V prípravnej fáze boli zvažované rôzne možnosti organizačného zabezpečenia inšpekcie v sociálnych veciach (samostatná rozpočtová organizácia, preddavková organizácia ministerstva a samostatný špecializovaný útvar ministerstva) a po zvážení rôznych faktorov (napr. aktuálny stav výkonu vecnej kontroly, potreba efektívneho využitia ľudských zdrojov, nutnosť odbornosti a špecializácie vo výkone kontroly-správneho dozoru a v neposlednom rade kritérium účelnosti vynaložených finančných prostriedkov) sa navrhuje, aby inšpekciu vykonávalo ministerstvo prostredníctvom špecializovaného útvaru – útvaru inšpekcie v sociálnych veciach, ktorý na tento účel na základe zákona ministerstvo zriadi. Do návrhu zákona boli súčasne zakomponované efektívne záruky, aby boli ex lege zabezpečené požiadavky predovšetkým na nestrannosť a objektivitu, samostatnosť, transparentnosť a nezávislosť inšpekcie v sociálnych veciach.
Úlohou útvaru inšpekcie v sociálnych veciach bude:
-vykonávať správny dozor nad plnením povinností pri uplatňovaní práva sociálneho zabezpečenia vo vymedzených oblastiach dozorovanými subjektami (nad dodržiavaním štandardov kvality poskytovaných sociálnych služieb a plnením ďalších povinností v oblasti sociálnych služieb ustanovených poskytovateľom sociálnych služieb zákonom, nad povinnosťou priznaný peňažný príspevok na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia používať účelne, nad kvalitou a rozsahom pomoci fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, na zabezpečenie ktorej sa poskytuje peňažný príspevok na osobnú asistenciu alebo na opatrovanie a nad plnením povinností pri vykonávaní opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately)
-vyvodzovať zodpovednosť za porušovanie povinností ustanovených týmto zákonom a osobitnými predpismi.
Napriek tomu, že ide v tejto oblasti o nový inštitút správneho dozoru, navrhuje sa subsidiárne využiť aj pravidlá kontrolnej činnosti tak, ako ich upravuje zákon č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších zákonov (ďalej len „zákon o kontrole v štátnej správe“) avšak s jasným zakotvením odlišnej - špeciálnej právnej úpravy v texte návrhu zákona. Návrh zákona v podstate spája prvky vonkajšej kontroly (dozorovaný subjekt nie je podriadený vykonávateľovi správneho dozoru, napr. zariadenie sociálnych služieb, akreditovaný subjekt) a vnútornej kontroly (dozorovaný subjekt je podriadený vykonávateľovi správneho dozoru, napr. Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny) a je preto logické, že nevytvára úplne nové postupy a mechanizmy kontroly. Na druhej strane je potrebné na účely inšpekcie v sociálnych veciach odlišne od zákona o kontrole v štátnej správe upraviť napr. inštitút oznámenia, oprávnenia poverených zamestnancov pri výkone dozoru, niektoré obsahové náležitosti písomnej správy o prijatých opatreniach na nápravu zistených nedostatkov a príčin ich vzniku ako aj oprávnenia a povinnosti dozorovaných subjektov a zamestnancov poverených na výkon správneho dozoru.
Navrhuje sa tiež zakotviť skutkové podstaty správnych deliktov v tomto návrhu zákona, keďže návrh zákona ako taký obsahuje administratívne normy, ktorých porušenie zakladá vznik administratívnoprávnej zodpovednosti dozorovaných subjektov. Zároveň sa navrhuje naviazať vznik administratívnoprávnej zodpovednosti dozorovaných subjektov i na porušenie vybraných povinností dozorovaných subjektov, ktoré vyplývajú zo všeobecnej právnej úpravy – zákona o kontrole v štátnej správe.
Návrh zákona sleduje efektívnym vykonávaním inšpekcie v sociálnych veciach, osobitne správneho dozoru predovšetkým posilnenie ochrany najzraniteľnejších fyzických osôb