnej záťaže jednak pre prevádzkovateľov malých zdrojov znečisťovania ovzdušia, ale aj pre úradníkov na obciach sa dosiahne významné zjednodušenie platenia poplatkov a žiadaný environmentálny prínos.
Návrh zákona predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a negatívny sociálny vplyv. Nepredpokladajú sa vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K § 1
Definujú sa subjekty, ktoré podliehajú poplatkovej povinnosti za znečisťovanie ovzdušia. Poplatok za znečisťovanie ovzdušia budú platiť prevádzkovatelia stredných a veľkých zdrojov znečisťovania ovzdušia. Obec právomoc zaviesť poplatky za emisie pre malé zdroje všeobecne záväzným nariadením. Poplatky za emisie sa vzťahujú len na prevádzkovateľov zdrojov, ktoré sú právnickými osobami a fyzickými osobami oprávnenými na podnikanie.
K § 2
V ustanovení sa upravuje postup a spôsob výpočtu poplatku za emisie pre veľké a stredné zdroje znečisťovania ovzdušia, ktorý je podrobne uvedený v prílohe č. 2 návrhu zákona, pričom základný poplatok pre všetky znečisťujúce látky vypúšťané do ovzdušia, na ktoré sa vzťahuje poplatková povinnosť je uvedený v tabuľke č. 1 prílohy č. 2 a kompenzačný koeficient, ktorý sa uplatňuje podľa roku vypustenia emisií je uvedený v tabuľke č. 2 prílohy č. 2.
V prípade, že veľký alebo stredný zdroj znečisťovania ovzdušia spadá pod obchodovanie s emisnými kvótami, poplatok za emisie oxidu uhoľnatého sa neurčuje, pričom uvedené neplatí pre spaľovanie biomasy a bioplynu. V prípade, že pre niektorú znečisťujúcu látku z veľkého alebo stredného zdroja znečisťovania ovzdušia určené odchylné hodnoty z emisných limitov podľa zákona č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, pri výpočte poplatku pre takúto znečisťujúcu látku sa použije aj koeficient odchylnej hodnoty KOH = 3.
Zároveň sa ustanovuje, že poplatková povinnosť sa uplatňuje aj počas skúšobnej prevádzky zdroja a poplatok za emisie sa zaokrúhľuje na celé euro smerom dole.
V ustanovení sa ďalej upravuje osobitná poplatková povinnosť pre veľké a stredné zdroje, ktoré používajú hnedé uhlie majúce pôvod na území Slovenskej republiky v množstve nad 30 % ročnej spotreby, ako aj výpočet ročného poplatku za emisie prevádzkovateľa veľkého alebo stredného zdroja znečisťovania ovzdušia.
K § 3
V ustanovení sa upravuje právomoc obce zaviesť poplatky za emisie pre vybrané malé zdroje v časti A. prílohy č. 3 a ustanovuje sa postup výpočtu poplatku za emisie pre vybrané malé zdroje. Obec môže taktiež rozhodnúť o oslobodení od poplatkov za emisie za malé zdroje vo vymenovaných prípadoch, napr. školy, obecné a sociálne zariadenia. Zároveň sa upravuje aj výpočet ročného poplatku za emisie prevádzkovateľa malého zdroja znečisťovania ovzdušia.
K § 4
V ustanovení sa upravuje povinnosť prevádzkovateľov veľkých zdrojov a stredných zdrojov pravidelne elektronicky oznamovať príslušnému okresnému úradu údaje potrebné na určenie výšky poplatku za emisie, a to podľa skutočnosti predchádzajúceho roku prostredníctvom zadania údajov ročnej evidencie do databázy Národného emisného informačného systému (NEIS).
Zároveň je upravená oznamovacia povinnosť pri zmene prevádzkovateľa veľkého alebo stredného zdroja a pri zániku veľkého alebo stredného zdroja.
Prevádzkovatelia vybraných malých zdrojov v obci, ktorá si všeobecne záväzných nariadením ustanovila poplatkovú povinnosť, oznamujú údaje potrebné na výpočet poplatku za emisie písomne obci do 28. februára.
K § 5
V ustanovení sa upravuje spôsob a lehoty platenia poplatku za emisie v závislosti od výšky ročného poplatku. Zároveň sa upravuje postup pri platení poplatku za emisie pri zmene prevádzkovateľa veľkého alebo stredného zdroja a pri zániku veľkého alebo stredného zdroja. V ustanovení sa ďalej upravuje, že poplatková povinnosť nevzniká prevádzkovateľovi veľkých a stredných zdrojov znečisťovania ovzdušia vtedy, ak vypočítaná výška ich ročného poplatku za emisie je menej ako 500 eur a prevádzkovateľovi malých zdrojov znečisťovania ovzdušia vtedy, ak vypočítaná výška ich ročného poplatku za emisie je menej ako 100 eur.
K § 6
V ustanovení sa upravuje, že príjemcom poplatkov za emisie platených prevádzkovateľom veľkých zdrojov a stredných zdrojov je Environmentálny fond. Príjemcom poplatkov za emisie platených prevádzkovateľom malých zdrojov je obec.
K § 7
V ustanovení sa upravujú pokuty za nesplnenie oznamovacej povinnosti pri zmene prevádzkovateľa veľkého alebo stredného zdroja a pri zániku veľkého alebo stredného zdroja. Pokuty uložené okresným úradom príjmom rozpočtu okresného úradu. V ustanovení sa ďalej upravujú pokuty za nesplnenie oznamovacej povinnosti prevádzkovateľa malého zdroja. Pokuty uložené obcou príjmom rozpočtu obce. Zároveň sa ustanovuje, že za opakované protiprávne konanie možno uložiť pokutu až do výšky dvojnásobku hornej hranice pokút.
K § 8
V ustanovení sa upravuje postup a lehoty v konaní pri vydávaní rozhodnutí o poplatkoch príslušnými orgánmi ochrany ovzdušia.
K § 9
V ustanovení sa upravujú prechodné ustanovenia. Na konanie začaté pred účinnosťou zákona sa vzťahujú doterajšie predpisy. Zároveň sa upravuje prechodné obdobie pre veľké a stredné zdroje, ktoré používajú hnedé uhlie majúce pôvod na území Slovenskej republiky v množstve nad 30 % ročnej spotreby pre znečisťujúce látky vypustené do ovzdušia za roky 2022 a 2023.
Osobitná poplatková povinnosť pre veľké a stredné zdroje znečisťovania ovzdušia spaľujúce hnedé uhlie so slovenských pôvodom v množstve nad 30 % je zavedená aj v aktuálne platnej právnej úprave poplatkového zákona, a to na základe vyhlásenia všeobecného hospodárskeho záujmu na výrobe elektrickej energie z domáceho uhlia v SR. Nakoľko predmetná podpora výroby elektriny z domáceho uhlia bude platiť do konca roku 2023, bolo predmetné zvýhodnenie premietnuté aj do návrhu zákona.
K § 10
Nadobudnutím účinnosti zákona sa zrušuje zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov.
K § 11
Ustanovuje sa dátum nadobudnutia účinnosti zákona, ktorým je 1. január 2023.
K prílohe č. 1
V prílohe je uvedený zoznam znečisťujúcich látok vypúšťaných do ovzdušia, na ktoré sa vzťahuje poplatková povinnosť.
K prílohe č. 2
V prílohe uvedené výpočtové vzťahy a podrobný postup pre výpočet poplatku za emisie za znečisťujúce látky vypustené do ovzdušia z veľkého alebo stredného zdroja znečisťovania ovzdušia, výpočet poplatku za emisie za veľký alebo stredný zdroj, ako i výpočet ročného poplatku za emisie prevádzkovateľa veľkého alebo stredného zdroja.
V tabuľke č. 1 prílohy uvedené základné sadzby poplatkov za emisie za znečisťujúce látky podliehajúce poplatkovej povinnosti.
V tabuľke č. 2 prílohy uvedené kompenzačné koeficienty pre znečisťujúce látky podliehajúce poplatkovej povinnosti. Kompenzačný koeficient je nastavený tak, aby sa prechodnom období od roku 2023 do 2027 (za emisie rokov 2022 2026) základné poplatky (sadzby) za jednotlivé znečisťujúce látky zdvojnásobili. V období od roku 2027 do roku 2030 kompenzačný koeficient znovu poplatok do roku 2030 zdvojnásobí oproti roku 2026. Od roku 2031 kompenzačný koeficient zohľadňuje mieru inflácie od roku 2030.
K prílohe č. 3
V prílohe č. 3 v časti A. je uvedený zoznam vybraných malých zdrojov, ktoré môže obec spoplatniť. V časti B. prílohy uvedené údaje, ktoré prevádzkovateľ vybraného malého zdroja oznamuje obci a tiež je uvedený základný poplatok pre výpočet poplatku za emisie za vybrané malé zdroje. V časti C. prílohy je uvedený výpočet poplatku za emisie za vybraný malý zdroj a v časti D. prílohy ročný poplatok za emisie prevádzkovateľa za vybrané malé zdroje prevádzkované v jednej obci.
V Bratislave dňa 26. mája 2022
Eduard Heger v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Ján Budaj v. r.
minister životného prostredia
Slovenskej republiky