B. Osobitná časť: K bodom 1 a 2 (§ 89a ods. 5)
Podmienky poskytnutia finančného príspevku na miesto a rok v akreditovanom centre sú aktuálne nastavené jednoznačne a prísne, okrem iného nie je možné navyšovať zákonom stanovenú maximálnu výšku príspevku na pobytové miesto v priebehu roka. Takéto opatrenie bolo zavedené najmä z dôvodu, aby bolo možné naplánovať vopred financovanie zabezpečenia dostatočného počtu miest na výkon rozhodnutia súdu v akreditovaných (neštátnych) centrách pre deti a rodiny (zabezpečenie počtu miest a financovanie výkonu súdnych rozhodnutí v akreditovaných centrách pre deti a rodiny je zabezpečené prostredníctvom Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny).
Tento mechanizmus bolo pripravené ministerstvo zmeniť, nakoľko v ostatných rokoch boli v priebehu rozpočtového roka opakovane navyšované rôzne, najmä mzdové nároky rôznych kategórií zamestnancov, na čo však nie je možné v priebehu roka zareagovať navýšením finančného príspevku nad zákonom určenú výšku, čo spôsobuje problém vo financovaní bežného výkonu v akreditovaných centrách pre deti a rodiny.
Tento problém sa stal neriešiteľným osobitne v súčasnej mimoriadnej situácii, vyhlásenej v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny. Slovenská republika musí zabezpečiť starostlivosť o maloleté deti bez sprievodu z Ukrajiny. Aj keď nie je počet týchto detí výrazne veľký (cca. 100) ide o počty, na ktoré pri zachovaní podmienok, vrátane kapacít pre maloletých bez sprievodu z iných krajín, nie sú zariadenia kapacitne vybavené. Pri maloletých bez sprievodu ide o náročnú starostlivosť, ktorá vyžaduje o. i. zabezpečenie zdravotnej starostlivosti, vzdelávania, zabezpečenie podmienok na komunikáciu v cudzom jazyku, čo je obzvlášť náročné pri zabezpečovaní odbornej osobitne psychologickej pomoci, kontaktu s príbuznými atď. Práve takáto intenzívna odborná pomoc pre deti z ozbrojeného konfliktu prináša so sebou zvýšené výdavky, čo je možné riešiť v štátnych centrách pre deti a rodiny ale v prípade, že by zvýšené výdavky presahovali tzv. priemerku (priemerné bežné výdavky na miesto a rok vypočítané zo skutočných výdavkov na všetky miesta v štátnych centrách pre deti a rodiny), ktorou sú financované akreditované centrá pre deti a rodiny, to možné nie je. To je aj dôvodom, pre ktorý sa nevedia akreditované subjekty zapojiť do pomoci maloletým deťom bez sprievodu z Ukrajiny. Z uvedeného dôvodu je potrebné utvoriť podmienky pre Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny na flexibilné a adresné financovanie starostlivosti o maloletých bez sprievodu z Ukrajiny aj v neštátnych centrách pre deti a rodiny (v akreditovaných subjektoch). Rovnaký mechanizmus sa navrhuje aj v prípade finančného príspevku na zabezpečenie potrebného počtu miest na výkon opatrení pobytovou formou na základe dohody.
Takáto úprava umožní Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny do budúcnosti flexibilne a adresne reagovať vo vzťahu k akreditovaným centrám pre deti a rodiny aj pri iných výnimočných situáciách (napr. pandémia), tak ako reaguje vo vzťahu k tzv. štátnym centrám pre deti a rodiny.
K bodom 3 a 4 [§ 96d ods. 1 písm. d) a f)]
Navrhuje sa spresniť § 96d osobitné ustanovenia v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu zákona tak, aby bol utvorený jednoznačný právny základ aj na dočasnú úpravu podmienok výkonu počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu