garantovanom dôchodkovom fonde, aby sa znížilo riziko väčšej volatility indexov a akcií pred odchodom do dôchodku.Druhá zmena spočíva v zmene spôsobu výpočtu poplatku za výkonnosť. Tento poplatok je prakticky neviditeľný, pretože sa priebežne strháva z majetku fondu. Jeho výška sa negatívne premieta do čistej hodnoty majetku fondu. Tomuto poplatku za výkonnosť sa nepripisujú veľká váha, pretože ako vyplýva zo samotnej podstaty poplatku – účtuje sa až v momente, keď investori zarobia.
Indexové fondy sú pasívne spravované fondy. Dôchodkové správcovské spoločnosti sa nijako nezaslúžili o ich zhodnotenie. V indexových fondoch je úlohou investičného manažéra dosiahnuť zhodnotenie čo najbližšie indexu a správca nevytvára pre sporiteľov prakticky žiadnu pridanú hodnotu. Potvrdzuje to aj zhodnotenie indexových fondov, ktoré za indexom MSCI World zaostáva o viac ako 3,5%, a to najmä kvôli 10% poplatku za výkonnosť.
Tento poplatok všetkých sporiteľov oberie o obrovské množstvo peňazí na dôchodkoch. Priemerný sporiteľ si v 2. pilieri bude sporiť na dôchodok zhruba 40 rokov. Ak index MSCI World bude v priemerne zhodnocovať 10% ročne, čo zodpovedá výnosu za uplynulých 40 rokov a abstrahujem od všetkých ostatných poplatkov a nedokonalostí a zarátame len poplatok za zhodnotenie vo výške 10%, čistý výnos dosiahne 9% ročne. Ak by sporiteľ do takéhoto fondu dával 100 eur mesačne, ktoré sa budú zvyšovať ročne o 2% infláciu, celkovo za 40 rokov vloží sumu viac ako 73 tisíc eur. Pri zhodnotení 10% ročne by na konci sporenia dosiahol sumu 686 tisíc eur. Pri výnose 9% ročne to bude iba 529 tisíc eur! Tento 10% poplatok za výkonnosť by sporiteľov teda pripravil o 23% hodnoty nasporených peňazí na dôchodok.
Preto navrhujeme vo vzorci na výpočet výšky odplaty za zhodnotenie majetku v dôchodkovom fonde zmenu, kedy dôchodková správcovská spoločnosť dostane odmenu za zhodnotenie majetku až v prípade, že zhodnotenie bude vyššie ako 10 %, čo zodpovedá priemernému výkonu kapitálových trhov za posledných 40 rokov.
Poslednou zmenou sa rušia poplatky z príspevkov na starobné dôchodkové sporenie v celkovej výške 0,5 %, ktoré si berie Sociálna poisťovňa. Z výšky 0,25 % sa podľa súčasného zákona tvorí správny fond (v minulosti to bolo 0,5 %) a 0,25 % sú príjmami Sociálnej poisťovne (v minulosti to bolo taktiež 0,5 %). Táto zmena bude mať taktiež pozitívny vplyv na zvýšenie dôchodkov budúcich dôchodcov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, inými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Prijatie návrhu zákona nebude mať žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadny vplyv na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, sociálne vplyvy, vplyvy