N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
Najvyššie náklady na ťažbovú činnosť vykazovali v hodnotenom období štátne lesy, potom vojenské lesy a mestské
a obecné lesy. Jedným z kľúčových faktorov, ktorý ovplyvňuje výšku nákladov, je doprava. Štátne lesy využívajú na predaj
dreva manipulačno-expedičné sklady, kam sa preváža väčšina vyťaženej drevnej hmoty. Veľké vzdialenosti manipu-
lačno-expedičných skladov od odvozných miest v lese vplývali na zvyšovanie celkových nákladov. V rámci štátnych ob-
hospodarovateľov lesov majú dlhodobo Lesy SR aj najvyššie náklady na opravu a údržbu lesných ciest, ktoré využívajú
aj ostatné subjekty lesného hospodárstva.
Pri skladovaní a evidencii drevnej hmoty považuje NKÚ za základný nástroj transparentnosti elektronizáciu evidencie
skladových zásob dreva v expedičných skladoch a na odvozných miestach. Ako príklad dobrej praxe môže slúžiť integ-
rovaný systém online evidencie vyťaženého dreva, monitorovania pohybu drevnej hmoty a kontinuálneho monitorovania
prejazdu nákladných vozidiel využívaný vo vojenských lesoch, ako aj podrobná evidencia zásob, s elektronickým dokla-
dom o pôvode dreva v OZ Smolenice.
Mestské a obecné lesy využívajú na uskladnenie, manipuláciu a odvoz vyťaženého dreva systém expedičných skladov
(napr. novovybudovaný centrálny expedičný sklad Lesov mesta Brezno), ako aj odvozy dreva z odvozných miest.
Vojenské lesy sa rozhodli minimalizovať náklady na dopravu a manipuláciu s drevnou hmotou a až 90 % drevnej hmoty
expedovali priamo z odvozných miest v lesných porastoch (okrem dvoch údolných skladov), čím zvýšili svoju flexibilitu pri
predaji dreva. Výrazne tak ušetrili na doprave.
V tejto súvislosti NKÚ upozorňuje na riziko spojené s klasifikáciou drevnej hmoty priamo na odvozných miestach,
kde sa rozhoduje aj o cene dreva a teda o budúcom zisku z jeho predaja. Eliminovanie tohto rizika je v zintenzívnení
kontrolnej činnosti správnej klasifikácie a zhodnotenia dreva priamo na odvozných miestach. Podhodnotenie sortimen-
tov drevnej hmoty vyšších akostných tried môže viesť k znižovaniu príjmov jednotlivých obhospodarovateľov
lesa a taktiež môže vytvárať priestor pre korupciu. Ako príklad dobrej praxe možno v tejto súvislosti hodnotiť zavádza-
nie systému manažérstva proti korupcii v Lesoch SR podľa medzinárodnej normy ISO 37001 v celej organizačnej štruktúre
štátneho podniku. Systém stojí na prijatí vnútorných noriem, ktoré zužujú priestor na korupčné správanie.
Na hospodárenie kontrolovaných subjektov mala vplyv aj náhodná ťažba, ako súčasť opatrení na ochranu lesa a opatrení
spojených s odstraňovaním následkov pôsobenia škodlivých činiteľov.
Náhodná ťažba kladie dôraz aj na potrebu analýzy jej vplyvov na chránené druhy živočíchov a biotopy. Na vysoký objem
náhodnej ťažby reflektovala aj novela zákona o ochrane prírody a krajiny a novela zákona o lesoch z roku 2021, podľa
ktorých sa sprísnila najmä kontrola, evidencia a zdôvodnenie náhodnej ťažby.
Najvyšší podiel náhodnej ťažby mali v hodnotenom období vojenské lesy. Oproti ostatným subjektom bol podiel
náhodnej ťažby vo VLM o 10 až 18 % vyšší. Bol to dôsledok vplyvu škodlivých činiteľov, najmä vetra, sucha a podkôrneho
hmyzu. Úmerne tomu sa znižoval podiel úmyselnej plánovanej ťažby, keď v roku 2019 klesol vo VLM pod 32 %. Náhodná
ťažba ovplyvňovala hospodárenie jednotlivých subjektov, keďže vyšší podiel menej kvalitného kalamitného dreva pochá-
dzajúceho z náhodných ťažieb mal vplyv na nižšiu realizačnú cenu na trhu, a to najmä na nižšie priemerné speňaženie
dreva I. až III. kvalitatívnej triedy.
Pozitívnym trendom bolo znižovanie podielu náhodnej ťažby v roku 2020 oproti roku 2019, a to u všetkých hodnotených
obhospodarovateľov lesa.
NKÚ považuje postupné znižovanie podielu náhodnej ťažby za jeden z dôležitých faktorov, vplývajúci na zlepšo-
vanie napĺňania cieľov v oblasti lesného hospodárstva. Napriek tomu, že na náhodnú ťažbu majú objektívny vplyv
biotické a abiotické škodlivé činitele, je možné vhodne nastavenými, najmä preventívnymi opatreniami, postupne zvy-
šovať podiel plánovaného hospodárenia. Medzi takéto opatrenia, nadväzujúce na kvalitne spracovaný lesný hospodársky
plán každého obhospodarovateľa lesa možno zaradiť napríklad podporu zavádzania prírode blízkeho hospodárenia lesa,
sprísnenie ochrany lesa, zníženie administratívneho zaťaženia obhospodarovateľa lesa, zabránenie rozpadu monokul-
túrnych smrečín, vytvorenie podmienok na čo najrýchlejšie vykonanie náhodnej ťažby, ap.
3.2.3 UKAZOVATELE LESOHOSPODÁRSKYCH ČINNOSTÍ
Hospodárske zámery jednotlivých typov obhospodarovateľov lesov boli v hodnotenom období ovplyvnené už spomínanou
nutnosťou spracovania kalamít.
Významnými indikátormi na meranie výkonu ekonomiky lesného hospodárstva sú marža z predaja surového dreva a hrubá
pridaná hodnota na hektár obhospodarovanej pôdy. Najvyššiu maržu z predaja surového dreva (eur/m3) dosahovali
v rokoch 2019 a 2020 mestské a obecné lesy, nasledovali vojenské lesy a štátne lesy. Na výšku marže mali v prípade
mestských a obecných lesov vplyv najmä nižší podiel spracovaného kalamitného dreva, nižšie náklady na ťažbu dreva a
| 10