N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
odporúča upraviť v legislatíve nastavenie oznamovania plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v inej obci
nie príslušnej spádovej materskej škole, ale priamo obci a zároveň obciam stanoviť povinnosť oznámiť neplnenie
povinnosti zákonných zástupcov prihlásiť dieťa na plnenie tohto vzdelávania príslušnému orgánu štátnej správy. Pri zavá-
dzaní povinného predprimárneho vzdelávania chýbala obciam a mestám aj väčšia metodická podpora a včasná informo-
vanosť zo strany ministerstva.
Hoci samotná dochádzka detí s povinným predprimárnym vzdelávaním nebola predmetom kontroly, z vyjadrení mater-
ských škôl vyplynulo, že aj napriek existencii povinnosti zákonného zástupcu dbať o riadne plnenie povinného predprimár-
neho vzdelávania, majú niektoré deti, najmä zo sociálne znevýhodneného prostredia, nízku účasť na predprimárnom
vzdelávaní v materskej škole. Bez riadnej účasti detí na povinnom predprimárnom vzdelávaní, stráca tento inštitút
na svojom význame. NKÚ SR odporúča venovať pozornosť a motivovať zákonných zástupcov detí, najmä zo so-
ciálne znevýhodneného prostredia, k riadnej dochádzke detí s povinným predprimárnym vzdelávaním do materskej
školy, napr. zvýšením informovanosti o význame predprimárneho vzdelávania na celoštátnej úrovni, či prostredníctvom
nárokovateľných finančných príspevkov.
Dochádzku detí do materských škôl v druhom polroku roku 2020 a v roku 2021 ovplyvnila aj prebiehajúca situácia v sú-
vislosti s pandémiou Covid-19, keď sa do materských škôl vrátilo menej detí aj zo sociálne znevýhodneného prostredia
z dôvodu, že rodičia mali obavu z nakazenia.
3.3 KOĽKO STOJÍ PREDPRIMÁRNE VZDELÁVANIE ?
Zdrojom financovania materských škôl zriadených obcami a mestami je predovšetkým poukazovaný výnos z podielu
na dani z príjmov fyzických osôb. Materské školy dostávajú na deti s povinným predprimárnym vzdelávaním a deti pochá-
dzajúce z rodín v hmotnej núdzi aj prostriedky zo štátneho rozpočtu, či už vo forme príspevku na výchovu a vzdelávanie,
alebo vo forme dotácií na stravu a školské potreby. Vzdelávanie v materských školách sa uskutočňuje za čiastočnú
úhradu.
Ako významná bariéra dostupnosti predprimárneho vzdelávania pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia
bola kontrolou identifikovaná finančná bariéra vo forme formálnych, ale aj neformálnych príspevkov zákonných zá-
stupcov. Uvedené sa týka najmä detí z rodín, ktoré nespadajú do systému pomoci v hmotnej núdzi a nemajú nárok
na úľavy. Najviac sa to prejavilo u mladších detí, ktoré začnú navštevovať materskú školu až v čase, kedy sa pre nich
stáva predprimárne vzdelávanie povinné.
Na vzdelávanie v materských školách prispievajú zákonní zástupcovia detí úhradami príspevku na čiastočnú úhradu vý-
davkov materskej školy, či nákladov na nákup potravín a režijných nákladov školskej jedálne. Príspevok za pobyt dieťaťa
v materskej škole sa neuhrádza za dieťa, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, či v prípade ak zákonný zástupca
dieťaťa predloží riaditeľovi materskej školy doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi. Za tieto deti sa ma-
terskej škole zo štátneho rozpočtu poskytuje príspevok na výchovu a vzdelávanie. Výška príspevku za pobyt dieťaťa v ma-
terskej škole bola v kontrolovaných obciach a mestách rôzna a pohybovala sa od 1,70 eur do 15 eur za dieťa na mesiac.
Nižšie poplatky boli stanovené v obciach, čo môže deťom navštevujúcich materské školy v mestách, ktoré mali
poplatky vyššie, sťažovať prístup do nich. Obce Gemerská Ves a Rimavská Seč sa z dôvodu vysokého podielu detí
z nízkopríjmových rodín, ako aj z dôvodu existencie nedoplatkov z uvedeného poplatku, rozhodli stanoviť príspevok
za pobyt v nulovej výške.
Od 01. 08. 2021 došlo k ukončeniu plošného poskytovania dotácie na stravu11 v poslednom ročníku materskej školy a táto
ostala zachovaná pre tieto deti už len do dovŕšenia 6 rokov veku, či deti od 6 rokov veku, ak žijú v domácnosti, ktorej
členovia si neuplatnili, alebo si nemohli v zmysle zákona o dani z príjmov uplatniť nárok na zvýšený daňový bonus. Dotácia
sa poskytuje aj na deti v hmotnej núdzi. V prípade uvedených detí hradia zákonní zástupcovia doplatok medzi rozdielom
vo výške stravného a poskytovanou dotáciou na stravu. Obdobne ako pri príspevku za pobyt dieťaťa v materskej škole,
11
v zmysle § 4 ods. 3 zákona č. 544/2010 Z.z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky možno
dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa poskytnúť na zabezpečenie obeda a iného jedla v materskej škole na:
a) každé dieťa, ktoré navštevuje materskú školu a v materskej škole je najmenej 50 % detí z domácností, ktorým sa poskytuje pomoc
v hmotnej núdzi;
b) dieťa, ktoré navštevuje materskú školu a žije v domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi alebo ktorej príjem za posledných šesť
mesiacov predchádzajúcich dňu podania žiadosti o poskytnutie dotácie je najviac vo výške životného minima;
c) dieťa, ktoré navštevuje posledný ročník materskej školy a žije v domácnosti, v ktorej si ani jeden člen domácnosti neuplatnil na toto dieťa nárok
na sumu daňového zvýhodnenia na vyživované dieťa, ktoré dovŕšilo šesť rokov veku a nedovŕšilo 15 rokov veku, žijúce s ním v domácnosti podľa
osobitného predpisu; táto skutočnosť sa žiadateľovi podľa § 4 ods. 4 preukazuje čestným vyhlásením.
| 11