Rekonštrukcie, opravy a údržba mostov  
na cestách I., II. a III. triedy  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK..........................................................................................................................................................3  
ZOZNAM TABULIEK..........................................................................................................................................................3  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA .......................................................................................................................4  
KONTROLNÁ AKCIA .........................................................................................................................................................6  
1
2
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE ....................................................................................................................................6  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE.................................................................................................................................6  
2.1 ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA...................................................................................................................................................6  
2.2 VÝKON KONTROLY ...................................................................................................................................................................6  
2.3 ŠPECIFICKÉ OBLASTI................................................................................................................................................................6  
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE...........................................................................................................................6  
3
3.1 STAV MOSTOV SA DLHODOBO ZHORŠUJE, HOCI SYSTÉM HOSPODÁRENIA S MOSTAMI JE NASTAVENÝ PODĽA PLATNÝCH TECHNICKÝCH  
PREDPISOV.............................................................................................................................................................................6  
3.2 ZDROJE NA ZABEZPEČENIE HOSPODÁRENIA S MOSTAMI SÚ NEDOSTATOČNÉ ................................................................................7  
3.3  
I
NFORMÁCIE O STAVE MOSTOV NIE SÚ VŽDY SPRÁVNE A ÚPLNÉ  
,
ČO OVPLYVŇUJE NADVÄZUJÚCE PROCESY ...................................9  
3.4 ÚDRŽBA  
,
OPRAVY A ANI MODERNIZÁCIA MOSTOV NIE SÚ ÚČINNÉ .................................................................................................9  
4
5
6
REAKCIA KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV ......................................................................................................10  
KONTAKT ................................................................................................................................................................10  
PRÍLOHY..................................................................................................................................................................12  
PRÍLOHA Č. 1 – PREHĽAD O POČTOCH MOSTOV A ICH STAVEBNO  
PRÍLOHA Č. 2 – PROCESY V SYSTÉME HOSPODÁRENIA S MOSTAMI A STUPNE STAVU MOSTOV ..............................................................13  
PRÍLOHA Č. 3 – PRÍKLADY DOPADOV ZLÉHO STAVEBNO TECHNICKÉHO STAVU MOSTOV ........................................................................14  
PRÍLOHA Č. 4 – REGIONÁLNE OSOBITOSTI.........................................................................................................................................16  
-TECHNICKOM STAVE.........................................................................12  
-
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA  
VÝZNAM  
BA  
Bratislava, resp. Bratislavský samosprávny kraj  
Banská Bystrica, resp. Banskobystrický samosprávny kraj  
generálne riaditeľstvo  
BB  
GR  
ISSAI  
Medzinárodné štandardy najvyšších kontrolných inštitúcií  
Investičná výstavba a správa ciest  
Košice, resp. Košický samosprávny kraj  
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Nitra  
IVSC  
KE  
MDV SR  
MF SR  
NKÚ SR  
NR  
NR SR  
Národná rada Slovenskej republiky  
Prešov  
PO  
regionálne cesty  
cesty II. a III. triedy  
regionálne mosty  
mosty na cestách II. a III. triedy  
Slovenská republika  
SR  
SSC  
TN  
TT  
Slovenská správa ciest  
Trenčín  
Trnava  
ZA  
Žilina, resp. Žilinský samosprávny kraj  
ZOZNAM TABULIEK  
Tabuľka č. 1: Vyhodnotenie účinnosti podľa kritérií stanovených NKÚ SR .........................................................................9  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
NKÚ SR vykonal kontroly mostov na cestách I., II. a III. triedy ako významnej časti cestnej infraštruktúry z dôvodu zhoršu-  
júceho sa stavebno-technického stavu mostov ako i pre medializované prípady kolapsu alebo náhleho uzatvorenia mosta.  
Cestnú infraštruktúru na Slovensku hierarchicky tvoria diaľnice, rýchlostné cesty, cesty I., II. a III. triedy a miestne komu-  
nikácie. Táto infraštruktúra bola pôvodne vo vlastníctve štátu. Po decentralizácii verejnej správy od roku 2004 zostala štátu  
len časť kompetencií v cestnej infraštruktúre.  
Štát si ponechal vo vlastníctve diaľnice a rýchlostné cesty vrátane mostov na týchto cestách, ktoré spravuje Národná  
diaľničná spoločnosť a cesty I. triedy a mostov na nich, ktoré má v správe Slovenská správa ciest. Táto rozpočtová orga-  
nizácia zriadená Ministerstvom dopravy a výstavby SR zabezpečuje aj prevádzku a rozvoj informačných systémov pre  
všetkých správcov cestnej infraštruktúry, prípravu a aktualizáciu rezortných technických predpisov a technických podmie-  
nok. Cesty II. a III. triedy vrátane mostov na týchto cestách boli delimitované do vlastníctva jednotlivých samosprávnych  
krajov. Každý kraj si na ich správu vytvoril samostatnú organizáciu.  
NKÚ SR kontrolou preveril Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Slovenskú správu ciest, ako i všetkých osem samospráv-  
nych krajov vrátane nimi zriadených správcov regionálnych ciest. Hlavnými zisteniami boli dlhodobé zhoršovanie stavu  
mostov, neúplné a v niektorých prípadoch aj nesprávne údaje o stave mostov, ďalej nedostatočné zdroje na zabezpečenie  
hospodárenia s mostami ako i skutočnosť, že údržba, opravy a modernizácia neboli účinné.  
Stav mostov sa dlhodobo zhoršuje, hoci systém hospodárenia s mostami je nastavený podľa platných technic-  
kých predpisov  
Výkon správy cestnej infraštruktúry vrátane mostov bol nastavený podľa systému hospodárenia s mostami v zmysle tech-  
nických predpisov rezortu Ministerstva dopravy a výstavby SR. Stavebno-technický stav mostov zisťovali správcovia každý  
rok prostredníctvom prehliadkovej činnosti a diagnostiky. Podľa výsledkov týchto činností boli mosty zaraďované do jed-  
ného zo siedmich stupňov stavebno-technického stavu od bezchybného po havarijný.  
