1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Predkladaný materiál transponuje:
a) Smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/2001 z 11. decembra 2018 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov
b) Smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/2002 z 11. decembra 2018, ktorou sa mení smernica 2012/27/EÚ o energetickej efektívnosti
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
december 2021
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
máj 2022
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Dôvodom vypracovania materiálu je potreba transpozície smerníc uvedených vyššie. Predmetné smernice súčasťou legislatívneho balíčka Európskej únie „Čistá energia pre všetkých Európanov“. Zároveň súčasné znenie zákona č. 657/2004 o tepelnej energetike momentálne nevyhovujú novým trendom a ani požiadavkám vyplývajúcim z legislatívy EU. Cieľom predkladanej legislatívy je odstrániť tento nesúlad.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Hlavným cieľom je dosiahnuť súlad právneho poriadku v SR v oblasti obnoviteľných zdrojov energie s právom EÚ. Navrhovanou právnou úpravou sa podporí rozvoj technológií využívajúcich obnoviteľné zdroje energie a určením ďalších cieľov sa investorom poskytne istota.
2
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Dodávatelia palív v doprave, výrobcovia biopalív, výrobcovia elektriny a výrobcovia tepla z biomasy.
Sektor konečnej spotreby tepla (priemysel, verejný sektor, vlastník nehnuteľnosti zásobovaný z CZT), sektor výroby a prenosu a distribúcie tepla, , odborne spôsobilá osoba na vykonávanie povolenej činnosti, veľký podnik, komunita vyrábajúca teplo z obnoviteľných zdrojov, samospotrebiteľ tepla z obnoviteľných zdrojov.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nie sú žiadne alternatívne riešenia, úprava musí byť vykonaná v dotknutej legislatíve tak, aby boli splnené požiadavky uvedené v európskej legislatíve.
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
V prípade, že by požiadavky náležitej transpozície smernice neboli splnené, vystavuje sa členský štát nebezpečenstvu začatia konania podľa článku 258 ZFEÚ pre nesplnenie zmluvných povinností.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Predpokladá sa zmena vyhlášky
a) Ministerstva hospodárstva SR č. 373/2011 Z.Z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby
b) Ministerstva životného prostredia SR č. 271/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú kritériá trvalej udržateľnosti a ciele na zníženie emisií skleníkových plynov z pohonných látok
c) Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR č. 295/2011, ktorou sa vykonáva § 19b ods. 2 zákona
č. 309/2009 Z. z
. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
Materiál ide nad rámec minimálnych požiadaviek ustanovených v článku 9 Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/2001 z dôvodu umožnenia spolupráce SR a iných členských štátov a spolupráce podnikateľských subjektov pri spoločných projektoch výroby elektriny, tepla alebo chladu z OZE.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
3
Preskúmanie účelnosti uvedeného materiálu sa nepredpokladá, ale do 31. decembra 2025 sa preskúma efektívnosť systémov podpory pre elektrinu z obnoviteľných zdrojov energie a ich významných distribučných vplyvov na rôzne skupiny spotrebiteľov a investície. Kritérium bude nákladovo optimálne plnenie cieľov podľa orientačnej trajektórie v schválenom Integrovanom národnom a klimatickom pláne na roky 2021-2030.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
Ide o materiál legislatívnej povahy.
Z navrhovaného materiálu nevyplýva vplyv na rozpočet verejnej správy.
Z navrhovaného materiálu nevyplýva zníženie ani zvýšenie výdavkov domácností na energie.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
4
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 239/2021
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Komisia odporúča vyznačiť aj políčko „Transpozícia práva EÚ“.
Vyhodnotenie: Akceptované
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrhom zákona sa však upravujú pôsobnosti dotknutých subjektov, napr. sa zriaďuje kontaktné mesto pre usmernenie administratívneho postupu (SIEA), zriaďuje sa register obnoviteľných plynov, rozširujú sa úlohy MŽP SR pri vydávaní osvedčení o odbornej spôsobilosti, menia sa kompetencie Slovenského hydrometeorologického ústavu a pod. V doložke vybraných vplyvov žiada Komisia v bode 10. Poznámky jednoznačne uviesť, či z navrhovaného materiálu nevyplýva vplyv na rozpočet verejnej správy. V prípade identifikácie negatívneho vplyvu je potrebné upraviť doložku vybraných vplyvov a zároveň vypracovať aj analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy s príslušnými kvantifikáciami tak, že všetky negatívne vplyvy budú kryté v rámci limitov dotknutých subjektov verejnej správy.
Vyhodnotenie: Bod 10 doplnený.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa doplniť chýbajúce vplyvy na podnikateľské prostredie a dopracovať k nim výpočet.
Odôvodnenie: V analýze chýbajú niektoré pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské
prostredie. Ide napr. o odstránenie administratívnych povinností, vypustenie povinnosti držiteľa povolenia podať návrh na zápis činnosti do obchodného registra alebo do iného príslušného registra do 90 dní od právoplatnosti povolenia, povinnosť sprístupniť a pri významnej zmene aktualizovať na svojom webovom sídle informácie o energetickej hospodárnosti a podiele obnoviteľných zdrojov energie vo vykurovaní a chladení.
Komisia odporúča doplniť opis spôsobu výpočtu pre každý vplyv uvedený v tabuľke č. 3.1.2.
K materiálu je potrebné pripojiť Kalkulačku nákladov na podnikateľské prostredie, ktorá je povinnou súčasťou Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vyhodnotenie:
5
V doložke doplnené vplyvy na podnikateľské prostredie a Kalkulačka nákladov na podnikateľské prostredie.
K sociálnym vplyvom
V predloženom návrhu zákona sa nachádza viacero ustanovení, pri ktorých je možné sa domnievať, že za istých okolností by mohli mať v konečnom dôsledku vplyv na koncové ceny energií pre fyzické osoby - domácnosti. Ide napríklad o nasledovné ustanovenia k čl. I: ustanovuje sa, že aj lokálny zdroj, ktorý prekročí spotrebu 600 MWh ročne zo svojej vyrobenej elektriny, nárok na úľavu z platby za tarifu za prevádzkovanie systému na 600 MWh spotrebovanej elektriny za rok (nivelizačný bod 25), v súlade so smernicou (EÚ) 2018/2001 sa priznáva Úradu pre reguláciu sieťových odvetví možnosť pozastaviť vydávanie potvrdení o výrobe elektriny v lokálnom zdroji, na základe ktorého sa uplatňuje úľava za platbu za tarify za prevádzkovanie systému (nivelizačný bod 26), ustanovuje sa povinnosť výkupcu elektriny nevyplatiť výrobcovi elektriny, ktorý je v omeškaní s úhradou tarify za prevádzkovanie systému alebo tarify za systémové služby, cenu vykupovanej elektriny, a to až do riadnej úhrady omeškaných platieb (nivelizačný bod 27).
V prípade, ak by z dôvodu uvedených alebo iných ustanovení návrhu zákona mohlo dôjsť k zníženiu alebo k zvýšeniu výdavkov domácnosti za energie, potom dochádza k sociálnym vplyvom, ktoré je potrebné identifikovať v doložke vybraných vplyvov a vypracovať separátnu analýzu sociálnych vplyvov. Sociálne vplyvy je potrebné kvalitatívne a kvantitatívne zhodnotiť v bode 4.1 Analýzy sociálnych vplyvov, ktorý sa týka hospodárenia domácnosti, pričom v rámci kvantifikácie je potrebné uviesť aspoň modelový príklad.
V prípade, že predkladateľ je názoru, že navrhované zmeny zákona nebudú mať vplyv na koncové ceny energií pre domácnosti, odporúčame predkladateľovi, aby v doložke vybraných vplyvov v bode 10. Poznámky bližšie odôvodnil názor, prečo k sociálnym vplyvom nedochádza.
Odôvodnenie: Predkladateľ v doložke vybraných vplyvov identifikoval sociálne vplyvy
predloženého návrhu zákona ako žiadne sociálne vplyvy.
Vyhodnotenie:
Bod 10 doplnený.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Predkladateľ v rozpočtovej doložke uvádza, že bude vytvárať webové sídlo a databázu s predbežným odhadom nákladov 400 000 EUR. Oboje je však vplyvom aj na informatizáciu spoločnosti. Ak v predkladanom materiáli vykazujeme vplyv na rozpočet z dôvodov vyššie uvedených, musíme zapracovať aj vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Vyhodnotenie:
V rozpočtovej doložke sa nenachádza vytvorenie webového sídla a databáza s predbežným odhadom 400 tis. eur.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
6
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ: MH SR
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
Predkladaný materiál predstavuje transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/2001 z 11. decembra 2018 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov bez možnosti voľby. Z uvedeného dôvodu sa v predloženom materiáli neuplatňuje mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov. Pozitívne vplyvy predkladaného materiálu na PP sa týkajú zvýšenia konkurencieschopnosti a istoty subjektov podnikajúcich pri výrobe udržateľných palív.
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0,00
0,00
B. Iné poplatky
0,00
0,00
C. Nepriame finančné náklady
3 300,00
0,00
D. Administratívne náklady
16 466,85
1 595,63
Spolu = A+B+C+D
19 766,85
1 595,63
z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podniky
16 106,36
1 595,63
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
19 766,85
0,00
VÝPOČET mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
0,00
1 595,63
Kalkulačka nákladov:
Kalkulacka.xlsx
7
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia (§, ods.)
Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť
regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov v dotk. kategórii
Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
1
Povinnosť päť rokov archivovať prílohu osvedčenia
309/2009
§ 14h ods. 7
EÚ úplná harmonizácia
01.07.22
výrobcovia biopaliva, biokvapalny a palív z biomasy
100
100
9,57
957,38
In (zvyšuje náklady)
2
Vedenie evidencie o hmotnostnej bilancii a pohybe biomasy alebo suroviny a tieto informácie uchovávať najmenej päť rokov,
309/2009
§ 14h ods. 11
EÚ úplná harmonizácia
01.07.22
výrobcovia palív z biomasy
80
80
57,44
4 595,40
In (zvyšuje náklady)
3
Poskytnutie informácie nevyhnutné na preukázanie plnenia kritérií trvalej udržateľnosti, princípov hmotnostnej bilancie biomasy alebo suroviny a informácie nevyhnutné na výpočet
309/2009
§ 14h ods. 11
EÚ úplná harmonizácia
01.07.22
výrobcovia palív z biomasy
80
80
15,96
1 276,50
In (zvyšuje náklady)
8
úspor emisií skleníkových plynov viažuci sa na životný cyklus paliva z biomasy od začiatku životného cyklu do aktuálnej etapy životného cyklu.
4
Vykonať bilanciu spotreby biokvapaliny a palív z biomasy za predchádzajúci kalendárny roka na žiadosť Slovenskej lesnícko-drevárskej inšpekcii preukázať splnenie kritérií trvalej udržateľnosti
309/2009
§ 14i ods. 1
EÚ úplná harmonizácia
01.01.23
výrobcovia elektriny a tepla
20
15
63,83
1 276,50
In (zvyšuje náklady)
5
Zverejnenie na svojom webovom sídle informácie o geografickom pôvode a druhu surovín
309/2009
§ 14i ods. 1
EÚ úplná harmonizácia
01.01.23
výrobcovia elektriny a tepla
20
15
9,57
191,48
In (zvyšuje náklady)
6
Archivácia potvrdení o udržateľnosti a vyhlásení pestovateľa a dodávateľa biomasy
309/2009
§ 14i ods. 1
EÚ úplná harmonizácia
01.01.23
výrobcovia elektriny a tepla
20
15
9,57
191,48
In (zvyšuje náklady)
7
Vydanie a overenie potvrdení o udržateľnosti
309/2009
§ 14h ods. 4
EÚ úplná harmonizácia
01.07.22
dodávatelia biomasy, výrobcovia palív z biomasy,
250
200
31,91
7 978,13
In (zvyšuje náklady)
9
výrobcovia elektriny a tepla
8
Vypustenie povinnosti držiteľa povolenia podať návrh na zápis do obchodného registra
Zákon 657/2004 Z.z.
§ 7 ods. 3
SK
01.07.22
držitelia povolenia na podnikanie v tepelnej energetike
50
50
31,91
1 595,63
Out (znižuje náklady)
9
Sprístupniť a pri významnej zmene aktualizovať informácie na svojom webovom sídle
Zákon 657/2004 Z.z.
§15 ods. 1
EÚ úplná harmonizácia
01.07.22
výrobca tepla, ktorý vyrába kombinovanou výrobou elektrinu a teplo
100
50
33,00
3 300,00
In (zvyšuje náklady)
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
Vplyvy boli vypočítané kalkulačkou nákladov podnikateľského prostredia uvedenou na
webovom sídle MH SR
.
Odhad počtu subjektov je expertný odhad, pretože nie sú dostupné štatistiky.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Konzultácie sa uskutočnili s nasledovnými subjektmi:
SAPPO
Slovnaft, a.s.
ZVVB
Úrad pre reguláciu v sieťových odvetviach
Slovenský zväz výrobcov tepla
Verejný online workshop k návrhu transpozície pre širokú odbornú verejnosť, ktorého cieľom bolo prezentovanie koncepčných návrhov prebratia požiadaviek právnych predpisov v rámci jednotlivých tematických oblastí, sa uskutočnil 15.7.2021.
Ostatné konzultácie boli vedené formou online diskusií s účastníkmi trhu s palivami v doprave a Slovenským zväzom výrobcov tepla. V rámci konzultácií spracovateľ zbieral podnety a pripomienky od účastníkov trhu prostredníctvom mailovej komunikácie a následne boli pripomienky konzultujúcich subjektov posúdené a vyhodnotené. Cieľom konzultácií bolo prediskutovať základné ciele navrhovaných opatrení stanovených smernicou o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov z pohľadu EK, analyzovať predpokladané dopady na trh s teplom v SR a identifikovať predbežné výhrady a pripomienky účastníkov trhu vzhľadom na vznik nových subjektov na trhu s teplom. Konzultácie sa uskutočnili v období rokov 2020-2021. V roku 2020 v dôsledku pandémie COVID-19 konzultácie prebiehali online formou. Zároveň prebiehala aj mailová komunikácia MH SR s konzultujúcimi subjektmi.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Predkladaný materiál vo všeobecnosti predstavuje transpozíciu legislatívy primárne smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/2001 z 11. decembra 2018 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov.
Návrh zákona v súlade so smernicou vyžaduje splnenie kritérií trvalej udržateľnosti pre biomasu, čo môže ovplyvniť ponuku biomasy na energetické účely. Návrh zákona dáva ciele využívania OZE pre dodávateľov palív v strednodobom období (10 rokov), čo pozitívny vplyv na výrobcov obnoviteľných palív v doprave pri ich investičných rozhodnutiach a tým sa zvýši konkurencieschopnosť a odolnosť energetiky súvisiaca so zabezpečovaním potrieb z domácich zdrojov oproti dovozu fosílnych palív.
Vplyv navrhovaných opatrení ovplyvní podnikateľské prostredie aj v oblasti výroby a dodávok tepla vzhľadom na vstup nových aktérov na trh s teplom. Navrhovaná právna úprava zavádza nových účastníkov trhu s teplom, pričom sa očakávajú úspory emisií a zvyšovanie podielu obnoviteľných zdrojov energie vo vykurovaní a chladení. Pre súčasné zdroje sa ustanovuje možnosť vypracovania plánu prechodu na účinné centralizované zásobovanie teplom s cieľom plynulého prechodu na účinné centralizované zásobovanie teplom, ktoré hlavným prínosom bude zvýšenie konkurencieschopnosti jestvujúcich CZT.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Analýza vplyvov na životné prostredie
5.1 Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú predkladaným materiálom ovplyvnené a aký bude ich vplyv ?
Typ, veľkosť a rozsah vplyvu
Predkladaný materiál za cieľ implementovať do slovenského právneho poriadku smernicu o podpore obnoviteľných zdrojov energie, ktorá za cieľ podporiť dekarbonizáciu prostredníctvom znižovania emisií skleníkových plynov, nahrádzaním využívania fosílnych palív vyšším využívaním OZE ako aj rozvojom konceptu čistej mobility. Uvedená smernica je súčasťou balíka opatrení „Čistá energia pre všetkých Európanov“, ktorý pozitívne dopady na životné prostredie.
Slovensko sa vo svojom Integrovanom národnom energetickom a klimatickom pláne na roky 2021–2030 zaviazlo dosiahnuť zníženie emisií skleníkových plynov v sektoroch mimo ETS o 20 % do roku 2030 v porovnaní s rokom 2005 a zároveň si stanovilo za cieľ dosiahnuť podiel energie z OZE na hrubej konečnej energetickej spotrebe v roku 2030 na úrovni 19,2 %, čo predstavuje nárast 5,2 % v porovnaní s cieľom stanoveným pre rok 2020. Uvedený návrh predkladaných legislatívnych opatrení za cieľ prispieť k splneniu týchto cieľov, ktorých snahou je zlepšenie kvality životného prostredia.
Materiál pozitívne ovplyvní ovzdušie najmä znížením emisií skleníkových plynov pri výrobe elektriny, tepla a v doprave. Návrh zákona umožní rozvoj výroby elektriny z OZE v lokálnom zdroji, čiže predovšetkým využívanie slnečnej energie. Zvýšeným používaním pokročilých biopalív do roku 2030 sa dosiahnu vyššie úspory skleníkových plynov doprave, minimálne však 6 % ako to vyplýva z § 14c ods. 4. Pri výrobe tepla zavedením pojmu účinné centralizované zásobovanie teplom z obnoviteľných zdrojov a jeho preferenciou sa nastavuje rozvoj využívania OZE v teple.
5.2 Bude mať predkladaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno, aký?
Typ, veľkosť a rozsah vplyvu
Nepredpokladá sa vplyv na chránené územia.
5.3 Bude mať predkladaný materiál vplyvy na životné prostredie presahujúce štátne hranice? (ktoré zložky a ako budú najviac ovplyvnené)?
Typ, veľkosť a rozsah vplyvu
Predkladaný materiál nebude mať vplyv na životné prostredie presahujúce štátne hranice.
5.4 Aké opatrenia budú prijaté na zmiernenie negatívneho vplyvu na životné prostredie?
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Biznis vrstva
A – nová služba
B – zmena služby
Kód koncovej služby
Názov koncovej služby
Úroveň elektronizácie
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich koncových služieb verejnej správy alebo vytvorenie nových služieb pre občana alebo podnikateľa?
A
ks_350572
zverejňovanie informácií na webovom sídle
1
Aplikačná a technologická vrstva
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
Vo vládnom cloude – áno / nie
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy? Predpokladá správca umiestnenie informačného systému vo vládnom cloude?
A
isvs_11047
IS SK BIO
Nie
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A - z prostriedkov EÚ B - z ďalších zdrojov financovania
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
X
Nie
Nie
Zjednodušenie prístupu ku konaniu a odstraňovanie byrokracie
Elektronické konanie
6.4.1. Predpokladá predložený návrh vedenie konania o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb?
Áno
Nie
(Uveďte, o aké konanie ide.)
6.4.2. Je dané konanie možné v celku vykonať elektronicky?
Áno
Nie
(Ak sú niektoré úkony v konaní, alebo celé konanie viazané na listinnú podobu komunikácie, uveďte o aké ide a z akého dôvodu.)
6.4.3. Je úprava konania kompatibilná s inštitútmi zákona o e-Governmente a je na dané konanie zákon o e-Governmente možné použiť?
Áno
Nie
(Ak úprava konania je odlišná od úpravy v zákone o e-Governmente alebo ak je použitie zákona o e-Governmente vylúčené, uveďte čoho sa to týka a z akého dôvodu.)
Zásada „jedenkrát a dosť“
6.5.1. Predpokladá predložený návrh predkladanie dokumentov, informácií alebo preukazovanie skutočností (ďalej len „údaje“) orgánu, ktorý konanie vedie?
Áno
Nie
(Uveďte, o aké údaje ide a v akom konaní.)
6.5.2. Predpokladá predložený návrh, aby sa predkladali údaje, ktoré sa nachádzajú v zákonom ustanovenej evidencii vedenej
Áno
Nie
(Uveďte, o akú evidenciu ide.)
orgánom, ktorý konanie vedie alebo iným orgánom?
6.5.3. Budú údaje poskytované režimom podľa zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov alebo iným obdobným spôsobom, ktorý zabezpečí, aby si údaje orgán, ktorý konanie vedie, získaval z úradnej moci a nemuseli mu byť predkladané subjektom súkromného práva, navrhovateľom, žiadateľom, účastníkom konania (ďalej len „účastník konania“)?
Áno
Nie
(Uveďte, akým spôsobom budú údaje v konaní predkladané/preukazované. Ak sa vyžaduje predloženie účastníkom konania, uveďte dôvod.)
6.5.4. Ak si orgán, ktorý konanie vedie, údaje nebude získavať z úradnej moci ale mu budú predkladané účastníkom konania, je v návrhu upravené prechodné obdobie, po ktorého uplynutí si údaje orgán, ktorý konanie vedie, bude získavať z úradnej moci?
Áno
Nie
(Uveďte, akým spôsobom budú údaje v konaní predkladané/preukazované v budúcnosti. Ak sa vyžaduje predloženie účastníkom konania, uveďte dôvod.)
Výmena údajov medzi orgánmi verejnej moci
6.6.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov?
Áno
Nie
Databáza udržateľných pohonných látok
6.6.2. Umožňuje predložený návrh poskytovanie údajov z evidencie iným orgánom verejnej moci, resp. iným osobám na plnenie ich zákonom ustanovených úloh bez obmedzenia subjektu (teda vo všetkých prípadoch, kedy tieto údaje na plnenie zákonom ustanovených úloh potrebujú)?
Áno
Nie
(Uveďte, ktorým orgánom verejnej moci, resp. iným osobám nie je možné údaje z evidencie poskytnúť, aj ak ich na plnenie zákonných úloh potrebujú a z akého dôvodu.)
6.6.3. Je zabezpečené poskytovanie údajov z evidencie elektronicky a automatizovaným spôsobom?
Áno
Nie
(Uveďte, akým spôsobom je zabezpečené poskytovanie údajov z evidencie pre iné subjekty na plnenie ich zákonných úloh. Ak sa na poskytovanie údajov nepoužíva modul procesnej integrácie a integrácie údajov, uveďte dôvod. Ak je elektronické alebo automatizované poskytovanie vylúčené, uveďte dôvod.)
6.6.4. Je na poskytovanie údajov z evidencie využitý režim podľa zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov?
Áno
Nie
(Uveďte, ako je na zákonnej úrovni inštitucionalizované elektronické a automatizované poskytovanie údajov z evidencie, akým režimom sa riadi. Ak je použitie zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov vylúčené, uveďte dôvod.)
Referenčné údaje
6.7.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov, ktoré budú navrhnuté na zaradenie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z.z. o e-Governmente?
Áno
Nie
(Uveďte, aká nová evidencia údajov sa zriaďuje, resp. akú evidenciu údajov návrh upravuje a ktoré údaje z nej budú navrhnuté na zaradenie do zoznamu referenčných údajov. Ak sa neplánuje zaradenie žiadnych údajov, uveďte dôvod)
6.7.2. Kedy je plánované zaradenie údajov z evidencie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z.z. o e-Governmente?
(Uveďte, kedy sa plánuje zaradenie vyššie uvedených údajov do zoznamu referenčných údajov.)