N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
Podľa zriaďovacej listiny mala súkromná spojená škola zriadených sedem elokovaných pracovísk, pričom podľa siete škôl
ich bolo šesť. Ich porovnaním boli zistené, že v dvoch prípadoch elokované pracoviská uvedené v zriaďovacej listine neboli
zaradené do sieti škôl a v dvoch prípadoch boli podľa zriaďovacej listiny zriadené na inej adrese, ako to bolo uvedené
v sieti škôl. Podľa zriaďovacej listiny v znení dodatku č. 1 bol v rámci organizačnej zložky školy zaradený odbor, ktorý
nebol uvedený v sieti škôl.
3.2 FINANCOVANIE SÚKROMNEJ ŠKOLY VYKAZUJE NEDOSTATKY
Financovanie školy bolo zabezpečené najmä z prostriedkov štátneho rozpočtu z kapitoly ministerstva vnútra v zmysle zá-
kona o financovaní škôl, ktoré boli poskytnuté z okresného úradu v sídle kraja prostredníctvom zriaďovateľa. Rozpis fi-
nančných prostriedkov na kalendárny rok vychádzal z normatívne určených objemov finančných prostriedkov (príspevok
na osobné náklady a príspevok na prevádzku) určených ministerstvom školstva. V preverovanom období škola čerpala
normatívne finančné prostriedky v celkovej výške 4 183 522,00 eur. Ďalším zdrojmi príjmov boli nenormatívne finančné
prostriedky poskytnuté na osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, príspevok na kurz
pohybových aktivít v prírode, príspevok na učebnice a príspevok na záujmové vzdelávanie v celkovej výške
118 088,00 eur.
Predpokladom pre financovanie bolo predloženie súhrnných správ o hospodárení školy prostredníctvom zriaďovateľa
okresnému úradu v termíne do 15. apríla, pričom škola ani v jednom prípade nepredložila tieto správy v stanovenom
termíne zriaďovateľovi.
Podľa zákona o financovaní škôl sa k správe o hospodárení školy mala pripojiť ročná účtovná závierka a výrok audítora
k ročnej účtovnej závierke v prípade, že ním bola overená. Súčasťou poslaných súhrnných správ neboli príslušné
účtovné závierky súkromných stredných škôl, a to na základe emailovej komunikácie so zamestnancom okresného
úradu.
Zriaďovateľ rozpísal normatívne a nenormatívne finančné prostriedky a ich úpravy v priebehu roka pre školy vo svojej
zriaďovacej pôsobnosti. V oznámeniach o pridelených prostriedkoch, ktoré boli zaslané školám, nerozpísal normatívne
finančné prostriedky a ani ich úpravy osobitne na mzdové náklady vrátane poistného a na prevádzku. Podľa zákona
o financovaní škôl zriaďovateľ bol pritom povinný zabezpečiť dodržanie účelu ich použitia, čo spochybňovalo tran-
sparentnosť tohto procesu. Školy mohli finančné prostriedky na osobné náklady len vo výnimočných prípadoch použiť
na iné, zákonom stanovené účely.
V prípade uvedeného rozpisu normatívnych finančných prostriedkov pre Súkromnú strednú odbornú školu v Trebišove
v rokoch 2019 a 2020 zriaďovateľ nedodržal minimálny objem normatívnych finančných prostriedkov na mzdy, ktoré škola
musela mať pridelený, a ktorý bol stanovený ministerstvom školstva v zmysle zákona o financovaní škôl. Rozpísaný nor-
matív zriaďovateľom na prevádzku tejto školy sa každoročne zvyšoval, a to z 31,7 % na 48,0 % z celkového normatívu
v roku 2020. V roku 2020 dosiahol takmer šesťnásobok minimálneho objemu finančných prostriedkov, ktorý mal
zriaďovateľ prideliť škole. Uvedené zvýšenie bolo na úkor normatívneho príspevku na osobné náklady.
Nezisková organizácia v zmysle vyššie uvedeného zákona zaslala rozpis týchto normatívov okresnému úradu, avšak nie
všetky úpravy. Zriaďovateľ previedol všetky prijaté finančné prostriedky z kapitoly ministerstva vnútra prostredníctvom
okresného úradu školám podľa rozpisu vrátane jeho úprav.
Pri nakladaní s normatívnymi finančnými prostriedkami určenými na osobné náklady bolo zistené, že škola v roku 2019
použila tieto prostriedky v celkovej sume 75 481,71 eur na úhradu prevádzkových nákladov (najmä úhradu nájmov
za nebytové priestory vo vlastníctve riaditeľky školy a jej blízkej osoby), čím došlo k porušeniu zákona o financovaní škôl
a finančnej disciplíny v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Škola tak nemala k 31.12.2019 dostatok
finančných prostriedkov na úhradu miezd za december 2019.
Nedostatky boli zistené aj v prípade použitia nenormatívnych finančných prostriedkov na kurzy pohybových aktivít (lyžiar-
ske výcviky), a to v celom kontrolovanom období. Škola v období rokov 2018 až 2020 zorganizovala deväť lyžiarskych
výcvikov, na ktoré jej boli pridelené finančnej prostriedky v celkovej sume 44 250,00 eur, pričom ich použitie nebolo vyúč-
tované do desiatich dní po skončení poslednej podporovanej aktivity. Preverením použitia týchto účelovo určených pro-
striedkov bolo zistené porušenie finančnej disciplíny v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy cel-
kom v sume 2 793,50 eur. Ďalej v niektorých prípadoch nebolo preukázané ich použitie v stanovenom rozsahu a účelu
celkom v sume 9 240,00 eur, tzn. či sa prihlásení žiaci zúčastnili lyžiarskeho výcviku, keďže súčasne mali podľa triednych
kníh zameškané ospravedlnené a neospravedlnené hodiny v rámci vyučovania. Napr. v roku 2018 boli tieto prípady zis-
tené u 34 žiakov zo 130 a v roku 2019 u 24 žiakov zo 70.
| 8