N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
VIII. volebné obdobie
__________________________________________________________________
č. CRD-1865/2021
734a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Györgya Gyimesiho na vydanie zákona o finančnej podpore pre Maďarský spoločenský a kultúrny zväz na Slovensku – Csemadok (tlač 734) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov o prerokovaní návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Györgya Gyimesiho na vydanie zákona o finančnej podpore pre Maďarský spoločenský a kultúrny zväz na Slovensku – Csemadok (tlač 734):
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1086 z 12. novembra 2021 pridelila návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Györgya Gyimesiho na vydanie zákona o finančnej podpore pre Maďarský spoločenský a kultúrny zväz na Slovensku Csemadok (tlač 734) na prerokovanie
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny.
Zároveň určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny za gestorský výbor.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanoviská k predmetnému návrhu zákona (§75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Györgya Gyimesiho na vydanie zákona o finančnej podpore pre Maďarský spoločenský a kultúrny zväz na Slovensku Csemadok (tlač 734) určené výbory prerokovali nasledovne:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 407 z 19. novembra 2021 odporúčal Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 255 z 18. novembra 2021 odporúčal návrh zákona schváliť,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá uznesením č. 139 z 23. novembra 2021 odporúčal Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uznesením č. 110 z 27. apríla 2022 odporúčal Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
IV.
Z uznesení výborov uvedených v III. časti tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V § 1 sa za slovo „Bratislave“ vkladajú slová „a je ako občianske združenie registrované Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky pod registračným číslom VVS/1-909/90-66“.
Navrhovanou úpravou sa odstraňujú nepresnosti súvisiace s identifikáciou adresáta príspevku štátu.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V § 2 odsek 2 znie:
„(2)Výška príspevku štátu je 300 000 eur.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu s ohľadom na systematickú väzbu predmetného ustanovenia na predošlý odsek návrhu zákona.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V § 2 odsek 3 znie:
„(3) Ministerstvo kultúry poskytuje príspevok štátu na základe žiadosti zväzu podanej najneskôr do 31. januára kalendárneho roka, na ktorý byť
príspevok štátu poskytnutý.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá precizuje štylistiku predmetného ustanovenia.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V § 2 odsek 4 znie:
„(4)Ministerstvo kultúry poskytne príspevok štátu na príslušný kalendárny rok
do konca februára tohto roka.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá odstraňuje nejasnosti súvisiace s termínom poskytnutia príspevku.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.§ 2 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Ak je žiadosť podľa odseku 3 predložená riadne a včas, ministerstvo kultúry uzavrie so zväzom zmluvu o poskytnutí príspevku štátu, v ktorej sa ustanovia podmienky použitia príspevku štátu, najmä účel použitia príspevku štátu.“.
Spresňuje sa postup ministerstva kultúry po predložení žiadosti zväzu o poskytnutie štátneho príspevku. V prípade, ak bola takáto žiadosť predložená riadne a včas, ministerstvo uzatvorí so zväzom osobitnú zmluvu o poskytnutí príspevku štátu, v ktorej sa bližšie špecifikujú zmluvné záväzky, a to najmä účel použitia príspevku z hľadiska oblasti vykonávaných činností (napríklad organizovanie kultúrnych podujatí, podpora činnosti mládeže), z hľadiska ekonomickej klasifikácie (napríklad koľko je možné z príspevku použiť na mzdy, na správu a prevádzku zväzu, na ostatné činnosti), ako aj definovania prípadných ďalších práv a povinností.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.§ 3 vrátane nadpisu znie:
㤠3
Účel využitia príspevku štátu
(1)Príspevok štátu je určený na podporu financovania zväzu, ktorý
a)organizuje kultúrno-osvetovú činnosť členov maďarskej národnostnej menšiny na území Slovenskej republiky a obhajuje ich záujmy,
b)rozvíja jazykovú kultúru členov maďarskej národnostnej menšiny na území Slovenskej republiky, zveľaďuje ich prirodzený vzťah k spoločnej maďarskej kultúre,
c)prispieva k rozmachu kultúrneho a vedeckého života členov maďarskej národnostnej menšiny na území Slovenskej republiky, zveľaďovaniu ich vzdelávania v materinskom jazyku s cieľom udržiavania kultúrneho dedičstva a podporuje kontakty členov maďarskej národnostnej menšiny žijúcich v komunitách na území Slovenskej republiky,
d)zaujíma stanoviská k aktuálnym spoločenským otázkam a podieľa sa na ich riešení,
e)združuje všetkých, ktorí svojou činnosťou materiálne, ale aj inými spôsobmi podporujú kultúrny, spoločenský a vedecký život členov maďarskej národnostnej menšiny na území Slovenskej republiky,
f)vyvíja činnosť v záujme sprístupnenia a zveľaďovania hodnôt hmotnej a duchovnej kultúry členov maďarskej národnostnej menšiny,
g)v súlade so svojím poslaním sa zapája do kultúrnej výchovy detí a mládeže
a podporuje činnosť mládeže v rámci zväzu,
h)organizuje kultúrne a spoločenské podujatia, zriaďuje výchovno-vzdelávacie organizácie, podnecuje a podporuje ich prácu,
i)poskytuje pomoc pri amatérskych, vzdelávacích a umeleckých aktivitách,
j)organizuje ústredné, oblastné a okrskové kultúrne podujatia, ochotnícke vzdelávacie a umelecké činnosti a súťaže,
k)vyhľadáva a zveľaďuje hodnoty a predmety kultúrneho, historického a umeleckého charakteru súvisiace so životom členov maďarskej národnostnej menšiny žijúcich na území Slovenskej republiky, popularizuje ľudovú kultúru, tradície krajiny ich pôvodu, dozerá a zveľaďuje domy miestnej kultúry, podporuje vznik nových domov miestnej kultúry a vidiecky turizmus,
l)iniciuje a podporuje zhromažďovanie, spracovanie a komplexný výskum dokumentov a informácií viažucich sa k histórií a životu členov maďarskej národnostnej menšiny na území Slovenskej republiky,
m)zakladá neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby
a nadácie a vyvíja hospodársku a vydavateľskú činnosť,
n)spolupracuje s domácimi a zahraničnými subjektmi, ktoré vykonávajú činnosť
príbuznú činnosti zväzu.
