1
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
51. schôdza výboru
Číslo: CRD – 495/2022
157
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
z 20. apríla 2022
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 310/2019 Z. z. o Fonde na podporu športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 910) - druhé čítanie a
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 310/2019 Z. z. o Fonde na podporu športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 910);
B.odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 310/2019 Z. z. o Fonde na podporu športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 910) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré uvedené v prílohe tohto uznesenia;
C.ukladá predsedovi výboru
zapracovať stanovisko výboru do spoločnej správy výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona vo výboroch.
Jozef Habánik Richard Vašečka overovateľ výboru predseda výboru
2
Príloha k uzneseniu č. 157
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 310/2019 Z. z. o Fonde
na podporu športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 910) - druhé čítanie
___________________________________________________________________
1.V čl. I bod 1 znie:
„1. V § 1 odsek 1 znie:
„(1) Zriaďuje sa Fond na podporu športu (ďalej len „fond“) ako verejnoprávna inštitúcia na účel
a) podpory výstavby, modernizácie a rekonštrukcie športovej infraštruktúry národného významu a športovej infraštruktúry a
b) podpory významných súťaží1) organizovaných na území Slovenskej republiky.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1 znie:
1) § 3 písm. h) zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 310/2019 Z. z.“.
Doterajší odkaz 1 a poznámka pod čiarou k odkazu 1 sa označujú ako odkaz 1a a poznámka pod čiarou k odkazu 1a.“.
Navrhuje sa z pôsobnosti fondu vyňať podporu rozvoja pohybových aktivít a športu mládeže do 18 rokov veku, vzhľadom na to, že tieto aktivity upravovať pripravovaný zákon o voľnočasových poukazoch.
Zároveň sa mení poradie písmen a) a b) s cieľom dôrazu činnosti fondu vo vzťahu k športovej infraštruktúre.
2.V čl. I sa vypúšťa bod 6.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Navrhuje sa ponechanie znenia doterajšieho písm. b).
3.V čl. I bod 7 znie:
„7. V § 4 ods. 3 sa za písmeno c) vkladajú nové písmená d) až f), ktoré znejú:
„d) schvaľuje poskytnutie príspevku na projekt bez výzvy,
3
e) schvaľuje poskytnutie príspevku na projekt výstavby, modernizácie a rekonštrukcie športovej infraštruktúry národného významu, ak ide o poskytnutie príspevku na projekt v sume najviac 5 000 000 eur,
f) navrhuje poskytnutie príspevku na projekt výstavby, modernizácie a rekonštrukcie športovej infraštruktúry národného významu, ktorý schvaľuje vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“), ak ide o poskytnutie príspevku na projekt v sume viac ako 5 000 000 eur,“.
Doterajšie písmená d) až n) sa označujú ako písmená g) až q).“.
V nadväznosti na vloženie nového písmena do § 4 ods. 3 sa vykoná súvisiaca legislatívno-technická úprava v čl. I bode 8 (preznačenie písmena).
Navrhuje sa v pôsobnosti správnej rady ponechanie schvaľovania zásad poskytovania príspevku na projekt a priority podpory športu [t.j. ponechanie doterajšieho písmena b)].
4.V čl. I bode 16 § 5 ods. 6 písmeno c) znie:
„c) člena vlády, štátneho tajomníka a splnomocnenca vlády,“.
Ustanovuje sa, aby ani splnomocnenec vlády Slovenskej republiky nemohol byť členom správnej rady fondu, ak bude vykonávať funkciu splnomocnenca vlády, aby nedošlo ku konfliktu záujmov. Ide pritom o všetkých splnomocnencov vlády bez ohľadu na „zameranie“.
5.V čl. I sa za bod 27 vkladá nový bod 28, ktorý znie:
„28. V § 9 ods. 6 sa slová „a) až i)“ nahrádzajú slovami „a) až c) a e) až i)“.“.
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
Navrhuje sa, aby nezlučiteľnosť funkcie hlavného kontrolóra športu sa týkala len správnej rady, t. j. aby nebolo vylúčené zastávanie funkcie člena dozornej rady aj hlavným kontrolórom športu.
6.V čl. I bode 29 § 10a ods. 2 úvodnej vete sa vypúšťajú slová „v mene fondu“.
Spresňuje sa, že riaditeľ nekoná v mene fondu z dôvodu, že v mene fondu, t. j. navonok, koná predseda správnej rady, ktorý je štatutárnym orgánom fondu.
7.V čl. I bode 29 §10a ods. 2 sa vypúšťa písmeno b).
4
Doterajšie písmená c) až f) sa primerane preznačia.
Spresňuje sa, že riaditeľ nepredkladá správnej rade na schválenie návrh rozpočtu fondu a jeho zmien, účtovnú závierku fondu overenú audítorom a výročnú správu fondu z dôvodu, že správna rada tieto dokumenty schvaľuje na návrh predsedu správnej rady podľa § 4 ods. 3 písm. h) a i).
8.V čl. I bode 29 § 10a ods. 6 písmeno f) znie:
„f) nie je členom správnej rady, odbornej komisie a nevykonáva funkciu podľa § 5 ods. 6, alebo ak je členom správnej rady, odbornej komisie alebo vykonáva funkciu podľa § 5 ods. 6, skončí členstvo v správnej rade, odbornej komisii alebo výkon funkcie podľa § 5 ods. 6 do 30 dní od vymenovania.“.
Vzhľadom na to, že funkcia riaditeľa je nezlučiteľná s členstvom v správnej rade, odbornej komisii a s funkciou podľa § 5 ods. 6, spresňuje sa, že za riaditeľa nemožno vymenovať ani osobu, ktorá je členom správnej rady alebo odbornej komisie a zároveň, že to osoba preukazuje pred výberovým konaním čestným vyhlásením.
9.V čl. I bode 29 § 10a ods. 7 písmeno g) znie:
„g) čestné vyhlásenie, že nie je členom správnej rady, odbornej komisie a nevykonáva funkciu podľa § 5 ods. 6; ak kandidát je členom správnej rady, odbornej komisie alebo vykonáva funkciu podľa § 5 ods. 6, prikladá čestné vyhlásenie, že členstvo v správnej rade, odbornej komisii ukončí alebo funkciu podľa § 5 ods. 6 prestane vykonávať do 30 dní od vymenovania.“.
Vzhľadom na to, že funkcia riaditeľa je nezlučiteľná s členstvom v správnej rade, odbornej komisii a s funkciou podľa § 5 ods. 6, spresňuje sa, že za riaditeľa nemožno vymenovať ani osobu, ktorá je členom správnej rady alebo odbornej komisie a zároveň, že to osoba preukazuje pred výberovým konaním čestným vyhlásením.
10.V čl. I bode 29 v § 10a ods. 11 sa slovo „miesta“ nahrádza slovom „funkcie“.
Zosúladenie terminológie návrhu zákona. Ide o funkciu riaditeľa.
11. V čl. I bode 31 § 15 ods. 2 sa vypúšťajú slová „vo výzve“.
5
Zmena sa navrhuje v kontexte § 15b ods. 5, ktorý vymedzuje ustanovenia z § 15 vzťahujúce sa na projekty bez výzvy. Ide o spresnenie textu s cieľom, aby bolo jednoznačné, že prípadné spolufinancovanie sa vzťahuje aj na projekty bez výzvy.
12.V čl. I bode 31 § 15 ods. 7 písm. a) sa na konci pripájajú tieto slová: „a úhrady záväzkov z predchádzajúcich rokov na športovú infraštruktúru národného významu,“.
Zmena sa navrhuje s cieľom zosúladenia s úpravou v § 70 ods. 3 písm. a) a b) zákona o športe.
13.V čl. I bode 31 § 15 ods. 7 písm. b) sa na konci pripájajú tieto slová: „a refundácie výdavkov uhradených v predchádzajúcich rokoch na športovú infraštruktúru národného významu,“.
Zmena sa navrhuje s cieľom zosúladenia s úpravou v § 70 ods. 3 písm. a) a b) zákona o športe.
14.V čl. I bode 32 sa § 15a označuje ako § 15b a § 15b sa označuje ako § 15a a vymení sa ich poradie.
V nadväznosti na zmenu označenia paragrafov sa vykoná súvisiaca legislatívno-technická úprava v čl. I bode 33 § 16 ods. 3 (preznačenie paragrafu).
Zmena poradia sa navrhuje z dôvodu zmeny § 1 ods. 1, kde sa vymieňajú písmená a) a b) a z dôvodu systematiky zákona.
15.V čl. I bode 32 § 15b ods. 5 sa vypúšťajú slová „alebo odseku 2“.
Zmena sa navrhuje vzhľadom na to, že § 15b ods. 1 sa týka projektov uvedených v § 15b vo všeobecnosti a odsek 2 sa týka len jedného druhu týchto projektov. Ustanovenie § 15b ods. 5 sa vzťahovať na všetky projekty upravené v § 15b.
16.V čl. I bode 32 v § 15b ods. 6 písm. b) sa vypúšťajú slová „písm. b)“.
Oprava vnútorného odkazu. Ustanovenie § 15b ods. 3 sa nečlení na písmená.
6
17.V čl. I bode 42 (§ 20a ods. 2) sa slovo „úvodnej“ nahrádza slovom „prvej“.
Legislatívno-technická úprava. Ustanovenie § 20a ods. 2 zákona č. 310/2019 Z. z. obsahuje dve vety, pričom sa jednoznačne spresňuje, že vypustenie slov sa vykoná v prvej vete.
18.V čl. I bode 44 § 21 ods. 6 sa vypúšťajú slová „a b)“.
Navrhuje sa, aby sa minimálny podiel príspevku zo štátneho rozpočtu pre fond viazal len na podporu výstavby, modernizácie a rekonštrukcie športovej infraštruktúry národného významu a športovú infraštruktúru. Návrh zohľadňuje výmenu písmen a) a b) upravenú bodom 1.
19.V čl. I bode 49 sa § 26 dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Žiadosti o príspevok na projekt podané do 14. júna 2022, o ktorých nebolo rozhodnuté do 14. júna 2022, sa posudzujú podľa predpisov účinných do 14. júna 2022.“.
V rámci Fondu na podporu športu prebiehajú a môžu prebiehať pred účinnosťou novely zákona konania o výzvach, pričom žiadateľ je definovaný podľa novely zákona o fonde inak, ako podľa účinného zákona. Z dôvodu, aby sa predišlo potenciálnym sporom, sa navrhuje, aby sa o žiadostiach podaných na základe doterajších predpisov rozhodovalo podľa doterajších predpisov.
20.V čl. III sa slová „1. júna“ nahrádzajú slovami „15. júna“.
Zároveň sa v prechodnom ustanovení v čl. I bode 49 v § 26 v nadpise slová „1. júna“ nahrádzajú slovami „15. júna“, v § 26 ods. 1 a 2 sa slová „31. mája“ nahrádzajú slovami „14. júna“, v § 26 ods. 2 sa slová „30. júna“ nahrádzajú slovami „31. júla“ a v § 26 ods. 3 sa slovo „júla“ nahrádza slovom „augusta“.
Úprava dátumu účinnosti návrhu zákona sa navrhuje vzhľadom na priebeh a dĺžku legislatívneho procesu v Národnej rade Slovenskej republiky, potrebu dodržania lehoty podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky a tiež lehoty pre publikáciu zákona v Zbierke zákonov Slovenskej republiky ako aj vzhľadom na potrebu dostatočnej legisvakančnej doby na prípravu na aplikáciu zákona v praxi.