Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Poslanci za Ľudovú stranu Naše Slovensko Martin Beluský, Stanislav Mizík a Marek Kotleba predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon).
Cieľom predloženého návrhu zákona je zakázať pozitívnu diskrimináciu v prijímaní detí do škôlok, teda zákaz prijímania detí na úkor rodičov v spádovej materskej škole.
Vojenský konflikt na Ukrajine rozdelil slovenskú spoločnosť nie len vo veci vnímania samotného konfliktu, ale aj vo veci pomoci ukrajinským utečencom. Každý, kto uteká pred vojnou, si zaslúži pomoc a poskytnutie adekvátnej starostlivosti a prostredia, v ktorom sa môžu aklimatizovať. Avšak takáto pomoc nemôže byť na úkor väčšinového obyvateľstva a nemôže rozdeľovať spoločnosť a vnášať do nej napätie. Takýmto príkladom je aj prijímanie detí do materských škôl, s ktorým na Slovensko dlhodobo problém.
Každá rodina potrebuje zabezpečiť príjem na pokrytie nákladov súvisiacich so starostlivosťou o deti. Štát, ako aj samosprávy, by mali presadzovať zapojenie sa rodičov do pracovného prostredia. Opačný stav znamená nutnosť finančne podporovať rodiny. Dôvodom je to, že rodičia, alebo vo väčšine prípadov matka, sa kvôli nedostatku miest v materských školách nemôže plnohodnotne zapojiť do pracovného prostredia, pretože sa musí starať o dieťa, resp. deti. Tie by za ideálnych podmienok mali byť v materských školách.
O to väčšie napätie nastalo v spoločnosti po tom, keď materské školy začali prijímať deti ukrajinských rodičov na úkor slovenských detí a slovenských rodičov. V tomto prípade sa ani nedá použiť pojem pozitívna diskriminácia, pretože ten sa opísať ako zvýhodňovanie diskriminovaných alebo zvýhodňovanie znevýhodnených. Avšak rodičia ukrajinských detí nie na území Slovenska znevýhodňovaní, ani diskriminovaní.
Pre deti z Ukrajiny by mal štát vytvoriť iný systém starostlivosti o deti, nie systém klasických materských škôl. sa to vykonať napr. zníženým kritérií a pravidiel na zriaďovanie týchto špeciálnych a dočasných materských škôl, alebo detských kútikov, či iných obdobných zariadení.
Treba oceniť učiteľky a učiteľov, ktorí sa snažia pomáhať ukrajinským deťom ako len dokážu. Zároveň sa však opakuje podobná situácia ako počas pandémie. Školy z veľkej časti odkázané sami na seba a štát nedostatočne reaguje a reflektuje na túto situáciu.
Tento návrh zákona sa nesnaží zakázať samosprávam, aby sa starali o ukrajinské deti, alebo akékoľvek iné deti v budúcnosti, ktoré z nejakého dôvodu prídu na územie Slovenskej republiky. Tento návrh zákona sa snaží do budúcnosti zabrániť situácii, aby rodičia slovenských detí na miesto v škôlke čakali roky, a potom im ho obsadili deti napr. z Ukrajiny.
Argument, že si rodičia ukrajinských detí potrebujú nájsť miesto v materských školách pre svoje deti aby sa mohli zamestnať, platí rovnako aj na slovenských rodičov.
Súčasná legislatíva stanovuje, že na predprimárne vzdelávanie sa prednostne prijímajú deti, pre ktoré je plnenie predprimárneho vzdelávania povinné, to znamená deti od 5 rokov. Do materských škôl sa môžu prihlásiť deti od 3 rokoch, resp. v špeciálnych prípadoch od 2 rokoch. Pre štát, ako aj pre samosprávy, je žiadúce vytvoriť také podmienky, aby sa čo najviac detí do materskej školy dostali, čo v konečnom dôsledku pomôže nie len samotným rodičom ale aj štátu a samosprávam.
Legislatívny návrh zavádza novú povinnosť, ktorá znie: riaditeľ materskej školy je oprávnený prijať dieťa, ktorého rodičia nemajú trvalý pobyt v Slovenskej republike, na predprimárne vzdelávanie iba v prípade, ak táto materská škola neeviduje nevybavený záujem zákonných zástupcov detí, ktorí majú trvalý pobyt v Slovenskej republike, o výchovu a vzdelávanie v tejto materskej škole.
Prijatie návrhu zákona nebude mať žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadny vplyv na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na sociálne vplyvy a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, inými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
II. Osobitná časť
Čl. I
Zavádza sa nový paragraf, ktoré neumožní riaditeľovi materskej školy uprednostniť deti rodičov s trvalým pobytom mimo územia Slovenskej republiky, ak materská škola eviduje nevybavené žiadosti a záujem o umiestnenie detí rodičov s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky. Inými slovami, umiestnenie takýchto detí bude možné len v prípade voľnej kapacity.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.