Nastavenie procesu verejného obstarávania  
v Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s.  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA  
VÝZNAM  
ET  
Elektronické trhovisko  
MDV SR  
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej re-  
publiky / Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky  
NKÚ SR / úrad  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
NDS / diaľničná spoločnosť / spoločnosť / kon- Národná diaľničná spoločnosť, a. s., Dúbravská cesta 14, Bratislava  
trolovaný subjekt  
841 04, IČO: 35 919 001  
PHZ  
predpokladaná hodnota zákazky  
Smernica o verejnom obstarávaní 2017  
Smernica číslo SMER/2017/0001/10300 Verejné obstarávanie v pod-  
mienkach NDS, a. s.  
Smernica o verejnom obstarávaní 2020  
Smernica číslo SMER/2020/0006/60300 Verejné obstarávanie v pod-  
mienkach NDS, a. s.  
VO / verejné obstarávanie  
VOP  
verejné obstarávanie  
Všeobecné obchodné podmienky na tovary/služby/stavebné práce  
zákon o finančnej kontrole a audite  
zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a  
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o NKÚ SR  
zákon č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej re-  
publiky v znení neskorších predpisov  
zákon o verejnom obstarávaní  
zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a dopl-  
není niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
| 3  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
NDS plní významné spoločenské úlohy, jej poslaním je zabezpečovať rozvoj dopravnej infraštruktúry na Slovensku so  
zameraním na diaľničnú sieť. Diaľnice projekčne pripravuje a stavia, spravuje, udržuje a aj spoplatňuje. Spoločnosť v sto-  
percentnom vlastníctve štátu vynakladá na svoju činnosť stovky miliónov eur ročne, zo štátneho rozpočtu i zo zdrojov  
Európskej únie a z vlastných zdrojov. S tak významným objemom verejných financií by mala diaľničná spoločnosť dobre  
hospodáriť a preto musí byť pod dôslednou verejnou kontrolou. Ďalší ekonomický rozvoj Slovenska a najmä jednotlivých  
regiónov je nepredstaviteľný bez dobudovania cestnej infraštruktúry.  
Jedným z kľúčových nástrojov verejnej kontroly je proces verejného obstarávania. Preto kontrola NKÚ SR preverila jeho  
nastavenie v NDS. Teda to, či diaľničná spoločnosť v tomto procese dokáže zabezpečiť transparentnosť, hospodárnosť  
a efektívnosť vynakladania financií, ich úsporu a účinnú konkurenciu pri VO. Úrad sa pritom nezameral na kontrolu pro-  
cesu jednotlivých konkrétnych verejných obstarávaní (napr. kontrolu splnenia podmienok účasti vo verejnom obstarávaní),  
ale hodnotil systémové nastavenie procesu VO ako celku.  
NKÚ SR overil jednotlivé etapy procesu verejného obstarávania.  
Plánovanie  
Príprava VO  
Vyhodnotenie  
výsledkov  
Realizácia  
Plnenie  
zmluvy, RD  
Monitor  
výstupov  
Dodatky k  
zmluvám, RD  
Zámer  
Rozpočet  
VO  
Kontrolóri pri overovaní správnosti nastavenia procesu VO v NDS overili zákazky v celkovej cene viac ako 353 mil. eur  
bez DPH.  
Skontrolovali 143 zákaziek (išlo o kontrolou NKÚ SR vybranú vzorku oblastí, ktoré NKÚ SR považuje za rizikové), ktoré  
sa týkali nasledujúcich oblastí  
Realizácia verejného obstarávania externými spoločnosťami  
Poradenské služby pre oblasť diaľnic, posudzovanie vplyvov na životné prostredie  
Prenájom, montáž a demontáž protisnehových zábran  
Poskytovanie bezpečnostných služieb  
Poskytovanie upratovacích služieb  
NKÚ SR súčasne overil aj nastavenie procesu verejného obstarávania projektu výstavby diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité.  
Kontrola NKÚ SR potvrdila riziká vyplývajúce z nesprávne nastavených procesov verejného obstarávania v diaľničnej spo-  
ločnosti (schéma č. 1 a č. 2).  
