NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
___________________________________________________________________________
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD - 488/2022
898a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách) (tlač 898a) v druhom čítaní.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1306 zo 16. marca 2022 rozhodla o tom, že vládny návrh zákona o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách) (tlač 898) prerokuje v druhom čítaní a pridelila ho na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Vládny návrh zákona o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách) (tlač 898) výbory prerokovali a odporučili schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 493z 21. apríla 2022,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá uznesením č. 161 z 26. apríla 2022.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny o uvedenom návrhu nerokoval, nakoľko podľa § 52 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný.
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré predmetný návrh zákona prerokovali, prijali tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy.
1.V čl. I § 1 ods. 1 písm. b) sa za slovo „publikácie“ vkladá čiarka a slová „prevádzkovateľa spravodajského webového portálu“.
V nadväznosti na zavedené definície pojmov sa navrhuje upraviť vymedzenie predmetu zákona a rozšíriť ho aj o prevádzkovateľov spravodajských webových portálov.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.K čl. I § 3
V čl. I § 3 ods. 16 sa slová „a 14“ nahrádzajú slovami „a 13“.
Oprava vnútorného odkazu. Zmena zápisu v zozname nemá vplyv na pridelenie evidenčného čísla, a nie je preto potrebné odkazovať na odsek 14. Je ale potrebné odkázať
na úpravu lehoty na vykonanie zápisu, resp. zmeny zápisu v zozname, t. j. na úpravu v odseku 13.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I § 3 sa odsek 18 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f) vydavateľ periodickej publikácie alebo prevádzkovateľ spravodajského webového portálu je priamo alebo nepriamo financovaný teroristickou organizáciou alebo osobou či štátom, ktorý sa nachádza na sankčnom zozname Organizácie spojených národov alebo Európskej únie.“.
Navrhuje sa rozšíriť dôvody na vykonanie výmazu zo zoznamu z vlastného podnetu ministerstva o prípad, ak je vydavateľ periodickej publikácie alebo prevádzkovateľ spravodajského webového portálu financovaný subjektom nachádzajúcim sa na sankčnom zozname OSN alebo EÚ.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I v nadpise § 4 sa na konci pripájajú tieto slová: „a opatrenie na vykonávanie medzinárodných sankcií“.
V nadväznosti na navrhované doplnenie odseku 2 v § 4 sa upravuje názov tohto paragrafu tak, aby korešpondoval so svojím obsahom.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I § 4 poznámka pod čiarou k odkazu 13 znie:
13) Napríklad čl. 11 ods. 1 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov, § 10 ods. 9 zákona č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.“.
Legislatívno-technické precizovanie ustanovení v poznámke pod čiarou.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I § 4 sa doterajší text označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2) Vydavateľ periodickej publikácie, prevádzkovateľ spravodajského webového portálu a tlačová agentúra povinní zabezpečiť, aby priamo alebo prostredníctvom nimi vydávanej alebo verejnosti sprístupňovanej periodickej publikácie alebo agentúrneho servisu neumožňovali koncovému užívateľovi a ani verejnosti prístup k obsahu, ktorého poskytovanie sa osobám, subjektom, orgánom alebo ich zástupcom alebo sprostredkovateľom podľa osobitného predpisu14) zakazuje.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 14 znie:
14) Napríklad čl. 2f a 12 nariadenia Rady (EÚ) č. 833/2014 z 31. júla 2014 o reštriktívnych opatreniach s ohľadom na konanie Ruska, ktorým destabilizuje situáciu na Ukrajine (Ú. v. EÚ L 229, 31.7.2014) v platnom znení.“.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou k týmto odkazom sa primerane prečíslujú.
Upravuje sa povinnosť vydavateľa periodickej publikácie, prevádzkovateľa spravodajského webového portálu a tlačovej agentúry zabezpečiť, aby v ich periodickej publikácii alebo agentúrnom servise neboli poskytované obsahy, ktorých poskytovanie sa osobám, subjektom, orgánom alebo ich zástupcom alebo sprostredkovateľom zakazuje podľa nariadenia Rady (EÚ) č. 833/2014 z 31. júla 2014 o reštriktívnych opatreniach s ohľadom na konanie Ruska, ktorým destabilizuje situáciu na Ukrajine (Ú. v. L 229, 31.7.2014) v platnom znení (napr. RT a Sputnik).
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I § 5 ods. 3 sa na konci pripájajú tieto slová: „a údaj podľa odseku 1 písm. h)“.
Navrhuje sa, aby v prípade spravodajského webového portálu bolo povinne zverejňovaným údajom aj evidenčné číslo pridelené ministerstvom kultúry tak, ako je to aj pri iných periodických publikáciách. Zároveň sa upravuje možnosť uložiť sankciu za nesplnenie tejto povinnosti.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I sa § 6 dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(7) Osoba zachovávajúca mlčanlivosť sa vo vzťahu k periodickej publikácii, ktorej výmaz zápisu zo zoznamu bol vykonaný z dôvodu podľa § 3 ods. 18 písm. f), nemôže dovolávať práva podľa odseku 4 a ani povinnosti zachovávať mlčanlivosť. Ustanovenie prvej vety sa vzťahuje aj na periodickú publikáciu, prístup ku ktorej je blokovaný alebo ktorej poskytovanie je pozastavené podľa osobitných predpisov.15) Ustanovenie prvej vety sa nevzťahuje na informáciu, ktorú osoba zachovávajúca mlčanlivosť získala pred výmazom zápisu periodickej publikácie zo zoznamu, blokovaním prístupu k nej alebo pozastavením jej poskytovania.
Poznámka pod čiarou k odkazu 15 znie:
15) Napríklad § 27b zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 55/2022 Z. z., § 154 zákona č. .../2022 Z. z.“.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou k týmto odkazom sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa, aby právo na ochranu zdroja nebolo priznané osobe zachovávajúcej mlčanlivosť vo vzťahu k periodickej publikácii, ktorej výmaz zápisu zo zoznamu, blokovanie prístupu ku ktorej alebo pozastavenie poskytovania ktorej boli vykonané z dôvodu, že vydavateľ periodickej publikácie alebo prevádzkovateľ spravodajského webového portálu je priamo alebo nepriamo financovaný teroristickou organizáciou alebo osobou či štátom, ktorý sa nachádza na sankčnom zozname Organizácie spojených národov alebo Európskej únie alebo v prípade periodickej publikácie, ku ktorej je z ústavných dôvodov blokovaný alebo pozastavený prístup na základe zákona o kybernetickej bezpečnosti alebo na základe zákona o mediálnych službách.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. I § 8 ods. 2 poznámka pod čiarou k odkazu 16 znie:
16) Napríklad § 13 až 16 Občianskeho zákonníka.“.
Legislatívno-technické precizovanie ustanovení v poznámke pod čiarou.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I § 9 ods. 1 sa slovo „obsahuje“ nahrádza slovom „obsahujú“ a slovo „je“ sa nahrádza slovom „sú“.
Gramatická úprava - zmena jednotného čísla na množné číslo.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. I § 9 ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Práva vyplývajúce z osobitných predpisov16) tým nie sú dotknuté.“.
Navrhuje sa spresniť, že preklúziou nezanikajú osobitne práva na ochranu osobnosti. Rovnako je to upravené pri práve na vyjadrenie v § 8 ods. 2 návrhu zákona.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.K čl. I § 10 ods. 1 a 2
V čl. I § 10 ods. 1 a 2 sa slovo „tlače“ nahrádza slovom „publikácie“.
Zosúladenie úpravy navrhovanej v § 10 s úpravou v § 8 a 9, podľa ktorej sa povinnosti súvisiace s právom na odpoveď a právom na dodatočné oznámenie vzťahujú na vydavateľa periodickej publikácie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.K čl. I § 10 ods. 1
V čl. I § 10 ods. 1 sa slová „spravodajského portálu“ nahrádzajú slovami „spravodajského webového portálu“.
Doplnenie chýbajúceho slova v označení prevádzkovateľa spravodajského webového portálu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.V čl. I § 11 ods. 1 až 3 a 6 sa slová „1 200 eur“ nahrádzajú slovami „2 000 eur“.
Z praktických dôvodov sa navrhuje zvýšiť prah pre zverejňovanie darcov na 2 000 eur ročne. Úpravou sa zároveň ustanovenie zosúlaďuje s ustanovením o transparentnosti financovania, ktoré je súčasťou vládneho návrhu zákona o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) (tlač 762).
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.V čl. I § 11 ods. 4 sa slová „vydania periodickej publikácie“ nahrádzajú slovami „vydavateľa periodickej publikácie, prevádzkovateľa spravodajského webového portálu alebo vydania periodickej publikácie“, bodka na konci sa nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „to sa nevzťahuje na prípady bezhotovostných platieb fyzických osôb, pokiaľ výška finančných darov fyzickej osoby v príslušnom kalendárnom mesiaci nepresiahla 50 eur a v zozname sa uvedie číslo bankového účtu, z ktorého sa platba odpísala, vo formáte IBAN, dátum pripísania platby a výška pripísanej platby.“.
Keďže v súlade s § 11 ods. 1 môže byť hromadným financovaním financované nielen vydanie periodickej publikácie, ale aj vydavateľ periodickej publikácie a prevádzkovateľ spravodajského webového portálu, navrhuje sa rozšíriť zoznam osôb, ktorý sa vedie podľa § 11 ods. 4. Z praktických dôvodov sa navrhuje pri bezhotovostných platbách nahradiť pri podprahových sumách vedenie evidencie len odkazom na IBAN odosielateľa a identifikáciu výšky a dátumu platby.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
16.V čl. I § 11 sa za odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie:
„(9) Zakazuje sa priame alebo nepriame financovanie periodickej publikácie, vydavateľa periodickej publikácie alebo prevádzkovateľa spravodajského webového portálu teroristickou organizáciou alebo osobou či štátom, ktorý sa nachádza na sankčnom zozname Organizácie spojených národov alebo Európskej únie.“.
Doterajší odsek 9 sa primerane preznačí.
Vzhľadom na skutočnosť, že je nevyhnutné klásť dôraz na národnú bezpečnosť a ochranu spoločnosti pred subjektmi nachádzajúcimi sa na sankčnom zozname OSN alebo
Európskej únie, ktorí by prostredníctvom financovania mohli ovplyvňovať šírený obsah, navrhuje sa rozšíriť ustanovenie o transparentnosti financovania aj o zákaz priameho alebo nepriameho financovania periodických publikácií takýmito osobami. Predmetný zákaz sa nevyhnutne vzťahuje aj na subjekty, ktoré tieto publikácie vydávajú alebo sprístupňujú verejnosti, tzn. vydavateľov a prevádzkovateľov spravodajských webových portálov.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
17.V čl. I § 11 ods. 9 prvej vete sa slová „1 až 8“ nahrádzajú slovami „1 až 9“.
Vzhľadom na skutočnosť, že je nevyhnutné klásť dôraz na národnú bezpečnosť a ochranu spoločnosti pred subjektmi nachádzajúcimi sa na sankčnom zozname OSN alebo Európskej únie, ktorí by prostredníctvom financovania mohli ovplyvňovať šírený obsah, navrhuje sa rozšíriť ustanovenie o transparentnosti financovania aj o zákaz priameho alebo nepriameho financovania periodických publikácií takýmito osobami. Predmetný zákaz sa nevyhnutne vzťahuje aj na subjekty, ktoré tieto publikácie vydávajú alebo sprístupňujú verejnosti, tzn. vydavateľov a prevádzkovateľov spravodajských webových portálov.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.V čl. I § 13 ods. 1 sa za slová „periodická publikácia“ vkladá čiarka a slová „ktorá je zameraná na miestne informačné prostredie alebo zdroje alebo na spoločné záujmy vytvárajúce a prehlbujúce vnútorné väzby spoločenstva vedúce k udržiavaniu pocitu identity so spoločenstvom a ktorá je”.
Navrhuje sa upraviť vymedzenie komunitného periodika, tak aby jedným z jeho možných definičných znakov bolo aj zameranie na komunitu resp. určité spoločenstvo.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
19.K čl. I § 13 a § 23
V čl. I § 13 ods. 3 a § 23 ods. 1 písm. d) a ods. 2 písm. d) sa za slovo „preukázanie“ vkladá slovo „splnenia“.
Úprava formulácie žiada sa o preukázanie splnenia podmienky, nie o preukázanie podmienky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
20.V čl. I § 16 ods. 3 sa slová „byť osoba, ktorej hlavnou činnosťou“ nahrádzajú slovami „byť osoba, ktorej hlavnou činnosťou20)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 20 znie:
20) § 94 ods. 3 zákona č. .../2022 Z. z.“.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou k týmto odkazom sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa v poznámke pod čiarou uviesť odkaz na vymedzenie pojmu „hlavná činnosť“ uvedené v návrhu zákona o mediálnych službách.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
21.K čl. I § 17 ods. 4
V čl. I § 17 ods. 4 sa za slová „digitálnu kópiu deponátu periodickej tlače a digitálnu kópiu“ vkladá slovo „deponátu“.
Vkladá sa chýbajúce slovo. V zmysle § 19 ods. 3, na ktorý sa v § 17 ods. 4 odkazuje, sa odovzdáva digitálna kópia deponátu neperiodickej publikácie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
22.K čl. I § 17 ods. 5
V čl. I § 17 ods. 5 sa za slovo „záväzný“ vkladá slovo „právny“.
Vkladá sa chýbajúce slovo v spojení „všeobecne záväzný právny predpis“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
23.V čl. I § 21 ods. 1 v úvodnej vete sa za slová „Ministerstvo kultúry“ vkladajú slová „vedie a“.
Navrhuje sa upraviť ustanovenia o registri v oblasti médií a audiovízie tak, aby bola jednoznačne vymedzená kompetencia ministerstva kultúry viesť predmetný register, aby bolo zrejmé, čo sa na mysli pod edičným oprávnením. Zároveň sa explicitne uvádza, že register sa delí na verejnú a neverejnú časť a ktoré informácie obsahom jednotlivých častí.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
24.V čl. I § 21 ods. 3 sa slová „register môže na základe oprávnenia udeleného správcom editovať“ nahrádzajú slovami „zápis údajov do registra, zmenu údajov v registri a výmaz údajov z registra môže na základe oprávnenia udeleného správcom vykonávať“.
Navrhuje sa upraviť ustanovenia o registri v oblasti médií a audiovízie tak, aby bola jednoznačne vymedzená kompetencia ministerstva kultúry viesť predmetný register, aby bolo zrejmé, čo sa na mysli pod edičným oprávnením. Zároveň sa explicitne uvádza, že register sa delí na verejnú a neverejnú časť a ktoré informácie obsahom jednotlivých častí.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
25.V čl. I § 21 ods. 8 znie:
„(8) Register pozostáva z verejnej časti registra a neverejnej časti registra. Verejnú časť registra tvoria údaje, ktoré sa zverejňujú v zoznamoch alebo evidenciách podľa tohto zákona alebo podľa osobitných predpisov.22) Vo verejnej časti registra sa zverejňujú o fyzickej osobe osobné údaje najviac v rozsahu meno a priezvisko, bydlisko alebo miesto podnikania a telefónne číslo alebo adresa elektronickej pošty. K údajom z neverejnej časti registra majú prístup správca registra, oprávnené osoby, Európska komisia a iná osoba, o ktorej to ustanoví zákon.“.
Navrhuje sa upraviť ustanovenia o registri v oblasti médií a audiovízie tak, aby bola jednoznačne vymedzená kompetencia ministerstva kultúry viesť predmetný register, aby bolo zrejmé, čo sa na mysli pod edičným oprávnením. Zároveň sa explicitne uvádza, že register sa delí na verejnú a neverejnú časť a ktoré informácie obsahom jednotlivých častí.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
26.V čl. I § 22 ods. 1 sa za slovo „kultúry“ vkladá čiarka a slová „Slovenská obchodná inšpekcia a iné orgány dozoru podľa všeobecného predpisu o reklame24)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 24 znie:
24) § 10 zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou k týmto odkazom sa primerane prečíslujú.
V nadväznosti na navrhovanú úpravu správnych deliktov v súvislosti s uverejňovaním inzercie sa rozširuje okruh orgánov dohľadu.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
27.V čl. I § 23 ods. 2 písm. c) sa na konci pripájajú tieto slová: „a údaj podľa § 5 ods. 1 písm. h)“.
Navrhuje sa, aby v prípade spravodajského webového portálu bolo povinne zverejňovaným údajom aj evidenčné číslo pridelené ministerstvom kultúry tak, ako je to aj pri iných periodických publikáciách. Zároveň sa upravuje možnosť uložiť sankciu za nesplnenie tejto povinnosti.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
28.V čl. I § 23 ods. 3 písm. a) sa vypúšťajú slová „alebo v najbližšom vydaní periodickej publikácie pripravovanom po doručení žiadosti o uverejnenie oznámenia v naliehavom verejnom záujme”.
Navrhuje sa vypustenie textu, ktorý je vzhľadom na skutočnosť, že § 23 ods. 3 sa vzťahuje iba na tlačovú agentúru, nadbytočný.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
29.V čl. I § 24 sa v nadpise slová „transparentnosťou financovania“ nahrádzajú slovom „financovaním“.
Navrhuje sa úprava nadpisu § 24 tak, aby lepšie korešpondoval s obsahom tohto paragrafu.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
30.V čl. I § 24 odseky 1 a 2 znejú:
„(1) Rada pre mediálne služby uloží vydavateľovi periodickej publikácie, prevádzkovateľovi spravodajského webového portálu a tlačovej agentúre za porušenie
a)niektorej z povinností podľa § 4 ods. 2 alebo § 11 ods. 1 6 a 8 upozornenie na porušenie zákona alebo pokutu do 20 000 eur,
b)povinnosti podľa § 11 ods. 9 pokutu do 20 000 eur .
(2) Na dohľad Rady pre mediálne služby nad dodržiavaním povinností podľa odseku 1 a na ukladanie sankcií za ich porušenie sa vzťahujú ustanovenia o výkone dohľadu podľa všeobecného predpisu o mediálnych službách.24)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 24 znie:
24) § 133, § 135, § 136 a § 140 zákona č. .../2022 Z. z.“.
Navrhuje sa explicitne upraviť, aké druhy sankcií je regulátor oprávnený uložiť. Zároveň sa navrhuje upraviť sankciu aj za porušenie povinnosti uvedenej v § 4 ods. 2 a za porušenie povinnosti uvedenej v § 11 sa navrhuje upraviť sankciu aj pre tlačovú agentúru, keďže ustanovenia o transparentnosti financovania sa primerane vzťahujú aj na tlačovú agentúru.
Taktiež sa navrhuje doplniť, že vybrané ustanovenia návrhu zákona o mediálnych službách sa vzťahujú nielen na výkon dohľadu, ale aj na ukladanie sankcií Radou pre mediálne služby. Zároveň sa spresňuje znenie poznámky pod čiarou, keďže väčšina ustanovení pätnástej časti návrhu zákona o mediálnych službách by bola v tomto prípade vzhľadom na ich povahu a obsah neaplikovateľná.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
31.V čl. I sa za § 24 vkladá nový § 25, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 25
Správny delikt v súvislosti s uverejňovaním inzercie
(1)Ak došlo k porušeniu niektorej z povinností podľa § 15 ods. 2 alebo § 16 ods. 2 a 3 v súvislosti s uverejnením inzercie, ktorá je reklamou podľa všeobecného predpisu o reklame,25) príslušný orgán dozoru podľa všeobecného predpisu o reklame24) uloží vydavateľovi publikácie alebo tlačovej agentúre
a)zákaz ďalšieho šírenia tejto inzercie alebo
b)pokutu do 5 000 eur.
(2) Ak došlo k porušeniu niektorej z povinností podľa § 15 ods. 2 alebo § 16 ods. 2 a 3 v súvislosti s uverejnením inzercie, ktorá nie je reklamou podľa všeobecného predpisu o reklame,25) Slovenská obchodná inšpekcia uloží vydavateľovi publikácie alebo tlačovej agentúre
a)zákaz ďalšieho šírenia tejto inzercie alebo
b)pokutu do 5 000 eur.
(3)Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď sa orgán dohľadu o porušení povinnosti dozvedel, najneskôr však do troch rokov odo dňa porušenia povinnosti.
(4)Na výkon dohľadu nad dodržiavaním povinností podľa § 15 ods. 2 16 ods. 2 a 3 a na ukladanie sankcií za ich porušenie sa vzťahujú ustanovenia osobitných predpisov,26) ak tento zákon v odsekoch 1 až 3 neustanovuje inak.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 25 a 26 znejú:
25) § 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 147/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
26) Napríklad § 10 a § 11 zákona č. 147/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov , § 9 zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou k týmto odkazom sa primerane prečíslujú.
Doterajšie paragrafy 25 až 28 sa primerane preznačia.
Upravujú sa správne delikty v súvislosti s uverejňovaním inzercie.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
32.V čl. I § 25 ods. 1 sa vypúšťajú slová „vydavateľa publikácie“, slová „v evidencii podľa osobitného predpisu“ sa nahrádzajú slovami „v evidencii podľa všeobecného predpisu o mediálnych službách“ a za slová „(ďalej len „kódex“)“ sa vkladá čiarka a slová „týmto zákonom alebo osobitným predpisom27)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 27 znie:
27) Napríklad zákon č. 147/2001 Z. z., zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou k týmto odkazom sa primerane prečíslujú.
Spresňuje sa diskrečná právomoc orgánu dohľadu tak, aby sa zvýšila právna istota pre efektívny výkon samoregulácie.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
33.V čl. I § 25 ods. 2 sa slová „vydavateľa publikácie pri uverejňovaní inzercie voči vydavateľovi publikácie, ktorý je viazaný” nahrádzajú slovami „pri uverejňovaní inzercie voči osobe, ktorá je viazaná“ a za slová „rozpore s kódexom“ sa vkladá čiarka a slová „týmto zákonom alebo osobitným predpisom27)“.
Spresňuje sa diskrečná právomoc orgánu dohľadu tak, aby sa zvýšila právna istota pre efektívny výkon samoregulácie.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
34.V čl. I § 25 ods. 4 sa vkladá nová prvá veta, ktorá znie: „Orgán dohľadu podľa odseku 1 postúpi podnet na preverenie porušenia niektorej z povinností pri uverejňovaní inzercie (ďalej len „podnet na preverenie inzercie“) príslušnému samoregulačnému orgánu, ak sa podnet na preverenie inzercie týka osoby, ktorá sa zaviazala dodržiavať kódex presadzovaný samoregulačným orgánom.“.
Navrhuje sa upraviť prípad, kedy orgán dohľadu postúpi podnet na preverenie inzercie príslušnému samoregulačnému orgánu.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
35.V čl. I § 25 ods. 4 sa za slovo „preverenie“ vkladá slovo „inzercie“.
Navrhuje sa upraviť prípad, kedy orgán dohľadu postúpi podnet na preverenie inzercie príslušnému samoregulačnému orgánu.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
36.V čl. I § 26 odsek 3 znie:
„(3) Na vydavateľa periodickej publikácie, prevádzkovateľa spravodajského webového portálu a tlačovú agentúru sa vzťahujú ustanovenia § 10, § 11, § 15, § 16, § 101, § 102, § 104, § 105, § 151 154 a § 225 227 všeobecného predpisu o mediálnych službách ako na poskytovateľov obsahových služieb. Vydávanie periodickej publikácie, prevádzkovanie spravodajského webového portálu a agentúrny servis je obsahovou službou podľa § 13 všeobecného predpisu o mediálnych službách, na ktorej poskytovanie sa nevyžaduje oprávnenie podľa všeobecného predpisu o mediálnych službách; § 14 ods. 5, 6 a 7 všeobecného predpisu o mediálnych službách sa použije primerane.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 28 sa vypúšťa.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou k týmto odkazom sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa spresniť spoločné ustanovenie vo vzťahu k aplikácii návrhu zákona o mediálnych službách.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
37.V čl. I sa § 26 dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Na konanie o podnete na preverenie inzercie sa nevzťahuje osobitný predpis o sťažnostiach.30)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 30 znie:
30) Zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov.“.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou k týmto odkazom sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa explicitne upraviť, že pri vybavovaní podnetu na preverenie inzercie sa nepostupuje podľa zákona o sťažnostiach.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
38.V čl. I sa § 27 dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Ministerstvo kultúry uvedie register do prevádzky do 30 mesiacov od účinnosti tohto zákona. Uvedenie registra do prevádzky ministerstvo kultúry oznámi na svojom webovom sídle najmenej jeden mesiac vopred. Do uvedenia registra do prevádzky sa evidencia podľa tohto zákona a evidencie podľa osobitných predpisov30) vedú samostatne a nie sú súčasťou registra.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 30 znie:
30) Zákon č. 516/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 3 11 zákona č. 40/2015 Z. z., § 10 ods. 3 zákona č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách, § 125 zákona č. ../2022 Z. z.“.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou k týmto odkazom sa primerane prečíslujú.
