Rozumie sa najmä na prístup k:
☞sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
☞kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
☞pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
☞zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
☞zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
☞k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
☞bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
☞doprave,
☞ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
☞spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
☞informáciám
☞k iným právam (napr. politickým).
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je, vzhľadom na pretrvávajúci ozbrojený konflikt na území Ukrajiny, a súvisiaci hromadný prílev cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobený týmto ozbrojeným konfliktom, reagovať na zvýšenú potrebu rodičov zabezpečiť dieťaťu formalizovanú starostlivosť najmä v čase, ak sa tento rodič potrebuje uplatniť na trhu práce.
Predkladaným vládnym návrhom zákona sa vytvárajú právne podmienky na možnosť poskytovania služby na podporu zosúlaďovania rodinného a pracovného života novo poskytovaním starostlivosti o dieťa v detskej skupine v domácom prostredí alebo inom prostredí umožňujúcom poskytovanie tejto starostlivosti fyzickou osobou najviac 4 deťom, a to vo veku v zásade od narodenia po začatie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole.
V čase mimoriadnej situácie je nutné operatívne reagovať na potreby rodín s najmenšími deťmi a umožniť rodičom, hlavne matkám vstup a návrat na pracovný trh a súčasne zabezpečiť starostlivosť o ich deti.
Navrhovanou právnou úpravou sa v spojení s úpravou v návrhu nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 109/2022 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych služieb v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny, sa zjednoduší vznik oprávnenia poskytovať takúto formu starostlivosti o dieťa v domácom prostredí alebo inom prostredí umožňujúcom poskytovanie tejto starostlivosti. Týmto mechanizmom sa zabezpečí vznik a dostupnosť sociálnej služby, ktorú budú môcť rodičia flexibilne využívať v prípade, ak nebudú dostupné kapacity v zariadeniach, alebo budú preferovať menší kolektív detí v domácom prostredí, resp. prostredí blízkom domácemu prostrediu.
Zmenou oproti platnej právnej úprave je teda rozšírenie cieľovej skupiny detí až po začatie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole a zjednodušený vznik oprávnenia poskytovania tejto starostlivosti. Návrhom sa však vytvárajú právne podmienky aj na následné poskytovanie a rozvoj takejto formy starostlivosti.
Ďalej sa navrhovanou právnou úpravou rozširuje možnosť poskytnúť vrátenú funkčnú pomôcku alebo vrátené funkčné zdvíhacie zariadenie do užívania aj fyzickej osobe v súvislosti s jej