1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Pozitívny vplyv na hospodárenie domácnosti dôchodcov zakladá možnosť detí asignovať rodičom časť svojich odvodov - zavedenie rodičovského dôchodku.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Poberatelia starobných dôchodkov (vrátane poberateľov invalidných dôchodkov po dovŕšení dôchodkového veku).
c)
Ovplyvnená skupina č. 1
Poberatelia starobných dôchodkov (vrátane poberateľov invalidných dôchodkov po dovŕšení dôchodkového veku)
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Priemerné mesačné zvýšenie dôchodku formou rodičovského dôchodku odhadujeme v roku 2023 na úrovni 25,4 eura, v roku 2024 na úrovni 27,3 eura a v roku 2025 na úrovni 29,3 eura.
Počet dotknutých poberateľov starobných dôchodkov (vrátane invalidných dôchodcov po dovŕšení dôchodkového veku) odhadujeme v roku 2023 na úrovni približne 828 tis. osôb, v roku 2024 na úrovni približne 836 tis. osôb a v roku 2025 na úrovni 842,5 tis. osôb.
e)
Ovplyvnená skupina č. 1
Poberatelia starobných dôchodkov (vrátane poberateľov invalidných dôchodkov po dovŕšení dôchodkového veku).
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Pozitívny vplyv na hospodárenie domácnosti dôchodcov, ktorí splnili podmienku 40 odpracovaných rokov z dôvodu postupného prepočítania ich vyplácaných predčasných starobných dôchodkov, resp. starobných dôchodkov s aktuárne neutrálnym krátením o 0,3 % za každých začatých 30 dní skoršieho poberania dôchodku (t. j. zmena koeficientu krátenia zo súčasných 0,5 % na navrhovaných na 0,3 %) za predpokladu, že tieto dôchodky boli pôvodne priznané ako predčasné starobné dôchodky.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Poberatelia starobných dôchodkov, ktoré boli pôvodne priznané ako predčasné starobné dôchodky, ktorí splnia podmienku 40 odpracovaných rokov a predčasných starobných dôchodkov, ktorí splnia podmienku 40 odpracovaných rokov.
c)
Ovplyvnená skupina č. 2
Poberatelia starobných dôchodkov, ktoré boli pôvodne priznané ako predčasné starobné dôchodky, ktorí splnia podmienku 40 odpracovaných rokov a predčasných starobných dôchodkov, ktorí splnia podmienku 40 odpracovaných rokov.
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Priemerné mesačné zvýšenie dôchodku odhadujeme v roku 2023 na úrovni 26 eur, v roku 2024 na úrovni 27 eur a v roku 2025 na úrovni 29 eur.
Počet dotknutých osôb odhadujeme na úrovni 105 tis. osôb.
e)
Ovplyvnená skupina č. 2
Poberatelia starobných dôchodkov, ktoré boli pôvodne priznané ako predčasné starobné dôchodky, ktorí splnia podmienku 40 odpracovaných rokov a predčasných starobných dôchodkov, ktorí splnia podmienku 40 odpracovaných rokov.
2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
V záujme predchádzania zvyšovania predčasného starobného dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku na sumu minimálneho dôchodku sa navrhuje, aby nárok na predčasný starobný dôchodok vznikol iba tomu poistencovi, ktorého suma predčasného starobného dôchodku bola ku dňu, od ktorého si žiada o jeho priznanie minimálne na úrovni sumy minimálneho dôchodku, ktorá poistencovi patrí za dĺžku kvalifikovaného obdobia dôchodkového poistenia. Ak takýto poistenec nezískal 30 rokov kvalifikovaného obdobia dôchodkového poistenia, potom je nárok na predčasný starobný dôchodok podmienený sumou minimálneho dôchodku, ktorá patrí za 30 kvalifikovaných rokov dôchodkového poistenia.
c)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Poistenci s nízkymi sumami predčasných starobných dôchodkov.
Ovplyvnená skupina č. 3
Poistenci s nízkymi sumami predčasných starobných dôchodkov.
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Priemerný mesačný pokles dôchodkových príjmov na jedného poistenca z dôvodu nesplnenia podmienok nároku na predčasný starobný dôchodok sa v roku 2022 odhaduje na úrovni približne 342 eur, v roku 2023 na úrovni približne 351 eur a v rokoch 2024 a 2025 na úrovni 356 eur. Počet dotknutých osôb (osôb, ktorým po sprísnení podmienok nevznikne nárok na predčasný starobný dôchodok) odhadujeme na úrovni 1 200 osôb v roku 2022 (zohľadnenie navrhovanej účinnosti od 1. augusta 2022), na úrovni 2 200 osôb v roku 2023, na úrovni 1 700 osôb v roku 2024 a na úrovni 1 300 osôb v roku 2025.
Ovplyvnená skupina č. 3
Poistenci s nízkymi sumami predčasných starobných dôchodkov.
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
V nadväznosti na snahu zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť verejných financií, a to najmä systému zdravotnej starostlivosti a dôchodkového systému sa navrhuje korekcia mechanizmu medziročnej úpravy aktuálnej dôchodkovej hodnoty.
c)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Poistenci, ktorým bude určená suma dôchodku od roku 2023.
Ovplyvnená skupina č. 8
Poistenci, ktorým bude určená suma dôchodku od roku 2023.
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Priemerný ročný pokles príjmov na jedného poistenca sa v roku 2023 odhaduje na úrovni približne 14,6 eur, v roku 2024 na úrovni približne 22,1 eura a v roku 2025 na úrovni 26,1 eura. Počet dotknutých poistencov odhadujeme v roku 2023 až 2025 na úrovni približne 100 tis. ročne.
Ovplyvnená skupina č. 8
Poistenci, ktorým bude určená suma dôchodku od roku 2023.
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Navrhovaná právna úprava nezakladá signifikantný negatívny vplyv na skupiny osôb v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
i)
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
3
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
k)
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
4
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Navrhovaná právna úprava garantuje poistencom odchod do predčasného starobného dôchodku za stanovený počet odpracovaných rokov, t. j. aby osobe, ktorá dosiahla ustanovený počet odpracovaných rokov, vznikol nárok na primerané hmotné zabezpečenie v starobe. Uvedené opatrenie pozitívny vplyv na prístup k právam poistencov, ktorí získajú stanovený počet odpracovaných rokov, nakoľko títo poistenci majú možnosť odísť do predčasného starobného dôchodku skôr ako 2 roky pred dovŕšením dôchodkového veku. Suma ich predčasného starobného dôchodku bude aktuárne férovo krátená, t. j. z pohľadu celkovej reálnej vyplatenej sumy dôchodkov si poistenci neprilepšia ani nepohoršia. Negatívny vplyv na prístup k predčasnému starobnému dôchodku úprava podmienky nároku na predčasný starobný dôchodok, t. j. aby nárok na predčasný starobný dôchodok vznikol iba tomu poistencovi, ktorého suma predčasného starobného dôchodku bola ku dňu, od ktorého si žiada o jeho priznanie minimálne na úrovni sumy minimálneho dôchodku, ktorá poistencovi patrí za dĺžku kvalifikovaného obdobia dôchodkového poistenia.
Obnovenie väzby dôchodkového veku na rast strednej dĺžky života negatívny vplyv na prístup k právam poistencov, nakoľko osoby odchádzajúce do starobného dôchodku získajú nárok na starobný dôchodok vo vyššom veku, čo bude znamenať nižší počet vyplatených súm dôchodkov. Obnovenie väzby dôchodkového veku na rast strednej dĺžky života, bude mať pozitívny vplyv na sumu novopriznaného starobného dôchodku, nakoľko vplyvom dlhšieho obdobia dôchodkového poistenia, získajú poistenci nárok na vyššiu sumu novopriznaného starobného dôchodku. Priemerné zvýšenie miery náhrady novopriznaných dôchodkov predstavuje na konci prognózy v roku 2070 približne 6,1 p. b., čo predstavuje zvýšenie o 11,8 %. Uvedené opatrenie sa vzťahuje na osoby narodené v roku 1967 a neskôr, ktoré budú odchádzať do dôchodku v rokoch 2029 2031 v závislosti od počtu vychovaných detí. Negatívny vplyv tohto opatrenia (zvýšenie veku pre nárok na starobný dôchodok) bude zároveň kompenzovaný možnosťou odchodu do dôchodku za 40 odpracovaných rokov, čo možno vnímať ako zavedenie „individuálneho dôchodkového veku“.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
Bez vplyvu
5
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
6
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Bez vplyvu
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Bez vplyvu
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Bez vplyvu
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Bez vplyvu
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
Bez vplyvu
7
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Bez vplyvu
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Bez vplyvu
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Bez vplyvu
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Vplyvom predlžovania dôchodkového veku sa predpokladá zvýšenie počtu prispievateľov (poistencov) do systému sociálneho poistenia na konci prognózy, t. j. v roku 2070 o približne 10 %, čo nominálne predstavuje približne 160 tis. prispievateľov.
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Bez vplyvu
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Bez vplyvu