Kontrola NKÚ SR preukázala, že NDS nepostupovala v súlade s pravidlami verejného obstarávania. Proces verej-  
ného obstarávania nebol nastavený transparentne a ani tak, aby účinne bránil podvodom a korupcii. Vnútorný kon-  
trolný systém bol nefunkčný.  
Pri realizovaní zákaziek, ktoré boli predmetom kontroly, diaľničná spoločnosť nekonala s dostatočnou odbornou  
starostlivosťou, so zásadou riadneho finančného riadenia, ktorého cieľom je hospodárne, efektívne, účinné a  
účelné využívanie verejných financií.  
Diaľničná spoločnosť nehodnotila a neporovnávala výsledky svojich verejných obstarávaní s inými subjektmi  
(napr. zahraničnými).  
Zásadným problémom bolo nedostatočné plánovanie a príprava verejného obstarávania, archivácia dokumentácie,  
ako aj vedenie registratúry. Významným zistením je tiež to, že v kontrolovaných oblastiach diaľničná spoločnosť neup-  
latňovala princíp nákupu hodnoty za peniaze (snaha o to, aby sa za vynaložené náklady dosiahol čo najlepší výsledok,  
a to s ohľadom na kvalitu plnenia, reálne potreby verejného obstarávateľa, sociálne alebo environmentálne hľadiská a  
pod.).  
NDS v kontrolovanom období porušila zákon o verejnom obstarávaní, keď realizovala zákazky s nízkou hodnotou, pri-  
čom sa vyhla prísnejšiemu postupu verejného obstarávania a účelovo rozdelila zákazky. Oslovila vybrané subjekty a  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
netransparentne zadávala zákazky. Obmedzila hospodársku súťaž s dopadom na transparentnosť, hospodárnosť a efek-  
tívnosť.  
Princíp transparentnosti nedodržala diaľničná spoločnosť ani pri dokumentovaní verejného obstarávania, keď nearchivo-  
vala všetky potrebné doklady a dokumenty, pričom niektoré boli dokonca bielené. Jednotlivé úkony NDS tak boli, podľa  
kontrolórov NKÚ SR, nepredvídateľné a kontrolou nepreskúmateľné. Lehoty na predloženie cenových ponúk v prípade  
niektorých zákaziek stanovila diaľničná spoločnosť neprimerane krátke, keď mali uchádzači na vypracovanie ponuky len  
niekoľko hodín.  
V rokoch 2019 a 2020 si NDS objednala od externých firiem služby v oblasti VO za niekoľko desiatok tisíc eur a to napriek  
tomu, že spoločnosť mala vlastný odbor verejného obstarávania so 16-timi zamestnancami. Kontrola NKÚ SR poukázala  
na to, že NDS nemala súhlas predstavenstva pre využívanie externých spoločností pri zabezpečení VO a kontro-  
lórom ani nedokázala zdôvodniť takúto potrebu zabezpečovania externých služieb.  
NDS v procese VO neskúmala prípadný konflikt záujmov a nezaviedla mechanizmy, ktorými by dokázala identifikovať  
a preukázať dôvodné podozrenia o kartelovej dohode či narušení alebo obmedzení hospodárskej súťaže.  
Kontrola NKÚ SR preukázala aj množstvo nedostatkov v procese verejného obstarávania v prípade diaľnice D3 Svrčino-  
vec – Skalité. Diaľničná spoločnosť začala realizovať projekt aj napriek tomu, že nemala zabezpečené jeho finančné krytie.  
Neustále sa predlžovala lehota výstavby. K zmluve o dielo z roku 2013 uzatvorila NDS následne 14 dodatkov a uro-  
bila v nej až 119 zmien. Po vykonaní vládneho auditu MF SR (a opätovnej administratívnej kontrole) boli vyčíslené  
neoprávnené výdavky vo výške viac ako 43 miliónov eur. Nastavenie procesu vykazovania úspor a monitoringu vý-  
stupov vykazovalo rezervy. NDS výsledky nevyhodnocovala. Neviedla komplexné, ucelené informácie a prehľady o čin-  
nostiach a výdavkoch, ktoré súviseli s výstavbou tejto diaľnice. Spoločnosť nedokázala kontrolórom NKÚ SR preukázať  
výšku celkových doteraz vynaložených nákladov na výstavbu diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité (schéma č. 2).  
NDS upozorňovala MDV SR, ako jediného akcionára na problémy so sledovaním dopadových merateľných ukazovateľov  
(emisie, úspora času) pri monitorovaní ukončených projektov. V prípade, ak by neboli naplnené merateľné ukazovatele,  
tak by to v konečnom dôsledku mohlo znamenať uplatnenie korekcií a teda dopad na štátny rozpočet.  
Kontrola NKÚ SR identifikovala rezervy vo vnútorných riadiacich aktoch týkajúcich sa oblasti verejného obstarávania.  
Diaľničná spoločnosť deklarovala úspory v prípade štyroch kúpnych zmlúv a v prípade odborných rezov stromov, výrubu  
stromov v jednoduchých a sťažených podmienkach na pozemkoch v správe NDS (netýkali sa kontrolovanej vzorky). Počas  
výkonu kontroly  
-
-
pre zlepšenie postavenia NDS, a. s. v zmluvných vzťahoch vyplývajúcich zo samostatných objednávok, teda takých,  
ktoré boli uzatvárané mimo rámcových zmlúv, prijala NDS Všeobecné obchodné podmienky (VOP) platné a účinné  
od pätnásteho mája 2021. VOP majú byť súčasťou výziev na predkladanie ponúk pri zákazkách s nízkou hodnotou  
a majú poskytovať zvýšenú právnu ochranu v súlade s dispozitívnymi ustanoveniami Obchodného zákonníka. Podľa  
dokumentu - na poradu generálneho riaditeľa - č. 18, zo sedemnásteho mája 2021 bolo rozhodnutie o využívaní  
vzorových zmlúv alebo VOP ponechané na rozhodnutí riaditeľov príslušných úsekov.  
Vypovedala tri Zmluvy o zabezpečení strážnej služby.  
Vzhľadom na objem finančných prostriedkov, s ktorými diaľničná spoločnosť hospodári a na závažnosť kontrolných zistení  
NKÚ SR, nepovažuje úrad tieto opatrenia za dostatočné.  
Bez zjednania nápravy nastavenia procesu VO nemožno predpokladať spokojnosť občanov s kvalitou poskyto-  
vaných služieb diaľničnou spoločnosťou.  
NKÚ SR predložil diaľničnej spoločnosti 28 odporúčaní na nápravu zistených nedostatkov.  
Z hľadiska závažnosti kontrolných zistení NKÚ SR a porušení všeobecne záväzných právnych predpisov diaľničnou spo-  
ločnosťou, NKÚ SR odstupuje výsledky kontroly:  
-
-
-
Úradu pre verejné obstarávanie,  
Úradu vládneho auditu,  
orgánom činným v trestnom konaní.  
NKÚ SR odporúča Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti, aby  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
MDV SR ako jediný akcionár zabezpečil nastavenie procesu verejného obstarávania v NDS, a. s. v súlade s platnou  
legislatívou a uplatňovaním princípov hospodárneho, efektívneho a účinného použitia verejných zdrojov.  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTROLNÁ AKCIA  
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
1
Účelom kontroly bolo posúdiť správnosť nastavenia interných procesov NDS vo verejnom obstarávaní.  
Predmetom kontroly bolo preveriť nastavenie procesov verejného obstarávania s dôrazom na zabezpečenie transpa-  
rentnosti, hospodárnosti a efektívnosti. Kontrolóri posudzovali manažovanie procesu verejného obstarávania, jeho pláno-  
vanie v nadväznosti na rozpočet i dosahovanie hodnoty za peniaze. Sledovali predchádzanie riziku podvodu a korupcie v  
oblasti VO, predchádzanie konfliktu záujmov a manažovanie rizík vo verejnom obstarávaní. Zamerali sa aj na postupy  
uzatvárania zmlúv a rámcových dohôd či na mechanizmy pre meranie výkonnosti a hodnotenie výsledkov. Hodnotili tiež  
vykazovanie úspor, mechanizmy identifikácie koluzívneho správania sa aj vnútorný kontrolný systém.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
2.1  
Kontrolnú akciu vykonal úrad ako kontrolu súladu s prvkami výkonnosti. Pri výbere vzorky sa NKÚ SR zameral na rizikové  
oblasti. Kontrolovaným obdobím boli roky 2019, 2020, január 2021 a súvisiace obdobie. Kontrolóri postupovali v súlade  
so zákonom o NKÚ SR a medzinárodnými štandardmi najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
2.2  
VÝKON KONTROLY  
Najvýznamnejším rizikom, ktorý kontrola potvrdila, je zistenie, že proces verejného obstarávania nezabezpečoval tran-  
sparentnosť, hospodárnosť a efektívnosť vynakladania finančných prostriedkov. Kľúčovým problémom bolo ne-  
dostatočné plánovanie a príprava verejného obstarávania, archivácia dokumentácie a spôsob vedenia registratúry. Ako  
nefunkčný sa ukázal aj vnútorný kontrolný systém (vzhľadom k závažnosti kontrolných zistení NKÚ SR). Nasta-  
venie procesu verejného obstarávania nezabezpečovalo dosahovanie hodnoty za peniaze. NDS pri realizácii verejného  
obstarávania nekonala s dostatočnou odbornou starostlivosťou a podľa zásady riadneho finančného riadenia.  
Napr. v prípade projektu výstavby diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité sa to prejavilo uplatnením finančných opráv v celkovej  
sume viac ako 43 miliónov eur. Za výrazné negatívum úrad považuje, že diaľničná spoločnosť nehodnotila a nepo-  
rovnávala výsledky svojich verejných obstarávaní oproti iným subjektom (napr. zahraničným).  
Kontrola tak potvrdila riziká súvisiace s nesprávne nastavenými procesmi verejného obstarávania.  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
3.1  
ZÁKAZKY ZADÁVANÉ AKO ZÁKAZKY S NÍZKOU HODNOTOU  
Kontrolóri pri overovaní správnosti nastavenia procesu VO v kontrolovanom subjekte overili 143 zákaziek s nízkou hod-  
notou v celkovej zmluvnej sume viac ako 5,7 milióna eur bez DPH. Zákazky sa týkali nasledujúcich oblastí  
Poskytovanie upratovacích služieb  
Poradenské služby pre oblasť diaľnic, posudzovanie vplyvov na životné prostredie  
Prenájom, montáž a demontáž protisnehových zábran  
Poskytovanie bezpečnostných služieb  
Realizácia verejného obstarávania externými spoločnosťami  
Spoločným menovateľom zákaziek, ktoré boli predmetom kontroly, bolo netransparentné konanie NDS.  
Diaľničná spoločnosť nezdokumentovala celý priebeh predmetného verejného obstarávania tak, aby jej úkony boli pre-  
skúmateľné. Pri realizácii verejného obstarávania (ktoré bolo predmetom kontroly) konala spôsobom, ktoré ho robilo ne-  
čitateľné a horšie kontrolovateľné. Bolo nepredvídateľné a nezabezpečovalo kontrolu nestrannosti jej úkonov, čo je v roz-  
pore s princípom transparentnosti. Pri zadávaní zákaziek, ktoré boli predmetom kontroly NKÚ SR, nedodržala princípy  
verejného obstarávania.  
| 7  
 
 
 
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Netransparentný a neprehľadný postup konania vnáša závažné pochybnosti do postupu zadávania zákazky vrá-  
tane výsledku verejného obstarávania, čím sa znemožňuje aj následný výkon kontroly postupu verejného obsta-  
rávania.  
NDS postupovala v rokoch 2018 až 2020 pri zadávaní týchto zákaziek, podľa § 117 zákona o verejnom obstarávaní (Výzva  
na predloženie cenovej ponuky / prostredníctvom ET), teda realizovala zákazky s nízkou hodnotou a vyhla sa prísnej-  
šiemu postupu zadávania zákazky (účelovo delila zákazky). Obmedzila hospodársku súťaž s dopadom na transparen-  
tnosť, hospodárnosť a efektívnosť.  
Zásadným problémom bolo nedostatočné plánovanie a príprava verejného obstarávania, archivácia dokumentácie  
ako aj vedenie registratúry. Významným zistením je tiež to, že v kontrolovaných oblastiach diaľničná spoločnosť neup-  
latňovala princíp nákupu hodnoty za peniaze. Z dokumentácie v prípade viacerých zákaziek nebol zrejmý dátum pred-  
loženia ponúk. V niektorých prípadoch z predloženej dokumentácie NDS nevyplývalo, že ponuky boli doručené v lehote  
na predkladanie cenových ponúk.  
Dokumenty v predloženej dokumentácii boli v prípade niektorých zákaziek „rozobraté“. Viaceré dokumenty kontro-  
lóri našli bielené. Diaľničná spoločnosť neevidovala všetky doklady a dokumenty a neuchovávala ich počas desiatich  
rokov od uzavretia zmluvy (napr. u niektorých zákaziek neboli  
Podmienkou dodržiavania zásady transparentnosti  
úradu predložené ponuky). Konanie NDS tak bolo nepredvída-  
ako hlavného princípu celého verejného obstaráva-  
teľné a nezabezpečovalo kontrolu nestrannosti jej úkonov.  
nia je taký priebeh VO, ktorý sa aj navonok javí  
Dokumentácia k verejnému obstarávaniu neobsahovala po-  
ako riadny a čestný. Motívy jednotlivých osôb,  
trebné informácie a podklady, na základe ktorých NDS určila  
ktoré vyberajú uchádzačov o zákazku (môže pritom  
PHZ. Nebolo možné jednoznačne určiť, na základe akých  
ísť o motívy plne zákonné, dané len neschopnosťou  
skutočností diaľničná spoločnosť PHZ vypočítala.  
navonok pôsobiť riadne a čestne, alebo aj nezá-  
Z dokumentácie nevyplývalo, že NDS zvažovala aj iné kritérium  
než cena. V prípade ak kritérium ceny malo stanovené aj pod-  
kritériá, NDS im nestanovila váhy a teda nezabezpečila, aby  
sa ponuky dali riadne vyhodnotiť. V prípade niektorých záka-  
ziek diaľničná spoločnosť stanovila neprimerane krátku lehotu  
na predkladanie ponúk. Uchádzači mali v niektorých prípadoch  
na vypracovanie ponuky len niekoľko hodín.  
konné či dokonca kriminálne) sú tak pre posúdenie  
porušenia zásady transparentnosti nepodstatné.  
Porušenie zásady transparentnosti nastáva ne-  
závisle od toho, či sa podarí preukázať kon-  
krétne porušenie niektorej zákonnej povinnosti  
– vyplýva z rozsudku Najvyššieho správneho súdu  
ČR č. j. 1 Afs 45/2010 z 15. septembra 2010.  
NDS v procese VO neskúmala prípadný konflikt záujmov a ne-  
zaviedla mechanizmy, ktorými by dokázala identifikovať a preukázať dôvodné podozrenia o kartelovej dohode či narušení  
alebo obmedzení hospodárskej súťaže.  
V zákazkách overených kontrolou NKÚ SR, ktoré sa týkali  
poskytovania upratovacích služieb NDS obstarala poskytovanie týchto služieb v roku 2018 (plnenie zmluvy v kontro-  
lovanom období ) v celkovej PHZ vo výške 217 183,80 eur bez DPH, v roku 2019 v celkovej PHZ vo výške  
362 652,88 eur bez DPH a v roku 2020 v celkovej PHZ vo výške 270 282,40 eur bez DPH,  
poskytovania poradenských služieb pre oblasť diaľnic, posudzovanie vplyvov na životné prostredie NDS obstarala  
poskytovanie týchto služieb v roku 2018 (plnenie zmluvy v kontrolovanom období ) v celkovej PHZ vo výške 432 250  
eur bez DPH, v roku 2019 v celkovej PHZ vo výške 1 257 215 eur bez DPH a v roku 2020 v celkovej PHZ vo výške  
287 800 eur bez DPH,  
prenájmu, montáže a demontáže protisnehových zábran NDS obstarala poskytovanie týchto služieb v roku 2018  
(plnenie zmluvy v kontrolovanom období ) v celkovej PHZ vo výške 50 000 eur bez DPH, v roku 2019 v celkovej  
PHZ vo výške 464 300 eur bez DPH a v roku 2020 v celkovej PHZ vo výške 508 270 eur bez DPH,  
poskytovania bezpečnostných služieb NDS obstarala poskytovanie týchto služieb v roku 2018 (plnenie zmluvy v kon-  
trolovanom období ) v celkovej PHZ vo výške 327 749,80 eur bez DPH, v roku 2019 v celkovej PHZ vo výške  
1 052 090,56 eur bez DPH a v roku 2020 v celkovej PHZ vo výške 1 171 988,80 eur bez DPH,  
realizácie verejného obstarávania externými spoločnosťami NDS obstarala poskytovanie týchto služieb v roku 2019  
(lehota poskytovania služby – december 2019 2020) v celkovej PHZ vo výške 69 900 eur bez DPH a v roku 2020  
v celkovej PHZ 64 000 eur bez DPH.  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Kontrolované zákazky realizovala NDS spôsobom, ktorý nezabezpečoval primerané a včasné plnenie úloh v sú-  
lade s pravidlami verejného obstarávania. Nenapĺňal sa tak hlavný cieľ verejného obstarávania, ktorým je efektív-  
nosť a hospodárnosť vynakladania finančných prostriedkov, ako aj zabezpečenie účinnej konkurencie.  
Diaľničná spoločnosť pri kontrolovaných zákazkách s nízkou hodnotou nevyhodnocovala úspory. Monitoring výdavkov  
robila len v podnikových systémoch SAP a KDF, výsledky nevyhodnocovala (schéma č. 1).  
3.2  
DIAĽNICA D3 SVRČINOVEC – SKALITÉ  
NKÚ SR prípade výstavby tejto diaľnice identifikoval výrazné rezervy v plánovaní a príprave výstavby, osobitne v časti  
projektovej prípravy, čo je významný faktor ovplyvňujúci dĺžku výstavby diaľnice.  
Diaľničná spoločnosť projekt spustila bez toho, aby mala zabezpečené jeho finančné krytie. Neustále sa predlžovala lehota  
výstavby. Dôsledkom mnohých nedostatkov bolo v praxi napríklad to, že k zmluve o dielo z roku 2013 (v cene  
329 879 543,40 eur bez DPH) uzatvorila NDS následne 14 dodatkov a urobila v nej až 119 zmien. Po vykonaní vlád-  
neho auditu boli vyčíslené neoprávnené výdavky vo výške viac ako 43 miliónov eur. Nastavenie procesu vykazova-  
nia úspor a monitoringu výstupov vykazoval rezervy. NDS výsledky nevyhodnocovala. Neviedla komplexné, ucelené in-  
formácie a prehľady o činnostiach a výdavkoch, ktoré súviseli s výstavbou uvedenej diaľnice. Spoločnosť nedokázala kon-  
trolórom NKÚ SR preukázať výšku celkových doteraz vynaložených nákladov na výstavbu diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité  
(schéma č. 2).  
NDS upozorňovala MDV SR na problémy so sledovaním dopadových merateľných ukazovateľov (emisie, úspora času)  
na účely monitorovania ukončených projektov. V prípade, ak by neboli naplnené merateľné ukazovatele, tak by to v ko-  
nečnom dôsledku mohlo znamenať uplatnenie korekcií a teda (negatívny) dopad na štátny rozpočet.  
3.3  
VNÚTORNÝ KONTROLNÝ SYSTÉM  
NDS nepostupovala v súlade so zákonom o finančnej kontrole, keďže dokumentácia týkajúca sa kontrolovaných zákaziek  
nepreukazovala vykonanie základnej finančnej kontroly. Nezabezpečila riadenie rizika a finančnú kontrolu tak, aby sa pri  
plnení zámerov a cieľov orgánu verejnej správy predchádzalo porušovaniu zákona o finančnej kontrole a audite, všeo-  
becne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie, osobitných predpisov alebo medzinárodných zmlúv,  
ktorými je Slovenská republika viazaná a na základe ktorých sa SR poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia.  
Usmernenia Ministerstva financií SR, týkajúce sa vykonávania finančnej kontroly a auditu diaľničná spoločnosť nedodr-  
žiavala.  
Na základe kontrolou NKÚ SR zistených nedostatkov úrad konštatuje, že vnútorný kontrolný systém bol nefunk-  
čný.  
3.4  
INTERNÉ RIADIACE AKTY, TÝKAJÚCE SA OBLASTI VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA  
NDS nedodržiavala ani interné riadiace akty týkajúce sa oblasti verejného obstarávania. Napr. podľa Smernice o verejnom  
obstarávaní 2020 mala NDS upravenú povinnosť pred začatím každého verejného obstarávania založiť pracovnú skupinu.  
Záznamy zo stretnutí preukazujúce založenie a činnosť pracovnej skupiny sa v predloženej dokumentácii ku kontrolova-  
ným zákazkám nenachádzali.  
Interné riadiace akty týkajúce sa oblasti verejného obstarávania vykazovali rezervy vo vzťahu k napĺňaniu cieľov ve-  
rejného obstarávania. Napríklad prijaté protikorupčné opatrenia uvádzané v dokumente Protikorupčný program NDS  
nezabezpečovali zníženie rizík vo verejnom obstarávaní (riziká nemožno eliminovať, avšak je potrebné ich minimalizovať).  
V čase výkonu kontroly, s účinnosťou od 1. mája 2021 bol predstavenstvom NDS schválený nový Organizačný poriadok  
NDS (PORD/2021/0007/60100). OVO sa stal podriadenou organizačnou zložkou úseku generálneho riaditeľa na úrovni  
odboru.  
Účinnosť tejto zmeny však bude možné posúdiť až pri ďalších kontrolách.  
| 9  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Z hľadiska závažnosti kontrolných zistení NKÚ SR a porušení všeobecne záväzných právnych predpisov diaľničnou spo-  
ločnosťou, NKÚ SR odstupuje výsledky kontroly:  
-
-
-
Úradu pre verejné obstarávanie,  
Úradu vládneho auditu,  
orgánom činným v trestnom konaní.  
3.5.  
ODPORÚČANIA  
NKÚ SR odporúča Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti, aby  
MDV SR ako jediný akcionár zabezpečil nastavenie procesu verejného obstarávania v NDS, a. s. v súlade s platnou  
legislatívou a uplatňovaním princípov hospodárneho, efektívneho a účinného použitia verejných zdrojov.  
4
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Priemyselná 2  
Národná diaľničná spoločnosť, a. s.  
Dúbravská cesta 14  
824 73 Bratislava 26  
841 04 Bratislava  
02/50 114 911  
 +421 2 583 11 111  
| 10  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
5
PRÍLOHY  
PRÍLOHA Č. 1  
| 11  
 
 
Schéma 1  
Na základe kontroly vybraných zákaziek s nízkou hodnotou možno konštatovať nasledovné:  
Nastavený proces nezabezpečoval transparentnosť, hospodárnosť a efektívnosť. Vnútorný kontrolný systém bol nefunkčný.  
Realizácia  
VO  
Plánovanie  
a príprava  
Plnenie  
zmluvy, RD  
Vyhodnotenie  
výsledkov  
Monitor  
výstupov  
Zámer VO a  
opodstatnenie  
Dodatky k  
zmluvám, RD  
Rozpočet  
NAPLÁNUJ  
PRIPRAV  
OVER  
VYKONAJ  
K O N T R O L U J  
VYHODNOŤ  
SLEDUJ  
Príprava a plánovanie VO  
Realizácia VO  
Kontrola  
Kritériom na vyhodnotenie ponúk bola najnižšia  
cena bez DPH. V prípade podkritérií ceny  
nestanovila váhy.  
Spoločným menovateľom kontrolovaných  
zákaziek bolo, že NDS pri ich realizácii nedodržala  
pravidlá a princípy verejného obstarávania.  
NDS nezdokumentovala celý priebeh  
verejného obstarávania tak, aby jej úkony boli  
preskúmateľné.  
Pri verejnom obstarávaní konala spôsobom, ktoré  
ho naopak robilo nečitateľným a horšie  
kontrolovateľným. Niektoré zákazky vôbec nebolo  
možné skontrolovať, vzhľadom na chýbajúcu  
dokumentáciu.  
Konanie NDS bolo nepredvídateľné  
a nezabezpečovalo kontrolu nestrannosti jej  
úkonov, čo bolo v rozpore s princípom  
transparentnosti.  
Zámer a  
opodstatnenieVO  
Rozpočet / plán  
NDS v kontrolovanom  
období (do 15.11.2020)  
nevypracovávala plán  
zákaziek s nízkou  
hodnotou.  
Dodatky k zmluvám /  
rámcovým dohodám  
Plnenie zmluvy /  
rámcovej dohody  
NDS riadne  
neodôvodňovala potreby  
a nevyhnutnosť výdavku.  
NDS vykonala zmenu objednávky  
pri poskytovaní služieb, týkajúcich sa  
niektorých zákaziek, ktoré boli  
predmetom kontroly. Pre zmenu  
objednávky nemala upravené  
podmienky.  
NDS vystavovala  
objednávky.  
Neanalyzovala  
opodstatnenosť zmluvných  
vzťahov, právnu a ekonomickú  
výhodnosť.  
NDS nezabezpečila  
identifikovanie nevýhodných  
zmlúv a objednávok.  
Plánovanie a prípravaVO  
NDS nepredložila dokumentáciu o príprave VO v celom  
rozsahu. Zákazky zadávala ako zákazky s nízkou hodnotou.  
V kontrolovanom období zákazky účelovo rozdelila, aby znížila  
predpokladanú hodnotu pod finančné limity podľa zákona o VO.  
Chýbali podklady a spôsob stanovenia PHZ. Nebolo  
možné určiť, ako bola vypočítaná a či NDS napr. zohľadnila  
požiadavku na výšku minimálnej mzdy (bezpečnostné a  
upratovacie služby).  
Monitor výstupov  
NDS nevykonávala monitoring  
výstupov.  
Vyhodnocovanie výsledkov  
NDS nevykonávala analýzyvýdavkovorganizácie ani zmluvných  
partnerov.  
NDS nevyhodnocovala výsledky VO ani úspory.  
NDS neoverovala riziko možného uzavretiadohody narúšajúcej  
hospodársku súťaž s iným hospodárskym subjektom.  
NDS nehodnotila a neporovnávalavýsledkysvojich verejných  
obstarávaní oproti iným subjektom a to ani vo vzťahu k organizačným  
útvarom NDS.  
NDS nepripravila analýzy nákladov, nezaoberala sa  
konfliktom záujmov a nemanažovala riziká VO. Do VO  
nezapojila tzv. sekundárne politiky.  
Nebol zrejmý spôsob výberu spoločností, ktorým NDS  
zaslala výzvu na cenovej ponuky.  
Opatrenia na primerané a včasné plnenie úloh boli  
nedostatočné a nezabezpečovali plnenie jej úloh podľa  
pravidiel VO.  
Nezaoberala sa konfliktom záujmov, možným  
protisúťažným správaním sa uchádzačov /  
záujemcov.  
* Rozpočet (Podnikateľský plán na rok 2019 (upravený), 2020 (upravený) a 2021):  
upratovacie služby - v roku 2019: 299 533 eur, v roku 2020: 389 385 eur, v roku 2021: 425 122 eur,  
strážne služby - v roku 2019: 974 604 eur, v roku 2020: 1 428 104 eur, v roku 2021: 1 267 659 eur,  
prenájom, montáž a demontáž protisnehových zábran a poradenské služby pre oblasť diaľnic, posudzovanie vplyvov na životné prostredie neboli jednotlivo rozpočtované.  
poradenské služby v oblasti verejného obstarávania neboli jednotlivo rozpočtované.  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Schéma 2  
Na základe kontroly zabezpečenia výstavby diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité možno konštatovať nasledovné:  
| 13  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
| 14