DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
Návrh zákona o pomoci obyvateľom v čase hospodárskej a sociálnej núdze sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR.
V Čl. I. sa navrhuje v reakcii na mimoriadne prudký rast cien energií a zvýšené životné náklady širokej skupiny obyvateľstva zaviesť nový mechanizmus pomoci obyvateľom Slovenskej republiky, resp. domácnostiam, ktorých sociálna situácia sa citeľne zhoršuje v dôsledku nepredvídaného alebo nepredvídateľného rastu životných nákladov.
Formou pomoci je jednorazový finančný príspevok určený pre vybraný okruh obyvateľov, resp. domácností, ktorého výška zohľadňuje nárast životných nákladov v priebehu roka 2021 s výhľadom ďalšieho nárastu v roku 2022. Zákon počíta s výplatou príspevku v roku 2022, ale štruktúra jeho textu umožňuje jednoduchou legislatívnou zmenou poskytnúť takúto pomoc v prípade potreby aj v iných rokoch, ak opäť nastane stav hospodárskej a sociálnej núdze.
Cieľovou skupinou pomoci sú rodičia nezaopatrených detí, poberatelia peňažného príspevku na opatrovanie a peňažného príspevku na osobnú asistenciu, domácnosti odkázané na pomoc v hmotnej núdzi, ale aj iné fyzické osoby. V prípade týchto fyzických osôb sú podmienku vzniku nároku na pomoc nastavené tak, aby „ocenili“ ich aspoň minimálnu legálnu pracovnú aktivitu v roku 2021.
Navrhovatelia sa rozhodli podporiť dospelých obyvateľov SR, ktorých príjem nepresiahol 92,8-násobok aktuálnej sumy životného minima. Takto stanovená hranica príjmu vychádza zo skutočnosti, že podľa zákona o dani z príjmov má nárok na uplatnenie odpočítateľnej položky v plnej výške. Pre rok 2021 ide o sumu ročného príjmu vo výške 20 235,97 €, čo predstavuje mesačne 1686,33 €. Keďže až na možné ojedinelé výnimky ide o zjavne pracujúcich ľudí, ktorí platia daň z príjmu, platia odvody na zdravotné a sociálne poistenie a platia tiež nepriame dane, považujeme za potrebné neobmedziť podporu len na nespochybniteľne nízkopríjmové skupiny obyvateľstva, nakoľko podľa názoru predkladateľov aj ľudia s takýmto príjmom sa ocitajú v náročne zvládnuteľnej sociálnej situácii v dôsledku nepredvídaného alebo nepredvídateľného rastu životných nákladov.
Predkladatelia si uvedomujú významné dopady takéhoto mimoriadneho opatrenia na výdavkovú časť štátneho rozpočtu, ktorú odhadujú v sume okolo 320 mil. eur. Avšak vo svetle výdavkov na opatrenia na podporu podnikov v uplynulých dvoch rokoch, ako aj vo svetle pokračujúceho nárastu výdavkov na zbrojenie v stách miliónov eur, vyplývajúcich s veľkých investičných nákupov v pôsobnosti rezortu obrany sú presvedčení, že vláda je povinná nájsť takéto zdroje na pomoc obyvateľom. Predkladatelia vnímajú túto povinnosť o to viac, že navrhovaná pomoc bude zväčša poskytovaná pracujúcim fyzickým osobám,