2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financieUveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Priemerný mesačný počet poberateľov (otcov) navrhovanej dávky materské po narodení dieťaťa odhadujeme na úrovni približne 3 000 osôb, nakoľko predpokladáme, že približne 70 % mužov otcov splní podmienky nároku na dávku materské v čase narodenia potomka a približne 90 % z tohto počtu následne bude dávku materské po narodení dieťaťa aj čerpať. Priemerná denná výška dávky na jedného poberateľa sa odhaduje v roku 2022 na úrovni 36,5 eura, v roku 2023 na úrovni približne 39,0 eura, v roku 2024 na úrovni približne 41,5 eura a v roku 2025 na úrovni 43,5 eura. Kvantifikácia predpokladá rast vymeriavacích základov na základe makroekonomickej prognózy Inštitútu finančnej politiky z februára 2022.
Navrhovaná právna úprava zakladá zvýšené výdavky na čerpanie dávky materské pri narodení dieťaťa, ktoré odhadujeme v roku 2022 na úrovni 3,0 mil. eur, v roku 2023 na úrovni približne 19,4 mil. eur, v roku 2024 na úrovni 20,6 mil. eur a v roku 2025 na úrovni 21,7 mil. eur (dĺžka podporného obdobia sa navrhuje na 14 dní). Ak poistenec čerpá navrhovanú dávku materské pri narodení dieťaťa, znižuje sa mu počet dní následného čerpania súčasnej dávky materské, ktoré zákon pre iného poistenca stanovuje na 28 týždňov. V tejto súvislosti preto očakávame úsporu na výdavkoch na dávke materské v roku 2024 na úrovni približne 7,4 mil. eur a v roku 2025 na úrovni približne 7,8 mil. eur. Kvantifikácia predpokladá, že len približne štvrtina otcov, ktorí budú čerpať navrhovanú dávku materské pri narodení dieťaťa, budú následne čerpať aj zvyšnú časť nároku na dávku materské. Vzhľadom na vyššie uvedené predpokladáme negatívny vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne vo výške približne 3,0 mil. eur v roku 2022, približne 19,4 mil. eur v roku 2023, približne 13,2 mil. eur v roku 2024 a približne 13,9 mil. eur v roku 2025.
Navrhovaná právna úprava zakladá zvýšené výdavky aj na štátny rozpočet, z dôvodu, že poistenci čerpajúci dávku materské sú súčasne aj tzv. poistencami štátu, za ktorých platí poistné na dôchodkové poistenie a do rezervného fondu solidarity štát. V tejto súvislosti navrhovaná právna úprava zakladá zvýšené výdavky na Kapitolu MPSVR SR, ktoré nie sú v rokoch 2022 až 2025 rozpočtovo zabezpečené a bude potrebné ich dofinancovať zo štátneho rozpočtu. Celkové zvýšenie výdavkov odhadujeme pri priemernom mesačnom počte poistencov na úrovni 3 000 osôb a pri dĺžke podporného obdobia 14 dní v roku 2022 na úrovni približne 0,5 mil. eur a v rokoch 2023 na úrovni približne 3,1 mil. eur, v roku 2024 na úrovni približne 3,3 mil. eur a v roku 2025 na úrovni 3,5 mil. eur. Zvýšené výdavky štátneho rozpočtu budú príjmom Sociálnej poisťovne a súkromných dôchodkových správcovských spoločností. Pozitívny vplyv na Sociálnu poisťovňu odhadujeme v roku 2022 na úrovni 0,4 mil. eur, v roku 2023 na úrovni 2,7 mil. eur, v roku 2024 na úrovni 2,9 mil. eur a v roku 2025 na úrovni 3,1 mil. eur.
Vzhľadom na to, že počas čerpania rodičovskej dovolenky v rozsahu 9 týždňov a služobného voľna v rozsahu po sebe idúcich 14 dní pri narodení dieťaťa patrí policajtovi/vojakovi služobný plat, ktorý sa vypláca a je rozpočtovaný v rámci daného kalendárneho roka, pričom tieto finančné prostriedky sú zabezpečené v rámci daného rozpočtového roka v danej rozpočtovej kapitole teda aj v rámci rozpočtu MV SR/MO SR atď. Služobný plat sa v tomto prípade nevypláca z prostriedkov osobitného účtu, z ktorého sú poukazované dávky výsluhového zabezpečenia podľa zákona č. 328/2002 Z. z.