Stav mostov na cestách I., II. a III. triedy sa dlhodobo zhoršuje. Počet mostov v najlepšom stave klesol od roku deli-  
mitácie do roku 2020, t. j. za 16 rokov približne na polovicu. Počet mostov v troch najhorších stupňoch stavebno-  
technického stavu vzrástol viac ako dva a pol násobne, k 31.12.2020 ich je spolu 1 717.  
Informácie o stave mostov nie sú vždy správne a úplné  
NKÚ SR vidí príčinu tohto stavu v tom, že informácie o mostoch nie sú vždy správne a úplné z dôvodu nedostatočného  
výkonu prehliadok a diagnostiky mostov. Táto skutočnosť ovplyvňuje aj nadväzujúce procesy.  
Zdroje na zabezpečenie hospodárenia s mostami sú nedostatočné  
Hlavným zdrojom financovania bežnej činnosti správcov ciest I., II. a III. triedy sú finančné prostriedky z rozpočtu jednotli-  
vých zriaďovateľov. Modernizácia a obnova ciest vrátane mostov boli v prevažnej miere financované prostredníctvom pro-  
jektov spolufinancovaných z eurofondov, v prípade samosprávnych krajov aj z úverových prostriedkov.  
Nedostatočné zdroje na zabezpečenie hospodárenia s mostami v podobe chýbajúceho personálu a techniky ale i fi-  
nančných zdrojov sú druhou príčinou zhoršovania stavu mostov. Plánovanie opráv a údržby ale aj modernizácie vychá-  
dzalo z objemu pridelených finančných prostriedkov pre činnosť správcov a nezodpovedalo skutočným potrebám zohľad-  
ňujúcim vek a celkový stav mostov, ako aj intenzite dopravy na nich. Reálne je potrebné hľadať zdroje, ktoré sú rádovo  
vyššie v porovnaní so súčasnosťou.  
Údržba, opravy a ani modernizácia mostov nie sú účinné  
Údržba, opravy a ani modernizácia mostov nie sú účinné s výnimkou Žilinského samosprávneho kraja. Podrobnejšie  
informácie o hodnotení účinnosti, o príčinách a dopadoch zhoršujúceho sa stavebno-technického stavu mostov sú uve-  
dené v samotnej správe ako aj v jej štyroch prílohách.  
Okrem uvedených nedostatkov je potrebné poukázať aj na zvýšenie kvality výstupov, ktoré poskytuje Slovenská správa  
ciest na svojom webovom sídle. Štruktúrované údaje o mostoch boli doplnené o mapové podklady podľa jednotlivých  
krajov so zaznačeným stupňom stavebno-technického stavu jednotlivých mostov.  
Pri zachovaní súčasného prístupu vlastníkov mostov na cestách I., II. a III. triedy sa bude stavebno-technický stav  
mostov na týchto cestách ďalej zhoršovať a niektoré bude nevyhnutné z dôvodu havarijného stavu aj bezod-  
kladne uzatvoriť. Dôsledkom toho budú dlhé obchádzky a zhoršovanie už aktuálne zlého stavebno-technického stavu  
ciest a mostov na obchádzkových trasách z dôvodu nárastu intenzity najmä nákladnej dopravy.  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Podstatné navýšenie objemu finančných prostriedkov na plnohodnotné zabezpečenie hospodárenia s mostami nie je  
možné len hľadaním vnútorných rezerv v rámci kompetencií súčasných vlastníkov. NKÚ SR považuje za kľúčové prijatie  
systémového a dlhodobo udržateľného spôsobu financovania cyklickej obnovy a modernizácie mostov. Nenáro-  
kovateľné príspevky z eurofondov, v prípade samosprávnych krajov aj úverové zdroje, ktoré je potrebné v budúcnosti  
splatiť, by nemali byť jedinými zdrojmi, ale ako zdroje „navyše" zamerané na zlepšovanie stavu cestnej infraštruktúry a nie  
na jej stagnujúcu obnovu. Bez ohľadu na zdroje financovania nie je možné dlhodobo plánovať rekonštrukcie a mo-  
dernizácie mostov, ak sú kapitálové výdavky na začiatku roka rozpočtované v nulovej výške.  
Príkladom, ako možno navýšiť zdroje, je financovanie veľkoplošných opráv povrchov ciest I. triedy, ktoré sa realizujú od  
roku 2021, v zmysle memoranda uzatvoreného medzi Ministerstvom dopravy a výstavby SR a Ministerstvom fi-  
nancií SR. Nastavenie viaczdrojového financovania na podporu modernizácie celej dopravnej infraštruktúry funguje  
v Českej republike prostredníctvom Štátneho fondu dopravnej infraštruktúry. Fond je financovaný najmä z príspev-  
kov zo štátneho rozpočtu a približne tretinu jeho príjmov tvorí výnos z dane z motorových vozidiel, časť výnosu z dane  
z uhľovodíkových palív ako aj transfery z eurofondov na financovanie projektov.  
Mostný program, ktorý bol v roku 2020 predložený na rokovanie Vlády SR, predpokladal viaczdrojové financovanie mo-  
dernizácie mostov na cestách I. triedy. Program nebol schválený a rokovanie o ňom nebolo ukončené.  
NKÚ SR odporúča Výboru NR SR pre financie, rozpočet a menu a Výboru NR SR pre verejnú správu zaviazať  
Ministerstvo dopravy a výstavby SR na predloženie návrhu komplexnej stratégie, ktorá by riešila udržanie, príp.  
zlepšenie stavebno-technického stavu mostov na cestách I., ako aj II. a III. triedy s využitím všetkých zdrojov  
financovania.  
.
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTROLNÁ AKCIA  
1
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
NKÚ SR zaradil do svojho plánu kontrolnej činnosti na rok 2021 kontrolnú akciu „Rekonštrukcie, opravy a údržba mostov  
na cestách I. triedy“, ktorá nadviazala na rovnako zameranú kontrolu mostov na cestách II. a III. triedy z roku 2020.  
Účelom kontrolných akcií bolo preveriť nastavenie a zisťovanie stavebno-technického stavu mostov, ako aj účinnosti sys-  
tému opráv a údržby mostov na cestách, ktoré sú v správe SSC alebo vo vlastníctve samosprávnych krajov.  
