1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
EÚ zdroje - Plán obnovy a odolnosti
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Navýšenie návrhu rozpočtu kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na roky 2022, 2023, 2024 a 2025.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Legislatívna zmena
Vládnym návrhom zákona o inšpekcii v sociálnych veciach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) sa de novo kreuje právna úprava inšpekcie v sociálnych veciach, ktorou bude dozor nad dodržiavaním osobitných predpisov v oblasti sociálnych vecí (teda nad plnením povinností z nich vyplývajúcich - ustanovenie § 2 ods. 1 písm. a) návrhu zákona) dozorovanými subjektami (ustanovenie § 2 ods. 2 návrhu zákona) a vyvodzovanie zodpovednosti za porušenie týchto povinností. Účelom predkladanej novej právnej úpravy je vytvoriť funkčný systém správneho dozoru a tým prispieť k posilneniu efektívnosti a kvality sociálnej pomoci poskytovanej v rámci práva sociálneho zabezpečenia.. Správny dozor bude ministerstvo, prostredníctvom vecne a funkčne príslušného útvaru zriadeného na tento účel, vykonávať nad dodržiavaním zákonnosti pri uplatňovaní práva sociálneho zabezpečenia vo vymedzených oblastiach a nad kvalitou poskytovaných sociálnych služieb, nad účelnosťou peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, nad kvalitou a rozsahom pomoci, na zabezpečenie ktorej sa poskytuje peňažný príspevok na kompenzáciu a nad vykonávaním opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Návrh zákona sleduje efektívnym vykonávaním inšpekcie v sociálnych veciach, osobitne správneho dozoru predovšetkým posilnenie ochrany najzraniteľnejších fyzických osôb vzhľadom na ich dlhodobú závislosť na pomoci inej osoby pri sebaobsluhe, vzhľadom na vek alebo ťažké zdravotné postihnutie. Ide o osoby, ktoré sú spravidla dlhodobo odkázané na vymedzené druhy sociálnej pomoci, a to poskytovanie sociálnych služieb alebo poskytovanie peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia podľa príslušných právnych predpisov, ktoré patria do pôsobnosti ministerstva. Ďalšou oblasťou, na ktorú sa bude vzťahovať inšpekcia v sociálnych veciach, je oblasť výkonu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ktorej špecifikom je, že opatrenia sú vykonávané primárne za účelom riešenia situácie dieťaťa (spravidla dieťaťa ohrozeného) a komplikovaných rodinných situácií.
Návrh zákona v súlade so všeobecným cieľom zefektívnenia výkonu, racionalizácie a skvalitnenia štátnej správy utvára právne podmienky na transparentnosť, účelnosť a účinnosť procesných, vecných i administratívnych postupov výkonu inšpekcie v sociálnych veciach vo vymedzenom rozsahu. Návrh zákona ex lege stanovuje primárne úlohy a oprávnenia novozriadeného útvaru, ktorý vykonáva pôsobnosť ministerstva v oblasti inšpekcie v sociálnych veciach, ako aj oprávnenia a povinnosti štátnych zamestnancov poverených výkonom inšpekcie v sociálnych veciach a prizvanej osoby pri výkone inšpekcie. Špecifikuje práva a povinnosti dozorovaného subjektu, práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb pri vykonávaní inšpekcie v sociálnych veciach, priebeh a vecné náležitosti vykonávania
3
inšpekcie v sociálnych veciach, ako aj rozhodovanie o sankciách za porušenie povinností ustanovených osobitnými predpismi a týmto zákonom.2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Návrhom zákona sa zriadi nový útvar inšpekcie v sociálnych veciach ministerstva. Ako organizačná súčasť tohto útvaru vznikne osem detašovaných pracovísk s pôsobnosťou pre územný obvod jedného vyššieho územného celku.
V súvislosti so zriadením nového útvaru sa predpokladá negatívny vplyv na rozpočet, ktorý nie je priamo naviazaný na účinnosť predmetnej legislatívnej zmeny, to znamená, že môže byť realizovaný priebežne od roku 2022. Ide o investíciu potrebnú na vybudovanie priestorov, v ktorých bude nový útvar pôsobiť. Účelom investície je pokrytie kapitálových výdavkov potrebných na kúpu, obnovou a rekonštrukciou budov, ich materiálno-technického vybavenia a obstaranie osobných motorových vozidiel pre zabezpečenie výkonu inšpekcie. Celkovo sú tieto výdavky odhadované v objeme 9 429 222 eur, pričom ich financovanie sa predpokladá zo zdrojov Európskej únie – z Plánu obnovy a odolnosti (Komponent 13 - Dostupná a kvalitná dlhodobá sociálno-zdravotná starostlivosť). Vo výdavkoch verejnej správy sú v roku 2022 a 2023 kalkulované okrem bežných výdavkov (mzdy, odvody, tovary a služby zamestnancov inšpekcie) aj výdavky kapitálového charakteru financované z Plánu obnovy a odolnosti každoročne vo výške 4 714 611 eur (spolu za roky 2022 a 2023 vo výške 9 429 222 eur).
Mzdové a prevádzkové náklady útvaru inšpekcie v sociálnych veciach budú hradené zo štátneho rozpočtu a sú predmetom tejto analýzy.
4
Zmena, ktorá je navrhovaná dňom vyhlásenia v zbierke zákonov okrem čl. I § 4 až 13 a čl. II až V, ktorých účinnosť sa navrhuje od 1. novembra 2022, má negatívny vplyv na štátny rozpočet. Zakladá náklady spojené s financovaním mzdových výdavkov pre 180 zamestnancov útvaru inšpekcie v sociálnych veciach a pravidelné výdavky spojené s jeho prevádzkou.
Náklady na mzdy a odvody pre 180 zamestnancov vychádzajú z mzdových výdavkov Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na rok 2021 a návrhu organizačnej štruktúry novo zriadeného útvaru.
právnik (aj pre prierezové činnosti MPSVR)
inšpektor (z toho 14 v súčasnosti v rozpočte MPSVR SR)
administratívni pracovníci (aj pre prierezové činnosti MPSVR)
technicko-hospodársky pracovník
Celkový počet zamestnancov
Celkovo sa predpokladá vznik 166 nových pracovných miest. Zároveň bude na nový útvar delimitovaných 14 v súčasnosti obsadených štátnozamestnaneckých miest. Obsadzovanie pracovných pozícií bude postupné. Navýšenie počtu zamestnancov sa predpokladá od júla 2022 o 50 miest, v roku 2023 o 58 miest a v roku 2024 o 58 miest a v roku 2025 sa predpokladá plne obsadená organizačná štruktúra nového organizačného útvaru. Návrh nepočíta s valorizáciou miezd. V rokoch 2023, 2024 a 2025 priemerná mzda na jedného zamestnanca klesá voči predchádzajúcim rokom, nakoľko novo obsadzované miesta budú vykryté len inšpektormi s nižšou platovou tarifou, kým v roku 2022 návrh počíta s obsadením riadiacich a odborných pozícií s vyššou tarifnou mzdou a zákonnými príplatkami.
Rozpočtovo kryté výdavky v rokoch 2022 až 2025 sú nasledovné:
Rok 2022
Mzdy a odvody pre 14 zamestnancov na 6 mesiacov: 211 979 eur.
Tovary a služby pre 14 zamestnancov na 6 mesiacov: 54 600 eur.
Rok 2023 až 2025
Mzdy a odvody pre 14 zamestnancov na 12 mesiacov: 423 959 eur (v každom roku).
Tovary a služby pre 14 zamestnancov na 12 mesiacov: 109 200 eur (v každom roku).
5
Celkové výdavky na nových zamestnancov sú odhadované na roky 2022 až 2025 podľa priemerných výdavkov ministerstva v jednotlivých kategóriách výdavkov. Pričom výdavky na tovary a služby (630) sú odhadované vo výške cca 7 800€/na rok na jedného zamestnanca. Tieto finančné prostriedky budú použité najmä na zaškoľovanie nových inšpektorov, na tuzemské cestovné náhrady, pohonné hmoty, stravné, telefóny, kancelársky materiál, interiérové vybavenie v súvislosti so zabezpečením podmienok pre riadny výkon inšpekcie. V sume sú zahrnuté aj náklady na prevádzku priestorov, v rátane nákladov na energie, vodné, stočné. V návrhu je premietnutý aj nárast cien energií. Výdavky na bežné transfery (640) sú odhadované vo výške 110 eur na zamestnanca na rok.
Návrh nezahŕňa kvantifikáciu vplyvov súvisiacich s úhradou preukázateľne vyplatenej náhrady mzdy v sume priemerného zárobku zamestnávateľovi prizvanej osoby a cestovné náhrady prizvanej osobe ministerstvom, nakoľko v súčasnosti nie je možné vyčísliť počet dozorov, pri ktorých bude odôvodnené osobitou povahou dozoru využitie účasti týchto prizvaných osôb na výkone dozoru. Rovnako nie je možné kvantifikovať výšku možnej náhrady mzdy v sume priemerného zárobku za účasti na dozore, ktorý v zmysle návrhu patrí prizvanej osobe.
6
Tabuľka č. 3 1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
7
Tabuľka č. 4 2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspev. do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstaráva. kapitálových aktív (710)
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom