1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh na aktualizáciu vyslania príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky do Irackej republiky a vyslanie príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky do Kuvajtského štátu za účelom poradenstva a výcviku irackých obranných a bezpečnostných síl
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
4. - 14. 2. 2022
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
21. 2. - 4. 3. 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Marec 2022
2.Definovanie problému
Návrh bol spracovaný na základe článku 86 písm. l) Ústavy SR, v zmysle ktorého súhlas s vyslaním príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky patrí do pôsobnosti Národnej rady Slovenskej republiky, keďže nejde o účel vyslania vymedzený Ústavou Slovenskej republiky spadajúci do rozhodovacej právomoci vlády Slovenskej republiky. Návrh reflektuje na súčasné bezpečnostné výzvy a hrozby, ktorými je v zmysle Bezpečnostnej stratégie SR aj nestabilita v regióne Blízkeho východu.
3.Ciele a výsledný stav
Hlavným cieľom návrhu je aktualizácia vyslania príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky do Irackej republiky a vyslanie príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky do Kuvajtského štátu za účelom poradenstva a výcviku irackých obranných a bezpečnostných síl v súlade so zmenami bezpečnostného prostredia a reflektujúc záväzky voči NATO a medzinárodným partnerom.
4.Dotknuté subjekty
Návrh sa týka výhradne pôsobnosti Ministerstva obrany SR a Ozbrojených síl SR.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia neboli zvažované. Neprijatím návrhu by boli nedodržané záväzky voči NATO a medzinárodným partnerom ako aj národné priority pre nasadenie spôsobilostí OS SR.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
8.Preskúmanie účelnosti**
Účelnosť predkladaného návrhu bude preskúmaná v hodnotiacich správach po skončení vyslania, a to najneskôr do jedného roka od ukončenia vyslania, prípadne v iných hodnotiacich materiáloch MO SR a MZVEZ SR (napr. Správa o pôsobení SR v aktivitách medzinárodného krízového manažmentu).
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
2
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Materiál ma negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Ide o výdavky hradené z rozpočtu kapitoly Ministerstva obrany SR program 096 Obrana. Výdavky, ktoré vyplynú z vyslania príslušníkov OS SR budú plne zabezpečené z rozpočtovej kapitoly Ministerstva obrany SR.
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Dominika Dvorská, tel. 0960 311 955, e-mail:
dominika.dvorska@mod.gov.sk
Mgr. Martina Valachyová, LL.M., tel. 0960 317 527, e-mail:
martina.valachyova@mod.gov.sk
12.Zdroje
Materiál vychádza z aplikačnej praxe, skúseností z obdobných vyslaní a podkladov Generálneho štábu Ozbrojených síl Slovenskej republiky.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 015/2022
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Do analýzy vplyvov Komisia žiada doplniť podrobnejšie rozdelenie výdavkov než aké poskytuje tabuľka č. 4 analýzy vplyvov a doplniť zdôvodnenie výšky výdavkov na jednotlivých podpoložkách.
Zdôvodnenie: Medziročný nárast výdavkov o 1,7 mil. eur (+31 %) sa pri náraste počtu vyslaných vojakov o deväť (zo 42 na 51, +21 %) javí neprimerane vysoký. Nárast na položkách Mzdy, platy, ... (610) a Poistné... (620) je pritom vo výške až +67 %.
Vyhodnotenie: Pripomienka bola akceptovaná. V predloženom materiáli na PPK v doložke vplyvov boli zahrnuté
výdavky spojené s možným nasadením 51 príslušníkov OS SR s predpokladom vyslania od 5/2022 (v súlade s predpokladaným schválením mandátu) t. j. za 8 mesiacov. Avšak v nákladoch neboli zahrnuté výdavky existujúceho mandátového počtu 42 do uvedeného navýšenia (od 1/2022 do 4/2022), preto sa medziročný nárast výdavkov javil ako vysoký. Chyba bola odstránená a výpočet bol spresnený v tabuľke č. 5a a 5b.
Komisia si dovoľuje upozorniť na nesúlad textu v časti 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, kde sa uvádza, že kvantifikácia na rok 2022 bola znížená na obdobie 9 mesiacov vzhľadom na predpokladané schválenie materiálu s tabuľkami, kde potreba mzdových výdavkov je prepočítaná na 8 mesiacov.
Vyhodnotenie: Pripomienka bola akceptovaná. Bod 2.2.4 bol upravený, tak aby bol v súlade s kvantifikáciou
mzdových výdavkov. Text bodu 2.2.4 bol upravený nasledovne: Na rok 2022 bola z dôvodu predpokladaného vyslania nových spôsobilostí najskôr v máji 2022, v súlade s termínom schválenia v Národnej rade SR, upravená doložka tak, aby reflektovala navýšenie mandátových počtov na obdobie 8 mesiacov t. j. od mája do decembra 2022.
3
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
4
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy
(v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
6 738 300
7 230 000
7 230 000
7 230 000
v tom: MO SR / program 096 Obrana
6 738 300
7 230 000
7 230 000
7 230 000
z toho:
- vplyv na ŠR
6 738 300
7 230 000
7 230 000
7 230 000
Rozpočtové prostriedky
6 738 300
7 230 000
7 230 000
7 230 000
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
2 764 000
2 948 000
2 948 000
2 948 000
- vplyv na ŠR
2 764 000
2 948 000
2 948 000
2 948 000
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
6 738 300
7 230 000
7 230 000
7 230 000
v tom: MO SR / program 096 Obrana
6 738 300
7 230 000
7 230 000
7 230 000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
5
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie návrhu je zabezpečené v rámci rozpočtu kapitoly MO SR v programe 096 Obrana, podprogram 09602 Velenie a zaručovanie obrany v roku 2022 a v nasledujúcich rokoch.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Materiál je návrhom na aktualizáciu vyslania príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky do Irackej republiky a vyslanie Ozbrojených síl Slovenskej republiky do Kuvajtského štátu za účelom poradenstva a výcviku irackých obranných a bezpečnostných síl odsúhlaseného Národnou radou Slovenskej republiky uznesením č. 1514 zo 4. decembra 2018.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2022
2023
2024
2025
Vyslanie príslušníkov OS SR do NMI a OIR
51*
51
51
51
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
* Predpokladané navýšenie mandátových počtov zo 42 na 51 od 5/2022.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Z dôvodu prehľadnosti materiálu kalkulácia zohľadňuje predpokladané náklady na nasadenie, udržanie a stiahnutie celkového mandátového počtu pre NMI a CJTF-OIR vrátane nových spôsobilostí t. j. 51 príslušníkov OS SR. Ide o náklady na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné
6
osobné vyrovnania vo výške 2 948 000 €, poistné vo výške 640 000 €, bežné transfery vo výške 200 000 a náklady na tovary a služby vo výške 3 442 000 pozostávajúce z nákladov na cestovné náhrady, energie, vodu, komunikácie, materiál, dopravu, nájomné a služby. Na rok 2022 bola z dôvodu predpokladaného vyslania nových spôsobilostí najskôr v máji 2022, v súlade s termínom schválenia v Národnej rade SR, upravená doložka tak, aby reflektovala navýšenie mandátových počtov na obdobie 8 mesiacov t. j. od mája do decembra 2022.
7
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
8
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
6 738 300
7 230 000
7 230 000
7 230 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
2 764 000
2 948 000
2 948 000
2 948 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
600 000
640 000
640 000
640 000
Tovary a služby (630)2
3 186 300
3 442 000
3 442 000
3 442 000
631 Cestovné náhrady
40 000
40 000
40 000
40 000
632 Energie, voda a komunikácie
56 000
66 000
66 000
66 000
633 Materiál
2 310 000
2 458 000
2 458 000
2 458 000
634 Dopravné
250 000
270 000
270 000
270 000
636 Nájomné za nájom
176 000
187 000
187 000
187 000
637 Služby
354 300
421 000
421 000
421 000
Bežné transfery (640)2
188 000
200 000
200 000
200 000
642 Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
188 000
200 000
200 000
200 000
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
6 738 300
7 230 000
7 230 000
7 230 000
9
Tabuľka č.5a
*Rok 2022 - január až apríl 2022 42 zamestnancov v zmysle uznesenia NR SR č. 1514 zo 4. decembra 2018.
Tabuľka č.5b
*Rok 2022 – od mája 2022 predpoklad rozšírenia mandátu o 9 zamestnancov t. j. máj až december 51 zamestnancov.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
Počet zamestnancov celkom
42*
z toho vplyv na ŠR
42*
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
4 755
z toho vplyv na ŠR
4 755
Osobné výdavky celkom (v eurách)
973 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
799 000
z toho vplyv na ŠR
799 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
174 000
z toho vplyv na ŠR
174 000
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
Počet zamestnancov celkom
51*
51
51
51
z toho vplyv na ŠR
51*
51
51
51
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
4 817
4 817
4 817
4 817
z toho vplyv na ŠR
4 817
4 817
4 817
4 817
Osobné výdavky celkom (v eurách)
2 391 000
3 588 000
3 588 000
3 588 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
1 965 000
2 948 000
2 948 000
2 948 000
z toho vplyv na ŠR
1 965 000
2 948 000
2 948 000
2 948 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
426 000
640 000
640 000
640 000
z toho vplyv na ŠR
426 000
640 000
640 000
640 000
10
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.