1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona o pomoci obyvateľom v čase hospodárskej a sociálnej núdze sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR.
V Čl. I. sa navrhuje v reakcii na mimoriadne prudký rast cien energií a zvýšené životné náklady širokej skupiny obyvateľstva zaviesť nový mechanizmus pomoci obyvateľom Slovenskej republiky, resp. domácnostiam, ktorých sociálna situácia sa citeľne zhoršuje v dôsledku nepredvídaného alebo nepredvídateľného rastu životných nákladov.
Formou pomoci je jednorazový finančný príspevok určený pre vybraný okruh obyvateľov, resp. domácností, ktorého výška zohľadňuje nárast životných nákladov v priebehu roka 2021 s výhľadom ďalšieho nárastu v roku 2022. Zákon počíta s výplatou príspevku v roku 2022, ale štruktúra jeho textu umožňuje jednoduchou legislatívnou zmenou poskytnúť takúto pomoc v prípade potreby aj v iných rokoch, ak opäť nastane stav hospodárskej a sociálnej núdze.
Cieľovou skupinou pomoci rodičia nezaopatrených detí, poberatelia peňažného príspevku na opatrovanie a peňažného príspevku na osobnú asistenciu, domácnosti odkázané na pomoc v hmotnej núdzi, ale aj iné fyzické osoby. V prípade týchto fyzických osôb podmienku vzniku nároku na pomoc nastavené tak, aby „ocenili“ ich aspoň minimálnu legálnu pracovnú aktivitu v roku 2021.
Navrhovatelia sa rozhodli podporiť dospelých obyvateľov SR, ktorých príjem nepresiahol 92,8-násobok aktuálnej sumy životného minima. Takto stanovená hranica príjmu vychádza zo skutočnosti, že podľa zákona o dani z príjmov nárok na uplatnenie odpočítateľnej položky v plnej výške. Pre rok 2021 ide o sumu ročného príjmu vo výške 20 235,97 €, čo predstavuje mesačne 1686,33 €. Keďže na možné ojedinelé výnimky ide o zjavne pracujúcich ľudí, ktorí platia daň z príjmu, platia odvody na zdravotné a sociálne poistenie a platia tiež nepriame dane, považujeme za potrebné neobmedziť podporu len na nespochybniteľne nízkopríjmové skupiny obyvateľstva, nakoľko podľa názoru predkladateľov aj ľudia s takýmto príjmom sa ocitajú v náročne zvládnuteľnej sociálnej situácii v dôsledku nepredvídaného alebo nepredvídateľného rastu životných nákladov.
Predkladatelia si uvedomujú významné dopady takéhoto mimoriadneho opatrenia na výdavkovú časť štátneho rozpočtu, ktorú odhadujú v sume okolo 320 mil. eur. Avšak vo svetle výdavkov na opatrenia na podporu podnikov v uplynulých dvoch rokoch, ako aj vo svetle pokračujúceho nárastu výdavkov na zbrojenie v stách miliónov eur, vyplývajúcich s veľkých investičných nákupov v pôsobnosti rezortu obrany presvedčení, že vláda je povinná nájsť takéto zdroje na pomoc obyvateľom. Predkladatelia vnímajú túto povinnosť o to viac, že navrhovaná pomoc bude zväčša poskytovaná pracujúcim fyzickým osobám,
2
ktorých priame dane dlhodobo prevyšujú priame dane platené právnickými (podnikajúcimi)osobami.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Osobitná časť
K čl. I
§ 1
Úprava predmetu a cieľa zákona.
§ 2
Definícia účastníkov právnych vzťahov, ktoré upravuje tento zákon.
§ 3
Ustanovenie formy pomoci, ktorou je peňažný príspevok. Spôsob výplaty sa určuje tak, aby bol administratívne nenáročný pre príslušný orgán.
§ 4
Nárok na pomoc podľa tohto zákona vzniká definovaným fyzickým osobám automaticky. Orgány štátnej správy, ktoré vstupujú do právneho vzťahu na základe tohto zákona nebudú o nárokoch rozhodovať, čím sa odbúra ich nadmerná administratívna záťaž a zjednoduší sa proces poskytnutia pomoci.
§ 5
Určuje sa výška pomoci a zároveň sa stanovuje podmienka, ktorá vylučuje z možnosti získať pomoc podľa tohto zákona fyzické osoby, ktorý príjem v roku 2021 presiahol 92,8-násobok sumy životného minima platného ku dňu účinnosti tohto zákona. Výška pomoci predstavuje 100 eur pre každú fyzickú osobu. Pre rodičov, ktorí sa starajú o nezaopatrené deti, na ktoré poberajú prídavok na dieťa sa tento príspevok zvyšuje o 100 eur na každé takéto dieťa bez ohľadu na to, akú výšku príjmu v roku 2021 dosiahli. Znamená to, že ak podľa ods. 1 takejto fyzickej osobe nárok na pomoc nevznikne, vznikne jej podľa ods. 2.
§ 6
Pre výplatu pomoci rodičovi nezaopatreného dieťaťa poberajúcemu prídavok na dieťa, príjemcovi pomoci v hmotnej núdzi, poberateľovi peňažného príspevku na opatrovanie a poberateľovi peňažného príspevku na osobnú asistenciu sa pomoc sa ako príslušné orgány určujú úrady práce, sociálnych vecí a rodiny. Pre výplatu pomoci inej fyzickej osobe sa ako príslušné orgány určujú daňové úrady.
3
§ 7
Ustanovujú sa pravidlá pre prácu s osobnými údajmi.
§ 8
Ustanovujú sa povinnosť fyzickej osoby vrátiť neoprávnene poskytnutú pomoc, resp. neoprávnenú časť pomoci a spôsob vrátenia.
§ 9
Ustanovuje sa vylúčenie pomoci podľa tohto zákona z príjmu pre najrôznejšie účely. Zámerom zákonodarcu je, aby bolo jasné, že v žiadnom právnom predpise, kde sa akýmkoľvek spôsobom určuje povinnosť alebo vznik nároku na základe príjmu sa pomoc podľa tohto zákona za príjem nepovažuje.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť zákona dňom vyhlásenia vzhľadom na mimoriadnu naliehavosť toho, aby sa vytvoril dostatočný časový rámec na jeho realizáciu.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR.