Financovanie vzdelávania Súkromnej spojenej školy  
v Kežmarku  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA  
DPH  
VÝZNAM  
Daň z pridanej hodnoty  
ministerstvo školstva  
ministerstvo vnútra  
NKÚ SR  
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky  
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Nezisková organizácia  
n. o.  
sieť škôl  
Sieť škôl a školských zariadení Slovenskej republiky spravovaná Mi-  
nisterstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky  
SR  
Slovenská republika  
škola, súkromná spojená škola  
zákon o financovaní škôl  
a školských zariadení v znení neskorších predpisov  
zákon o NKÚ SR  
Zákon NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slo-  
venskej republiky v znení neskorších predpisov  
zákon o neziskových organizáciách  
Zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich  
všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov  
zákon o rozpočtových pravidlách verejnej Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
správy  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpi-  
sov  
zákon o štátnej správe v školstve a školskej sa- Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samo-  
mospráve  
správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších  
predpisov  
zákon o verejnom obstarávaní  
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a dopl-  
není niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o účtovníctve  
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov  
zriaďovateľ, nezisková organizácia, organizá- Biela voda, n. o., Nad traťou 1342/28, Kežmarok  
cia  
Graf č. 1 Podiel výdavkov na nájomné na celkovom čerpaní prevádzkového normatívu v roku 2020 - súkromné  
školy........................ ..........................................................................................................................................................10  
Graf č. 2 Podiel výdavkov na nájomné na celkovom čerpaní prevádzkového normatívu v roku 2020 - kontrolovaný  
subjekt...................................................................................... .........................................................................................10  
| 3  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Vznik neštátnych škôl, ktorých súčasťou sú aj súkromné školy, umožnil uplatňovať právo slobodného výberu vzdelávania.  
Vzdelanie získané v týchto školách je pritom rovnocenné vzdelaniu, získanému v ostatných školách.1 Súkromné školy,  
zriadené právnickými alebo fyzickými osobami v oblasti poskytovania služieb vo verejnom záujme sú významnou súčasťou  
vzdelávacieho systému na Slovensku. V dôsledku vytvoreného súťažného prostredia o žiakov by mali prispievať ku zvy-  
šovaniu kvality vzdelávania. Zriadeniu týchto škôl v zmysle zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve  
predchádza ich zaradenie do siete škôl, ktorú spravuje ministerstvo školstva. Po ich zaradení do siete škôl by mal zriaďo-  
vateľ vydať zriaďovaciu listinu. Ich financovanie bolo zabezpečované z rozpočtu kapitoly ministerstva vnútra prostredníc-  
tvom okresných úradov.  
V roku 2020 bolo na Slovensku evidovaných 230 súkromných škôl, pričom zriaďovateľom týchto škôl bolo z rozpočtu  
ministerstva vnútra pridelených 96 758 tis. eur. Pre porovnanie bolo v roku 2019 pridelených 224 súkromným školám  
83 885 tis. eur.  
Kontrola financovania bola vykonaná u zriaďovateľa súkromnej spojenej školy – neziskovej organizácie Biela voda, n. o.  
a v súkromnej spojenej škole za obdobie rokov 2018 až 2020 a súvisiace obdobie. V oboch prípadoch išlo o právnické  
osoby, ktoré neboli subjektami verejnej správy.  
Nezisková organizácia bola zriaďovateľom dvoch súkromných stredných škôl podľa zákona o štátnej správe v školstve  
a školskej samospráve, ktoré boli zaradené do siete škôl a financované z rozpočtu ministerstva vnútra prostredníctvom  
príslušného okresného úradu.  
V rokoch 2018 2020 bolo z rozpočtu ministerstva vnútra pridelených pre obidve školy 6 308 tis. eur, z toho pre súkromnú  
spojenú školu 4 057 tis. eur. Zriaďovateľ bol povinný pri rozpise normatívnych finančných prostriedkov dodržať minimálny  
objem finančných prostriedkov na osobné náklady a na prevádzku, stanovený ministerstvom školstva. Škola k 15.09. prí-  
slušného školského roka zabezpečovala výchovno-vzdelávací proces v priemere pre 460 žiakov, ku koncu školského roka  
ich počet klesol na 284 až 340 žiakov. Za posledné tri školské roky škola evidovala u žiakov 192 298 zameškaných hodín,  
z toho 88 825 neospravedlnených hodín. V uvedenom období neprospelo 20 žiakov a štyria boli neklasifikovaní.  
Vykonaná kontrola poukázala na viaceré nedostatky, týkajúce sa činnosti súkromnej spojenej školy a jej zriaďovateľa.  
Personálne prepojenie a majetkové pomery zriaďovateľa a školy  
Riaditeľkou školy od 01.03.2018 a súčasne jednou z troch zakladajúcich fyzických osôb neziskovej organizácie bola  
tá istá osoba. Škola a ani jej zriaďovateľ v kontrolovanom období nevlastnili žiadny nehnuteľný majetok. Od decembra  
2020 sídlila nezisková organizácia v priestoroch, ktoré mala na základe nájomnej zmluvy prenajaté od riaditeľky školy,  
ktorá bola zároveň aj riaditeľkou n. o. a jej blízkej osoby. Na základe súhlasu vlastníkov a zároveň prenajímateľov  
tejto nehnuteľnosti, boli následne celé priestory dané do podnájmu súkromnej spojenej škole. Výchovno-vzdelávacia čin-  
nosť školy bola vykonávaná aj v ďalších prenajatých priestoroch, z toho v troch prípadoch vo vlastníctve riaditeľky  
školy a jej blízkej osoby.  
Neplnenie povinností zo strany zriaďovateľa  
V súvislosti so zriaďovateľskou pôsobnosťou voči súkromnej spojenej škole bolo zistené neplnenie povinností zo strany  
neziskovej organizácie. V rozpore so zákonom o štátnej správe v školstve a školskej samospráve neboli v zriaďovacej  
listine a v dodatku k nej uvedené údaje zhodné s údajmi podľa právoplatného rozhodnutia ministerstva školstva o zara-  
dení školy do siete škôl. V rozpore s uvedeným zákonom tiež zriaďovacia listina neobsahovala vecné a finančné vyme-  
dzenie majetku, ktorý škola mala spravovať. Od začiatku školského roka 2020/2021 sídlila škola na novej adrese, pričom  
nezisková organizácia ako zriaďovateľ požiadala ministerstvo školstva o zmenu sídla v sieti škôl až 30.07.2021. Pri  
rozpise normatívnych finančných prostriedkov a ich úprave v priebehu roka v oznámeniach doručených škole tieto neboli  
uvedené v členení na mzdové náklady včítane poistného a na prevádzku. Škola bola pritom povinná dodržať účel použitia  
týchto prostriedkov v zmysle zákona o financovaní škôl. Nezisková organizácia pri rozpise finančných prostriedkov pre  
druhú školu v zriaďovateľskej pôsobnosti v rokoch 2019 a 2020 nedodržala minimálny objem normatívnych finančných  
prostriedkov na osobné náklady.  
1
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Centrum vedecko-technických informácií SR, Sprievodca neštátnymi školami  
a školskými zariadeniami, Bratislava 2017  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Nedostatky vo financovaní súkromnej spojenej školy  
Hlavným zdrojom príjmov súkromnej spojenej školy boli finančné prostriedky z kapitoly ministerstva vnútra. Za účelom  
zabezpečenia výchovno-vzdelávacieho procesu mala škola uzatvorených 13 nájomných zmlúv, na základe ktorých si  
prenajímala nehnuteľností. V rokoch 2018 až 2020 bolo z poskytnutého normatívneho príspevku na prevádzku vynalože-  
ných na nájom 29 % až 46,8 % finančných prostriedkov, pričom celoslovenský priemer v roku 2020 bol podľa ministerstva  
školstva pri súkromných školách 20,51 %2. Z vynaloženej sumy 294 792,82 eur na nájom nebytových priestorov za tri roky  
bolo uhradených 124 000,00 eur na prenajaté nehnuteľnosti vo vlastníctve riaditeľky školy a jej blízkej osoby.  
Kontrolou bolo identifikované možné riziko netransparentného nakladania s verejnými prostriedkami. Jediným šta-  
tutárnym orgánom školy bola riaditeľka, ktorá bola zároveň vlastníkom a blízkou osobou spoluvlastníka nehnu-  
teľností, ktoré škole prenajímali.  
Škola v roku 2019 použila finančné prostriedky, pridelené na úhradu osobných nákladov (mzdový normatív) v sume  
75 481,71 eur na úhradu prevádzkových nákladov, čím došlo k porušeniu zákona o financovaní škôl a finančnej disciplíny  
v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Škola tak nemala k 31.12.2019 dostatok finančných prostried-  
kov na úhradu miezd za december 2019.  
Porušenia boli zistené aj v prípade použitia nenormatívnych finančných prostriedkov na kurzy pohybových aktivít. V rámci  
ich preverenia bolo zistené porušenie finančnej disciplíny v celkovej výške 2 793,50 eur a nepreukázateľnosť použi-  
tia finančných prostriedkov na stanovený účel a rozsah v celkovej výške 9 240,00 eur. Zúčtovanie uvedených prostriedkov  
nebolo vykonané na základe preukázateľných záznamov v zmysle zákona o účtovníctve. Vo viacerých prípadoch nebolo  
preukázané konanie lyžiarskych výcvikov v termínoch a v rozsahu podľa vyfakturovaných služieb. Vyfakturované dodávky  
neobsahovali podrobný rozpis poskytnutých služieb ako aj zoznam žiakov a pedagogických zamestnancov, ktorým boli  
služby poskytované. Doprava žiakov nebola preukázaná záznamami o prevádzke motorového vozidla. V prípade niekto-  
rých vyfakturovaných služieb bol zistený rozdiel v dátume ich poskytnutia vo faktúrach oproti dokumentácii školy.  