Z dôvodu, že bezprostredne po nadobudnutí účinnosti zákona bude v súvislosti so spustením nového registra nevyhnutné uskutočniť proces obstarávania a uviesť do prevádzky nové technologické postupy, navrhuje sa doplniť prechodné ustanovenie upravujúce podmienky evidencie do času spustenia registra a jeho sprístupnenia verejnosti.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
39.K čl. II
V čl. II položke 12 písm. a) a b) sa slová „periodickej publikácie“ nahrádzajú slovami „periodických publikácií“.
Oprava názvu zoznamu. Podľa § 13 ods. 1 návrhu zákona je to zoznam periodických publikácií.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
40.Za čl. II sa vkladá nový čl. III, ktorý znie:
„Čl. III
Zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
23/2002 Z. z.
, zákona č.
525/2005 Z. z.
, zákona č.
282/2006 Z. z.
,
zákona č.
342/2006 Z. z.
, zákona č.
102/2007 Z. z.
, zákona č.
648/2007 Z. z.
, zákona č.
402/2009
Z. z.
, zákona č.
182/2011 Z. z.
, zákona č.
362/2011 Z. z.
, zákona č.
313/2012 Z. z.
, zákona č.
459/2012 Z. z.
, zákona č.
102/2014 Z. z.
,
zákona č. 199/2014 Z. z.
, zákona č.
373/2014
Z. z.
, zákona č.
412/2015 Z. z.
, zákona č.
307/2018 Z. z.
a zákona č.
532/2021 Z. z.
sa mení a dopĺňa takto:
1.Doterajší text § 10 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2) Pri výkone dozoru nad dodržiavaním tohto zákona sa primerane uplatňuje mechanizmus samoregulácie podľa osobitného predpisu,22) ak sa reklama šíri prostredníctvom publikácie alebo agentúrneho servisu“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 22 znie:
22) § 25 zákona č. ../2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách).“.“.
2.V § 11 ods. 1 a 7 sa slová „§ 10“ nahrádzajú slovami „§ 10 ods. 1“.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
V nadväznosti na zavedenie samoregulačného mechanizmu v zákone o publikáciách sa navrhuje pri výkone dohľadu nad reklamou, ktorá sa šíri prostredníctvom publikácie alebo agentúrneho servisu primerane tento samoregulačný mechanizmus aplikovať. Legislatívno-technická úprava. Úprava vnútorných odkazov.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
41.Za čl. III sa vkladá nový čl. IV, ktorý znie:
„Čl. IV
Zákon č. 40/2015 Z. z. o audiovízii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 278/2015 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 211/2018 Z. z. a zákona č. 304/2019 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 3 ods. 1, § 6 ods. 1 a v § 9 sa za slovo „evidencia“ vkladajú slová „tvoriaca súčasť registra v oblasti médií a audiovízie9b)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 9b znie:
9b) § 21 zákona č. ../2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách).“.“.
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
V nadväznosti na zriadenie registra v oblasti médií a audiovízie, ktorý po uvedení do prevádzky bude obsahovať všetky doterajšie evidencie vedené podľa
osobitných predpisov, vrátane evidencií podľa zákona o audiovízii, sa navrhuje precizovať, že jednotlivé evidencie podľa zákona o audiovízii (evidencia slovenských audiovizuálnych diel, evidencia osôb pôsobiacich v audiovízii a evidencia nezávislých producentov v audiovízii) budú tvoriť súčasť registra podľa tohto zákona. Do uvedenia registra do prevádzky sa tieto evidencie budú viesť samostatne a nebudú súčasťou registra.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona podľa § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky odporúča Národnej rade Slovenskej republiky uvedený návrh zákona (tlač 898) schváliť.
O pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch uvedených v IV. časti tejto spoločnej správy gestorský výbor odporúča hlasovať:
spoločne o bodoch 1 až 41 s odporúčaním schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania predmetného návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá č. 166 z 26. apríla 2022.
Gestorský výbor určil poslanca Milana Potockého za spoločného spravodajcu výborov a poveril ho, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov.
Bratislava 26. apríla 2022
Kristián Čekovský, v. r.
predseda
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá