1
Vecný návrh
VVHLÁŠKA
Úradu pre reguláciu sieťových odvetví
o pravidlách pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou
(Vyhláška, ktorou sa ruší vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví zo 14. januára 2013, ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou)
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „úrad“) podľa § 40 ods. 4 zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení zákona č. …/2022 Z. z. ustanovuje:
1)Predmet úpravy a vymedzenie základných pojmov (§ 1 a 2 súčasnej vyhlášky)
Vyhláška ustanoví pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou. Súčasný rozsah predmetu úpravy podľa § 1 súčasnej vyhlášky bude rozšírený o oblasti, o ktoré je novelizovaný § 24 ods. 2 a ďalej najmä § 40 ods. 4 ZoR (ide predovšetkým o nové splnomocnenia v súvislosti s transpozíciou predpisov Európskej únie a zavádzaním nových účastníkov trhu s elektrinou a nových inštitútov spojených s novým usporiadaním vnútorného trhu s elektrinou).
V súlade so súčasnou úpravou budú Pravidla trhu upravovať podmienky:
-prístupu do sústavy a k akumulácii plynu a na organizovaný krátkodobý trh s elektrinou,
-cezhraničnej výmeny elektriny,
-pripojenia do sústavy,
-prenosu elektriny,
-distribúcie elektriny,
-dodávky elektriny vrátane dodávky regulačnej elektriny,
-poskytovania podporných služieb v elektroenergetike,
-poskytovania systémových služieb v elektroenergetike,
-výroby elektriny z domáceho uhlia,
-zodpovednosti za odchýlky účastníkov trhu s elektrinou,
-vyhodnocovania, zúčtovania a vysporiadania odchýlok a regulačnej elektriny jednotlivých účastníkov trhu a odchýlok sústavy,
-zverejňovania informácií prevádzkovateľom sústavy a organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou,
-predchádzania vzniku preťaženia národnej sústavy a riešenia preťaženia národnej sústavy,
-použitia typových diagramov odberu elektriny,
-vyúčtovania za dodávku elektriny a informácií o vyúčtovania odberateľom elektriny,
-vyúčtovania za poskytnuté podporné služby a systémové služby,
-vyúčtovania elektriny vyrobenej z domáceho uhlia,
-postupu pri registrácii účastníkov trhu, subjektu zúčtovania alebo bilančnej skupiny a ich zmien,
-postupu pri zmene dodávateľa elektriny,
-rozsahu poskytovania informácií účastníkmi trhu s elektrinou prevádzkovateľovi prenosovej sústavy na účel vedenia centrálnej evidencie údajov o prevádzke a meraniach elektriny v elektrizačnej sústave,
2
-organizovania a vyhodnotenia krátkodobého trhu s elektrinou,
-centrálnej fakturácie poplatkov súvisiacich s prevádzkou sústavy a súvisiacich činností pre subjekty zúčtovania,
-správy, zberu a sprístupňovania nameraných dát organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou,
-spôsob určenia finančnej zábezpeky subjektu zúčtovania,
-začatia a ukončenia dodávky elektriny dodávateľom poslednej inštancie,
-náležitostí zmlúv uzatváraných na trhu s elektrinou,
-poskytovania údajov a informácii organizátorovi krátkodobého trhu s elektrinou všetkými účastníkmi trhu v dostatočnom rozsahu, kvalite a čase.
Po novom budú Pravidlá trhu upravovať aj podmienky:
-obstarávania podporných služieb a flexibility v elektroenergetike;
-postupu správy, zberu a sprístupňovania nameraných dát a údajov po vyhodnotení aktivovanej flexibility, uskladňovania elektriny a zdieľania elektriny;
-prístupu k údajom koncového odberateľa elektriny poverenými osobami;
-vyhodnocovania odchýlky subjektu zúčtovania pri aktivovanej flexibilite;
-vyhodnocovania aktivovanej flexibility, uskladňovania elektriny, zdieľania elektriny;
-prístupu k dátovému a funkčnému rozhraniu elektronického systému prevádzkovaného organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou, pravidlá prevádzky a používania elektronického systému prevádzkovaného organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah činností vykonávaných prostredníctvom elektronického systému prevádzkovaného organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou;
-vedenia evidencie závislých odberateľov elektriny a závislých odberateľov plynu;
-súčinnosti prevádzkovateľa prenosovej sústavy pri činnosti organizátora krátkodobého trhu s elektrinou;
-poskytovania údajov a opravných údajov na účely zúčtovania odchýlok, vyúčtovania dodávok elektriny a vyúčtovania za poskytnutie flexibility poskytovateľom flexibility, ich náležitosti a členenie, termíny ich poskytovanie a zúčtovacie období;
-obmedzovania aktivácie flexibility prevádzkovateľom prenosovej sústavy a prevádzkovateľom distribučnej sústavy;
-obmedzovania výroby elektriny pri riadení výroby elektriny;
-zistenia hodnôt odberu alebo dodávky elektriny náhradnými spôsobmi;
-zabezpečenia množstva elektriny pre dodávku elektriny koncovým odberateľom elektriny a termíny a rozsah predkladania údajov o rozsahu zabezpečeného množstva elektriny a spôsobe tohto zabezpečenia;
-postupy prenášania zodpovednosti za odchýlku medzi účastníkmi trhu s elektrinou;
-poskytovania údajov účastníkmi trhu s elektrinou prevádzkovateľovi sústavy a organizátorovi krátkodobého trhu s elektrinou na účel zverejňovania informácií;
-postupu pri zmene agregátora a koncového odberateľa elektriny v odbernom mieste a podmienky dodávok elektriny viacerými dodávateľmi elektriny v jednom odbernom mieste;
-začatia a ukončenia dodávky elektriny dodávateľom poslednej inštancie, výkonu činnosti dodávateľa poslednej inštancie, dodávky elektriny dodávateľom poslednej inštancie a postup účastníkov trhu s elektrinou pri začatí dodávky poslednej inštancie.
3
Takisto vymedzenie pojmov používaných vo vyhláške bude zosúladené s úpravou v ZoE a ZoR a zároveň budú niektoré zo súčasných pojmov upravené v nadväznosti na úpravu vo vyhláške, ako je uvedená nižšie (napr. MRK)
2)Prístup do sústavy (§ 3 súčasnej vyhlášky)
Oproti súčasnému § 3 ods. 3 vyhlášky dôjde k úprave vymedzenia situácií, kedy sa neúčtuje platba za prístup do sústavy prevádzka prečerpávacích vodných elektrární nebude považovaná za výrobu elektriny, ale za uskladňovanie elektriny, pričom výnimky sa budú vzťahovať aj na ďalšie prípady uskladňovania elektriny v súlade s vecným zámerom transpozície legislatívneho balíčka „Čistá energia pre všetkých Európanov“ v oblasti vnútorného trhu s elektrinou do národnej legislatívy SR.
Bude upravený postup a rozsah určovania a účtovania RK v prípade výrobní alebo odberných miest s pripojeným zariadením pre uskladňovanie elektriny tak, aby nedochádzalo k duplikácii platieb za RK a navyšovanie RK z dôvodu inštalácie zariadenia na výrobu elektriny.
3)Pripojenie do sústavy (§ 5 súčasnej vyhlášky)
Úprava pripojenia do sústavy bude po novom zahŕňať aj pripojenie (a zrušenie miesta pripojenia) zariadenia na uskladňovanie elektriny a nových účastníkov trhu, ktorí majú právo prevádzkovať zariadenie na výrobu elektriny alebo zariadenie na uskladňovanie elektriny (t. j. prevádzkovateľ zariadenia na uskladňovanie elektriny, koncový odberateľ elektriny a energetické spoločenstvo). Ďalej dôjde, v súlade s vecným zámerom transpozície legislatívneho balíčka „Čistá energia pre všetkých Európanov“ v oblasti vnútorného trhu s elektrinou do národnej legislatívy SR, k rozšíreniu situácií, kedy sa účtuje len jedna platba za pripojenie (v prípadoch, kedy jedno miesto slúži súčasne ako odberné miesto a súčasne ako odovzdávacie miesto).
Bude upravený postup a rozsah určovania a účtovania MRK v prípade výrobní alebo odberných miest s pripojeným zariadením pre uskladňovanie elektriny tak, aby nedochádzalo k duplikácii platieb za MRK a navyšovanie MRK z dôvodu inštalácie zariadenia na výrobu elektriny/uskladnenie elektriny. Obdobne bude upravené v prípadoch, kedy je na OOM okrem spotreby pripojené aj zariadenie na výrobu elektriny, ktoré môže dodávať do sústavy, tak aby nedochádzalo k duplikácii platieb za MRK. V dôsledku bude upravená definícia maximálnej rezervovanej kapacity.
4)Prenos elektriny (§ 6 súčasnej vyhlášky)
Navrhuje sa doplniť niektoré ustanovenia z § 7 súčasnej vyhlášky aj do § upravujúceho prenos elektriny napríklad povinnosť informovať pripojených užívateľov sústavy o plánovanom prerušení alebo obmedzení prenosu elektrinu.
5)Distribúcia elektriny (§ 7 súčasnej vyhlášky)
Ustanovenia § 7 súčasnej vyhlášky bude zrevidované a upravené tak, aby zohľadňovali aj nových účastníkov trhu s elektrinou (napr. v odseku 8, ak ide o meranie v distribučnej sústave a poskytovanie údajov z meraní, bude treba doplniť prevádzkovateľa zariadenia na uskladňovanie elektriny, agregátora, energetické spoločenstvo). Bude upravený aj odsek 11, resp. príloha č. 13 obsahujúca tzv. jednotnú technickú špecifikáciu, a to najmä ak ide o vymedzenie toho, ktorých účastníkov trhu s elektrinou po novom táto špecifikácia
4
zaväzovať (či napríklad aj agregátorov), a ďalej vo vzťahu k vymedzeniu jej obsahu (najmä doplnení zmeny agregátora). Na základe odporúčaní PDS v rámci projektu EDC navrhujeme zaviesť nové samostatné TŠVD pre EDC a v prípade potreby primerane upraviť existujúce TŠVD. Samostatnú problematiku bude predstavovať vymedzenie zdieľania elektriny. Zdieľanie elektriny sa týka aktívnych odberateľov, spoločne konajúcich aktívnych odberateľov, a predovšetkým potom členov energetických spoločenstiev. Ustanovenia o distribúcii elektriny bude revidované a doplnené v nadväznosti na nové aktivity zdieľania elektriny, uskladňovania elektriny a agregácie flexibility v súlade s vecným zámerom transpozície legislatívneho balíčka „Čistá energia pre všetkých Európanov“ v oblasti vnútorného trhu s elektrinou do národnej legislatívy SR tak, aby účastníci trhu na jednej strane spravodlivo platili za náklady, ktoré ich činnosť v elektrizačnej sústave vyvoláva, ale na druhej strane aby sa niektoré platby v sústave ako celku neplatili dvakrát. Príkladom potrebnej úpravy je: Príkladom potrebnej úpravy je:V prípade spoločného využívania elektriny v rámci jednej budovy (za jednou prípojkou DS a jednou HDS) nie je zahrnutá cena za straty a prípadne ďalšie variabilné zložky regulovanej ceny za distribúciu).
6)Dodávka elektriny a podmienky ochrany odberateľov v domácnosti 8 súčasnej vyhlášky)
Ustanovenia § 8 súčasnej vyhlášky budú prepracované tak, aby neupravovali vyúčtovanie za dodávku elektriny (obsahové náležitosti, zúčtovacie obdobia) komplexná úprava bude obsiahnutá v súčasnom § 23. Zruší sa tiež odsek 4, keďže podmienky výpovede zmluvy o (združenej) dodávke elektriny predmetom úpravy na úrovni zákona (konkrétne § 17b ZoE), a podmienky úhrady platieb za dodávku elektriny formou preddavkových platieb zostanú len v takom rozsahu, ktorý nie je v rozpore s § 17b ods. 11 ZoE.
Po novom bude § 8 upravovať podmienky dodávky elektriny viacerými dodávateľmi elektriny v jednom odbernom mieste.
7)Zmluvné záležitosti agregácie (nový §)
Podobne ako v § 8 súčasnej vyhlášky ukotvené niektoré náležitosti týkajúce sa úprav zmluvných náležitostí pre dodávku elektriny bude vypracovaný samostatný § upravujúci obdobné záležitosti v oblasti agregácie flexibility.
8)Dodávka regulačnej elektriny (§ 9 súčasnej vyhlášky)
V nadväznosti na úpravy v § 11 súčasnej vyhlášky bude upravené aj súčasné ustanovenia v §9.
9)Podmienky poskytovania podporných služieb a flexibility (§ 11 súčasnej vyhlášky)
Okrem podmienok poskytovania podporných služieb bude rovnaký § upravovať po novom aj podmienky poskytovania flexibility. V prípade poskytovania podporných služieb dôjde k úprave podmienok ich poskytovania tak, že ich budú môcť poskytovať aj noví účastníci trhu, a to nie nevyhnutne zariadeniami, ktoré certifikované na tento účel. Podporné služby, konkrétne nefrekvenčné podporné služby, a flexibilitu bude po novom môcť nakupovať aj prevádzkovateľ distribučnej sústavy dotknutý § bude vymedzovať postupy aj v týchto prípadoch.
10)Pravidla pre obmedzovanie aktivácie agregovanej flexibility (nový §)
5
Okrem iného budú ustanovené pravidlá pre obmedzovanie aktivácie agregovanej flexibility prevádzkovateľom distribučnej sústavy, vyhodnocovanie odchýlky subjektu zúčtovania pri aktivovanej flexibilite (doplnenie postupov uplatnenia tzv. korekčného modelu pri vyhodnocovaní odchýlky subjektov zúčtovania na vymedzenom území) a vyhodnocovanie aktivovanej flexibility.
11) Podmienky obstarávania podporných služieb a flexibility (nový §)
V novom § budú stanovené podrobnosti postupu obstarávania regulačných služieb a nefrekvenčných podporných služieb prevádzkovateľom prenosovej sústavy a nefrekvenčných podporných služieb a flexibility prevádzkovateľom distribučnej sústavy. Úprava bude nadväzovať na § 28 ods. 5 7 a § 31 ods. 6 a 7 ZoE. Postupy obstarávania regulačných služieb upravené na európskej úrovni nariadením Komisie (EÚ) 2017/2195 vyhláška teda bude upravovať obstarávanie regulačných služieb v prípadoch, kedy to nariadenie Komisie (EÚ) 2017/2195 umožňuje.
V súlade s navrhovanou zákonnou úpravou bude vyhláška upravovať procesný postup obstarávania podporných služieb nie definovanie technických podmienok pre obstarávanie nefrekvenčných podporných služieb.
12) Údaje poskytované výrobcom elektriny (§ 12 súčasnej vyhlášky)
Samostatnú problematiku bude predstavovať vymedzenie zdieľania elektriny. Zdieľanie elektriny sa týka aktívnych odberateľov, spoločne konajúcich aktívnych odberateľov, a predovšetkým potom členov energetických spoločenstiev.
Ustanovenia o údajoch poskytovaných výrobcami elektriny bude revidované a doplnené v nadväznosti na nové aktivity zdieľania elektriny, uskladňovania elektriny a agregácie flexibility v súlade s vecným zámerom transpozície legislatívneho balíčka „Čistá energia pre všetkých Európanov“ v oblasti vnútorného trhu s elektrinou do národnej legislatívy SR.
13) Údaje poskytované prevádzkovateľom zariadenia na uskladňovanie elektriny (nový §)
Podobne ako je dnes definovaný § 12, bude vytvorený nový § upravujúci poskytovanie údajov prevádzkovateľmi zariadení na uskladňovanie elektriny.
14) Zodpovednosť za odchýlku účastníka trhu s elektrinou (§ 13 súčasnej vyhlášky)
Dôjde k zosúladeniu § 13 súčasnej vyhlášky so zákonnou úpravou. Zruší sa odsek 8, podľa ktorého prevádzkovateľ miestnej distribučnej sústavy právo preniesť zodpovednosť za odchýlku za odberné miesta a odovzdávacie miesta pripojené do jeho miestnej distribučnej sústavy, za ktoré prebral zodpovednosť za odchýlku, na iný subjekt zúčtovania. V súlade s novou úpravou v § 15 ods. 8 a 9 ZoE budú mať možnosť preniesť zodpovednosť za odchýlku za odberné a odovzdávacie miesta účastníka trhu s elektrinou, za ktoré prevzal zodpovednosť za odchýlku, na iný subjekt zúčtovania, všetci účastníci trhu s elektrinou nie len prevádzkovateľ miestnej distribučnej sústavy.
V odseku 6 sa zruší obmedzenie, podľa ktorého sa zodpovednosť za odchýlku odberného miesta alebo odovzdávacieho miesta účastníka trhu s elektrinou môže preniesť len na jedného účastníka trhu s elektrinou. Po novom bude možné reťazenie zodpovednosti za odchýlku dôjde k stanoveniu podrobnejšej úpravy postupov pre prenášanie zodpovednosti za odchýlku medzi účastníkmi trhu s elektrinou.
6
Odsek 9 bude presunutý medzi ustanovenia týkajúce sa zmeny dodávateľa elektriny a odsek 10 medzi ustanovenia o poskytovaní údajov výrobcom elektriny, keďže ani odsek 9, ani odsek 10 nesúvisí s úpravou zodpovednosti za odchýlku účastníka trhu s elektrinou.
Bude navrhnutá zodpovednosť za odchýlku pri aktivácii flexibility nezávislým agregátorom (po dobu poskytovania flexibility bude primárne zodpovedný za odchýlku poskytovateľ flexibility, spravidla agregátor).
15) Registrácia účastníkov trhu s elektrinou a odberných miest alebo odovzdávacích miest (§ 14 súčasnej vyhlášky)
Ustanovenia § 14 súčasnej vyhlášky budú upravené tak, že priradenie odberných alebo odovzdávacích miest k príslušnému subjektu (napr. dodávateľ) nebude vykonávať len prevádzkovateľ sústavy, ale v prípade priradenie odberných alebo odovzdávacích miest poskytovateľov flexibility na agregátora (a ich zmeny) a odberných alebo odovzdávacích miest spoločne konajúcich koncových odberateľov a energetického spoločenstva vrátane jeho členov pri zdieľanie elektriny pôjde o činnosť OKTE.
Pri registrácii odberných alebo odovzdávacích miest účastníkov trhu bude rozšírená evidencia o údaje nevyhnutné pre vyhodnocovanie agregovanej flexibility, zdieľania elektriny a uskladňovania elektriny (napr. subprofily pre zdieľanie a uskladňovanie elektriny, priradenie východiskových diagramov u agregátorov atď. v súlade s vecným zámerom transpozície legislatívneho balíčka „Čistá energia pre všetkých Európanov“ v oblasti vnútorného trhu s elektrinou do národnej legislatívy SR).
Pre zdieľanie elektriny bude potrebné v odbernom mieste ex ante zaregistrovať určenie podielu zdieľanie elektriny (pre možnosť následného určenia množstva elektriny dodanej dodávateľom zo sústavy) s možným následným prerozdelením zdieľania elektriny.
16) Registrácia plánovanej aktivácie flexibility (nový §)
Bude upravená registrácia plánovanej aktivácie flexibility v jednotlivých odberných alebo odovzdávacích miestach (ex ante) (systematicky za § 15, z dôvodu vecné súvislosti)
17) Vyhodnocovanie, zúčtovanie a vysporiadanie odchýlky (§ 17 súčasnej vyhlášky)
V rámci vyhodnocovania odchýlok bude zohľadnená nevyhnutnosť vyhodnocovania aktivovanej flexibility a bude stanovený spôsob vyhodnotenia aktivovanej flexibility (odkazom na novú prílohu).
Bude upravený postup vyhodnotení odchýlky v prípade, že je v odbernom nebo odovzdávacím mieste registrovaný agregátor a pre daný časový interval je aktivovaná flexibilita (tzv. korekčný model). Z dôvodu prehľadnosti navrhujeme upraviť v samostatnom ustanovení.
Odsek 31 sa zruší (svojou povahou ide o prechodné ustanovenie, ktoré sa už neuplatní).
18) Zverejňovanie informácií a poskytovanie údajov prevádzkovateľom prenosovej a distribučnej sústavy (§§ 18 a 19 súčasnej vyhlášky)
V ustanoveniach týkajúcich sa zverejňovania informácií prevádzkovateľom prenosovej sústavy a prevádzkovateľmi regionálnych distribučných sústav (doterajšie § 18 a 19 vyhlášky) bude treba tiež upraviť zverejňovanie informácií o obmedzení možnosti získania flexibility v uzlovej alebo inej oblasti (tzv. semafor) prostredníctvom EDC.
7
19) Zverejňovanie informácií a poskytovanie údajov organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou (§ 20 súčasnej vyhlášky)
Odsek 5, ktorý sa týka poskytovania údajov prevádzkovateľovi sústavy, ktoré OKTE získa na základe zmluvy o poskytovaní údajov od iných účastníkov trhu, bude rozšírený o nových účastníkov trhu.
Ďalej bude revidovaný rozsah zverejňovaných informácií zo strany OKTE v nadväznosti na nové činnosti na trhu (agregácia, poskytovanie flexibility, zdieľanie elektriny, uskladňovanie elektriny).
20) Podmienky použitia typových diagramov odberu elektriny 22 súčasnej vyhlášky)
V prípade typových diagramov budú s ohľadom na 15min interval zúčtovania odchýlok upravené podmienky ich tvorby a použitia (§ 22 a v prílohe č. 4).
21) Podmienky použitia východiskových diagramov dodávok (tzv. baselines) (nový §)
Podobne ako pri používaní typových diagramov budú upravené postupy tvorby a následného prideľovania tzv. baselines organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou (východiskové diagramy dodávok elektriny).
22) Vyúčtovanie za dodávku elektriny a za poskytnutie flexibility a informácie o vyúčtovaní za dodávku elektriny (§ 23 súčasnej vyhlášky)
Ustanovenia § 23 súčasnej vyhlášky budú v súlade s prílohou I smernice (EÚ) 2019/944 komplexne upravovať:
-zúčtovacie obdobia;
-termíny pre poskytovanie vyúčtovania za dodávku elektriny (vrátane postupu vyúčtovania v prípade zmeny dodávateľa elektriny), vyúčtovania za poskytnutie flexibility (vrátane postupu v prípade zmeny agregátora) a informácií o vyúčtovaní za dodávku elektriny;
-obsahové náležitosti (najmä minimálne informácie uvedené na faktúre, rozpis položiek konečnej zákazníckej ceny, informácie o zdrojoch energie) a členenie písomného vyhotovenia vyúčtovania za dodávku elektriny a vyúčtovania za poskytnutie flexibility a informácií o vyúčtovaní za dodávku elektriny.
Súčasný § 8a upravujúci dodávku elektriny do odberného miesta vybaveného inteligentným meracím systémom sa zruší a bude zapracovaný do tohto súčasného § 23.
§ 23 ods. 1 sa zruší bez náhrady, lebo je obsiahnutý v súčasnej § 8 ods. 1 (rovnako toto ustanovenie však môže byť zrušené, lebo dané platí aj bez výslovnej úpravy vo vyhláške).
Ďalej bude upravený spôsob stanovenia hodnôt pre vyúčtovanie dodávky elektriny v prípade zdieľania elektriny a agregácie flexibility, kedy týmito hodnotami nebudú len namerané údaje, ale hodnoty upravené (podrobnosti viď vo vecnom zámere transpozície legislatívneho balíčka „Čistá energia pre všetkých Európanov“ v oblasti vnútorného trhu s elektrinou do národnej legislatívy SR), a zosúladiť odpočty elektriny s § 40 ZoE. Konkrétne sa jedná o úpravu § 23 ods. 2 súčasnej vyhlášky.
23) Zmena bilančnej skupiny, dodávateľa elektriny a agregátora 24 súčasnej vyhlášky)
8
Vyhláška bude po novom upravovať proces registrácie agregátora do odberného nebo odovzdávacieho miesta účastníka trhu.
V súčasnom § 24 budú po novom vymedzené situácie, v ktorých je možné zmeniť agregátora (obdobne ako v prípade zmeny dodávateľa elektriny a zmeny bilančnej skupiny).
Ustanovenie odseku 1 písm. c) bude ďalej preformulované tak, aby podmienkou na zmenu dodávateľa elektriny naďalej nebolo ukončenie zmluvy uzatvorenej s pôvodným dodávateľom elektriny najneskôr ku dňu vykonania zmeny dodávateľa elektriny, ale len uzatvorenie zmluvy s novým dodávateľom elektriny s účinnosťou ku dňu vykonania zmeny dodávateľa elektriny. Zmena dodávateľa elektriny je zákonným právom odberateľa a prípadné porušení zmluvných povinností je nutné riešiť prostriedky záväzkového práva. Dodávateľ elektriny nemá právomoc rozhodovať o tom, či odberateľ bude môcť zmeniť dodávateľa alebo nie. Nadväzuje to na návrh transpozičných právnych predpisov o obmedzení zmluvných pokút v prípade porušenia záväzku vyplývajúceho zo zmluvy s existujúcim dodávateľom (transpozícia článku 12 smernice).
Obdobné platí v prípade zmeny agregátora s tím, že v jednom OOM môže byt v danom čase pridelený iba jeden agregátor (je jedno či nezávislý či integrovaný).
24) Postup pri zmene bilančnej skupiny (§ 25 súčasnej vyhlášky)
V nadväznosti na úpravy procesu zmeny dodávateľa elektriny podľa súčasného § 24 bude potrebné adekvátnym spôsobom upraviť aj postup pri zmene bilančnej skupiny.
25) Postup pri zmene dodávateľa elektriny (§ 26 súčasnej vyhlášky)
V § 26 súčasnej vyhlášky sa upraví odsek 1, ktorý stanoví ako podmienku na zmenu dodávateľa elektriny ukončenie zmluvy uzatvorenej s pôvodným dodávateľom najneskôr ku dňu vykonania zmeny dodávateľa elektriny.
V nadväznosti na to dôjde aj k úprave odseku 2, kde bude navyše stanovené, že okrem nového dodávateľa elektriny môže proces zmeny iniciovať aj sám koncový odberateľ elektriny (v tomto zmysle bude upravený aj odsek 3). Bude zavedená nová úprava procesu ukončenia zmluvného vzťahu s pôvodným dodávateľom elektriny a v súvislosti s tým bude upravený proces vznášania námietok proti zmene dodávateľa elektriny pôvodným dodávateľom elektriny keďže došlo k zrušeniu tejto úpravy v ZoE (doteraz v § 17 ods. 9–11 ZoE), bude vyhláška upravovať námietkovanie komplexnejšie ako doteraz. Zároveň vyhláška nemôže upravovať podmienky vzniku záväzkového vzťahu medzi existujúcim dodávateľom a odberateľom, prípadne inými subjektmi.
26) Postup pri zmene subjektu zúčtovania na odovzdávacom mieste 26a súčasnej vyhlášky)
V nadväznosti na úpravy procesu zmeny dodávateľa elektriny bude obdobným spôsobom upravený aj proces zmeny subjektu zúčtovania na odovzdávacom mieste.
27) Postup pri zmene agregátora (nový §)
Obdobne ako v prípade zmeny dodávateľa elektriny bude vyhláška upravovať proces zmeny agregátora vrátane zmeny registrácie odberného miesta koncového odberateľa elektriny na nového agregátora rozdielom bude, že proces zmeny agregátora nebude zabezpečovať príslušný prevádzkovateľ sústavy ako v prípade zmeny dodávateľa elektriny, ale bude ho vykonávať OKTE. V tomto prípade bude zmena agregátora rozdelená na dva samostatné
9
procesy ukončenie zmluvného vzťahu s pôvodným agregátorom a priradenie nového agregátora.
28) Postup pri zmene koncového odberateľa elektriny v odbernom mieste (nový §)
Nový samostatný § sa bude vzťahovať na situácie, kedy sa mení koncový odberateľ elektriny v danom odbernom mieste bez zmeny dodávateľa elektriny. Vyhláška bude stanovovať konkrétny postup ako v prípade zmeny dodávateľa elektriny.
29) Postup pri zmene skupiny zdieľania elektriny (nový §)
Obdobne ako v prípade zmeny agregátora bude vyhláška upravovať postup pri zmene skupiny účastníkov trhu, ktorí medzi sebou zdieľajú elektrinu. Proces bude obdobný procesu zmeny agregátora v tom zmysle, že ho bude kompletne zabezpečovať OKTE a že sa bude skladať z dvoch častí vystúpenia z pôvodnej skupiny zdieľania elektriny a priradenia k novej skupine zdieľania elektriny.
30) Zisťovanie spotreby alebo dodávky elektriny pre odberné alebo odovzdávacie miesto pri zmene dodávateľa elektriny alebo pri zmene bilančnej skupiny 27 súčasnej vyhlášky)
Ustanovenia § 27 budú rozšírené o postup zisťovania spotreby alebo dodávky elektriny pre odberné alebo odovzdávacie miesto pri zmene koncového odberateľa elektriny v odbernom mieste. Obdobne bude nutné rozšíriť postup zisťovania spotreby alebo dodávky elektriny pre odberné alebo odovzdávacie miesto pri zmene skupiny zdieľania elektriny.
31) Centrálna fakturácia poplatkov súvisiacich s prevádzkou sústavy vykonávaná organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou (§ 31 súčasnej vyhlášky)
Ustanovenia o centrálnej fakturácii poplatkov budú doplnené o údaje nových účastníkov trhu, ktorí odoberajú alebo spotrebovávajú vlastnú vyrobenú elektrinu (prevádzkovateľa zariadenia na uskladňovanie elektriny, aktívneho odberateľa, energetického spoločenstva). Zároveň dôjde k úprave vymedzenia množstva spotrebovanej elektriny, na ktoré sa (ne)vzťahuje tarifa za systémové služby (odseky 7 a 8) a tarifa za prevádzkovanie systému (odseky 9 a 10).
V súlade so schváleným market designom budú upravené definície množstva elektriny, za ktoré sa neplatí TSS a TPS, o elektrinu odobratú a následne dodanú späť do siete zariadeniami na uskladnenie elektriny, keďže nabíjanie elektriny nie je konečnou spotrebou elektriny. Podobne by sa TSS a TPS nemali platiť za elektrinu vyrobenú v mieste výroby a následne dodanú do siete zo zariadenia na skladovanie elektriny, keďže opäť nejde o konečnú spotrebu elektriny.
32) Správa, zber a sprístupňovanie nameraných údajov organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou (§ 32 súčasnej vyhlášky)
V § 32 súčasnej vyhlášky bude v odsekoch 2 a 4 doplnený prevádzkovateľ zariadenia na uskladňovanie elektriny a aktívny odberateľ a energetické spoločenstvo, keď v pozícii výrobcu elektriny alebo prevádzkovateľa zariadenia na uskladňovanie elektriny, ako subjekty povinné poskytovať OKTE namerané údaje.
Odseky 5–9, 12 a 13 sa presunú do nového samostatného §, ktorý bude upravovať vedenie evidencií zo strany OKTE. Odseky 10, 11, 14–20 sa tiež presunú do nových §§.
10
V odseku 21 bude rozšírené využívanie nameraných údajov zo strany OKTE (napr. pôjde o poskytovanie údajov agregátorovi alebo energetickým spoločenstvám) a následne sa podrobne upraví postup OKTE pri sprístupňovaní nameraných údajov dotknutým účastníkom trhu s elektrinou.
Ďalej bude tento § obsahovať úpravu
-vyhodnocovania nameraných údajov z hľadiska aktivovanej flexibility, uskladňovania elektriny a zdieľania elektriny zo strany OKTE a sprístupňovania takto vyhodnotených údajov;
-podrobnosti poskytovania údajov a opravných údajov na účely vyúčtovania dodávok elektriny, ak by ešte boli upravené ustanovenia § 34 ods. 1 písm. e), § 28 ods. 3 písm. u), § 31 ods. 3 písm. i) a § 37 ods. 6 ZoE tak, že údaje a opravné údaje na účely vyúčtovania dodávok elektriny bude poskytovať dodávateľom elektriny sprostredkovane OKTE, a nie priamo prevádzkovatelia sústav, ako tomu je v súčasnosti (bola by však teda ešte potrebná zmena úpravy v ZoE);
-podrobnosti poskytovania údajov a opravných údajov na účely vyúčtovania za poskytnutie flexibility.
33) Údaje poskytované účastníkmi trhu s elektrinou (nové §§)
Poskytovanie údajov jednotlivými účastníkmi trhu (nielen organizátorovi krátkodobého trhu s elektrinou) bude upravené v samostatných paragrafov pre každého dotknutého účastníka s elektrinou nasledovne:
-samostatný § Údaje poskytované prevádzkovateľom prenosovej sústavy: Dôjde k presunu ustanovení v súčasnosti obsiahnutých v § 32 ods. 10 a 11, pričom v týchto ustanoveniach bude po novom zohľadnená existencia nových účastníkov trhu (prevádzkovateľov zariadení na uskladňovanie elektriny a energetických spoločenstiev),
-samostatný § Údaje poskytované prevádzkovateľom distribučnej sústavy: Dôjde k presunu ustanovení v súčasnosti obsiahnutých v § 32 ods. 14–16, pričom v týchto ustanoveniach bude po novom zohľadnená existencia nových účastníkov trhu (prevádzkovateľov zariadení na uskladňovanie elektriny a energetických spoločenstiev),
-samostatný § Údaje poskytované prevádzkovateľom priameho vedenia: Dôjde k presunu ustanovení v súčasnosti obsiahnutých v § 32 ods. 17–19, pričom v týchto ustanoveniach bude po novom zohľadnená existencia nových účastníkov trhu (prevádzkovateľov zariadení na uskladňovanie elektriny a energetických spoločenstiev),
-samostatný § Údaje poskytované dodávateľom elektriny: Dôjde k presunu ustanovení v súčasnosti obsiahnutých v § 32 ods. 20, ktoré sa upravia tak, že dodávateľ elektriny nebude OKTE poskytovať informáciu o tom, či ide o odberateľa elektriny, ktorý je malým podnikom, lebo sa ruší kategória malých podnikov v ZoE aj v ZoR. Súčasne budú stanovené ďalšie podrobnosti poskytovania údajov dodávateľom elektriny. Tieto ustanovenia sa budú vzťahovať aj na aktívnych odberateľov a energetické spoločenstvá, keď budú vystupovať v pozícii dodávateľa elektriny a budú povinní plniť jeho povinnosti,
-samostatný § Údaje poskytované agregátorom elektriny: Vyhláška vymedzí podrobnosti poskytovania údajov agregátormi OKTE. Bude stanovené, že táto úprava sa bude vzťahovať aj na energetické spoločenstvá, keď budú vystupovať v pozícii agregátora a budú povinní plniť jeho povinnosti,
11
-samostatný § Údaje poskytované výrobcom elektriny: Do nového samostatného § sa presunú ustanovenia z existujúcich § 12 a § 12a (tieto paragrafy sa teda zrušia a zlúčia do nového § ). V nadväznosti na zmeny v § 27 ZoE sa v týchto ustanoveniach aktualizuje rozsah údajov poskytovaných výrobcom elektriny. Takisto bude stanovené, že úprava tohto § sa vzťahuje aj na aktívnych odberateľov a energetické spoločenstvá, keď budú vystupovať v pozícii výrobcu elektriny a budú povinní plniť jeho povinnosti,
-samostatný § Údaje poskytované prevádzkovateľom zariadenia na uskladňovanie elektriny: V novom § bude obdobným spôsobom ako v prípade výrobcu elektriny nastavený rozsah údajov poskytovaných prevádzkovateľom zariadenia na uskladňovanie elektriny, ktorým bude po novom aj prevádzkovateľ prečerpávacej vodnej elektrárne. Takisto bude stanovené, že úprava tohto nového § sa vzťahuje aj na aktívnych odberateľov a energetické spoločenstvá, keď budú vystupovať v pozícii prevádzkovateľa zariadenia na uskladňovanie elektriny a budú povinní plniť jeho povinnosti,
-samostatný § Údaje poskytované energetickým spoločenstvom: Vyhláška stanoví podrobnosti poskytovania informácií energetickým spoločenstvom okrem tých, ktoré bude energetické spoločenstvo poskytovať v pozícii iného účastníka trhu s elektrinu (keď bude v vystupovať v pozícii výrobcu elektriny, prevádzkovateľa zariadenia na uskladňovanie elektriny, dodávateľa elektriny alebo agregátora, bude postupovať podľa ustanovení relevantných pre toho ktorého účastníka trhu),
-samostatný § Údaje poskytované koncovým odberateľom elektriny: Obdobne ako v prípade energetického spoločenstva stanoví vyhláška podrobnosti poskytovania informácií aktívnym odberateľom.
Vo vyššie uvedených ustanoveniach sa bude riešiť nielen odovzdávanie dát vo vzťahu k OKTE, ale aj opačný smer toku informácií od OKTE voči príslušným subjektom.
34) Vedenie evidencií organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou (nový §)
Do nového § sa presunú existujúce ustanovenia § 32 ods. 5–9, 12 a 13, pričom budú doplnené o:
-spôsob vedenia evidencie subjektov zúčtovania zo strany OKTE;
-spôsob evidovania priradenia subjektov zúčtovania k odberným alebo odovzdávacím miestam koncových odberateľov elektriny, energetických spoločenstiev, výrobcov elektriny a prevádzkovateľov zariadení na uskladňovanie elektriny zo strany OKTE;
-evidenciu agregátorov;
-evidenciu zariadení na uskladňovanie elektriny;
-evidenciu prevádzkovateľov zariadení na uskladňovanie elektriny;
-evidenciu energetických spoločenstiev;
-evidenciu spoločne konajúcich koncových odberateľov;
-evidenciu účastníkov trhu s elektrinou, ktorí medzi sebou zdieľajú elektrinu.
35) Elektronický systém organizátora krátkodobého trhu s elektrinou (nový § )
Vyhláška bude upravovať podmienky prístupu k dátovému a funkčnému rozhraniu elektronického systému OKTE, pravidlá prevádzky a používania elektronického systému OKTE a rozsah činností vykonávaných prostredníctvom elektronického systému OKTE.
Nový § bude ďalej definovať účastníkov trhu, ktorí budú okrem OKTE vystupovať ako referenčný zdroj údajov pre elektronický systém OKTE (na základe toho, ktorým účastníkom trhu ZoE stanovuje povinnosť poskytovať OKTE údaje). OKTE následne priradí ku každému
12
odbernému alebo odovzdávaciemu miestu jednoznačný identifikátor (napr. EIC kód) a definuje v elektronickom systéme, ktoré kmeňové údaje majú byť sprístupnené ktorým účastníkom trhu. Vyhláška tiež jasne vymedzí podrobnosti a podmienky pre prístup poverených osôb k údajom koncového odberateľa elektriny (vrátane kmeňových údajov v elektronickom systéme OKTE) – táto úprava bude nadväzovať na úpravu § 37a ZoE.
Pokiaľ ide o činnosť agregátora, mal by elektronický systém OKTE umožniť najmä:
-vytvorenie účtu pre registrovaného agregátora;
-evidenciu portfólia zdrojov flexibility jednotlivých nezávislých agregátorov (priradenie odberných a odovzdávacích miest s flexibilitou k nezávislému agregátorovi);
-stanovenie prípadných reštriktívnych podmienok aktivácie flexibility zo strany prevádzkovateľa distribučnej sústavy (metóda semafor);
-overenie možnosti aktivácie flexibility zo strany agregátora;
-overovanie ponúk (programov aktivácie) agregátora;
-zmenu agregátora,
-vyhodnocovanie agregovanej flexibility.
Pokiaľ ide o činnosť uskladňovania elektriny, mal by elektronický systém OKTE umožniť najmä:
-evidenciu zariadení na uskladňovanie elektrinu vrátane ich prevádzkovateľov a ich priradenie k odberným alebo odovzdávacím miestam;
-evidencia požiadaviek na vyhodnocovanie uskladňovania;
-vyhodnocovanie uskladňovania (fiktívne kontá).
Pokiaľ ide o činnosť zdieľania elektriny, mal by elektronický systém OKTE umožniť najmä:
-evidenciu účastníkov trhu s elektrinou, ktorí medzi sebou zdieľajú elektrinu, a ich zmeny;
-priradenie podielov zdieľanej elektriny v rámci skupiny účastníkov trhu s elektrinou, ktorí medzi sebou zdieľajú elektrinu, z jednotlivých zariadení na výrobu elektriny alebo zariadení na uskladňovanie elektriny, z ktorých je elektrina zdieľaná;
-označenie odberných alebo odovzdávacích miest skupiny účastníkov trhu s elektrinou, ktorí medzi sebou zdieľajú elektrinu bez využitia elektrizačnej sústavy a ktorí sa nachádzajú v tom istom objekte;
-vyhodnocovanie zdieľania elektriny.
36) Dodávateľ poslednej inštancie (§ 36 súčasnej vyhlášky)
V súlade s navrhovanou zákonnou úpravou a rozšírením zákonného splnomocnenia v oblasti dodávky poslednej inštancie bude vyhláška po novom upravovať aj samotné podmienky dodávky elektriny dodávateľom poslednej inštancie, vrátane platobných podmienok, oprávnenia stanovenia preddavkových platieb. Ďalej bude vyhláška upravovať konkrétne postupy účastníkov trhu pri zahájení dodávky poslednej inštancie.
37) Výkup elektriny dodávateľom poslednej inštancie (§ 36a súčasnej vyhlášky)
Upraví sa v nadväznosti na úpravy v súčasnom § 36 súvisiace so zmenami dodávky poslednej inštancie.
38) Náležitosti zmlúv na trhu s elektrinou (§ 37 súčasnej vyhlášky)
13
Bude nevyhnutné zrevidovať súčasnú úpravu náležitostí zmlúv účastníkov trhu s elektrinou stanovených vyhlášok tak, aby úprava vyhláškou vykonávala ustanovenia zákona vymedzujúceho obsahové náležitosti zmlúv 26 ZoE) a tieto obsahové náležitosti napr. konkretizovala, nie upravovala nové zákonom nestanovené náležitosti zmlúv. To sa týka ako súčasných druhov zmlúv na trhu s elektrinou tak aj nových druhov zmlúv zavádzaných novelou zákona, napríklad:
-Zmluva o agregácii
-Zmluva o poskytovaní služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny
-Zmluva o zabezpečení prevádzky alebo správy miestnej distribučnej sústavy
-Zmluva o poskytovaní flexibility
Napríklad budú tiež zohľadnené úpravy v existujúcich typoch zmlúv v § 26 ZoE:
-v prípade zmluvy o dodávke elektriny a zmluvy o združenej dodávke elektriny sa okrem ceny za dodávku elektriny pripúšťa aj stanovenie spôsobu určenia alebo výpočtu ceny;
-súčasťou zmluvy o dodávke elektriny a zmluvy o združenej dodávke elektriny môže byť aj dojednanie o poskytnutí flexibility pre také prípady budú stanovené ďalšie náležitosti zmluvy;
-zmluva o pripojení do prenosovej sústavy alebo zmluva o pripojení do distribučnej sústavy sa uzatvára po novom aj v prípade pripojenia zariadenia na uskladňovanie elektriny (ktoré prevádzkuje prevádzkovateľ zariadenia na uskladňovanie elektriny, aktívny odberateľ alebo energetické spoločenstvo).
39) Postup evidencie závislých odberateľov elektriny (§ 38 súčasnej vyhlášky)
Závislým odberateľom je po novom
-odberateľ elektriny v domácnosti, ktorého životné funkcie závislé od odberu elektriny, alebo
-odberateľ elektriny v domácnosti, ktorý je ťažko zdravotne postihnutý a na vykurovanie využíva výhradne elektrinu.
V nadväznosti na túto úpravu bude vyhláška po novom popisovať postup preukazovania splnenia podmienky, že na vykurovanie je využívaná výhradne elektrina (nie ďalší zdroje energií či palív).
40) Príloha č. 6 časť B súčasnej vyhlášky
Po pristúpení SEPS k platformám zdieľania regulačnej energie medzi prevádzkovateľmi prenosových sústav bude potrebné upraviť, kto platí za regulačnú energiu jej poskytovateľovi v prípade, že bola aktivovaná v zahraničí pre potreby slovenského trhu.
41) Príloha č. 9 súčasnej vyhlášky
Bude potrebné overiť existenciu zákonného zmocnenia na stanovenie podmienok, ktoré v súčasnosti uvedené v tejto prílohe, vrátane príslušného zákonného ustanovenia.
42) Príloha č. 13 súčasnej vyhlášky
Bude potreba upraviť / rozšíriť pre potreby fungovaní EDC.
43) Príloha č. 15 súčasnej vyhlášky
14
Bude potreba upraviť v nadväznosti na nove implementované predpisy a konkrétni ustanovení.