Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 221/2006 Z. z. o výkone väzby v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
September 2021
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Október 2021
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Právna úprava podmienok výkonu väzby obsahuje katalóg oprávnení pre osoby vo výkone väzby, zároveň však ustanovuje aj celý rad obmedzení a povinností, ktoré sa na osoby vo výkone väzby vzťahujú, a zmyslom ktorých je zabezpečiť riadny priebeh výkonu väzby bez narúšania ústavného poriadku, bez ohrozovania života, zdravia a majetku osôb vo výkone väzby, ako aj väzenského personálu a samotného ústavu na výkon väzby. Na konkrétne nedostatky v aktuálnych podmienkach výkonu väzby poukazujú odporúčania Európskeho výboru na zabránenie mučeniu a neľudskému či ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu uvedené v správe pre vládu Slovenskej republiky o návšteve Slovenskej republiky v dňoch 19. 28. marca 2018. Navrhovaná právna úprava reaguje na Európske väzenské pravidlá - Odporúčanie Rec(2006)2 Výboru ministrov členským štátom o Európskych väzenských pravidlách (prijaté Výborom ministrov 11. januára 2006 na 952. zasadnutí zástupcov ministrov a revidované a doplnené Výborom ministrov 1. júla 2020 na 1380. zasadnutí zástupcov ministrov) „Každé väznenie byť vedené tak, aby uľahčilo reintegráciu osôb, ktoré boli zbavené slobody do slobodnej spoločnosti.“ V platnej právnej úprave napríklad absentuje úprava realizácie návštev formou elektronickej komunikácie a možnosť telefonovania väznených osôb je podmienená úhradou evidovaných pohľadávok. Súčasne právna úprava obsahuje prísne kontraindikácie spoločného umiestňovania osôb vo výkone väzby, ktoré limitujú možnosti realizácie skupinových zmysluplných aktivít rôznej povahy (práca, vzdelávanie, šport, kultúrno-osvetová činnosť).
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je, v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021 2024, pokračovať v humanizácii a zmierňovaní obmedzení väznených osôb v kontexte odporúčaní vnútroštátnych a medzinárodných inštitúcií, s osobitným dôrazom na vzdelávanie a posilňovanie pozitívnych sociálnych väzieb, najmä prostredníctvom zvyšovania dostupnosti rôznych foriem kontaktu väznených osôb s rodinou.
Navrhované znenie právnej úpravy zväčšuje zákonom garantovanú minimálnu ubytovaciu plochu na jednu väznenú osobu, rozširuje okruh vecí osobnej potreby, ktoré môže mať obvinený pri sebe o nosiče informácií obsahujúce napríklad audiozáznamy súdnych pojednávaní alebo iné informácie týkajúce sa právnych vecí obvineného, odstraňuje podmienku vylučujúcu obvinených neumiestnených do oddielu so zmierneným režimom z účasti na vzdelávacích, osvetových, záujmových a športových činnostiach, vytvára legislatívne predpoklady prístupu na internetové stránky obsahujúce informácie o všeobecne záväzných právnych predpisoch, vypúšťa administratívnu povinnosť vyžadovať súhlas orgánu činného v trestnom konaní alebo súdu so zaradením obvineného do práce (ak obvinený prejaví záujem o zaradenie do práce).
2
S cieľom zvýšiť ohodnotenie práce obvinených a odstrániť administratívne prekážky valorizácie pracovnej odmeny zavedie navrhovaná právna úprava napojenie výšky pracovnej odmeny na všeobecne aplikovanú minimálnu mzdu prostredníctvom percentuálnej sadzby.
Ďalším cieľom navrhovanej právnej úpravy je aj zavedenie inovatívnych metód a postupov, ktoré boli skúšobne overené počas obdobia realizácie protipandemických opatrení videonávštevy, nepodmieňovanie nákupu kreditu na telefonovanie ďalšou úhradou pohľadávok, či umožnenie nákupu kreditu na telefonovanie aj z civilného prostredia.
Zásadnou zmenou prechádza aj povinnosť obvinených uhrádzať trovy výkonu väzby. Súčasná podmienka právoplatného odsúdenia sa precizuje iba ako podmienka odsúdenia na výkon nepodmienečného trestu odňatia slobody. Zároveň sa, s cieľom prebratia záväzku štátu za obmedzenie osobnej slobody, skracuje rozhodné obdobie pre výpočet výšky trov výkonu väzby zo 180 dní na 90 dní a obdobie trvania záväzku sa obmedzuje iba na obdobie nepodmienečného trestu odňatia slobody.
4.Dotknuté subjekty
Sudcovia, orgány činné v trestnom konaní, advokáti, Generálna prokuratúra Slovenskej republiky, zdravotné poisťovne, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, platitelia dôchodkových dávok, úrady práce, sociálny veci a rodiny
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenie 0 – problémy definované v bode 2 /Definovanie problému/ tohto dokumentu nie je možné odstrániť iným spôsobom, ako zmenou a doplnením zákona č. 221/2006 Z. z. o výkone väzby v znení neskorších predpisov.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
💧 Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 437/2006 Z. z., ktorou sa vydáva Poriadok výkonu väzby v znení neskorších predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
Nejde o transpozíciu práva EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti navrhovaného právneho predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti, pričom sa budú zohľadňovať najmä výsledky relevantných vnútroštátnych a medzinárodných organizácii (osobitne Európskeho výboru na zabránenie mučeniu a neľudskému či ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu uvedené v správe pre vládu Slovenskej republiky o návšteve Slovenskej republiky) a praktické skúsenosti väzenského personálu a dotknutých subjektov.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
💧
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
💧
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
💧
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
3
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
💧
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Predkladaný materiál negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý bude zabezpečený/rozpočtovo krytý v rámci dlhodobého pozitívneho vývoja celkového plnenia príjmov kapitoly Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky v iných oblastiach príjmov. Ostatné vplyvy na rozpočet vyplývajúce z návrhu, ktoré sa týkajú hlavne personálneho zabezpečenia a s tým súvisiacich výdavkov, budú zabezpečené v rámci aktuálnych limitov rozpočtu zboru/MS SR z pridelených systemizovaných miest účelovo určených pre zabezpečenie výkonu činností v novovznikajúcom ústave Rimavská Sobota – Sabová.
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Barbora Maliarová, PhD.,tel: 02/88891289, email:
barbora.maliarova@justice.sk
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, Račianska 71, 813 11 Bratislava
12.Zdroje
Návrh zákona je výstupom odbornej komisie zriadenej Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky na prípravu legislatívnych zmien upravujúcich podmienky výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
💧 Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke je vyznačený negatívny, rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov je v tabuľke č. 1 kvantifikovaný celkový úbytok príjmov v sume 434 873 eur od roku 2022 každoročne (v tom: zavedenie možnosti odpustenia pohľadávky na náhradu trov spojených s výkonom väzby v sume 267 000 eur/rok, zníženie počtu kalendárnych dní zo 180 na 90 na náhradu trov výkonu väzby v sume 160 000 eur/rok, nepodmieňovanie nákupu kreditu na telefonovanie úhradou pohľadávok v sume 2 743 eur/rok a vypustenie úhrady nákladov za spotrebovanú elektrickú energiu pri používaní vlastného elektrického spotrebiča v sume 5 130 eur/rok) a taktiež celkový nárast výdavkov v sume 350 116 eur od roku 2022 každoročne (v tom: osobné výdavky v sume 327 942 eur/rok na navýšenie počtu personálu o 9 funkčných miest samostatných referentov a o 9 funkčných miest koordinátorov vzdelávania, výdavky na IT v sume 16 732 eur a s tým spojené služby v sume 5 442 eur/rok).
V časti 2.2.4. analýzy vplyvov je k zavedeniu systému videonávštev uvedené, že vstupné výdavky budú v sume 9 400 eur (tablety) a výdavky za dátové pripojenie v sume 7 332 eur/rok. Vstupné výdavky na tablety v tabuľke č. 1 zahrnuté aj v rokoch 2023 a 2024. Predmetné sumy výdavkov za roky 2023 2024 žiada Komisia ponížiť o vstupné výdavky na tablety.
Komisia žiada zosúladiť poistné a príspevky do poisťovní uvádzané v tabuľke č. 4 a 5.
V tabuľke č. 1 je v časti výdavky verejnej správy celkom v riadku „v tom: Ministerstvo spravodlivosti SR“ nesprávne uvádzaný čiastkový vplyv, nakoľko jeho súčet nedáva výsledný celkový vplyv. Uvedené žiada Komisia upraviť.
Komisia nesúhlasí so zvýšením systemizovaného počtu príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže a s tým spojeným zvyšovaním osobných výdavkov vyplývajúcich zo zabezpečenia humanizácie a zmierňovania obmedzení väznených osôb. Taktiež Komisia nesúhlasí s rozpočtovo nekrytým vplyvom vyplývajúcim z ostatných navrhovaných opatrení. Komisia žiada všetky vplyvy, vrátane poklesu príjmov, vyplývajúce z návrhov zabezpečiť v rámci schválených limitov dotknutého subjektu na príslušné rozpočtové roky, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet. V nadväznosti na uvedené je potrebné upraviť doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov tak, aby z nich nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv.
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy bola primerane upravená.
4
K sociálnym vplyvom
Predloženú analýzu sociálnych vplyvov je potrebné vypracovať v novej šablóne pre analýzu sociálnych vplyvov podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov účinnej od 1. júna 2021.
V analýze sociálnych vplyvov je v bode 4.1 (vplyvy na hospodárenie dotknutých domácností) potrebné uviesť hodnotenie vplyvov nasledovných návrhov opatrení predloženého návrhu zákona:
- návrh na naviazanie pracovnej odmeny obvinených na minimálnu mzdu,
- návrh na zníženie náhrady trov výkonu väzby z prvých 180 kalendárnych dní trvania väzby na prvých 90 kalendárnych dní trvania väzby,
-návrh, podľa ktorého sa povinnosť náhrady trov výkonu väzby nebude vzťahovať na všetkých odsúdených, ale iba na odsúdených k výkonu nepodmienečného trestu odňatia slobody,
-návrh na vypustenie úhrady nákladov za spotrebovanú elektrickú energiu pri používaní vlastného elektrického spotrebiča (napr. rádio, televízny prijímač, kanvica).
Hodnotenie ostatných návrhov opatrení v predloženej analýze sociálnych vplyvov, v bode 4.1 je potrebné vypustiť.
V analýze sociálnych vplyvov je potrebné v bode 4.2 (prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám) doplniť aj hodnotenie vplyvov nasledovných návrhov opatrení predloženého návrhu zákona:
- návrh na zavedenie mechanizmu možnosti odpustenia pohľadávky na náhradu trov spojených s výkonom väzby,
-návrh na zavedenie systému videonávštev prostredníctvom tabletov s internetovým pripojením,
- nepodmieňovanie nákupu kreditu na telefonovanie úhradou pohľadávok,
- návrh na zúženie kontraindikácii pre oddelené ubytovanie obvinených,
- návrh na zúženie skupiny obvinených, ktorí môžu byť umiestnení do bezpečnostnej cely,
-návrh na rozšírenie okruh vecí osobnej potreby, ktoré môže mať obvinený pri sebe,
-návrh na naviazanie výšky sumy peňažných prostriedkov obvineného na konte a v pokladnici ústavu nepostihnuteľnej v rámci exekúcie na sumu životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu,
-návrh na zúženie kontraindikácii pre zaradenie obvineného do oddielu so zmierneným režimom.
Zároveň je potrebné predložené hodnotenie v bode 4.2 upraviť podľa nasledovnej pripomienky.
Hodnotenie sociálnych vplyvov jednotlivých navrhovaných opatrení je potrebné (vo všetkých bodoch analýzy sociálnych vplyvov) vykonať tak, aby z analýzy sociálnych vplyvov bol zrejmý opis hodnoteného návrhu opatrenia so sociálnym vplyvom, špecifikácia návrhom opatrenia dotknutej skupiny a jej veľkosť a kvalitatívne a aj kvantitatívne hodnotenie vplyvu navrhovaného opatrenia požadované podľa Metodického postupu pre analýzu sociálnych vplyvov (Príloha č. 4 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov).
Požadovaná analýza sociálnych vplyvov bola prepracovaná.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: