1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 296/2020 o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR.
V Čl. I. sa navrhuje v reakcii na mimoriadne prudký rast cien energií a zvýšené životné náklady poberateľov dôchodkov a v nadväznosti na prijaté opatrenia v podobe novely zákona č. č. 296/2020 o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov formou rozdelenia výplaty 13. dôchodku zaviesť 14. Dôchodok.
Tento 14. dôchodok bude mať podobu štátnej sociálnej dávky, ktorá bude poberateľom dôchodkov vyplatená v predvianočnom období podobne, ako býval vyplácaný vianočný príspevok dôchodcom. Jeho výplata na konci roka tak reaguje na celoročný rast životných nákladov poberateľov dôchodkov, na ktorý vláda doteraz odmietala napriek opakovaným poklusom zareagovať priznaním mimoriadne sociálnej dávky, ktorá by aspoň čiastočne kompenzovala uvedený rast cien.
Skupina poslancov predkladá tento návrh z dôvodu, že doterajšie odlišné návrhy na riešenie podstatného zvýšenia životných nákladov poberateľov dôchodkov NR SR na predchádzajúcich schôdzach odmietla. Nedošlo tak k adekvátnej kompenzácii zvýšených životných nákladov spôsobených bezprecedentným rastom spotrebiteľských cien v roku 2021, ktorý pokračuje aj v roku 2022 a aktuálne odhady MF SR, ako aj NBS predpovedajú nárast inflácie až na úroveň 10%.
Zároveň predkladatelia vytvárajú návrhom účinnosti dostatočný časový priestor pre administratívne zvládnutie výplaty 14. dôchodku. Z dôvodu zníženia administratívnej náročnosti sa uplatnia rovnaké postupy, ako pri priznaní a výplate 13. dôchodku.
Skupina poslancov predkladá návrh, ktorý plne zodpovedá aplikovanej filozofii vlády podpory zraniteľných skupín, medzi ktorých nepochybne patria aj poberatelia dôchodkových dávok a preto dôvodne predpokladajú, že aj tento návrh na vydanie zákona, ktorým sa poberateľom dôchodkov poskytne iný typ podpory širokú podporu naprieč politickým spektrom v NR SR.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa v celom texte zákona rozšíriť jeho pôsobnosť na 14. dôchodok, ktorý sa vypláca jednorazovo v v deň splatnosti dôchodku v novembri 2022. Pre priznanie a výplatu 14. dôchodku sa navrhuje ponechať rovnaké podmienky a pravidlá, ako v prípade existujúceho 13. dôchodku. Navrhuje sa neuplatniť rovnaké pravidlá len v súvislosti s mimoriadnymi opatreniami pre výplatu 13. dôchodku v roku 2022.
Zároveň sa jednoznačne navrhuje uplatňovať rovnaké pravidlá pre 14. dôchodok ako v prípade 13. dôchodku v celom rozsahu zákona č. 296/2020 o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V praxi to znamená, že na 14. dôchodok sa budú vzťahovať aj všetky ustanovenia čl. II X. zákona rovnako, ako sa vzťahujú na 13. dôchodok. To isté platí aj pre prílohu zákona, ktorou sa stanovuje mechanizmus určenia výšky 13. dôchodku v nadväznosti na § 3 ods. 1 písm. b).
K čl. II
Účinnosť návrhu zákona sa stanovuje tak, aby orgánom verejnej správy zodpovedným za výplatu príspevku poskytla dostatočný čas na zvládnutie príslušnej administratívy a bezproblémové vyplatenie príspevku v stanovenom termíne.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR.