Politika lesného hospodárstva a nakladanie s drevnou  
hmotou  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
6.  
| 2  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
VÝZNAM  
AP  
Akčný plán  
ASDS  
DPH  
EAD  
Automatizovaný stacionárny detekčný systém lesných požiarov  
Daň z pridanej hodnoty  
Elektronické aukcie dreva  
EVD  
Evidencia vyťaženého dreva  
HPH  
HV  
Hrubá pridaná hodnota  
Hospodársky výsledok  
IS  
Informačný systém  
LHE  
Lesná hospodárska evidencia  
MO SR  
MPRV SR  
MŽP SR  
NFP  
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky  
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR  
Ministerstvo životného prostredia SR  
Nenávratný finančný príspevok  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národné lesnícke centrum Zvolen  
NKÚ  
NLC  
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších pred-  
pisov  
Občiansky zákonník  
Obchodný zákonník  
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších pred-  
pisov  
OS SR  
OZ  
Ozbrojené sily Slovenskej republiky  
Odštepný závod  
PRO SILVA  
PRV  
Lesnícka organizácia pre prírode blízke hospodárenie v lesoch  
Program rozvoja vidieka SR 2014-2020  
Program starostlivosti o lesy  
PSL  
štátne lesy  
ÚVO  
Ostatné štátne lesy bez VLM SR, š. p.  
Úrad pre verejné obstarávanie  
VLM alebo ŠP, štátny podnik, vojenské lesy  
Vojenské lesy a majetky Slovenskej republiky, štátny podnik  
Vojenský obvod  
VO  
ZOZNAM GRAFOV  
Graf 1: Podiel jednotlivých obhospodarovateľov na celkovej výmere lesov v SR................................................................7  
Graf 2: Náklady na pestovnú činnosť za roky 2019 a 2020 podľa jednotlivých typov správcov...........................................7  
Graf 3: Priame náklady na pestovnú činnosť v lesnom hospodárstve SR ...........................................................................8  
Graf 4: Náklady na ťažbovú činnosť za roky 2019 a 2020 podľa jednotlivých typov správcov............................................9  
Graf 5: Hrubá pridaná hodnota (HPH) za rok 2019............................................................................................................11  
Graf 6: Hrubá pridaná hodnota (HPH) za rok 2020............................................................................................................11  
Graf 7: Hospodársky výsledok (HV) za roky 2019 a 2020 (eur/ha)....................................................................................11  
Graf 8: Priemerné speňaženie surového dreva za roky 2019 a 2020................................................................................12  
| 3  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Hlavným poslaním lesného hospodárstva na Slovensku je trvalo udržateľné obhospodarovanie lesov a ich rozvoj. Podiel  
lesného hospodárstva na tvorbe HDP v SR sa dlhodobo pohybuje pod jedným percentom. Z roka na rok však pre výrazné  
klimatické zmeny stúpa environmentálna a spoločenská hodnota lesa. Budúcnosť lesného hospodárstva bude teda  
závisieť predovšetkým od riešenia rozporov medzi ekológiou a ekonomikou pri hospodárení v lesoch, od vývoja  
cien dreva na svetových trhoch a od klimatických zmien a ich vplyvov na lesný ekosystém.  
Lesy pokrývajú približne 41 percent územia Slovenska a za hospodárenie v nich zodpovedajú ich vlastníci. Najväčším  
vlastníkom lesov na Slovensku je štát ( 54 %), zvyšok je vo vlastníctve alebo spoluvlastníctve súkromných osôb, cirkví,  
obcí, družstiev a časť lesov vlastníka nemá.  
NKÚ už dlhšie obdobie preveruje nakladanie s lesným majetkom v štátnych podnikoch a v mestských a obecných lesoch.  
V roku 2018 skontroloval hospodárenie štátnych podnikov Lesy SR, Lesopoľnohospodársky majetok Ulič a v uvedenom  
roku vykonal aj kontrolu vybraných mestských a obecných lesov. Kontrola v roku 2021 bola zameraná na politiku lesného  
hospodárstva a nakladanie s majetkom v štátnom podniku Vojenské lesy a majetky SR. Celkom bolo skontrolovaných  
37 subjektov lesného hospodárstva.  
Z kontrolných zistení vyplýva, že štátna lesohospodárska politika na Slovensku má vytýčené ciele, nemá však zjednotené  
pravidlá pre ich dosahovanie v subjektoch obhospodarujúcich lesy vo verejnom záujme. Subjekty lesného hospodárstva  
zriadené štátom, prípadne viazané verejnoprospešným záujmom, majú rôzne právne formy a vykonávajú lesohospodár-  
sku politiku podľa rôznorodej legislatívy. Každý kontrolovaný subjekt obhospodaroval lesy v zmysle schváleného Pro-  
gramu starostlivosti o les, avšak na základe vlastného odborného, technického, ekonomického a taktiež manažér-  
skeho prístupu, v špecifických podmienkach, ktoré taktiež vplývali na dosahované hospodárske výsledky.  
Takto nastavený systém napríklad za určitých okolností umožňuje vojenským lesom nevyužívať súťažné prostredie a za-  
dávať zákazky priamo. Štát by preto mal jasne určiť, aká legislatíva je pre tieto podniky záväzná vo vzťahu k ob-  
chodnej politike a aká by mala byť ich optimálna právna forma zohľadňujúca popri tvorbe zisku aj verejný záujem.  
Strategické dokumenty upravujúce politiku lesného hospodárstva na Slovensku sú formulované ako koncepčné doku-  
menty. Podľa zistení z kontrol NKÚ nemajú stanovené merateľné ukazovatele a majú len odporúčací charakter. Preto  
každý obhospodarovateľ môže k ich napĺňaniu pristupovať rozdielne.  
Porovnaním výsledkov jednotlivých kontrol identifikoval NKÚ aj príklady dobrej praxe, ktoré by mohli byť zavedené vo  
všetkých lesohospodárskych podnikoch. Jedným z nich je integrovaný systém online evidencie vyťaženého dreva, moni-  
torovania pohybu drevnej hmoty a kontinuálneho monitorovania prejazdu nákladných vozidiel, využívaný vo vojenských  
lesoch. Elektronizáciu evidencie skladových zásob dreva považuje NKÚ za základný nástroj transparentnosti pri  
evidencii a predaji dreva.  
Zároveň je však potrebné zintenzívniť kontrolu správnej klasifikácie dreva na odvozných miestach. Podhodnotenie sor-  
timentov drevnej hmoty vyšších tried vedie k znižovaniu príjmov jednotlivých obhospodarovateľov lesa a môže  
vytvárať priestor pre korupciu.  
Subjektom lesného hospodárstva sa nepodarilo v oblasti pestovných činností dodržať zásadu, aby sa časť úžit-  
kov z lesa vo väčšej miere prostredníctvom výkonov pestovnej činnosti vracala späť do lesa. Pokračoval aj  
nežiadúci trend znižovania nákladov na ochranu lesa.  
NKÚ upozorňuje aj na to, že je nevyhnutná pravidelná koordinácia a zosúladenie cieľov jednotlivých politík rezortov, ktoré  
do správy lesov zasahujú. Priestor vidí aj v oblasti úprav súčasne platného legislatívneho rámca pre oblasť lesného hos-  
podárstva.  
NKÚ odporúča Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie požadovať od MPRV SR:  
spracovanie komplexného návrhu ochrany a obnovy lesa, online evidencie a monitorovania vyťaženého dreva  
pre subjekty pôsobiace v oblasti lesného hospodárstva, vrátane určenia spôsobu primeraného finančného a legislatív-  
neho zabezpečenia.  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTROLNÁ AKCIA  
1. ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
Účelom jednotlivých kontrol, ktoré NKÚ vykonal v oblasti politiky lesného hospodárstva bolo v rámci štátnych podnikov  
kapitoly MPRV SR poukázať na stav realizácie politiky a plnenie úloh, vyplývajúcich zo strategických dokumentov, hospo-  
dárenie a nakladanie s majetkovými právami štátu, ďalej vyhodnotiť správu a využívanie majetku v podmienkach štátneho  
podniku, ktorého zakladateľom je MO SR a poukázať na stav obhospodarovania mestských a obecných lesov.  
V základných ukazovateľoch boli porovnaaj systémy obhospodarovania lesov v sektore štátnych lesov, vo-  
jenských štátnych lesov, obecných a mestských lesov. V rámci kontroly v roku 2021 boli využité vybrané ukazovatele  
hospodárskych činností týchto subjektov za roky 2019 a 2020, pričom zo skupiny štátnych lesov boli vojenské lesy hod-  
notené osobitne.  
Táto súhrnná správa je prioritne zameraná na hospodárenie a nakladanie s drevnou hmotou u štátnych, mestských  
a obecných obhospodarovateľov lesa.  
2. MEC KONTROLNEJ AKCIE  
Jednotlivé kontrolné akcie boli realizované v súlade so zákonom o NKÚ SR a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základ-  
ných princípov medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). V roku 2018 boli v súvislosti s kon-  
trolou hospodárenia štátnych podnikov preverené Lesy SR, vrátane 16 odštepných závodov a taktiež 16 podnikov lesného  
hospodárstva vo vlastníctve miest a obcí. Z uvedených kontrol boli v rokoch 2018 a 2019 vypracované a zverejnené dve  
samostatné záverečné správy. Správy obsahovali návrhy a odporúčania jednak pre kontrolované subjekty, ako aj pre  
zainteresované ústredné orgány štátnej správy. V roku 2021 bol ukončený cyklus jednotlivých etáp kontrol v oblasti les-  
ného hospodárstva kontrolou v štátnom podniku Vojenské lesy a majetky SR, Pliešovce.  
2.1 VÝKON KONTROLY  
Vykonané kontroly potvrdili viaceré riziká, ktoré boli identifikované v rámci prípravných fáz. Nedostatky boli zistené v ob-  
lastiach týkajúcich sa strategických materiálov, lesníckej politiky, plnenia strategických cieľov akčných plánov.  
Pri kontrole štátnych lesov boli taktiež zistené nedostatky, týkajúce sa nedodržiavania zákona o štátnom podniku, zákona  
o účtovníctve, zákona o verejnom obstarávaní, obchodného zákonníka, ďalej predaja dreva pod trhové ceny, neefektív-  
nych nájomných zmlúv, spôsobu evidencie zásob dreva v expedičných skladoch, pri reklamačných konaniach, ako aj pri  
odpredaji prebytočného majetku.  
Pri kontrole vybraných mestských a obecných lesov bolo zistené, že niektorí obhospodarovatelia nemali vypracované  
obchodné stratégie v oblasti predaja dreva a nedisponovali ani aktuálnym prehľadom o ďalšom nakladaní s drevom.  
Neoptimalizovali hustotu  
a nezvyšovali kvalitu lesnej cestnej siete výstavbou nových, rekonštrukciou  
a asanáciou existujúcich lesných ciest. Najmä obecné a mestské lesy neboli schopné z vlastných prostriedkov budovať  
a kvalitne rekonštruovať lesné cesty, protipožiarne cesty a zvážnice.  
V rámci kontroly vo vojenských lesoch nebolo v niektorých prípadoch preukázané plnenie si povinností podľa zákona  
o štátnom podniku, zákona o účtovníctve a zákona o slobode informácií. Zmluvy na práce a služby v lesníckych činnos-  
tiach boli uzatvárané formou priameho zadania. Pri predaji drevnej hmoty nebolo vytvorené súťažné prostredie ani v ob-  
dobí, keď bol dopyt po drevnej hmote v čase predaja väčší ako jej ponuka. Pre neukončený súdny spor medzi VLM  
a Úradom pre verejné obstarávanie nebolo predmetom kontroly zatriedenie vojenských lesov podľa zákona o verejnom  
obstarávaní.  
2.2 ŠPECIFICKÉ OBLASTI  
V rámci realizovaných kontrolných akcií išlo o rôzne typy subjektov (štátne podniky, vojenský štátny podnik, spoločnosti  
s ručením obmedzeným, príspevkové organizácie), ktoré zabezpečovali svoje činnosti v rôznych legislatívno-právnych  
podmienkach. Štátne podniky sú v zakladateľskej pôsobnosti MPRV SR; zakladateľom mestských a obecných spoločností  
boli jednotlivé mestá a obce. Špecifickosť vojenského štátneho podniku bola v tom, že prioritne obhospodaroval lesy oso-  
bitného určenia vo vojenských obvodoch a na územiach slúžiacich na zabezpečenie úloh obrany štátu. Štátnu správu na  
úseku lesného hospodárstva vo vojenských obvodoch vykonávalo MO SR, ktoré bolo aj zakladateľom VLM.  
| 5  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
MO SR ako ich zakladateľ podporilo a schválilo účelové zmeny v predmete ich činnosti. Zmenami zakladateľskej  
listiny z roku 2009 a 2019 sa z podniku konajúceho vo verejne prospešnom záujme a vykonávajúceho správu a využívanie  
lesného a poľnohospodárskeho majetku stal podnik prioritne zameraný na podnikateľskú činnosť v tejto oblasti, ktorý by  
tak v zmysle uvedených zmien už nemusel vykonávať svoju činnosť vo verejne prospešnom záujme.  
Pre porovnanie ostatné štátne organizácie, pôsobiace v danej oblasti, majú vo svojich činnostiach ako hlavné úlohy a  
poslanie zahrnuté spravovanie lesného a iného majetku vo vlastníctve SR s právom trvalej podnikateľskej činnosti (Lesy  
SR), správu a obhospodarovanie lesného a pôdneho fondu, ako aj zabezpečovanie verejnoprospešnej činnosti (Štátne  
lesy TANAP), ap.  
Preverované subjekty lesného hospodárstva síce napĺňajú rovnaké strategické dokumenty, avšak vládou SR schvá-  
lené uznesenia na zabezpečenie realizácie AP národných programov negarantujú plnenie pripravených a schválených  
opatrení v plnom rozsahu, a to z dôvodu ich indikatívneho charakteru. Ané plány, v ktorých neboli stanovené mo-  
nitorovacie indikátory plnenia cieľov (kvalitatívne a kvantitatívne) boli považované za indikatívne materiály.  
Prevažná časť opatrení, a to aj v dôležitých oblastiach lesníckej politiky, nebola splnená z dôvodu nezabezpečeného  
finančného krytia a ich implementácia do praxe stále mešká.  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
3.1  
NAPĹŇANIE POLITÍK LESNÉHO HOSPODÁRSTVA  
Program starostlivosti o les je nástrojom štátu na zabezpečenie trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch, ktorý sa  
v súčasnosti vyhotovuje pre všetky lesné pozemky na území Slovenska. Plnenie opatrení akčných plánov v kontrolova-  
ných subjektoch vychádzalo priamo z PSL a zo zákona o lesoch.  
Kontroly NKÚ preukázali, že vybraní obhospodarovatelia lesov boli dostatočne oboznámení s politikou lesného hospodár-  
stva formulovanou v akčných plánoch národných programov. Keďže však ide o koncepčné dokumenty, ktoré nemali  
stanovené jasné merateľné ukazovatele, boli skôr vnímané ako materiály s odporúčacím charakterom a neboli pre ob-  
hospodarovateľov lesov záväzné.  
Európska komisia schválila v roku 2014 Program rozvoja vidieka (PRV) ako programový dokument, zameraný aj na posil-  
nenie konkurencieschopnosti v oblasti lesníctva.  
Lesy SR využívali v rámci PRV investície na realizáciu projektov sprístupňovania lesných porastov. Obecné a mestské  
podniky lesného hospodárstva využili prostriedky z PRV len v obmedzenej miere. Hlavným dôvodom boli nevysporiadané  
majetkové práva so štátnymi lesmi najmä v prípade lesných ciest, spôsob financovania (refundácie), ako aj administratívna  
a finančná náročnosť na spracovanie projektov. Vojenské lesy mali taktiež obmedzené možnosti čerpania finančných pro-  
striedkov z PRV, a to z toho dôvodu, že v rámci niektorých častí PRV neboli medzi definovaných príjemcov pomoci zara-  
dené.  
Podľa NKÚ je potrebné, aby akčné plány a ostatné strategické dokumenty obsahovali merateľné ukazovatele, ktoré by  
umožnili meranie progresu napĺňania politiky a jednotlivých opatrení AP. Keďže politika lesného hospodárstva je  
prierezovou politikou, je nevyhnutná koordinácia a zosúladenie cieľov jednotlivých rezortných politík.  
NKÚ zároveň upozorňuje, že národné programy lesného hospodárstva SR a ich akčné plány sa nedajú realizovať  
bez osobitných finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, napr. vytvorením fondu financovania obnovy lesov  
poškodených prírodnými katastrofami, biotickými a abiotickými škodlivými činiteľmi a emisiami z priemyselných podnikov.  
| 6  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.2  
HOSPODÁRENIE S DREVNOU HMOTOU  
Podiel lesov obhospodarovaných štátnymi organizáciami lesného hospodárstva, vrátane vojenských lesov je 54 % z cel-  
kovej výmery lesov SR. V štátnych lesoch sa nachádza aj viac ako polovica zásob dreva na Slovensku, s vyšším podielom  
zásob listnatého dreva, oproti neštátnym obhospodarovateľom, kde je vyšší podiel zásob ihličnatého dreva.  
Graf 1  
V lesoch Slovenskej republiky sa v súčasnosti nachádzajú historicky najväčšie zásoby dreva. Najmä v dôsledku poško-  
dzovania smrekových lesov má však zásoba ihličnatého dreva na rozdiel od listnatej komodity dlhodobo klesajúci trend.  
NKÚ pre porovnanie objektivizoval vybrané ukazovatele hospodárskych činností týchto skupín správcov za roky 2019  
a 2020, a to na základe údajov získaných z kontrolovaných subjektov, ako aj z údajov z NLC pri zabezpečení ich repre-  
zentatívnosti.  
Medzi faktory, negatívne vplývajúce na plnenie jednotlivých ukazovateľov je potrebné zahrnúť najmä nižší dopyt po drev-  
nej hmote a s tým súvisiaci pokles ťažby drevnej hmoty, nižšie ceny komodít drevnej hmoty najmä od väčších spracova-  
teľov dreva. Podstatne sa tiež zvýšil dovoz najmä ihličnatého dreva zo zahraničia, s čím súvisí zníženie konkurencie-  
schopnosti domácich spracovateľov. Medzi negatívne faktory možno zaradiť aj pretrvávajúci vplyv najmä abiotických (prí-  
rodné vplyvy) a biotických škodlivých činiteľov a s tým spojené zvyšovanie podielu kalamitného dreva.  
3.2.1. PESTOVNÁ ČINNOSŤ, OBNOVA A OCHRANA LESA  
Pestovná činnosť, ktorá tvorí významnú súčasť v celej štruktúre lesohospodárskych činností, sa vyznačuje vysokým  
podielom živej práce. Sem patrí prirodzená a umelá obnova lesa, výchova a ochrana lesa. Pestovná činnosť v preverova-  
nom období predstavovala najmä prirodzenú a umelú obnovu lesa, čistenie plôch po ťažbe, ošetrovanie a ochranu mla-  
dých lesných porastov proti burine a proti zveri. Nedostatky boli zistené najmä u mestských a obecných obhospoda-  
rovateľov lesa a súviseli s nedodržaním zásad vedenia lesnej hospodárskej evidencie, týkajúcich sa zaznamená-  
vania výkonov v oblasti zalesňovania.  
Porovnaná bola aj priemerná výška nákladov na pestovné činností v sektore neštátnych a štátnych lesov.  
Graf č. 2  
Zdroj: NLC, NKÚ  
| 7  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Graf č. 3  
Priame náklady na pestovné činnosti v celom lesnom hopsodárstve SR r. 2018 - 2020 (mil. eur)  
70  
60  
50  
40  
30  
20  
10  
0
58,9  
51,4  
41,9  
rok 2018  
rok 2019  
rok 2020  
Zdroj: MPRV SR  
Od roku 2018 bol zaznamenaný nežiadúci trend znižovania nákladov pestovnej činnosti v celom lesnom hospo-  
dárstve SR, v štátnych lesoch a v menšej miere aj v mestských a obecných lesoch.  
Náklady na pestovnú činnosť na jeden hektár lesných pozemkov klesli u štátnych lesov v roku 2020, oproti roku 2019 o  
29 % a u vojenských lesov predstavoval tento pokles v roku 2020 o viac ako 45 %, čo vojenské lesy zdôvodňovali výpad-  
kom zamestnancov z dôvodu pandémie. Pri mestských a obecných lesoch došlo k poklesu nákladov na pestovné činnosti  
v roku 2020 oproti predchádzajúcemu obdobiu o 17 %.  
Z celkových tržieb z predaja dreva sa naspäť do lesa vrátilo v podobe pestovnej činnosti v sektore mestských a obecných  
lesov v priemere len 14 %, zatiaľ čo v štátnych lesoch to bolo len necelých 11 %. Vo vojenských lesoch bol tento podiel  
mierne vyšší len v roku 2019 a to na úrovni 16 % z tržieb z predaja dreva.  
NKÚ na základe uvedeného vývoja konštatuje, že v rokoch 2018 až 2020 sa subjektom lesného hospodárstva nepo-  
darilo v oblasti pestovných činností dodržať zásadu, aby sa časť úžitkov z lesa vo väčšej miere prostredníctvom  
výkonov pestovnej činnosti vracala späť do lesa.  
Ak sa má v budúcom období zabezpečiť dostatočné a trvalo udržateľné financovanie lesného hospodárstva v SR a plnenie  
opatrení strategických programov, mala by byť táto zásada dodržiavaná.  
Podľa NKÚ je potrebné, aby obhospodarovatelia lesa vytvárali v ďalšom období dostatočnú finančnú rezervu na  
pestovnú činnosť a zvyšovali aj podiel finančných prostriedkov generovaných tržbami z predaja dreva do týchto čin-  
nosti.  
Prirodzená obnova lesa je jedným z hlavných spôsobov prírode blízkeho hospodárenia. Z celkovej obnovy lesa v rámci  
lesného hospodárstva SR v roku 2020 tvorila v priemere 40 %. Z toho u štátnych lesov to bolo 41 % a u neštátnych lesov  
takmer 40 % z celkovej obnovy lesa. Najnižší podiel 30 % prirodzenej obnovy z celkovej obnovy lesa zaznamenali v tomto  
období vojenské lesy. Výrazný vplyv na to mala najmä oblasť Malaciek, kde nebolo možné v dostatočnej miere zabezpečiť  
prirodzenú obnovu lesa na extrémnych stanovištiach viatych pieskov.  
NKÚ už v roku 2018 hodnotil ako príklad dobrej praxe činnosť OZ Levice, ktorý ako jeden z prvých začal s myšlienkou  
organizácie PRO SILVA na Slovensku a s uplatňovaním zásad a princípov prírode blízkeho hospodárenia lesa. Tieto  
princípy zdôrazňujú rovnocenné plnenie všetkých štyroch základných funkcií lesa a optimalizujú obhospodarovanie les-  
ných ekosystémov.  
Pri obnove lesa tak v preverovanom období prevládalo u všetkých obhospodarovateľov umelé zalesňovanie. Umelé  
zalesňovanie však musí viesť k zakladaniu nových odolných lesných porastov, ktoré budú zabezpečovať nielen pro-  
dukčné, ale aj environmentálne a sociálne funkcie lesa. Zakladá sa vekovo a drevinovo stabilnejšia generácia nových  
lesných porastov s väčšími predpokladmi odolnosti voči škodlivým činiteľom, ktorých vplyv na les sa bude čoraz viac  
zvyšovať, vzhľadom na vývoj klimatických zmien. Výrazne sa v smrekových porastoch zvýšil podiel doteraz menej zastú-  
peného buka, smrekovca, jedle, javora a ostatných listnatých drevín.  
V oblasti ochrany lesa pred nežiadúcimi biotickými, abiotickými a antropogénnymi škodlivými činiteľmi sú dôležité pre-  
ventívne opatrenia, ktoré predpokladajú vyčlenenie potrebných najmä finančných zdrojov na ich zabezpečenie.  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Celoslovenský trend znižovania nákladov na ochranu lesa na hektár lesa pokračoval aj počas preverovaného ob-  
dobia, s najnižšími priemernými nákladmi na ochranu lesa (0,57 eur na hektár lesa) v roku 2020, čo predstavovalo takmer  
dvojnásobný pokles oproti roku 2018 (1,50 eur na hektár lesa). K poklesu nákladov na ochranu lesa došlo u všetkých  
obhospodarovateľov lesov najmä znižovaním starostlivosti o mladé lesné porasty, ochrany pred zverou a burinou, ap.  
Zo škodlivých činiteľov negatívne vplývajúcich na hospodárenie a nakladanie s drevnou hmotou prevažovali v roku 2019  
u všetkých vybraných typov správcov biotické škodlivé činitele. V roku 2020 prevážili v prípade vojenských lesov a mest-  
ských a obecných lesov abiotické škodlivé činitele, a to najmä veterné kalamity.  
Úplné a rýchle spracovanie drevnej hmoty z poškodeného lesa je predpokladom minimalizovania rizika šírenia  
najmä biotických škodcov. Medzi najúčinnejšie opatrenie proti škodám spôsobovaným zverou na mladých lesných po-  
rastoch patrila výstavba oplôtkov a lov najmä raticovej zveri, ktoré zabezpečovali vysokú ochranu mladých lesných poras-  
tov.  
Využívanie feromónových lapačov dávalo jednotlivým obhospodarovateľom prehľad o stave a vývoji podkôrnych škodcov.  
Mestské a obecné lesy však považovali túto ochranu len za čiastočne účinnú.  
V rámci prevencie a boja so škodlivými činiteľmi sa napr. vojenské lesy od roku 2020 podieľajú spolu s NLC na výskume  
nových, ekologicky akceptovateľných metód boja s podkôrnym hmyzom.  
Medzi ochranné opatrenia patrili v preverovanom období aj preventívne protipožiarne opatrenia. Jednotliví obhospoda-  
rovatelia využívali v tejto oblasti najmä základné protipožiarne prvky a monitorovacie metódy, ako boli protipožiarne  
rozčleňovacie a spevňovacie pásy, rozčleňovacie prieseky a protipožiarne monitorovacie hliadky. Ako vyplynulo z kontroly,  
kontrolované subjekty, najmä obecné a mestské neboli schopné z vlastných prostriedkov budovať a kvalitne rekonštruovať  
lesné cesty, protipožiarne cesty a zvážnice.  
Ako príklad dobrej praxe mohlo slúžiť využívanie automatizovaného stacionárneho detekčného systému (ASDS) pre  
včasnú detekciu lesných požiarov (ASDS) štátnym podnikom Lesy SR. NKÚ v tejto oblasti však zistil netransparentné  
konanie Lesov SR pri obstaraní systému za takmer 28 miliónov eur, ktorý sa začal využívať v roku 2017. Uvedené  
zistenia boli v predchádzajúcom období už medializované. Ako kľúčový nedostatok fungovania protipožiarneho systému  
bolo vyhodnotené nezapojenie Hasičského a záchranného zboru do projektu, financovaného z prostriedkov EÚ. Vysoké  
boli aj ročné náklady na prevádzkovanie a podporu systému v sume 180 000 eur, hradené dodávateľovi ASDS. Samotná  
prevádzka ASDS bola drahšia ako v prípade, kedy by sa ochrana proti požiarom vykonávala pilotovanými letmi. Zmluva  
bola uzatvorená do roku 2022 a uvedené kontrolné zistenia boli odstúpené na ďalšie konanie.  
3.2.2. ŤAŽBA A EVIDENCIA DREVA  
Ťažbová činnosť jednotlivých obhospodarovateľov lesa zahŕňala najmä ťažbu dreva, prebierky, približovanie dreva, od-  
voz dreva, opravy a údržbu lesných ciest. obhospodarovatelia lesa mali vypracované ročné plány ťažbovej činnosti a plány  
obnovnej a výchovnej činnosti, v ktorých boli rozpísané hospodárske opatrenia pre jednotlivé lesné správy. Plnenie úloh  
zabezpečovali pre kontrolované subjekty odborní lesní hospodári.  
Graf 4  
Zdroj: NKÚ, NLC  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Najvyššie náklady na ťažbovú činnosť vykazovali v hodnotenom období štátne lesy, potom vojenské lesy a mestské  
a obecné lesy. Jedným z kľúčových faktorov, ktorý ovplyvňuje výšku nákladov, je doprava. Štátne lesy využívajú na predaj  
dreva manipulačno-expedičné sklady, kam sa preváža väčšina vyťaženej drevnej hmoty. Veľké vzdialenosti manipu-  
lačno-expedičných skladov od odvozných miest v lese vplývali na zvyšovanie celkových nákladov. V rámci štátnych ob-  
hospodarovateľov lesov majú dlhodobo Lesy SR aj najvyššie náklady na opravu a údržbu lesných ciest, ktoré využívajú  
aj ostatné subjekty lesného hospodárstva.  
Pri skladovaní a evidencii drevnej hmoty považuje NKÚ za základný nástroj transparentnosti elektronizáciu evidencie  
skladových zásob dreva v expedičných skladoch a na odvozných miestach. Ako príklad dobrej praxe môže slúžiť integ-  
rovaný systém online evidencie vyťaženého dreva, monitorovania pohybu drevnej hmoty a kontinuálneho monitorovania  
prejazdu nákladných vozidiel využívaný vo vojenských lesoch, ako aj podrobná evidencia zásob, s elektronickým dokla-  
dom o pôvode dreva v OZ Smolenice.  
Mestské a obecné lesy využívajú na uskladnenie, manipuláciu a odvoz vyťaženého dreva systém expedičných skladov  
(napr. novovybudovaný centrálny expedičný sklad Lesov mesta Brezno), ako aj odvozy dreva z odvozných miest.  
Vojenské lesy sa rozhodli minimalizovať náklady na dopravu a manipuláciu s drevnou hmotou a až 90 % drevnej hmoty  
expedovali priamo z odvozných miest v lesných porastoch (okrem dvoch údolných skladov), čím zvýšili svoju flexibilitu pri  
predaji dreva. Výrazne tak ušetrili na doprave.  
V tejto súvislosti NKÚ upozorňuje na riziko spojené s klasifikáciou drevnej hmoty priamo na odvozných miestach,  
kde sa rozhoduje aj o cene dreva a teda o budúcom zisku z jeho predaja. Eliminovanie tohto rizika je v zintenzívnení  
kontrolnej činnosti správnej klasifikácie a zhodnotenia dreva priamo na odvozných miestach. Podhodnotenie sortimen-  
tov drevnej hmoty vyšších akostných tried môže viesť k znižovaniu príjmov jednotlivých obhospodarovateľov  
lesa a taktiež môže vytvárať priestor pre korupciu. Ako príklad dobrej praxe možno v tejto súvislosti hodnotiť zavádza-  
nie systému manažérstva proti korupcii v Lesoch SR podľa medzinárodnej normy ISO 37001 v celej organizačnej štruktúre  
štátneho podniku. Systém stojí na prijatí vnútorných noriem, ktoré zužujú priestor na korupčné správanie.  
Na hospodárenie kontrolovaných subjektov mala vplyv aj náhodná ťažba, ako súčasť opatrení na ochranu lesa a opatrení  
spojených s odstraňovaním následkov pôsobenia škodlivých činiteľov.  
Náhodná ťažba kladie dôraz aj na potrebu analýzy jej vplyvov na chránené druhy živočíchov a biotopy. Na vysoký objem  
náhodnej ťažby reflektovala aj novela zákona o ochrane prírody a krajiny a novela zákona o lesoch z roku 2021, podľa  
ktorých sa sprísnila najmä kontrola, evidencia a zdôvodnenie náhodnej ťažby.  
Najvyšší podiel náhodnej ťažby mali v hodnotenom období vojenské lesy. Oproti ostatným subjektom bol podiel  
náhodnej ťažby vo VLM o 10 až 18 % vyšší. Bol to dôsledok vplyvu škodlivých činiteľov, najmä vetra, sucha a podkôrneho  
hmyzu. Úmerne tomu sa znižoval podiel úmyselnej plánovanej ťažby, keď v roku 2019 klesol vo VLM pod 32 %. Náhodná  
ťažba ovplyvňovala hospodárenie jednotlivých subjektov, keďže vyšší podiel menej kvalitného kalamitného dreva pochá-  
dzajúceho z náhodných ťažieb mal vplyv na nižšiu realizačnú cenu na trhu, a to najmä na nižšie priemerné speňaženie  
dreva I. až III. kvalitatívnej triedy.  
Pozitívnym trendom bolo znižovanie podielu náhodnej ťažby v roku 2020 oproti roku 2019, a to u všetkých hodnotených  
obhospodarovateľov lesa.  
NKÚ považuje postupné znižovanie podielu náhodnej ťažby za jeden z dôležitých faktorov, vplývajúci na zlepšo-  
vanie napĺňania cieľov v oblasti lesného hospodárstva. Napriek tomu, že na náhodnú ťažbu majú objektívny vplyv  
biotické a abiotické škodlivé činitele, je možné vhodne nastavenými, najmä preventívnymi opatreniami, postupne zvy-  
šovať podiel plánovaného hospodárenia. Medzi takéto opatrenia, nadväzujúce na kvalitne spracovaný lesný hospodársky  
plán každého obhospodarovateľa lesa možno zaradiť napríklad podporu zavádzania prírode blízkeho hospodárenia lesa,  
sprísnenie ochrany lesa, zníženie administratívneho zaťaženia obhospodarovateľa lesa, zabránenie rozpadu monokul-  
túrnych smrečín, vytvorenie podmienok na čo najrýchlejšie vykonanie náhodnej ťažby, ap.  
3.2.3 UKAZOVATELE LESOHOSPODÁRSKYCH ČINNOSTÍ  
Hospodárske zámery jednotlivých typov obhospodarovateľov lesov boli v hodnotenom období ovplyvnené už spomínanou  
nutnosťou spracovania kalamít.  
Významnými indikátormi na meranie výkonu ekonomiky lesného hospodárstva sú marža z predaja surového dreva a hrubá  
pridaná hodnota na hektár obhospodarovanej pôdy. Najvyššiu maržu z predaja surového dreva (eur/m3) dosahovali  
v rokoch 2019 a 2020 mestské a obecné lesy, nasledovali vojenské lesy a štátne lesy. Na výšku marže mali v prípade  
mestských a obecných lesov vplyv najmä nižší podiel spracovaného kalamitného dreva, nižšie náklady na ťažbu dreva a  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
vyššie priemerné speňaženie drevnej hmoty. U štátnych lesov to bol naopak vyšší podiel kalamitného dreva, nižšie prie-  
merné speňaženie najmä vyšších akostných tried. a vyššie náklady na ťažbu dreva.  
Pridaná hodnota je základným ukazovateľom na vyjadrenie výkonnosti lesného hospodárstva v rámci celého národného  
hospodárstva. V grafickom zobrazení je porovnanie HPH na hektár v rokoch 2019 a 2020, ktorá nezahŕňala ostatné vý-  
nosy a HPH vrátane ostatných výnosov z hospodárskej činnosti u vybraných typov obhospodarovateľov lesa.  
Graf č. 5  
Graf č.6  
Bez započítania ostatných výnosov z hospodárskej činnosti dosahovali VLM v hodnotenom období najnižšiu HPH.  
V roku 2020 mali najvyššiu HPH mestské a obecné lesy, nasledovali štátne lesy. Porovnanie HPH ukázalo, že ekonomickú  
efektivitu VLM v porovnaní s ďalšími typmi správcov lesného majetku, ovplyvňujú ostatné výnosy z hospodárskej činnosti,  
dotácie a predaje majetku. Pri zahrnutí ostatných výnosov do HPH bol uvedený ukazovateľ pri VLM v porovnateľ-  
ných hodnotách (napr. v roku 2019: VLM 123 eur/ha, štátne lesy 126 eur/ha, mestské a obecné lesy 126 eur/ha).  
V rokoch 2019 a 2020 mal hospodársky výsledok (HV) u všetkých hodnotených skupín obhospodarovateľov lesa  
klesajúcu tendenciu. V grafickom zobrazení je hospodársky výsledok prepočítaný na hektár obhospodarovaných lesných  
pozemkov.  
Graf č. 7  
Zdroj: NKÚ, NLC  
Medzi hlavné dôvody znižovania HV jednotlivých obhospodarovateľov lesa možno zaradiť najmä rast nákladov pestovnej  
a ťažbovej činnosti, rastu mzdových nákladov, ako aj poklesy ťažby dreva, vyšší podiel spracovaného kalamitného dreva  
a z toho vyplývajúceho nižšieho priemerného speňaženia drevnej hmoty.  
V roku 2019 bol najnižší hospodársky výsledok zaznamenaný u vojenských lesov, v roku 2020 bol najnižší u štátnych  
lesov. Najvyšší HV v obidvoch rokoch hodnoteného obdobia dosahovali mestské a obecné lesy. Tie majú oproti  
štátnym lesom nižšie náklady na ťažbovú činnosť na jeden m3 ťažby, nižší podiel náhodnej ťažby, vyšší ukazovateľ obnovy  
lesa, dosahujú najvyššie priemerné speňaženie v porovnaní so štátnymi obhospodarovateľmi, vyšší podiel surového dreva  
predávaného do zahraničia ako štátne lesy, ap. V neštátnych lesoch pôsobia OLH zväčša na živnosť, čo predstavuje  
nižšiu cenu práce.  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Štátne lesy majú vysoký podiel surového dreva predávaného na domáci trh, nižšiu ťažbu na hektár, čo súvisí s vyšším  
podielom chránených lesných pozemkov zo zákazom ťažby a so správou neodovzdaných lesných pozemkov. Na výsledok  
hospodárenia štátnych lesov majú negatívny vplyv aj vysoké na opravu a údržbu lesných ciest, ktoré využívajú aj  
ostatné subjekty. Pri porovnaní s mestskými a obecnými lesmi sú tieto náklady prepočítané na hektár obhospodarovanej  
plochy takmer štvornásobné. Štátne lesy majú aj ďalšie náklady na činnosti vo verejnom záujme a náklady súvisiace so  
správou neodovzdaného majetku.  
Na hospodársky výsledok vojenských lesov mal v preverovanom období vplyv aj vysoký podiel ostatných výnosov, čo  
spôsobovalo nízku pridanú hodnotu. Po započítaní ostatných výnosov bola pridaná hodnota porovnateľná s ostatnými  
obhospodarovateľmi lesa. ďalej to bol vyšší podiel surového dreva predávaného do zahraničia, vysoký podiel náhodnej  
ťažby a predaj surového drevo priamo z odvozného miesta a jeho nižšie priemerné speňaženie nižšie ako u Lesov SR  
a taktiež nižšie jednotkové tržby v dôsledku zabezpečovania celého spektra podporných činností pre svojho zakladateľa,  
za čo majú vysoký podiel ostatných výnosov, ktoré nie sú zahrnuté v tržbách.  
Pre znížený dopyt po drevnej hmote v hodnotenom období poklesli medziročne aj tržby za vlastné výrobky u všetkých  
troch skupín obhospodarovateľov lesa. Najvyššie priemerné speňaženie surového dreva dosahovali v hodnotenom  
období mestské a obecné lesy. Porovnateľné speňaženie drevnej hmoty bolo pri štátnych a vojenských lesoch, pričom  
zvýšenie priemerného speňaženia surového dreva bolo dosiahnuté v roku 2020 oproti roku 2019 len u mestských a obec-  
ných lesov.  
Graf č. 8  
Zdroj: NKÚ, NLC  
Negatívny vplyv na efektívnejšie využívanie drevnej hmoty má aj nižší tuzemský dopyt po kvalitnom sortimente dreva  
I. až III. akostnej triedy a naopak zvýšený export najmä kvalitného ihličnatého dreva. Je to zapríčinené najmä nedostatoč-  
nými domácimi spracovateľskými kapacitami na spracovanie kvalitnejších sortimentov, nižšou finalizáciou najmä v nábyt-  
kárskom priemysle, zastaranými strojno-technologickými a dopravnými zariadeniami spracovateľov dreva, či nedostatoč-  
nou lesnou cestnou sieťou.  
V rokoch 2019 a 2020 dosiahli z troch hodnotených skupín obhospodarovateľov vojenské lesy najnižšie priemerné spe-  
ňaženie ihličnatého a listnatého dreva I. až III. akostnej triedy. Pri obidvoch sortimentoch dreva vyšších kvalitatívnych  
tried dosiahli v uvedenom období najvyššie speňaženie mestské a obecné lesy.  
Medzi faktory, ktoré ovplyvňujú hodnoty priemerného speňaženia dreva patrí aj spomínaný podiel menej kvalitnej drevnej  
hmoty z náhodnej ťažby, ktorá bola u vojenských lesov najvyššia, ďalej sú to rôzne podmienky obhospodarovateľov pri  
skladovaní, manipulácii a doprave dreva, uvádzanie cien v rôznych paritách (na manipulačnom-expedičnom sklade, na  
dopravnom prostriedku, na odvoznom mieste).  
3.2.4 OBCHODNÁ POLITIKA V OBLASTI PREDAJA DREVA A FORMY PREDAJA  
NKÚ považuje verejné obchodné súťaže, elektronické aukcie dreva (EAD) a dražby za základné nástroje na za-  
bezpečenie vyššej transparentnosti a efektívnosti pri predaji drevnej hmoty. Uvedené nástroje slúžia na zabezpe-  
čenie podmienok pre vytvorenie súťažného prostredia.  
| 12  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
V rámci vykonaných kontrol NKÚ vyhodnotil formy predaja dreva a zásady pri výbere odberateľov dreva u jednotlivých  
obhospodarovateľov lesa.  
Kontroly poukázali na skutočnosť, že aukcie a dražby drevnej hmoty využívali najmä Lesy SR. V niektorých prípadoch  
bol takýmto spôsobom zaznamenaný nárast tržieb z predaja drevnej hmoty takmer o 10 %. Zavedenie elektronických  
aukcií dreva je podľa štátneho podniku najmä krokom k zvýšeniu transparentnosti a väčšej dostupnosti predaja drevnej  
hmoty. EAD sa stali súčasťou obchodnej stratégie Lesov SR.  
Ako negatívum bol vyhodnotený postup vojenských lesov, ktoré ani v období, keď bol dopyt po drevnej hmote väčší ako  
jej ponuka, nevyužívali pri predaji dreva súťažné prostredie, spomínané verejné obchodné súťaže, EAD a dražby, ale  
naďalej vyberali odberateľov formou priameho rokovania. Zrušenie manipulačno-expedičných skladov, ktorými vojenské  
lesy zdôvodnili svoj postup, mohlo viesť k racionalizácii manipulácie a odvozu drevnej hmoty, ale nepreukázalo zefektív-  
nenie samotného predaja drevnej hmoty. Mestské a obecné obchodné spoločnosti využívali nástroje, ako sú verejné ob-  
chodné súťaže, elektronické aukcie dreva a dražby len v obmedzenej miere. Väčšina týchto spoločností vyberala odbera-  
teľov drevnej hmoty formou prieskumu trhu.  
Na rozdiel od obchodných spoločností bol predaj dreva v sektore štátnych lesov centralizovane riadený a organizovaný  
z úrovne generálneho riaditeľstva Lesov SR. Pri predaji dreva štátne lesy postupovali v zmysle obchodnej politiky, ktorej  
hlavnou prioritou bola podpora domácich spracovateľov dreva. Export dreva predstavoval v hodnotenom období pri štát-  
nych lesoch dvojpercentný podiel. Vojenské lesy a mestské a obecné lesy exportovali šesť percent drevnej hmoty. Predaj  
dreva v štátnych lesoch bol v prevažnej miere realizovaný z expedičných skladov, v niektorých prípadoch sa drevo pre-  
dávalo už na odvoznom mieste a ojedinele aj priamo v lese, ako tzv. drevo na pni.  
U obchodných spoločností obhospodarujúcich mestské a obecné lesy bolo prvoradým cieľom dosahovanie maximálneho  
ekonomického zhodnotenia predávaného dreva, bez ohľadu na spracovateľské kapacity odberateľov dreva v regióne  
alebo v SR.  
NKÚ v štátnych lesoch a vojenských štátnych lesoch zaznamenal pri predaji dreva nedodržiavanie cenníkových  
cien. V niektorých prípadoch neboli cenníky záväzné a na obchodných rokovaniach boli dohodnuté iné, prevažne nižšie  
ako cenníkové ceny. Pričom najmä u strategických partnerov Lesov SR išlo o odber dreva aj v objemoch väčších ako  
milión m³.  
V oblasti predaja dreva sú pre subjekty štátneho sektora dôležití veľkoodberatelia tejto komodity. V nadväznosti na výni-  
močné situácie (nárast kalamít, prebytok drevnej hmoty zo zahraničia, ap.) upozorňuje NKÚ na možné riziko vzniku určitej  
formy uzamknutia“ (Vendor Lock) štátneho podniku. Dôsledkom môže byť nežiadúca závislosť od určitého dodávateľa  
s negatívnym vplyvom na autonómne rozhodovanie predajcu dreva o predajnej cene.  
Za negatívum v prípade vojenských lesov považuje NKÚ uzatváranie zmlúv na práce v lesníckych činnostiach  
formou priameho zadania na základe rozhodnutia generálneho riaditeľa alebo riaditeľa odštepného závodu. Vojenské  
lesy vykonávali v kontrolovanom období viac ako 80 % činností v lese dodávateľským spôsobom. Formou dodávateľských  
služieb zabezpečovali najmä výrobu a odvoz dreva, teda činnosti pre podnik finančne náročnejšie. Ostatné štátne podniky  
a mestské a obecné lesy využívali pri obstarávaní týchto služieb a prác súťažné prostredie.  
NKÚ vidí priestor aj pre úpravy súčasne platného legislatívneho rámca pre oblasť lesného hospodárstva. Impulzmi sú  
okrem zmeny klímy, spôsobujúcej vysoký nárast kalamít a s tým spojeného znižovania ekonomickej výkonnosti subjektov  
LH, aj kontrolné zistenia, týkajúce sa spracovania a predaja drevnej hmoty, určitých obmedzení dispozičných práv správ-  
cov lesného majetku, nedostatočnej optimalizácie procesov, ktoré poukázali na potrebu nastavenia jasných legislatívnych  
pravidiel.  
4. REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Voči pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení boli vznesené námietky iba v prípade štátneho podniku  
Lesy SR a štátneho podniku VLM SR. Po preskúmaní vznesených námietok bola v prípade Lesov SR a VLM SR čiastočne  
preukázaná ich opodstatnenosť.  
| 13  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
5.  
KONTAKTY  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Vojenské lesy a majetky SR, š. p. Lesy SR, š. p.  
Národné lesnícke centrum  
T. G. Masaryka 2175/22  
Lesnícka 23  
Námestie SNP 8  
824 73 Bratislava  
962 63 Pliešovce  
975 66 Banská Bystrica 960 01 Zvolen  
| 14  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
6
PRÍLOHA  
Príloha č. 1 VYBRANÉ UKAZOVATELE HOSPODÁRKEJ ČINNOSTI ZA ROKY 2019 a 2020.  
Rok 2019  
Rok 2020  
Skutočnosť  
Skutočnosť  
Por. číslo  
Ukazovateľ *  
m. j.  
Mestské a  
obecné lesy  
Mestské a  
obecné lesy  
VLM SR Štátne lesy  
VLM SR Štátne lesy  
1.  
2.  
3.  
Výmera obhospodarovaných lesných pozemkov  
z toho porastová pôda  
ha  
ha  
ha  
62 901  
61 920  
981  
977 539  
938 457  
39 082  
170 261  
164 799  
5 462  
62 900  
61 920  
980  
969 010  
932 225  
36 785  
169 455  
164 016  
5 438  
ostatné lesné pozemky  
4.  
5.  
6.  
7.  
8.  
9.  
10.  
11.  
Výmera lesných pozemkov v správe štátneho podniku  
Obnova lesa  
z toho prirodzené zmladenie  
umelé zalesnenie  
ha  
ha  
ha  
ha  
ha  
ha  
ha  
ha  
61 330  
596  
161  
712 225  
7 734,75  
3 579,06  
4 155,69  
3 493,03  
662,66  
152 255  
1 538,13  
605,27  
61 330  
505  
151  
717 706  
7 541,21  
3 180,40  
4 360,81  
3 787,82  
572,99  
114 214  
1 408,02  
618,04  
435  
365  
932,86  
728,28  
354  
281  
789,98  
579,98  
z toho prvé zalesnenie  
opakované zalesnenie  
Prečistky  
Prebierky do 50 rokov  
70  
204,58  
3 019,23  
1 174,12  
73  
1 054  
648  
210,00  
2 988,12  
1 183,87  
1 370 15 209,87  
562 10 761,69  
9 282,45  
8 806,88  
tis. eur  
(eur/ha)  
tis.eur  
(eur/m3)  
2 460  
39,73  
27 600  
29,41  
4 428  
26,87  
1 334  
21,54  
19 414  
20,83  
3 668  
22,36  
12.  
Náklady pestovnej činnosti  
7 121  
21,05  
117 380  
25,55  
16 149  
17,73  
5 052  
17,78  
113 152  
29,39  
13 971  
19,37  
13.  
Náklady ťažbovej činnosti  
14.  
15.  
16.  
329 603  
200 220  
129 383  
278 249  
142 023  
136 226  
Ťažba dreva celkom  
z toho ihličnatá  
listnatá  
m3  
m3  
m3  
4 594 370  
2 451 410  
2 142 960  
910 714  
611 813  
298 901  
3 850 193  
1 807 896  
2 042 297  
721 263  
417 945  
303 318  
z toho náhodná  
Lapáky naletené  
Feromónové lapače  
m3  
ks  
2 364 223  
15 729  
20 209  
510 234  
783  
2 421  
1 687 662  
8 838  
16 642  
260 948  
481  
1997  
17.  
18.  
19.  
224 678  
11  
721  
149 661  
0
552  
ks  
Chemické ochranné opatrenia  
insekticídy+fungicídy+herbicídy+rodenticídy  
Chemické ochranné opatrenia  
insekticídy+fungicídy+herbicídy  
Dodávky dreva - tuzemsko  
z toho ihličnaté  
listnaté  
20.  
21.  
ha  
102,22  
37 292  
989,25  
81 971  
16,43  
164  
0
284,55  
22 588  
10,48  
129  
7009  
m3  
m3  
m3  
m3  
m3  
m3  
m3  
%
%
%
319 229  
197 830  
121 399  
20 148  
6 292  
265 280  
138 309  
126 971  
16 208  
5 289  
22.  
23.  
24.  
25.  
26.  
4 357 994  
2 426 608  
1 931 386  
111 126  
808 611  
568 208  
240 403  
48 372  
5 065  
3 794 292  
1 887 859  
1 906 433  
93 099  
651 798  
389 448  
262 346  
32 292  
6 891  
Dodávky dreva - vývoz  
z toho ihličnaté  
18 913  
17 379  
13 856  
0
10 900  
0
27.  
28.  
29.  
30.  
31.  
32.  
33.  
34.  
35.  
35a  
36.  
37.  
38.  
39.  
39a  
39b  
39c  
39d  
listnaté  
92 213  
0,00  
0,01  
43 307  
0,00  
0,17  
75 720  
0,01  
0,01  
25 400  
0,00  
0,28  
Podiel sortim. I. ak. tr. ihličnaté  
sortim. II. ak. tr. ihličnaté  
sortim. III. ak. tr. ihličnaté  
Podiel sortim. I. ak. tr. listnaté  
sortim. II. ak. tr. listnaté  
0
48  
0
36  
31,71  
0,03  
0,12  
38,59  
0,03  
0,33  
27,81  
0,03  
0,09  
39,81  
0,03  
0,11  
%
%
%
0
0
0,005  
30  
0,005  
26  
sortim. III. ak. tr. listnaté  
21,70  
54,97  
64,06  
47,44  
384 917  
-
8,84  
24,69  
52,11  
63,23  
45,81  
206 818  
-
7,13  
eur/m3  
eur/m3  
eur/m3  
m3  
58,71  
82,40  
48,40  
15 734  
-
59,49  
85,25  
57,96  
90 448  
-
49,25  
66,38  
45,10  
13 693  
384 159  
23 118  
16 004  
15 307  
4 658  
3 109  
7 767  
46,26  
64,68  
41,33  
14 988  
365 646  
18 072  
12 183  
11 632  
2 824  
3 194  
6 018  
Priem. speňaženie dreva ihličnaté I. - III.  
Priem. speňaženie dreva listnaté I. - III.  
Priem. speňaženie surového dreva  
Zásoby vyťaženého dreva spolu k 31. 12.  
Zásoby vyťaženého dreva spolu k 31. 12.  
Tržby a výnosy celkom  
Tržby za predaj vlastných výrobkov  
Tržby za predaj surového dreva  
Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti  
Hrubá pridaná hodnota  
eur  
tis. eur  
tis. eur  
tis. eur  
tis. eur  
tis. eur  
261 110  
233 710  
212 029  
14 003  
109 459  
123 462  
52 710  
47 120  
41 475  
3 214  
18 276  
21 490  
221 650  
197 320  
178 082  
17 455  
89 412  
106 867  
44 780  
40 060  
39 651  
1 223  
15 955  
17 178  
Hrubá pridaná hodnota vrátane ostatných výnosov (39b+39c) tis. eur  
40.  
41.  
42.  
43.  
44.  
45.  
46.  
47.  
48.  
49.  
50.  
51.  
52.  
52a  
53  
Dodávky dreva spolu - tuzemsko+vývoz (25+22)  
Ukazovateľ obnovy lesa (5/1)  
UOL prirodzeným zmladením (6/5)  
UOL umelým zalesnením (7/5)  
m3  
%
%
%
m3  
%
%
%
%
%
339 377 4 469 120  
856 983  
0,9%  
281 488 3 887 391  
684 090  
0,83%  
0,4%  
0,6%  
4,3  
36%  
0,01%  
58%  
42%  
95%  
5%  
58,56  
36,27  
38,59  
94,15  
101,37  
586,1  
3,46  
0,9%  
0,3%  
0,7%  
5,2  
68%  
0,16%  
61%  
39%  
0,8%  
0,5%  
0,5%  
4,7  
51%  
0,10%  
53%  
47%  
0,80%  
0,3%  
0,7%  
4,4  
54%  
0,00%  
51%  
49%  
0,78%  
0,4%  
0,6%  
4,0  
44%  
0,03%  
47%  
53%  
0,4%  
0,6%  
5,3  
56%  
0,01%  
67%  
33%  
94%  
6%  
54,98  
48,16  
30,67  
107,34  
126,22  
1 251,4  
7,35  
Ťažba na hektár (14/1)  
Ukazovateľ náhodnej ťažby (17/14)  
Chem. ochr.opatrenia na obhosp. pozemkoch (20/1)  
Podiel ťažby ihličnatej (15/14)  
Podiel ťažby listnatej (16/14)  
Tuzemská dodávka dreva (22/40)  
Export dreva (25/40)  
94%  
6%  
98%  
2%  
94%  
6%  
98%  
2%  
%
Jednotkové tržby (39/40)  
eur/m3  
eur/m3  
eur/m3  
eur/ha  
eur/ha  
tis. eur  
eur/ha  
47,16  
35,03  
24,05  
49,43  
123,48  
116,5  
1,85  
52,29  
33,54  
21,89  
111,97  
126,30  
4 628,5  
4,73  
43,28  
37,50  
23,55  
50,78  
95,67  
98,3  
50,76  
28,39  
16,42  
92,27  
110,29  
961,4  
0,99  
Marža z predaja surového dreva  
Marža z predaja surového dreva (35a-13)  
HPH na hektár  
HPH na hektár vrátane ostatných výnosov (39d/1*1000)  
Hospodársky výsledok (HV)  
53a  
54  
54a  
Hospodársky výsledok na hektár (54/1)  
1,56  
* ťažba na lesných pozemkoch  
Zdroj: NKÚ, NLC, VLM  
| 15