Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Poslanci za Ľudovú stranu Naše Slovensko Martin Beluský, Andrej Medvecký a Magdaléna Sulanová predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov.
Cieľom predloženého návrhu zákona je zaviesť automatické zmrazovanie platov poslancov NR SR, členov vlády a prezidentky SR v prípade, ak by Slovensko hospodárilo s deficitom verejných financií.
Snaha spred dvadsiatich rokov zaviesť do legislatívy automat, ktorý by odrážal ekonomickú situáciu do platov poslancov a ostatných ústavných činiteľov, sa ukázala ako nedostatočná. V roku 2022, sa podľa § 2 ods. 2 zákon č. 120/1993 Z. z. zaviedlo zníženie platu o 10 %. keďže deficit verejnej správy za prechádzajúci rok bol vyšší ako 5 %. Napriek tomu reálny plat poslanca NR SR oproti predchádzajúcemu roku narástol, ako to ukazuje nasledujúci graf:
3 800 €
3 576 €
5 166 €
5 569 €
5 398 €
5 813 €
- €
1 000 €
2 000 €
3 000 €
4 000 €
5 000 €
6 000 €
7 000 €
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Reálny plat poslanca
zdroj: vlastné spracovanie
V roku 2019 došlo k rozmrazeniu platov, ktoré boli zmrazené od roku 2011. To spôsobilo skokový nárast z 3.576 na 5.166 u poslanca mimo Bratislavského kraja. Od vtedy sa poslanci za Ľudovú stranu Naše Slovensko snažia opakovane prichádzať s legislatívnymi návrhmi, ktoré by túto situáciu zmenili. Viackrát sme navrhovali napr. naviazať plat poslanca ako aj paušálne náhrady na minimálnu mzdu na rozdiel od súčasnosti, kedy sú naviazané na priemernú mzdu.
Rovnako sme navrhovali zákon, ktorým by sa napríklad prestali politické strany financovať zo štátneho rozpočtu. Vzhľadom na odmietnutie tohto návrhu sme predložili návrh, aby sa tieto
príspevky aspoň zmrazili a nezvyšovali sa každé volebné obdobie. Rovnako aj tento návrh bol odmietnutý. Keďže by však politici mali prísť s návrhom, ktorý by ukázal solidaritu s občanmi SR, ktorý sa nachádzajú v mimoriadne zložitej ekonomickej situácii, prichádzame s ďalším kompromisným návrhom, ktorý zavedie automatické zmrazovanie platov poslancov NR SR, členov vlády a prezidentky ako aj paušálnych náhrad poslancov NR SR.
RokPriemerná mzda za predchádzajúci kalendárny rokZníženie platu poslanca podľa § 2 ods. 2Plat poslanca so zníženímPaušálne náhrady (mimo BA)Spolu platZmrazenieReálny plat poslanca2010745 2 235 1 565 3 800 3 800 2011769 15%1 961 1 615 3 576 áno3 576 2012786 2 358 1 651 4 009 áno3 576 2013805 2 415 1 691 4 106 áno3 576 2014824 2 472 1 730 4 202 áno3 576 2015858 2 574 1 802 4 376 áno3 576 2016883 2 649 1 854 4 503 áno3 576 2017912 2 736 1 915 4 651 áno3 576 2018954 2 862 2 003 4 865 áno + 1 3 577 20191 013 3 039 2 127 5 166 5 166 20201 092 3 276 2 293 5 569 5 569 20211 125 10%3 037 2 362 5 398 5 398 20221 211 10%3 270 2 543 5 813 5 813
zdroj: vlastné spracovanie
Ďalším dôvodom na predloženie tejto novely je aj negatívny vývoj dlhu Slovenskej republiky. Podľa schváleného vládneho návrhu štátneho rozpočtu na rok 2022 sa očakáva, že celkový hotovostný dlh SR prekročí 61,5 miliárd eur. Každý obyvateľ Slovenska tak okrem svojich súkromných dlhov bude dlhovať v prepočte ďalších viac ako 11.000 eur. Zodpovednosť za tento stav nesú v rozhodujúcej miere práve poslanci NR SR, vláda SR a ďalší vedúci ústavní činitelia, ktorí dopustili, aby dlh Slovenska vzrástol do takejto extrémnej výšky.
Navrhovatelia preto novelizujú zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov, v ktorom, ak priemerná mzda narastie a deficit verejnej správy bude vyšší ako 0, platy a paušálne náhrady poslancov sa automaticky zmrazia. Ako predkladatelia by sme si vedeli predstaviť aj znižovanie platov, avšak vzhľadom na hľadanie politickej podpory prichádzame s kompromisným návrhom.
Týmto spôsobom sa zdvihne motivácia najvyšších ústavných činiteľov a poslancov NR SR pracovať tak, aby konečne Slovenské republika hospodárila s prebytkovým alebo aspoň vyrovnaným rozpočtom.
Predložená novela zákona bude mať pozitívny vplyv na štátny rozpočet. Prijatie návrhu zákona nebude mať žiadny vplyv na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana, na sociálne vplyvy a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, inými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
II. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Do zákona sa zavádza automatické zmrazenie platov poslancov, členov vlády a prezidentky v prípade, že verejná správa bude hospodáriť s deficitom a zároveň narastie priemerná mzda.
K bodu 2
Do zákona sa zavádza automatické zmrazenie paušálnych náhrad poslancov v prípade, že verejná správa bude hospodáriť s deficitom a zároveň narastie priemerná mzda.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.