(2)Využitie príspevku štátu musí bezprostredne súvisieť s realizáciou niektorej z činností zväzu podľa odseku 1. Príspevok štátu nemôže byť využitý pre účely súvisiace s podnikaním zväzu alebo ním ovládanej osoby.
(3)Zväz je povinný príspevok štátu použiť a nie je oprávnený poskytnutý príspevok štátu postúpiť inej fyzickej osobe alebo právnickej osobe. Ak zväz príspevok štátu nevyužije, je povinný nevyužitú časť príspevku štátu vrátiť.
(4)Ak zväz využije príspevok štátu v rozpore s odsekom 2 a 3 alebo v rozpore s účelom vymedzeným v zmluve o poskytnutí príspevku štátu podľa § 2 ods. 5, je zväz povinný príspevok štátu vrátiť.“.
Precizuje sa paragrafové znenie s ohľadom na terminológiu. Zároveň sa dopĺňajú nové ustanovenia, ktorými sa špecifikujú podmienky a pravidlá využívania príspevku štátu a okolnosti jeho prípadného vrátenia.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.§ 4 vrátane nadpisu znie:
㤠4
Podmienky hospodárenia s príspevkom štátu
(1)Zväz je povinný predložiť ministerstvu kultúry správu o hospodárení s príspevkom štátu za predchádzajúci rok do 30. apríla nasledujúceho roka v listinnej podobe a v elektronickej podobe. Ministerstvo kultúry zverejňuje správu o hospodárení s príspevkom štátu na svojom webovom sídle. V správe o hospodárení s príspevkom štátu zväz uvedie jednotlivé výdavky, na úhradu ktorých bol príspevok použitý v rozsahu:
a)účel,
b)dátum úhrady,
c)číslo účtovného dokladu,
d)popis uhradeného plnenia, ktorý ho neskreslene identifikuje,
e)názov alebo obchodné meno a sídlo právnickej osoby alebo meno, priezvisko, dátum narodenia, adresa bydliska alebo miesta podnikania fyzickej osoby - podnikateľa, ktorá bola dodávateľom plnenia,
f)identifikačné číslo dodávateľa, ak bolo pridelené,
g)výška uhradeného plnenia,
h)meno, priezvisko, funkcia, podpis a kontakt na osobu, ktorá správu schválila.
(2)Zväz je povinný umožniť ministerstvu kultúry a orgánu oprávnenému na výkon kontroly a auditu podľa osobitého predpisu1) vykonať kontrolu a audit použitia príspevku štátu. V prípade porušenia finančnej disciplíny pri nakladaní s príspevkom štátu sa postupuje podľa osobitného predpisu.2).
(3)Právny nárok na príspevok štátu podľa tohto zákona výhradne zväz a v prípade zmeny právnej formy zväzu alebo zrušenia zväzu tento nárok neprechádza na právneho nástupcu zväzu.
(4)Týmto zákonom nie dotknuté pravidlá v oblasti štátnej pomoci podľa osobitných právnych predpisov.3)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 3 znie:
3) Čl. 107 ods. 1 Zmluvy o fungovaní (Ú. v. C 202, 7.6.2016) v platnom znení. Zákon č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení nie-ktorých zákonov (zákon o štátnej pomoci).“.
Precizuje sa paragrafové znenie tak, aby boli jasné podmienky hospodárenia s príspevkom štátu, rovnako ako sa upresňuje aj vzťah zákona k iným právnym predpisom upravujúcim iné formy štátnej pomoci.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.Za § 4 sa vkladá § 5, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠5
Prechodné ustanovenie
Žiadosť o poskytnutie príspevku na rozpočtový rok 2022 sa predkladá ministerstvu kultúry najneskôr do 30 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona. Ministerstvo kultúry poskytne príspevok štátu na rozpočtový rok 2022 najneskôr do 30 dní odo dňa podania žiadosti.“.
Doterajší § 5 sa označuje ako § 6.
V prechodných ustanoveniach sa upravuje možnosť poskytnutia príspevku v roku 2022.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V § 5 sa slová „1. januára 2022“ nahrádzajú slovami „1. júla 2022“.
Posúva sa účinnosť zákona vzhľadom na priebeh legislatívneho procesu.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 9 spoločne s odporúčaním schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Györgya Gyimesiho na vydanie zákona o finančnej podpore pre Maďarský spoločenský a kultúrny zväz na Slovensku Csemadok (tlač 734) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov schváliť.
VI.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Györgya Gyimesiho na vydanie zákona o finančnej podpore pre Maďarský spoločenský a kultúrny zväz na Slovensku Csemadok (tlač 734) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny č. 111 z 27. apríla 2022.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Petra Polláka, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Peter Pollák v. r.
podpredseda Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny
Bratislava 27. apríla 2022