Neúčinný kontrolný systém  
Vnútorný kontrolný systém školy bol zameraný predovšetkým na kontrolu a hodnotenie zamestnancov školy. V kontrolo-  
vanom období boli v škole vykonané aj kontroly zo strany štátnej školskej inšpekcie, okresného úradu a sociálnej pois-  
ťovne. Kontrola účelu použitia finančných prostriedkov pridelených škole zo štátneho rozpočtu nebola zo strany minister-  
stva školstva ani okresného úradu vykonaná. Platná legislatíva pritom umožňovala okresnému úradu, ale aj ministerstvu  
školstva na základe doručených dokumentov – rozpisov normatívov a správ o hospodárení škôl identifikovať rizikové ob-  
lasti pri ich financovaní. Zo strany okresného úradu nebolo zabezpečené dôsledné vymáhanie zákonných postupov pri  
zasielaní rozpisov normatívnych prostriedkov školám zo strany zriaďovateľa a účtovnej závierky ako prílohy správy o hos-  
podárení. V súvislosti s tým NKÚ SR odporúča ministerstvu školstva iniciovať úpravu zákona o financovaní škôl tak, aby  
zriaďovatelia súkromných škôl boli povinní namiesto predkladania zabezpečiť vloženie schválenej individuálnej účtovnej  
závierky školy do registra účtovných závierok v rovnakom termíne, ako pre predloženie správy o hospodárení škôl v ich  
zriaďovateľskej pôsobnosti.  
NKÚ SR odporúča:  
Vzhľadom k vyššie uvedeným zisteniam NKÚ SR odporúča Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzde-  
lávanie, vedu, mládež a šport požiadať ministerstva školstva o:  
analýzu priestorového zabezpečenia pre vzdelávanie v súkromných školách, prípadne aj vecného a finančného  
vymedzenia majetku, ktorý súkromné školy spravujú,  
analýzu efektívnosti vzdelávania v súkromných stredných školách vrátane výsledkov kontrol hospodárenia s ve-  
rejnými prostriedkami,  
návrh legislatívy upravujúcej zverejňovanie faktúr, objednávok a najmä uzatvorených zmlúv v súkromných ško-  
lách,  
návrh legislatívy upravujúcej pôsobnosť štatutára zriaďovateľa a štatutára zriadenej školy v prípade, keď sa jedná  
o tú istú osobu.  
2 Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky: Správa o hospodárení škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje  
za sústavnú prípravu na povolanie všetkých zriaďovateľov a materských škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti  
okresného úradu v sídle kraja za rok 2020  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTROLNÁ AKCIA  
1
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
Do plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na rok 2021 bola zaradená kontrolná akcia s názvom „Financovanie vzdelávania  
Súkromnej spojenej školy v Kežmarku“.  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť správnosť použitia verejných prostriedkov na zabezpečenie vzdelávania. Kontro-  
lou NKÚ SR bol účel kontroly splnený.  
Predmetom kontrolnej akcie bolo preveriť:  
V subjekte Biela voda n. o.:  
1. Dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami  
2. Kontrolný systém  
V Súkromnej spojenej škole:  
1. Financovanie školy  
2. Kontrolný systém  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
2.1  
Kontrolou bolo preverené hospodárenie s verejnými prostriedkami v neziskovej organizácii ako zriaďovateľa a jednej  
zo súkromných stredných škôl v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti. Preverené bolo použitie verejných prostriedkov na za-  
bezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu.  
2.2  
VÝKON KONTROLY  
Počas prípravy kontrolnej akcie boli identifikované nasledovné riziká:  
-
nedostatočná znalosť a nesprávna aplikácia legislatívy pri nakladaní s verejnými prostriedkami zo strany zriaďo-  
vateľa a súkromnej školy,  
-
-
-
-
netransparentnosť použitia verejných prostriedkov z dôvodu nezverejňovania objednávok, faktúr a zmlúv,  
nepreukázateľnosť/rozporuplnosť pedagogickej a inej podpornej dokumentácie,  
nedodržanie zákona o účtovníctve z dôvodu nepreukázateľnosti účtovných záznamov,  
nedostatočné zabezpečenie a fungovanie kontrolného systému, vyplývajúce okrem iného aj z toho, že zriaďova-  
teľ a škola sú personálne prepojené; neúčinnosť kontrol štátneho dozoru a dohľadu.  
Všetky uvedené riziká sa kontrolou NKÚ SR potvrdili.  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných princípov  
medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
2.3  
ŠPECIFICKÉ OBLASTI  
Kontrola poukázala na osobitosti legislatívneho procesu pri nakladaní s verejnými prostriedkami v podmienkach súkrom-  
nej školy. V porovnaní s verejnými školami pri súkromných školách absentuje legislatíva, ktorá by zabezpečila transpa-  
rentnosť a verejnú kontrolu pri použití verejných finančných prostriedkov, a to najmä v oblasti zverejňovania faktúr, objed-  
návok a zmlúv. Ďalšie rozdiely sú uvedené v prílohe č. 1 tejto správy.  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
3.1 NEJASNÉ VYMEDZENIE KĽÚČOVÝCH DOKUMENTOV A NEPLNENIE POVINNOSTÍ ZRIAĎOVATEĽA  
Nezisková organizácia, s pôvodným názvom Carpe diem, n.o., bola založená zakladacou listinou a zaregistrovaná Ob-  
vodným úradom v Prešove v roku 2008. Jednou zo zakladateliek neziskovej organizácie bola aj riaditeľka školy, ktorá  
sa v roku 2018 stala štatutárom školy. Nezisková organizácia zmenila v roku 2013 svoj názov na Biela voda, n.o. Súčasťou  
toho bola aj zmena sídla, pričom k jeho opätovnej zmene došlo aj v roku 2020.  
Podľa zakladacej listiny a údajov zapísaných v Registri neziskových organizácií mala poskytovať všeobecne prospešné  
služby, a to v oblasti tvorby, rozvoja, ochrany, obnovy a prezentácie kultúrnych a duchovných hodnôt so zameraním  
| 6  
 
 
 
 
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
na organizovanie kurzov, seminárov, besied a stretnutí; organizovanie podujatí, výstav súťaží ako aj ďalšie služby v oblasti  
výskumu, vývoja, vedecko-technických a informačných služieb.  
Zakladacia listina a štatút neziskovej organizácie neboli v súlade pri vymedzení verejnoprospešných činností.  
Rozdiely v týchto základných dokumentoch boli aj v prípade definovania kontrolného orgánu neziskovej organi-  
zácie.  
V zakladacej listine neziskovej organizácie nebol vymedzený druh všeobecne prospešných služieb, týkajúci sa vzde-  
lávania, výchovy a rozvoja telesnej kultúry v zmysle zákona o neziskových organizáciách.  
Štatút a zakladacia listina neboli vo vzájomnom súlade. Podľa zákona o neziskových organizáciách mal štatút okrem  
iného upraviť podrobnosti o činnosti neziskovej organizácie, tzn. o poskytovanom druhu všeobecne prospešných služieb.  
Tieto boli v štatúte vymedzené odlišne od zakladacej listiny. Ich vymedzenie bolo zamerané najmä na sociálnu pomoc  
a služby. Z uvedeného dôvodu tak nebola zabezpečená zrozumiteľnosť, jednoznačnosť a právna istota adresátov týchto  
základných dokumentov.  
Podľa štatútu bol kontrolným orgánom kolektívny orgán – dozorná rada, čo nezodpovedalo údajom uvedeným v zakla-  
dacej listine neziskovej organizácie ako aj skutočne vykonávaným činnostiam, podľa ktorých bola v neziskovej organizá-  
cií vytvorená a vykonávaná funkcia revízora.  
Zriadenie súkromnej spojenej školy  
Nezisková organizácia mala v kontrolovanom období v zriaďovateľskej pôsobnosti súkromnú spojenú školu a Súkromnú  
strednú odbornú školu v Trebišove. Preverenie správnosti použitia verejných prostriedkov na zabezpečenie vzdelávania  
bolo okrem zriaďovateľa – neziskovej organizácie vykonané v súkromnej spojenej škole.  
Ministerstvo školstva zaradilo súkromnú spojenú školu do siete škôl s termínom začatia činnosti od 01.09.2017. Kontrolo-  
vaný subjekt následne zriaďovacou listinou, s účinnosťou od 01.09.2017 zriadil súkromnú spojenú školu, v rámci ktorej  
pôsobili dve organizačné zložky, a to Súkromná stredná odborná škola a Súkromné odborné učilište. Zároveň s účinnos-  
ťou od toho istého dňa bol k uvedenej zriaďovacej listine vydaný dodatok č. 1.  
Škola poskytovala nižšie stredné odborné vzdelanie a stredné odborné vzdelanie najmä v odboroch v oblasti stavebnej  
výroby a výroby konfekcie – šitie bielizne a ručné techniky (spolu v deviatich odboroch) pre žiakov zo sociálne znevýhod-  
neného prostredia a marginalizovaných rómskych komunít v dennej forme, externej forme a vo forme rekvalifikačných  
kurzov. Prehľad o počte žiakov podľa organizačných zložiek v kontrolovanom období je uvedený v tabuľke č. 1.  
Tabuľka č. 1 Prehľad o počte žiakov v kontrolovanom období so stavom k 15.09.  
Školský rok  
2017/2018  
334  
2018/2019  
289  
2019/2020  
326  
2020/2021  
321  
Súkromná stredná škola  
Súkromné odborné učilište  
Počet žiakov spolu  
163  
497  
135  
424  
135  
461  
137  
458  
Zdroj: Výkazy o strednej škole Škôl (MŠVVŠ SR) 2 – 01  
Podľa výsledkov vzdelávania, uvedených v správach o výsledkoch a podmienkach výchovno-vzdelávacej činnosti školy,  
vykazoval kontrolovaný subjekt k 30.06. školského roka výrazne nižší počet žiakov, a to od 284 (školský rok 2018/2019)  
do 340 (školský rok 2019/2020) ako aj vysoký počet zameškaných hodín v rámci evidovanej dochádzky žiakov. Najviac  
ich bolo v školskom roku 2017/2018 a to 85 722 hodín, z toho neospravedlnených 36 094 hodín. Bližšie informácie  
sú uvedené v prílohe č. 1 tejto správy.  
Riaditeľka školy bola od 01.03.2018 zároveň aj jednou z troch zakladateliek neziskovej organizácie a štatutárnym orgánom  
- riaditeľkou neziskovej organizácie.  
V roku 2020 došlo k zmene sídla školy, pričom táto zmena nebola upravená v zriaďovacej listine dodatkom v zmysle  
zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. Podobne ako v zriaďovacej listine, tak aj v sieti škôl nebola  
v zmysle zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve uvedená adresa, na ktorej škola sídli od roku 2020.  
Podľa zriaďovacej listiny bolo vecné a finančné vymedzenie majetku, ku ktorému mala organizácia právo hospodárenia,  
špecifikované v štatúte školy a jeho finančné vyčíslenie v súhrnnej správe o hospodárení za príslušný rok. V štatúte školy  
z roku 2017 toto vecné a finančné vymedzenie majetku nebolo uvedené. Rovnako nebolo vymedzené v zriaďovacej  
listine súkromnej spojenej školy, čo nebolo v súlade so zákonom o štátnej správe v školstve a školskej samospráve.  
Postup zriaďovateľa v rozpore so zákonom o štátnej správe v školstve a školskej samospráve bol zistený aj v ďalších  
prípadoch.  
| 7  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Podľa zriaďovacej listiny mala súkromná spojená škola zriadených sedem elokovaných pracovísk, pričom podľa siete škôl  
ich bolo šesť. Ich porovnaním boli zistené, že v dvoch prípadoch elokované pracoviská uvedené v zriaďovacej listine neboli  
zaradené do sieti škôl a v dvoch prípadoch boli podľa zriaďovacej listiny zriadené na inej adrese, ako to bolo uvedené  
v sieti škôl. Podľa zriaďovacej listiny v znení dodatku č. 1 bol v rámci organizačnej zložky školy zaradený odbor, ktorý  
nebol uvedený v sieti škôl.  
3.2 FINANCOVANIE SÚKROMNEJ ŠKOLY VYKAZUJE NEDOSTATKY  
Financovanie školy bolo zabezpečené najmä z prostriedkov štátneho rozpočtu z kapitoly ministerstva vnútra v zmysle zá-  
kona o financovaní škôl, ktoré boli poskytnuté z okresného úradu v sídle kraja prostredníctvom zriaďovateľa. Rozpis fi-  
nančných prostriedkov na kalendárny rok vychádzal z normatívne určených objemov finančných prostriedkov (príspevok  
na osobné náklady a príspevok na prevádzku) určených ministerstvom školstva. V preverovanom období škola čerpala  
normatívne finančné prostriedky v celkovej výške 4 183 522,00 eur. Ďalším zdrojmi príjmov boli nenormatívne finančné  
prostriedky poskytnuté na osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, príspevok na kurz  
pohybových aktivít v prírode, príspevok na učebnice a príspevok na záujmové vzdelávanie v celkovej výške  
118 088,00 eur.  
Predpokladom pre financovanie bolo predloženie súhrnných správ o hospodárení školy prostredníctvom zriaďovateľa  
okresnému úradu v termíne do 15. apríla, pričom škola ani v jednom prípade nepredložila tieto správy v stanovenom  
termíne zriaďovateľovi.  
Podľa zákona o financovaní škôl sa k správe o hospodárení školy mala pripojiť ročná účtovná závierka a výrok audítora  
k ročnej účtovnej závierke v prípade, že ním bola overená. Súčasťou poslaných súhrnných správ neboli príslušné  
účtovné závierky súkromných stredných škôl, a to na základe emailovej komunikácie so zamestnancom okresného  
úradu.  
Zriaďovateľ rozpísal normatívne a nenormatívne finančné prostriedky a ich úpravy v priebehu roka pre školy vo svojej  
zriaďovacej pôsobnosti. V oznámeniach o pridelených prostriedkoch, ktoré boli zaslané školám, nerozpísal normatívne  
finančné prostriedky a ani ich úpravy osobitne na mzdové náklady vrátane poistného a na prevádzku. Podľa zákona  
o financovaní škôl zriaďovateľ bol pritom povinný zabezpečiť dodržanie účelu ich použitia, čo spochybňovalo tran-  
sparentnosť tohto procesu. Školy mohli finančné prostriedky na osobné náklady len vo výnimočných prípadoch použiť  
na iné, zákonom stanovené účely.  
V prípade uvedeného rozpisu normatívnych finančných prostriedkov pre Súkromnú strednú odbornú školu v Trebišove  
v rokoch 2019 a 2020 zriaďovateľ nedodržal minimálny objem normatívnych finančných prostriedkov na mzdy, ktoré škola  
musela mať pridelený, a ktorý bol stanovený ministerstvom školstva v zmysle zákona o financovaní škôl. Rozpísaný nor-  
matív zriaďovateľom na prevádzku tejto školy sa každoročne zvyšoval, a to z 31,7 % na 48,0 % z celkového normatívu  
v roku 2020. V roku 2020 dosiahol takmer šesťnásobok minimálneho objemu finančných prostriedkov, ktorý mal  
zriaďovateľ prideliť škole. Uvedené zvýšenie bolo na úkor normatívneho príspevku na osobné náklady.  
Nezisková organizácia v zmysle vyššie uvedeného zákona zaslala rozpis týchto normatívov okresnému úradu, avšak nie  
všetky úpravy. Zriaďovateľ previedol všetky prijaté finančné prostriedky z kapitoly ministerstva vnútra prostredníctvom  
okresného úradu školám podľa rozpisu vrátane jeho úprav.  
Pri nakladaní s normatívnymi finančnými prostriedkami určenými na osobné náklady bolo zistené, že škola v roku 2019  
použila tieto prostriedky v celkovej sume 75 481,71 eur na úhradu prevádzkových nákladov (najmä úhradu nájmov  
za nebytové priestory vo vlastníctve riaditeľky školy a jej blízkej osoby), čím došlo k porušeniu zákona o financovaní škôl  
a finančnej disciplíny v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Škola tak nemala k 31.12.2019 dostatok  
finančných prostriedkov na úhradu miezd za december 2019.  
Nedostatky boli zistené aj v prípade použitia nenormatívnych finančných prostriedkov na kurzy pohybových aktivít (lyžiar-  
ske výcviky), a to v celom kontrolovanom období. Škola v období rokov 2018 až 2020 zorganizovala deväť lyžiarskych  
výcvikov, na ktoré jej boli pridelené finančnej prostriedky v celkovej sume 44 250,00 eur, pričom ich použitie nebolo vyúč-  
tované do desiatich dní po skončení poslednej podporovanej aktivity. Preverením použitia týchto účelovo určených pro-  
striedkov bolo zistené porušenie finančnej disciplíny v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy cel-  
kom v sume 2 793,50 eur. Ďalej v niektorých prípadoch nebolo preukázané ich použitie v stanovenom rozsahu a účelu  
celkom v sume 9 240,00 eur, tzn. či sa prihlásení žiaci zúčastnili lyžiarskeho výcviku, keďže súčasne mali podľa triednych  
kníh zameškané ospravedlnené a neospravedlnené hodiny v rámci vyučovania. Napr. v roku 2018 boli tieto prípady zis-  
tené u 34 žiakov zo 130 a v roku 2019 u 24 žiakov zo 70.  
| 8  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Nedostatky boli identifikované aj vo vyúčtovaní nákladov na tieto lyžiarskeho výcviky, v preukázateľnosti účtovných zá-  
znamov podľa zákona o účtovníctve, keď absentovali napr. rozpisy poskytnutých služieb, zoznamy žiakov a pedagogic-  
kých zamestnancov, doprava žiakov nebola preukázaná záznamami o prevádzke motorového vozidla, prípadne účtovné  
doklady obsahovali rozdielne dátumy poskytnutia služieb v porovnaní s dokumentáciou školy.  
Na zabezpečenie obstarania služieb súvisiacich s lyžiarskymi výcvikmi, zákaziek s nízkou hodnotou, škola nepreukázala  
uplatnenie postupov podľa zákona o verejnom obstarávaní. V roku 2018 obstarala od jedného dodávateľa služby spojené  
s ubytovaním celkom v sume 7 140,00 eur vrátane DPH a ďalšieho dodávateľa stravovanie celkom v sume 8 160,40 eur  
vrátane DPH. V roku 2019 kontrolovaný subjekt obstaral u dodávateľa komplex služieb v sume 6 960,00 eur a v roku 2020  
v sume 14 249,91 eur.  
3.3 PRIESTOROVÉ (NE)ZABEZPEČENIE  
Nezisková organizácia v kontrolovanom období nedisponovala žiadnym dlhodobým hmotným majetkom. Od konca  
roka 2020 si uvádzala sídlo na adrese Nad traťou 1342/28, Kežmarok. Tieto priestory boli neziskovej organizácii ako  
nájomcovi podľa zmluvy o nájme nebytových priestorov prenajaté na desať rokov. Vlastníkom a zároveň prenajímate-  
ľom priestorov bola v tom čase riaditeľka školy a jej blízka osoba. Na základe písomného súhlasu vlastníkov a ná-  
sledne uzatvorenej zmluvy o podnájme nebytových priestorov boli priestory prenajaté formou podnájmu na desať rokov  
súkromnej spojenej škole. Podnájomca mal platiť nájomné priamo na účet prenajímateľa. Podľa údajov, uvedených v časti  
riadnej účtovnej závierky - poznámky za roky 2018, 2019 a 2020, zriaďovateľ nemal žiadnych zamestnancov.  
Škola taktiež nemala k dispozícii vlastné priestory. Za účelom zabezpečenia výchovno-vzdelávacieho procesu mala  
v období rokov 2018 až 2020 uzatvorených 13 nájomných zmlúv, na základe ktorých si prenajímala nehnuteľností, ktoré  
boli vo vlastníctve iných právnických osôb (napr. obcí a cirkví) a fyzických osôb. Išlo o nehnuteľnosti, ktoré slúžili ako  
priestory samotnej školy alebo ako priestory elokovaných pracovísk a dielní, ktoré mala škola zriadené. V štyroch prípa-  
doch boli prenajaté nehnuteľnosti vo vlastníctve riaditeľky školy a jej blízkej osoby.  
Identifikované bolo riziko netransparentného nakladania s verejnými prostriedkami, nakoľko riaditeľka školy ako  
jediný štatutárny orgán uzatvára všetky zmluvné vzťahy školy (napr. nájomné zmluvy) a škola si prenajíma ne-  
hnuteľnosti, ktorých vlastníkom je riaditeľka školy prípadne jej blízka osoba. Podľa platnej legislatívy sa na nájom  
existujúcich stavieb nevzťahuje zákon o verejnom obstarávaní.  
Prehľad o čerpaní prevádzkového normatívu, prostredníctvom ktorého bolo financované priestorové zabezpečenie školy  
je uvedený v tabuľke v prílohe č. 1.  
Nájomné uhradené z prevádzkového normatívu významne prevyšuje celoslovenský priemer (napr. v roku 2020  
škola použila 46,8 % z prevádzkového normatívu na nájomné, pričom celoslovenský priemer pri súkromných  
školách bol 20,51 %).3  
Graf č. 1 Podiel výdavkov na nájomné na  
celkovom čerpaní prevádzkového normatívu v  
roku 2020 - súkromné školy  
Graf č. 2 Podiel výdavkov na nájomné na  
celkovom čerpaní prevádzkového normatívu v  
roku 2020 - kontrolovaný subjekt  
20,51%  
79,49%  
46,80%  
53,20%  
Prevádzka  
Nájom  
Prevádzka  
Zdroj: Ministerstvo školstva  
Nájom  
Zdroj: Súkromná spojená škola  
3.4 KONTROLNÉ MECHANIZMY SÚ NEÚČINNÉ  
V kontrolovanom období vykonával v neziskovej organizácii činnosť revízor, ktorý bol v roku 2018 zvolený správnou radou  
na päťročné funkčné obdobie. Výstupom jeho činnosti v tomto období boli tri správy revízora a jedna zápisnica z fi-  
nančnej kontroly vykonanej na mieste v súkromnej spojenej škole z roku 2019. Predložené správy a zápisnica mali  
3
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky: Správa o hospodárení škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú  
prípravu na povolanie všetkých zriaďovateľov a materských škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti okresného úradu v sídle kraja  
za rok 2020  
| 9  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
povahu krátkeho informatívneho dokumentu. Z hľadiska formy a charakteru informácií boli správy revízora vo všetkých  
troch rokoch takmer identické. Okrem zoznamu predloženej dokumentácie, štatistických údajoch o príjmoch a výdavkoch,  
stave finančných prostriedkoch na účtoch a v pokladni a informácie o prijatých finančných prostriedkoch v rámci podielu  
dane z príjmov obsahovali stručné konštatovanie záveru z kontroly, a to že vykonanou kontrolou neboli zistené nedos-  
tatky. Zápisnica z finančnej kontroly obsahovala krátku informáciu o účele kontroly, mená osôb, ktoré ju vykonali, mená  
zúčastnených osôb za kontrolovaný subjekt, všeobecný zoznam predloženej dokumentácie a záver, že kontrolou neboli  
zistené nedostatky. V kontrolovanom období nebola v neziskovej organizácii vykonaná externá kontrola so zameraním  
na hospodárenie s verejnými prostriedkami.  
Posúdením kontrolnej činnosti, vykonávanej revízorom neziskovej organizácie z hľadiska jej zamerania a rozsahu bola  
konštatovaná formálnosť kontrolných postupov. Vyhodnotením celkového systému kontroly v kontexte práv a povin-  
ností revízora, jeho skutočne vykonávanej činnosti a vzhľadom na nedostatky identifikované kontrolou NKÚ SR bolo kon-  
štatované nezabezpečenie účinného kontrolného systému neziskovej organizácie.  
Vnútorný kontrolný systém školy bol zameraný predovšetkým na kontrolu a hodnotenie zamestnancov školy v oboch or-  
ganizačných zložkách, ktoré boli upravené internými predpismi.  
V kontrovanom období boli v škole vykonané štyri externé kontroly. V roku 2019 bola vykonaná kontrola Štátnou školskou  
inšpekciou so zameraním na zabezpečenie personálnych, priestorových a materiálno-technických podmienok elokova-  
ných pracovísk. Kontrolou boli zistené nedostatky v oblasti požiadaviek na základné učebné priestory a ich vybavenie  
určené príslušným normatívom materiálno-technického a priestorového zabezpečenia, nedostatky pri používaní pedago-  
gickej dokumentácie, vrátane nezaradenia dvoch elokovaných pracovísk do siete škôl. V septembri 2021 bola vykonaná  
opätovná kontrola zameraná na plnenie opatrení prijatých na odstránenie zistených nedostatkov. Uvedenou kontrolou  
bolo konštatované odstránenie všetkých nedostatkov zistených v roku 2019 okrem nedostatkov, ktoré sa týkali nezarade-  
nia elokovaných pracovísk do siete škôl. V roku 2021 vykonal Okresný úrad Prešov, odbor školstva v škole dohľad, kto-  
rého cieľom bolo prijímanie a vzdelávanie žiakov z marginalizovanej rómskej komunity a poskytovanie údajov v protokole  
o štruktúre žiakov podľa spôsobu plnenia povinnej školskej dochádzky, potrebných na rozpis finančných prostriedkov  
z kapitoly ministerstva vnútra podľa stavu k 15.09.2020.  
Sociálna poisťovňa, pobočka Poprad vykonala v roku 2019 kontrolu odvodu poistného na sociálne poistenie a príspevkov  
na starobné dôchodkové sporenie a kontrola plnenia povinnosti zamestnávateľa voči Sociálnej poisťovni  
Kontrola účelu použitia finančných prostriedkov pridelených škole zo štátneho rozpočtu nebola zo strany minis-  
terstva školstva ani Okresného úradu, odboru školstva vykonaná.  
Podľa stanoviska ministerstva školstva z 20.10.2021 boli kontroly vykonávané na základe plánu kontrolnej činnosti  
na jednotlivé roky alebo v rámci prichádzajúcich podnetov (približne sedem škôl ročne).  
REAKCIA KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV  
Kontrolované subjekty nevzniesli námietky voči pravdivosti a preukázateľnosti kontrolných zistení. V zápisnici o preroko-  
vaní protokolu sa kontrolované subjekty zaviazali prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a informovať  
o tom NKÚ SR v stanovených termínoch. NKÚ SR bude plnenie týchto opatrení následne monitorovať.  
KONTAKT  
NKÚ SR  
Priemyselná 2  
Súkromná spojená škola  
Biela voda 2  
Biela voda, n. o.  
Nad traťou 1342/28  
| 10  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 1  
1. Špecifiká právnej úpravy škôl  
škola zriadená  
samosprávny  
systém vnútornej kontroly  
vonkajší kontrolných  
forma hospodárenia  
zverejňovanie povinných  
informácií  
mechanizmus  
m krajom,  
prípadne  
ministerstvom  
• uplatňovanie zákona o  
finančnej kontrole  
kontrola zo strany  
zriaďovateľa, najmä  
hlavného kontrola  
• rozpočtová organizácia  
• uplatňovanie  
rozpočtovej klasifikácie  
• zmluvy, objednávky a  
fakútry  
• subjekt verejnej správy  
systém vnútornej kontroly  
vonkajší kontrolný  
mechanizmus  
forma hospodárenia  
zverejňovanie povinných  
informácií  
škola zriadená  
neziskovou  
• dobrovoľnosť  
uplatňovania zákona o  
finančnej  
kontrole/neexistencia  
povinnosti uplatňovať  
zákon o finančnej  
kontrole  
absencia kontroly  
• nezisková organizáciá,  
• nepovinné  
organizáciou  
hospodárenia zo strany  
ministerstiev a odborov  
školstva v sídle kraja  
zverejňovanie zmlúv,  
• nepovinné  
objednávok a faktúr  
uplatňovanie  
nie je subjektom verejnej  
správy  
rozpočtovej klasifickácie  
Zdroj: NKÚ SR  
2. Prehľad o čerpaní prevádzkového normatívu v kontrolovanom období  
v eur  
Ukazovateľ  
Cestovné  
Energie  
Materiál  
Rok 2018  
6 573,00  
Rok 2019  
Rok 2020  
2 646,00  
14 105,00  
32 620,00  
2 752,00  
2 339,00  
18 506,00  
32 582,00  
276,00  
13 962,00  
36 253,00  
1 921,00  
Dopravné  
Údržba  
8 743,00  
3 675,00  
5 413,00  
Nájomné  
Služby  
Prevádzka spolu  
84 766,00  
59 127,00  
211 345,00  
37 465,00  
35 786,00  
129 049,00  
101 859,00  
56 684,00  
217 659,00  
Zdroj: výkaz k správe o hospodárení za rok 2018, 2019 a 2020  
3. Prehľadopočtevymeškanýchhodín vkontrolovanomobdobí  
Súkromná stredná odborná škola  
Školský rok  
Ukazovateľ  
2017/2018  
2018/2019  
2019/2020  
Počet žiakov k 30.06.  
226  
183  
219  
23 077  
10 040  
13 037  
0
Počet zameškaných hodín spolu  
z toho: ospravedlnené hodiny  
neospravedlnené hodiny  
Neprospeli  
53 432  
31 031  
22 401  
6
42 027  
22 790  
19 237  
12  
Neklasifikovaní  
0
0
2
Zdroj: Správy o výsledkoch a podmienkach výchovno-vzdelávacej činnosti školy  
| 11  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Súkromné odborné učilište  
Školský rok  
Ukazovateľ  
2017/2018  
2018/2019  
2019/2020  
Počet žiakov k 30.06.  
114  
32 290  
18 597  
13 693  
1
101  
110  
Počet zameškaných hodín spolu  
z toho: ospravedlnené hodiny  
neospravedlnené hodiny  
Neprospeli  
23 494  
12 300  
11 194  
1
17 977  
8 714  
9 263  
0
Neklasifikovaní  
0
2
0
Zdroj: Správy o výsledkoch a podmienkach výchovno-vzdelávacej činnosti školy  
| 12