1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona o inšpekcii v sociálnych veciach a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
15.12.2021 – 23.12.2021
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
29.12.2021 – 19.01.2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
2.2.2021-8.2.2021
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Vládnym návrhom zákona o inšpekcii v sociálnych veciach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) sa de novo kreuje právna úprava inšpekcie v sociálnych veciach, ktorou bude dozor nad dodržiavaním osobitných predpisov v oblasti sociálnych vecí a vyvodzovanie zodpovednosti za porušenie týchto povinností. Účelom predkladanej novej právnej úpravy je vytvoriť funkčný systém správneho dozoru, a tým prispieť k posilneniu efektívnosti a kvality sociálnej pomoci poskytovanej v rámci práva sociálneho zabezpečenia.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Návrh zákona sleduje efektívnym vykonávaním inšpekcie v sociálnych veciach, osobitne správneho dozoru predovšetkým posilnenie ochrany najzraniteľnejších fyzických osôb vzhľadom na ich dlhodobú závislosť na pomoci inej osoby pri sebaobsluhe, vzhľadom na vek alebo ťažké zdravotné postihnutie. Ide o osoby, ktoré spravidla dlhodobo odkázané na vymedzené druhy sociálnej pomoci, a to poskytovanie sociálnych služieb alebo poskytovanie peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia podľa príslušných právnych predpisov, ktoré patria do pôsobnosti ministerstva. Ďalšou oblasťou, na ktorú sa bude vzťahovať inšpekcia v sociálnych veciach, je oblasť výkonu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ktorej špecifikom je, že opatrenia vykonávané primárne za účelom riešenia situácie dieťaťa (spravidla dieťaťa ohrozeného) a komplikovaných rodinných situácií.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, verejní a neverejní poskytovatelia sociálnych služieb, neštátne subjekty, ktoré vykonávajú opatrenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, fyzické osoby, ktorým bola priznaná kompenzácia sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia podľa osobitného predpisu, fyzické osoby, ktoré poskytujú pomoc, na zabezpečenie ktorej sa poskytuje peňažný príspevok na osobnú asistenciu alebo peňažný príspevok na opatrovanie
5.Alternatívne riešenia
2
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
V prípravnej fáze koncipovania návrhu zákona boli zvažované rôzne možnosti organizačného zabezpečenia inšpekcie v podobe/forme napr. samostatnej rozpočtovej organizácie, preddavkovej organizácie ministerstva alebo samostatného špecializovaného útvaru ministerstva. Po zvážení rôznych faktorov (napr. aktuálneho stavu výkonu vecnej kontroly, potreby efektívneho využitia ľudských zdrojov, nutnosti odbornosti a špecializácie vo výkone správneho dozoru a v neposlednom rade kritérium účelnosti vynaložených finančných prostriedkov) sa navrhuje, aby inšpekciu vykonávalo ministerstvo prostredníctvom špecializovaného útvaru inšpekcie v sociálnych veciach. V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že do návrhu boli zakomponované efektívne záruky, aby boli ex lege zabezpečené požiadavky predovšetkým na nestrannosť a objektivitu, samostatnosť, transparentnosť a nezávislosť inšpekcie v sociálnych veciach.
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Navrhovaná právna úprava vytvára právne podmienky na realizáciu „reformy dohľadu nad sociálnou starostlivosťou a zabezpečenie infraštruktúry pre jej implementáciu“, ktorá je súčasťou Plánu obnovy a odolnosti Slovenska v rámci jeho Komponentu 13: Dostupná a kvalitná dlhodobá sociálno- zdravotná starostlivosť. Reforma dohľadu nad sociálnou starostlivosťou“ je jedným z míľnikov, ktorý stanovila Európska komisia vo vykonávacom rozhodnutí Rady(EÚ) o schválení posúdenia plánu obnovy a odolnosti Slovenska, pričom z opisu a vymedzenia jednotlivých míľnikov a cieľov vyplýva termín splnenia tohto míľnika v 2. štvrťroku 2022. Neprijatím navrhovanej právnej úpravy by došlo k nenaplneniu tohto míľnika, čo by mohlo ohroziť požadované poskytnutie finančných prostriedkov z tohto mechanizmu.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
Nejedná sa o transpozíciu práva EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Vzhľadom na sledovaný cieľ predkladanej právnej úpravy, ktorým je vytvorenie funkčného systému správneho dozoru je preskúmanie účelnosti nastavené priebežne povinnosťou ministerstva zverejniť hodnotiacu správu o výsledkoch inšpekčnej činnosti za predchádzajúci kalendárny rok, prvýkrát v roku 2023 za rok 2022. Kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané sú: počet vykonaných dozorov a počet právoplatných rozhodnutí vo veci uloženia pokuty za správny delikt.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
3
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
Návrh zákona sleduje efektívnym vykonávaním správneho dozoru predovšetkým posilnenie ochrany najzraniteľnejších fyzických osôb vzhľadom na ich dlhodobú závislosť na pomoci inej osoby pri sebaobsluhe, vzhľadom na vek alebo ťažké zdravotné postihnutie. Ide o osoby, ktoré spravidla dlhodobo odkázané na vymedzené druhy sociálnej pomoci, a to poskytovanie sociálnych služieb alebo poskytovanie peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia podľa príslušných právnych predpisov, ktoré patria do pôsobnosti ministerstva. Osobitnou oblasťou, na ktorú sa bude vzťahovať správny dozor, je oblasť výkonu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ktorej špecifikom je samotná povaha vykonávaných opatrení. Špecifikom vykonávania správneho dozoru v sociálnych veciach je aj rôznorodá povaha dozorovaných subjektov, a to tak u správneho dozoru pri poskytovaní sociálnych služieb, ako aj pri vykonávaní opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately (subjekty z oblasti miestnej samosprávy, regionálnej samosprávy, neštátne subjekty, resp. neverejní poskytovatelia sociálnych služieb, subjekty z oblasti štátnej správy, ak ide o vykonávanie opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately).
Návrh zákona v súlade so všeobecným cieľom zefektívnenia výkonu, racionalizácie a skvalitnenia štátnej správy utvára právne podmienky na transparentnosť, účelnosť a účinnosť procesných, vecných i administratívnych postupov výkonu inšpekcie v sociálnych veciach vo vymedzenom rozsahu.
Návrh zákona ex lege stanovuje primárne úlohy a oprávnenia novozriadeného útvaru, ktorý vykonáva pôsobnosť ministerstva v oblasti správneho dozoru v sociálnych veciach, ako aj oprávnenia a povinnosti štátnych zamestnancov poverených výkonom inšpekcie v sociálnych veciach a prizvanej osoby pri výkone inšpekcie. Špecifikuje práva a povinnosti dozorovaného subjektu, práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb pri vykonávaní inšpekcie v sociálnych veciach, priebeh a vecné náležitosti vykonávania inšpekcie v sociálnych veciach, ako aj rozhodovanie o sankciách za porušenie povinností ustanovených osobitnými predpismi a týmto zákonom.
V súvislosti s navrhovanou právnou úpravou je nutné z dôvodu zabezpečenia previazanosti jednotlivých právnych úprav v oblasti sociálnych vecí novelizovať zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele v znení neskorších prepisov, zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia znení neskorších prepisov a zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
4
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
PhDr. Miroslav Cangár, PhD.
riaditeľ odboru sociálnych služieb
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
miroslav.cangar@employment.gov.sk
12.Zdroje
Výdavky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR v roku 2021
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 270/2021
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Materiál obsahuje neaktuálny formulár Doložky vybraných vplyvov aj analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie. Komisia odporúča vyplniť aktuálny formulár
Doložky vybraných
vplyvov
aj
Analýzy vplyvov
.
Do Doložky vybraných vplyvov Komisia odporúča predkladateľovi doplniť chýbajúce časti 5. Alternatívne riešenia nulový variant, 8. Preskúmanie účelnosti časovú lehotu preskúmania (rok) a kritériá. Do časti 10. Poznámky Komisia odporúča uviesť a popísať aj potenciálny vplyv na podnikateľské prostredie, a to na neverejných poskytovateľov sociálnych služieb a neštátne subjekty - §7(6).
Vyhodnotenie: čiastočne akceptované
Materiál čiastočne upravený v zmysle pripomienok. Materiál nezakladá vplyv na poskytovateľov sociálnych služieb (verejných a neverejných).
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, čiastočne rozpočtovo zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov v tabuľke č. 1 kvantifikované celkové výdavky v sume 1 251 464 eur v roku 2022, v sume 4 718 109 eur v roku 2023 a v sume 6 933 290 eur každoročne v rokoch 2024 a 2025. Rozpočtovo nekrytý vplyv sa uvádza v sume 984 115 eur v roku 2022, v sume 4 183 410 eur v roku 2023 a v sume 6 398 591 eur každoročne v rokoch 2024 2025. V rámci ukazovateľov zamestnanosti predkladateľ návrhu zákona predpokladá vznik 166 nových pracovných miest. Obsadzovanie pracovných pozícií byť postupné. Navýšenie počtu zamestnancov sa predpokladá od júla 2022 v počte 50 miest, v roku 2023 o ďalších 58 miest na 108 miest a v roku 2024 o ďalších 58 miest na 166 miest.
V tabuľke č. 1 analýzy vplyvov je v časti Výdavky verejnej správy celkom v riadku „Vplyv na ŠR“ v jednotlivých rokoch uvedený iba nekrytý vplyv. Komisia žiada uvádzať celkový vplyv.
Taktiež je potrebné v analýze vplyvov jednoznačne špecifikovať výdavky, ktoré uvedené ako rozpočtovo kryté.
V časti 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie je uvedené, že v súvislosti so zriadením inšpekcie sa predpokladajú ďalšie investície kúpa, obnova a rekonštrukcia budov, materiálno-technického vybavenia, obstaranie osobných motorových vozidiel, pričom sa tieto výdavky odhadujú v sume 13 mil. eur a ich financovanie sa predpokladá z Plánu obnovy a
5
odolnosti. Komisia žiada tieto vplyvy doplniť do tabuľky č. 1 analýzy vplyvov vrátane zdroja financovania, ktorým bude Plán obnovy a odolnosti a uviesť ich ako rozpočtovo zabezpečený vplyv.
Zároveň Komisia upozorňuje, že objem finančných prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti vyčlenený na súvisiace opatrenie podpory infraštruktúry pre detašované pracoviská spomínaný v bode 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy je v objeme 9 mil. eur, nie 13 mil. eur, ako uvádza predkladateľ.
V analýze vplyvov v tabuľke č. 4 Komisia žiada uviesť celkový vplyv, nielen rozpočtovo nekrytý vplyv.
Vyhodnotenie: akceptované
Materiál upravený v zmysle pripomienok.
V analýze vplyvov v časti 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie v prvom odseku pod tabuľkou Komisia žiada počet zamestnancov od júla 2022 upraviť z 55 na 50 a v tabuľke č. 4 analýzy vplyvov Komisia žiada upraviť sumu miezd, platov, služobných príjmov a ostatných osobných vyrovnaní (610) z 852 708 eur na 582 708 eur. Tabuľku č. 5 analýzy vplyvov Komisia žiada prepracovať tak, aby poskytovala v časti priemerného mzdového výdavku korektnú kvantifikáciu a zodpovedala reálnemu počtu zamestnancov, súčasne Komisia žiada doplniť osobné výdavky v jednotlivých rokoch.
Vyhodnotenie: akceptované
Materiál upravený v zmysle pripomienok
Komisia odporúča vysvetliť predpoklad o potrebe pracovných miest inšpektorov.
Odôvodnenie: Komisia upozorňuje, že v Pláne obnovy a odolnosti sa počítalo s konečným
stavom počtu inšpektorov približne na úrovni 165 osôb. Predkladaný návrh počíta s konečným stavom inšpektorov na úrovni 147 osôb v roku 2024. Nie je zrejmé, z čoho vyplývajú predpoklady o potrebnom počte inšpektorov a či sa v budúcnosti ich žiadaný stav nezmení, čo bude mať vplyv štátny rozpočet.
Vyhodnotenie: akceptované
Odôvodnenie: Vzhľadom na to, že ide o zriadenie nového organizačného útvaru ministerstva, je potrebné v návrhu organizačnej štruktúry zohľadniť aj počet miest na výkon prierezových činností (riadiacich pracovníkov, metodikov, právnikov, IT pracovníkov a administratívnych pracovníkov), ktorí budú zabezpečovať tieto činnosti.
Komisia upozorňuje, že v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov je v analýze vplyvov v tabuľke č. 5 potrebné uvádzať aktuálny rozpočtový rok a tri nasledujúce rozpočtové roky.
