1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona o dani z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Predkladaným návrhom dochádza k zavedeniu dane z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou. Zdaňovacím obdobím bude kalendárny mesiac. Daňovníkom je držiteľ špecifického živnostenského oprávnenia, na základe ktorého je oprávnený vyrábať výrobky z ropy a chemicky ropu spracovávať. Daň sa bude počítať ako súčin množstva ropy s pôvodom v Ruskej federácii v bareloch obstaranej daňovníkom v príslušnom zdaňovacom období a rozdielu medzi referenčnou cenou a priemernou cenou obstarania zníženého o 5 USD.
V návrhu zákona ustanovené povinnosti daňovníka ako je oznamovacia povinnosť a spôsob zaplatenia dane.
V nadväznosti na tento nový zákon sa v samostatných článkoch upravuje aj daňový poriadok a zákon o dani z príjmov.
Návrh zákona nebol predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. júna 2022.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o dani z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo financií SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
Máj 2022
2.Definovanie problému
Z dôvodu osobitnej situácie na trhu s ropou, keď trhová cena na svetových burzách atakuje historické maximá, pri súčasnom priamom pôsobení na spotrebiteľské ceny pohonných hmôt a nepriamom pôsobení na ostatné spotrebiteľské ceny tovarov a služieb je potrebné daňovým nástrojom reagovať na výhodu získanú v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou s pôvodom v Ruskej federácii. Návrh zdaňuje ekonomickú výhodu subjektov, ktoré oprávnené ropu spracovať, a ktorá spočíva v nižšej cene za jej obstaranie ako je referenčná cena ropy Brent.
3.Ciele a výsledný stav
Nová daň zároveň za cieľ zabezpečiť konsolidáciu verejných financií, preklenutie koronakrízy a zabezpečiť zdroje na zvýšené verejné výdavky v súvislosti s rastúcimi spotrebiteľskými cenami tovarov a služieb. Nová daň sa navrhuje v záujme zmiernenia rozdielov vstupných cien ropy a vzhľadom na vysokú mieru závislosti od dovozu ropy z Ruskej federácie a jej relatívne nízkej cene voči trhovým cenám v EÚ.
4.Dotknuté subjekty
Podnikateľské subjekty oprávnené vyrábať výrobky z ropy a chemicky spracovávajúce ropu s pôvodom v Ruskej federácii.
5.Alternatívne riešenia
V súvislosti s predkladaným zákonom neboli posudzované alternatívne riešenia.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
Navrhovanými zákonmi nedochádza k transpozícii práva EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
Bezpredmetné.
3
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Navrhovaný zákon bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, pretože dôjde k zvýšeniu dane pre vybraný segment subjektov vyrábajúcich výrobky z ropy a chemicky spracovávajúce ropu s pôvodom v Ruskej federácii.
11.Kontakt na spracovateľa
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
podatelna@mfsr.sk
12.Zdroje
Pri vypracovaní doložky vplyvov a analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy vychádzalo Ministerstvo financií SR z dostupných zdrojov Ministerstva financií Slovenskej republiky a analýz Inštitútu finančnej politiky .
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
4
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
57 608 000
24 106 000
23 202 000
0
z toho:
- vplyv na ŠR
57 608 000
24 106 000
23 202 000
0
Rozpočtové prostriedky, v tom:
57 608 000
24 106 000
23 202 000
0
-z toho daň z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou
72 922 000
30 514 000
29 369 000
0
- z toho daň z príjmov právnických osôb
-15 314 000
-6 408 000
-6 167 000
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
5
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, pretože zvýši daňové zaťaženie vybraného podnikateľského segmentu zaoberajúceho sa výrobou výrobkov z ropy a jej chemického spracovaním.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrhom zákona dochádza k zavedeniu dane z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou. Zdaňovacím obdobím bude kalendárny mesiac. Daňovníkom je držiteľ živnostenského oprávnenia, na základe ktorého je oprávnený vyrábať výrobky z ropy a chemicky ropu spracovávať. Daň sa bude počítať ako súčin množstva ropy s pôvodom v Ruskej federácii v bareloch obstaranej daňovníkom v príslušnom zdaňovacom období a rozdielu medzi referenčnou cenou a priemernou cenou obstarania zníženého o 5 USD.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Odhad je založený na objeme dovozu ropy z Ruskej federácie v bareloch.
Odhaduje sa rozdiel medzi referenčnou cenou, ktorou je priemerná cena ropy Brent za jeden barel v amerických dolároch za príslušné zdaňovacie obdobie, zverejnená na webovom sídle Svetovej banky a priemernou cenou obstarania znížený o 5 USD.
