Tézy
vykonávacích právnych predpisov
k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Podľa návrhu zákona sa predpokladá vydať nasledovné vykonávacie právne predpisy:
1.podľa § 59 ods. 1 písm. a) zákona o e-Governmente, ktorou sa upraví jednotný formát elektronických správ podľa § 5 ods. 5 písm. a) a elektronickej doručenky podľa § 30 ods. 1;
2.podľa § 59 ods. 1 písm. i) zákona o e-Governmente v oblasti zaručenej konverzie;
3.podľa § 31 písm. c) zákona č. 95/2019 Z. z., ktorou sa upravia podrobnosti o zmluve v prevádzke, najvyššiu celkovú cenu na účely § 11 ods. 7 a spôsob jej určenia;
4.podľa § 31 písm. f) a g) zákona č. 95/2019 Z. z. v oblasti riadenia prevádzky informačných technológií verejnej správy;
5.podľa § § 31 písm. m) zákona č. 95/2019 Z. z. v oblasti Govnetu a
6.§ 31 písm. c) zákona č. 95/2019 Z. z., ktorou sa upraví sadzobník úhrad podľa § 26 ods. 9.
Ad 1 - jednotný formát elektronických správ a elektronickej doručenky
Návrh vykonávacieho právneho predpisu pripájame ako osobitný dokument k legislatívnemu materiálu. Účinnosť ustanovení týkajúcich sa elektronickej doručenky bude odložená na 1. októbra 2022.
Ad 2 – zaručená konverzia
V oblasti zaručenej konverzie je vykonávací právny predpis účinný, je ním vyhláška č. 70/2021 Z. z., ktorá pokrýva aj oblasti upravené splnomocňovacím ustanovením. Úpravu tejto vyhlášky, ak bude potrebná, bude možné vykonať do dvoch rokov od účinnosti návrhu zákona, keďže zmeny v oblasti zaručenej konverzie nadobudnú účinnosť až 1. októbra 2024.
Ad 3 a 4 – riadenie prevádzky a zmluvy v prevádzke
Návrh vykonávacieho právneho predpisu upravujúceho riadenie prevádzky a podrobnosti na účely § 11 ods. 7 zákona č. 95/2019 Z. z. pripájame ako osobitný dokument k legislatívnemu materiálu.
Ad 5 - Govnet
Vykonávací predpis ustanoví základný cenník úhrad za používanie Govnetu, pričom každému subjektu žiadajúcemu o jeho pripojenie sa bude vytvárať samostatná cenová ponuka v závislosti od požiadaviek na služby, ktoré plánuje využívať, jeho geografické rozloženie v rámci Slovenskej republiky a súčasne aj podľa počtu uzlov, o ktoré bude žiadať. Vykonávací predpis ustanoví základné sadzobníky úhrad, ktoré sa následne premietnu do výsledných cenových ponúk pre jednotlivé orgány.
Rozsah elektronických komunikačných služieb bude upravený podľa technických možností prevádzkovateľa Govnetu, pričom bude zachovaný súčasný rozsah poskytovaných služieb. Vykonávacím predpisom ustanovený rozsah komunikačných služieb umožní využitie sieťových služieb bez závislosti od akejkoľvek externej infraštruktúry, čo umožní garantovať spojenie v akejkoľvek situácií a nastoľuje jednoduchý spôsob identifikácie a odstraňovania problémov. Z tohto pohľadu sa Govnet nechápe ako poskytovateľ pripojenia do Internetu, ale ako poskytovateľ prepojovacej sieťovej infraštruktúry, ktorý predovšetkým:
-definuje jednotný adresný plán (evidovaný v aplikácii https://ipv6.gov.sk/),
-definuje pravidla využívania časti adresného plánu jednotlivými uzlami a sprostredkúva ich vzájomne prepojenie,
-prevádzkuje technické zariadenia nevyhnutne pre plnohodnotne fungovanie, ako napr. vnútorne servery DNS (g2nsg1, g2nsg2),
-prevádzkuje pridané služby siete Govnet,
-vykonáva pokročilý prevádzkový a bezpečnostný monitoring siete, jej údržbu. Spolupracuje s uzlami pri využívaní a rozvoji siete a pri riešení bezpečnostných Incidentov.
V rámci elektronických komunikačných služieb z technického hľadiska pôjde predovšetkým o poskytovanie bezpečnej e-mailovej komunikácie, zabezpečenie bezpečného prístupu na web, IP telefoniu, prepojenie do Internetu, NTP, vytváranie Virtual Private Netvork, vytvorenie VPN siete v rámci prostredia. Z komplexnejších služieb pôjde o poskytnutie IPv6 adresného rozsahu, služby IPTV, hosťovsky internet, vzdialene pripojenie do siete Govnet cez FortiVPN a sledovanie štatistik vyťaženia Govnet linky.
Súčasťou vykonávacieho predpisu budú aj bezpečnostné a technické pravidlá prevádzky Govnetu, pričom tieto budú záväzné pre všetkých užívateľov. Bezpečnostné pravidlá budú nadväzovať aj na legislatívu v oblasti kybernetickej bezpečnosti, avšak vzhľadom na špecifickosť Govnetu a jeho uzavretý charakter budú ustanovovať zásady nielen pre komunikáciu vnútri siete, ale aj voči vonkajšiemu prostrediu.
Ad 6 – úhrady za činnosť osvedčujúcej osoby
V oblasti úhrad za činnosť osvedčujúcej osoby sa bude vychádzať zo zrušovanej vyhlášky č. 25/2014 Z. z. Predpokladaný obsah nového vykonávacieho právneho predpisu bude nasledovný:
Návrh sadzobníka úhrad za činnosť osvedčujúcej osoby:
Služba
Sadzba úhrady*
Sprostredkovanie výpisu z registra trestov, poskytnutia výpisu z registra trestov obsahujúceho informáciu o odsúdení v inom členskom štáte Európskej únie fyzickej osobe (aj negatívne) podľa položky 30 sadzobníka súdnych poplatkov
1,90 eura
Sprostredkovanie vyhotovenia a vydania výpisu z obchodného registra podľa položky 24b písm. a) sadzobníka súdnych poplatkov
4,50 eura
Sprostredkovanie výpisu z katastra nehnuteľností, za každých aj začatých 20 parciel, 20 stavieb, 20 bytov alebo nebytových priestorov v rámci jedného výpisu podľa položky 10 písm. a) prvého bodu sadzobníka správnych poplatkov
3,90 eura
Ostatné nešpecifikované služby**
Podľa sadzobníka prevádzkovateľa
Vysvetlivky k návrhu sadzobníka:
* Uvedené sadzby úhrady vrátane jednej zaručenej konverzie, ktorá je súčasťou poskytnutia služby, a to na výstupe v mieste podania. Celková zaplatená úhrada za službu je vrátane dane z pridanej hodnoty, ak je prevádzkovateľ jej platiteľom.
** Za služby, ktoré nepredstavujú sprostredkované služby orgánov verejnej moci a ktoré zároveň spoplatňované podľa osobitného sadzobníka, sa vyberá len úhrada podľa osobitného predpisu, napríklad podľa vyhlášky č. 70/2021 Z. z.. Za ostatné služby (napríklad kopírovanie, napaľovanie CD) sa vyberá úhrada podľa sadzobníka prevádzkovateľa za tieto úkony.