Vyhodnotenie: neakceptované
Odôvodnenie: Nakoľko zákon nadobudne účinnosť dňom jeho vyhlásenia v zbierke zákonov okrem čl. I § 4 13 a čl. II V, ktorých účinnosť sa navrhuje od 1. novembra 2022, nepovažovali sme za potrebné zahrnúť do analýzy vplyvov vplyvy na rok 2021. Zastávame názor, že pokiaľ je v tabuľke č. 5 potrebné uvádzať aktuálny rozpočtový rok a tri nasledujúce rozpočtové roky, tak by to bolo potrebné uviesť aj v ostatných tabuľkách v Analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.
6
Všetky negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy vyplývajúce z návrhu, ktoré nie kryté z Plánu obnovy a odolnosti, Komisia žiada zabezpečiť v jednotlivých rokoch v rámci schválených limitov výdavkov a počtu zamestnancov kapitoly MPSVR SR, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet. V nadväznosti na uvedené je potrebné upraviť doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov tak, aby z nich nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv.
Vyhodnotenie: neakceptované
Odôvodnenie: V Pláne obnovy a odolnosti kvantifikované len kapitálové výdavky v súvislosti s reformou dohľadu v sociálnych veciach a výdavky na personálne vybavenie zamestnancov ministerstva, ktorí budú implementovať Plán obnovy a odolnosti, celkovo ide o 7 zamestnancov. Samotný výkon novozriadeného útvaru je potrebné personálne zabezpečiť a tieto výdavky Plán obnovy a odolnosti nezahŕňa. Je potrebné zdôrazniť, že ide o nový organizačný útvar ministerstva, a preto je potrebné zvýšiť výdavky v rozpočtovej kapitole ministerstva o výdavky súvisiace s nárastom počtu zamestnancov. Tieto výdavky nie ani predmetom rozpočtového programovania na roky 2022 až 2025.
K sociálnym vplyvom
Z dôvodu prijatia materiálu sa predpokladá vznik 166 nových pracovných miest, pričom títo novoprijatí zamestnanci majú pôsobiť v sídle novovzniknutého útvaru v Bratislave, ale aj na detašovaných pracoviskách vo všetkých ôsmych samosprávnych krajoch. Vzhľadom na tento predpoklad Komisia odporúča identifikovať a zhodnotiť sociálne vplyvy v bode 4.4 vplyvy na zamestnanosť a trh práce ako aj v bode 4.1. vplyvy na hospodárenie domácností.
Vyhodnotenie: akceptované
Materiál upravený v zmysle pripomienok.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. 020/2022 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Predkladateľ popísal v časti 5. Alternatívne riešenia jednotlivé alternatívy, ale chýba spomenúť a popísať aj nulový variant a to konkrétne situáciu, čo by znamenala absencia predmetného zákona. Komisia odporúča predkladateľovi spomínanú skutočnosť doplniť.
Vyhodnotenie: akceptované
Odôvodnenie: Doplnením popisu nulového variantu.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie negatívneho vplyvu na podnikateľské prostredie v Doložke vybraných vplyvov a vypracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.4. „Iné vplyvy“.
Odôvodnenie: Napriek tomu, že predkladateľ vo vyhodnotení našej pripomienky v Doložke vybraných vplyvov v časti 13. Stanovisko komisie... uviedol, že materiál nezakladá vplyvy na poskytovateľov služieb, presne tieto subjekty uvedené nielen v Doložke vybraných vplyvov
7
ako dotknuté subjekty, ale uvádzajú sa aj vo vlastnom materiáli. Materiál upravuje správne delikty pre poskytovateľov služieb, konkrétne v čl. I. § 10. Ďalej hovorí aj o dozorovaní práv a povinností subjektov, ako neverejní poskytovatelia služieb, neštátne subjekty, PO, FO, atď.
Vyhodnotenie: neakceptované
Odôvodnenie: Doložka vplyvov na podnikateľské prostredie sa nevypĺňa z dôvodu, že navrhovanou právnou úpravou sa neupravuje a ani nezasahuje do právnych vzťahov v oblasti podnikania. Dozorované subjekty, ktorými subjekty poskytujúce na základe zápisu do registra sociálne služby, nie považované za podnikateľské subjekty vykonávajúce podnikateľskú činnosť. Ide o subjekty poskytujúce služby vo verejnom záujme, pričom podmienkou nedosahovania zisku (v procese registrácie sa splnenie tejto podmienky posudzuje podľa právnej formy subjektu) pri ich poskytovaní zákon o sociálnych službách podmieňuje poskytovanie finančnej podpory týmto subjektom (za poskytovanie služby vo verejnom záujme sa považuje poskytovanie sociálnej služby fyzickej osobe, ktorá je na sociálnu službu odkázaná, a zároveň je poskytovanie tejto sociálnej služby v súlade s komunitným plánom sociálnych služieb príslušnej obce alebo s koncepciou rozvoja sociálnych služieb príslušného vyššieho územného celku).
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, čiastočne rozpočtovo zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov v tabuľke č. 1 kvantifikované celkové výdavky v sume 5 966 075 eur v roku 2022, v sume 9 432 720 eur v roku 2023 a v sume 6 933 290 eur každoročne v rokoch 2024 a 2025. Rozpočtovo nekrytý vplyv je kvantifikovaný v sume 984 115 eur v roku 2022, v sume 4 183 410 eur v roku 2023 a v sume 6 398 591 eur každoročne v rokoch 2024 a 2025. V rámci ukazovateľov zamestnanosti predkladateľ návrhu zákona predpokladá vznik 166 nových pracovných miest. Obsadzovanie pracovných pozícií byť postupné. Navýšenie počtu zamestnancov sa predpokladá od júla 2022 v počte 50 miest, v roku 2023 o ďalších 58 miest na 108 miest a v roku 2024 o ďalších 58 miest na 166 miest.
Pripomienky predložené v rámci medzirezortného pripomienkového konania k rozpočtovo nekrytému vplyvu neboli akceptované.
Dňa 26. januára 2022 sa uskutočnilo rozporové konanie na úrovni ministrov. Rozpory neboli odstránené a Komisia aj naďalej uvádza, že predkladaný návrh zákona je v rozpore s Uznesením vlády SR č. 577 z 14. októbra 2021 v bode C.9. „nepredkladať v roku 2022 návrhy legislatívnych predpisov a iných materiálov, ktoré zakladajú nároky na zvýšenie počtu zamestnancov a zvýšenie výdavkov v štátnom rozpočte na rok 2022 s rozpočtovými dôsledkami na štátny rozpočet“. Všetky negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy vyplývajúce z návrhu Komisia žiada zabezpečiť v jednotlivých rokoch v rámci schválených limitov výdavkov a počtu zamestnancov kapitoly MPSVR SR, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet. V nadväznosti na uvedené je potrebné upraviť doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov tak, aby z nich nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv.
Vyhodnotenie: neakceptované
Odôvodnenie: Je potrebné zdôrazniť, že ide o nový organizačný útvar ministerstva, a preto je potrebné zvýšiť výdavky v rozpočtovej kapitole ministerstva o výdavky súvisiace s nárastom počtu zamestnancov. Tieto výdavky nie ani predmetom rozpočtového programovania na roky 2022 2025. Ide o vyvolané náklady v súvislosti s implementáciou Plánu obnovy
8
a odolnosti Komponent 13, bez ktorých realizácia Reformy dohľadu nad sociálnou starostlivosťou ani na ňu naviazaných investícií určených na vybudovanie infraštruktúry nie je možná.
V tabuľke č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada upraviť
kvantifikáciu „vplyvu na počet zamestnancov“ v súlade s tabuľkou č. 5, t. j. v roku 2022 na 64, v roku 2023 na 122 a v roku 2024 a 2025 na 180 (z toho „– vplyv na ŠR“ je uvedený správne, t. j. v roku 2022 na 50, v roku 2023 na 108 a v roku 2024 a 2025 na 166).
Vyhodnotenie: akceptované
Odôvodnenie: Úpravou tabuľky č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy.
V časti 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie je potrebné upraviť výpočet miezd
a odvodov tak, aby bol v súlade s tabuľkou č. 5 analýzy vplyvov (v roku 2023 sa v tabuľke č. 5 uvádzajú osobné výdavky v sume 3 753 089 eur a z toho vplyv na štátny rozpočet v sume 3 329 130 eur, z toho vyplýva, že rozpočtovo zabezpečený vplyv je v sume 423 959 eur, avšak v textovej časti 2.2.4 Výpočty vplyvov na verejné financie sa uvádza suma rozpočtovo zabezpečených osobných výdavkov v sume 423 598 eur (rozdiel 361 eur). Taktiež aj roky 2024 a 2025 (rozdiel 362 eur).
Vyhodnotenie: akceptované
Odôvodnenie: Úpravou výpočtu miezd a odvodov v súlade s tabuľkou č. 5 v časti 2.2.4.