KANCELÁRIA NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
O D D E L E N I E V E R E J N É H O O B S T A R Á V A N I A
dohodla na tom, akým spôsobom bude v pléne prebiehať rozprava a hlasovanie pokiaľ istá časť
poslancov bude na diaľku pripojená online a istá časť bude tuná v pléne. Alebo ako to vlastne bude.
Bude to hybridné, nebude to hybridné, čiže tých otázok je tam veľa [zvýraznenie . . . . . . . text
verejným obstarávateľom anonymizovaný] a nakoniec sme z tohto pôvodného zámeru urobiť online
rokovanie aj v pléne upustili s tým, že by sa malo riešiť vo veľkej novele rokovacieho poriadku. A tak
sme vlastne sa dostali k tomu, že v tejto malej novele upravujeme len online rokovanie výborov a
komisií, aj to zatiaľ iba v čase pandémie s tým, že budeme v priebehu od nadobudnutia účinnosti tejto
malej novely rokovacieho poriadku až do vypracovania veľkej novely vyhodnocovať, či by tá online
forma rokovania nemohla pokračovať aj mimo pandémie. Sú tu toho aj zástancovia, sú toho aj
odporcovia. Uvidíme ako sa na tom zhodneme.
Druhou vecou, ktorú riešime v tejto novele rokovacieho poriadku je audiovizuálny záznam, ktorý by sa
mal sprostredkúvať z výborov, ktoré sú verejné. Z neverejných výborov sa takýto záznam, robiť nebude.
No a tretia vec, ktorú sme riešili ešte v tom pôvodnom znení, ktoré bolo predložené do prvého čítania,
to bolo riešenie spravodajcov pri určitých typoch výborov napríklad výbore pre nezlučiteľnosť funkcií,
kde ak počas pandémie vám vypadnú obidvaja overovatelia, ktorí majú mandátne certifikáty, tak ten
výbor v podstate je neuznášaniaschopný, lebo bez nich nevie konať ani rokovať. A preto sme tam dali
to ustanovenie, že je potrebné, aby overovatelia mali aj svojich náhradníkov, čím znižujeme možnosť
nefunkčnosti. Najmä takýchto typov výborov, ale samozrejme hovoríme o náhradníkoch pri všetkých
výboroch.
V priebehu alebo medi prvým a druhým čítaním boli vypracované a schválené stanoviská, bolo to
jednak stanovisko vlády, ktoré malo asi dvanásť bodov. Nie všetky sme akceptovali. V krátkosti
vysvetlím aj, pozerám, že tá časomiera, aha beží. Dobre. V krátkosti vysvetlím prečo. Najprv sme
zapracovali alebo body 3, 4, 5, 7, 8, 9 a prvá časť desiateho bodu sú zapracovaním stanoviska vlády.
Týka sa to najmä otázok, ktoré súvisia s ochranou osobných údajov. V podstate vláda akceptovala...a
nebudem to čítať aj z dôvodu, že za ústavnoprávny výbor v najbližších dňoch aj vydám tlačovú správu,
kde to zhrniem a tam to budete všetci môcť vidieť a pozrieť sa ktoré návrhy zákonov to boli a teda
pokiaľ aj niektorí poslanci aj na strane koalície hovoria, že alebo nejakým spôsobom majú pochybnosti,
či je užitočné vytvárať si komisie pri výboroch, tak im aj z tohto miesta chcem povedať, že je to
užitočné, ale treba si najprv stanoviť cieľ a teda ku ktorému by mala táto komisia pomôcť alebo
komisia výborov pomôcť a potom to samozrejme vyhodnotiť a ja podporím vždy veľmi rád vznik a aj
úpravu náležitostí každej inej komisie, výboru parlamentu pokiaľ budem vidieť, že za ňou stojí, za ňou
sú nejaké výsledky práce, že aj napomáha činnosti parlamentu a takým spôsobom bude v postate
vyrovnanou rovnocenným partnerom tie komisii ktorú si vytvoril ústavnoprávny výbor. Z toho ešte k
tomu, k tým procesným otázka. Pracovná skupina, ktorú som viedol k tejto novele rokovacieho
poriadku ako predseda výboru bola zriadená niekedy vo februári tohto roka a keď prebehlo prvé čítanie
k tomuto návrhu, tak bola ešte možnosť zaslať, zaslať pripomienky k tejto novele ak sa dobre pamätám
do 19. apríla s tým, že tie pripomienky, ktoré teda boli nastolené v posledných dňoch aj zo strany
niektorých koaličných poslancov už žiaľ budú musieť byť zapracované až do veľkej novely
rokovacieho poriadku lebo každá práca musí mať svoj systém, nejaké pravidlá, nejaký poriadok a
nie je možné si z toho robiť trhací kalendár a aj to bol dôvod prečo sme niektoré už pripomienky
potom nezapracovali. No a pokiaľ ide o ten ďalší postup, tak v priebehu septembra by mali byť ešte
predsedovia výborov a podpredsedovia výborov určitým spôsobom zaškolení k tomu, aby vedeli,
manažovať online rokovanie svojho výboru, pretože oni budú tí, ktorí budú manažovať takéto
rokovania, ktorí tam budú mať, pri tej predsedníckej stoličke monitor a budú povoľovať vstup tých
účastníkov, či už členov výboru potencionálne aj ďalších ale zatiaľ je to na členov, na členoch výboru
aby sa mohli zúčastniť rokovania a k tomu treba isté zaškolenia, aby sa nám nestalo, že ten výbor bude
neuznášania schopný nie kvôli pandémie ale kvôli tomu, že nebude predsa, alebo predsedajúci vedieť
ako má manažovať online rokovanie. Keď sa zabehne, zabehnú ustanovenia tejto novely rokovacieho
poriadku a teda začnú sa uplatňovať tak by sme sa mli v priebehu jesene tohto roka viac začať
Strana 15 z 23