Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Nezaradený poslanec a člen hnutia REPUBLIKA Miroslav Suja predkladá do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 91/2019 o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
Cieľom predloženej novely zákona je stlmiť nárast cien základných potravín prostredníctvom oslobodenia základných potravín od dane z pridanej hodnoty a určenia maximálnej obchodnej prirážky u týchto potravín na úrovni 40 %.
Návrh zákona definuje obchodnú prirážku ako vyčíslenie percentuálneho podielu rozdielu medzi predajnou cenou a nákupnou cenou voči nákupnej cene. V prípade, ak je táto obchodná prirážka u predajcu potravín (s výnimkou samotného prvovýrobcu) vyššia ako 40 %, tak je považovaná za neprimeranú obchodnú podmienku. V súčasnej maloobchodnej praxi sa totiž bežne stáva, že najmä veľké obchodné reťazce pracujú pri základných potravinách s obchodnými prirážkami aj na úrovni 80 100 %, čo považuje predkladateľ za prehnané, a práve tu vidí priestor na zníženie rastu cien základných potravín.
Ceny potravín v dôsledku vysokej inflácie dosahujú svoje historické maximá. Zdražovanie, ktoré bude podľa odborníkov pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch, existenčne ohrozuje mnohé slovenské rodiny. Naopak, veľké obchodné reťazce zaznamenali počas obmedzení súvisiacich s ochorením Covid-19 nadpriemerné zisky, a to najmä na úkor malých a stredných podnikateľov, ktorí mali z epidemických dôvodov nariadené, aby ich prevádzky zatvorili alebo výrazne obmedzili.
Stanovením maximálnej obchodnej prirážky pri základných potravinách by obchodné reťazce boli aj naďalej schopné dosahovať značné zisky a nebola by obmedzená ani ich schopnosť ďalej investovať. Po nadmerných ziskoch za posledné dva roky by to aj zo strany reťazcov bolo správne a spoločensky zodpovedné riešenie vysokej inflácie, ktoré by žiadnym spôsobom nenarušilo podnikateľské prostredie a základných ceny potravín by sa takýmto opatrením dali znížiť minimálne o 25 %.
Predkladateľ taktiež navrhuje oslobodenie základných potravín od DPH. Náklady na tlmenie rastu koncových cien potravín sa tak primerane rozložia medzi obchodníkov a štát, v prospech občanov a zabezpečenia ich základných životných potrieb.
II.Osobitná časť
Článok I
K bodu 1
Definujú sa základné pojmy nevyhnutné pre definovanie neprimeranej podmienky podľa § 3a.
Definícia prvovýrobcu vychádza z čl. 3 Nariadenia EP a Rady (ES) č. 178/2002 z 28. januára 2002, ktorým sa ustanovujú všeobecné zásady a požiadavky potravinového poľa.
Zoznam základných potravín vychádza z platnej a účinnej Prílohy č. 7 k zákonu č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
K bodu 2
Zavádza sa nová neprimeraná podmienka v obchode s potravinami, ktorou je obchodná prirážka odberateľa, ktorý nie je prvovýrobcom a ktorá pri základnej potravine predstavuje viac ako 40%.
K bodu 3
Za porušenie § 3a zákona je ministerstvo oprávnené uložiť podnikateľovi pokutu do výšky 500 000 eur.
Článok II
K bodu 1
Základné potraviny definované v prílohe 7b k zákonu sú oslobodené od dane z pridanej hodnoty.
K bodu 2
Dochádza k zmene prílohy č. 7 k zákonu, nakoľko základné potraviny uvedené v prílohe č. 7b sú oslobodené od dane z pridanej hodnoty a teda nepodliehajú zníženej sadzbe dane.
Článok III
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.