Popis stĺpca | ||||||||||||||||||||||||||
Poradové číslo | Vyplní MS Excel | |||||||||||||||||||||||||
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP) | Rozdeľte materiál na jednotlivé regulácie. Výstižne pomenujte analyzovaný vplyv na podnikateľské prostredie. | |||||||||||||||||||||||||
Lokalizácia (§, ods.) | Uveďte lokalizáciu časti zákona, ktorá obsahuje/definuje analyzovaný vplyv na podnikateľské prostredie. | |||||||||||||||||||||||||
Pôvod regulácie | Vyberte jednu z možností: SK, EÚ úplná harmonizácia, EÚ harmonizácia - s možnosťou voľby | |||||||||||||||||||||||||
Účinnosť | Uveďte dátum a rok, odkedy má byť daná regulácia účinná. | |||||||||||||||||||||||||
Kategória dotknutých subjektov | Definujte kategóriu dotkntutých subjektov, ktoré budú ovplyvnené predkladanou reguláciou. Pre každú jednotlivú kategóriu vyplňte toľko riadkov, koľko rôznych vplyvov budete analyzovať. | |||||||||||||||||||||||||
Počet dotknutých subjektov | Uveďte počet dotknutých subjektov v posudzovanej kategórii. Ak údaj nemáte k dispozícii, uveďte N/A. | |||||||||||||||||||||||||
Počet dotknutých subjektov MSP | Uveďte počet dotknutých subjektov z veľkostnej kategórie mikro, malé a stredné podniky (kategóriu MSP tvoria podniky, ktoré zamestnávajú menej ako 250 osôb a ktorých ročný obrat nepresahuje 50 miliónov eur a/alebo celková ročná bilančná suma neprevyšuje 43 miliónov eur). Ak údaj nemáte k dispozícii, uveďte N/A. | |||||||||||||||||||||||||
Druh vplyvu In (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady) |
Definujte kategóriu vplyvu/ vyberte jednu z možností: - Negatívny - In - regulácia negatívne vplýva na podnikateľské prostredie - Pozitívny - Out - regulácia pozitívne vplýva na podnikateľské prostredie, t.j. odstraňuje administratívnu záťaž, náklady, atď. |
|||||||||||||||||||||||||
ZMENY JEDNOTLIVÝCH TYPOV NÁKLADOV | Identifikujte typy nákladov, ktoré mení regulácia. Vyplňte len tie náklady, ktoré daná regulácia obsahuje. Zmeny v pokutách a sankciách sa v tejto časti nekvantifikujú, ich vplyv na PP sa opíše v Analýze vplyvov v časti 3.4 Iné vplyvy. Vypočítajte jednotlivé typy nákladov regulácie. | |||||||||||||||||||||||||
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality (ročný vplyv na kategóriu v EUR) | Priame náklady: uveďte len ak regulácia zakladá/upravuje výšku nákladov pre dane, odvody a clá. Použite údaje z analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy (tabuľka č. 3). Ide o ročný vplyv na kategóriu dotknutých subjektov v EUR. Priame finančné náklady okrem poplatkov – sú odvodené z konkrétnej priamej povinnosti previesť určitú sumu peňazí predovšetkým štátu alebo príslušnému orgánu verejnej správy, okrem poplatkov (odvody, dane, clá a iné). |
|||||||||||||||||||||||||
B. Iné poplatky (ročný vplyv na kategóriu dotk. subjektov v EUR) | Priame náklady: uveďte len ak regulácia zakladá/upravuje výšku nákladov pre poplatky. Použite údaje z analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy (tabuľka č. 3). V tejto časti tiež uveďte očakávané zvýšenie poplatkov inštitúciám, ktoré nie sú súčasťou rozpočtu verejnej správy (napr. komory, asociácie atď.). Ide o ročný vplyv na kategóriu dotknutých subjektov v EUR. Priame finančné náklady poplatky – poplatky štátu alebo príslušnému orgánu verejnej správy (napr. poplatok za vystavenie stavebného povolenia, poplatok pre SOZA a iné). |
|||||||||||||||||||||||||
C.Nepriame finančné náklady | Nepriame náklady: vyplňte, len ak regulácia zakladá nepriame náklady. V prvom stĺpci uveďte údaj na jedného podnikateľa. V druhom stĺpci vyberte jednu z možností frekvencie plnenia povinnosti podľa nižšie uvedenej tabuľky. Nepriame finančné náklady – sú náklady, ktoré musí podnikateľ vynaložiť pre účely zabezpečenia súladu výrobku, služieb, interných procesov, vybavenia prevádzky s požiadavkami regulácie (napr. náklady spojené so zabezpečením ochranných pracovných odevov, náklady na zabezpečenie pitného režimu, náklady na vybavenie prevádzky elektronickou registračnou pokladňou, náklady na získanie potrebných vedomostí nevyhnutných na dosiahnutie určitého diplomu alebo osvedčenia a iné). |
|||||||||||||||||||||||||
D.Administratívne náklady | Aministratívne náklady: vyplňte, len ak regulácia zakladá administratívne náklady. Predkladateľ si vyberie z nasledovných alternatív: alternatíva č. 1: expertný odhad (ak predkladateľ vie odhadnúť sám časovú náročnosť pre konkrétny administratívny úkon, alebo ak sa úkon nenachádza medzi 10 štandardnými typmi úkonov) alternatíva č. 2: štandardná časová náročnosť v minútach (výber z 10 možností podľa nižšie uvedenej tabuľky). Frekvencia plnenia povinnosti: vyberte jednu z možností podľa nižšie uvedenej tabuľky. Administratívne náklady – náklady spojené s administratívnymi úkonmi pri plnení informačnej povinnosti, ktoré musí podnikateľ vykonať na zabezpečenie súladu s reguláciou. Ide o nákladové vyjadrenie času, ktorý strávi podnikateľ realizáciou konkrétnych činností vyžadovaných reguláciou (napr. vypracovanie dokumentu, vedenie evidencie a archivácia, oznamovanie skutočností, predloženie dokladov, spracovanie žiadosti a iné). |
|||||||||||||||||||||||||
Frekvencia plnenia povinností | ||||||||||||||||||||||||||
Výber frekvencie plnenia povinností pre nepriame finančné náklady a administratívne náklady | ||||||||||||||||||||||||||
Frekvencia plnenia povinnosti | Koeficient frekvencie | Frekvencia plnenia povinnosti | Koeficient frekvencie | |||||||||||||||||||||||
1 – krát ročne | 1 | každé 2 roky | 0,50 | |||||||||||||||||||||||
|
2 | každé 3 roky | 0,33 | |||||||||||||||||||||||
3 – krát ročne | 3 | každé 4 roky | 0,25 | |||||||||||||||||||||||
4 – krát ročne (štvrťročne) | 4 | každých 5 rokov | 0,20 | |||||||||||||||||||||||
Mesačne | 12 | nepravidelne/ jednorazovo | 0,25 | |||||||||||||||||||||||
Časová náročnosť povinností | ||||||||||||||||||||||||||
Výber z typických informačných povinností pre alternatívu č. 2 k administratívnym nákladom | ||||||||||||||||||||||||||
Typické informačné povinnosti | Mikro podniky | Malé a stredné podniky | Veľké podniky | Štandardizované časové náročnosti (vážený priemer) (min.) |
Príklady IP spadajúcich do danej kategórie | |||||||||||||||||||||
Archivácia | 45 | 90 | 180 | 60 | Uchovávanie dokumentácie po dobu päť rokov po skončení prítomnosti jadrových materiálov; Uchovávanie posudkov z posudzovania rizika desať rokov odo dňa zatriedenia do rizikovej triedy; Povinnosť uchovávať počas desiatich rokov od uvedenia hračky na trh kópiu ES certifikátu; | |||||||||||||||||||||
Evidencia, vedenie dokumentácie | 240 | 480 | 720 | 300 | Povinnosť viesť evidenciu používaných určených meradiel s uvedením dátumov ich overenia; Povinnosť viesť samostatnú evidenciu o zmenách na jadrovom zariadení; Držiteľ povolenia vedie evidenciu odborne spôsobilých zamestnancov | |||||||||||||||||||||
Inventarizácia | 360 | 720 | 1200 | 460 | Vykonať inventarizáciu omamných a psychotropných látok do 31. decembra každého roka; Pri uzatvorení dohody o hmotnej zodpovednosti, pri jej zániku, pri preradení zamestnanca na inú prácu alebo na iné pracovisko, pri jeho preložení a pri skončení pracovného pomeru sa musí vykonať inventarizácia; Účtovná jednotka je povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov; | |||||||||||||||||||||
Ohlásenie, oznámenie, poskytnutie informácie | 60 | 60 | 60 | 60 | Povinnosť oznámiť podanie žaloby na určenie neplatnosti zmluvy, koncesnej zmluvy na práce alebo rámcovej dohody; bezodkladne informovať ÚNMS SR a orgán dohľadu, že zariadenie sprístupnené na trhu nespĺňa technické požiadavky; Informovať o pripravovanej zmene druhu opakovane použiteľného obalu najmenej tri mesiace pred vykonaním takejto zmeny; | |||||||||||||||||||||
Overenie súladu | 120 | 480 | 960 | 220 | Vykonávať pravidelné kontroly výrobnej činnosti na zistenie koncentrácie ťažkých kovov; Osoba, ktorá podpisuje návrh na zápis elektronickým podpisom, je povinná zabezpečiť overenie svojich osobných údajov na účely elektronického konania; Pred začiatkom spúšťania musí držiteľ povolenia skontrolovať pripravenosť jadrového zariadenia na spúšťanie tak, že preverí a protokolárne zaznamená splnenie kritérií úspešnosti pomontážnych skúšok systémov, konštrukcií a komponentov; Prehodnocovať a aktualizovať bezpečnostnú správu najmenej raz za päť rokov ako aj pri závažnej zmene v podniku | |||||||||||||||||||||
Poskytnutie súčinnosti | 100 | 100 | 100 | 100 | Prijímateľ, partner a osoba k nim majúca vzťah dodávateľa je povinná poskytnúť súčinnosť riadiacemu orgánu; Na základe vyžiadania dodať príslušné materiály a technickú dokumentáciu o meradle v štátnom jazyku; Povinnosť poskytnúť súčinnosť správe katastra pri revízii údajov katastra; | |||||||||||||||||||||
Predloženie dokladu/dokumentu elektronicky | 30 | 30 | 30 | 30 | Poskytnúť elektronickú verziu technickej dokumentácie do desiatich pracovných dní od doručenia žiadosti orgánu dohľadu nad trhom; Odovzdanie štatistických údajov spravodajskou jednotkou; Povinnosť zasielať zoznamy vydaných a zoznamy zrušených kvalifikovaných certifikátov; | |||||||||||||||||||||
Predloženie dokladu/dokumentu papierovo | 50 | 50 | 50 | 50 | Povinnosť pri skončení činnosti, ktorá je predmetom registrácie, odovzdať úradu rozhodnutie o registrácii; Predloženie auditnej správy ako náhrady kontroly; Predkladať NBS výkaz o vykonávaní finančného sprostredkovania a výkaz o vykonávaní finančného poradenstva; | |||||||||||||||||||||
Vypracovanie dokumentu/správy | 480 | 960 | 2400 | 650 | Povinnosť vypracovať prevádzkový poriadok; Povinnosť zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku; Povinnosť podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel; Vypracovanie písomného dokumentu o posúdení rizika pri všetkých činnostiach vykonávaných zamestnancami; | |||||||||||||||||||||
Žiadosť/návrh | 180 | 240 | 480 | 200 | Povinnosť podať žiadosť o akreditáciu; Žiadosť o schválenie systému odbornej prípravy zamestnancov držiteľov povolenia; Povinnosť podať žiadosť o povolenie na vypúšťanie skleníkových plynov do ovzdušia. | |||||||||||||||||||||
Iné - Expertný odhad | Určí spracovateľ (Alternatíva 2) | |||||||||||||||||||||||||
Ostatné stĺpce vyznačené šedou farbou nevypĺňa predkladateľ, vypočíta ich MS Excel. | ||||||||||||||||||||||||||
Vysvetlivky metodiky a postupu výpočtu: | ||||||||||||||||||||||||||
Kategórie nákladov regulácie | ||||||||||||||||||||||||||
Metodika kalkulácie nákladov | ||||||||||||||||||||||||||
Kalkulačka nákladov regulácie sa opiera o metodiku Štandardného nákladového modelu (SCM). Jednotlivé položky sú kalkulované na základe nižšie uvedených princípov: | ||||||||||||||||||||||||||
Náklady regulácií na 1 podnikateľa | Náklady regulácií na celé podnikateľské prostredie | |||||||||||||||||||||||||
Priame a nepriame náklady regulácií na 1 podnikateľa | Priame a nepriame náklady regulácií na celé podnikateľské prostredie | |||||||||||||||||||||||||
Administratívne náklady regulácií na 1 podnikateľa | Administratívne náklady regulácií na celé podnikateľské prostredie | |||||||||||||||||||||||||
*Tarifa – pre zjednodušenie výpočtov vychádza z priemernej ceny práce v národnom hospodárstve za predchádzajúci rok (priemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v hospodárstve SR zverejňovaná Štatistickým úradom + odvody zamestnávateľa). V rámci Kalkulačky na ročnej báze aktualizuje toto pole Gestor – MH SR | *Tarifa – pre zjednodušenie výpočtov vychádza z priemernej ceny práce v národnom hospodárstve za predchádzajúci rok (priemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v hospodárstve SR zverejňovaná Štatistickým úradom + odvody zamestnávateľa). V rámci Kalkulačky na ročnej báze aktualizuje toto pole Gestor – MH SR | |||||||||||||||||||||||||
Celkové náklady regulácií na 1 podnikateľa: | Celkové náklady regulácií na celé podnikateľské prostredie | |||||||||||||||||||||||||