1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti) v znení neskorších predpisov je vypracovaný na základe plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2021.
Primárnym cieľom navrhovanej právnej úpravy je zavedenie novej formy skúšky odbornej spôsobilosti, pri ktorej sa nahradí skúška pozostávajúca z písomného testu a ústnej skúšky, len skúšobným testom, ktorý bude vykonávaný elektronickou formou. Z dôvodu, že skúšobný test sa bude vykonávať v priestoroch Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“), odpadá povinnosť akreditovanej osoby zabezpečiť miesto, kde by sa skúšobný test mal vykonať. Zároveň odpadá povinnosť akreditovanej osoby poskytnúť pomôcky a prostriedky na vykonanie skúšky. Zavedením elektronického skúšobného testu nebude takáto skúška naďalej vykonávaná pred trojčlennou komisiou, ale len za účasti jednej osoby a to zástupcu ministerstva, ktorý bude zároveň úspešným uchádzačom vydávať preukazy odbornej spôsobilosti. V súvislosti s akreditovanou osobou, okrem iných legislatívnych úprav, dochádza k zjednoteniu evidencie osôb prihlásených na odbornú prípravu, záznamníkov vydávaných osobám prihláseným na odbornú prípravu a evidencie záznamníkov do novo vytvorenej evidencie osôb a priebehu odbornej prípravy.
Samotnou aplikáciou zákona o súkromnej bezpečnosti v praxi boli identifikované aplikačné a výkladové problémy, ktorých riešenie je súčasťou ďalších zmien a doplnení obsiahnutých v návrhu zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predkladaný návrh zákona nebude mať dopad na rozpočet verejnej správy, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie aj na služby verejnej správy pre občana a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
2
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti) v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 7.12.2021Ukončenie: 16.12.2021
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
január 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
február 2022
2. Definovanie problému
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti) v znení neskorších predpisov vyplynul z potreby zavedenia nového modelu skúšky odbornej spôsobilosti a prispenia k riešeniu zníženia nákladov a zaťaženia občanov a podnikateľského prostredia, ako aj riešenia problémov vyplývajúcich z aplikačnej praxe. Predkladaný materiál bol zároveň vypracovaný s prihliadnutím na zjednodušenie a zefektívnenie procesu pri uplatňovaní ustanovení zákona o súkromnej bezpečnosti.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom zákona je - zaviesť do praxe výkon skúšok odbornej spôsobilosti elektronickou formou;
- upraviť podmienky vykonávania odbornej prípravy znížením administratívnej zaťaženosti dotknutých subjektov;- umožniť výkon odbornej prípravy dištančnou formou a definovať podmienky jej vykonávania;
- zjednodušiť a definovať formálne a obsahové náležitosti správy o činnosti bezpečnostných služieb, zaviesť zodpovednosť predkladateľa za pravdivosť predložených údajov;
3
- zrovnoprávniť pozície osôb žiadajúcich o vydanie preukazu typu S a typu P a vykonanie kvalifikačnej skúšky;- vymedziť zákonnú výnimku z povinnosti osoby mať preukaz odbornej spôsobilosti pri sebe, v prípade skončenia platnosti preukazu odbornej spôsobilosti a umožniť jeho odovzdanie aj ktorémukoľvek útvaru Policajného zboru (ďalej len „policajný útvar“);
- zrušiť obmedzenie týkajúce sa možnosti absolvovania odbornej prípravy len šesť mesiacov pred skončením platnosti preukazu;
- upraviť podmienky, ktoré musia na vykonávanie odbornej prípravy v rámci akreditácie spĺňať lektori;
- vypustiť povinnosť lektorskej činnosti z požiarnej prípravy v rámci odbornej prípravy;
- doplniť oprávnenie vyviesť osobu z chráneného objektu alebo chráneného miesta;
- zrušiť povinnosť odňatia licencie z dôvodu nečinnosti prevádzkovateľa,
- vyriešiť identifikované aplikačné a výkladové problémy zistené aplikáciou zákona o súkromnej bezpečnosti v praxi.Predkladaným návrhom sa zjednoduší proces vykonávania skúšok odbornej spôsobilosti a to nahradením písomného testu a ústnej skúšky len elektronickým testom. Skúšky odbornej spôsobilosti sa budú vykonávať prostredníctvom elektronického testu s využitím aplikácie umožňujúcej vykonávať samotný skúšobný proces a súčasne evidovať jeho výsledky a s ním spojené údaje v Informačnom systéme súkromnej bezpečnosti. V rámci existujúcich technických infraštruktúr ministerstva je prostredníctvom elektronizácie systému skúšok odbornej spôsobilosti možné celý proces výrazne zefektívniť bez potreby navýšenia finančných prostriedkov rezortu ministerstva, nakoľko všetky náklady spojené s materiálnym a technickým zabezpečením je možné realizovať v pôsobnosti jeho organizačných zložiek. V súvislosti s takýmto vykonávaním skúšok nastane zníženie záťaže akreditovaných osôb, nakoľko nebudú mať povinnosť poskytovať pomôcky, prostriedky a priestory na vykonávanie skúšok. Navrhuje sa nahradenie evidencií súvisiacich s odbornou prípravou len jednou evidenciou osôb a priebehu odbornej prípravy. Nahradí sa prechodné ustanovenie umožňujúce počas krízovej situácie vykonávať odbornú prípravu prostredníctvom elektronických prostriedkov zavedením možnosti výberu vykonávania odbornej prípravy prezenčnou, alebo dištančnou formou prostredníctvom audio a video prenosu medzi osobou, ktorá vykonáva odbornú prípravu a účastníkom odbornej prípravy, pričom za účelom zabezpečenia kontrolnej činnosti tohto úseku sa uloží povinnosť akreditovanej osoby sprístupniť online pripojenie k odbornej príprave vykonávanej dištančnou formou orgánu dozoru alebo orgánu kontroly. Z dôvodu neúčelnosti sa vypustí povinnosť ustanoviť zodpovedného zástupcu akreditovanej osoby, nakoľko túto pozíciu zväčša zastávali žiadatelia o udelenie akreditácie, resp. samotní lektori, pričom za riadne vykonávanie odbornej prípravy má zodpovedať samotná akreditovaná osoba.
Vytvoria sa možnosti pre držiteľov neplatného preukazu odbornej spôsobilosti odovzdania ho policajnému útvaru, teda v dostupnosti z miesta svojho pobytu, čo vytvára možnosť osobného odovzdania preukazu odbornej spôsobilosti.
Úpravou formálnych a obsahových náležitostí predkladaných správ o činnosti bezpečnostných služieb sa docieli sprehľadnenie požadovaných údajov od prevádzkovateľov. Z dôvodu absencie zodpovednosti predkladateľa za obsah poskytovaných údajov sa zavádza nový správny delikt.
Úpravou týkajúcou sa preukazovania praxe pôsobením v ozbrojenom bezpečnostnom zbore sa rozšíri okruh osôb, ktoré spĺňajú podmienky na vydanie preukazu odbornej spôsobilosti bez absolvovania odbornej prípravy a skúšky odbornej spôsobilosti aj o tie osoby, ktoré spĺňajú podmienku dĺžky takéhoto pôsobenia v ozbrojenom bezpečnostnom zbore.
4
Umožnením vykonať kvalifikačnú skúšku nielen osobám, ktoré vykonávali bezpečnostnú prax alebo prax v odbore právo, ale aj osobám, ktoré boli príslušníkmi ozbrojeného bezpečnostného zboru sa odstráni nerovný prístup, nakoľko im nebolo umožnené vykonať kvalifikačnú skúšku, aj keď formálne spĺňali podmienky na jej vykonanie.Umožnením získať bez vykonania odbornej prípravy aj preukaz odbornej spôsobilosti typu S sa umožňuje osobe vybrať si typ preukazu odbornej spôsobilosti zodpovedajúci rozsahu jej budúcej činnosti a zároveň absolvovať skúšku pre daný typ preukazu odbornej spôsobilosti. Zároveň sa bude uplatňovať táto výnimka aj pre absolventov bakalárskeho štúdia, nakoľko boli znevýhodnení oproti osobám, ktoré majú stredné odborné vzdelanie v oblasti bezpečnostných služieb.
Stanovením výnimky z povinnosti ustanovenej v § 20 ods. 3 zákona o súkromnej bezpečnosti sa odstránia časté problémy z praxe, kedy by osoby ktoré žiadajú o vydanie preukazu odbornej spôsobilosti z dôvodu straty, odcudzenia, ak zápisy v ňom uvedenú nečitateľné alebo je porušená jeho celistvosť resp. ak obsahuje údaje nezodpovedajúce skutočnosti, nemohli vykonávať činnosti podľa zákona o súkromnej bezpečnosti, nakoľko v tom čase nespĺňajú ustanovenú povinnosť mať preukaz odbornej spôsobilosti pri sebe. V týchto špecifických prípadoch osoba nestratila svoju odbornú spôsobilosť a preto sa upravuje jej činnosť v období od podania žiadosti ministerstvu do doručenia preukazu odbornej spôsobilosti.
Zrušením obmedzenia možnosti absolvovania odbornej prípravy len šesť mesiacov pred skončením platnosti preukazu odbornej spôsobilosti sa umožní osobám absolvovať odbornú úpravu podľa svojich potrieb. Teda sa umožní absolvovať odbornú prípravu aj v prípadoch, keď samotný držiteľ preukazu odbornej spôsobilosti potrebuje zopakovať alebo prehĺbiť svoje vedomosti, alebo ak dlhodobo nevykonával činnosti podľa zákona o súkromnej bezpečnosti.
Vypustením splnenia podmienok spoľahlivosti a bezúhonnosti u osôb, ktoré vykonávajú odbornú prípravu - lektorov, je zohľadnené, že tieto osoby sa priamo nezúčastňujú na výkone bezpečnostnej služby, ale zabezpečujú odbornú prípravu osôb, ktoré chcú alebo vykonávajú činnosti podľa zákona o súkromnej bezpečnosti. Vypustením požiarnej prípravy z odbornej prípravy v rámci akreditácie sa odstraňuje duplicitné oboznamovanie sa osôb s danou problematikou, nakoľko prevádzkovateľ bezpečnostnej služby podľa vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 121/2002 Z. z. o požiarnej príprave musí zabezpečiť u novoprijatých zamestnancov po ich zaradení na pracovisko pred začatím práce školenie o ochrane pred požiarmi a raz za 12 mesiacov preškolenie osôb zabezpečujúcich ochranu pred požiarmi v mimopracovnom čase a raz za 24 mesiacov preškolenie vedúcich zamestnancov a ostatných zamestnancov.
Úpravou oprávnenia podľa § 50 ods.4 písm. i) zákona o súkromnej bezpečnosti sa umožní osobám vykonávajúcim fyzickú ochranu na čas nevyhnutný, do príchodu policajta, Vojenskej polície alebo obecnej polície, predviesť osobu na strážne stanovisko nielen v prípadoch, kedy po pristihnutí pri spáchaní priestupku odmieta alebo nemôže hodnoverne preukázať svoju totožnosť, ale aj v prípade, ak sa táto osoba hodnoverne preukáže svoju totožnosť. Potreba úpravy vyplynula najmä z prípadov, kedy bola osoba v predchádzajúcich dvanástich mesiacoch postihnutá za obdobný čin, pri ktorom si prisvojila cudziu vec tým, že sa jej zmocnila, čo zakladá skutkovú podstatu trestného činu krádeže podľa § 212 ods. 1 písm. g) zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov, pričom o takejto skutočnosti nemôže mať osoba vykonávajúca fyzickú ochranu vedomosť. Pokiaľ takáto osoba hodnoverne preukázala svoju totožnosť, nemohlo byť voči nej uplatnené oprávnenie predvedenia na čas nevyhnutný na strážne stanovisko, čím sa do značnej miery sťažuje ďalšia činnosť útvarov Policajného zboru na úseku trestného konania. Oblasť oprávnení osôb poverených výkonom fyzickej ochrany sa rozšíri o oprávnenie vyviesť osobu z chráneného objektu alebo chráneného miesta, nakoľko absencia tohto oprávnenia v praxi sťažuje výkon fyzickej ochrany. Zároveň sa upravilo použitie vecného bezpečnostného prostriedku, nakoľko takáto úprava absentovala.
5
Vypustením povinnosti prevádzkovateľa začať vykonávať povolenú činnosť v určenej lehote odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, ako aj odňatia licencie z dôvodu, že prevádzkovateľ nezačne vykonávať povolenú činnosť v určenej lehote odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o udelení licencie alebo takúto činnosť nevykonáva nepretržite bol zohľadnený účel zákona o súkromnej bezpečnosti, ako aj skutočnosť, že licencia je vydávaná na desať rokov a je na samotnom prevádzkovateľovi aj s prihliadnutím na súčasnú ekonomickú situáciu, ako a kedy sa mu podarí zabezpečiť činnosť, ktorú vykonávať. Zároveň sa odstraňuje nerovný prístup k prevádzkovateľom bezpečnostnej služby a technickej služby, zrovnoprávnením lehoty na podanie žiadosti o vydanie novej licencie na činnosti, ktoré sú predmetom už udelenej licencie.
4. Dotknuté subjekty
Predkladaný návrh zákona sa bude týkať:1.) verejnosti – fyzické osoby, fyzické osoby – podnikatelia, právnické osoby,2.) odbornej verejnosti – držiteľ preukazu odbornej spôsobilosti, držiteľ licencie na prevádzkovanie bezpečnostnej služby, držiteľ licencie na prevádzkovanie technickej služby, akreditovaná osoba, lektor vykonávajúci odbornú prípravu3.) verejnej správy – Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, krajské riaditeľstvá Policajného zboru 4.) k 31. 12. 2020 bolo 2516 prevádzkovateľov technickej služby a 73 akreditovaných osôb.
5. Alternatívne riešenia
V prípade neschválenia predkladaného návrhu nebude zavedená nová forma skúšky odbornej spôsobilosti, ktorá bola primárnym cieľom tejto navrhovanej právnej úpravy, teda sa nezabezpečí zefektívnenie priebehu skúšky. Zároveň nebudú riešené identifikované aplikačné a výkladové probléme. Neschválenie predkladaného návrhu bude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie ako aj občana.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno NiePredpokladá sa prijatie novej vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa budú vykonávať niektoré ustanovenia zákona č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti).
7. Transpozícia práva EÚ
V predkladanom návrhu nedochádza k presahu národnej právnej úpravy nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8. Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti sa bude uskutočňovať dva roky po nadobudnutí účinnosti jednotlivých opatrení.Hlavným cieľom predkladaného materiálu je zaviesť nový model skúšky odbornej spôsobilosti a tým zefektívniť a zjednodušiť tento proces, znížiť náklady a zaťaženie občanov a podnikateľského prostredia a vyriešiť problémy, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnili v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
6
9. Vybrané vplyvy materiálu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP Mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov sa uplatňuje
💧 Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Legislatívna zmena priebehu skúšky nebude vyžadovať navýšenie finančných prostriedkov v rámci verejnej správy, nakoľko všetky náklady spojené s materiálnym a technickým zabezpečením informačného systému budú realizované v pôsobnosti organizačných zložiek ministerstva v rámci existujúcich technických infraštruktúr a praktický výkon skúšok elektronickou formou sa po zavedení do prevádzky bude vykonávať v priestoroch určených pre vykonávanie elektronických skúšok z odbornej spôsobilosti pre žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia vrátane využitia ich materiálno-technického zabezpečenia. Elektronizácia skúšky bude nahrádzať priebeh pôvodnej skúšky pozostávajúcej z písomného testu a ústnej skúšky, pričom koncový výstup bude slúžiť výlučne ako podklad pre ministerstvo, na základe ktorého bude úspešným uchádzačom vydaný preukaz odbornej spôsobilosti. Táto legislatívna zmena bude mať pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Materiál bude mať pozitívne vplyvy služieb verejnej správy na občana. Občanom sa napr. umožňuje odovzdať neplatný preukaz odbornej spôsobilosti v dostupnosti z miesta jeho pobytu a nie len Ministerstvu vnútra Slovenskej republike. Z dôvodu umožnenia odovzdania neplatných preukazov odbornej spôsobilosti aj policajným útvarom vzniká negatívny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe z dôvodu zvýšenej záťaže na policajné útvary.
V predkladanom materiáli prevažujú pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
7
11. Kontakt na spracovateľa
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Prezídium Policajného zboru
pplk. JUDr. Peter Schmidt
peter.schmidt1@minv.sk
12. Zdroje
Informačné systémy MV SR.
13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné Súhlasné s návrhom na dopracovanie Nesúhlasné
1. K doložke vybraných vplyvov
Komisia žiada predkladateľa o uvedenie povinných informácií v bode 5. Alternatívne riešenia Doložky vybraných vplyvov v súlade s minimálnymi obsahovými požiadavkami (vrátane nulového variantu) pre tento bod v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov.
Komisia žiada predkladateľa o vyčíslenie počtu podnikateľských subjektov, vrátane MSP, ktoré budú dotknuté či ovplyvnené predkladaným materiálom, v bode 4. Dotknuté subjekty Doložky vybraných vplyvov.
2. K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie aj negatívnych vplyvov materiálu v Doložke vybraných vplyvov, spočívajúcich v zavedení evidencie osôb poverených výkonom technickej služby.
Komisia odporúča predkladateľovi priložiť Kalkulačku nákladov, o čom bol predkladateľ informovaný v rámci telef. konzultácií k materiálu.
Komisia žiada predkladateľa o vyčíslenie nákladov a úspor regulácie na celé podnikateľské prostredie v časti 3.1 Náklady regulácie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a ich uvedenie v súhrnnej tabuľke v časti 3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, vzhľadom na avizovaný a v materiáloch vyznačený vplyv regulácie na podnikateľské prostredie, vrátane MSP.
3. K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia nesúhlasí s tým, že predmetný návrh zákona nemá vplav na informatizáciu spoločnosti. V súvislosti s elektronizáciou skúšok, ako sám predkladateľ uvádza v sprievodných materiáloch, príde k úprave informačného systému a zavedeniu novej evidencie. Oboje predstavuje vplyv na informatizáciu spoločnosti a aj finančný vplyv,
8
keďže budú vynaložené finančné prostriedky, aj keď v rámci schválených limitov.
4. K vplyvom na procesy služieb vo verejnej správe
Komisia nesúhlasí s vyznačením žiadneho vplyvu na procesy služieb vo verejnej správe v doložke vybraných vplyvov.
V rámci predkladaného materiálu sa plánuje zavedenie možnosti odovzdania neplatných preukazov nielen priamo na MV SR, ale aj na KR PZ. Táto skutočnosť znamená zavedenie nového procesu v rámci KR PZ. Podľa názoru Komisie to bude mať vplyv minimálne v nasledovnom rozsahu: prevzatie, vystavenie potvrdenia o prijatí/odovzdaní a evidencia v informačnom systéme. Rovnako bude potrebné zaviesť nové právomoci KR PZ pre výkon procesu a potreba vyčlenenia pracovníkov KR PZ na výkon procesu + náklady s tým súvisiace ( napr. informačný systém, školenia, atď.). Túto skutočnosť Komisia navrhuje premietnuť aj do Analýzy vplyvov na služby verejnej správy pre občana.
Vyhodnotenie pripomienok:
Predkladateľ zapracoval pripomienky do predkladaného materiálu.
14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné Súhlasné s návrhom na dopracovanie Nesúhlasné
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti) v znení neskorších predpisov
Predkladateľ: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
9
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len „Kalkulačka
nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0,00
0,00
B. Iné poplatky
0,00
0,00
C. Nepriame finančné náklady
3 145,00
91 828,50
D. Administratívne náklady
3 010,94
14 851,28
Spolu = A+B+C+D
6 155,94
106 679,78
Z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podn.
0,00
0,00
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0,00
0,00
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
6 155,94
106 679,78
10
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods.)
Pôvod regulácie: SR/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov spolu
Počet subjektov MSP
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady)
1
Zavedenie evidencie osôb poverených výkonom technickej služby
Zákon č. 473/2005 Z. z. o súkromnej bezpečnosti
§ 79
SK
01.08.
2022
Prevádzkovatelia technickej služby
2516
N
2,45
6 155,94
In (zvyšuje náklady)
2
Zmena spôsobu skúšky odbornej spôsobilosti
Zákon č. 473/2005 Z. z. o súkromnej bezpečnosti
§ 19 ods. 9
SK
01.01.
2024
Akreditované osoby
73
N
493,48
36 023,68
Out (znižuje náklady)
3
Zrušenie zodpovednej osoby
Zákon č. 473/2005 Z. z.
o súkromnej bezpečnosti
§ 81 ods. 1 písm. b)
SK
01.08.
2022
Akreditované osoby
10
N
6 960,00
69 600,00
Out (znižuje náklady)
4
Zavedenie evidencie osôb a priebehu odbornej prípravy
Zákon č. 473/2005 Z. z. o súkromnej bezpečnosti
§ 83 ods. 2 až 4
SK
01.08.
2022
Akreditované osoby
73
N
14,47
1 056,10
Out (znižuje náklady)
11
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
1. § 79 Zavedenie evidencie osôb poverených výkonom technickej služby
Návrhom dotknutí prevádzkovatelia technickej služby, ktorí na rozdiel od prevádzkovateľov bezpečnostnej služby nemali povinnosť viesť evidenciu osôb poverených výkonom technickej služby. Zámerom navrhovanej zmeny je zrovnoprávnenie tejto povinnosti. Celkový počet prevádzkovateľov technickej služby k 31.12.2020 bol 2516. Keďže nie je určená forma, len obsah tejto evidencie a prevádzkovateľ si ju môže vytvoriť aj sám v ľubovoľnej papierovej podobe, tak aby spĺňala náležitosti zákona o súkromnej bezpečnosti, bol vytvorený modelový príklad, v ktorom bola určená priemerná cena obvyklá pre takúto evidenciu a to 5 eur. Taktiež nie je možné presne určiť frekvenciu administratívnych nákladov na jedného prevádzkovateľa technickej služby, nakoľko je u každého subjektu individuálna a záleží od počtu osôb, ktoré prevádzkovateľom technickej služby poverené výkonom technickej služby, z uvedeného dôvodu bola určená frekvencia plnenia povinnosti nepravidelne/jednorazovo s odhadom trvania povinnosti 30 min..
2. § 19 ods. 9 Zmena spôsobu skúšky odbornej spôsobilosti
Skúšky odbornej spôsobilosti vykonávané v priestoroch, v ktorých akreditovaná osoba zabezpečuje aj odbornú prípravu, jedná sa o priestory, ktoré majú vo vlastníctve resp. v prenájme. Zavedenie nového modelu skúšky v priestoroch, ktoré nebude zabezpečovať akreditovaná osoba, bude mať pozitívny vplyv na činnosť akreditovaných osôb, nakoľko môžu napr. priestory využiť na iný účel, môžu mať znížený nájom, resp. sa im znížia náklady na energie. Taktiež bude mať pozitívny vplyv na činnosť akreditovanej osoby aj zrušenie povinnosti poskytnúť pomôcky a prostriedky na vykonanie skúšky. Celkový počet akreditovaných osôb k 31. 12. 2020 bol 73. Z dôvodu nedostupnosti nákladových položiek akreditovaných osôb súvisiacich s vykonávaním skúšky odbornej spôsobilosti, bol použitý modelový príklad na 1 akreditovanú osobu. Z verejne dostupných zdrojov bola určená priemerná cena nájmu nebytových priestorov a to 8 eur na m2 za mesiac, pričom bola určená priemerná plocha priestoru na vykonanie skúšky o rozlohe 40 m2. Ročné nájomné predstavuje sumu 3840, z čoho denné nájomné predstavuje sumu cca 10,50 eura. Zároveň sa určila priemerná frekvencia vykonávania skúšok za rok 2020. V roku 2020 bolo vykonaných 346 skúšok, pričom v priemere na jednu akreditovanú osobu pripadá skoro 5 skúšok za rok 2020. Tu je nutné poukázať na pokles vykonaných skúšok v roku 2020 z dôvodu prijatých opatrení pre ochorenie COVID-19, napr. v roku 2019 bolo vykonaných 477 skúšok a v roku 2018 640 skúšok. Pokiaľ vychádzame z uvedeného modelového príkladu 5 skúšok za rok, predstavuje pre akreditovanú osobu úspora nákladov na poskytnuté priestory sumu cca 52 eur ročne. Celkovo sa na skúškach odbornej spôsobilosti, ktorých bolo 346, zúčastnilo 3509 uchádzačov. Na jednej skúške sa teda zúčastnilo priemerne cca 10 uchádzačov. Pri frekvencii 5 skúšok za rok 2020 u akreditovanej osoby je to cca 50 uchádzačov za rok. Akreditovaná osoba taktiež poskytuje uchádzačom na skúške papier na prípravu, písacie potreby, spolupodieľa sa pri vypísaní a vytlačení údajov do vydávaných preukazov odbornej spôsobilosti. Odhadovaná suma takýchto nákladov je 5 eur na jedného uchádzača, teda celkove 250 eur ročne. Akreditovaná osoba musí prísť pred začiatkom skúšky, zabezpečiť priestory pre priebeh skúšky a je prítomná počas skúšky, do odchodu uchádzačov a komisie. Priemerne môže novým modelom skúšky dôjsť k úspore času akreditovanej osoby odhadom cca 4 hod. na jeden deň skúšky, teda 20 hod. ročne.
12
3. § 81 ods. 1 písm. b) Zrušenie povinnosti akreditovanej osoby ustanoviť osobu zodpovednú za riadne vykonávanie odbornej prípravy
Opodstatnenosť tejto zmeny je odôvodnená tým, že za riadne vykonávanie odbornej prípravy zodpovedať samotná akreditovaná osoba. Táto úprava bude mať pozitívny vplyv na činnosť akreditovaných osôb, ktorých ku koncu roka 2020 bolo 73. Predkladateľovi nie známe nákladové položky akreditovaných osôb súvisiace s odmeňovaním zodpovedných zástupcov. Z uvedeného dôvodu bol použitý na výpočet modelový príklad 10 akreditovaných osôb a použitá mesačná minimálna mzda za rok 2020 bez odvodov, ktorá bola vo výške 580 eur, čo predstavuje u jednej akreditovanej osoby za rok sumu 6960 eur.
4. § 83 ods. 2 4 Zrušenie evidencie osôb, evidencie záznamníkov a záznamníkov vedených akreditovanou osobou
Záznamník, evidenciu záznamníkov a evidenciu osôb prihlásených na odbornú prípravu nahrádza jedna evidencia a to evidencia osôb a priebehu odbornej prípravy. Takouto úpravou nastane zníženie nákladov pre akreditované osoby, ktorých ku koncu roka 2020 bolo 73. Dôjde k priamej úspore nákladov, nakoľko akreditovaná osoba nemusí zaobstarávať záznamník, evidenciu záznamníkov a evidenciu osôb prihlásených na odbornú prípravu, ale len jednu evidenciu. Keďže nie je určená forma záznamníka, evidencie záznamníkov, evidencie osôb prihlásených na odbornú prípravu a ani evidencie osôb a priebehu odbornej prípravy, ale len ich obsah, pričom si ich prevádzkovateľ môže vytvoriť aj sám v ľubovoľnej papierovej podobe, tak aby spĺňali náležitosti zákona o súkromnej bezpečnosti, bol vytvorený modelový príklad, v ktorom bola určená priemerná cena pre takéto písomnosti a to kus za 5 eur. Doteraz musela akreditovaná osoba vynaložiť celkovo 15 eur, pričom zavedením takejto úpravy vynaloží len 5 eur, teda je to priama úspora 10 eur u jednej akreditovanej osoby. Zároveň takouto úpravou nastane aj zníženie administratívnych nákladov.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Návrh zákona bol konzultovaný formou zverejnenej predbežnej informácie v informačnom systéme verejnej správy Slov-Lex (PI/2021/131). V lehote na podanie podnetov a návrhov zo strany verejnosti neboli navrhovateľovi doručené žiadne podnety ani návrhy.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
13
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
1. § 19 ods. 2 Zmena lehoty na vykonanie opravnej skúšky
Navrhovanou zmenou dôjde k zmene v tom, že uchádzač musí byť prihlásený na opravnú skúšku do troch mesiacov od vykonania predchádzajúcej skúšky, pričom podľa platnej úpravy bolo nožné opravnú skúšku vykonať najneskôr do šiestich mesiacov od vykonania poslednej skúšky. Takouto úpravou sa bude predchádzať situáciám, kedy osoba nemôže z rôznych dôvodov a to aj nezavinených, vykonať opravnú skúšku do šiestich mesiacov od vykonania predchádzajúcej skúšky, čo za následok, že skúšku neabsolvuje v určenej lehote a teda bude musieť opätovne absolvovať odbornú prípravu. V roku 2020 vykonalo skúšku odbornej spôsobilosti celkovo 3509 uchádzačov. Predkladateľovi nie známe údaje, z akých dôvodov neabsolvovali uchádzači skúšku v určenej lehote, napr. to môže byť aj z vlastného rozhodnutia neabsolvovať skúšku.
3. § 29 ods. 7, § 73 ods. 5 Povinnosť prevádzkovateľa písomne oznámiť každú zmenu skutočností rozhodujúcich na posúdenie bezúhonnosti a spoľahlivosti
Táto povinnosť len spresňuje uložené povinnosti prevádzkovateľov v zákone o súkromnej bezpečnosti oznámiť príslušnému orgánu každú zmenu skutočností rozhodujúcich na posúdenie bezúhonnosti a spoľahlivosti osôb uvedených v § 11, 11a, 12, 12a a 70. Nejedná sa teda o novo vytvorenú záťaž na prevádzkovateľov.
14
4. § 54 ods. 2 Rozšírenie povinnosti prevádzkovateľa súvisiacej s identifikačným preukazom
Prevádzkovateľovi zákon o súkromnej bezpečnosti ukladá povinnosť evidovať identifikačný preukaz. Rozširuje sa teda uložená povinnosť o novú povinnosť uviesť dátum prevzatia identifikačného preukazu, ktorého prevzatie preberajúca osoba potvrdí podpisom. Prevádzkovateľ teda okrem povinných údajov, medzi ktorými je aj číslo identifikačného preukazu a ktoré musí viesť podľa zákona o súkromnej bezpečnosti dopíše k číslu vydaného identifikačného preukazu aj dátum jeho prevzatia. Osoba si musí podľa platného zákona o súkromnej bezpečnosti vydaný identifikačný preukaz aj fyzicky prevziať, teda prevádzkovateľovi s zavedením tejto povinnosti vzniknú len zanedbateľné náklady.
5. § 62 ods. 2 Úprava lehoty na uchovávanie evidencie osôb poverených výkonom odbornej prípravy a poradenstva a inšpekčnej knihy
Upravuje sa lehota archivácie evidencie osôb poverených výkonom odbornej prípravy a poradenstva a inšpekčnej knihy u prevádzkovateľov odbornej prípravy a poradenstva z piatich na tri roky. Takáto úprava sa dotkne 125 subjektov. Evidencia osôb poverených výkonom odbornej prípravy a poradenstva a inšpekčná kniha dozoru sa vedú počas celej doby prevádzkovania odbornej prípravy a poradenstva a podľa navrhovanej zmeny sa budú uchovávať tri nasledujúce roky po vykonaní posledného zápisu. Predkladateľ nepredpokladá zníženie nákladov dotknutých subjektov, resp. len nepatrné, nakoľko sa len skracuje lehota uloženia a neruší sa celkovo táto povinnosť.
6. § 27 ods. 4, § 33 ods. 1 písm. c, ods. 6, 7 a 9, § 72 ods. 3, § 76 ods. 3 a § 77 ods. 1 písm. c Zrušenie a zosúladenie niektorých povinností týkajúcich sa licencii na prevádzkovanie bezpečnostnej služby a technickej služby
Z dôvodu neúčelnosti zavedenej povinnosti začať vykonávať prevádzkovateľovi povolenú činnosť v určenej lehote odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, ako aj odňatia licencie z dôvodu, že prevádzkovateľ nezačne vykonávať aspoň jednu povolenú činnosť v určenej lehote odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o udelení licencie alebo takúto činnosť nevykonáva nepretržite sa tieto ustanovenia vypúšťajú. Licencia je vydávaná na desať rokov a je na samotnom prevádzkovateľovi aj s prihliadnutím na súčasnú ekonomickú situáciu, ako a kedy sa mu podarí zabezpečiť činnosť, ktorú vykonávať. Zároveň sa zjednocuje lehota na podanie žiadosti o vydanie novej licencie na činnosti, ktoré predmetom udelenej licencie u prevádzkovateľov bezpečnostnej služby a technickej služby. Tieto navrhované zmeny budú pozitívne vplývať na činnosť prevádzkovateľov. Nakoľko predkladateľovi nie známe údaje, aký počet prevádzkovateľov bol dotknutý týmito ustanoveniami zákona o súkromnej bezpečnosti, nie je možné vyčísliť predpokladanú úsporu nákladov.
7. § 91 ods. 1 písm. f) Zavedenie nového správneho deliktu
Aplikuje sa nový správny delikt pre prevádzkovateľov bezpečnostných služieb, ktorí uvedú nepravdivé informácie v správe o činnosti bezpečnostnej služby podľa § 39 a 40 zákona o súkromnej bezpečnosti. Za takýto správny delikt je možné uložiť pokutu do 3319 eur a zákaz činnosti do troch rokov. Takáto právna úprava sa dotkne celkovo 1107 prevádzkovateľov.
15
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
Umožňuje sa odovzdať neplatný preukaz odbornej spôsobilosti nielen Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“), ale aj ktorémukoľvek útvaru Policajného zboru (ďalej len „policajný útvar“).
Upravuje sa výber typu preukazu odbornej prípravy a získaného vzdelania u osôb, ktoré nemusia absolvovať odbornú prípravu.
Upravuje sa splnenie podmienky bezúhonnosti a spoľahlivosti u osôb, ktoré môžu v rámci akreditácie vykonávať odbornú prípravu.
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
Odovzdanie neplatného preukazu odbornej spôsobilosti.
Preukázanie požiadavky ustanoveného vzdelania na prevádzkovanie detektívnej služby, odbornej prípravy a poradenstva a podmienky na vydanie preukazu odbornej spôsobilosti.
Vykonanie kvalifikačnej skúšky.
Úprava podmienok u osôb, ktoré nemusia vykonať odbornú prípravu.
16
Úprava podmienok, kto môže vykonávať odbornú prípravu v rámci akreditácie.
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
Zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti ) v znení neskorších predpisov
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
ministerstvo
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
Občan si môže podľa dostupnosti z miesta svojho pobytu vybrať komu a akým spôsobom neplatný preukaz odbornej spôsobilosti odovzdá.
Umožní sa občanom, ktorí nemusia absolvovať odbornú prípravu, vybrať si medzi typom skúšky S a P a zároveň sa umožní túto výnimku uplatniť aj absolventom bakalárskeho štúdia.
Umožní sa vykonávať odbornú prípravu v rámci akreditácie občanom bez preukázania bezúhonnosti a spoľahlivosti.
Nepriamy vplyv (popíšte)
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
Doplnením možnosti získať občanovi bez vykonania odbornej prípravy aj preukaz odbornej spôsobilosti typu S, umožňuje si vybrať typ preukazu odbornej spôsobilosti zodpovedajúci rozsahu jeho budúcej činnosti a zároveň absolvovať skúšku pre daný typ preukazu odbornej spôsobilosti. V prípade vykonania skúšky odbornej spôsobilosti typu S, by si občan znížil náklady za správny poplatok za podanie prihlášky na vykonanie skúšky odbornej spôsobilosti, nakoľko správny poplatok u skúšky typu S je 16,50€ a u typu P je 49,50€. Priame vyčíslenie tejto zmeny nie je možné poskytnúť, nakoľko predkladateľ nedisponuje údajmi, koľko občanov by takúto zmenu využilo.
Zvýšenie priamych finančných nákladov
17
Zníženie nepriamych finančných nákladov
Umožnením odovzdania neplatného preukazu odbornej spôsobilosti ministerstvu alebo policajnému útvaru občanovi podľa dostupnosti z miesta jeho pobytu, môže prispieť k zníženiu jeho administratívnych nákladov.
Doplnením možnosti získať bez vykonania odbornej prípravy preukaz odbornej spôsobilosti typu S aj absolventom bakalárskeho štúdia sa odstráni nerovný prístup, nakoľko ich neuvedením v tomto ustanovení dochádzalo k ich znevýhodňovaniu oproti osobám, ktoré majú úplné stredné odborné vzdelanie v oblasti bezpečnostných službách, čo malo za následok, že museli absolvovať odbornú prípravu, čo znamená pre nich zvýšené finančné náklady.
Umožní sa vykonávať odbornú prípravu v rámci akreditácie aj osobám, ktoré nespĺňajú podmienku bezúhonnosti a spoľahlivosti, nakoľko sa tieto osoby priamo nezúčastňujú na výkone bezpečnostnej služby, ale zabezpečujú len odbornú prípravu osôb. Svoju činnosť vykonávajú len na základe požadovaného získaného vysokoškolského vzdelania, resp. iného vzdelania. Uvedenou zmenou sa umožní túto činnosť vykonávať širšiemu okruhu záujemcov, ktorí nebudú obmedzení podmienkou bezúhonnosti a spoľahlivosti.
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
18
Držitelia neplatných preukazov odbornej spôsobilosti.
Občania, ktorí nemusia vykonať odbornú prípravu na skúšku odbornej spôsobilosti.
Občania, ktorí chcú vykonávať odbornú prípravu v rámci akreditácie.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení <