Hospodárenie vybraných vodárenských spoločností  
SPRÁVA O VÝSLEDKOCH KONTROLY VODÁRENSKÝCH SPOLOČNOSTÍ  
V ROKOCH 2019-2021  
Najvyšší kontrolný úrad SR sa dlhodobo venuje problematike hospodárenia vodárenských  
spoločností. Dôvodom nie je iba veľký objem majetku, ktorým najväčšie vodárenské  
spoločnosti disponujú ale aj potreba informácií ako sa s týmto majetkom nakladá. Je to najmä  
fakt, že vodárenské spoločnosti sú súčasťou kritickej infraštruktúry, ktorej rozsah a kvalita  
služieb patria k dôležitým podmienkam životnej úrovne obyvateľstva. Význam vody pre  
spoločnosť je obsahom mnohých medzinárodných dokumentov, ktoré zaväzujú krajiny  
k ochrane zdrojov pitnej vody a tiež k tomu, aby prístup k pitnej vode mal čo najväčší počet  
ľudí. V zmysle Európskej charty o vode je voda spoločným dedičstvom, ktorého hodnotu musia  
uznávať všetci a každý je povinný využívať vodu starostlivo a hospodárne. V obdobnom zmysle  
o vode hovorí aj Ústava SR a keďže voda je nevyhnutnou podmienkou života a zdravia, ústavné  
právo na ochranu zdravia možno interpretovať aj tak, že v sebe obsahuje aj právo našich  
občanov na zdravotne nezávadnú pitnú vodu. Zabezpečiť takéto ústavné právo v plnej miere  
nie sú schopné vodárenské spoločnosti a ich akcionári bez výraznej ingerencie štátu, ale aj  
kontroly a dozoru nad ich činnosťou. Toto poznanie z kontroly hospodárenia vodárenských  
spoločností považuje NKÚ SR za mimoriadne dôležité a je mu potrebné venovať pozornosť.  
Rozhodujúca časť zásobovania obyvateľstva pitnou vodou a jej odkanalizovanie sa deje  
prostredníctvom verejných vodovodov (VV) a verejných kanalizácií (VK). Tieto sa v zmysle  
príslušného zákona „zriaďujú a prevádzkujú vo verejnom záujme“ najmä na účely  
hromadného zásobovania obyvateľov pitnou vodou a hromadného odvádzania odpadových  
vôd zo sídelných útvarov“. V roku 2019 bola úroveň zásobovania slovenského obyvateľstva  
pitnou vodou z verejných vodovodov vo výške 89,55 %, čo predstavuje nárast oproti roku 2005  
o 4,2 %. Podľa Plánu rozvoja verejných vodovodov a verejnej kanalizácie sa mal do roku 2021  
zvýšiť podiel obyvateľov zásobovaných pitnou vodou na 90 %. K ultimu roka 2019 bolo v SR  
2 416 obcí zásobovaných vodou z vodovodov, čo predstavuje 83,6 % z celkového počtu obcí  
(spolu 2 890 obcí). Bez verejného vodovodu je však stále 477 obcí.  
Za posledné roky bol v SR dosiahnutý mierny pokrok v odvádzaní a čistení komunálnych  
odpadových vôd. Počet obyvateľov napojených na verejnú kanalizáciu v roku 2019 dosiahol  
počet 3 769 tis., čo predstavovalo 69,13 % z celkového počtu obyvateľov SR. V porovnaní  
s rokom 2005 došlo k nárastu o 12,4 %. V roku 2019 z celkového počtu 2 890 samostatných  
obcí malo vybudovanú kanalizačnú sieť 1 136, čo predstavovalo 39,31 % z celkového počtu  
obcí SR. Napriek dosiahnutému nárastu pripojenia obyvateľov na verejnú kanalizáciu, úroveň  
odkanalizovania naďalej zaostáva za rozvojom vodovodnej siete a potrebami životného  
prostredia.  
V rozvoji verejnej vodovodnej a kanalizačnej siete pretrvávajú výrazné regionálne rozdiely.  
Z hľadiska jednotlivých krajov je najpriaznivejšia situácia v Bratislavskom kraji. Najhoršia  
v Prešovskom, Košickom a Banskobystrickom kraji. Podiely obyvateľov SR pripojených  
na verejný vodovod a verejnú kanalizáciu v jednotlivých okresoch SR v roku 2019  
sú znázornené obrázkami v prílohe správy.  
2
Vo väčšine krajín sveta je zásobovanie vodou a prevádzka kanalizácií v rukách verejného  
sektora. Napriek viacerým pokusom v minulosti privatizovať vodárenskú infraštruktúru  
a služby, vo svete prevažujú verejné vodárenské spoločnosti. Tie sú zväčša vo vlastníctve obcí,  
prípadne štátu alebo regionálnej správy. Mnohé obce a mestá sa poučili z nepriaznivých  
dôsledkov odovzdania správy vodární a kanalizácií nadnárodným súkromným spoločnostiam,  
prejavom ktorých bol len nárast cien, bez adekvátnej starostlivosti o infraštruktúru, čo viedlo  
až k ohrozeniu zdravia obyvateľstva. V EÚ sú výraznejšie privatizované vodárne zastúpené len  
v Anglicku, čiastočne vo Francúzsku, aj to pod prísnou reguláciou štátu. Model verejnej správy  
sa uplatňuje aj v USA, Kanade, ale aj v Latinskej Amerike, Afrike a Ázii.  
Trendom je aj podpora menších lokálnych vodárenských podnikov vo vlastníctve orgánov  
verejnej správy a potláčanie prirodzených monopolov. Tie majú výhody v porovnaní  
so súkromným podnikom, ktoré spočívajú najmä vo väčšej transparentnosti, zodpovednosti  
za služby priamo obyvateľom a najmä v cene, do ktorej nemusí byť premietnutý zisk  
a dividendy pre akcionárov.  
Z princípov, že voda je verejný statok a jej poskytovanie je verejným záujmom, vychádzala  
aj koncepcia transformácie vodárenstva na Slovensku. Svoju úlohu zohrali aj vyššie uvedené  
medzinárodné skúsenosti. Jej výsledkom mali byť vodárenské spoločnosti s akcionárskou  
štruktúrou obcí, ktoré už v období transformácie mali zákonnú zodpovednosť za zabezpečenie  
zásobovania pitnou vodou svojich obyvateľov. Dve desaťročia od schválenia koncepcie  
transformácie vodárenstva na Slovensku ukazujú, že nie všetky predstavy o fungovaní  
vodárenských spoločností sa z rôznych dôvodov napĺňajú, stále existuje množstvo obcí bez  
verejného vodovodu a kanalizácie, a to aj napriek tomu že všetky obce sú akcionármi  
vodárenských spoločností. Kontrola NKÚ SR v deviatich vodárenských spoločnostiach ukázala  
viaceré riziká, ktoré za určitých okolností môžu viesť k privatizácii časti alebo celej vodárenskej  
spoločnosti, nízkej miere transparentnosti a prístupu k informáciám, ale tiež  
k nedostatočnému výkonu kontroly, či dozoru štátnych orgánov. Mnohé problémy vyplývajú  
zo súčasného stavu právnych noriem upravujúcich postavenie a fungovanie vodárenských  
spoločností, ale aj z ich rôznej interpretácie manažmentu spoločností, akcionárov či orgánov  
dozoru a dohľadu štátnej správy.  
