Využívanie prostriedkov Environmentálneho fondu  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK..........................................................................................................................................................3  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA .......................................................................................................................4  
KONTROLNÁ AKCIA .........................................................................................................................................................6  
1
2
2.1  
2.2  
3
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE ....................................................................................................................................6  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE.................................................................................................................................6  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA ......................................................................................................................................................6  
VÝKON KONTROLY ......................................................................................................................................................................6  
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE...........................................................................................................................6  
3.1  
3.2  
3.3  
3.4  
3.5  
VYMEDZENIE PÔSOBNOSTI A POSTAVENIA MŽP SR VO VZŤAHU K EF ............................................................................................6  
ROZPOČET EF......................................................................................................................................................7  
ŠPECIFIKÁCIE PODPORY ČINNOSTÍ ...............................................................................................................10  
ŽIADOSTI O POSKYTNUTIE PODPORY ...........................................................................................................10  
VNÚTORNÝ KONTROLNÝ SYSTÉM..................................................................................................................12  
4. REAKCIE KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU ........................................................................................................13  
5. KONTAKT ................................................................................................................................................................13  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
Skrátený názov  
VÝZNAM  
Úplné znenie  
EF, fond  
Environmentálny fond  
Envirostratégia 2030  
Stratégia environmentálnej politiky Slovenskej republiky do roku  
2030 (Zelenšie Slovensko)  
EÚ  
Európska únia  
EŠIF  
Európske štrukturálne a investičné fondy  
Informačný systém  
IS  
Metodické usmernenie k finančnej kontrole  
Metodické usmernenie k finančnej kontrole vykonávanej podľa zá-  
kona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a do-  
plnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Minister ŽP SR, minister  
MF SR  
minister životného prostredia Slovenskej republiky  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Rada Environmentálneho fondu  
MŽP SR, ministerstvo  
NKÚ SR  
Rada EF, REF, rada fondu  
Smernica  
Smernica o pravidlách a postupoch pri poskytovaní podpory formou  
dotácie z EF  
SR  
Slovenská republika  
Štatút  
Štatút Environmentálneho fondu  
Vyhláška MŽP SR č. 157/2005 Z. z.  
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky  
č. 157/2005 Z. z. o environmentálnom fonde a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
NR SR  
Národná rada Slovenskej republiky  
Zákon o EF, zákon o fonde, zákon č.  
587/2004 Z. z.  
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 587/2004  
Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých  
zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon o finančnej kontrole  
ŽP  
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
životné prostredie  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Problematike životného prostredia sa NKÚ SR venuje dlhodobo. V uplynulých rokoch úrad preveril viaceré verejné politiky  
z oblasti životného prostredia, hospodárenie subjektov sektoru životného prostredia a tiež plnenie rôznorodých úloh Mi-  
nisterstvom životného prostredia ako ústredného orgánu štátnej správy pre tvorbu a ochranu životného prostredia na Slo-  
vensku.  
Dôvodom dlhodobého záujmu NKÚ SR o oblasť životného prostredia je dané tým, že kvalita životného prostredia je zá-  
kladom zdravia človeka a trvalo udržateľného rozvoja, a preto je dôležité, aby nastavenie verejných politík túto kvalitu  
zabezpečovalo. Na druhej strane výdavky na ochranu životného prostredia tvoria cca 2 % všetkých verejných  
výdavkov SR, čo predstavuje 0,8 % HDP ročne, čím dosahujeme priemer krajín EÚ. Za obdobie rokov 2007 až 2020  
predstavovali tieto výdavky približne 7 880 mil. eur, pričom sa za toto obdobie tieto výdavky zdvojnásobili.1  
Finančné zdroje do oblasti životného prostredia v minulom období plynuli predovšetkým z fondov EÚ a iných finančných  
mechanizmov – cca 42 %, výdavky zo štátneho rozpočtu boli vo výške 33 % a zvyšok tvorili vlastné príjmy obcí a ostatných  
subjektov verejnej správy, dotácie zo štátnych účelových fondov, subvencie a granty.1  
Jedným z účelových fondov, z ktorých smerujú do oblasti životného prostredia finančné zdroje, je Environmentálny fond,  
ktorý patrí do pôsobnosti MŽP SR. Jeho úlohou je napĺňanie štátnej podpory starostlivosti o životné prostredie na pri-  
ncípoch trvalo udržateľného rozvoja. Oprávneným žiadateľom poskytuje financie predovšetkým v podobe dotácií na pod-  
poru projektov zameraných na dosiahnutie cieľov štátnej environmentálnej politiky na celoštátnej, regionálnej a miestnej  
úrovni. Za obdobie rokov 2007 až 2020 predstavovali výdavky fondu na ochranu životného prostredia cca 723 mil.  
eur, čo tvorí približne 9 % všetkých výdavkov smerujúcich do životného prostredia.1  
Napriek množstvu žiadostí z obcí o finančnú podporu na budovanie čistiarní odpadových vôd a kanalizácií, na rozvoj ve-  
rejných vodovodov, na vysádzanie zelene v reakcii na klimatickú zmenu, ktoré zostali neuspokojené, účet fondu dlho-  
dobo vykazuje značné prebytky. Zo strany žiadateľov – najmä obcí – bola požadovaná podpora za roky 2015 až 2020  
v sume 2,1 mld. eur uspokojená iba na 18 %, čo predstavuje 380 mil. eur. Prostriedky fondu sú mimoriadne dôležité  
pre obce do 2000 obyvateľov, pretože sú v podstate jediným zdrojom financovania vodárenskej infraštruktúry a iných  
projektov ochrany životného prostredia, pretože nie sú oprávnenými žiadateľmi zo zdrojov EŠIF. Najmä z týchto dôvodov  
sa činnosť Environmentálneho fondu a jeho rozpočet za roky 2015 až 2020 stali hlavným predmetom tohtoročnej kontroly  
NKÚ SR.  
Environmentálny fond hospodáril v kontrolovanom období podľa schváleného rozpočtu, ktorý vychádzal z oznámení MF  
SR, ktoré určilo limity príjmov a výdavkov fondu na nasledujúce tri roky. Príjmy fondu za roky 2015 až 2020 vo výške  
cca 1,2 mld. eur tvorili najmä výnosy z dražby emisných kvót, ale aj poplatky za odber podzemnej vody, znečisťovanie  
ovzdušia, poplatky za komunálne odpady a drobné stavebné odpady a vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd.  
Za slabú stránku rozpočtovania príjmov považuje NKÚ SR odhad príjmov z predaja emisných kvót, ktoré boli v rokoch  
2015 až 2017 a 2020 nadhodnotené a v zvyšných dvoch rokoch zase vysoko prekročili plánovanú sumu.  
Na výdavkoch fondu vo výške 450 mil. eur sa najväčšou mierou podieľali dotácie poskytnuté žiadateľom. Napriek  
tomu, že fond každoročne rozpočtuje možnú výšku poskytovaných úverov, o túto formu podpory nie je veľký záujem. Za  
kontrolované obdobie na úvery bola rozpočtovaná suma cca 30 mil. eur, vyčerpalo sa iba 8,4 % tejto sumy.  
Výšku limitu celkových výdavkov fondu, stanovenú MF SR, ktorá v kontrolovanom období oscilovala na úrovni okolo  
30 % považuje NKÚ za neefektívnu a v dôsledku obmedzení v používaní získaných zdrojov nemôže dostatočne plniť  
úlohy, ktoré spoločnosť od neho očakáva. Dodržiavanie limitov výdavkov vedie k značným finančným prebytkom na  
účtoch fondu, ktorých výška k 30. 6. 2021 dosiahla úroveň viac ako jednu miliardu eur. Takúto úroveň prebytkového  
hospodárenia fondu v situácii neriešenia mnohých závažných problémov ochrany životného prostredia považuje NKÚ SR  
za neefektívny mechanizmus využívania potenciálu fondu. Príkladom môžu byť problémy obcí s budovaním potrebnej  
vodovodnej infraštruktúry, vrátane čističiek odpadových vôd. Okrem množstva zamietnutých žiadostí o dotácie z fondu aj  
výška poskytnutých dotácií na tento účel umožňuje často budovať iba zlomok potrebnej infraštruktúry a táto je často pre  
nedostatok zdrojov dokončovaná celé desaťročia, alebo je nedokončená a nenapojená na čističky odpadových vôd. Kon-  
centráciu úsilia fondu poskytovať dotácie prioritne na dobudovanie potrebnej siete považuje NKÚ SR za nevy-  
hnutné.  
V zmysle rozpočtových pravidiel však MŽP SR nemôže bez súhlasu MF SR alebo zmeny legislatívy samostatne rozhodnúť  
o použití prebytkov fondu na podporu plnenia cieľov environmentálnych politík. Jasnú odpoveď na úroveň limitov výdavkov  
a dôvody na jej udržiavanie NKÚ SR od MF SR nezískal. V tejto súvislosti za vážny nedostatok výdavkovej politiky fondu  
1
NKÚ SR :  
Financovanie ochrany životného prostredia v SR v rokoch 2007-2020, Analytický komentár 5/21  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
považuje NKÚ SR aj skutočnosť, že v zmysle smernice EÚ o obchodovaní s emisnými kvótami by sa malo použiť na  
zelené ciele aspoň 50 % príjmov z obchodovania s emisnými kvótami, čo sa pri celkovom limite rozpočtu výdavkov  
fondu taktiež neplní. Najnižší podiel využitia výnosov z predaja emisných kvót na zelené ciele bol v roku 2020 – iba nece-  
lých 8 %, najvyšší v roku 2016 – 23,1 %. V priemere za sledované roky boli výnosy z emisií čerpané iba na 14 %.  
Okrem problematiky rozpočtu fondu sa kontrola zamerala aj na systém hodnotenia žiadostí o podporu. NKÚ SR vyslovil  
výhrady aj k nedostatočnej transparentnosti procesov spojených s procesom poskytovania financií žiadateľom. Ide najmä  
o proces externého hodnotenia žiadostí, ktorý je rozhodujúci pre zaradenie žiadosti do zoznamu predkladanému na  
rokovanie rady EF a následne odporúčanej ministrovi na schválenie. Na porušenie zákona o Environmentálnom fonde  
NKÚ upozornil zistením, že fond na svojom webovom sídle nemal zverejnenú žiadnu výzvu a nenachádzali sa ani v ar-  
chíve webového sídla. Rovnaký zákon porušilo aj Ministerstvo životného prostredia SR, keď v kontrolovanom období ne-  
zverejňovalo na svojom webovom sídle ani vo vestníku zoznam rozhodnutí o poskytnutých podporách. NKÚ SR preto  
navrhuje, aby MŽP SR návrhom zmeny zákona sprehľadnilo zverejňovanie, na webovom sídle doplnilo zverejňovanie  
rozhodnutí o poskytovaní podpory pre fyzické osoby a tiež zverejňovanie členov rady fondu, ktoré zatiaľ nie je zo zákona  
povinné.  
Nedostatky zistil NKÚ SR aj vo vnútorných kontrolných systémoch MŽP SR a Environmentálneho fondu. Fond ne-  
vykonával kontrolu správnosti verejného obstarávania u prijímateľov dotácií. Za jednotlivé fázy procesu poskytovania pod-  
pory nebol zodpovedný žiadny organizačný útvar. Na základe týchto kontrolných zistení možno systém, akým boli v ob-  
dobí rokov 2015 až 2017 vyplácané finančné prostriedky žiadateľom, považovať za nedostatočne účinný, pričom  
príslušné kontrolné mechanizmy štátu nevykonali dostatočné kroky k jeho prevereniu a nastaveniu tak, aby preukázateľne  
viedol k použitiu prostriedkov v zmysle rozpočtových pravidiel.  
Cieľom kontroly bolo zistiť ako, akým spôsobom sa zapojí Environmentálny fond do prijatej Stratégie environmen-  
tálnej politiky Slovenska do roku 2030, ktorý je jedným z finančných nástrojov na uskutočňovanie štátnej podpory sta-  
rostlivosti o životné prostredie. Dokument je rozdelený do troch základných oblastí, ktorými sú ochrana prírody so  
zameraním na ochranu vody, lesov a chránených druhov; zmena klímy a ochrana ovzdušia a zelené hospodárstvo  
vrátane obehovej ekonomiky a efektívneho nakladania s odpadmi. NKÚ SR upozorňuje, že Envirostratégia 2030  
neobsahuje odhad výšky nákladov a finančného zabezpečenia cieľov tejto politiky, čo indikuje vysoké riziko, že  
ciele Stratégie nebudú naplnené.  
S vyššie uvedenými tromi oblasťami Stratégie by mala byť v súlade aj stratégia Environmentálneho fondu, avšak párovanie  
cieľov Envirostratégie 2030 a stratégia čerpania finančných prostriedkov EF nie sú k dispozícii, pretože doteraz takúto  
evidenciu MŽP SR neviedlo.  
V nemalej miere je dôležité aj ďalšie presnejšie definovanie poslania EF v budúcnosti vo väzbe na vyššie alokácie finanč-  
ných prostriedkov smerujúcich do sektoru životného prostredia. SR plánuje na životné prostredie za cca 2,4-násobne  
kratšie obdobie v rokoch 2020 – 2027 preinvestovať porovnateľnú sumu finančných prostriedkov, ako za predchádzajúcich  
14 rokov (cca 7 880 mil. eur), a Environmentálny fond by mal v tomto procese plniť úlohu dôležitého nástroja politiky  
ochrany životného prostredia.  
NKÚ SR odporúča Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie,  
aby MF SR  
zdôvodnilo dôvody a efektívnosť stanovenia doterajšej úrovne limitov výdavkov z rozpočtu Environmentálneho  
fondu, v kontexte úloh ochrany životného prostredia rezortu životného prostredia a cieľov smernice EÚ o obchodo-  
vaní s emisnými kvótami. Zároveň v spolupráci s MŽP SR a MH SR navrhnúť mechanizmus použitia aktuálnych  
zostatkov na účtoch Environmentálneho fondu;  
aby MŽP SR  
stanovilo výšku finančnej podpory potrebnej na splnenie cieľov Stratégie environmentálnej politiky do roku 2030.  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTROLNÁ AKCIA  
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
1
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť efektívnosť využívania finančných prostriedkov vzhľadom na disponibilné pro-  
striedky, ktoré sú akumulované za kontrolované obdobie vo fonde a existujúci investičný dlh v environmentálnej  
infraštruktúre a oblasti ochrany životného prostredia.  
Predmetom kontroly bolo  
Predmetom kontroly na Ministerstve životného prostredia SR bolo  
1. Vymedzenie pôsobnosti a postavenia MŽP SR vo vzťahu k EF  
2. Rozpočet EF  
3. Súlad systému špecifikácie činností podpory EF s reálnymi potrebami životného prostredia  
4. Kontrolný systém MŽP SR vo vzťahu k EF  
Predmetom kontroly v EF bolo  
1. Systém hodnotenia žiadostí o poskytnutie podpory  
2. Pôsobnosť a rozhodovanie Rady EF pri odporúčaní žiadostí o odporu na schválenie  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
2.1  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR a so štandardmi podľa základných princípov medzinárodných  
štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií ISSAI – ako kontrola súladu s prvkami výkonnosti. NKÚ SR preveril Environ-  
mentálny fond a Ministerstvo životného prostredia SR. Kontrolovaným obdobím boli roky 2015 až 2020 a v prípade potreby  
aj súvisiace obdobia.  
2.2  
VÝKON KONTROLY  
EF bol zriadený zákonom o EF, s účinnosťou od 1. 1. 2005, ako štátny fond na uskutočňovanie štátnej podpory starostli-  
vosti o životné prostredie. Správu fondu vykonáva MŽP SR.  
Fond riadi a za jeho činnosť zodpovedá riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva minister ŽP SR. Hlavným poslaním fondu  
je poskytovanie finančných prostriedkov žiadateľom na podporu činností zameraných na dosiahnutie cieľov štátnej envi-  
ronmentálnej politiky na celoštátnej, regionálnej alebo miestnej úrovni a to vo forme dotácií alebo úverov, resp. ich kom-  
bináciou v závislosti od charakteru projektu. Minister zriadil Radu EF ako svoj poradný orgán na poskytovanie a použitie  
finančných prostriedkov fondu.  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
3.1  
VYMEDZENIE PÔSOBNOSTI A POSTAVENIA MŽP SR VO VZŤAHU K EF  
Do pôsobnosti MŽP SR okrem rozpočtových, príspevkových organizácií a štátnych podnikov patrí aj EF, ktorý je štátnym  
účelovým fondom v správcovskej pôsobnosti ministerstva. Kontrolou bol overený výkon správy MŽP SR vo vzťahu k EF,  
ktorá vyplýva najmä zo zákona o EF a zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. NKÚ SR konštatuje, že MŽP  
SR vykonávalo správu fondu na základe príslušných ustanovení zákona o EF a v nadväznosti na Štatút EF. Zákon o EF  
však bližšie nešpecifikuje, ako má MŽP SR vykonávať správu fondu, ba nie je zrejmé ani to, akým spôsobom má  
vykonávať metodické riadenie a usmerňovanie fondu, keďže takúto povinnosť nemá ustanovenú v zákone o EF.  
Kontrolou bolo zistené, že MŽP SR nepostupovalo v súlade s § 9 ods. 7 zákona o EF, keď v kontrolovanom období  
nezverejňovalo zoznam rozhodnutí o poskytnutých podporách na svojom webovom sídle a vo vestníku.  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
V súvislosti so zvýšením transparentnosti procesov poskytovania podpory EF, NKÚ SR považuje za vhodné, aby MŽP SR  
iniciovalo legislatívnu zmenu na zabezpečenie zverejňovania rozhodnutí o poskytnutí podpory pre fyzické osoby  
a taktiež, aby zabezpečilo zverejňovanie členov rady EF.  
MŽP SR v kontrolovanom období nezverejňovalo zoznam rozhodnutí o poskytnutých podporách na svojom we-  
bovom sídle a vo vestníku, čo predstavovalo netransparentný postup poskytovania podpory z EF.  
NKÚ SR navrhuje sprehľadniť zverejňovanie a doplniť na webovom sídle ministerstva zverejňovanie rozhodnutí  
o poskytnutí podpory pre fyzické osoby a taktiež zverejňovanie členov rady EF, ktoré doposiaľ nie je zo zákona  
o EF povinné.  
3.2  
ROZPOČET EF  
NKÚ SR preveril výkon rozpočtového procesu EF za roky 2015 až 2020 a dospel k nasledovným záverom:  
-
EF v priebehu rozpočtového roka hospodáril podľa schváleného rozpočtu, ktorý vychádzal z oznámenia MF SR, kto-  
rým boli určené limity príjmov a výdavkov fondu na nasledujúce tri rozpočtové roky (Graf č. 1),  
Graf č. 1: Rozpočtovanie a čerpanie výdavkov EF  
Zdroj: podklady MŽP SR  
-
-
k zmenám schváleného rozpočtu dochádzalo najmä na základe príslušných uznesení vlády SR, ktoré sa týkali napĺ-  
ňania cieľov štátnej environmentálnej politiky,  
vzhľadom na veľmi nízke čerpanie úverov (len 8,4 % z rozpočtovanej sumy) a nedočerpanie takmer 27,5 mil. eur  
vyčlenených na úvery, bolo rozpočtovanie úverov neefektívne a nezodpovedajúce reálnym požiadavkám po tejto forme  
podpory,  
-
zo strany žiadateľov (hlavne obcí) bola požadovaná podpora niekoľkonásobne vyššia, než bola zo strany EF poskyt-  
nutá. Z celkovej požadovanej podpory za kontrolované obdobie na úrovni 2,1 mld. eur bolo poskytnutých len 380 mil.  
eur, čo predstavuje 18 % (Graf č. 2),  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Graf č. 2: Výdavky EF a porovnanie požadovanej podpory s poskytnutou podporou  
Zdroj: podklady MŽP SR  
-
vzhľadom na nedostatočnú výšku finančnej podpory priorít a cieľov stratégie štátnej environmentálnej poli-  
tiky, dochádzalo každoročne k neúmernému navyšovaniu stavu nevyčerpaných finančných prostriedkov na  
bankových účtoch EF. Prebytok k 30. 6. 2021 dosiahol sumu viac ako jednu miliardu eur (Graf č. 3 a č. 4),  
Graf č. 3: Stav nevyčerpaných finančných prostriedkov EF  
Údaj za rok 2021 je k 30. 6. 2021  
Zdroj: podklady MŽP SR  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Graf č. 4: Porovnanie príjmov, výdavkov a nevyčerpaných zdrojov EF  
Zdroj: podklady MŽP SR  
-
-
-
MŽP SR bez súhlasu MF SR alebo zmeny legislatívneho rámca nemôže samostatne rozhodnúť o použití pre-  
bytkov EF na podporu plnenia cieľov štátnych environmentálnych politík,  
v zmysle smernice EÚ o obchodovaní s emisnými kvótami by sa malo použiť na zelené ciele aspoň 50 % prí-  
jmov z obchodovania s emisnými kvótami,  
efektívna výška výnosov z emisií, použitá na zelené ciele, výrazne zaostávala za odporúčaním EÚ (50 %). Naj-  
nižší podiel využitia výnosov z predaja emisných kvót na zelené ciele bol v roku 2020 len 7,9 % a najvyšší  
bol 23,1 % v roku 2016 (Graf č. 5).  
Graf č. 5: Podiel využitia výnosov emisií na zelené ciele  
Zdroj: podklady MŽP SR  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Výnosy z predaja emisných kvót predstavujú najvýznamnejšiu časť celkových príjmov Environmentálneho fondu, ktoré sa  
v rokoch 2015 až 2020 pohybovali v rozmedzí od 60,0 % až do 87,7 % (graf č. 6).  
Graf č. 6: Podiel výnosov z predaja emisií na celkových príjmoch  
Zdroj: podklady MŽP SR  
3.3  
ŠPECIFIKÁCIE PODPORY ČINNOSTÍ  
Ciele štátnej environmentálnej politiky definuje Envirostratégia 2030, pričom EF je jedným z finančných nástrojov na fi-  
nancovanie cieľov štátnej environmentálnej politiky.  
Podľa NKÚ SR je nevyhnutné, aby pre dosiahnutie cieľov danej politiky mal štát zadefinované:  
-
-
-
-
-
opatrenia, akými sa ciele dosiahnu,  
časový harmonogram dosiahnutia cieľov, prípadne podcieľov,  
náklady na dosiahnutie cieľov,  
zabezpečenie finančných prostriedkov na dosiahnutie cieľov a definovanie sumy chýbajúcich prostriedkov,  
indikátory, podľa ktorých sa bude dosahovanie daných cieľov merať, resp. vyhodnocovať.  
NKÚ SR konštatuje, že Envirostratégia 2030 neobsahuje náklady ani zabezpečenie financovania cieľov. Merateľ-  
nosť indikátorov tiež nie je pre všetky prípady jasne špecifikovaná. V nadväznosti na Envirostratégiu 2030 by mali byť  
prijaté sektorové stratégie, plány a akčné plány, ktoré by mali obsahovať presnejšie informácie o nákladoch a detailné  
merateľné indikátory.  
Investičný dlh podľa “Národného investičného plánu” je definovaný ako investičná medzera (miera investícií ako percento  
z HDP). NKÚ SR konštatuje, že v súčasnosti neexistuje osobitný dokument, ktorý by mapoval a sumarizoval výšku  
investičného dlhu v rezorte životného prostredia.  
Porovnaním Envirostratégie 2030, ktorá obsahuje celkom 14 základných cieľov v 3 oblastiach životného prostredia (Udr-  
žateľné využívanie a efektívna ochrana prírodných zdrojov, Zmena klímy a ochrana ovzdušia, Zelené hospodárstvo) a  
Špecifikácie činností podpory na rok 2021 bolo zistené, že zo 14 cieľov Envirostratégie 2030 boli navrhnuté na podporu  
špecifikácie činností v 9 základných cieľoch a neboli zastúpené v 5 cieľoch.  
3.4  
ŽIADOSTI O POSKYTNUTIE PODPORY  
Kompetencie a rozsah činností jednotlivých organizačných útvarov fondu vyplývajú zo Štatútu EF a organizačného po-  
riadku fondu. Kontrolóri NKÚ SR zistili, že Štatút EF od roku 2018 nebol aktualizovaný nadväzne na zmeny a doplne-  
nia zákona o EF.  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Štatút EF upravuje hlavné úlohy a činnosti fondu, medzi ktoré patrí, že EF „prijíma a posudzuje žiadosti o poskytnutie  
podpory po stránke vecnej a odbornej, zabezpečuje evidenciu podaných žiadostí o podporu a vykonáva kontrolu ich  
formálnej správnosti a úplnosti“.  
Preverením systému hodnotenia žiadostí o podporu bolo zistené, že v procese kontroly formálnej správnosti a úplnosti  
o podporu nebol vydaný všeobecne záväzný predpis o spôsobe kontroly formálnej správnosti a úplnosti žiadosti  
o podporu, ani o dokladoch potrebných na uzatvorenie zmluvy o poskytnutí podpory, na vydanie ktorého je MŽP SR spl-  
nomocnené zákonom o EF.  
V kontrolovanom období EF postupoval v procese poskytovania podpory z EF podľa interných predpisov: Smernica o pra-  
vidlách a postupoch pri poskytovaní podpory formou dotácie z EF a Smernica o pravidlách a postupoch pri poskytovaní  
podpory formou úveru z EF.  
Odborné posúdenie žiadostí v zmysle smernice o pravidlách a postupoch pri poskytovaní podpory formou dotácie zahŕ-  
ňalo:  
interné posúdenie žiadostí – výkon formálnej kontroly správnosti a úplností žiadostí, ktoré vykonali zamestnanci  
EF,  
externé odborné hodnotenie žiadostí, ktoré vykonali zamestnanci príslušných odborných útvarov  
MŽP SR, zástupcovia vysokých škôl, vedecko-výskumných organizácií, združení a iných profesionálnych nezis-  
kových organizácií na základe návrhu ministerstva.  
EF vykonával vecné a odborné posúdenie žiadostí o podporu formou interného posúdenia žiadostí ako výkon formálnej  
kontroly správnosti a úplností žiadostí. Túto časť kontroly vykonávali zamestnanci EF.  
Externé odborné posúdenie žiadostí o podporu formou dotácie nebolo vykonávané zo strany EF, ale prostredníctvom  
pracovných skupín, ktorých členmi boli len externí hodnotitelia, väčšinou zamestnanci ministerstva. MŽP SR navrhovalo  
členov pracovných skupín a poskytovalo kritériá k externému hodnoteniu žiadostí o podporu.  
Proces externého posúdenia žiadostí bol upravený v smernici o pravidlách a postupoch pri poskytovaní podpory formou  
dotácie len opisom „čo vykonáva EF“ (riaditeľ požiada ministerstvo o návrh členov pracovných skupín, prideľovanie žia-  
dostí jednotlivým členom pracovných skupín prostredníctvom elektronického systému, odovzdanie hodnotiteľom hodno-  
tiacich kritérií, ktoré stanovilo MŽP SR, vygenerovanie zoznamu žiadostí po ukončení externého odborného hodnotenia  
žiadostí pre príslušného člena pracovnej skupiny, organizačné zabezpečenie pre členov pracovnej skupiny a pod.).  
EF proces externého hodnotenia administroval a zabezpečoval po organizačnej stránke. Výsledok hodnotenia pracovnej  
skupiny predkladal na rokovanie Rady EF.  
NKÚ SR konštatuje, že proces externého hodnotenia, ktorý je rozhodujúci z hľadiska prípravy zoznamu žiadostí  
zaradených na rokovanie rady EF na odporúčanie ministrovi, nebol upravený v žiadnom internom predpise fondu  
a preto nebol dostatočne transparentný.  
V zmysle smernice a v súlade s Organizačným a rokovacím poriadkom REF riaditeľ fondu požiadal ministerstvo o návrh  
členov do pracovných skupín pre externé odborné hodnotenie žiadostí a na príslušné činnosti. EF predložil NKÚ SR  
menný zoznam pracovných skupín pre odborné posúdenie žiadostí o podporu formou dotácie z fondu za kontrolované  
obdobie.  
Na základe zloženia pracovných skupín na odborné posúdenie žiadosti o podporu formou dotácie NKÚ SR konštatuje, že  
najväčšie zastúpenie v pracovných skupinách mali zamestnanci ministerstva. Účasť zástupcov vysokých škôl, vedecko-  
výskumných organizácií, združení a iných profesionálnych neziskových organizácií na základe návrhu ministerstva mala  
klesajúci charakter v kontrolovanom období rokov 2015 – 2020.  
Preverením hodnotiacich kritérií k externému hodnoteniu žiadostí o podporu, NKÚ SR identifikoval zistenie, že k špecifi-  
kácii činností C. oblasť – Rozvoj odpadového hospodárstva a obehového hospodárstva, z pohľadu odpadov nie sú dos-  
tatočné výsledkové hodnotiace kritériá pre žiadosti o podporu formou dotácie.  
EF mal zabezpečenú elektronizáciu správy dokumentov prostredníctvom IS od evidencie žiadostí, vykonania kontroly for-  
málnej správnosti a úplnosti žiadostí a odborného externého hodnotenia žiadostí. Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že  
automatické hodnotenie žiadosti nie je možné uplatniť pri kontrole formálnej správnosti a úplnosti žiadostí.  
Z predložených záznamov z kontroly formálnej správnosti a úplnosti bolo zistené, že kontrolu jednotlivých kontrolovaných  
položiek týkajúcich sa predmetu kontroly a požadovaných príloh zamestnanci EF vykonávali manuálne.  
NKÚ SR odporúča EF prehodnotiť niektoré funkcionality elektronického systému s cieľom vložiť automatické  
hodnotiace kritéria vo fáze internej kontroly vykonávanej zamestnancami fondu.  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
V súlade so zákonom o EF a Štatútom EF minister ŽP SR zriadil Radu fondu ako svoj poradný orgán na poskytovanie  
a použitie finančných prostriedkov fondu. Na základe odporúčania, resp. vyjadrenia rady fondu minister schvaľuje posky-  
tovanie a použitie finančných prostriedkov fondu určených na dotácie a úvery. Rada EF bola zriadená Rozhodnutím mi-  
nistra životného prostredia SR s účinnosťou od 15. 2. 2011.  
Rada EF sa pri poskytovaní podpory riadila zákonom o EF, Štatútom EF a organizačným a rokovacím poriadkom rady EF.  
Okrem iných činností prerokúvala najmä odborne posúdené žiadosti o podporu z EF a predkladala ministrovi ŽP SR od-  
porúčanie na účel jeho rozhodovania o poskytnutí prostriedkov fondu. Do pôsobnosti Rady EF patrí aj prerokovanie návr-  
hov na rozšírenie špecifikácie činností podpory o nové činnosti.  
NKÚ SR pri výkone kontroly neboli predložené úplné doklady z dôvodu, že nebola zabezpečená dôsledná a komplexná  
správa a uchovávanie dokumentácie v súlade s § 16 zákona č. 395/2002 Z. z. a registratúrnym poriadkom MŽP SR.  
NKÚ SR považuje za vhodné aktualizovať štatút, organizačný a rokovací poriadok REF s cieľom zvýšenia efektívnosti  
a transparentnosti poskytovania podpory z EF.  
Kontrolóri NKÚ SR na vybranej vzorke projektov preverili vykonávanie kontroly formálnej správnosti a úplnosti žiadostí o  
poskytnutie podpory formou dotácie z EF a zistili, že boli vykonávané v súlade so zákonom o fonde, vyhláškou MŽP SR  
č. 157/2005 Z. z. a smernicou stanovujúcou pravidlá a postupy pri poskytovaní prostriedkov fondu. NKÚ SR konštatuje,  
že EF vyzýva žiadateľov s neúplnými údajmi v žiadostiach o ich doplnenie v lehote určenej fondom na základe výzvy  
v súlade s § 9 ods. 5 zákona o fonde.  
Kontrolou zoznamov odborne posúdených žiadostí o poskytnutie podpory formou dotácie z EF, predložených na rokova-  
nie Rady fondu, celej kontrolovanej vzorky a zoznamov žiadostí odporučených ministrovi na schválenie s uvedením pora-  
dia žiadostí na základe externého odborného hodnotenia, neboli zistené nedostatky.  
NKÚ SR na základe preverenej vzorky (2 492 žiadostí o podporu) zistil, že minister ŽP SR odporúčania rady fondu uve-  
dené v zozname zaradených žiadostí o podporu formou dotácie (782 žiadostí) akceptoval pri 763 žiadostiach. Na základe  
vlastného uváženia rozhodol v 11 prípadoch, čo predstavovalo 1,40 % zo všetkých prípadov.  
Kontrolná skupina NKÚ SR preverila zverejňovanie rozhodnutí o poskytovaní podpory formou dotácie, úveru alebo kom-  
penzácie na webovom sídle EF a zistila, že bolo vykonávané v súlade so zákonom o EF. Naviac fond zverejňoval počas  
príslušného roka aj prehľady žiadateľov, o ktorých podpore minister ŽP rozhodol, resp. o ktorých podporení nerozhodol,  
ale aj zoznam žiadateľov, ktorí boli vyradení v procese formálnej kontroly.  
Kontrolou zverejňovania výziev na predloženie žiadosti bolo zistené, že EF na svojom webovom sídle nemá zverejnenú  
žiadnu výzvu a nenachádzala  
sa ani v archíve webového sídla EF, čo nebolo v súlade so zákonom o EF.  
3.5  
VNÚTORNÝ KONTROLNÝ SYSTÉM  
V kontrolovanom období vykonali organizačné útvary Ministerstva životného prostredia SR do roku 2017 v EF len jednu  
vnútornú kontrolu zameranú na dodržiavanie zákona o finančnej kontrole a zákona o rozpočtových pravidlách, kontrolou  
sa nezistili nedostatky.  
Odbor vnútorného auditu ministerstva vykonal v rokoch 2018 až 2020 dva audity v EF. V roku 2018 vykonal v EF vnútorný  
audit, ktorého cieľom bolo preverenie funkčnosti riadiaceho a kontrolného systému EF pri plnení úloh fondu.  
Nadväzne na nedostatky zistené auditom, vykonanom v roku 2020, sa kontrolná skupina NKÚ SR zamerala na vykonanie  
základnej finančnej kontroly na účtovných dokladoch a zistila, že EF nevykonával základnú finančnú kontrolu v súlade  
so zákonom o finančnej kontrole a Metodickým usmernením k finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona  
č. 357/2015 Z. z., nemal aktualizované podpisové vzory v súlade s internou smernicou EF o obehu účtovných dokladov.  
Kontrolou vnútorného kontrolného systému EF za kontrolované obdobie kontrolóri zistili, že fond nevykonával kontrolu  
správnosti verejného obstarávania u prijímateľov dotácií. Za kontrolu verejného obstarávania nebol zodpovedný žia-  
den organizačný útvar pre rôzne fázy procesu poskytovania podpory, ako napríklad schvaľovania dotácií, implementácie  
dotácií a schvaľovania čerpania dotácií.  
Zo zistených skutočností vyplýva, že v období rokov 2013 až 2020 neexistoval v EF účinný systém vnútornej kon-  
troly, pričom takéto nedostatočné nastavenie vnútornej kontroly vo fonde spôsobovalo nedostatočnú preukáza-  
teľnosť vykonávania finančných operácii v súvislosti s poskytovaním prostriedkov na jednotlivé podpory formou  
dotácie.  
| 12  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Kontrolná skupina NKÚ SR preverila, či ministerstvo vydalo všeobecne záväzný právny predpis, ktorý ustanovuje v zmysle  
§ 13 písm. a) a písm. b) zákona o EF, podmienky poskytovania a použitia podpory, náležitosti príloh žiadostí o podporu  
a spôsob kontroly formálnej správnosti a úplnosti žiadosti o podporu.  
Ministerstvo predložilo NKÚ SR Vyhlášku MŽP SR č. 157/2005 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o fonde. Kontrolou bolo  
zistené, že vyhláška neobsahuje žiadne ustanovenie o spôsobe kontroly formálnej správnosti a úplnosti žiadosti o podporu  
podľa splnomocňovacieho ustanovenia v § 13 písm. b) zákona o EF.  
Kontrolná skupina NKÚ SR konštatuje, že MŽP SR nekonalo v súlade s § 13 písm. b) zákona o EF, keď nevydalo všeo-  
becne záväzný právny predpis, ktorý ustanovuje spôsob kontroly formálnej správnosti a úplnosti žiadosti o podporu.  
MŽP SR v kontrolovanom období neaktualizovalo, resp. od roku 2016 smernicu MŽP SR o kontrolnom systéme MŽP SR,  
a taktiež nevydalo žiadny interný riadiaci akt ohľadom metodického usmerňovania EF vo veci kontroly podmienok a po-  
stupu pri poskytovaní a použití prostriedkov EF.  
NKÚ SR, jeho kontrolná skupina na základe vyhodnotenia vnútorného kontrolného systému MŽP SR a výsledkov auditu  
vykonaného ministerstvom v EF, konštatuje, že vnútorný kontrolný systém MŽP SR vo vzťahu k EF v rokoch 2015  
až 2017 nebol účinný.  
4.  
REAKCIE KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Vypracovaný protokol o výsledku kontroly predložili kontrolóri NKÚ SR štatutárnemu orgánu kontrolovaných subjektov –  
MŽP SR a EF, na oboznámenie sa s jeho obsahom a na vznesenie námietok voči jeho pravdivosti, úplnosti a preukáza-  
teľnosti kontrolných zistení. Ministerstvo životného prostredia SR nevznieslo k nedostatkom zisteným kontrolou námietku  
voči pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení. Kontrola v Environmentálnom fonde bola ukončená bez  
vznesenia námietok.  
NKÚ SR uložil kontrolovaným subjektom prijať a predložiť opatrenia na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov a  
predložiť správu o ich plnení. NKÚ SR bude, v zmysle stanovených termínov, monitorovať a vyhodnocovať adekvátnosť  
prijatých opatrení, ako aj ich plnenie, resp. splnenie a účinnosť opatrení.  
5.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava 26  
02/501 14 911  
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky  
Námestie Ľudovíta Štúra 1  
812 35 Bratislava  
02/595 62 222  
Environmentálny fond  
Nevädzová 5  
821 01 Bratislava  
02/212 909 02  
| 13