Predmetom kontrolných akcií bola správnosť a úplnosť informácií o stavebno-technickom stave mostov a účinnosť údržby  
a opráv mostov.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
2.1  
Kontrolou boli preverení vlastníci aj správcovia ciest I., II. a III. triedy. Cesty I. triedy spravuje SSC ako rozpočtová organi-  
zácia zriadená MDV SR. Okrem výkonu správy majetku štátu je SSC zároveň poverená tvorbou rezortných technických  
predpisov, ako aj rozvojom a prevádzkou informačných systémov pre správu celej cestnej infraštruktúry SR. Samotný  
výkon správy vykonávajú v rámci SSC predovšetkým jej štyri organizačné útvary – IVSC bez právnej subjektivity, so sídlom  
v Bratislave, Žiline, Banskej Bystrici a v Košiciach. Cesty II. a III. triedy spravujú regionálni správcovia ciest, zriadení jed-  
notlivými samosprávnymi krajmi.  
Kontrola bola zameraná najmä na nefinančné aspekty – vybrané procesy a postupy spojené s údržbou a opravami mostov,  
ako aj zmeny v počtoch mostov z hľadiska ich stavebno-technického stavu z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska. Pro-  
cesy a postupy boli hodnotené za obdobie rokov 2017 – 2020. Spôsob vykonávania vybraných procesov, ako aj percen-  
tuálne zmeny v počtoch mostov v jednotlivých stupňoch stavebno-technického stavu boli zároveň kritériami pre hodnote-  
nie účinnosti prostredníctvom bodového hodnotenia.  
2.2  
VÝKON KONTROLY  
Počas prípravy kontrolnej akcie boli identifikované riziká správnosti a úplnosti údajov o stave mostov a chýbajúcej účin-  
nosti systému opráv a údržby mostov z dôvodu dlhodobo sa zhoršujúceho stavu mostov. Tieto riziká boli rozpracované  
do predmetu kontroly, a boli aj kontrolou potvrdené.  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných princípov  
medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
2.3  
ŠPECIFICKÉ OBLASTI  
Účinnosť nebola vyhodnotená za každý kontrolovaný subjekt samostatne, ale spoločne za vlastníka a príslušného  
správcu. Tento špecifický prístup bol využitý z dôvodu vnútorného rozdelenia kompetencií a zároveň umožnil vzájomné  
porovnanie výsledkov.  
Preverované boli procesy, pri ktorých bola zistená nedostatočná operatívna a podporná evidencia, vykonávané činnosti  
a rozhodovacie procesy neboli dostatočne formalizované. Aj z tohto dôvodu boli počas kontroly zisťované špecifické in-  
formácie prostredníctvom dotazníkov a konzultáciami s akademickou obcou.  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
3.1 STAV MOSTOV SA DLHODOBO ZHORŠUJE, HOCI SYSTÉM HOSPODÁRENIA S MOSTAMI JE NASTAVENÝ  
PODĽA PLATNÝCH TECHNICKÝCH PREDPISOV  
Hospodárenie s mostami na cestách I., II. a III. triedy bolo nastavené podľa systému hospodárenia s mostami v zmysle  
technických predpisov rezortu MDV SR. Hospodárenie s mostami je definované ako súbor vzájomne súvisiacich činností  
vlastníkov/správcov mostov, ktorých cieľom je zabezpečiť potrebné informácie o mostoch a ich vyhodnotenie pre výber  
a zostavenie poradia opráv, rekonštrukcií a prestavieb vybraných mostov pre zabezpečenie ich prevádzkovej spôsobilosti  
a bezpečnosti. Podrobnejšia schéma činností a procesov a ich nadväznosť je uvedená v prílohe č. 2.  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Cesty a mosty sú v rámci jednotlivých krajov zaťažené rozdielnou intenzitou najmä nákladnej dopravy a majú rozdielnu  
dĺžku cestnej infraštruktúry vyššej kategórie v podobe diaľnic a rýchlostných ciest, na ktoré sa presúva najmä tranzitná  
nákladná doprava. Naopak, viacero okresov v rôznych krajoch, napríklad Pezinok, Myjava, Gelnica či Medzilaborce, nemá  
na svojom území žiadnu cestu I. triedy.  
Kvalita mostov z hľadiska rozsahu porúch sa v SR vyjadruje jedným zo siedmich stupňov stavebno-technického stavu  
v súlade s technickými normami, do ktorých sa mosty zatrieďujú na základe stavu zisteného ich prehliadkou. Odstraňo-  
vanie porúch na mostoch v troch najlepších stupňoch stavebno-technického stavu je spojené len s bežnou údržbou a re-  
latívne jednoduchými opravami s nízkymi nákladmi, ktoré zabezpečia udržanie prevádzkyschopného stavu a nemajú vplyv  
na zaťažiteľnosť mosta. Vo štvrtom stupni sa vyskytujú na moste poruchy, ktoré nemajú okamžitý vplyv na zaťažiteľnosť,  
ale môžu ju v budúcnosti ovplyvniť. Pri troch najhorších stupňoch stavebno-technického stavu je na odstránenie porúch  
potrebná rozsiahla oprava alebo rekonštrukcia na základe projektu prostredníctvom investičnej činnosti.  
Rozdelenie mostov do troch skupín podľa stupňa ich stavebno-technického stavu je spracované v grafoch v prílohe č. 1.  
Na celom území SR bolo v roku 2004 na cestách I., II. a III. triedy evidovaných 4 534 mostov v troch najlepších stupňoch  
stavebno-technického stavu, t. j. takmer 63 % počtu všetkých mostov. Do roku 2020 tento počet klesol na 2 417 mostov,  
t. j. na necelých 34 % zo všetkých mostov. Opačný trend – nárast, bol zaznamenaný pri počte mostov v troch najhorších  
stupňoch stavebno-technického stavu, do počtu ktorých bol zahrnutý aj malý počet mostov v neurčenom stave. Počet  
mostov v týchto stupňoch vzrástol 2,5-násobne – z 653 mostov v roku 2004 na 1 717 mostov v roku 2020, čo je takmer  
24 % z celkového počtu mostov v roku 2020. Pri stupni IV. stavebno-technického stavu vzrástol počet mostov z 2010  
mostov v roku 2004 na 3 025 mostov v roku 2020, t. j. o viac ako 50 %.  
NKÚ SR konštatuje, že počty mostov na cestách I., II. a III. triedy v najlepšom stave klesli za 16 rokov takmer na  
polovicu a počet mostov v najhorších stupňoch stavebno-technického stavu vzrástol dva a pol-násobne. Štát ani  
samosprávne kraje nie sú z tohto pohľadu „dobrými hospodármi“, pretože dochádza k výraznému znehodnocovaniu ich  
majetku. Celkové zhoršovanie stavu mostov existuje aj napriek tomu, že pri veľkých opravách a rekonštrukciách mostov  
sa takmer výlučne uplatňuje pravidlo „worst-first“, t. j. najskôr sa realizujú výkony na mostoch v najhoršom stave. Takto  
opravené mosty sú následne preradené do lepších stupňov stavebno-technického stavu.  
Pre vlastníkov sú spravidla vyššou prioritou opravy povrchov ciest, ktoré sú pre verejnosť viac viditeľné. Príkla-  
dom môžu byť veľkoplošné opravy vozoviek na cestách I. triedy, ktoré sa realizujú od roku 2021 v súlade s Memorandom  
o spolupráci uzatvoreným medzi MDV SR a MF SR. Suma 200 mil. eur zo štátneho rozpočtu sa poskytuje nad rámec  
finančných prostriedkov poskytovaných z rozpočtu kapitoly MDV SR pre SSC na obdobie štyroch rokov. Samosprávne  
kraje financujú opravy z vlastných projektov alebo v rámci projektov spolufinancovaných z eurofondov.  
Odsúvanie opráv mostov má však za následok, že uzatvorenie mosta z dôvodu jeho zlého stavebno-technického stavu  
spôsobuje dopravné problémy v širšom regióne a nutnosť dlhých obchádzok tak, ako je to uvedené v prílohe č. 3. Počas  
posledných približne piatich rokov sa opakovane vyskytli prípady, keď most nebol zaradený v niektorom z najhorších stup-  
ňov stavebno-technického stavu a napriek tomu došlo k jeho okamžitému uzatvoreniu, zrúteniu, resp. výraznému obme-  
dzeniu plynulosti premávky na ňom. Uvedené nepredvídané situácie predstavujú okrem komplikovaného dochádzania za  
prácou či vzdelaním tlak na vlastníka, aby bezodkladne hľadal riešenie, na ktoré sú potrebné dodatočné finančné pro-  
striedky.  
3.2 ZDROJE NA ZABEZPEČENIE HOSPODÁRENIA S MOSTAMI SÚ NEDOSTATOČNÉ  
Chýbajúce ľudské kapacity  
Pre zisťovanie stavebno-technického stavu mostov sú kľúčoví hlavní prehliadkari, teda certifikovaní pracovníci oprávnení  
vykonávať hlavné aj bežné prehliadky mostov. Tie sa musia vykonávať v pravidelných intervaloch, vo vymedzenom čase  
a na všetkých mostoch. Bežná prehliadka musí byť vykonaná každý rok, hlavná raz za štyri roky v pravidelných intervaloch  
na všetkých mostoch. Okrem týchto prehliadok sa vykonávajú aj mimoriadne prehliadky vyplývajúce z nepredvídateľných  
udalostí, ako sú povodne, následky dopravných nehôd, pády či náhle kolapsy mostov špecifickej konštrukcie. Každý  
správca mal spravidla k dispozícii len jedného hlavného prehliadkara.  
Takýto počet hlavných prehliadkarov spôsobuje problémy s ich zastupiteľnosťou a nahraditeľnosťou. Zároveň bol jednou  
z príčin nevykonania plánovaných prehliadok mostov. Ostatní prehliadkari vykonávajúci bežné prehliadky mostov vykoná-  
vali aj ďalšie pracovné činnosti, ktoré priamo nesúviseli s mostami. Problémy s nevykonávaním plánovaných povin-  
ných prehliadok mostov boli zistené v rôznej miere u všetkých správcov.  
Dohliadacia činnosť, najmä hlavné prehliadky, zohrávajú kľúčovú rolu pri kontrole spoľahlivosti a zisťovaní sta-  
vebno-technického stavu mostov. Táto skutočnosť vyplynula aj z názorov prehliadkarov ako odborníkov z praxe, ktoré  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
NKÚ SR získal z dotazníkov a zhoduje sa s názorom akademických odborníkov z Katedry stavebných konštrukcií a mos-  
tov Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity. Nastavenie systému starostlivosti o mosty podľa technických noriem a technic-  
kých podmienok hodnotia odborníci ako dobré, upraviť by sa mohli napríklad frekvencie a termíny prehliadok. Realizácia  
starostlivosti o mosty podľa nastaveného systému vyžaduje mať zabezpečený dostatok personálu, techniky a fi-  
nancií na všetky činnosti, nielen na samotný výkon prehliadok, ale aj na nadväzujúce činnosti, ako sú bežné opravy,  
údržba a modernizácia.  
SSC vykonávala aj kontrolné prehliadky z dôvodu kontroly evidencie a hlavne z dôvodu kontroly stavebno-technického  
stavu mostov na cestách I. triedy. Boli vykonávané na mostoch, na ktorých nebola evidovaná v informačnom systéme  
hlavná prehliadka, resp. na mostoch po oprave, mostoch určených na výkon diagnostiky a mostoch v dlhodobo nevyho-  
vujúcom stave. Kontrolnými prehliadkami boli skúmané a hodnotené podobné poruchy rôznymi správcami, získavali sa  
informácie o mostoch a výstupy boli využívané pri prezentačnej činnosti na školeniach a konferenciách. Pravidelnou vý-  
menou informácií medzi správcami mostov sa vytvára predpoklad pre jednotné hodnotenie mostov podľa rôznych druhov  
konštrukcií, kde sa správca na základe viacerých prípadov rovnakého typu mal možnosť rozhodovať o procesoch hospo-  
dárenia s mostami.  
Zároveň boli na webovom sídle SSC, ktorá prevádzkuje informačné systémy pre správcov všetkých komunikácií,  
zverejnené mapy so zaznačeným stupňom stavebno-technického stavu mostov podľa jednotlivých krajov a kate-  
górií ciest. Takéto sprístupnenie údajov hodnotí NKÚ SR ako dobrý prístup z hľadiska informovania obyvateľov aj  
odborníkov. Štruktúrované údaje o stave cestnej infraštruktúry zverejňuje SSC už dlhší čas. NKÚ SR odporúča pokračo-  
vať v spracovávaní údajov o cestnej infraštruktúre a ich publikovaní aj v užívateľsky prívetivej forme (mapy, grafy).  
Nedostatočné zdroje na údržbu a opravy mostov v rámci bežnej činnosti správcov  
MDV SR dlhodobo vyčleňuje na správu ciest I. triedy vrátane mostov približne 40 mil. eur ročne. Samosprávne kraje  
vynakladajú na správu a údržbu regionálnych ciest vrátane mostov približne 10 % objemu svojich rozpočtov podľa schvá-  
lenia príslušným zastupiteľstvom. Správcovia zabezpečujú predovšetkým zimnú údržbu, ďalej kosenie okolia ciest, vodo-  
rovné a zvislé dopravné značenie, ako aj bežné opravy a údržbu ciest a aj mostných objektov.  
Priamo na činnosti spojené s mostami bolo použitých menej ako 5 % objemu finančných prostriedkov. Takáto suma nie  
je dostačujúca a potvrdzuje to aj stavebno-technický stav mostov, ktorý sa neustále zhoršuje. Viac ako dve tretiny  
všetkých mostov sú staršie ako 50 rokov a viac ako štvrtina má viac ako 70 rokov, t. j. boli postavené pred rokom  
1950. Vysoký vek mostov a rastúca intenzita najmä nákladnej dopravy si vyžadujú priebežné vynakladanie finančných  
prostriedkov nielen na ich opravy a údržbu, ale aj postupnú rekonštrukciu a obnovu, keďže odhadovaný vek životnosti  
mosta je 100 rokov pri jeho správnej údržbe. Jednotliví správcovia vykonávajú len nevyhnutné opravy mostov, ktoré ne-  
znesú odklad, preventívne opravy mostov v lepších stavoch sú výnimočné. Plánovanie opráv je prispôsobené objemu  
dostupných financií, nie reálnym potrebám, ktoré sú rádovo vyššie.  
Nízky objem financií na údržbu a opravy mostov v prípade SSC vyplýva z nastavenia spôsobu financovania zo strany  
zriaďovateľa. V programovom rozpočte MDV SR je jedným z merateľných ukazovateľov úroveň plnenia štandardu údržby  
a opráv ciest I. triedy na hodnote 55 %, pričom v prípade správcu diaľnic a rýchlostných ciest je hodnota takéhoto ukazo-  
vateľa vyššia (90 % a viac). Okrem toho pre SSC začínal rozpočtový rok 2021 s kapitálovými výdavkami v sume  
0,00 eur a je predpoklad, že takýto stav bude rovnako v roku 2022, čo výrazne komplikuje plánovanie rekonštrukcií  
mostov na cestách I. triedy.  
Obmedzený objem finančných prostriedkov, ktoré majú správcovia k dispozícii od vlastníka, a s tým súvisiaca nedosta-  
točná údržba a opravy sa prejavujú v dlhodobom zhoršovaní stavebno-technického stavu mostov a následnej nutnosti ich  
skoršej rekonštrukcie, resp. modernizácie alebo obnovy.  
Modernizuje sa málo mostov  
Počas rokov 2017 – 2020 bol významne zlepšený stupeň stavebno-technického stavu mosta po jeho predchádzajúcej  
modernizácii, resp. novopostavení v rámci modernizácie úsekov ciest v priemere pri 33 mostoch ročne. Rozhodnutie o re-  
konštrukcii bolo vždy v kompetencii vlastníka na základe podkladov od správcu. Požiadavky každoročne presahovali do-  
stupné zdroje. Systematický prístup pri schvaľovaní aktuálnych požiadaviek na modernizáciu zahŕňajúci vyhodnocovanie  
vrátane analýzy príčin a dopadov nebol identifikovaný okrem jedného samosprávneho kraja.  
Na zlepšovanie stupňa stavebno-technického stavu mostov sa využívajú takmer výlučne prostriedky z eurofondov v rámci  
realizácie projektov a v prípade samosprávnych krajov aj prijaté úvery. Vlastné prostriedky boli využité najmä na opravy  
menšieho rozsahu so zlepšením pôvodného stupňa stavebno-technického stavu mosta o jeden, max. o dva stupne.  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Len na udržanie aktuálneho stavebno-technického stavu mostov je potrebné každoročne obnovovať minimálne o 39 mos-  
tov viac, ako sa vykonalo v rokoch 2017 – 2020. Pri dosiahnutí takéhoto tempa obnovy mostov sa ich súčasný stav nebude  
zlepšovať, môže sa iba stabilizovať. NKÚ SR zároveň považuje za dôležité zdôrazniť skutočnosť, že iné ako vlastné  
rozpočtové finančné prostriedky, t. j. nenárokovateľné grantové zdroje, eurofondy a úvery v prípade samospráv-  
nych krajov by sa mali prioritne využívať iba ako doplnkové zdroje financovania. Mali by to byť zdroje „navyše"  
určené na zlepšovanie stavu cestnej infraštruktúry, a nie na jej stagnujúcu obnovu.  
Potrebu navýšiť finančné prostriedky pre správcu mostov na cestách I. triedy identifikoval aj návrh materiálu – Mostný  
program, predložený MDV SR na rokovanie Vlády SR v novembri 2020. V rámci návrhu sa identifikovala potreba  
každoročných kapitálových výdavkov v sume 30 mil. eur zo štátneho rozpočtu a ďalších 6 mil. eur z eurofondov.  
Rokovanie vlády SR o predloženom návrhu bolo prerušené a doteraz nebolo obnovené.  
3.3 INFORMÁCIE O STAVE MOSTOV NIE SÚ VŽDY SPRÁVNE A ÚPLNÉ, ČO OVPLYVŇUJE NADVÄZUJÚCE  
PROCESY  
Údaje o vykonaných prehliadkach mostov, najmä v prípade niektorých správcov regionálnych mostov, boli do informač-  
ného systému vkladané oneskorene. Z uvedeného dôvodu bola preverená aj funkcionalita a spoľahlivosť informačného  
systému v súvislosti so zaznamenávaním výsledkov prehliadok mostov vo vzťahu k termínu ich fyzického vykonania.  
Oneskorené nahrávanie bolo potvrdené, ale v záujme správcu informačného systému bolo ponechať funkcionalitu v sys-  
téme. Dôvodom je možnosť správcov mostov dodatočne evidovať vykonané prehliadky o mostoch, ktoré neboli zaevido-  
vané včas z dôvodu nedostatočných personálnych kapacít.  
NKÚ SR konštatuje, že v informačnom systéme sú niektoré informácie o mostoch neaktuálne, resp. nie sú  
správne a úplné. Dôsledkom tohto stavu je skreslené plánovanie potrebnej údržby, opráv a rekonštrukcií mostov.  
Súčasťou zisťovania stavebno-technického stav mostov je aj ich diagnostika prostredníctvom prístrojov. Podľa  
výsledkov vykonaných diagnostík mostov bola vo viac ako v polovici prípadov znížená zaťažiteľnosť mosta, resp. bol  
zhoršený stupeň jeho stavebno-technického stavu. Je teda predpoklad, že v prípade zvýšenia nízkeho počtu vykoná-  
vaných diagnostík mostov, bude ďalej narastať počet mostov v najhorších stupňoch stavebno-technického  
stavu.  
Na finančne nákladné zhodnotenie stavu mostov diagnostikou by mala bezprostredne nadväzovať aj ich samotná oprava,  
príp. modernizácia. Skutočnosť je taká, že okrem havarijných stavov vlastník pristupuje k modernizácii podľa objemu do-  
stupných finančných prostriedkov. Zdĺhavé procesy rozhodovania o realizácii modernizácie, ďalej projektovanie, stavebné  
konanie a verejné obstarávanie – majú za následok aj viacročné zdržanie, počas ktorého sa stav mosta ďalej zhoršuje.  
Úlohou vlastníkov mostov, podľa NKÚ SR, je nastaviť systém prehliadok, diagnostiky a následných opráv tak, aby opravy  
a rekonštrukcie mostov boli vykonávané priebežne a preventívne najmä vtedy, keď sú mosty v lepších stupňoch stavebno-  
technického stavu. Minimalizovali by sa tak prípady finančne náročných rekonštrukcií a prestavieb mostov, ako aj uzatvá-  
rania mostov pre hroziacu katastrofu.  
3.4 ÚDRŽBA, OPRAVY A ANI MODERNIZÁCIA MOSTOV NIE SÚ ÚČINNÉ  
NKÚ SR v rámci kontrolnej akcie zisťoval aj to, či je systém údržby, opráv, ale aj modernizácie mostov účinný. Vlastníci  
nemali stanovené dostatočne konkrétne a merateľné ciele, kritériá a merateľné ukazovatele v oblasti správy mostov. To  
bolo dôvodom pre rozhodnutie NKÚ SR stanoviť vlastné ciele a kritériá, ktoré boli rovnaké pre MDV SR i pre všetkých  
osem samosprávnych krajov. Z hľadiska účinnosti NKÚ SR definoval štyri ciele a desať kritérií, pričom každé kritérium  
malo určené podmienky pre získanie od nula do dvoch bodov. Maximálny počet bodov bol 20.  
Tabuľka č. 1: Vyhodnotenie účinnosti podľa kritérií stanovených NKÚ SR  
Cieľ  
Kritérium  
SSC BA BB KE NR PO TN TT ZA  
Výskyt kolapsu mostov alebo výraz-  
ného obmedzenia premávky  
Zmena v počte mostov v stupni VI.  
alebo VII. stavebno-technického  
stavu  
0
2
0
0
0
0
0
2
2
Bezpečná a plynulá  
premávka  
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Počet diagnostík mostov  
Vykonanie hlavných prehliadok mos-  
tov  
2
1
0
1
2
1
2
2
2
0
1
0
2
0
1
1
2
1
Správnosť a úplnosť  
informácií o mostoch  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Cieľ  
Kritérium  
SSC BA BB KE NR PO TN TT ZA  
Plánovanie údržby a opráv mostov  
a plánovanie rekonštrukcií  
Stanovenie relevantných cieľov a me-  
rateľných ukazovateľov  
Zlepšenie stupňa stavebno-technic-  
kého stavu mostov  
Krátkodobá zmena podielu mostov  
v stupni V. – VII. na počte mostov  
Dlhodobá zmena podielu mostov  
v stupni IV. na počte mostov  
Dlhodobá zmena podielu mostov  
v stupni I. – III. na počte mostov  
20 – 17 bodov = účinný, možné zlep-  
šenia  
1
2
2
1
2
0
2
1
2
1
0
0
2
2
2
0
0
0
2
1
2
0
2
0
1
1
2
0
0
0
2
2
2
0
0
0
1
2
2
0
0
0
2
0
2
2
0
0
2
2
2
2
2
2
Účinnosť – procesy  
Účinnosť – výsledky  
Spolu  
16 – 13 bodov = účinný, možné pod-  
statné zlepšenia  
12 10 10 12  
7
8
8
11 18  
12 – 0 bodov = neúčinný  
Zdroj: NKÚ SR  
Podľa dosiahnutého počtu bodov bol systém vyhodnotený ako neúčinný pri MDV SR aj pri siedmich samosprávnych kra-  
joch. Len Žilinský samosprávny kraj bol vyhodnotený ako účinný s počtom 18 bodov, ale aj v tomto prípade existuje trend  
zhoršovania stavebno-technického stavu mostov, ktorý nie je taký výrazný v porovnaní s ostatnými samosprávnymi krajmi.  
Rovnaký trend bol zaznamenaný aj pri IVSC Žilina v porovnaní s ostatnými IVSC.  
Na základe získaných dát NKÚ SR konštatuje, že stav mostov na cestách I., II. a III. triedy sa dlhodobo zhoršuje,  
pretože systém rekonštrukcií, opráv a údržby mostov je z hľadiska intenzity procesov a dosahovaných výsledkov  
neúčinný.  
Hlavnou príčinou tohto stavu podľa názoru NKÚ SR, ktorý vychádza zo zistenej situácie a má podporu aj v akademickej  
obci, je najmä dlhodobé nedostatočné zabezpečenie zdrojov na hospodárenie s mostami. Procesy plánovania a výkonu  
činností sú prispôsobované objemu aktuálne dostupných finančných prostriedkov a nie skutočnej potrebe, ktorá  
je niekoľkonásobne vyššia.  
Čiastočné zvýšenie účinnosti je možné aj zlepšením nastavenia jednotlivých činností v rámci systému hospodárenia  
s mostami. Zásadnú zmenu účinnosti možno dosiahnuť len podstatným navýšením zdrojov (personál, technika, systém  
dlhodobo udržateľného financovania účelovo viazaného na mosty), ktoré sa využívajú v systéme hospodárenia s mostami.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV  
Kontrolované subjekty nevzniesli námietky voči pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení.  
V zápisnici o prerokovaní protokolu sa kontrolované subjekty zaviazali prijať opatrenia na odstránenie zistených nedos-  
tatkov a informovať o tom NKÚ SR v stanovených termínoch. NKÚ SR bude plnenie týchto opatrení následne monitoro-  
vať.  
5
KONTAKT  
NKÚ SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava 26  
Ministerstvo dopravy a výstavby SR  
Námestie Slobody 6  
810 05 Bratislava  
Slovenská správa ciest  
Miletičova 19  
826 19 Bratislava  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Banskobystrický samosprávny kraj  
Námestie SNP 23,  
974 01 Banská Bystrica  
Banskobystrická regionálna správa ciest, a. s.  
Majerská cesta 94,  
974 96 Banská Bystrica  
Bratislavský samosprávny kraj  
Sabinovská 16,  
820 05 Bratislava-Ružinov  
Regionálne cesty Bratislava a. s.  
Čučoriedková 6,  
827 12 Bratislava-Vrakuňa  
Košický samosprávny kraj  
Námestie Maratónu mieru 1  
042 66 Košice-Staré Mesto  
web.vucke.sk  
Správa ciest Košického samosprávneho kraja  
Námestie Maratónu mieru 1  
042 66 Košice-Staré Mesto  
Nitriansky samosprávny kraj  
Rázusova 2A,  
949 01 Nitra  
Regionálna správa a údržba ciest Nitra, a. s.  
Štúrova 147,  
949 65 Nitra  
Prešovský samosprávny kraj  
Námestie mieru 2,  
080 01 Prešov  
Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja  
Jesenná 14,  
080 05 Prešov  
Trenčiansky samosprávny kraj  
K dolnej stanici 7282/20A,  
911 01 Trenčín  
Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja  
Brnianska 3  
911 05 Trenčín  
Trnavský samosprávny kraj  
Starohájska 10,  
917 01 Trnava  
Správa a údržba ciest Trnavského samosprávneho kraja  
Bulharská 39,  
918 53 Trnava  
Žilinský samosprávny kraj  
Komenského 48,  
Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja  
M. Rázusa 104,  
011 09 Žilina  
010 01 Žilina  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
6
PRÍLOHY  
PRÍLOHA Č. 1 – PREHĽAD O POČTOCH MOSTOV A ICH STAVEBNO-TECHNICKOM STAVE  
Prehľad o počte mostov  
II., III.  
trieda BA  
spolu  
SSC  
spolu  
I. trieda  
Počet  
mostov  
IVSC IVSC IVSC IVSC  
BB  
KE NR  
PO  
TN TT ZA  
BA  
259  
272  
BB  
335  
417  
ZA  
556  
554  
KE  
Rok  
2004  
1 640  
490 5 557 129 1 179 660 531 1 245 640 384 789  
521 5 395 128 1 030 659 526 1 236 639 383 794  
Rok  
2020  
1 764  
Zdroj: SSC, údaje zistené kontrolou NKÚ SR  
Rozdelenie počtu mostov na cestách I. triedy – SSC podľa stupňa ich stavebno-technického stavu  
Rozdelenie počtu mostov na cestách II. a III. triedy – samosprávne kraje podľa stupňa ich stavebno-technického stavu  
| 12  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 2 – PROCESY V SYSTÉME HOSPODÁRENIA S MOSTAMI A STUPNE STAVU MOSTOV  
Stupeň  
Charakteristika  
I. bezchybný  
bez akýchkoľvek skrytých alebo zjavných porúch  
II. veľmi dobrý výskyt len vzhľadových porúch, ktoré neovplyvňujú zaťažiteľnosť  
III. dobrý  
výskyt väčších, zaťažiteľnosť neovplyvňujúcich porúch  
výskyt porúch, ktoré nemajú okamžitý vplyv na zaťažiteľnosť, avšak ktoré ju môžu v budúcnosti  
ovplyvniť  
IV. uspokojivý  
výskyt porúch, ktoré majú nepriaznivý vplyv na zaťažiteľnosť mosta, ale sú odstrániteľné ešte  
bez výmeny poruchových súčastí  
V. zlý  
výskyt porúch, ktoré ovplyvňujú zaťažiteľnosť a nedajú sa odstrániť bez výmeny poruchových alebo  
doplnenia chýbajúcich súčastí  
VI. veľmi zlý  
výskyt porúch, ktoré ovplyvňujú zaťažiteľnosť do takej miery, že vyžadujú okamžitú nápravu k odvrá-  
teniu hroziacej katastrofy  
VII. havarijný  
N neurčený  
na zaradenie do stupňa stavebno-technického stavu nie je dostatok informácií  
Zdroj: spracované podľa TP077 Systém hospodárenia s mostami  
| 13  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 3 – PRÍKLADY DOPADOV ZLÉHO STAVEBNO-TECHNICKÉHO STAVU MOSTOV  
Kežmarok – krátka obchádzka cez cennú prírodu alebo viac ako dvojnásobne dlhá obchádzka  
Náhle uzatvorenie mosta cez rieku Poprad z dôvodu jeho havarijného stavu na ceste I/66 v Kežmarku bolo možné riešiť  
kratšou obchádzkovou trasou cez Lendak po cestách II. triedy na území Tatranského národného parku (dĺžka obchádzky  
do 40 km) alebo dlhou obchádzkovou trasou po cestách I. triedy cez Prešov (trasa obchádzky je takmer o 95 km dlhšia).  
Len náklady na projekty obchádzok, dopravné značenie a vytvorenie mostného provizória sú približne 500 tisíc eur.  
Zdroj: spracovanie NKÚ SR s využitím maps.google.com  
Námestovo – zlý stav mostov ležiacich v tesnom susedstve komplikuje obchádzkové trasy  
Most na ceste I/78 v Ná-  
mestove je vo veľmi zlom  
stave (stupeň VI. stavebno-  
technického stavu), na mož-  
nej krátkej obchádzkovej  
trase na ceste II. triedy  
II/520 a spojnice III/2273 na  
priehradnom múre vo vlast-  
níctve Žilinského samo-  
správneho kraja sa nachá-  
dza most, ktorý je v rovna-  
kom stupni stavebno-tech-  
nického stavu. Rekonštruk-  
cia jedného z uvedených  
mostov, spojená s presme-  
rovaním dopravy cez druhý  
most, znamená riziko zrých-  
leného zhoršovania sta-  
vebno-technického stavu  
v dôsledku zvýšenej záťaže  
a intenzity najmä nákladnej  
dopravy. Pri výpadku alebo  
výraznom obmedzení prevádzky na oboch mostoch súčasne, v rámci územia SR neexistujú alternatívne obchádzkové  
trasy – len cez územie Poľskej republiky.  
| 14  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Horehronie – meškanie výstavby rýchlostnej cesty a dlhé obchádzkové trasy  
Na ceste I/66 medzi Banskou Bystricou a Podbrezovou je viac mostov vo veľmi zlom stavebno-technickom stave, ktoré  
stratia význam po vybudovaní projektovanej rýchlostnej cesty R1. Výstavba predĺženia existujúcej trasy mešká, preto je  
potrebné investovať do rekonštrukcie mostov na ceste I. triedy. Vylúčenie premávky na tomto úseku bude mať za následok  
dlhé obchádzkové trasy (trasa po cestách I/59, D1 a I/72 dlhšia o viac ako 90 km) cez horské priechody Donovaly a Čer-  
tovica po cestách I. triedy, ktorých prejazd najmä pre nákladnú dopravu v zimnom období je komplikovaný. V tomto prí-  
pade možno uvažovať o využití súbežnej železničnej trate za predpokladu jej dobrého technického stavu, voľnej kapacity  
a vybudovania dočasných prekladísk.  
Zdroj: spracovanie NKÚ SR s využitím maps.google.com  
| 15  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 4 – REGIONÁLNE OSOBITOSTI SAMOSPRÁVYCH KRAJOV A SSC  
Košický samosprávny kraj  
Vyšší výskyt mostov problematickej konštrukcie „vloššák“, náročnej na údržbu s viacerými prípadmi náhleho poškodenia.  
Po mimoriadnej prehliadke bol pri 41 mostoch (80 % z preverovaného počtu) zistený zhoršený stupeň stavebno-technic-  
kého stavu. Nezaradenie piatich mostov do najhoršieho stupňa VII. s následkom okamžitého uzatvorenia bolo možné len  
na základe osobitných opatrení, ako bola mesačná frekvencia prehliadok, podopretie poškodených nosníkov, či zmena  
organizácie dopravy. Odhadované náklady na odstránenie závad na týchto mostoch boli v sume, ktorá zodpovedá hod-  
note trojročného vlastného rozpočtu.  
Na kontrolu hmotnosti nákladných vozidiel bola zakúpená váha, ktorá sa pre problémy s jej certifikáciou v praxi nevyužíva.  
Prešovský samosprávny kraj  
Súčasťou vypracovaného mostného programu bolo finančné vyčíslenie požiadaviek na vypracovanie projektovej doku-  
mentácie a realizáciu rekonštrukcie jednotlivých mostných objektov podľa stupňov stavebno-technického stavu do roku  
2025 v celkovej sume takmer 41 mil. eur.  
Žilinský samosprávny kraj  
Ako jediný samosprávny kraj mal v programovom rozpočte primerane riešenú problematiku mostov, v rámci ktorého boli  
priebežne vypracovávané projekty na rekonštrukcie mostov v najhorších stupňoch stavebno-technického stavu.  
Trenčiansky samosprávny kraj  
Kraj aktívne využíval všetky formy dotácií a nenávratných finančných príspevkov na cestnú infraštruktúru. Bol jedným  
z krajov, ktorý žiadal rezorty dopravy a financií o vytvorenie fondu na financovanie rekonštrukcií regionálnych ciest a mos-  
tov z dôvodu, že potreba ich financovania presahuje možnosti rozpočtu samosprávneho kraja.  
Banskobystrický samosprávny kraj.  
Tento kraj nemohol prijímať finančné prostriedky z eurofondov pre predchádzajúce pochybenia, preto boli všetky činnosti  
správcu financované do roku 2018 len z vlastných zdrojov. Po zmene podmienok od roku 2019 v rámci osobitnej výzvy  
len pre tento samosprávny kraj boli zazmluvnené projekty rekonštrukcií úsekov ciest vrátane mostov v celkovej sume viac  
ako 40 mil. eur. Zistené boli významné rozdiely v počtoch mostov v evidenciách vlastníka a správcu.  
Trnavský samosprávny kraj  
Rovnako ako ďalšie samosprávne kraje poukázal na problematiku nevysporiadaných vlastníckych práv k pozemkom  
pod cestnou infraštruktúrou, osobitne v prípade mostov aj na sieťové rozvody (voda, plyn, elektrická energia, telekomuni-  
kácie), ktorých výskyt na mostoch v prípade rekonštrukcie komplikuje a predražuje stavbu. Problém pretrváva od čias  
delimitácie majetku v roku 2004.  
Nitriansky samosprávny kraj  
Správa o stavebno-technickom stave mostov vo vlastníctve Nitrianskeho samosprávneho kraja za príslušný rok bola pra-  
videlne predkladaná do zastupiteľstva.  
Bratislavský samosprávny kraj  
Samosprávny kraj transformuje správcu zo súčasnej podoby akciovej spoločnosti. Bol odkúpený od súkromného spolu-  
vlastníka jeho 32 % podiel a samosprávny kraj stal sa jediným akcionárom. Celý proces nebol v čase výkonu kontroly  
ukončený.  
Na mostoch nebola vykonaná počas rokov 2017 – 2020 ani jedna diagnostika.  
SSC  
Zo štyroch útvarov IVSC je pri jednom – IVSC ZA podstatne lepší stavebno-technický stav mostov v porovnaní s ostatnými.  
| 16