Rozdiel medzi cenou ropy Brent je najvýraznejšie riziko fiškálneho vplyvu. Pokiaľ by pretrval počas roka 2022 rozdiel medzi Brentom a Uralsom na úrovni 35 USD, výnos by predstavoval okolo 150 mil. eur (čistý vplyv). Za predpokladu spreadu 35 USD počas 12 mesiacov by teoretický výnos mohol byť okolo 250 mil. eur (čistý vplyv).
6
Vývoj rozdielu medzi cenou Brent a Uralsom v USD minulosť a prognóza
cid:image001.png@01D86A97.C18897B0
Zdroj: prepočty MF SR na základe dát z Bloombergu
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pri vypracovaní doložky vplyvov a analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy vychádzalo Ministerstvo financií SR z dostupných zdrojov Ministerstva financií Slovenskej republiky a analýz Inštitútu finančnej politiky.
Pozitívny vplyv na rozpočet:
Návrh zákona predpokladá aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
7
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
V tabuľke je uvedený akruálny vplyv na saldo verejnej správy.
Daňovník neplatí osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach a rovnako nie sú rozpočtované dividendy z akcionárskeho podielu štátu.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách) - akruál
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
57 608 000
24 106 000
23 202 000
0
v tom: (190) daň z daň z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou
72 922 000
30 514 000
29 369 000
0
v tom: daň z príjmov právnických osôb
-15 314 000
-6 408 000
-6 167 000
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
57 608 000
24 106 000
23 202 000
0
8
Tabuľka č. 5
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
v tom:materiálno technické zabezpečenie
0
0
0
0
v tom: zmeny v informačných systémoch FR SR
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
9
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
10
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona o dani z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Predkladateľ: Ministerstvo financií SR
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
57 608 000
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
0
0
D. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D
57 608 000
0
z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podniky
0
0
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
0
0
VÝPOČET mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
0
0
11
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia (§, ods.)
Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť
regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov v dotk. kategórii
Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v
Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
1
Zavedenie novej dane z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou a o zmene a doplnení niektorých zákonov
zákon XX/2022 Z. z.
§ 5 a § 8
SK
01.06.22
výrobcovia výrobkov z ropy a chemický spracovávatelia ropy
1
-
57 608 000
57 608 000
In (zvyšuje náklady)
12
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Návrhom zákona dochádza k zavedeniu dane z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou. Zdaňovacím obdobím bude kalendárny mesiac. Daňovníkom je držiteľ živnostenského oprávnenia, na základe ktorého je oprávnený vyrábať výrobky z ropy a chemicky ropu spracovávať. Daň sa bude počítať ako súčin množstva ropy s pôvodom v Ruskej federácii v bareloch obstaranej daňovníkom v príslušnom zdaňovacom období a rozdielu medzi referenčnou cenou a priemernou cenou obstarania zníženého o 5 USD.
Návrh zdaňuje ekonomickú výhodu, ktorá spočíva v nižšej cene za obstaranie ropy s pôvodom v Ruskej federácii, ako je referenčná cena ropy Brent. Nová daň sa navrhuje v záujme vyrovnania vstupných cien ropy a vzhľadom na vysokú mieru závislosti od dovozu ropy z Ruskej federácie a jej relatívne nízkej cene voči trhovým cenám v EÚ.
Nová daň zároveň za cieľ zabezpečiť konsolidáciu verejných financií, preklenutie koronakrízy a zabezpečiť zdroje na zvýšené verejné výdavky v súvislosti s rastúcimi spotrebiteľskými cenami tovarov a služieb.
Úhrada dane z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou je priamym finančným nákladom daňovníka, pričom platí, že uhradená daň je daňovým výdavkom pre daň z príjmov. Z uvedeného dôvodu dochádza k zvýšeniu priamych finančných nákladov daňovníka (zníženiu priamych finančných nákladov pri dani z príjmov). Návrh si nevyžaduje nepriame finančné náklady. Negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie zodpovedajú výške vplyvov na rozpočet verejných financií, kde podrobnejšie uvedené východiská, najmä k predpokladanej cene ropy.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Konzultácie vzhľadom na naliehavosť prijatia zákona v skrátenom legislatívnom konaní neboli vykonané.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Nie sú.
13
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
k návrhu zákona o dani z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou a o zmene a doplnení niektorých zákonov s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona o dani z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve: nie je
b) v sekundárnom práve: nie je
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie: nie je
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení: nie je
b) uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy: predmetné konania neboli začaté
c) uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých sú uvádzané právne akty Európskej únie už prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav: nie sú
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne.
14
Dôvodová správa – osobitná časť
K čl. I
K § 1
Navrhovaným ustanovením sa upravuje predmet úpravy zákona, ktorým je daň z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou.
K § 2
Vymedzujú sa základné pojmy na účely zákona.
K § 3
V navrhovanom ustanovení je špecifikovaný predmet dane, ktorým je výhoda získaná v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou spôsobenou značným poklesom ceny ropy s pôvodom v Ruskej federácii, ktorá je využívaná na výrobu pohonných látok a iných výrobkov v rafinériách. Tieto pohonné látky však na trh uvádzané za ceny porovnateľné s cenami pohonných látok vyrábaných z ropy s iným pôvodom, ktorej cena je na relevantných trhoch výrazne vyššia, napríklad z ropy Brent.
K § 4
Daňovníkom je každá osoba, ktorá na základe živnostenského oprávnenia vyrába výrobky z ropy (napríklad pohonné látky, mazivá, palivá, uhľovodíky a ich deriváty, plasty a výrobky z nich, anorganické produkty) a ropu chemicky spracováva.
K § 5
Ustanovuje sa spôsob výpočtu základu dane v amerických dolároch vzhľadom na štandardnú referenčnú menu, v ktorej sa ropa obchoduje. Pri stanovení základu dane sa vychádza z množstva nadobudnutej ropy s pôvodom v Ruskej federácii, priemernej mesačnej hodnoty ropy Brent zverejnenej na webovom sídle Svetovej banky, z priemernej ceny obstarania ropy daňovníkom a z korektívu (5 USD), ktorý zohľadňuje rôzne fyzikálne vlastnosti medzi týmito druhmi rôp. Ak základ dane je záporný alebo rovný nule, daňovníkovi v súvislosti s týmto zákonom nevzniká povinnosť podať oznámenie a zaplatiť daň.
K § 6
Za zdaňovacie obdobie sa ustanovuje kalendárny mesiac.
K § 7
Sadzba dane z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou je vo výške 30 %.
K § 8
Ustanovenie upravuje samotný výpočet dane. Daň vypočítaná v dolároch sa prepočíta na eurá v súlade s § 14.
K § 9
Daň z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou sa vyrubuje oznámením, ktoré je daňovník povinný doručiť správcovi dane do 25. dňa nasledujúceho kalendárneho
15
mesiaca po príslušnom zdaňovacom období. V tejto lehote je zároveň daň splatná. Oznámenie sa podáva len vtedy, ak je daň vyššia ako nula.
Ďalej sa navrhuje, ktoré údaje je daňovník povinný v oznámení správcovi dane uvádzať.
Oznámenie sa považuje za daňové priznanie podľa Daňového poriadku.
Ak daňovník dodatočné oznámenie, ktorým si zvýši daň v dôsledku dodatočnej zmeny priemernej ceny, za ktorú si obstaral ropu, správca dane mu neuloží pokutu z dorubenia dane.
K § 10
Správcom tejto dane je Úrad pre vybrané hospodárske subjekty.
K § 11
Na správu tejto dane sa subsidiárne použije Daňový poriadok.
K § 12
Zavádza sa osobitné pravidlo, ktorého cieľom je zabrániť obchádzaniu riadneho plnenia daňovej povinnosti vyplývajúcej z tohto zákona.
K § 13
Prvé zdaňovacie obdobie je jún 2022.
K § 14
Na prepočet súm medzi použitými menami sa použije priemerný mesačný kurz zverejňovaný ECB alebo NBS.
K § 15
Posledným zdaňovacím obdobím je december 2024, pričom ak po 31. 12. 2022 počas 3 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov bude daňová povinnosť nulová z dôvodu cenového rozdielu medzi referenčnou cenou a priemernou cenou obstarania ropy, posledným zdaňovacím obdobím je tento 3. kalendárny mesiac.
K čl. II
V nadväznosti na čl. I sa navrhuje, aby bola daň z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou daňovým výdavkom.
K čl. III
Navrhovaným článkom sa rozširuje predmet úpravy daňového poriadku o daň z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou.
K čl. IV
Účinnosť tohto zákona sa navrhuje 1. júna 2022.
16
V Bratislave dňa 18. mája 2022
Eduard Heger, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Igor Matovič, v. r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky