1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
65 000
3 452 529
3 056 337
3 433 454
v tom: MPSVR SR/Štátne centrá pre deti a rodiny 07C0502
0
2 048 800
1 919 906
2 260 445
MPSVR SR/Neštátne centrá pre deti a rodiny 07C0503
0
1 153 729
1 136 431
1 173 009
MPSVR SR/0EK0H IT financované zo štátneho rozpočtu (prvok 0EK0HIS KIDS)
0
250 000
0
0
MPSVR SR/ 0EK0H IT financované zo štátneho rozpočtu (prvok 0EK0H0A IS DMS)
65 000
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
3 452 529
3 056 337
3 433 454
Rozpočtové prostriedky
0
3 452 529
3 056 337
3 433 454
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
2
17
z toho:
- vplyv na ŠR- kapitola MPSVR SR
0
2
17
Vplyv na mzdové výdavky (kategória 610)
0
711 260
1 188 082
1 434 907
-vplyv na ŠR – kapitola MPSVR SR
711 260
1 188 082
1 434 907
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
65 000
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
3 452 529
3 056 337
3 433 454
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2
Vládny návrh zákona o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov predpokladá negatívny vplyv na štátny rozpočet. Rozpočtové krytie v rámci nie je zabezpečené v rámci návrhu rozpočtu kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na roky 2023 2025. Finančné dopady nevyhnutné najmä na zabezpečenie krytia rozdielu mzdových výdavkov profesionálnych náhradných rodičov zamestnaných v centrách pre deti a rodiny a krytia nákladov spojených s výkonom práce profesionálnych náhradných rodičov.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Cieľom návrhu zákona je upraviť špecifiká pracovnoprávnych vzťahov pri vykonávaní práce profesionálnych náhradných rodičov tak, aby zohľadňovali osobitosti tejto práce, ktorej podstatou je poskytovať starostlivosť dieťaťu, ktoré je umiestnené v centre pre deti a rodiny na základe rozhodnutia súdu. Výkon tejto práce nepretržitý charakter (tzv. 24/7) a práca sa vykonáva v priamom kontakte s dieťaťom resp. v prospech dieťaťa primárne v domácom prostredí profesionálnych náhradných rodičov (deti bývajú u profesionálneho náhradného rodiča).
Súčasné pracovnoprávne ukotvenie profesionálnych náhradných rodičov v rámci Zákonníka práce (domácky zamestnanec) je neudržateľné, nakoľko niektoré ustanovenia Zákonníka práce sa nedajú reálne aplikovať, ako napr. pracovný čas, dovolenka, doba odpočinku atď.
Navrhuje sa zákonom upraviť postavenie profesionálnych náhradných rodičov (zamestnanca), právne vzťahy pri vykonávaní tejto profesie, práva a povinnosti profesionálneho náhradného rodiča, fyzickej osoby, ktorá záujem vykonávať činnosť profesionálneho náhradného rodiča, ďalších fyzických osôb ako aj centra pre deti a rodiny (zamestnávateľa) a ďalšie náležitosti súvisiace s výkonom tejto veľmi jedinečnej a dôležitej profesie.
Z hľadiska vplyvu na rozpočet verejnej správy ide najmä o:
-vytvorenie priestoru na zjednotenie mzdových podmienok profesionálnych náhradných rodičov t. j. dorovnanie platov profesionálnych náhradných rodičov, ktorí zamestnaní v centrách pre deti a rodiny, ktoré vykonávajú opatrenia na základe akreditácie (ďalej len „neštátne CDR“),
-úpravu mzdových náležitostí profesionálnych náhradných rodičov,
-doplnenie aktuálnych možností finančnej podpory zvýšených výdavkov na dieťa v profesionálnej náhradnej rodine ak profesionálny náhradný rodič čerpá dovolenku a zároveň poskytuje starostlivosť dieťaťu, ktoré je umiestnené v centre pre deti a rodiny na základe rozhodnutia súdu,
-utvorenie podmienok na preplácanie časti nevyčerpanej dovolenky profesionálnych náhradných rodičov,
-zvýšenie počtu profesionálnych rodičov v štátnych centrách pre deti a rodiny (oproti súčasnému plánovanému počtu) v roku 2024 o 2 osoby a v roku 2025 o 17 osôb.
.......................................................................................................................................................
3
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2022
2023
2024
2025
Počet profesionálnych náhradných rodičov (všetkých)
719 (100%)
740 (100%)
760 (100%)
780 (100%)
Počet profesionálnych náhradných rodičov v „štátnych“ CD
576 (80,1%)
590 (79,7%)
605 (79,6%)
620 (79,5%)
Počet profesionálnych náhradných rodičov v „neštátnych“ CDR
143 (19,9%)
150 (20,3%)
155 (20,4%)
160 (20,5%)
Počet detí, ktorým poskytujú starostlivosť profesionálni náhradní rodičia
1 418 (100%)
1 459 (100%)
1 499 (100%)
1 538 (100%)
Počet detí a mladých dospelých, ktorým poskytujú starostlivosť profesionálni náhradní rodičia v „štátnych CDR“
1 117 (78,8%)
1 163 (79,7%)
1 193 (79,6%)
1 222 (79,5%)
Počet detí a mladých dospelých, ktorým poskytujú starostlivosť profesionálni náhradní rodičia v „neštátnych CDR“
301 (21,2%)
296 (20,3%)
306 (20,4%)
316 (20,5%)
Predpokladaný nárast počtu profesionálnych náhradných rodičov vychádza zo skúseností a na základe sledovania vývoja počtu profesionálnych náhradných rodičov zo štatistických výkazov za minulé roky. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR predpokladá každoročný mierny nárast počtu profesionálnych náhradných rodičov aj po roku 2025.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Predpokladané počty vychádzajú z poznania veci, aplikačnej praxe a na základe konzultácií so zástupcami reprezentatívnych organizácií.
1.Na základe poskytnutých informácií od neštátnych CDR je aktuálne priemerný mesačný rozdiel mzdy profesionálneho náhradného rodiča v neštátnom CDR v porovnaní so mzdou profesionálneho náhradného rodiča zamestnaného v centre pre deti a rodiny, ktoré je v zriaďovateľskej pôsobnosti Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „štátne CDR“) vo výške 260 eur.
4
Predpokladáme, že v roku 2023 budú neštátne CDR zamestnávať 150 PNR a dopad bude vo výške 468 000 eur + 164 736 eur odvody (150 PNR x 260 eur x 12 mesiacov = 468 000 eur).
Predpokladáme, že v roku 2024 budú neštátne CDR zamestnávať 155 PNR a dopad bude vo výške 483 600 eur + 170 227 eur odvody (155 PNR x 260 eur x 12 mesiacov = 483 600 eur).
Predpokladáme, že v roku 2025 budú neštátne CDR zamestnávať 160 PNR a dopad bude vo výške 499 200 eur + 175 718 eur odvody (160 PNR x 260 eur x 12 mesiacov = 499 200 eur).
2.Príspevok na zvýšené výdavky na dieťa, ak profesionálny náhradný rodič čerpá dovolenku spolu s dieťaťom, ktoré je umiestnené v centre pre deti a rodiny na základe rozhodnutia súdu a starostlivosť mu poskytuje profesionálny náhradný rodič. Predpokladáme, že v roku 2023 41% detí pôjde na dovolenku spolu s profesionálnymi náhradnými rodičmi. Predpokladáme, že sa záujem v roku 2024 a v roku 2025 mierne zvýši a 50% detí pôjde na dovolenku spolu s profesionálnymi náhradnými rodičmi. Zvýšený príspevok bude v priemernej výške 500 eur na dieťa na rok.
V roku 2023 predpokladáme dopad vo výške 300 000 eur (600 detí x 500 eur = 300 000 eur). Z toho pre neštátne CDR vo výške 61 000 eur a pre štátne CDR vo výške 239 000 eur.
V roku 2024 predpokladáme dopad vo výške 375 000 eur (750 detí x 500 eur = 375 000 eur). Z toho pre neštátne CDR vo výške 76 500 eur a pre štátne CDR vo výške 298 500 eur.
V roku 2025 predpokladáme dopad vo výške 384 500 eur (769 detí x 500 eur = 384 500 eur). Z toho pre neštátne CDR vo výške 79 000 eur a pre štátne CDR vo výške 305 500 eur.
V prípade, že profesionálny náhradný rodič bude počas dovolenky poskytovať starostlivosť dieťaťu, ktoré je umiestnené v centre pre deti a rodiny na základe rozhodnutia súdu, bude mu patriť príspevok na stravu. Predpokladáme, že cca 50% profesionálnych náhradných rodičov strávi 20 dní dovolenky (cca 50% dovolenky) s dieťaťom/deťmi.
V roku 2023 predpokladáme dopad vo výške 22 126 eur. Z toho pre neštátne CDR vo výške 4 485 eur (výpočet 75 PNR x 20 dní x 2,99 eur = 4 485 eur) a pre štátne CDR vo výške 17 641 eur (výpočet 295 PNR x 20 dní x 2,99 eur = 17 641 eur).
V roku 2024 predpokladáme dopad vo výške 22 724 eur. Z toho pre neštátne CDR vo výške 4 634,50 eur (výpočet 77,5 PNR x 20 dní x 2,99 eur = 4 634,50 eur) a pre štátne CDR vo výške 18 089,50 eur (výpočet 302,5 PNR x 20 dní x 2,99 eur = 18 089,50 eur).
V roku 2025 predpokladáme dopad vo výške 23 322 eur. Z toho pre neštátne CDR vo výške 4 784 eur (výpočet 80 PNR x 20 dní x 2,99 eur = 4 784 eur) a pre štátne CDR vo výške 18 538 eur (výpočet 310 PNR x 20 dní x 2,99 eur = 18 538 eur).
3.Predpokladaný dopad náhrady zárobku za nevyčerpanú dovolenku profesionálneho náhradného rodiča. Predpokladáme, že v priemere 65% profesionálnych náhradných rodičov nevyčerpá 5 dní dovolenky ročne.
V roku 2023 predpokladáme dopad vo výške 211 479 eur. Z toho pre neštátne CDR vo výške 31 850 eur + 11 211 eur odvody (výpočet 98 PNR x 5 dní x 65 eur = 31 850 eur) a pre štátne CDR vo výške 124 800 eur + 43 618 eur odvody (výpočet 384 PNR x 5 dní x 65 eur = 124 800 eur).
V roku 2024 predpokladáme dopad vo výške 217 183 eur. Z toho pre neštátne CDR vo výške 32 825 eur + 11 555 eur odvody (výpočet 101 PNR x 5 dní x 65 eur = 32 825 eur) a pre štátne CDR vo výške 128 050 eur + 44 753 eur odvody (výpočet 394 PNR x 5 dní x 65 eur = 128 050 eur).
V roku 2025 predpokladáme dopad vo výške 222 448 eur. Z toho pre neštátne CDR vo výške 33 800 eur + 11 897 eur odvody (výpočet 104 PNR x 5 dní x 65 eur = 33 800 eur)
5
a pre štátne CDR vo výške 130 975 eur + 45 776 eur odvody (výpočet 403 PNR x 5 dní x 65 eur = 130 975 eur).
4.Predpokladaný dopad výdavkov na odstupné profesionálnym náhradným rodičom, ak sa s centrom nedohodnú na podmienkach zmluvy o výkone činnosti profesionálneho náhradného rodiča s následkom skončenia pracovnoprávneho vzťahu je vo výške 333 882 eur.
Predpokladáme, že 8% profesionálnych náhradných rodičov sa v roku 2023 nedohodne a dôjde k ukončeniu pracovnoprávneho vzťahu. Pre neštátne CDR vo výške 49 464 eur + 17 411 eur odvody (výpočet 12 PNR x 3 mesiace x 1 374 eur = 49 464 eur) a pre štátne CDR vo výške 197 856 eur + 69 151 eur odvody (výpočet 48 PNR x 3 mesiace x 1 374 eur = 197 856 eur).
5.Predpokladaný dopad výdavkov v rámci mzdových náležitostí pre 719 profesionálnych náhradných rodičov:
a)dorovnanie paušálneho príplatku vo výške 20% zo základnej mzdy
V roku 2023 predpokladáme dopad vo výške 851 153 eur. Z toho pre neštátne CDR vo výške 127 800 eur + 44 986 eur odvody (výpočet 150 PNR x 71 eur x 12 mesiacov = 127 800 eur) a pre štátne CDR vo výške 502 680 eur + 175 687 eur odvody (výpočet 590 PNR x 71 eur x 12 mesiacov = 502 680 eur).
V roku 2024 predpokladáme dopad vo výške 874 158 eur. Z toho pre neštátne CDR vo výške 132 060 eur + 46 485 eur odvody (výpočet 155 PNR x 71 eur x 12 mesiacov = 132 060 eur) a pre štátne CDR vo výške 515 460 eur + 180 153 eur odvody (výpočet 605 PNR x 71 eur x 12 mesiacov = 515 460 eur).
V roku 2025 predpokladáme dopad vo výške 897 165 eur. Z toho pre neštátne CDR vo výške 136 320 eur + 47 985 eur odvody (výpočet 160 PNR x 71 eur x 12 mesiacov = 136 320 eur) a pre štátne CDR vo výške 528 240 eur + 184 620 eur odvody (výpočet 620 PNR x 71 eur x 12 mesiacov = 528 240 eur).
b)profesijný príplatok v priemernej výške 20% zo základnej mzdy
V roku 2023 predpokladáme dopad vo výške 851 153 eur. Z toho pre neštátne CDR vo výške 127 800 eur + 44 986 eur odvody (výpočet 150 PNR x 71 eur x 12 mesiacov = 127 800 eur) a pre štátne CDR vo výške 502 680 eur + 175 687 eur odvody (výpočet 590 PNR x 71 eur x 12 mesiacov = 502 680 eur).
V roku 2024 predpokladáme dopad vo výške 874 158 eur. Z toho pre neštátne CDR vo výške 132 060 eur + 46 485 eur odvody (výpočet 155 PNR x 71 eur x 12 mesiacov = 132 060 eur) a pre štátne CDR vo výške 515 460 eur + 180 153 eur odvody (výpočet 605 PNR x 71 eur x 12 mesiacov = 515 460 eur).
V roku 2025 predpokladáme dopad vo výške 897 165 eur. Z toho pre neštátne CDR vo výške 136 320 eur + 47 985 eur odvody (výpočet 160 PNR x 71 eur x 12 mesiacov = 136 320 eur) a pre štátne CDR vo výške 528 240 eur + 184 620 eur odvody (výpočet 620 PNR x 71 eur x 12 mesiacov = 528 240 eur).
6.Nárast počtu zamestnancov profesionálnych náhradných rodičov vo vzťahu k limitu počtu zamestnancov
V roku 2024 v porovnaní s limitom zamestnancov pribudnú 2 miesta. Dopad bude vo výške 39 287 eur (výpočet 2 x 1 213 eur x 12 mesiacov = 29 112 eur + odvody 10 175 eur).
V roku 2025 v porovnaní s limitom zamestnancov pribudne 17 miest. Dopad bude vo výške 333 936 eur (výpočet 17 x 1 213 eur x 12 mesiacov = 247 452 eur + odvody 86 484 eur).
6
7.Existujúci informačný systém sociálnoprávnej ochrany detí IS KIDS bude v roku 2023 doplnený o evidenciu fyzických osôb, ktoré:
a)majú záujem o informácie o pracovných miestach,
b)vykonávali prácu profesionálneho náhradného rodiča.
Zároveň IS DMS poskytne v roku 2022 integráciu na IS Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky za účelom poskytovania odpisov z registra trestov; tento výdavok bude hradený z vlastných zdrojov MPSVR SR.
7
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
8
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
*V tom výdavky pre neštátne centrá pre deti a rodiny
(osobné výdavky a transfery) 1 153 729 1 136 431 1 173 009
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
65 000
3 452 529
3 056 337
3 433 454
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
1 328 016
1 188 082
1 434 907
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
464 143
415 235
501 500
Tovary a služby (630)2
65 000
250 000
0
0
Bežné transfery (640)2*
0
1 410 370*
1 453 020*
1 497 047*
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
65 000
3 452 529
3 056 337
3 433 454
9
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť v „štátnych“ CDR
2022
2023
2024*
2025*
poznámka
Počet zamestnancov celkom
576
605
620
620
z toho vplyv na ŠR (noví zamestnanci)
0
2
17
17
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
163,65
260,3
260,3
z toho vplyv na ŠR
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
1 603 317
1 936 407
1 936 407
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
1 188 082
1 434 907
1 434 907
z toho vplyv na ŠR
v tom na mzdy nových zamestnancov
0
1 188 082
29 112
1 434 907
247 452
1 434 907
247 452
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
415 235
501 500
501 500
z toho vplyv na ŠR
0
415 235
501 500
501 500
Poznámky:
*započítaný je rozdiel vo vzťahu k limitu počtu zamestnancov
Priemerná mzda profesionálneho rodiča v štátnych i neštátnych CDR dosiahne v rokoch 2023 až 2025 na základe predloženého návrhu sumu 1 341 eur.
10