Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Článkom I sa novelizuje Zákonník práce. Cieľom novely Zákonníka práce vychádzajúc z cieľa smernice EÚ 2019/1152 je zabezpečiť transparentné a predvídateľné pracovné podmienky pre pracovníkov (zamestnancov). V tomto kontexte sa navrhuje napr.
- doplnenie vybraných ustanovení Zákonníka práce týkajúcich sa pracovnej zmluvy a poskytovania informácií o pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania,
- rozšírenie, resp. spresnenie okruhu informácií, ktoré má zamestnanec dostať s cieľom, aby bola zabezpečená požiadavka transparentnosti a predvídateľnosti,
- ustanovenie práva zamestnanca žiadať prechod na inú formu zamestnania (napr. z určitej doby na neurčitý čas),
- ustanovenie poskytovania informácií aj v elektronickej podobe a pod.
Cieľom novely Zákonníka práce a ďalších predpisov vychádzajúc zo smernice EÚ 2019/1158 je doplniť a spresniť ustanovenia, ktoré sa týkajú rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami, napr.
- doriešenie otázky tzv. otcovskej dovolenky,
- spresnenie ustanovení v kontexte možnosti žiadať flexibilné formy práce ak ide o osoby, ktoré sa napr. starajú o deti.
Zároveň sa navrhuje v čl. I riešiť aj niektoré problémy, ktorých riešenie si vyžadujú podnety z praxe pracovného práva
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Zamestnávatelia, zamestnanci, združenia zamestnancov, Sociálna poisťovňa, poberatelia dávky materské
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Vzhľadom na transpozíciu smernice EÚ sa nezvažovali alternatívne riešenia. Prípadné alternatívne riešenia by išli nad rámec transponovaných smerníc, čo by mohlo mať za následok goldplating.
Nulový variant by znamenal nevykonanie transpozície smerníc EÚ, čo by malo za následok porušenie legislatívy EÚ.
Zároveň čl. 20 ods. 1 smernice EÚ 2019/1152 a čl. 16 ods. 2 smernice EÚ 2019/1158 vymedzujú zásadu zákazu zníženie ochrany pracovníkov na všeobecnej úrovni z dôvodu transpozície smernice. (napr. čl. 20 ods. 1 smernice EÚ 2019/1152: „Táto smernica nepredstavuje opodstatnený dôvod na zníženie všeobecnej úrovne ochrany poskytovanej pracovníkom v členských štátoch.“)