1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
5 966 075
9 432 720
6 933 290
6 933 290
v tom: MPSVR SR
5 966 075
9 432 720
6 933 290
6 933 290
z toho:
- vplyv na ŠR
5 966 075
9 432 720
6 933 290
6 933 290
Rozpočtové prostriedky
1 251 464
4 718 109
6 933 290
6 933 290
EÚ zdroje - Plán obnovy a odolnosti
4 714 611
4 714 611
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
64
122
180
180
- vplyv na ŠR
50
108
166
166
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
739 788
2 781 096
4 082 616
4 082 616
- vplyv na ŠR
739 788
2 781 096
4 082 616
4 082 616
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
4 981 960
5 249 310
534 699
534 699
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
984 115
4 183 410
6 398 591
6 398 591
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Navýšenie návrhu rozpočtu kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na roky 2022, 2023, 2024 a 2025.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Legislatívna zmena
Vládnym návrhom zákona o inšpekcii v sociálnych veciach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) sa de novo kreuje právna úprava inšpekcie v sociálnych veciach, ktorou bude dozor nad dodržiavaním osobitných predpisov v oblasti sociálnych vecí (teda nad plnením povinností z nich vyplývajúcich - ustanovenie § 2 ods. 1 písm. a) návrhu zákona) dozorovanými subjektami (ustanovenie § 2 ods. 2 návrhu zákona) a vyvodzovanie zodpovednosti za porušenie týchto povinností. Účelom predkladanej novej právnej úpravy je vytvoriť funkčný systém správneho dozoru a tým prispieť k posilneniu efektívnosti a kvality sociálnej pomoci poskytovanej v rámci práva sociálneho zabezpečenia.. Správny dozor bude ministerstvo, prostredníctvom vecne a funkčne príslušného útvaru zriadeného na tento účel, vykonávať nad dodržiavaním zákonnosti pri uplatňovaní práva sociálneho zabezpečenia vo vymedzených oblastiach a nad kvalitou poskytovaných sociálnych služieb, nad účelnosťou peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, nad kvalitou a rozsahom pomoci, na zabezpečenie ktorej sa poskytuje peňažný príspevok na kompenzáciu a nad vykonávaním opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Návrh zákona sleduje efektívnym vykonávaním inšpekcie v sociálnych veciach, osobitne správneho dozoru predovšetkým posilnenie ochrany najzraniteľnejších fyzických osôb vzhľadom na ich dlhodobú závislosť na pomoci inej osoby pri sebaobsluhe, vzhľadom na vek alebo ťažké zdravotné postihnutie. Ide o osoby, ktoré spravidla dlhodobo odkázané na vymedzené druhy sociálnej pomoci, a to poskytovanie sociálnych služieb alebo poskytovanie peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia podľa príslušných právnych predpisov, ktoré patria do pôsobnosti ministerstva. Ďalšou oblasťou, na ktorú sa bude vzťahovať inšpekcia v sociálnych veciach, je oblasť výkonu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ktorej špecifikom je, že opatrenia vykonávané primárne za účelom riešenia situácie dieťaťa (spravidla dieťaťa ohrozeného) a komplikovaných rodinných situácií.
Návrh zákona v súlade so všeobecným cieľom zefektívnenia výkonu, racionalizácie a skvalitnenia štátnej správy utvára právne podmienky na transparentnosť, účelnosť a účinnosť procesných, vecných i administratívnych postupov výkonu inšpekcie v sociálnych veciach vo vymedzenom rozsahu. Návrh zákona ex lege stanovuje primárne úlohy a oprávnenia novozriadeného útvaru, ktorý vykonáva pôsobnosť ministerstva v oblasti inšpekcie v sociálnych veciach, ako aj oprávnenia a povinnosti štátnych zamestnancov poverených výkonom inšpekcie v sociálnych veciach a prizvanej osoby pri výkone inšpekcie. Špecifikuje práva a povinnosti dozorovaného subjektu, práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb pri vykonávaní inšpekcie v sociálnych veciach, priebeh a vecné náležitosti vykonávania
3
inšpekcie v sociálnych veciach, ako aj rozhodovanie o sankciách za porušenie povinností ustanovených osobitnými predpismi a týmto zákonom.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
X kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2022
2023
2024
2025
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Návrhom zákona sa zriadi nový útvar inšpekcie v sociálnych veciach ministerstva. Ako organizačná súčasť tohto útvaru vznikne osem detašovaných pracovísk s pôsobnosťou pre územný obvod jedného vyššieho územného celku.
V súvislosti so zriadením nového útvaru sa predpokladá negatívny vplyv na rozpočet, ktorý nie je priamo naviazaný na účinnosť predmetnej legislatívnej zmeny, to znamená, že môže byť realizovaný priebežne od roku 2022. Ide o investíciu potrebnú na vybudovanie priestorov, v ktorých bude nový útvar pôsobiť. Účelom investície je pokrytie kapitálových výdavkov potrebných na kúpu, obnovou a rekonštrukciou budov, ich materiálno-technického vybavenia a obstaranie osobných motorových vozidiel pre zabezpečenie výkonu inšpekcie. Celkovo tieto výdavky odhadované v objeme 9 429 222 eur, pričom ich financovanie sa predpokladá zo zdrojov Európskej únie z Plánu obnovy a odolnosti (Komponent 13 - Dostupná a kvalitná dlhodobá sociálno-zdravotná starostlivosť). Vo výdavkoch verejnej správy v roku 2022 a 2023 kalkulované okrem bežných výdavkov (mzdy, odvody, tovary a služby zamestnancov inšpekcie) aj výdavky kapitálového charakteru financované z Plánu obnovy a odolnosti každoročne vo výške 4 714 611 eur (spolu za roky 2022 a 2023 vo výške 9 429 222 eur).
Mzdové a prevádzkové náklady útvaru inšpekcie v sociálnych veciach budú hradené zo štátneho rozpočtu a sú predmetom tejto analýzy.
4
Zmena, ktorá je navrhovaná dňom vyhlásenia v zbierke zákonov okrem čl. I § 4 13 a čl. II V, ktorých účinnosť sa navrhuje od 1. novembra 2022, negatívny vplyv na štátny rozpočet. Zakladá náklady spojené s financovaním mzdových výdavkov pre 180 zamestnancov útvaru inšpekcie v sociálnych veciach a pravidelné výdavky spojené s jeho prevádzkou.
Náklady na mzdy a odvody pre 180 zamestnancov vychádzajú z mzdových výdavkov Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na rok 2021 a návrhu organizačnej štruktúry novo zriadeného útvaru.
Pracovná pozícia
počet
úväzok
generálny riaditeľ
1
1
asistent GR
1
1
vodič GR
1
1
riaditeľ odboru
3
1
metodik
9
1
právnik (aj pre prierezové činnosti MPSVR)
2
1
inšpektor (z toho 14 v súčasnosti v rozpočte MPSVR SR)
147
1
administratívni pracovníci (aj pre prierezové činnosti MPSVR)
7
1
IT - špecialista
1
1
IT
4 (8:2)
0,5
technicko-hospodársky pracovník
4 (8:2)
0,5
Celkový počet zamestnancov
180
Celkovo sa predpokladá vznik 166 nových pracovných miest. Zároveň bude na nový útvar delimitovaných 14 v súčasnosti obsadených štátnozamestnaneckých miest. Obsadzovanie pracovných pozícií bude postupné. Navýšenie počtu zamestnancov sa predpokladá od júla 2022 o 50 miest, v roku 2023 o 58 miest a v roku 2024 o 58 miest a v roku 2025 sa predpokladá plne obsadená organizačná štruktúra nového organizačného útvaru. Návrh nepočíta s valorizáciou miezd. V rokoch 2023, 2024 a 2025 priemerná mzda na jedného zamestnanca klesá voči predchádzajúcim rokom, nakoľko novo obsadzované miesta budú vykryté len inšpektormi s nižšou platovou tarifou, kým v roku 2022 návrh počíta s obsadením riadiacich a odborných pozícií s vyššou tarifnou mzdou a zákonnými príplatkami.
Rozpočtovo kryté výdavky v rokoch 2022 až 2025 sú nasledovné:
Rok 2022
Mzdy a odvody pre 14 zamestnancov na 6 mesiacov: 211 979 eur.
Tovary a služby pre 14 zamestnancov na 6 mesiacov: 54 600 eur.
Rok 2023 až 2025
Mzdy a odvody pre 14 zamestnancov na 12 mesiacov: 423 959 eur (v každom roku).
Tovary a služby pre 14 zamestnancov na 12 mesiacov: 109 200 eur (v každom roku).
5
Celkové výdavky na nových zamestnancov odhadované na roky 2022 2025 podľa priemerných výdavkov ministerstva v jednotlivých kategóriách výdavkov. Pričom výdavky na tovary a služby (630) odhadované vo výške cca 7 800€/na rok na jedného zamestnanca. Tieto finančné prostriedky budú použité najmä na zaškoľovanie nových inšpektorov, na tuzemské cestovné náhrady, pohonné hmoty, stravné, telefóny, kancelársky materiál, interiérové vybavenie v súvislosti so zabezpečením podmienok pre riadny výkon inšpekcie. V sume zahrnuté aj náklady na prevádzku priestorov, v rátane nákladov na energie, vodné, stočné. V návrhu je premietnutý aj nárast cien energií. Výdavky na bežné transfery (640) sú odhadované vo výške 110 eur na zamestnanca na rok.
Návrh nezahŕňa kvantifikáciu vplyvov súvisiacich s úhradou preukázateľne vyplatenej náhrady mzdy v sume priemerného zárobku zamestnávateľovi prizvanej osoby a cestovné náhrady prizvanej osobe ministerstvom, nakoľko v súčasnosti nie je možné vyčísliť počet dozorov, pri ktorých bude odôvodnené osobitou povahou dozoru využitie účasti týchto prizvaných osôb na výkone dozoru. Rovnako nie je možné kvantifikovať výšku možnej náhrady mzdy v sume priemerného zárobku za účasti na dozore, ktorý v zmysle návrhu patrí prizvanej osobe.
6
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
7
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
1 251 464
4 718 109
6 933 290
6 933 290
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
739 788
2 781 096
4 082 616
4 082 616
Poistné a príspev. do poisťovní (620)
258 556
971 993
1 426 874
1 426 874
Tovary a služby (630)2
249 600
951 600
1 404 000
1 404 000
Bežné transfery (640)2
3 520
13 420
19 800
19 800
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
4 714 611
4 714 611
0
0
Obstaráva. kapitálových aktív (710)
4 714 611
4 714 611
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
5 966 075
9 432 720
6 933 290
6 933 290
8
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
64
122
180
180
z toho vplyv na ŠR
50
108
166
166
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
1 926
1 900
1 890
1 890
z toho vplyv na ŠR
1 336
1 711
1 744
1 744
Osobné výdavky celkom (v eurách)
998 344
3 753 089
5 509 491
5 509 491
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
739 788
2 781 096
4 082 616
4 082 616
z toho vplyv na ŠR
582 708
2 466 936
3 768 456
3 768 456
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
258 556
971 993
1 426 875
1 426 875
z toho vplyv na ŠR
203 657
862 194
1 317 075
1 317 075
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
9