Kontrola NKÚ SR vodárenských spoločností vychádzala z toho, že vodárenské spoločnosti majú  
viacero osobitostí, ktoré ovplyvňujú ich pôsobenie i hospodárenie, ale zároveň aj pre  
spoločnosti platia všeobecne platné princípy hospodárneho, efektívneho a účelného  
hospodárenia subjektov poskytujúcich verejné služby.  
1. Subjekty vodárenskej infraštruktúry ako dôležitej zložky kritickej infraštruktúry štátu  
majú charakter lokálneho prirodzeného monopolu (vymedzené územie  
infraštruktúry) a čiastočne aj administratívneho monopolu (rozhodnutie  
o privatizácii definovalo akcionársku štruktúru)  
Vodárenské spoločnosti pôsobia na vymedzených geografických územiach, ktoré sa navzájom  
neprekrývajú a sú dané lokalizáciou vodárenskej infraštruktúry obcí a miest, ktorá bola  
na obce prevedená. Prirodzený lokálny monopol vyplýva aj z charakteru činnosti, ktorú  
vykonávajú. Z dôvodu prirodzeného monopolu týchto spoločností, z ich pôsobenia  
na vymedzenom území, no aj z vysokých nákladov na budovanie nových sietí s dlhou dobou  
3
návratnosti, je značne obmedzená možnosť konkurencie. Preto, aj keď nie všetky obce majú  
prístup k pitnej vode z verejného vodovodu či prístup k verejnej kanalizácii. Vyššie uvedené  
údaje ukazujú, že sieť je pomerne rozvinutá a budovanie nových sietí v oblastiach bez týchto  
služieb nie je pre súkromný sektor zaujímavá (a často nie je ekonomicky zaujímavá ani pre  
vodárenské spoločnosti). Každá vodárenská spoločnosť tak má na svojom vymedzenom území  
dominantné postavenie so všetkými pozitívnymi aj negatívnymi sociálno-ekonomickými  
dopadmi, ktoré monopol i konkrétna akcionárska štruktúra prináša.  
Transformáciou štátneho vodárenského majetku na obecné vodárenské spoločnosti štát  
osobitým spôsobom vytvoril podmienky na to, aby obce ako akcionári vodárenskej spoločnosti  
vlastniacej infraštruktúrny i prevádzkový majetok, mohli svoje zákonné povinnosti spojené  
so zabezpečovaním verejného záujmu v oblasti zásobovania obyvateľov pitnou vodou  
aj reálne napĺňať. V zmysle privatizačného rozhodnutia sa akcionármi vodárenských  
spoločností totiž mohli stať výlučne obce, nachádzajúce sa na území pôsobenia spoločnosti.  
Táto možnosť sa vzťahovala aj na obce, ktoré nemali vybudovanú sieť verejných vodovodov  
a kanalizácií. Nemenej dôležitou podmienkou bolo, že akcie nemajú byť verejne  
obchodovateľné, a to najmä z dôvodu, že obce sú zo zákona zodpovedné za zásobovanie  
pitnou vodou a jej odkanalizovanie. Vlastníctvo akcií by im malo túto úlohu uľahčiť. Napriek  
tomu, že koncepcia privatizácie vodárenstva zdôvodnila spôsob transformácie a akcionársku  
štruktúru vodárenských spoločností, pomerne rýchlo po ich založení až po súčasnosť  
sa objavujú úspešné či menej úspešné pokusy ovládnuť pozície vo vodárenských  
spoločnostiach súkromným sektorom.  
Na Slovensku pôsobia v sektore verejných vodovodov a verejných kanalizácií viac ako dve  
stovky subjektov, z ktorých najväčší význam majú tie, ktoré vznikli v procese transformácie  
štátnych podnikov vodární a kanalizácií. Na základe rozhodnutí o privatizácii malo byť  
založených sedem regionálnych obecných vodárenských spoločností, z ktorých neskôr  
delením vznikli viaceré ďalšie a dnes šestnásť z nich zabezpečuje cca 95 % vodárenských  
služieb na Slovensku. Štruktúra šestnástich najvýznamnejších vodárenských spoločností, ktoré  
sú produktami transformácie štátneho vodárenského sektoru nie je homogénna. Dvanásť  
spoločností sú vodárenské spoločnosti vlastniace infraštruktúrny aj prevádzkový majetok, dve  
sú vlastníkmi iba vodárenskej infraštruktúry a ich prevádzku zabezpečujú na základe 30  
ročného zmluvného vzťahu samostatné zahraničné súkromné prevádzkové spoločnosti.  
Osobitné postavenie v štruktúre má Bratislavská vodárenská spoločnosť, v ktorej mesto  
Bratislava je majoritným vlastníkom akcií a jej ďalšími akcionármi sú niektoré obce  
Bratislavského a Trnavského kraja.  
2. Právna forma vodárenských spoločností  
Z hľadiska právnej formy sú kontrolované vodárenské spoločnosti akciovými spoločnosťami,  
ktoré sa riadia Obchodným zákonníkom. Akcionármi vodárenských spoločností sú prevažne  
obce, a to v dvojjedinej pozícii. Na jednej strane sú obce akcionármi a ich akcionárske práva  
a povinnosti sú dané obchodným právom. Obce sú zároveň orgánmi verejnej správy, ktoré  
v oblasti zabezpečovania pitnej vody svojim občanom majú celý rad povinností patriacich  
do originálnych kompetencií obce a ktoré vyplývajú zo zákona o obecnom zriadení. Stret  
obchodného práva ako súčasti súkromného práva a zákona o obecnom zriadení ako súčasti  
verejného práva v činnosti vodárenských spoločností a jej akcionárov má viacero rizík  
4
v napĺňaní verejného záujmu, na ktoré kontroly NKÚ SR poukazujú. Najmä v prienikoch  
legislatívy je priestor pre nejednoznačnosť výkladu práv a povinností všetkých aktérov danej  
činnosti, vrátane rozsahu kontroly, miery transparentnosti činnosti vodárenských  
spoločností a jej orgánov. Aj v týchto spoločnostiach je nezanedbateľné riziko možného  
zneužívania dominantného postavenia akcionára alebo skupiny akcionárov pri presadzovaní  
vlastných záujmov.  
3. Vodárenské spoločnosti sú regulované hospodárske subjekty  
Zvláštnosťou vodárenských spoločností je, že sú regulovanými subjektmi v zmysle zákona  
o regulácii v sieťových odvetviach. Zavedenie nezávislej regulácie cien bolo súčasťou  
transformácie vodárenských spoločností a vyplýva z ich dominantného postavenia  
na lokálnom trhu. Hlavné činnosti vodárenských spoločností sú regulované činnosti  
podliehajúce cenovej regulácii. ÚRSO schvaľuje pre každú vodárenskú spoločnosť maximálnu  
cenu za regulované činnosti, na základe oprávnených nákladov a primeraného zisku.  
Za osobitný spôsob regulácie možno považovať aj zákonnú povinnosť vodárenských  
spoločností získať viazanú živnosť a preukázať odbornú spôsobilosť osoby/osôb ako súhrn  
teoretických vedomostí a praktických schopností a ovládanie technických alebo  
technologických postupov, ktoré musí spĺňať žiadateľ na prevádzkovanie verejných  
vodovodov a kanalizácií. Získanie odbornej spôsobilosti znamená okrem iného aj úspešné  
vykonanie skúšky pred odbornou komisiou a odborná prax vo vodohospodárskom odvetví.  
4. Štruktúra štátnych orgánov kontroly a dohľadu  
Osobitosti vodárenských spoločností sa prejavujú aj v bohatej štruktúre orgánov dohľadu  
štátnej správy nad rôznymi aktivitami vodárenských spoločností, ktoré ukazuje nasledovná  
tabuľka  
Orgány dohľadu  
Predmet dohľadu/kontroly  
Ministerstvo  
životného  
prostredia SR,  
Slovenská  
inšpekcia  
životného  
kontrola podmienok na dosahovanie kvalitatívnych ukazovateľov zásobovania  
obyvateľov pitnou vodou, odvádzania a čistenia odpadových vôd, kontrola  
povinnosti prevádzkovateľa na úseku kritickej infraštruktúry, stanovenie  
podmienok a osvedčovanie odbornej spôsobilosti osôb  
prostredia  
okresné úrady  
v sídle kraja  
kontrola technického a technologického stavu VV a VK  
okresné úrady  
kontrola plnenia povinností a podmienok ustanovených zákonom o VV a VK  
kontrola dodržiavania zákona o regulácii v sieťových odvetviach, kontrola  
správnosti predkladaných údajov, dokladov, podkladov k určeniu regulovanej  
ceny, kontrola dodržiavania cien a podmienok cenovej regulácie  
ÚRSO  
Ministerstvo  
zdravotníctva SR,  
Úrad verejného  
zdravotníctva  
Ministerstvo  
vnútra SR  
kontrola kvality a monitoring bezpečnosti vody z verejných vodovodov, štátny  
zdravotný dozor nad kvalitou pitnej vody  
kontrola plnenia povinností prevádzkovateľa prvku európskej kritickej  
infraštruktúry  
5
Orgány dohľadu  
Vodárenské  
spoločnosti a obce  
Predmet dohľadu/kontroly  
kontrola kvality pitnej vody  
Zistenia a odporúčania z kontrolných akcií  
Prvou kontrolnou akciou zameranou na vodárenský sektor bola kontrola hospodárenia  
Bratislavskej vodárenskej spoločnosti, a. s. Podľa údajov Fin.Stat.sk aktíva spoločnosti v roku  
2020 dosiahli hodnotu viac ako 460 mil. eur. Tržby spoločnosti sa za roky 2010-2020 zvýšili  
z cca 80 mil. na 95 mil. eur. Za uvedené obdobie sa zisk spoločnosti z hodnoty 655 tis. eur zvýšil  
na 2,63 mil. eur. Výsledky hospodárenia a ekonomické ukazovatele spoločnosti sa začali  
výraznejšie zhoršovať od roku 2013 a v rokoch 2018-2019 vyústili do straty. Kontrola ukázala,  
že tento stav bol výsledkom rozhodnutia BVS, a. s., na základe ktorého bola v roku 2008  
založená dcérska spoločnosť Infra Services, a. s., v ktorej v priebehu jej činnosti dosiahol  
súkromný investor 49 % podiel. Infra Services, a. s. vykonávala pre materskú spoločnosť  
prevádzku vodárenskej a kanalizačnej siete a postupne do jej portfólia pribúdali ďalšie aktivity.  
Zadávanie zákaziek na stavebné práce a činnosti priamo dcérskej spoločnosti bez výberového  
konania, nedostatočná evidencia a kontrola fakturovaných súm, obmedzenie verejnej  
kontroly nezverejňovaním faktúr a objednávok boli faktory umožňujúce umelo  
nadhodnocovať ceny a presúvať zisk z materskej spoločnosti na Infra Services, a. s. Možnosť  
uskutočniť tieto kroky boli nielen výsledkom monopolného postavenia dcérskej spoločnosti  
v oblasti prevádzky verejnej vodovodnej a kanalizačnej siete, ale aj rozhodnutie hlavného  
akcionára, ktorému nepredchádzala analýza možných dôsledkov takéhoto kroku na materskú  
spoločnosť.  
V rokoch 2013 až 2018 rástli tržby BVS oveľa pomalšie ako tržby dcérskych spoločností. Kým  
nárast tržieb BVS za sledované obdobie bol cca 8,6 %, v Infra Services, a. s. Tiež je zrejmé,  
že takmer polovicu vlastných tržieb posielali bratislavské vodárne do svojej dcérskej  
spoločnosti Infra Services, a. s., ktorá dosahovala vyšší nárast tržieb ako materská spoločnosť.  
Znamená to, že polovica poplatkov za vodné a stočné, vybraných od zákazníkov BVS, skončí  
v spoločnosti Infra Services, a. s. Nemenej dôležité je, že Infra Services, a. s. niesla nepomerne  
nižšie riziko podnikania vzhľadom na isté tržby a fixnú maržu.  
NKÚ SR považoval zmluvné vzťahy medzi BVS a jej dcérskou spoločnosťou ako skrytú  
privatizáciu s negatívnymi dôsledkami odčerpávania zisku mimo spoločnosť. Odporučil preto  
BVS, a. s. a jej akcionárom realizovať viaceré opatrenia na odstránenie nedostatkov, najmä  
však prehodnotiť efektívnosť pôsobenia dcérskej spoločnosti Infra Services, a. s. ako  
prevádzkovej spoločnosti. To sa následne aj stalo odkúpením akcií od súkromného akcionára  
spoločnosťou BVS a následne k zlúčeniu BVS so spoločnosťou Infra Services, a. s. (k 1.6.2021).  
Prejavilo sa aj na pozitívnom výsledku hospodárenia BVS v ďalších rokoch.  
Viaceré zistenia a upozornenia však naďalej zostávajú bez adekvátnej odozvy samotnej BVS,  
a. s., ale aj ministerstva životného prostredia. V prípade BVS, a. s. verejne dostupné informácie  
zo zasadnutí mestského zastupiteľstva svedčia o tom, že mesto nedostatočne rešpektuje,  
že BVS, a. s. nie je mestský podnik, že spoločnosť nezaložilo mesto a tak sa na ňu nevzťahujú  
tie interné predpisy ako na spoločnosti, ktoré založilo mesto. BVS, a. s. vznikla v procese  
transformácie, ktorý definoval základné podmienky vzniku a pôsobenia aj tejto spoločnosti  
6
ako akciovej spoločnosti plniacej verejný záujem. Mesto Bratislava prostredníctvom svojho  
zástupcu už v minulosti využilo postavenie majoritného akcionára a presadilo na valnom  
zhromaždení založenie dcérskej prevádzkovej spoločnosti Infra Services, s.r.o. bez dostatočnej  
analýzy výhodnosti takéhoto kroku. Pôsobenie spoločnosti sa dlhé obdobie dialo bez toho, aby  
spĺňalo všetky podmienky zákona o verejných vodovodoch a kanalizácii. Kontrola NKÚ SR  
priniesla nielen dôkazy takéhoto hodnotenia ale aj nevýhodnosť tohto kroku pre BVS  
a jej akcionárov, vrátane majoritného.  
Príklad vzniku dcérskej spoločnosti a podmienky zmluvných vzťahov medzi materskou BVS,  
a.s., dcérskou spoločnosťou Infra Services, a.s. i podmienky vstupu súkromného investora  
a ekonomické dôsledky tohto kroku na ktoré NKÚ SR svojou kontrolou poukázal – to všetko  
môže slúžiť ako príklad zlej praxe pre ostatné vodárenské spoločnosti a ich akcionárov, ktorí  
o podobnom kroku uvažujú.  
Výsledky kontroly BVS, a.s. v roku 2019 a reakcia na riziká, na ktoré upozornila, vyvolali značnú  
pozornosť a diskusiu. Je zrejmé, že mnohí akcionári a manažmenty vodárenských spoločností  
považujú v diskusii za rozhodujúce práve právnu formu vodárenských spoločností  
a spochybňujú požiadavky širšej verejnej kontroly. Z titulu právnej formy sa cítia byť  
súkromnými alebo mestskými obchodnými spoločnosťami, na ktoré sa nevzťahujú viaceré  
povinnosti subjektov poskytujúcich verejné služby a plniacich verejný záujem. Považujú  
sa dostatočne autonómne v mnohých rozhodnutiach, využívajúc možnosti, ktoré im aktuálny  
Obchodný zákonník umožňuje.  
Faktom však je, že legislatíva, ktorá v posledných rokoch rôznym spôsobom posilňuje  
transparentnosť a verejnú kontrolu pri presadzovaní verejného záujmu v iných obchodných  
spoločnostiach štátu či samosprávy sa nedostatočne premietla do sektoru vodárenských  
spoločností. Tieto tak nemusia plniť – a spravidla ani neplnia – úlohy vyplývajúce z povinného  
zverejňovania zmlúv a ich dodatkov, neumožnený je verejný prístup k informáciám o rôznych  
aspektoch hospodárenia či obstarávania, nakladania s majetkom a pod. Informácie niekedy  
nie sú poskytované ani akcionárom spoločností. Vzniká tak veľa legislatívnych „šedých zón“,  
ktoré dostatočne transparentne nepreukazujú činnosť vodárenských spoločností ako  
subjektov poskytujúcich verejné služby a sťažujú ich verejnú kontrolu zo strany občanov  
i akcionárov.  
Na druhej strane kontrola NKÚ SR, ale aj viaceré verejne dostupné informácie o činnosti  
vodárenských spoločností dokumentujú prípady nedostatočného uplatňovania princípov  
obchodného práva pri rozhodovaní o personálnych či iných dôležitých otázkach fungovania  
spoločností. Tieto nie vždy sú výsledkom rozhodovania orgánu akciovej spoločnosti (valné  
zhromaždenie, predstavenstvo, dozorná rada), ale nahrádza ich rozhodnutie  
obecného/obecných zastupiteľstiev spravidla väčšinového akcionára alebo potrebnej väčšiny  
akcionárov. NKÚ SR upozorňuje, že zákon o obecnom zriadení nemôže nahrádzať obchodný  
zákonník a povinnosti orgánov spoločnosti nahrádzať činnosťou orgánov samosprávy. Tento  
problém nie je iba problémom vodárenských spoločností, ale často sa s ním stretávame aj  
v kontrole iných obchodných spoločností samosprávy. Preto svojimi odporúčaniami  
upozorňujeme primátorov a starostov miest a obcí na potrebu prijať také kroky, aby  
nedochádzalo k stotožňovaniu povinností obce ako akcionára a orgánu verejnej správy a tieto  
boli jasne od seba oddelené.  
7
Na hospodárenie ďalších siedmich vodárenských spoločností za zamerala kontrola NKÚ SR  
v roku 2021. Išlo o vodárenské spoločnosti Stredoslovens, Podtatranská, Liptovská,  
Západoslovenská, Trnavská, Trenčianska, Východoslovenská a Trenčianske vodárne  
a kanalizácie, a. s. Podstatné ukazovatele ich hospodárenia sú uvedené v prílohe tejto správy.  
Prvé dve z týchto spoločností hospodária iba s infraštruktúrnym majetkom, ktorého hlavnú  
časť tvoril majetok získaný v procese transformácie. Prevádzkový majetok, ktorý bol tiež  
súčasťou prevodu štátneho majetku na vodárenské spoločnosti, prenajali súkromnému  
investorovi a príjmy z prenájmu tvoria rozhodujúcu časť zdrojov na obnovu a rozvoj vlastnej  
infraštruktúry. Popri Podtatranskej a Stredoslovenskej vodárenskej spoločnosti vznikli tak  
Podtatranská prevádzková spoločnosť, a. s. a Stredoslovenská prevádzková spoločnosť, a. s.  
Tento krok rozdelenia možno síce považovať za legitímny, ale NKÚ SR upozorňuje  
na nezvyčajne dlhú dobu prenájmu prevádzkového majetku (zmluva na 30 rokov), ktorá  
sa týka značného a osobitého majetku spojeného so zásobovaním vody. Navyše prevádzkové  
spoločnosti neinvestujú do rozvoja siete a verejná kontrola v týchto prevádzkových  
spoločnostiach je značne obmedzená, vrátane kontroly NKÚ SR.  
Výsledky hospodárenia kontrolovanej vzorky vodárenských spoločností potvrdili,  
že spoločnosti hospodária so značným objemom majetku (brutto viac ako 3,5 mld. eur, netto  
takmer 2 mld. eur), pričom rozhodujúci podiel majetku tvorí dlhodobý hmotný majetok.  
Čo je však potrebné zdôrazniť je vysoká miera opotrebenia majetku, ktorá v priemere dosiahla  
úroveň až 43 % z celkového dlhodobého majetku, pričom najvyššiu mieru opotrebenia  
vykazovali samostatné hnuteľné veci a ich časti. Miera obnovy majetku nie je ani na úrovni  
kompenzácie opotrebenia.  
Miera obnovy i rozvoja je významne podmienená výsledkami hospodárenia, ktoré  
v sledovanom období nebola veľmi priaznivá vo väčšine spoločností. Názorne to dokumentuje  
graf v prílohe správy, z ktorého je zrejmé, že pri stratovom hospodárení, resp. pri hodnotách  
zisku rádovo od pol milióna po jeden milión sa výrazný rozvoj nedá zabezpečovať.  
Investičná činnosť vodárenských spoločností, ktorá je zameraná na rozvoj vodárenskej siete.  
sa realizuje na základe plánov rozvoja a obnovy sietí. Celkové investície uvedených  
vodárenských činností dosiahli za roky 2018-2020 sumu vyššiu ako 291 mil. eur. Zdrojmi  
financovania boli vlastné zdroje vrátane investičných úverov, dotácie zo ŠR SR a finančné  
prostriedky z fondov EÚ. Obnova majetku, ktorej úlohou je zabezpečiť udržanie bezpečnej  
a nepretržitej prevádzky vodovodov a odkanalizovania je vo všetkých prípadoch realizovaná  
z vlastných zdrojov, vrátate úverov.  
Najvypuklejším problémom kontrolovaných spoločností je napriek ich investičným aktivitám  
vysoký investičný dlh. Keďže na výpočet investičného dlhu vo vodárenských spoločnostiach  
neexistuje jednotná metodika, kontrolóri NKÚ SR si vytvorili svoju vlastnú a použili ju na odhad  
investičného dlhu. Podľa výpočtov je zrejmé, že napriek tomu, že kontrolované vodárne  
každoročne obnovovali svoje siete, odhad výšky investičného dlhu na obnovu kritických sieti  
bol vyčíslený k 31.12.2020 na viac než 3,84 miliardy eur. Na obnovu vodárenské spoločnosti  
využívali iba vlastné finančné prostriedky. Úlohou vodárenských spoločností je zabezpečovať  
8
aj rozvoj siete, t. j. budovanie nových verejných vodovodov a kanalizácií. V najbližších troch  
rokoch budú podľa kontroly NKÚ SR potrebovať na ich rozvoj viac než 816 miliónov eur.  
Celková výška odhadu investičného dlhu1), na obnovu ako aj rozvoj kontrolovanej vzorky  
vodárenských spoločností, predstavuje viac než 4,66 miliárd eur.  
Obdobné problémy zistila kontrola NKÚ SR aj v BVS a. s. Prevažnú časť takzvaného kostrového  
vodovodného systému v územnej pôsobnosti bratislavských vodární vybudovali v rokoch 1970  
až 1980 s plánovanou životnosťou na 30 rokov. V súčasnosti je tak tento systém v priemere  
viac ako 15 rokov po životnosti. Verejnú kanalizáciu v pôsobnosti BVS začali budovať približne  
pred 120 rokmi, takže v súčasnosti je kanalizačný systém vo viacerých lokalitách na hranici  
životnosti alebo – vzhľadom na dynamický územný rozvoj – na hranici kapacitných možností.  
Celkové investície potrebné na odstránenie modernizačného zaostávania, teda investičného  
dlhu na obnovu, modernizáciu a dobudovanie vodovodnej a kanalizačnej infraštruktúry boli  
odhadované v roku 2019 na viac ako 574 miliónov eur. Z celkového investičného dlhu  
predstavujú zdroje potrebné na rekonštrukcie sumu cez 271 miliónov eur, z toho obnova  
vodovodnej infraštruktúry si vyžiada viac ako 234 miliónov eur a infraštruktúra na odvádzanie  
a čistenie odpadových vôd cez 36 miliónov eur. Na investičný rozvoj, teda na vybudovanie  
základnej infraštruktúry pri rozširovaní obytných a priemyselných zón, vrátane vybudovania  
diaľkového vodovodu pre okresy Senica a Skalica je potrebných viac ako 303 miliónov eur.  
Aj keď uvádzané údaje sú z kontroly z roku 2019, je zrejmé, že nedošlo k zníženiu ale naopak  
k ďalšiemu navýšeniu investičného dlhu aj v tejto spoločnosti.  
Nízku mieru investícií do vodárenskej infraštruktúry na Slovensku potvrdzujú aj dáta  
uverejnené v najnovšej publikácii Európskeho zväzu národných asociácií poskytovateľov  
služieb pre dodávky vody a odpadové vody (European Federation of National Associations of  
Water and Waste Water Services EurEAu) z ktorých vyplýva, že Slovensko investuje  
do vodárenskej infraštruktúry v prepočte na obyvateľa menej ako väčšina krajín Európy. Kým  
európsky priemer je 81,5 eur na obyvateľa, na Slovensku je to 50 eur. Horšie na tom sú ale  
aj väčšie krajiny ako je Španielsko, Taliansko či Maďarsko. Na druhej strane najviac na jedného  
obyvateľa investujú do vodárenskej infraštruktúry v Nórsku (226 eur), Dánsku (179 eur),  
Estónsku (178 eur).  
Na vysoký investičný dlh vodárenstva sa snaží reflektovať schválený vládny návrh zákona  
z dielne MŽP SR, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2002 Z. z. V zmysle uvedenej novely  
zákona vzniká povinnosť pre vlastníka verejného vodovodu a kanalizácie vytvárať účelovú  
finančnú rezervu, ktorej prostriedky bude povinný použiť na ich obnovu podľa plánu obnovy.  
Rezervu bude vytvárať vlastník ročne vo výške ročných odpisov alebo z nájomného  
prevádzkového majetku ako ekonomicky oprávnený náklad. Vlastník bude povinný použiť  
účelovú finančnú rezervu do uplynutia troch rokov odo dňa jej vytvorenia. Na začiatku procesu  
realizácie obnovy budú vlastníci odkázaní na dotácie a úvery.  
_____________________  
1) Pri výpočte odhadu investičného dlhu na obnovu majetku sa zohľadňovalo zaradenie hmotného investičného majetku do  
základných tried T3 – kritické hodnoty až T4 – nevyhovujúce hodnoty v zmysle Vyhlášky MŽP SR č. 262/2010 Z. z., ktorý bude  
vyžadovať obnovu. Do výpočtu odhadu investičného dlhu nevstupovali triedy T1 a T2 (vyhovujúce a priemerné hodnoty).  
Vodárenské spoločnosti na základe požiadavky NKÚ SR spracovali, resp. zaktualizovali zoznam hmotného majetku v členení  
na základné triedy T3 a T4 ku dňu 31.12.2020 (posledný deň kontrolovaného obdobia). Pre správny odhad investičného dlhu  
bolo žiadúce zohľadniť ceny materiálov, zariadení a prác k 31.12.2020, resp. odhadnúť ceny obnovy uvedeného majetku T3  
a T4, tak ako keby sa celý predmetný majetok obnovoval naraz k uvedenému dátumu. Pri výpočte odhadu investičného dlhu  
na rozvoj (budovanie, resp. dobudovanie verejného vodovodu a verejnej kanalizácie) sa vychádzalo z prehľadu plánovaných  
investičných akcií v rámci rozvoja na obdobie rokov 2021 – 2023  
9
NKÚ SR upozornil MŽP SR na závažný nedostatok novely v tom, že výška ročných odpisov pri  
tvorbe finančnej rezervy nezohľadňuje prípady, kedy sú súčasti sietí už úplne odpísané alebo  
prípady, kedy boli obstarané do majetku vodárenských spoločností za 1 euro. Napriek tomu,  
že v takýchto prípadoch sa nebude tvoriť takmer žiadna finančná rezerva, ich obnova si vyžiada  
vysoké investície zo strany vodárenských spoločností.  
NKÚ SR tiež upozornil, že schválená novela zákona so sebou prináša aj ďalšie riziko. Aplikáciou  
zákona bez zmeny spôsobu regulácie cien, hrozí vodárenským spoločnostiam masívne  
zadlžovanie sa. Regulácia cien sa schvaľuje na päťročné obdobie a je veľmi dôležité zosúladiť  
novelu zákona s reguláciou. Takýto krok vyžaduje spoluprácu troch ministerstiev – životného  
prostredia, hospodárstva a ministerstva vnútra. Predstavitelia týchto rezortov by si mali  
uvedomiť, že ruka v ruke s možnou vysokou mierou zadlženosti vodárenských spoločností  
hrozí riziko privatizácie a jej možné negatívne dôsledky na napĺňanie ústavného práva  
občanov, t. j. prístup k cenovo dostupnej pitnej vode.  
Veľké nádeje na masívnejšie investície do rozvoja vodovodnej siete a kanalizácie nedáva ani  
Plán obnovy a odolnosti SR, v ktorom problematika obnovy a rozvoja verejných vodovodov  
a verejnej kanalizácie nie je riešená.  
Pri posudzovaní účinnosti kontroly a dozoru orgánov štátu vo vzťahu k vodárenským  
spoločnostiach NKÚ SR dospel k záveru, že viaceré sa nevykonávajú dostatočne účinne  
a neplnia svoj účel. Mnohé nedostatky sú tak závažné, že indikujú značnú rezignáciu štátu  
na účinnú kontrolu činnosti vodárenských spoločností ako subjektov kritickej infraštruktúry  
štátu. Dôvody sú rôzne, z nich za dôležité považuje NKÚ SR značnú personálnu  
poddimenzovanosť orgánov dohľadu ministerstva životného prostredia i miestnej štátnej  
správy, nedostatočná odbornosť orgánov vykonávajúcich dozor či slabé finančné a technické  
zabezpečenie kontroly. Tiež legislatíva v mnohých prípadoch umožňuje viaceré interpretácie,  
mnohé informácie technického, prevádzkového a ekonomického charakteru nie sú verejne  
dostupné. Príkladom je prípad dcérskej spoločnosti BVS, a. s., kedy dcéra nevedela preukázať  
udelenie viazanej živnosti živnostenským úradom a ani požadovaný počet osôb s odbornou  
spôsobilosťou, orgány dozoru a dohľadu nevykonávali potrebnú kontrolu, resp. kontrola bola  
formálna, keď nepreukázala takéto závažné nedostatky. Problémy s preukazovaním odbornej  
spôsobilosti osôb v BVS, a. s. však podľa verejne dostupných informácií pretrvávajú. Príliš  
priateľský vzťah k transparentnosti, verejného prístupu k informáciám však nemajú  
ani niektoré ďalšie spoločnosti.  
Za mimoriadne vážny problém štátnej správy vo vzťahu k vodárenským spoločnostiam vidí  
NKÚ SR v nasledovnom: napriek značnej ingerencii štátu pri vytváraní podmienok pre rozvoj  
verejných vodovodov a kanalizácii (dotácie zo štátneho rozpočtu, eurofondy) – teda aj pre  
rozvoj vodárenských spoločností, žiaden ústredný orgán štátnej správy sa „necíti“ byť ich  
nadriadeným orgánom a ani zakladateľom a teda nevykonáva činnosti, ktoré sú s funkciou  
nadriadeného alebo zakladateľa spojené. V dôsledku tejto absencie nie je napr. možné  
vo vodárenských spoločnostiach vyžadovať uplatňovanie dôležitých aspektov výkonu práce  
vo verejnom záujme, ktoré obsahuje príslušný zákon. A to i napriek tomu, že zásobovanie  
vodou bezpochyby prácou vo verejnom záujme je. Kontrolné akcie NKÚ SR ukázali,  
že ministerstvo životného prostredia ako garant zákona o verejných vodovodoch a verejnej  
kanalizácii, túto funkciu nemôže plniť v dostatočnej miere, legislatívne, organizačne ani  
personálne na takúto funkciu nie je pripravené.  
10  
Pre inšpiráciu úprav posilňujúcich verejnú kontrolu činnosti vodárenských spoločností možno  
využiť skúsenosti zo susedných krajín, napr. Česka. V Čechách bol použitý iný model  
transformácie vodárenstva a v mnohých mestách a obciach sa do súkromných rúk dostala  
nielen prevádzka vodovodov, ale aj ich infraštruktúra. Neúmerný rast cien vodného  
a stočného, ktoré nemali objektívny ekonomický základ, znamenali v mnohých prípadoch  
návrat majetku do rúk miest a obcí. Štát postupne sprísnil legislatívu v oblasti vlastníctva  
aj prevádzkovania verejných vodovodov a kanalizácii, dosiahla sa presnejšia a jednoznačnejšia  
terminológia v zákone a presadila sa rozsiahla kontrola. Náročnejšie sú stanovené  
aj podmienky prevádzky – výraznou črtou zákona o vodovodoch a kanalizáciách  
je transparentnosť. Žiadna informácia technického, prevádzkového a ekonomického  
charakteru nie je utajovaná, na rozdiel od našich podmienok. Výrazná je aj kontrolno-  
audítorská činnosť ústredného orgánu štátnej správy a audítori musia spĺňať odbornú  
spôsobilosť a dlhoročnú prax v odbore vodovodov a kanalizácií. Všetky tieto kroky svedčia  
o vysokom záujme českých orgánov štátu o problematiku vody a o jej kontrolu. Na Slovensku  
je situácia iná. Kontrola štátu nie je najmä z vyššie uvedených dôvodov dostatočná  
a opakovane sa objavujú snahy zmierniť legislatívu upravujúcu výkon prevádzkových  
činností; na snahy skrytej privatizácie vo vodárenstve nereaguje žiaden orgán štátu.  
Z uvedených dôvodov NKÚ SR považuje za dôležité, aby sa NR SR zaoberala problematikou  
vodárenských spoločností a v súlade s ústavou prijala adekvátne opatrenia. Na plnenie  
verejného záujmu by mal dôsledne dohliadať kontrolný orgán. Cieľom opatrení by malo byť,  
pôsobenie vodárenských spoločností v rámcoch, prostredníctvom ktorých sa zabezpečuje  
verejná kontrola poskytovania verejných služieb. Posilnenie verejnej kontroly v danej oblasti  
a prístup k informáciám vzťahujúcim sa k dôležitým rozhodnutiam akcionárov vodárenských  
spoločností je spoločensky priam bytostne nevyhnutné.  
Za závažné považuje NKÚ SR aj fakt, že napriek tomu, že vodárenské spoločnosti hospodária  
so značným infraštruktúrnym a prevádzkovým majetkom a hodnota tohto majetku, štruktúra  
majetku a ani výsledky hospodárenia sa nestávajú súčasťou účtov štátu v plnej miere, ale iba  
ako podiely iných účtovných jednotiek, ktoré sú vlastnené viacerými obcami a mestami.  
Vodárenské spoločnosti ako dôležitý prvok kritickej infraštruktúry štátu nevchádzajú celým  
svojim účtovníctvom do štátneho záverečného účtu, ktorý podľa názoru NKÚ SR týmto  
spôsobom neúplne odráža hospodárenie štátu.  
Záver  
Súčasný stav odvetvia verejných vodární a kanalizácií na základe vykonaných kontrol resp.  
na základe kontrolnej činnosti NKÚ SR možno charakterizovať nasledovne:  
1. Mestá a obce sa z postavenia orgánov verejnej správy, s rovnocenným postavením  
v povinnostiach zásobovania vodou bez ohľadu na počet obyvateľov  
sa transformačným procesom vodárenstva dostali do asymetrickej polohy akcionára.  
V praxi vodárenských spoločností to znamená, že veľké obce majú rozhodujúci vplyv  
na chod spoločnosti, často bez ohľadu na potreby malých obcí. Manažment  
vodárenských spoločností sa nezriedka prezentuje ako súkromná spoločnosť, resp.  
majoritný akcionár ako mestská spoločnosť  
11  
2. Práva a povinnosti akcionára a orgánov akciových spoločností sa často zamieňajú  
a nahrádzajú právami a povinnosťami obce ako zakladateľa obchodných spoločností.  
Často sa to deje najmä v personálnych otázkach, kedy majoritný akcionár rozhoduje  
o personálnom obsadení významných manažérskych pozícií ešte pred ich schválením  
orgánmi spoločnosti.  
3. Spoločnosti majú značný investičný dlh týkajúci sa údržby, obnovy a rozvoja. Výsledky  
ich hospodárenia neumožňujú akumulovať potrebnú výšku vlastných zdrojov  
na obnovu a rozvoj. Zdroje štátneho a európskeho rozpočtu čiastočne navyšujú  
potrebné zdroje obchodných spoločností, ktorými vodárenské spoločnosti sú.  
Informácie o využívaní týchto verejných zdrojov ako súčasti hospodárenia  
vodárenských spoločností nepodlieha potrebnej miere verejnej kontroly. Novú  
vodovodnú sieť budujú v rozhodujúcej miere na svoje náklady obce a po jej  
dobudovaní sa táto stáva majetkom vodárenskej spoločnosti bez zmeny v hodnote  
akcionárskeho podielu.  
Novela zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách, ktorá ukladá  
vlastníkovi spoločnosti tvoriť účelovú finančnú rezervu na obnovu a rozvoj daný  
problém pre vysokú mieru opotrebovania majetku nerieši a ani Plán obnovy  
a odolnosti nepredpokladá rozvoj vodárenskej infraštruktúry z jeho zdrojov.  
4. Dlhodobé (30-ročné) zmluvy so súkromnými prevádzkovateľmi dávajú  
prevádzkovateľovi nielen v EÚ neobvykle dlhý čas na zhodnotenie tohto majetku, ale  
ich podiel na investičnom rozvoji vodárenskej infraštruktúry je zanedbateľný.  
5. Vodárenské spoločnosti vystupujú ako obchodné akciové spoločnosti, verejná správa  
rezignovala a ochabla v kontrole výkonu akcionárskych práv a v obavách z možných  
súdnych sporov s týmito akciovými spoločnosťami. V praxi štátnej správy i samosprávy  
sa málo alebo vôbec neakceptuje, že tieto akciové spoločnosti, manažované  
akcionármi podľa obchodného zákonníka, sú v prvom rade vlastníkmi verejnej  
infraštruktúry a resp. aj jej prevádzkovateľmi a akcionári sú orgánmi verejnej správy,  
s jasne vymedzenými povinnosťami v zmysle zákona 442/2002 o verejných  
vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z.  
o regulácii v sieťových odvetviach, a taktiež spadajú do rámca zákona 552/2003 Z. z.  
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme.  
6. Orgány kontroly a dohľadu nie sú ochotné či schopné zaujať stanovisko k väčšine  
zásadných otázok fungovania týchto spoločností, navyše tieto orgány nemajú dostatok  
ľudských zdrojov, sú hlboko poddimenzované vo vzťahu k spoločenským potrebám.  
7. Pod tlakom akcionárskych štruktúr, ktoré nedisponujú potrebnými odbornými  
znalosťami a v rozpore s platnou legislatívou sa nezriedka upúšťa od vyžadovania  
odbornej spôsobilosti manažmentu týchto spoločností.  
