1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
425 557
2 709 877
2 873 150
3 055 643
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu*
425 557
2 709 877
2 873 150
3 055 643
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
3 526 941
22 479 355
16 490 877
17 376 609
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR (kapitola MPSVR SR)
483 905
3 100 751
3 308 322
3 518 455
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
3 043 036
19 378 604
13 182 556
13 858 154
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
2
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
3 101 383
19 769 478
13 617 727
14 320 966
* zapracovaný vplyv postúpenia príspevkov do II. piliera
3
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Navrhovaná právna úprava zakladá v rokoch 2022 2025 negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je zohľadnený v schválenom rozpočte Sociálnej poisťovne na rok 2022 a rozpočtovom výhľade na roky 2023 a 2024 a rovnako nie je zohľadnený ani v rozpočte Kapitoly MPSVR SR. Z tohto dôvodu odporúčame zvýšené výdavky v rokoch 2023 2025 zapracovať pri príprave rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtovom výhľade na roky 2024 a 2025 a rovnako pri príprave rozpočtu Kapitoly MPSVR SR v rokoch 2023 2025. Zvýšené výdavky Sociálnej poisťovne v roku 2022 odporúčame vykryť z rezervného fondu solidarity alebo prebytkami ostatných základných fondov, ktorým sa financuje deficit v základnom fonde nemocenského poistenia.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh transponuje smernice EÚ. Návrh dopĺňa a spresňuje ustanovenia, ktoré sa týkajú rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami. Návrh rieši otázku tzv. otcovskej dovolenky, pri ktorej dávku „materské“ bude vyplácať Sociálna poisťovňa, obdobne ako dávku materské vypláca doposiaľ matke a otcovi po splnení podmienok pre jej priznanie. Ide o transformáciu rodičovskej dovolenky podľa § 166 ods. 1 na otcovskú dovolenku muža.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2021
2022
2023
2024
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
4
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Priemerný mesačný počet poberateľov (otcov) navrhovanej dávky materské po narodení dieťaťa odhadujeme na úrovni približne 3 000 osôb, nakoľko predpokladáme, že približne 70 % mužov otcov splní podmienky nároku na dávku materské v čase narodenia potomka a približne 90 % z tohto počtu následne bude dávku materské po narodení dieťaťa aj čerpať. Priemerná denná výška dávky na jedného poberateľa sa odhaduje v roku 2022 na úrovni 36,5 eura, v roku 2023 na úrovni približne 39,0 eura, v roku 2024 na úrovni približne 41,5 eura a v roku 2025 na úrovni 43,5 eura. Kvantifikácia predpokladá rast vymeriavacích základov na základe makroekonomickej prognózy Inštitútu finančnej politiky z februára 2022.
Navrhovaná právna úprava zakladá zvýšené výdavky na čerpanie dávky materské pri narodení dieťaťa, ktoré odhadujeme v roku 2022 na úrovni 3,0 mil. eur, v roku 2023 na úrovni približne 19,4 mil. eur, v roku 2024 na úrovni 20,6 mil. eur a v roku 2025 na úrovni 21,7 mil. eur (dĺžka podporného obdobia sa navrhuje na 14 dní). Ak poistenec čerpá navrhovanú dávku materské pri narodení dieťaťa, znižuje sa mu počet dní následného čerpania súčasnej dávky materské, ktoré zákon pre iného poistenca stanovuje na 28 týždňov. V tejto súvislosti preto očakávame úsporu na výdavkoch na dávke materské v roku 2024 na úrovni približne 7,4 mil. eur a v roku 2025 na úrovni približne 7,8 mil. eur. Kvantifikácia predpokladá, že len približne štvrtina otcov, ktorí budú čerpať navrhovanú dávku materské pri narodení dieťaťa, budú následne čerpať aj zvyšnú časť nároku na dávku materské. Vzhľadom na vyššie uvedené predpokladáme negatívny vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne vo výške približne 3,0 mil. eur v roku 2022, približne 19,4 mil. eur v roku 2023, približne 13,2 mil. eur v roku 2024 a približne 13,9 mil. eur v roku 2025.
Navrhovaná právna úprava zakladá zvýšené výdavky aj na štátny rozpočet, z dôvodu, že poistenci čerpajúci dávku materské súčasne aj tzv. poistencami štátu, za ktorých platí poistné na dôchodkové poistenie a do rezervného fondu solidarity štát. V tejto súvislosti navrhovaná právna úprava zakladá zvýšené výdavky na Kapitolu MPSVR SR, ktoré nie v rokoch 2022 2025 rozpočtovo zabezpečené a bude potrebné ich dofinancovať zo štátneho rozpočtu. Celkové zvýšenie výdavkov odhadujeme pri priemernom mesačnom počte poistencov na úrovni 3 000 osôb a pri dĺžke podporného obdobia 14 dní v roku 2022 na úrovni približne 0,5 mil. eur a v rokoch 2023 na úrovni približne 3,1 mil. eur, v roku 2024 na úrovni približne 3,3 mil. eur a v roku 2025 na úrovni 3,5 mil. eur. Zvýšené výdavky štátneho rozpočtu budú príjmom Sociálnej poisťovne a súkromných dôchodkových správcovských spoločností. Pozitívny vplyv na Sociálnu poisťovňu odhadujeme v roku 2022 na úrovni 0,4 mil. eur, v roku 2023 na úrovni 2,7 mil. eur, v roku 2024 na úrovni 2,9 mil. eur a v roku 2025 na úrovni 3,1 mil. eur.
Vzhľadom na to, že počas čerpania rodičovskej dovolenky v rozsahu 9 týždňov a služobného voľna v rozsahu po sebe idúcich 14 dní pri narodení dieťaťa patrí policajtovi/vojakovi služobný plat, ktorý sa vypláca a je rozpočtovaný v rámci daného kalendárneho roka, pričom tieto finančné prostriedky zabezpečené v rámci daného rozpočtového roka v danej rozpočtovej kapitole teda aj v rámci rozpočtu MV SR/MO SR atď. Služobný plat sa v tomto prípade nevypláca z prostriedkov osobitného účtu, z ktorého poukazované dávky výsluhového zabezpečenia podľa zákona č. 328/2002 Z. z.
5
Na základe uvedeného nie je potrebné uvádzať do doložky vplyvov finančné dopady, ktoré ako bolo uvedené, rozpočtovo kryté v rámci finančných prostriedkov pridelených všetkým subjektom daných rozpočtových kapitol, ktorých sa predmetná zmena dotýka.
6
Tabuľka č. 3
Príjmy (v eurách)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
2022
2023
2024
2025
Daňové príjmy (100)1
425 557
2 709 877
2 873 150
3 055 643
Daň z príjmov fyzickej osoby (111)
Daň z príjmov právnickej osoby (112)
Poistné na nemocenské poistenie (151)
Poistné na starobné poistenie (152)
276 663
1 755 800
1 855 205
1 973 041
Poistné na úrazové poistenie (153)
Poistné na zdravotné poistenie (154)
Poistné na poistenie v nezamestnanosti (155)
Poistné na garančné poistenie (156)
Poistné do rezervného fondu solidarity (157)
37 223
238 519
254 486
270 650
Poistné na invalidné poistenie (158)
111 670
715 558
763 459
811 951
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Transfery v rámci verejnej správy (322) (Všeobecná pokladničná správa)
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy Sociálna poisťovňa celkom
425 557
2 709 877
2 873 150
3 055 643
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
7
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
3 043 036
19 378 604
13 182 556
13 858 154
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
3 043 036
19 378 604
13 182 556
13 858 154
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
3 043 036
19 378 604
13 182 556
13 858 154
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky Sociálnej poisťovne
3 043 036
19 378 604
13 182 556
13 858 154
Vplyv na rozpočet MPSVR SR
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
483 905
3 100 751
3 308 322
3 518 455
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
3 100 751
3 308 322
3 518 455
8
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
483 905
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky Sociálnej poisťovne
483 905
3 100 751
3 308 322
3 518 455
Vplyv na rozpočet verejnej správy celkom
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
3 526 941
22 479 355
16 490 877
17 376 609
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
483 905
3 100 751
3 308 322
3 518 455
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
3 043 036
19 378 604
13 182 556
13 858 154
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
3 043 036
19 378 604
13 182 556
13 858 154
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
9
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky rozpočtu verejnej správy celkom
3 526 941
22 479 355
16 490 877
17 376 609