Opodstatnenosť výstavby skladov minerálneho oleja  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
VÝZNAM  
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci a požiarna ochrana  
colný úrad  
BOZP a PO  
CÚ  
CÚ BA  
CÚ KE  
CÚ MI  
CÚ NR  
CÚ PO  
CÚ ZA  
FR SR  
FS  
Colný úrad Bratislava  
Colný úrad Košice  
Colný úrad Michalovce  
Colný úrad Nitra  
Colný úrad Prešov  
Colný úrad Žilina  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
finančná správa  
KÚ FS  
NKÚ SR  
SE FR SR  
SR  
Kriminálny úrad finančnej správy  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Sekcia ekonomiky Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky  
Slovenská republika  
zákon č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej  
republiky v znení neskorších predpisov  
zákon o NKÚ SR  
zákon č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších  
predpisov  
zákon o správe majetku štátu  
zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informá-  
cií) v znení neskorších predpisov  
zákon o slobode informácií  
ZOZNAM TABULIEK  
Tabuľka č. 1: Konečná cena diela vrátane zmluvy o dielo a vydaných dodatkov (v €)...........................................................6  
Tabuľka č. 2: Minerálny olej uskladnený v priestoroch colného úradu a outsourcingom v členení podľa jednotlivých CÚ..8  
Tabuľka č. 3: Minerálny olej uskladnený outsourcingom a úhrady za jeho uskladnenie......................................................9  
Tabuľka č. 4: Množstvo zlikvidovaného minerálneho oleja CÚ BA, CÚ NR, CÚ PO a CÚ MI v externých spoločnostiach...10  
ZOZNAM GRAFOV  
Graf č. 1: Minerálny olej (v litroch) uskladnev priestoroch a u externého dodávateľa .................................................8  
Graf č. 2: Percentuálny podiel z celkového množstva minerálneho oleja uskladneného v priestoroch CÚ a outsourcingom  
v rokoch 2017 2019.........................................................................................................................................9  
| 3  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Hlavnou úlohou Finančnej správy SR je efektívny výber a správa daní i ciel tak, aby sa napĺňala príjmová časť štátneho  
rozpočtu. Rovnako dôležitou povinnosťou finančnej správy je aj ochrana ekonomických záujmov štátu. Správu spotreb-  
ných daní vykonáva správca dane, ktorým sú colné úrady. Tie sú zodpovedné aj za výkon colného dohľadu a daňového  
dozoru. Uplatňujú pritom kompetenciu rozhodovať o zabezpečení, zaistení, zhabaní či prepadnutí tovaru alebo veci, teda  
o formách sankcií za porušenie platných zákonných pravidiel a postupov v oblasti ciel a spotrebných daní. Pri colných  
priestupkoch a deliktoch tak colný úrad môže napríklad rozhodnúť o zhabaní alebo prepadnutí tovaru. V daňovom konaní  
rozhoduje o prepadnutí tovaru. V takom prípade colné úrady skladujú minerálny olej vo svojich priestoroch alebo u exter-  
ných spoločností v rámci outsourcingu až do jeho označenia za prebytočný majetok štátu a následnej likvidácie.  
Colné úrady na Slovensku postupovali pri likvidácii minerálneho oleja neflexibilne, čo sa prejavilo aj v neefektívnom  
využívaní skladovacích kapacít ich centrálnych skladov. Významnú časť skladovaných minerálnych olejov (takmer dvoj-  
násobok objemu skladovaného colnými úradmi) uložila finančná správa u externých spoločností v podobe outsourcingu.  
Kým priemerná výška prevádzkových nákladov v centrálnych skladoch colných úradov predstavovala v kontrolovanom  
období 45 eur na tisíc litrov za rok, u externých skladovateľov táto suma dosiahla až 441 eur. Vyplýva to z výsledkov  
kontroly NKÚ SR, zameranej na posúdenie hospodárnosti a opodstatnenosti výstavby centrálnych skladov minerálneho  
oleja v podmienkach finančnej správy.  
V kontrolovanom období rokov 2017 až 2019 uskladňovala Finančná správa SR viac ako 1,1 milióna litrov minerálneho  
oleja. Z toho v centrálnych skladoch colných úradov uskladnila 409,5 tisíca litrov (cez 35 % uskladneného minerálneho  
oleja) a u externých partnerov outsourcingom umiestnila 757,5 tisíca litrov (zvyšných 65 %). V kontrolovanom období do-  
kázala finančná správa z viac ako milióna litrov uskladneného minerálneho oleja zlikvidovať len 39,1 tisíca litrov, čo sú  
necelé štyri percentá. Ak sa hovorí o minerálnom oleji, myslí sa tým benzín, nafta a ostatné minerálne oleje (vykurovací  
olej, mazací olej atď.), ktoré boli uskladnené v pomere 0 % : 62 % : 38 %.  
Kontrolóri NKÚ SR v tejto súvislosti upozornili na zistenie, že od právoplatného prepadnutia minerálneho oleja až po  
jeho skutočnú likvidáciu uplynuli v niektorých prípadoch viac ako dva roky. Takýto dlhý časový horizont poukazuje  
na zdĺhavosť procesu likvidácie (to aj v prípade dodržania zákonných lehôt), a najmä na neefektívne využívanie sklado-  
vacej kapacity centrálnych skladov colných úradov.  
Finančná správa, v snahe riešiť vlastné skladovacie kapacity, vybudovala v roku 2018 moderný centrálny sklad na mine-  
rálny olej v Trstenej na Orave. Podľa kontrolórov NKÚ SR vynaložila finančná správa viac ako dva a pol milióna eur na  
jeho výstavbu síce hospodárne, ale sklad nie je umiestený vhodne pre všetky colné úrady, čím im pre veľkú vzdialenosť  
vznikajú vysoké náklady na prepravu minerálneho oleja.  
Za uskladnenie minerálneho oleja v objeme 757,5 tisíca litrov v externých kapacitách, teda outsourcingom, zaplatila fi-  
nančná správa v kontrolovanom období takmer 265 tisíc eur. Kontrolóri tiež upozornili, že viac ako rok bol outsourcingom  
uskladnený minerálny olej v spoločnosti Slovnaft, a. s., Bratislava, a to bez uzavretej zmluvy.  
Z porovnania prevádzkových nákladov a sumy vynaloženej na uskladnenie minerálneho oleja outsourcingom podľa kon-  
troly NKÚ SR vyplýva, že v podmienkach finančnej správy nie je opodstatnená výstavba ďalších centrálnych skladov  
z pohľadu ich využiteľnosti a finančnej návratnosti.  
Pre objektívne zhodnotenie najhospodárnejšieho modelu uskladňovania minerálneho oleja – či vo vlastných kapacitách  
colných úradov po modernizácii ich centrálnych skladov alebo naďalej využívaním outsourcingu – odporúča NKÚ SR  
finančnej správe vypracovať analýzu ekonomickej výhodnosti.  
Kontrola NKÚ SR identifikovala viaceré slabé miesta v nastaveniach finančnej správy v oblasti nakladania s minerálnym  
olejom. Pri rozhodovacích procesoch upozornila na nedostatočne nastavené vnútorné procesy v oblasti skladovania a lik-  
vidácie minerálneho oleja, konkrétne chýbalo napríklad určenie termínov na likvidáciu. Chýbajúca alebo nedostatočná  
metodická činnosť sa prejavila tiež v nejednotnom postupe jednotlivých colných úradov.  
Vzhľadom k vyššie uvedeným zisteniam NKÚ SR odporúča výboru NR SR pre financie a rozpočet, aby MF SR:  
predložilo komplexné riešenie uskladňovania a likvidácie minerálneho oleja v podmienkach Finančného riaditeľ-  
stva SR.  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTROLNÁ AKCIA  
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
1
Účelom kontroly bolo posúdiť hospodárnosť a opodstatnenosť výstavby ďalších centrálnych skladov na minerálny olej  
v podmienkach finančnej správy.  
Predmetom kontroly bolo na reprezentatívnej vzorke colných úradov posúdiť hospodárnosť a opodstatnenosť výstavby  
ďalších centrálnych skladov na minerálny olej v podmienkach finančnej správy. Kontrolóri posudzovali skladovacie kapa-  
city, dobu uskladňovania tovaru, dostupnosť v rámci SR, investičné a prevádzkové náklady. Zvažovali tiež možnosti out-  
sourcingu alebo modernizácie už existujúcich centrálnych skladov colných úradov v súlade s BOZP a PO.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
2.1  
Kontrolnú akciu zaradil úrad do Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na rok 2020 v súlade so strategickými prioritami kon-  
trolnej činnosti NKÚ SR na roky 2018 až 2020.  
Kontrolóri postupovali podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo základných  
princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
Kontrolu vykonali v čase od 8. decembra 2020 do 31. mája 2021 na FR SR a jeho organizačných útvaroch (9 colných  
úradov, Kriminálny úrad finančnej správy, Sekcia ekonomiky FR SR).  
Výber vzorky vychádzal z poskytnutých údajov zo skladovej evidencie centrálnych skladov CÚ, z ktorých kontrolóri vybrali  
reprezentatívnu vzorku. Stratifikovaný výber reprezentatívnej vzorky spočíval v tom, že základný súbor (populácia) sa  
rozdelil na jednotlivé súbory, t. j. CÚ, ktoré tvorili samostatnú populáciu. Táto populácia sa rozdelila na dve skupiny.  
Prvú skupinu (I.) tvorili tie CÚ, ktoré uskladňovali minerálny olej výlučne vo svojich priestoroch. Veľkosť vzorky de-  
finoval objem zaisteného, zabezpečeného, zhabaného minerálneho oleja, ktorý následne prepadol v prospech štátu.  
V praxi to znamená, že do reprezentatívnej vzorky neboli zahrnuté všetky colné úrady, minimálne však jeden CÚ  
(CÚ ZA).  
Druhú skupinu (II.) tvorili tie CÚ, resp. KÚ FS, ktoré uskladňovali minerálny olej nielen vo svojich priestoroch, ale aj  
u externých spoločností. V tomto prípade výber vzorky predstavoval 100 % z celkového počtu CÚ (CÚ BA, CÚ MI,  
CÚ NR, CÚ PO a KÚ FS).  
Celková reprezentatívna vzorka predstavuje 60 % zo všetkých organizačných útvarov FR SR, ktoré uskladňovali mine-  
rálny olej vo svojich priestoroch, resp. outsourcingom.  
2.2 VÝKON KONTROLY  
FR SR v rámci činností patriacich do pôsobnosti FS vedie, okrem iného, aj rozhodovací proces v oblasti zabez-  
pečenia, zaistenia, zhabania a prepadnutia tovaru alebo veci.  
skladujú zabezpečený, zaistený, zhabaný alebo prepadnutý minerálny olej bvo svojich priestoroch,  
ktoré však mnohokrát nespĺňajú protipožiarne a bezpečnostné podmienky, alebo u externých spoločností prostredníc-  
tvom outsourcingu.  
Kontrola sa zamerala nielen na rozhodovací proces CÚ pri zabezpečení, zaistení, zhabaní a prepadnutí mine-  
rálneho oleja v prospech štátu, ale aj na spôsob uskladnenia minerálneho oleja. Tiež na jeho následnú likvidáciu vrá-  
tane vyčíslenia prevádzkových nákladov FS, ktoré súvisia práve s uskladnením minerálneho oleja, ako aj na správu  
majetku prepadnutého štátu.  
Na základe zistení kontrolná skupina NKÚ SR vyhodnotila, či vybudovanie ďalších centrálnych skladov na  
minerálny olej má opodstatnenie v rámci FS nielen z finančného hľadiska, ale aj z pohľadu skladovacej kapacity, doby  
uskladnenia, dostupnosti v rámci SR, skladovej evidencie, resp. outsourcingu alebo modernizácie už existujúcich centrál-  
nych skladov CÚ v súlade s BOZP a PO.  
| 5  
 
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Outsourcing je využívanie externých zdrojov pri poskytovaní služby spravidla za úhradu. Pre správne vyhodno-  
tenie uskladneného množstva minerálneho oleja v iných priestoroch než v podmienkach FS sa v rámci kontroly za outso-  
urcing považovalo aj bezodplatné uskladnenie minerálneho oleja v priestoroch daňového subjektu, ktorému bol mine-  
rálny olej zabezpečený v zmysle daňových predpisov.  
Kontrola NKÚ SR zistila okrem porušení národnej legislatívy v oblasti správy majetku štátu a zverejňovania  
faktúr aj uskladňovanie minerálneho oleja outsourcingom bez zmluvného vzťahu. Poukázala tiež na neflexibilné konanie  
CÚ pri likvidácii minerálneho oleja. Zo zistených nedostatkov vyplynula nevyhnutná potreba komplexného riešenia  
likvidácie minerálneho oleja z dôvodu neefektívneho využívania skladovacej kapacity centrálnych skladov.  
V rámci posúdenia najhospodárnejšieho spôsobu uskladňovania FR SR nedisponuje analýzou, resp. štúdiou  
ekonomickej výhodnosti, ktorá by zhodnotila najlepší, resp. najhospodárnejší spôsob uskladňovania minerálneho oleja  
z pohľadu vynaloženia finančných prostriedkov z rozpočtu FR SR. A to či už prostredníctvom outsourcingu alebo moder-  
nizáciou existujúcich centrálnych skladov CÚ. Bez vypracovania takejto analýzy, resp. štúdie, FR SR nevie objektívne  
posúdiť, ktorá možnosť by bola najhospodárnejšia v podmienkach FS.  
Kontrola NKÚ SR potvrdila nasledovné riziká:  
roztrieštenosť agendy na viacerých organizačných útvaroch FS,  
príliš dlhý časový úsek medzi prepadnutím tovaru a skutočnou likvidáciou tovaru,  
absencia vnútorných postupov,  
nie sú definované termíny na likvidáciu,  
nedostatočná skladovacia kapacita pre nelikvidovanie uskladnených olejov.  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
NEEFEKTÍVNE VYUŽÍVANIE SKLADOVACEJ KAPACITY  
FS už v minulosti avizovala potrebu vybudovania centrálnych skladov, ktoré by spĺňali všetky nároky na sklado-  
vanie minerálneho oleja. Vyplynulo to aj z potreby skvalitňovania boja proti daňovým podvodom.  
V roku 2018 bol skolaudovaný moderný centrálny sklad Colného úradu Žilina, nachádzajúci sa v Trstenej. Cel-  
kové investičné náklady súvisiace s jeho výstavbou v zmysle Zmluvy o dielo č. 2014/51865 zo dňa 13. 5. 2015 predsta-  
vovali sumu 2 577 056,05 €. Skladovacia kapacita dosahuje 508 000 litrov minerálneho oleja.  
Tabuľka č. 1: Konečná cena diela vrátane zmluvy o dielo a vydaných dodatkov (v €)  
Právny dokument  
Suma v €  
2 087 450,35  
zmluva o dielo zo dňa 13. 5. 2015  
dodatok č. 1 zo dňa 12. 7. 2016  
dodatok č. 2 zo dňa 16. 2. 2017  
konečná cena diela s DPH  
379 163,49  
110 442,21  
2 577 056,05  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR, z údajov poskytnutých FR SR.  
Vybudovaním Centrálneho skladu Trstená získala FS dostatočnú skladovaciu kapacitu na uskladnenie mi-  
nerálneho oleja. Avšak skladovacia kapacita nie je efektívne využívaná pre príliš dlhý čas od právoplatného prepadnutia  
tovaru až po jeho skutočnú likvidáciu. V praxi to spôsobuje ďalšie problémy pri uskladňovaní zabezpečeného minerálneho  
oleja a FS musí zbytočne vynakladať finančné prostriedky na uskladnenie minerálneho oleja outsourcingom.  
Tým, že chýbajú vnútorné postupy i termíny likvidácie, nie je možné efektívne využívať skladovaciu kapacitu  
Centrálneho skladu v Trstenej. Ak sa fyzicky zlikviduje prepadnutý minerálny olej a správne sa nastavia vnútorné procesy  
aj lehoty likvidácie, uvedená skladovacia kapacita bude postačovať súčasným potrebám FS. Po zefektívnení procesov  
likvidácie minerálneho oleja nebude potrebovať finančná správa stavať ďalšie sklady. V podmienkach FS, naopak, ab-  
sentuje „rámcová zmluva na likvidáciu tovaru“, ktorá by zabezpečila kontinuálnu likvidáciu minerálneho oleja. Preto je  
potrebné, aby FS zvážila túto možnosť, čím by prispela k efektívnemu využívaniu skladovacej kapacity centrálneho skladu.  
Finančné prostriedky, ktoré investovala FS do výstavby centrálneho skladu v Trstenej, boli vynaložené hospo-  
| 6  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
dárne, avšak z hľadiska dostupnosti nie je centrálny sklad vhodne umiestnený pre všetky CÚ (veľká vzdialenosť, vy-  
soké náklady na prepravu minerálneho oleja, atď.).  
FR SR pri zámere výstavby skladu minerálneho oleja v Trstenej tiež nevypracovalo žiadnu analýzu, resp.  
štúdiu, ktorá by skutočne vyhodnotila vhodnosť výstavby skladu práve v lokalite Trstená z pohľadu vzdialenosti, dostup-  
nosti a iných ukazovateľov súvisiacich s čo najlepším umiestnením tohto skladu.  
SKLADOVANIE MINERÁLNEHO OLEJA BEZ ZMLUVNÉHO VZŤAHU  
K dotknutým útvarom v rámci kontrolovaného subjektu v oblasti skladovania a likvidácie minerálneho oleja patrila  
okrem CÚ aj Sekcia ekonomiky FR SR.  
SE FR SR v rámci kontrolovanej oblasti zodpovedala nielen za uzatvorenie zmluvy o skladovaní, ale aj za fi-  
nančné operácie týkajúce sa úhrad prijatých faktúr, zverejňovanie zmlúv a faktúr na webovom sídle spoločnosti, ako aj za  
metodickú činnosť pri správe majetku štátu.  
UZATVÁRANIE ZMLÚV A ZVEREJŇOVANIE FAKTÚR  
FR SR v roku 2016 uzatvorilo pri uskladnení minerálneho oleja zmluvu so spoločnosťou Slovnaft, a. s., Bratislava.  
Na základe predložených dokumentov kontrola odhalila, že FR SR uskladňovalo v období od 15. 4. 2018 do 18. 7. 2019  
minerálny olej bez zmluvného vzťahu napriek tomu, že poskytovateľ fakturoval poskytnutie služby a objednávateľ uhrá-  
dzal všetky prijaté faktúry v danom období.  
V oblasti preverenia prijatých faktúr za uskladnenie minerálneho oleja kontrolovaný subjekt predložil k nahliad-  
nutiu 77 faktúr za uskladnenie minerálnych olejov v spoločnosti SLOVNAFT, a. s., Bratislava, a to v celkovej výške  
253 095,97 €. Aj v tejto oblasti kontrola poukázala na porušenie zákona o slobode informácií, pretože jedna faktúra  
nebola zverejnená na webovom sídle spoločnosti.  
METODICKÁ ČINNOSŤ  
Sekcia ekonomiky FR SR vypracovala v roku 2013 interný riadiaci akt týkajúci sa skladovania a likvidácie tovaru  
v podmienkach FS. V tejto oblasti kontrola poukázala na neaktuálnosť smernice, pretože neodzrkadľuje reálne pro-  
cesy a potreby uplatňované CÚ a v niektorých prípadoch je dokonca ťažko realizovateľná. Tiež neupravuje časový hori-  
zont dokedy od právoplatného rozhodnutia o prepadnutí veci musí príslušný organizačný útvar požiadať o likvidáciu  
tovaru. Ďalej nie sú definované termíny na likvidáciu, nie sú jasne nastavené procesy v rámci jednotlivých organizačných  
útvarov. Je nevyhnutné, aby smernica presne definovala za každý organizačný útvar postupnosť procesov.  
V oblasti metodickej činnosti si SE FR SR neplní svoju metodickú činnosť týkajúcu sa správy majetku štátu  
vo vzťahu k jednotlivým organizačným zložkám FS. A to tým, že hoci vypracovala na základe žiadosti CÚ Žilina „Usmer-  
nenie pri nakladaní s prepadnutým majetkom štátu“, ostatným CÚ toto usmernenie neposlala napriek tomu, že sa ich  
uvedená problematika týka. Na základe tohto konania v praxi nastala situácia, že v tej istej oblasti postupovali jednot-  
livé CÚ odlišne, pretože nemali vedomosť o vydanom usmernení.  
NEVYHNUTNÁ POTREBA PRESUNU AGENDY SKLADOVANIA  
V kontrolovanom období rokov 2017 až 2019 boli platné viaceré organizačné poriadky CÚ, ako aj KÚ FS, ktoré  
prešli rôznymi zmenami.  
Najvypuklejšia zmena nastala v polovici roka 2017, kedy boli na CÚ zrušené organizačné útvary „Oddelenie  
hospodárske“ a agenda skladovania, správy majetku štátu a likvidácie sa presunula na „Oddelenie organizačné“. Napriek  
tomu, že na každom CÚ má Sekcia ekonomiky FR SR zamestnancov zodpovedných za správu hnuteľného a nehnu-  
teľného majetku finančnej správy, túto časť agendy im nepresunuli.  
Podľa NKÚ SR je pre ucelenosť spravovania majetku štátu a vzhľadom na to, že CÚ nemá ekonomickú  
a právnu subjektivitu, nutné zvážiť presunutie agendy skladovania aj správy zabezpečeného a prepadnutého majetku  
štátu na Sekciu ekonomiky FR SR. Samozrejme, v tejto súvislosti by kontrolovaný subjekt mal iniciovať zmenu zákona  
o spotrebnej dani z minerálneho oleja, kde by správu zabezpečeného a prepadnutého minerálneho oleja nevykonával CÚ,  
ale FR SR.  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝHODNOSŤ SKLADOVANIA MINERÁLNEHO OLEJA VO VLASTNÝCH PRIESTOROCH FINANČNEJ SPRÁVY  
FS uskladňovala v kontrolovanom období rokov 2017 až 2019 celkovo 1 167 061,98 litrov minerálneho oleja,  
z toho v centrálnych skladoch CÚ bolo uskladnených 409 518,32 litrov a prostredníctvom outsourcingu 757 543,66 litrov.  
Avšak z uvedeného množstva dokázala zlikvidovať len 39 130,51 litrov minerálneho oleja, čo nepredstavuje ani 4 %  
z uskladneného množstva.  
Tabuľka č. 2: Minerálny olej uskladnený v priestoroch colného úradu a outsourcingom, v členení podľa jednotlivých col-  
ných úradov v rokoch 2017 až 2019  
Organizačný útvar FR SR  
CU BA  
CU MI  
CU PO  
CU NR  
CU ZA  
KU FS  
úhrnné množstvo v litroch  
49 405,84 421 040,00 37 442,00 35 984,00 397 980,82 225 209,32  
z toho minerálny olej uskladnený v:  
priestoroch colného úradu – vlastný MO 4 290,00  
40,00  
527,50 5 680,00 275 329,82  
0,00 0,00 122 651,00  
0,00  
0,00  
priestoroch colného úradu – pre iných  
priestoroch iného colného úradu  
outsourcing  
0,00  
0,00  
1 000,00  
0,00 35 685,00*  
0,00  
0,00 87 966,00  
45 115,84 420 000,00 36 914,50* 30 304,00  
0,00 225 209,32  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR, z podkladov poskytnutých z FR SR.  
Pozn.: * - z outsourcingu bolo 35 685,00 litrov minerálneho oleja preskladnených do iného CÚ  
- zvýraznené údaje nie sú z dôvodu duplicity započítané v konkrétnom stĺpci.  
Graf č. 1: Minerálny olej (v litroch) uskladnev priestoroch CÚ, ako aj u externého dodávateľa v rokoch 2017 až 2019  
Úhrnné množstvo minerálneho oleja (v litroch) uskladneného v priestoroch CÚ a  
outsourcingom za roky 2017 až 2019  
757 543,66  
409 518,32  
v priestoroch CÚ  
outsourcingom  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR, z podkladov poskytnutých z FR SR.  
Graf č. 2: Percentuálny podiel z celkového množstva minerálneho oleja. uskladneného v priestoroch CÚ a outsourcingom  
v rokoch 2017 2019.  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Podiel z celkového množstva minerálneho oleja uskladneného v priestoroch CÚ a  
outsourcingom v rokoch 2017 až 2019 (v %)  
35  
65  
v priestoroch CÚ  
outsourcingom  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR, z podkladov poskytnutých z FR SR.  
FS v kontrolovanom období vynaložila za uskladnenie 757 543,66 litrov minerálneho oleja prostredníctvom  
outsourcingu takmer 265 tisíc eur. Na uskladnenie minerálneho oleja uzatvorila tri zmluvy s externými spoločnosťami.  
Tabuľka č. 3: Minerálny olej uskladnený outsourcingom a úhrady za jeho uskladnenie.  
Externá spoločnosť  
SLOVNAFT, a. s., Bratislava  
JOPI TRADE, s.r.o., Vlčany  
EKOL, s.r.o., Prešov  
Uskladnené množstvo v litroch  
274 786,66  
Cena za uskladnenie v €  
253 095,97  
30 304,00  
8 640,00  
2 875,89  
0,00*  
8 099,00  
SWS, s.r.o., Vojany *  
420 000,00  
SERGIO, s.r.o., Veľký Šariš *  
SPOLU  
24 354,00  
0,00*  
757 543,66  
264 611,86  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR, z údajov poskytnutých FR SR.  
Pozn.: * minerálny olej uskladnený bezodplatne na základe Daňového poriadku bez zmluvného vzťahu.  
Na základe vyčíslených nákladov na uskladnenie kontrolóri porovnali prevádzkové náklady súvisiace s usklad-  
nením minerálneho oleja v priestoroch centrálnych skladov CÚ s vynaloženými finančnými prostriedkami z rozpočtu FR  
SR, určenými na skladovanie minerálneho oleja prostredníctvom outsourcingu.  
Priemerná výška nákladov, týkajúca sa uskladnenia minerálneho oleja prostredníctvom outsourcingu, za kon-  
trolované obdobie dosiahla 441 € na 1 000 litrov/rok a priemerná výška prevádzkových nákladov centrálnych skladov  
bola 45 € na 1 000 litrov/rok.  
Z uvedeného porovnania jednoznačne vyplýva výhodnosť uskladnenia minerálneho oleja vo vlastných skla-  
dovacích priestoroch oproti uskladňovaniu minerálneho oleja outsourcingom za predpokladu, že centrálne sklady budú  
mať dostatočnú skladovaciu kapacitu. Zároveň je potrebné upriamiť pozornosť na možnosť uskladnenia minerálneho  
oleja v priestoroch Centrálneho skladu v Trstenej.  
Porovnaním prevádzkových nákladov a výšky finančných prostriedkov vynaložených na outsourcing, resp. na  
modernizáciu už existujúcich centrálnych skladov CÚ, by bola výstavba ďalších centrálnych skladov v podmienkach  
FS nehospodárna tak z dôvodu ich využiteľnosti, ako aj finančnej návratnosti. Na to, aby finančná správa SR objektívne  
zhodnotila najlepší, resp. najhospodárnejší spôsob uskladňovania minerálneho oleja z pohľadu vynaloženia financií  
z rozpočtu FR SR, či už prostredníctvom outsourcingu alebo modernizáciou už existujúcich centrálnych skladov colných  
úradov, je potrebné vypracovať analýzu ekonomickej výhodnosti. Bez tejto analýzy kontrolovaný subjekt nevie objek-  
tívne posúdiť, ktorá možnosť by bola najhospodárnejšia v podmienkach FS.  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Počas kontrolovaného obdobia bolo zlikvidovaných 39 130, 51 litrov prepadnutého minerálneho oleja v celkovej  
sume 912,32 €.  
Tabuľka č. 4: Množstvo zlikvidovaného minerálneho oleja CÚ BA, CÚ NR, CÚ PO a CÚ MI v externých spoločnostiach.  
Útvar FR SR Množstvo v litroch Cena za likvidáciu v €  
CÚ Bratislava 26 367,00  
895,32  
0,00  
CÚ Nitra  
5 680,00  
7 043,51  
40,00  
CÚ Prešov  
CÚ Michalovce  
0,00*  
17,00  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR, z údajov poskytnutých FR SR.  
Pozn.: * bezodplatný prevod správy hnuteľného majetku štátu na HaZZ SR.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Vypracovaný protokol o výsledku kontroly predložili kontrolóri NKÚ SR štatutárnemu orgánu kontrolovaného subjektu na  
oboznámenie sa s jeho obsahom a na prípadné vznesenie námietok voči jeho pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti  
kontrolných zistení. Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky nevznieslo voči zisteniam žiadne námietky.  
NKÚ SR uložil kontrolovanému subjektu prijať a predložiť opatrenia na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov  
a predložiť správu o ich plnení. NKÚ SR bude plnenie a účinnosť opatrení monitorovať a vyhodnocovať.  
5
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
Lazovná 63  
824 73 Bratislava  
974 01 Banská Bystrica  
+421 2 501 14 451 info@nku.gov.sk  
+421 2 48 27 32 00 info@financnasprava.  
| 10