1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
-434 873
-434 873
-434 873
v tom: Ministerstvo spravodlivosti SR
0
-434 873
-434 873
-434 873
z toho:
- vplyv na ŠR
0
-434 873
-434 873
-434 873
Rozpočtové prostriedky
0
-434 873
-434 873
-434 873
EÚ zdroje
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: Ministerstvo spravodlivosti SR
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
Rozpočtové prostriedky
EÚ zdroje
spolufinancovanie
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na ŠR
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na mzdové výdavky
- vplyv na ŠR
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
434 873
434 873
434 873
v tom: Ministerstvo spravodlivosti SR
0
434 873
434 873
434 873
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Zníženie limitu príjmov z tohto návrhu bude zabezpečené/rozpočtovo kryté v rámci dlhodobého pozitívneho vývoja celkového plnenia príjmov kapitoly Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky v iných oblastiach príjmov.
2
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 221/2006 Z. z. o výkone väzby v znení neskorších predpisov rieši problematiku výkonu väzby. Cieľom návrhu je pokračovať v humanizácii a zmierňovaní obmedzení väznených osôb v kontexte odporúčaní vnútroštátnych a medzinárodných inštitúcií, s osobitným dôrazom na vzdelávanie a posilňovanie pozitívnych sociálnych väzieb, najmä prostredníctvom zvyšovania dostupnosti rôznych foriem kontaktu väznených osôb s rodinou.
Návrh zákona bude implementovať Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky - organizačné zložky Zboru väzenskej a justičnej stráže, ktorý v súlade so zákonom č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov, v rámci svojej pôsobnosti, zabezpečuje výkon väzby.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Predmetný návrh má negatívny vplyv na príjmovú časť rozpočtu v nasledovných oblastiach.
Vypustenie úhrady nákladov za spotrebovanú elektrickú energiu pri používaní vlastného
elektrického spotrebiča (napr. rádio, televízny prijímač, kanvica) suma 5 130 eur/rok, o ktorú
budú príjmy znížené je vypočítaná z priemerných ročných úhrad za spotrebovanú elektrickú energiu v predchádzajúcom období (celková priemerná ročná úhrada 33 664 eur bola prepočítaná na priemerný počet obvinených osôb, nakoľko sa v informačnom systéme zboru nachádza iba údaj o celkovej úhrade všetkých väznených osôb teda obvinených a aj odsúdených), zároveň predpokladáme zvýšenie motivácie u obvinených používať vlastné elektrické spotrebiče, čím príde k zníženiu objemu zborom vynakladaných finančných prostriedkov potrebných na vybavenie ciel takýmito spotrebičmi.
3
Nepodmieňovanie nákupu kreditu na telefonovanie úhradou pohľadávok suma 2 743 eur/rok,
o ktorú budú príjmy znížené je vypočítaná ako rozdiel medzi celkovým príjmom z úhrad pohľadávok pred a počas pilotného overovania realizovaného ako kompenzačné opatrenie k zrušeniu fyzických návštev (celková suma 18 006 eur bola prepočítaná na priemerný počet obvinených osôb, nakoľko sa v informačnom systéme zboru nachádza iba údaj o celkovej úhrade všetkých väznených osôb – teda obvinených a aj odsúdených).
Zavedenie možnosti odpustenia pohľadávky na náhradu trov spojených s výkonom väzby
suma 267 000 eur. Vychádzalo sa zo skutočnej sumy úhrad trov výkonu väzby po prepustení
z výkonu väzby/trestu z roku 2020.
Skrátenie rozhodného obdobia ovplyvňujúceho výšku trov výkonu väzby zo 180 kalendárnych
dní na 90 kalendárnych dní suma 160 000 eur. Vychádzalo sa zo skutočnej sumy úhrad trov
výkonu väzby počas trvania výkonu väzby/trestu z roku 2020.
Negatívny vplyv na rozpočet bude zabezpečený/rozpočtovo krytý v rámci dlhodobého pozitívneho vývoja celkového plnenia príjmov kapitoly Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky v iných oblastiach. Zároveň navrhované legislatívne úpravy vo vzťahu k evidovaniu a vymáhaniu pohľadávok môžu z dlhodobého hľadiska vyvolať pozitívny vplyv na rozpočet v oblasti personálneho obsadenia zboru.
4
Tabuľka č. 3
1- príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1 - 292027
0
-434 873
-434 873
-434 873
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
-434 873
-434 873
-434 873
5
Tabuľka č. 4
2 - výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
6
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.