Návrh zákona predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a negatívny sociálny vplyv. Nepredpokladajú sa vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K § 1
Definujú sa subjekty, ktoré podliehajú poplatkovej povinnosti za znečisťovanie ovzdušia. Poplatok za znečisťovanie ovzdušia budú platiť prevádzkovatelia stredných a veľkých zdrojov znečisťovania ovzdušia. Obec má právomoc zaviesť poplatky za emisie pre malé zdroje všeobecne záväzným nariadením. Poplatky za emisie sa vzťahujú len na prevádzkovateľov zdrojov, ktoré sú právnickými osobami a fyzickými osobami oprávnenými na podnikanie.
K § 2
V ustanovení sa upravuje postup a spôsob výpočtu poplatku za emisie pre veľké a stredné zdroje znečisťovania ovzdušia, ktorý je podrobne uvedený v prílohe č. 2 návrhu zákona, pričom základný poplatok pre všetky znečisťujúce látky vypúšťané do ovzdušia, na ktoré sa vzťahuje poplatková povinnosť je uvedený v tabuľke č. 1 prílohy č. 2 a kompenzačný koeficient, ktorý sa uplatňuje podľa roku vypustenia emisií je uvedený v tabuľke č. 2 prílohy č. 2.
V prípade, že veľký alebo stredný zdroj znečisťovania ovzdušia spadá pod obchodovanie s emisnými kvótami, poplatok za emisie oxidu uhoľnatého sa neurčuje, pričom uvedené neplatí pre spaľovanie biomasy a bioplynu. V prípade, že sú pre niektorú znečisťujúcu látku z veľkého alebo stredného zdroja znečisťovania ovzdušia určené odchylné hodnoty z emisných limitov podľa zákona č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, pri výpočte poplatku pre takúto znečisťujúcu látku sa použije aj koeficient odchylnej hodnoty KOH = 3.
Zároveň sa ustanovuje, že poplatková povinnosť sa uplatňuje aj počas skúšobnej prevádzky zdroja a poplatok za emisie sa zaokrúhľuje na celé euro smerom dole.
V ustanovení sa ďalej upravuje osobitná poplatková povinnosť pre veľké a stredné zdroje, ktoré používajú hnedé uhlie majúce pôvod na území Slovenskej republiky v množstve nad 30 % ročnej spotreby, ako aj výpočet ročného poplatku za emisie prevádzkovateľa veľkého alebo stredného zdroja znečisťovania ovzdušia.
K § 3
V ustanovení sa upravuje právomoc obce zaviesť poplatky za emisie pre vybrané malé zdroje v časti A. prílohy č. 3 a ustanovuje sa postup výpočtu poplatku za emisie pre vybrané malé zdroje. Obec môže taktiež rozhodnúť o oslobodení od poplatkov za emisie za malé zdroje vo vymenovaných prípadoch, napr. školy, obecné a sociálne zariadenia. Zároveň sa upravuje aj výpočet ročného poplatku za emisie prevádzkovateľa malého zdroja znečisťovania ovzdušia.
K § 4
V ustanovení sa upravuje povinnosť prevádzkovateľov veľkých zdrojov a stredných zdrojov pravidelne elektronicky oznamovať príslušnému okresnému úradu údaje potrebné na určenie výšky poplatku za emisie, a to podľa skutočnosti predchádzajúceho roku prostredníctvom zadania údajov ročnej evidencie do databázy Národného emisného informačného systému (NEIS).