N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA
Problematike životného prostredia sa NKÚ SR venuje dlhodobo. V uplynulých rokoch úrad preveril viaceré verejné politiky
z oblasti životného prostredia, hospodárenie subjektov sektoru životného prostredia a tiež plnenie rôznorodých úloh Mi-
nisterstvom životného prostredia ako ústredného orgánu štátnej správy pre tvorbu a ochranu životného prostredia na Slo-
vensku.
Dôvodom dlhodobého záujmu NKÚ SR o oblasť životného prostredia je dané tým, že kvalita životného prostredia je zá-
kladom zdravia človeka a trvalo udržateľného rozvoja, a preto je dôležité, aby nastavenie verejných politík túto kvalitu
zabezpečovalo. Na druhej strane výdavky na ochranu životného prostredia tvoria cca 2 % všetkých verejných
výdavkov SR, čo predstavuje 0,8 % HDP ročne, čím dosahujeme priemer krajín EÚ. Za obdobie rokov 2007 až 2020
predstavovali tieto výdavky približne 7 880 mil. eur, pričom sa za toto obdobie tieto výdavky zdvojnásobili.1
Finančné zdroje do oblasti životného prostredia v minulom období plynuli predovšetkým z fondov EÚ a iných finančných
mechanizmov – cca 42 %, výdavky zo štátneho rozpočtu boli vo výške 33 % a zvyšok tvorili vlastné príjmy obcí a ostatných
subjektov verejnej správy, dotácie zo štátnych účelových fondov, subvencie a granty.1
Jedným z účelových fondov, z ktorých smerujú do oblasti životného prostredia finančné zdroje, je Environmentálny fond,
ktorý patrí do pôsobnosti MŽP SR. Jeho úlohou je napĺňanie štátnej podpory starostlivosti o životné prostredie na pri-
ncípoch trvalo udržateľného rozvoja. Oprávneným žiadateľom poskytuje financie predovšetkým v podobe dotácií na pod-
poru projektov zameraných na dosiahnutie cieľov štátnej environmentálnej politiky na celoštátnej, regionálnej a miestnej
úrovni. Za obdobie rokov 2007 až 2020 predstavovali výdavky fondu na ochranu životného prostredia cca 723 mil.
eur, čo tvorí približne 9 % všetkých výdavkov smerujúcich do životného prostredia.1
Napriek množstvu žiadostí z obcí o finančnú podporu na budovanie čistiarní odpadových vôd a kanalizácií, na rozvoj ve-
rejných vodovodov, na vysádzanie zelene v reakcii na klimatickú zmenu, ktoré zostali neuspokojené, účet fondu dlho-
dobo vykazuje značné prebytky. Zo strany žiadateľov – najmä obcí – bola požadovaná podpora za roky 2015 až 2020
v sume 2,1 mld. eur uspokojená iba na 18 %, čo predstavuje 380 mil. eur. Prostriedky fondu sú mimoriadne dôležité
pre obce do 2000 obyvateľov, pretože sú v podstate jediným zdrojom financovania vodárenskej infraštruktúry a iných
projektov ochrany životného prostredia, pretože nie sú oprávnenými žiadateľmi zo zdrojov EŠIF. Najmä z týchto dôvodov
sa činnosť Environmentálneho fondu a jeho rozpočet za roky 2015 až 2020 stali hlavným predmetom tohtoročnej kontroly
NKÚ SR.
Environmentálny fond hospodáril v kontrolovanom období podľa schváleného rozpočtu, ktorý vychádzal z oznámení MF
SR, ktoré určilo limity príjmov a výdavkov fondu na nasledujúce tri roky. Príjmy fondu za roky 2015 až 2020 vo výške
cca 1,2 mld. eur tvorili najmä výnosy z dražby emisných kvót, ale aj poplatky za odber podzemnej vody, znečisťovanie
ovzdušia, poplatky za komunálne odpady a drobné stavebné odpady a vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd.
Za slabú stránku rozpočtovania príjmov považuje NKÚ SR odhad príjmov z predaja emisných kvót, ktoré boli v rokoch
2015 až 2017 a 2020 nadhodnotené a v zvyšných dvoch rokoch zase vysoko prekročili plánovanú sumu.
Na výdavkoch fondu vo výške 450 mil. eur sa najväčšou mierou podieľali dotácie poskytnuté žiadateľom. Napriek
tomu, že fond každoročne rozpočtuje možnú výšku poskytovaných úverov, o túto formu podpory nie je veľký záujem. Za
kontrolované obdobie na úvery bola rozpočtovaná suma cca 30 mil. eur, vyčerpalo sa iba 8,4 % tejto sumy.
Výšku limitu celkových výdavkov fondu, stanovenú MF SR, ktorá v kontrolovanom období oscilovala na úrovni okolo
30 % považuje NKÚ za neefektívnu a v dôsledku obmedzení v používaní získaných zdrojov nemôže dostatočne plniť
úlohy, ktoré spoločnosť od neho očakáva. Dodržiavanie limitov výdavkov vedie k značným finančným prebytkom na
účtoch fondu, ktorých výška k 30. 6. 2021 dosiahla úroveň viac ako jednu miliardu eur. Takúto úroveň prebytkového
hospodárenia fondu v situácii neriešenia mnohých závažných problémov ochrany životného prostredia považuje NKÚ SR
za neefektívny mechanizmus využívania potenciálu fondu. Príkladom môžu byť problémy obcí s budovaním potrebnej
vodovodnej infraštruktúry, vrátane čističiek odpadových vôd. Okrem množstva zamietnutých žiadostí o dotácie z fondu aj
výška poskytnutých dotácií na tento účel umožňuje často budovať iba zlomok potrebnej infraštruktúry a táto je často pre
nedostatok zdrojov dokončovaná celé desaťročia, alebo je nedokončená a nenapojená na čističky odpadových vôd. Kon-
centráciu úsilia fondu poskytovať dotácie prioritne na dobudovanie potrebnej siete považuje NKÚ SR za nevy-
hnutné.
V zmysle rozpočtových pravidiel však MŽP SR nemôže bez súhlasu MF SR alebo zmeny legislatívy samostatne rozhodnúť
o použití prebytkov fondu na podporu plnenia cieľov environmentálnych politík. Jasnú odpoveď na úroveň limitov výdavkov
a dôvody na jej udržiavanie NKÚ SR od MF SR nezískal. V tejto súvislosti za vážny nedostatok výdavkovej politiky fondu
1
NKÚ SR :
Financovanie ochrany životného prostredia v SR v rokoch 2007-2020, Analytický komentár 5/21
| 4