N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA
Hlavnou úlohou Finančnej správy SR je efektívny výber a správa daní i ciel tak, aby sa napĺňala príjmová časť štátneho
rozpočtu. Rovnako dôležitou povinnosťou finančnej správy je aj ochrana ekonomických záujmov štátu. Správu spotreb-
ných daní vykonáva správca dane, ktorým sú colné úrady. Tie sú zodpovedné aj za výkon colného dohľadu a daňového
dozoru. Uplatňujú pritom kompetenciu rozhodovať o zabezpečení, zaistení, zhabaní či prepadnutí tovaru alebo veci, teda
o formách sankcií za porušenie platných zákonných pravidiel a postupov v oblasti ciel a spotrebných daní. Pri colných
priestupkoch a deliktoch tak colný úrad môže napríklad rozhodnúť o zhabaní alebo prepadnutí tovaru. V daňovom konaní
rozhoduje o prepadnutí tovaru. V takom prípade colné úrady skladujú minerálny olej vo svojich priestoroch alebo u exter-
ných spoločností v rámci outsourcingu až do jeho označenia za prebytočný majetok štátu a následnej likvidácie.
Colné úrady na Slovensku postupovali pri likvidácii minerálneho oleja neflexibilne, čo sa prejavilo aj v neefektívnom
využívaní skladovacích kapacít ich centrálnych skladov. Významnú časť skladovaných minerálnych olejov (takmer dvoj-
násobok objemu skladovaného colnými úradmi) uložila finančná správa u externých spoločností v podobe outsourcingu.
Kým priemerná výška prevádzkových nákladov v centrálnych skladoch colných úradov predstavovala v kontrolovanom
období 45 eur na tisíc litrov za rok, u externých skladovateľov táto suma dosiahla až 441 eur. Vyplýva to z výsledkov
kontroly NKÚ SR, zameranej na posúdenie hospodárnosti a opodstatnenosti výstavby centrálnych skladov minerálneho
oleja v podmienkach finančnej správy.
V kontrolovanom období rokov 2017 až 2019 uskladňovala Finančná správa SR viac ako 1,1 milióna litrov minerálneho
oleja. Z toho v centrálnych skladoch colných úradov uskladnila 409,5 tisíca litrov (cez 35 % uskladneného minerálneho
oleja) a u externých partnerov outsourcingom umiestnila 757,5 tisíca litrov (zvyšných 65 %). V kontrolovanom období do-
kázala finančná správa z viac ako milióna litrov uskladneného minerálneho oleja zlikvidovať len 39,1 tisíca litrov, čo sú
necelé štyri percentá. Ak sa hovorí o minerálnom oleji, myslí sa tým benzín, nafta a ostatné minerálne oleje (vykurovací
olej, mazací olej atď.), ktoré boli uskladnené v pomere 0 % : 62 % : 38 %.
Kontrolóri NKÚ SR v tejto súvislosti upozornili na zistenie, že od právoplatného prepadnutia minerálneho oleja až po
jeho skutočnú likvidáciu uplynuli v niektorých prípadoch viac ako dva roky. Takýto dlhý časový horizont poukazuje
na zdĺhavosť procesu likvidácie (to aj v prípade dodržania zákonných lehôt), a najmä na neefektívne využívanie sklado-
vacej kapacity centrálnych skladov colných úradov.
Finančná správa, v snahe riešiť vlastné skladovacie kapacity, vybudovala v roku 2018 moderný centrálny sklad na mine-
rálny olej v Trstenej na Orave. Podľa kontrolórov NKÚ SR vynaložila finančná správa viac ako dva a pol milióna eur na
jeho výstavbu síce hospodárne, ale sklad nie je umiestený vhodne pre všetky colné úrady, čím im pre veľkú vzdialenosť
vznikajú vysoké náklady na prepravu minerálneho oleja.
Za uskladnenie minerálneho oleja v objeme 757,5 tisíca litrov v externých kapacitách, teda outsourcingom, zaplatila fi-
nančná správa v kontrolovanom období takmer 265 tisíc eur. Kontrolóri tiež upozornili, že viac ako rok bol outsourcingom
uskladnený minerálny olej v spoločnosti Slovnaft, a. s., Bratislava, a to bez uzavretej zmluvy.
Z porovnania prevádzkových nákladov a sumy vynaloženej na uskladnenie minerálneho oleja outsourcingom podľa kon-
troly NKÚ SR vyplýva, že v podmienkach finančnej správy nie je opodstatnená výstavba ďalších centrálnych skladov
z pohľadu ich využiteľnosti a finančnej návratnosti.
Pre objektívne zhodnotenie najhospodárnejšieho modelu uskladňovania minerálneho oleja – či vo vlastných kapacitách
colných úradov po modernizácii ich centrálnych skladov alebo naďalej využívaním outsourcingu – odporúča NKÚ SR
finančnej správe vypracovať analýzu ekonomickej výhodnosti.
Kontrola NKÚ SR identifikovala viaceré slabé miesta v nastaveniach finančnej správy v oblasti nakladania s minerálnym
olejom. Pri rozhodovacích procesoch upozornila na nedostatočne nastavené vnútorné procesy v oblasti skladovania a lik-
vidácie minerálneho oleja, konkrétne chýbalo napríklad určenie termínov na likvidáciu. Chýbajúca alebo nedostatočná
metodická činnosť sa prejavila tiež v nejednotnom postupe jednotlivých colných úradov.
Vzhľadom k vyššie uvedeným zisteniam NKÚ SR odporúča výboru NR SR pre financie a rozpočet, aby MF SR:
predložilo komplexné riešenie uskladňovania a likvidácie minerálneho oleja v podmienkach Finančného riaditeľ-
stva SR.
| 4