Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Navrhovaná právna úprava garantuje poistencom odchod do predčasného starobného dôchodku za stanovený počet odpracovaných rokov, t. j. aby osobe, ktorá dosiahla ustanovený počet odpracovaných rokov, vznikol nárok na primerané hmotné zabezpečenie v starobe. Uvedené opatrenie má pozitívny vplyv na prístup k právam poistencov, ktorí získajú stanovený počet odpracovaných rokov, nakoľko títo poistenci majú možnosť odísť do predčasného starobného dôchodku skôr ako 2 roky pred dovŕšením dôchodkového veku. Suma ich predčasného starobného dôchodku bude aktuárne férovo krátená, t. j. z pohľadu celkovej reálnej vyplatenej sumy dôchodkov si poistenci neprilepšia ani nepohoršia. Negatívny vplyv na prístup k predčasnému starobnému dôchodku má úprava podmienky nároku na predčasný starobný dôchodok, t. j. aby nárok na predčasný starobný dôchodok vznikol iba tomu poistencovi, ktorého suma predčasného starobného dôchodku bola ku dňu, od ktorého si žiada o jeho priznanie minimálne na úrovni sumy minimálneho dôchodku, ktorá poistencovi patrí za dĺžku kvalifikovaného obdobia dôchodkového poistenia.
Obnovenie väzby dôchodkového veku na rast strednej dĺžky života má negatívny vplyv na prístup k právam poistencov, nakoľko osoby odchádzajúce do starobného dôchodku získajú nárok na starobný dôchodok vo vyššom veku, čo bude znamenať nižší počet vyplatených súm dôchodkov. Obnovenie väzby dôchodkového veku na rast strednej dĺžky života, bude mať pozitívny vplyv na sumu novopriznaného starobného dôchodku, nakoľko vplyvom dlhšieho obdobia dôchodkového poistenia, získajú poistenci nárok na vyššiu sumu novopriznaného starobného dôchodku. Priemerné zvýšenie miery náhrady novopriznaných dôchodkov predstavuje na konci prognózy v roku 2070 približne 6,1 p. b., čo predstavuje zvýšenie o 11,8 %. Uvedené opatrenie sa vzťahuje na osoby narodené v roku 1967 a neskôr, ktoré budú odchádzať do dôchodku v rokoch 2029 až 2031 v závislosti od počtu vychovaných detí. Negatívny vplyv tohto opatrenia (zvýšenie veku pre nárok na starobný dôchodok) bude zároveň kompenzovaný možnosťou odchodu do dôchodku za 40 odpracovaných rokov, čo možno vnímať ako zavedenie „individuálneho dôchodkového veku“.