-osoba, u ktorej je dôvodný predpoklad, že vykonáva činnosti, ktoré majú charakter sociálnej služby, bez zápisu do registra sociálnych služieb podľa zákona o sociálnych službách, teda neoprávnene poskytuje sociálnu službu, a
-osoba, u ktorej je dôvodný predpoklad, že vykonáva činnosti, ktoré majú charakter opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podľa zákona č. 305/2005 Z. z., na vykonávanie ktorých sa vyžaduje udelenie akreditácie, bez takto udelenej akreditácie, teda neoprávnene vykonáva opatrenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
„Neoprávnené“ poskytovanie sociálnej služby alebo „neoprávnený“ výkon opatrení sociálnoprávne ochrany detí a sociálnej kurately predstavuje vážne riziko pre fyzické osoby odkázané na pomoc v sociálnych veciach a v prípade sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately je navyše v rozpore s povinnosťou ochrany práv a právom chránených záujmov dieťaťa.
Zároveň sa navrhuje vyslovene uviesť (ustanovenie § 2 ods. 3 návrhu zákona), že úpravou inšpekcie v sociálnych veciach – tak výkonom dozoru, ako aj prípadným následným vyvodzovaním zodpovednosti za porušenie povinností dozorovanými subjektami, nebudú dotknuté kontrolné, preskúmavacie, dozorné alebo dohliadacie oprávnenia iných orgánov podľa osobitných predpisov, pričom v poznámke pod čiarou sú uvedené príslušné právne predpisy, avšak len príkladmo, nakoľko dotknutých orgánov je/ môže byť výrazne viac.
Skutočnosť, že v žiadnom prípade nie je úmyslom zasahovať do pôsobnosti a oprávnení iných orgánov verejnej správy/moci je zrejmá aj z ustanovení § 5 ods. 6 návrhu zákona, podľa ktorého, ak ministerstvo zistí, že oznámenie je podľa svojho obsahu podaním podľa predpisov upravujúcich správne konanie alebo súdne konanie, oznamovateľa poučí o správnom postupe a v prípade, ak ministerstvo zistí, že oznámenie je podľa svojho obsahu oznámením o skutočnostiach, že bol spáchaný trestný čin, ministerstvo bezodkladne postúpi oznámenie alebo jeho časť príslušnému orgánu a z ustanovení § 9 návrhu zákona o podaní podnetu ministerstva na iný príslušný orgán.
K § 3
Navrhuje sa (ustanovenie § 3 ods. 1 písm. a) návrhu zákona), aby inšpekciu v sociálnych veciach vykonávalo vo svojej pôsobnosti ministerstvo podľa ustanovení § 2 ods. 1 a ods. 2 tohto návrhu zákona, teda aby realizovalo ako správny dozor, tak i vyvodzovanie administratívnoprávnej zodpovednosti voči dozorovaným subjektom (ustanovenie § 2 ods. 2).
V prípravnej fáze koncipovania návrhu zákona boli zvažované rôzne možnosti organizačného zabezpečenia inšpekcie v podobe/forme napr. samostatnej rozpočtovej organizácie, preddavkovej organizácie ministerstva alebo samostatného špecializovaného útvaru ministerstva. Po zvážení rôznych faktorov (napr. aktuálneho stavu výkonu vecnej kontroly, potreby efektívneho využitia ľudských zdrojov, nutnosti odbornosti a špecializácie vo výkone správneho dozoru a v neposlednom rade kritérium účelnosti vynaložených finančných prostriedkov) sa navrhuje, aby inšpekciu vykonávalo ministerstvo prostredníctvom