VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA
Hlavným cieľom Národného projektu KB bolo vytvorenie siete adekvátne odborne a technicky vybavených
jednotiek pre riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov CSIRT na celonárodnej úrovni. Prijímate-
ľom Národného projektu KB bol v roku 2017 určený ÚPVII a partnermi projektu sa stali NBÚ, NASES a SIS. Ná-
rodný projekt KB bol realizovaný vo dvoch obstarávaniach. Jedno uskutočňoval ÚPVII (ako verejný obstarávateľ
a zároveň hlavný partner projektu), ktorý realizoval obstarávanie na Dobudovanie spôsobilosti jednotky CSIRT.SK
a Dobudovanie spôsobilosti GOV CERT SK v podmienkach NASES, a druhé obstarávanie realizoval NBÚ ako ve-
rejný obstarávateľ časti Národného projektu KB určenej pre potreby NBÚ a SIS.
Partneri projektu (ÚPVII, NBÚ, NASES a SIS) mali na konci apríla 2018 spracovanú podstatnú časť potrebnej
dokumentácie Národného projektu KB, v ktorej identifikovali potreby a projektové zámery jednotiek CSIRT, po-
drobne rozpracovali oblasť legislatívnu, organizačnú a technickú a to až do úrovne položiek (komponentov) tech-
nického vybavenia svojich pracovísk, súvisiacich činností, výstupných služieb a príslušnej funkcionality. Tieto in-
formácie neboli verejné. Napriek tomu sa ÚPVII ako žiadateľ rozhodol štúdiu uskutočniteľnosti vypracovať
v spolupráci s externým dodávateľom Ernst & Young, s. r. o.
Dodávateľ štúdie uskutočniteľnosti len vo všeobecnosti popísal stav, ktorý vyplynul z rozhodnutia iných subjektov,
zrejme z dôvodu, že nemal prístup k potrebnej projektovej a technickej dokumentácii, ktorá bola spracúvaná
v režime utajenia VYHRADENÉ a DÔVERNÉ. Do prvej strategickej fázy budovania celonárodného systému ria-
denia incidentov KB boli zaradené štyri jednotky CSIRT (CSIRT.SK, SK-CERT, CSIRT SIS a GOV CERT SK).
Štúdia uskutočniteľnosti neriešila ostatný priestor (niektoré služby zasahujú aj mimo oblasť verejnej správy), ktorý
by mal byť rovnako pokrytý kybernetickými funkciami nasadenými na prevenciu a riešenie incidentov, čo súvisí so
zapojením (rozsah, spôsob, forma) ďalších sektorových jednotiek CSIRT. Absencia komplexného pohľadu
v štúdii uskutočniteľnosti na budovanie celonárodného systému riadenia incidentov KB, bez poznania as-
poň základných predpokladov ďalších fáz jeho budovania, znemožnila ohodnotiť adekvátnosť nastavenia
funkcionalít, služieb a obstarania HW a SW jeho prvej fázy, ako aj definovať/zdôvodniť adekvátnosť budú-
cich funkcionalít, služieb a prípadného obstarávania ďalšieho HW a SW pri ďalšom rozširovaní celonárod-
ného systému.
Zámer Národného projektu KB bol pre prijímateľa/žiadateľa záväzný. V zámere ÚPVII zadefinoval ako aktivitu pro-
jektu „Nákup HW a krabicového softvéru“. Po preskúmaní technických špecifikácií obstarávaného SW v rámci
Národného projektu KB, zo zadania na vývoj a ich dodanie vyplynulo, že boli obstarávané aj SW produkty v cel-
kovej sume viac ako 2,5 mil. eur s DPH, ktoré nemali charakter hotového „krabicového SW“, ale išlo o „SW
na zákazku“, čo nebolo v súlade so zadaním obstarávania, zadefinovaným v Zámere Národného projektu KB.
Útvar hodnoty za peniaze, kvôli režimovému charakteru Národného projektu KB, projekt priamo nehodnotil.
Pripravil len verejnú informáciu o projekte pre členov riadiaceho výboru bez odporúčaní a bez zverejnenia štan-
dardného hodnotenia IT projektu nad 10 mil. eur. Pri prerokovaní Národného projektu KB na zasadnutí Riadiaceho
výboru prioritnej osi 7 OPII sa zúčastnil (s hlasovacím právom) aj riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze. Ten vy-
hodnotil celkovú sumu za projekt ako nesprávnu, pri hlasovaní sa zdržal a posunutie Národného projektu
KB do ďalšieho procesu nepodporil.
Zákon o VO umožňuje výnimky z jeho aplikácie, ktoré predstavujú objektívny predpoklad na uzavretie určitých
zmlúv bez použitia zákona o VO. ÚPVII (NASES) si na obstaranie predmetných častí Národného projektu KB
uplatnili výnimku podľa § 1 ods. 2 písm. a) zákona o VO a NBÚ (SIS) si uplatnili výnimku podľa § 1 ods. 2
písm. a) a w) zákona o VO, keďže výsledkom obstarávania bola aj dodávka HW a SW určeného na plnenie úloh
spravodajskej povahy a obstarávaná na účely spravodajských činností.
Kontrola preverila spôsob určenia celkovej PHZ za dobudovanie Národného projektu KB. ÚPVII PHZ pôvodne určil
ako jednu položku, ktorú prezentoval RO OPII pri prvej ex ante kontrole, pričom PHZ mala obsahovať dve položky,
z ktorých každá mala byť za odlišné plnenie. Pôvodne určenú celkovú PHZ 12 868 979,10 eur bez DPH preto
musel navýšiť cca o jednu tretinu pôvodne určenej ceny na 16 729 672,83 eur bez DPH. ÚPVII RO OPII po-
tvrdil, že PHZ na predmet zákazky Národný projekt KB v relevantných častiach (pre CSIRT.SK a NASES) stanovil
za celý predmet zákazky so zohľadnením presných požiadaviek objednávateľov CSIRT.SK a NASES. Kontrola
však zistila, že požiadavky objednávateľa NASES ÚPVII zohľadnil (bez predchádzajúcej konzultácie) len sčasti, čo
následne pri implementácii komponentov do existujúceho prostredia spôsobilo NASES značné problémy.
| 4