Už Zmluva o založení Európskeho spoločenstva dávno pred vstupom Slovenska do euroatlantických štruktúr určovala v čl. 4 ods. 3 stabilné ceny ako jednu z hlavných zásad činnosti členských štátov, podporujúcu dosiahnutie cieľov spoločenstva. Stabilné ceny patrili podľa zmluvy medzi hlavné zásady rovnako ako zdravé verejné financie, menové podmienky a trvalo udržateľná platobná bilancia.
Obdobne podľa čl. 3 ods. 3 Zmluvy o Európskej únii, tvoriacej Lisabonskú zmluvu, Európska únia usiluje o trvalo udržateľný rozvoj Európy založený na vyváženom hospodárskom raste a cenovej stabilite.
Požiadavky ochrany spotrebiteľa sa zohľadnia pri definovaní a uskutočňovaní iných politík a činností Európskej únie (čl. 12 Zmluvy o fungovaní Európskej únie).
Aj predkladatelia návrhu akceptujú, že v podmienkach trhového hospodárstva má štát obmedzené možnosti ovplyvňovania vývoja spotrebiteľských cien. Obmedzené však neznamená žiadne možnosti. Ako bolo spomenuté, priamo primárne pramene práva Európskej únie obsahujú ustanovenia o cenovej stabilite a ochrane spotrebiteľa. Existuje priestor pre verejné autority na národnej aj nadnárodnej úrovni pri dosahovaní väčšej cenovej stability. Čo nie všetci rešpektujú.
Krajiny Európskej únie vrátane krajín V3 – Českej republiky, Poľska a Maďarska, a to aj na základe odporúčaní Európskej komisie, vykonali viaceré kompenzačné opatrenia, opatrenia v daňovej oblasti a opatrenia v oblasti verejnej cenovej politiky, ktorých základným cieľom je zmiernenie dopadu zdražovania na životnú úroveň obyvateľstva a má priamy vplyv na znižovanie cien životne dôležitých tovarov. Ide napr. o zavedenie energetických šekov, zníženie DPH na základné potraviny, pohonné hmoty, plyn a hnojivá, zníženie spotrebných daní na pohonné hmoty, regulácia ceny vybraných skupín základných potravín, kompenzácia časti nákladov na energie, na nájomné, zvyšovanie výšky životného minima, mimoriadna valorizácia dôchodkov a podobne. Katalóg opatrení je široký, ale slovenská vláda na tvári, akoby sa jej to netýkalo. Na Slovákov, ktorým prudko padá životná úroveň sa doslovne vykašľala.
Zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov upravuje pravidlá dohodovania, uplatňovania, regulácie a kontroly cien výrobkov, výkonov, prác, služieb, nájmu a nehnuteľností, opatrenia na zamedzenie nežiaduceho cenového vývoja a pôsobnosť orgánov štátnej správy, vyšších územných celkov a obcí v oblasti cien tovaru pre trh na území Slovenskej republiky vrátane cien tovaru z dovozu a cien tovaru určeného na vývoz.
Aj v podmienkach trhového hospodárstva úlohu ústredného orgánu štátnej správy pre oblasť cien a cenovej kontroly plní ministerstvo financií. Zákon o cenách podrobne vymedzuje jeho pôsobnosť, ktorú ministerstvo žiaľ nevykonáva. O to viac je opodstatnené, aby sa národná rada zaoberala problematikou opatrení na zamedzenie nežiadúceho cenového vývoja.
Pamätáme si ako pravidlá stanovené verejnými inštitúciami zaviedli dvojaké a diskriminačné podmienky predaja tovarov počas koronakrízy. Ak malých predajcov povinne zatvorili, obchodným reťazcom naopak výrazne rozšírili priestor. S jedlom pribúda chuť