K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi materiálu doplniť chýbajúcu časť 8. Preskúmanie účelnosti (časovú lehotu, indikátory) v doložke vybraných vplyvov v zmysle aktualizovanej Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov od 1.06.2021(uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 234/2021).
V bode 9. Vplyvy navrhovaného materiálu odporúča Komisia označiť aj vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe ako žiadne.
Odôvodnenie: Potreba označenia vplyvov vyplýva z JM na posudzovanie vybraných vplyvov. K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov je v tabuľke č. 1 kvantifikovaný negatívny vplyv v sume 2 950 689 eur v stĺpci „r +1“, v sume 3 290 820 eur v stĺpci „r + 2“ a v sume 3 379 941 eur v stĺpci „r + 3“.
1. V analýze vplyvov v časti 2.1.1. Financovanie návrhu je uvedené, že finančné vplyvy vyplývajúce z návrhu zákona nie sú zabezpečené v rozpočte kapitoly MPSVR SR. Všetky predmetné vplyvy vyplývajúce z návrhu zákona Komisia žiada zabezpečiť v rámci schválených limitov kapitoly MPSVR SR na príslušné rozpočtové roky, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
Vyhodnotenie: neakceptované
V tejto súvislosti Komisia upozorňuje, že kapitola MPSVR SR v rámci priorít neuplatnila požiadavka na zabezpečenie výdavkov súvisiacich s predpokladaným prijatím návrhu zákona. Na vyžiadanie MF SR bol po rokovaniach k návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 až 2024 zaslaný zoznam pripravovaných legislatívnych zmien, kde figuruje aj predmetný návrh. Finančné vplyvy boli však avizované v nižšej sume a to približne 2 mil. eur ročne.
V súvislosti s kvantifikáciou ukazovateľov zamestnanosti Komisia žiada, aby bola tabuľka č. 1 doplnená o mzdové výdavky uvádzané v tabuľke č. 4. Súčasne Komisia žiada, aby vplyv na mzdy a platy a na výdavky na poistné a príspevok do poisťovní bol uvádzaný aj v tabuľke č. 5 v sumách, ktoré sú kvantifikované v tabuľke č. 4.
Komisia žiada doplniť spôsob kvantifikácie aktivít pre roky 2022 až 2024 v analýze vplyvov v časti 2.2.3.
Odôvodnenie: Odhad aktivít predpokladá každoročný nárast počtu profesionálnych náhradných rodičov a aj detí v ich opatere. V predkladanom návrhu nie je uvedené, na základe čoho sa takýto vývoj predpokladá. Komisia odporúča zároveň doplniť aj informáciu, či sa predpokladá každoročný nárast v objemoch aj v nasledujúcich rokoch. Komisia doplniť, na základe akých informácií vznikli predpoklady uvedené v analýze vplyvov v časti 2.2.4.
Odôvodnenie: Konkrétne v bodoch 2., 3., a 5., základ pre výpočet vplyvov na verejné financie vychádza z konkrétnych číselných odhadov. Z uvedeného textu nie je jasné, z čoho tieto odhady vychádzajú a prečo sú relevantné pre následné výpočty. V analýze vplyvov v časti 2.2.4. sú uvádzané čiastkové vplyvy jednotlivých opatrení, ktoré po sčítaní nekorešpondujú s vplyvmi uvádzanými v tabuľke č. 1.. Komisia žiada tento súčet zosúladiť.
Komisia upozorňuje, že v záhlaví tabuľky č. 1 je potrebné uvádzať konkrétne rozpočtové roky a to aktuálny rozpočtový rok a tri nasledujúce rozpočtové roky.
V nadväznosti na vyššie uvedené pripomienky je potrebné doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov upraviť tak, aby z nich nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy.
K sociálnym vplyvom
V bode 4.1. namiesto celkovej ceny práce (sumárny údaj o nákladoch zamestnávateľa na mzdu/plat zamestnanca a o povinných odvodoch platených zamestnávateľom) je potrebné zhodnotiť vplyv na hospodárenie dotknutých domácnosti, t. j. zvýšenie mzdy, resp. platu profesionálneho náhradného rodiča, nakoľko predmetom posudzovania sociálnych vplyvov v danej oblasti je zvýšenie príjmu dotknutých osôb a nie zvýšenie nákladov zamestnávateľa (v danom prípade centra pre deti a rodiny).
Nakoľko materiál predpokladá nárast počtu profesionálnych náhradných rodičov (zamestnancov centier pre deti a rodiny) Komisia odporúča zhodnotiť aj vplyvy na zamestnanosť v bode 4.4. analýzy sociálnych vplyvov.