NKÚ SR na nedostatočné vymedzenie vodárenských spoločností ako obchodných spoločností  
plniacich verejný záujem a na spoločenské dôsledky tohto stavu upozornila predchádzajúcu  
i aktuálnu vládu SR. Odporučili sme problematike presadzovania verejného záujmu vo  
vodárenských ale aj ďalších akciových spoločnostiach štátu venovať osobitnú legislatívnu  
i aplikačnú pozornosť, zatiaľ bez výraznejšieho efektu.  
12  
NKÚ SR odporúča Výboru NR pre hospodárske záležitosti požiadať MH SR, aby v spolupráci  
s MF SR, MŽP SR a MV SR pripravili návrh:  
-
spôsobu vysporiadania investičného dlhu vodárenských spoločností ako jedného  
z dôležitých predpokladov dodávok zdravotne nezávadnej pitnej vody (Rámcová  
smernica o vode),  
-
spôsobu posilnenia kontroly a dozoru štátnych orgánov nad odbornou činnosťou, ale  
aj nad hospodárením a majetkom vodárenských spoločností a jeho vykazovaním.  
Prostredníctvom investičnej aktivity financovanej z národného alebo európskeho  
rozpočtu svojich akcionárov (obcí) spravidla zvyšujú spoločnosti hodnotu majetku,  
ktorá sa nepremieta do hodnoty akcií obcí a tým ani do ich konsolidovanej účtovnej  
závierky. Navyše, vodárenské spoločnosti ako dôležitý prvok kritickej infraštruktúry  
nevchádzajú svojim účtovníctvom do súhrnnej účtovnej závierky verejnej správy.  
13  
Prílohy:  
I.  
Verejná vodovodná sieť a verejná kanalizácia na Slovensku.  
Podiel obyvateľov SR pripojených na verejný vodovod v roku 2019 podľa okresov  
Podiel obyvateľov SR pripojených na verejnú kanalizáciu v roku 2019 (podľa okresov)  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR  
14  
II.  
Vybrané ukazovatele hospodárenia vodárenských spoločností:  
Hospodársky výsledok vybraných vodárenských spoločností v rokoch 2018-2020 po zdanení  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR  
Majetok vybraných vodárenských spoločností v roku 2020  
Vodárenská  
spoločnosť  
ZsVS, a. s.  
StVS, a. s.  
TVK, a. s.  
TAVOS, a. s.  
LVS, a. s.  
PVS, a. s.  
VsVS, a. s.  
SPOLU  
Majetok  
Podiel  
DHM (v%)  
94,99  
96,06  
95,45  
82,05  
92,59  
99,11  
94,77  
x
Opotrebenie  
Stavby (v %)  
Brutto (v eur)  
Netto (v eur)  
SHV (v %)  
61,18  
70,00  
73,80  
81,73  
90,16  
62,03  
82,75  
x
810 496 778,00  
766 099 379,00  
168 619 389,00  
231 193 553,00  
138 606 532,00  
274 228 057,00  
1 155 813 107,00  
3 545 056 795,00  
444 065 648,00  
453 605 556,00  
110 217 310,00  
117 362 660,00  
65 895 642,00  
146 592 170,00  
605 161 643,00  
1 942 900 629,00  
45,75  
47,12  
30,72  
50,64  
46,86  
45,59  
44,03  
x
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR  
Vývoj opotrebenia stavieb a samostatne hnuteľné veci a súbory hnuteľných vecí za 2018 až 2020  
(v %)  
Vodárenská spoločnosť  
Opotrebenie stavieb  
Opotrebenie SHV  
2019  
2018  
41,81  
44,27  
30,41  
45,85  
41,57  
43,70  
42,14  
2018  
43,58  
46,01  
31,75  
48,72  
44,44  
44,72  
43,49  
2019  
45,75  
47,12  
30,72  
50,64  
46,86  
45,59  
44,03  
2020  
51,63  
66,37  
55,62  
78,73  
89,33  
55,31  
81,32  
2020  
61,18  
70,10  
73,80  
81,72  
90,16  
61,96  
82,75  
ZsVS, a. s.  
StVS, a. s.  
TVK, a. s.  
TAVOS, a. s.  
LVS, a. s.  
PVS, a. s.  
56,35  
69,62  
66,76  
78,32  
91,57  
58,07  
81,51  
VsVS, a. s.  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR  
15  
Prehľad investícií do rozvoja a obnovy VV a VK  
(v eur)  
Vodárenská spoločnosť  
ZsVS, a. s.  
StVS, a. s.  
TVK, a. s.  
TAVOS, a. s.  
LVS, a. s.  
PVS, a. s.  
VsVS, a. s.  
SPOLU  
Obdobie  
2018 2020  
2018 2020  
2018 2020  
2018 2020  
2018 2020  
2018 2020  
2018 2020  
X
Vlastné zdroje  
27 595 850,00  
Iné zdroje  
173 760,00  
Spolu zdroje  
27 769 610,00  
28 946 787,00  
13 646 871,00  
11 558 195,00  
2 689 840,00  
21 162 000,00  
66 178 937,00  
171 778 480,00  
86 523 219,00  
401 825,00  
0,00  
1 983 903,00  
500 000,00  
29 788 045,00  
119 370 752,00  
115 470 006,00  
14 048 696,00  
11 558 195,00  
4 673 743,00  
21 662 000,00  
95 966 982,00  
291 149 232,00  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR  
Odhad investičného dlhu na a obnovu a rozvoj VV a VK  
(v eur)  
Vodárenská spoločnosť  
Dátum  
Odhad investičného  
Odhad investičného  
Spolu odhad  
dlhu na obnovu  
dlhu na rozvoj  
investičného  
dlhu  
ZsVS, a. s.  
StVS, a. s.  
TVK, a. s.  
TAVOS, a. s.  
LVS, a. s.  
PVS, a. s.  
VsVS, a. s.  
SPOLU  
31.12.2020  
31.12.2020  
31.12.2020  
31.12.2020  
31.12.2020  
31.12.2020  
31.12.2020  
x
1 392 414 300,00  
821 285 760,00  
64 000 000,00  
55 178 500,00  
28 720 626,00  
1 137 082 826,00  
343 164 720,00  
3 841 846 732,00  
35 219 300,00  
150 000 000,00  
45 500 000,00  
97 260 000,00  
7 050 000,00  
340 844 065,00  
140 356 655,00  
816 230 020,00  
1 427 633 600,00  
971 285 760,00  
109 500 000,00  
152 438 500,00  
35 770 626,00  
1 477 926 891,00  
483 521 375,00  
4 658 076 752,00  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR  
III.  
Medzinárodné porovnanie investícií do vodárenskej infraštruktúry  
Investície do vodárenskej infraštruktúry na obyvateľa za rok (v eur)  
Zdroj: Voda-portal.sk; EurEau  
16