Nehnuteľnosti v správe  
Správy služieb diplomatickému zboru, a. s.  
OBSAH  
2
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA /  
SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
AC Diplomat  
VÝZNAM  
Administratívne centrum Diplomat  
CZÚ  
Cudzie zastupiteľské úrady  
Česká a Slovenská Federatívna Republika  
Dozorná rada Správy služieb diplomatickému zboru, a. s.  
Európska investičná banka  
ČSFR  
dozorná rada  
EIB  
EK  
Európska komisia  
EÚ  
Európska únia  
Medzinárodná organizácia pre migráciu  
IOM  
MPK  
Medzirezortné pripomienkové konanie  
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej re-  
publiky  
MZV EZ SR  
NKÚ SR  
NR SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národná rada Slovenskej republiky  
Obchodný zákonník  
predstavenstvo  
SR  
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov  
Predstavenstvo Správy služieb diplomatickému zboru, a. s.  
Slovenská republika  
SSDZ  
Správa služieb diplomatickému zboru, a. s.  
ÚOŠS  
Ústredný orgán štátnej správy  
Valné zhromaždenie akcionára Ministerstva zahraničných vecí a európ-  
skych záležitostí Slovenskej republiky  
valné zhromaždenie  
Zákon NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej  
republiky v znení neskorších predpisov  
zákon o NKÚ SR  
zákon o správe majetku štátu  
Zákon č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších pred-  
pisov  
zákon o rozpočtových pravidlách  
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o finančnej kontrole a audite Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a dopl-  
není niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
ZOZNAM TABULIEK  
Tabuľka č. 1  
Tabuľka č. 2  
Tabuľka č. 3  
Tabuľka č. 4  
Tabuľka č. 5  
Tabuľka č. 6  
Počet bytov, nebytových priestorov a iných objektov, ich obsadenosť nájomcami v roku 2020  
Vplyv transformácie na štátny rozpočet – predpoklad na roky 2002, 2003 a 2004  
Výsledok hospodárenia, záväzky, odvod dividend, tantiémy, odmeny a ROE spoločnosti SSDZ  
Nákup a predaj nehnuteľností spoločnosťou SSDZ v rokoch 2009 až 2020  
Základné podmienky, ktoré v rámci prieskumu trhu musela nehnuteľnosť spĺňať  
Základné porovnávané atribúty posudzovaných nehnuteľností  
ZOZNAM PRÍLOH  
Príloha č. 1  
Súpis budov a bytov vstupujúcich do SSDZ v roku 2001 a porovnanie ich obsadenosti nájomcami  
v roku 2001 s rokom 2020  
Príloha č. 2  
Nákup a predaj nehnuteľností spoločnosťou SSDZ v rokoch 2002 až 2008  
3
 
 
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Štát by mal vykonávať vlastníctvo podnikov v záujme širokej verejnosti a starostlivo vyhodnocovať a zverej-  
ňovať ciele, ktoré sa rozhodol štátnym vlastníctvom dosiahnuť a tieto podrobovať pravidelnému preskúmaniu.  
Najvyšším cieľom podnikov v štátnom vlastníctve by teda malo byť maximalizovanie prínosu/hodnoty pre spo-  
ločnosť a to prostredníctvom efektívnej alokácie zdrojov.  
Pre dosiahnutie tohto cieľa by vláda SR mala vypracovať pravidlá výkonu štátneho vlastníctva. Tieto pravidlá  
by mali, okrem iného, stanoviť celkové zdôvodnenie štátneho vlastníctva, úlohu štátu v riadení podnikov, spôsob  
výkonu týchto pravidiel a právomoci a kompetencie inštitúcií zodpovedných za ich vykonávanie.  
Na ceste za dosiahnutím tohto cieľa bol za prispenia mnohých organizácií štátnej správy a tretieho sektora spra-  
covaný Kódex správy podnikov s majetkovou účasťou štátu na Slovensku, ktorého účelom je ustanoviť pri-  
ncípy corporate governance dobrej správy podnikov s majetkovou účasťou štátu na Slovensku a podporiť  
transparentnosť a zodpovednosť pri ich správe, aby bolo možné transparentnou a zodpovednou správou v čo  
najväčšej miere predísť ich možnému neefektívnemu riadeniu a nevhodnému zasahovaniu do ich riadenia.  
S ohľadom na uvedené skutočnosti vníma NKÚ SR veľmi pozitívne zriadenie a fungovanie Odboru štátnych  
podnikov a špecifických operácií štátu na Ministerstve financií SR v roku 2021, ktorého hlavnou náplňou vo  
vzťahu k štátnym podnikom (štátnym podnikom sa rozumie štátny podnik, obchodná spoločnosť s majetkovou  
účasťou štátu a spoločnosť zariadená osobitným zákonom) by malo byť najmä:  
1. spravovanie databázy vybraných ekonomických a finančných ukazovateľov štátnych podnikov,  
2. navrhovanie opatrení pre zvýšenie efektívnosti ich hospodárenia,  
3. monitorovanie výkonu práv zakladateľa, zriaďovateľa, akcionára alebo iných obdobných práv jednotlivými  
ministerstvami v nadväznosti na Kódex správy podnikov s majetkovou účasťou štátu na Slovensku,  
4. centralizované zbieranie a systematické spracovávanie dát získaných zo zdrojov jednotlivých kapitol štát-  
neho rozpočtu, prípadne z príslušných štátnych podnikov pre potreby identifikácie zdrojov dividend,  
5. posudzovanie efektívnosti a návratnosti významných investičných projektov z hľadiska činnosti a fungo-  
vania štátnych podnikov.  
SSDZ vznikla v roku 1993 ako právny nástupca Správy služieb diplomatickému zboru Praha a svoju činnosť začala  
vykonávať v postavení štátnej príspevkovej organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva medzinárodných  
vzťahov SR. Špecifický predmet činnosti SSDZ v zmysle jej štatútu a zriaďovacej listiny bol zameraný najmä  
na plnenie záväzkov vyplývajúcich pre SR z medzinárodných záväzkov a dohovorov, z ktorých plynuli po-  
vinnosti zabezpečovať služby predovšetkým pre potreby CZÚ (diplomatických misií) a medzinárodných  
organizácií pôsobiacich na území SR. Na základe auditu z júla 2000, hodnotiaceho súlad činnosti a financovania  
ÚOŠS, bola ministrovi zahraničných vecí uložená povinnosť predložiť na rokovanie vlády SR návrh transformácie  
SSDZ na akciovú spoločnosť so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu.  
SSDZ ako akciová spoločnosť, bola založená zakladateľskou listinou zo dňa 1. 10. 2001 v nadväznosti na uzne-  
senie vlády SR z 15. 8. 2001, ktorým vláda SR predmetnú transformáciu schválila, a vznikla zápisom do obchod-  
ného registra dňa 15. 10. 2001. Jediným akcionárom spoločnosti je MZV EZ SR.  
SSDZ, ako obchodná spoločnosť postupuje pri výkone podnikateľskej činnosti podľa Obchodného zákonníka.  
SSDZ je akciovou spoločnosťou s vlastnou právnou subjektivitou prejavujúcou sa, okrem iného, v právnej samo-  
statnosti pri realizácii právnych úkonov, v spôsobilosti vlastniť majetok a niesť majetkovú zodpovednosť v právnych  
vzťahoch. Akciová spoločnosť nie je správcom majetku štátu, ktorý bol prostredníctvom ministerstva vlo-  
žený do jej základného imania, ale vlastníkom celého obchodného majetku (ktorý už nepatrí štátu), s kto-  
rým nakladá (podniká) samostatne a vo vlastnom mene. Taká obchodná spoločnosť je od štátu majetkovo  
nezávislá a zákon o správe majetku štátu sa na jej majetok nevzťahuje.  
Kľúčovými dôvodmi transformácie SSDZ z príspevkovej organizácie na akciovú spoločnosť, ktoré svojim charak-  
terom definovali a zároveň predurčovali dlhodobú stratégiu a ciele spoločnosti, bolo predovšetkým zmeniť sys-  
tém správy majetku a jeho využívanie a zhodnocovanie a napomôcť SSDZ pružnejšie reagovať na aktuálne  
požiadavky a rozvoj služieb, avšak pod podmienkou, že SSDZ v zmysle svojho špecifického predmetu čin-  
nosti bude naďalej plniť záväzky, rovnako ako keď bola príspevkovou organizáciou, vyplývajúce pre SR  
4
 
z medzinárodných zmlúv a dohovorov a zabezpečovať služby najmä pre CZÚ (diplomatické misie) a medziná-  
rodné organizácie pôsobiace na území SR a to v takom rozsahu, o ktoré CZÚ a medzinárodné organizácie dl-  
hodobo prejavujú záujem.  
SSDZ v roku 2001 CZÚ (diplomatickým misiám) a medzinárodným organizáciám pôsobiacim na území SR  
prenajímala 24 nehnuteľností (budov) alebo ich časti. Na účely ubytovania diplomatov boli využívané 3 bytové  
domy a jeden samostatný 3-izbový byt. V roku 2020 na účely CZÚ (diplomatických misií) a medzinárodných  
organizácií bolo z portfólia SSDZ využívaných už len 10 nehnuteľností. Na účely ubytovania diplomatov boli  
využívané 2 bytové komplexy a tri samostatné byty, inak povedané, zo 156 bytov nájomcovia tvoriaci diploma-  
tickú klientelu (diplomati) využívali 19 bytov.  
Kontrolou sa potvrdilo vopred predpokladané riziko identifikované už pri príprave kontroly, že počas existencie  
SSDZ ako akciovej spoločnosti došlo k odkloneniu sa spoločnosti od jej prvotného špecifického predmetu  
činnosti, na ktorý bola zriadená – aby využívaný a zhodnocovaný majetok slúžil predovšetkým diplomatickému  
zboru, CZÚ (diplomatickým misiám) a medzinárodným organizáciám pôsobiacim na území SR. Negatívom v tejto  
súvislosti bolo zistenie, že SSDZ počas svojej existencie (2001 – 2020) nevypracovala konkrétny materiál, ktorý  
by ucelene a podrobnejšie zadefinoval dlhodobú stratégiu a ciele SSDZ ako akciovej spoločnosti.  
NKÚ SR v tejto súvislosti poukázal na skutočnosť, že chýbajúcu dlhodobú stratégiu a dlhodobý plán reštruk-  
turalizácie SSDZ nedokážu adekvátne nahradiť podnikateľské plány vypracúvané s výhľadom na jeden rok,  
či finančné analýzy vypracúvané s výhľadom na tri roky, a to najmä v prípadoch, keď s niektorými finančnými  
plneniami alebo rozhodnutiami týkajúcimi sa nákupu/predaja/zámeny alebo iného spôsobu reštrukturalizácie ma-  
jetku, treba kalkulovať v dlhodobom horizonte viacerých rokov.  
Pri transformácii SSDZ z príspevkovej organizácie na akciovú spoločnosť sa požadovalo, aby výnos pre štát (hod-  
noty týkajúce sa odvodu dividend) bol ustálený za účtovný rok na hodnote cca 20 000 000 Sk (663 878 eur) a pred-  
pokladaný hospodársky výsledok (dosahovaný čistý zisk spoločnosti) bol na úrovni cca 1 200 000 eur, pretože inak  
by bolo otázne, či takáto transformácia spoločnosti SSDZ z príspevkovej organizácie na akciovú spoloč-  
nosť je vôbec potrebná a rentabilná. Dôvodilo sa argumentujúc, že akciová spoločnosť svoje služby a ďalšie  
podnikateľské aktivity zameria nielen na CZÚ (diplomatické misie), ale aj na iné subjekty, a takýto postup povedie  
jednoznačne k zvýšeniu aj takej kategórie, ako je „výnos“ vloženého kapitálu. Dividendy stanovené v roku 2001  
v predpokladanej sume okolo 20 000 000 Sk (663 878 eur) a viac, SSDZ akcionárovi odviedla len v rokoch 2005 –  
2008. Nebolo to však na základe dosahovania podstatne lepších hospodárskych výsledkov. Odvod dividend  
v tejto výške bol možný najmä z dôvodu, že v rokoch 2002 – 2008 došlo k odpredaju viacerých nehnuteľ-  
ností vo vlastníctve SSDZ v celkovej sume 425 238 394 Sk (14 115 329 eur) s DPH.  
Od roku 2009 sa odvod dividend smerujúcich k akcionárovi podstatne znížil, a to v rokoch 2009 – 2020 na úroveň  
v priemere 207 309 eur v každom roku. Najhoršie roky pre odvod dividend boli roky 2010 – 2013, ktorých  
priemerná výška bola 157 tis. eur ročne (v týchto rokoch spoločnosť neodpredala žiadne nehnuteľnosti). V ro-  
koch 2010 až 2012 bol aj hospodársky výsledok spoločnosti, dosahovaný čistý zisk, na najnižších hodnotách. Ná-  
sledne v rokoch 2014 – 2020 SSDZ celkom odpredala nehnuteľnosti v hodnote 4 565 300 eur s DPH.  
V priebehu rokov 2002 – 2020 SSDZ ako akciová spoločnosť priamo odpredala nehnuteľný majetok tvoriaci  
základné imanie vo výške 18 680 629 eur s DPH, 15 567 191 eur bez DPH, čo predstavuje 31 % z hodnoty  
základného imania spoločnosti.  
Zistenia NKÚ SR naznačujú, že revitalizácia nehnuteľností, ktoré by mali slúžiť predovšetkým na účely CZÚ (dip-  
lomatických misií) a medzinárodných organizácií (prípadne pre iné subjekty), ich obnova prostredníctvom  
nákupu nových nehnuteľností do portfólia spoločnosti, bola v období rokov 2002 – 2020 na minime. SSDZ  
v tomto období na tento účel zrealizovala nákup len časti jednej nehnuteľnosti.  
Vzhľadom na značný odpredaj budov (cca 10) v tomto období, ktoré slúžili na účely CZÚ (diplomatické misie) alebo  
medzinárodné organizácie, a vzhľadom na permanentnú snahu a odhodlanie spoločnosti reštrukturalizovať svoje  
portfólio nehnuteľností, najmä jeho doplnením o nové atraktívne budovy, očakávalo by sa, že SSDZ obstará na  
účely CZÚ a medzinárodné organizácie viaceré nové atraktívne budovy, a to aj vzhľadom na skutočnosť, že  
pri transformácii sa nerátalo s odpredajom nehnuteľností vložených do základného imania SSDZ. Tie mali  
v prvom rade slúžiť na dosahovanie očakávaného kladného hospodárskeho výsledku.  
NKÚ SR ďalej poukazuje na zistenie, že v rámci kontrolovaného obdobia (2018 2020) sa celková obsade-  
nosť nehnuteľného majetku vo vlastníctve SSDZ [bytov, nebytových priestorov (budov) a iných objektov  
5
(rezidencií)] nájomcami pohybovala v rozpätí od 85,71 % až do 100 %. Napriek tejto vysokej (takmer maxi-  
málnej) úrovni obsadenosti majetku SSDZ, spoločnosť dosahovala v kontrolovanom období (2018 – 2020),  
v priemere na rok, odvod dividend vo výške 228 143 eur (ak nerátame mimoriadnu dividendu za odpredaj ne-  
hnuteľnosti SR v zastúpení Kanceláriou NR SR na Gorazdovej ul. 27 v Bratislave, určenej na účely štátnej repre-  
zentácie a na bývanie pre najvyšších ústavných činiteľov SR).  
NKÚ SR v tejto súvislosti upozorňuje na skutočnosť, že SSDZ za súčasného stavu bez doplnenia konku-  
rencieschopných nehnuteľností do svojho portfólia (pri existujúcom dlhu v roku 2020 na úrovni 7 713 740 eur)  
pravdepodobne už nie je schopná vyprodukovať vyšší príjem z prenájmu svojich nehnuteľností. Zistenia  
NKÚ SR nasvedčujú, že SSDZ v dlhodobom horizonte nie je v stave generovať hospodársky výsledok (čistý  
zisk) aspoň na úrovni 500 000 eur, ktorý by predstavoval 1 % vloženého kapitálu a aktív a zabezpečoval  
ročný odvod dividend štátu stabilne aspoň na úrovni 350 000 eur (0,7% vloženého kapitálu a aktív), bez  
odpredaja nehnuteľností v jej vlastníctve.  
NKÚ SR podrobil analýze aj vyplatené tantiémy a odmeny predstavenstvu a členom dozornej rady SSDZ. Konkrét-  
nym príkladom môže byť priame porovnanie rokov 2017 a 2011:  
V roku 2017 SSDZ dosiahla čistý zisk 527 972 eur, akcionárovi odviedla dividendy vo výške 213 081 eur a členom  
predstavenstva vyplatila tantiémy vo výške 19 900 eur a odmeny 62 822 eur, spolu 82 722 eur.  
V roku 2011 SSDZ dosiahla ani nie polovičný čistý zisk (39,14 %), nv roku 2017, a to 206 641 eur, akcionárovi  
odviedla dividendy vo výške 150 946 eur, avšak členom predstavenstva vyplatila tantiémy tiež vo výške 19 900  
eur a odmeny 63 506 eur, spolu 83 406 eur.  
NKÚ SR odporúča Zahraničnému výboru NR SR, aby zaviazal Ministerstvo zahraničných vecí a európskych zá-  
ležitostí Slovenskej republiky:  
-
spracovať stratégiu dlhodobého rozvoja Správy služieb diplomatickému zboru, a. s.  
6
KONTROLNÁ AKCIA  
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
1
Kontrolná akcia bola realizovaná podľa Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na rok 2021 a vykonaná v kontrolovanom  
subjekte SSDZ.  
Účelom bolo preveriť vynakladanie finančných prostriedkov na vybrané činnosti spojené s obstarávaním  
a správou majetku spoločnosti v nadväznosti na dlhodobú stratégiu a ciele akcionára.  
Kontrola bola zameraná na posúdenie procesu obstarania nehnuteľného majetku v súlade s dlhodobou stratégiou  
a cieľmi akcionára vrátane procesov predchádzajúcich obstaraniu nehnuteľného majetku, na transparentnosť pri  
výbere obstarávaných nehnuteľností a ich dodávateľa, na správu nehnuteľného majetku, ktorý je vo vlastníctve  
akciovej spoločnosti a ktorý bezodplatne do jej základného imania vložil štát a na preverenie funkčnosti vnútorného  
kontrolného systému.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
2.1  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
Kontrola bola realizovaná v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona o NKÚ SR a so štandardmi, ktoré vychá-  
dzajú zo základných princípov medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). K metódam  
a technikám, ktoré boli uplatnené v priebehu kontroly, patrili najmä: štúdium všeobecne záväzných právnych pred-  
pisov, interných aktov riadenia, preskúmanie predložených dokladov a súvisiacej dokumentácie, rozhovory so za-  
mestnancami, vlastné prepočty, spracovanie hodnotiacich analýz a iné. Kontrolovaným obdobím boli roky 2018 až  
2020, v prípade vecných súvislostí, týkajúcich sa najmä hodnotenia z pohľadu dlhodobej stratégie, aj obdobia pred-  
chádzajúce a nasledujúce.  
2.2  
VÝKON KONTROLY  
SSDZ poskytlo kontrolórom NKÚ SR všetky požadované dokumenty a počas výkonu kontroly zamestnanci spoloč-  
nosti aktívne spolupracovali a komunikovali s kontrolórmi NKÚ SR tak pri preverovaní a zdokumentovaní zistených  
nedostatkov, ako aj pri formulovaní kontrolných záverov.  
Kontrolou boli potvrdené niektoré riziká, ktoré NKÚ SR identifikoval už pri príprave kontroly:  
odklonenie sa spoločnosti od jej prvotného špecifického predmetu činnosti, na ktorý bola zria-  
dená, a to aby využívaný a zhodnocovaný majetok slúžil predovšetkým diplomatickému zboru, CZÚ a me-  
dzinárodným organizáciám pôsobiacim na území SR,  
zka rentabilita činnosti SSDZ, vzhľadom na objem spravovaného majetku bezodplatne vloženého  
štátom do základného imania pri založení SSDZ, ako akciovej spoločnosti, vo výške 50 364 400 eur.  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
SSDZ ako akciová spoločnosť bola založená zakladateľskou listinou zo dňa 1. 10. 2001 v nadväznosti na uznese-  
nie vlády SR z 15. 8. 2001, ktorým vláda SR schválila transformáciu príspevkovej organizácie na akciovú spoloč-  
nosť so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu a vznikla zápisom do obchodného registra dňa 15. 10. 2001.  
Základné imanie akciovej spoločnosti vo výške 50 364 400 eur pozostáva výlučne z nehnuteľností zrušenej prí-  
spevkovej organizácie a je rozdelené na 15 170 akcií, ktorých menovitá hodnota je 3 320 eur. Jediným akcionárom  
spoločnosti je MZV EZ SR. Akcionár vykonáva svoje práva a povinnosti na základe právnych predpisov a stanov  
spoločnosti predovšetkým prostredníctvom valného zhromaždenia, ktoré je najvyšším orgánom spoločnosti a do-  
zornej rady, ktorá je najvyšším kontrolným orgánom spoločnosti. Štatutárnym orgánom SSDZ je predstavenstvo  
spoločnosti zložené z troch členov, ktorých volí a odvoláva valné zhromaždenie.  
3.1  
DLHODOBÁ STRATÉGIA A CIELE SSDZ AKO AKCIOVEJ SPOLOČNOSTI  
Kľúčovými dôvodmi transformácie SSDZ z príspevkovej organizácie na akciovú spoločnosť, ktoré svojim charak-  
terom definovali a zároveň predurčovali dlhodobú stratégiu a ciele spoločnosti, bolo predovšetkým zmeniť sys-  
7
 
 
 
 
 
 
 
tém správy majetku, jeho využívanie a zhodnocovanie, napomôcť SSDZ pružnejšie reagovať na aktuálne po-  
žiadavky a rozvoj služieb, avšak pod podmienkou, že SSDZ v zmysle svojho špecifického predmetu činnosti  
bude naďalej plniť záväzky, rovnako ako keď bola príspevkovou organizáciou, vyplývajúce pre SR z medzi-  
národných zmlúv a dohovorov a zabezpečovať služby najmä pre CZÚ (diplomatické misie) a medzinárodné  
organizácie pôsobiace na území SR a to v takom rozsahu, o aký CZÚ a medzinárodné organizácie dlhodobo  
prejavujú záujem.  
SSDZ v roku 2020 vlastnila 156 bytov, pričom diplomati si z nich prenajímali len 19 bytov. NKÚ SR preskúmal aj  
nebytové priestory (budovy) a iné objekty (rezidencie) patriace do vlastníctva SSDZ. CZÚ (diplomatické misie)  
v roku 2020 zo 45 využívali 9 nehnuteľností. Nebytové priestory SSDZ v roku 2020 prenajímala piatim medziná-  
rodným organizáciám. Zostávajúce nehnuteľnosti patriace do portfólia SSDZ, ako vyplýva z tabuľky č. 1, SSDZ  
prenajímala najmä domácim a zahraničným FO, domácim PO a tiež ústredným orgánom štátnej správy.  
Tabuľka č. 1: Počet bytov, nebytových priestorov a iných objektov a ich obsadenosť nájomcami v roku 2020  
Byty  
Nebytové priestory  
Iné objekty (rezidencie)  
celkový  
počet  
počet  
nájomcov  
celkový  
počet  
počet  
nájomcov  
celkový  
počet  
počet  
nájomcov  
Nájomcovia  
diplomatické misie v SR  
obchodné zastupiteľstvá  
zahraničné kultúrne a inf. centrá  
medzinárodné organizácie  
predstavitelia vlády SR  
ústredné orgány štátnej správy  
ústavní činitelia SR  
19  
1
2
0
7
0
0
0
0
0
0
0
0
2
0
0
0
0
0
5
0
0
22  
0
3
156  
35  
10  
0
domáce FO  
66  
31  
10  
0
0
zahraničné FO (nie diplomati)  
domáce PO  
0
22  
0
zahraničné PO (nie diplomati)  
Ostatní  
0
0
Zdroj: SSDZ  
NKÚ SR vykonal analýzu a porovnanie stavu nebytových priestorov a rezidencií a ich obsadenosti CZÚ (diploma-  
tickými misiami) a medzinárodnými organizáciami i bytov diplomatmi v roku 2001, t. z. v čase transformácie SSDZ  
z príspevkovej organizácie na akciovú spoločnosť, so stavom nehnuteľností nachádzajúcich sa v portfóliu SSDZ  
a ich obsadenosti týmito subjektami v roku 2020.  
SSDZ v roku 2001 CZÚ (diplomatickým misiám) a medzinárodným organizáciám pôsobiacim na území SR  
prenajímala 24 nehnuteľností (budov) alebo ich časti. Na účely ubytovania diplomatov boli využívané 3 bytové  
domy a jeden samostatný 3-izbový byt. V roku 2020 na účely CZÚ (diplomatických misií) a medzinárodných  
organizácií bolo z portfólia SSDZ využívaných už len 10 nehnuteľností. Na účely ubytovania diplomatov boli  
využívané 2 bytové komplexy a tri samostatné byty. (Príloha č. 1.)  
Z porovnania stavu obsadenosti objektov CZÚ (diplomatickými misiami) a medzinárodnými organizáciami v roku  
2001 a v roku 2020 je zrejmé, že obsadenosť nehnuteľností vhodných pre túto klientelu sa v priebehu exis-  
tencie SSDZ ako akciovej spoločnosti podstatne znížila, a to z 24 na 10. Pokles bol dôsledkom najmä znač-  
ného odpredaja nehnuteľností, ktoré do spoločnosti bezodplatne vložil štát a z ktorých najmenej 10 bolo v čase  
transformácie obsadených práve CZÚ a medzinárodnými organizáciami.  
Doplnenie portfólia nehnuteľností SSDZ za odpredané objekty nákupom budov určených na účel ich využitia pre  
CZÚ (diplomatické misie, konzuláty) a medzinárodné organizácie, sa v rokoch 2002 2020 uskutočnil len pro-  
stredníctvom priameho nákupu jednej nehnuteľnosti, a to časti budovy v roku 2019.  
NKÚ SR konštatuje, že tento prístup zo strany SSDZ v období jej existencie ako akciovej spoločnosti nemožno  
považovať za vyvážený a predstavujúci progres pre rozvoj spoločnosti v zmysle napĺňania dlhodobej stra-  
tégie SSDZ, ako sa to očakávalo, resp. požadovalo pri transformácii SSDZ z príspevkovej organizácie na  
akciovú spoločnosť.  
8
NKÚ SR zisťoval, či v čase existencie SSDZ ako akciovej spoločnosti (2001 – 2020) SSDZ vypracovala dokument,  
v ktorom by zadefinovala dlhodobú stratégiu a ciele spoločnosti. Konkrétny materiál, ktorý by ucelene a podrob-  
nejšie definoval dlhodobú stratégiu a ciele SSDZ ako akciovej spoločnosti, SSDZ NKÚ SR nepredložila,  
a takýto materiál nebol vypracovaný ani v predchádzajúcich rokoch.  
Reštrukturalizácia  
SSDZ definovala napĺňanie dlhodobej stratégie a cieľov spoločnosti v rozsahu „starať sa o majetok spoloč-  
nosti, zveľaďovať ho (postupne ho reštrukturalizovať) a každoročne odviesť predpísanú dividendu akcionárovi“,  
avšak bez dôrazu, aby využívaný a zhodnocovaný majetok slúžil predovšetkým diplomatickému zboru, čo  
v konečnom dôsledku vyplýva aj z názvu spoločnosti. NKÚ SR následne preveroval, akým spôsobom SSDZ  
napĺňa dlhodobú stratégiu a ciele tak, ako si ich sama stanovila.  
SSDZ v tejto súvislosti uviedla, že najlepší spôsob ako zabezpečiť trvalo udržateľnú dividendu v budúcom období  
je dodatočný príjem z nových nehnuteľností. Z toho dôvodu bola ako dlhodobý strategický cieľ spoločnosti stano-  
vená postupná reštrukturalizácia majetku z dôvodu morálneho a fyzického zastarávania nehnuteľností vlastnených  
SSDZ. SSDZ plánuje v budúcich rokoch pokračovať v reštrukturalizácii, a to formou nákupu nových nehnuteľností,  
nadstavbami objektov, zhodnocovaním nehnuteľností, zmenou ich účelu využívania, zámenou, resp. predajom ob-  
jektov, ktoré sú z pohľadu využívania najmenej efektívne.  
NKÚ SR preto očakával, vzhľadom na dlhoročné skúsenosti SSDZ pri nakladaní s nehnuteľnosťami a na skutoč-  
nosť, že SSDZ má nehnuteľnosti v portfóliu 20 rokov, a teda veľmi dobre pozná ich stav, že SSDZ bude mať  
spracovaný materiál (plán, štúdiu, víziu), z ktorého bude zrejmé, aké zámery má v dlhodobejšom horizonte  
s nehnuteľnosťami, ktoré zostali v portfóliu SSDZ a sú morálne a fyzicky zastarané, pre spoločnosť málo efek-  
tívne, a teda je ich potrebné reštrukturalizovať, aby bol priebežne a systematicky napĺňaný kontext dlhodobej  
stratégie v zmysle špecifického predmetu činnosti spoločnosti, ktorý bol zadefinovaný už pri vzniku SSDZ.  
Prečo však nie je možné plán reštrukturalizácie nastaviť v dlhšom horizonte, SSDZ odôvodnila tým, že neustále sa  
meniace podmienky na trhu prenájmu nehnuteľností neumožňujú nastaviť plán reštrukturalizácie majetku tak, aby  
bol aktuálny na dlhšie obdobie. Je potrebné ho priebežne aktualizovať a prispôsobovať najmä v nadväznosti na  
zmeny dopytu v jednom období je silný dopyt po bytoch, následne po administratívnych priestoroch, raz sú pre-  
ferované moderné a nové priestory vo veľkých administratívnych centrách, inokedy sú to priestory v historických  
budovách a pod. A dôležitá je tiež skutočnosť, že samotný proces realizácie je mimoriadne časovo náročný. SSDZ  
v tejto súvislosti zároveň uviedla, že každoročne vypracúva podnikateľské plány, prostredníctvom ktorých s ročným  
predstihom plánuje predaj, kúpu, zámenu, rekonštrukciu či revitalizáciu nehnuteľností.  
NKÚ SR poukázal na skutočnosť, že chýbajúcu dlhodobú stratégiu a dlhodobý plán reštrukturalizácie  
SSDZ nedokážu adekvátne nahradiť podnikateľské plány, či finančné analýzy vypracúvané s výhľadom na  
1 3 roky, a to najmä v prípadoch, keď s niektorými finančnými plneniami alebo rozhodnutiami týkajúcimi  
sa nákupu/predaja/zámeny alebo iného spôsobu reštrukturalizácie majetku, treba kalkulovať (plánovať ich)  
v dlhodobom horizonte viacerých rokov. Ak totiž už k finančnej transakcii došlo a celý jej dopad nie je zohľad-  
ňovaný v existujúcej štúdii (podnikateľskom pláne, finančnej analýze), pretože do jej obdobia nespadá, potom jej  
závery nemusia byť úplne odrazom reálnych možností SSDZ.  
3.2  
PRÁVNY VZŤAH SSDZ K NADOBÚDANÝM NEHNUTEĽNOSTIAM RIZIKÁ PRÁVNEJ ÚPRAVY OBCHODNÝCH SPOLOČ-  
NOSTÍ SO STOPERCENTNOU MAJETKOVOU ÚČASŤOU ŠTÁTU  
SSDZ je obchodnou spoločnosťou – akciovou spoločnosťou s vlastnou právnou subjektivitou (§ 56 ods. 1 Obchod-  
ného zákonníka), prejavujúcou sa, okrem iného, v právnej samostatnosti pri realizácii právnych úkonov, v spôso-  
bilosti vlastniť majetok a niesť majetkovú zodpovednosť v právnych vzťahoch. Všetky akcie SSDZ vlastní štát pro-  
stredníctvom MZV EZ SR.  
Vychádzajúc z judikatúry Ústavného súdu SR (napr. Nález Ústavného súdu SR z 30. júna 2015, sp. zn. III. ÚS  
132/2015), z hľadiska akcionárskej štruktúry existuje len jedna právna kategória akciovej spoločnosti, pričom však  
štát môže vlastniť aj všetky akcie akciovej spoločnosti, čo má za následok, že má v danej akciovej spoločnosti  
stopercentnú majetkovú účasť. V takom prípade práva a povinnosti akcionára v mene a na zodpovednosť štátu  
vykonáva určený orgán štátu (väčšinou ústredný orgán štátnej správy), majúci pozíciu správcu majetku štátu. Ak-  
ciová spoločnosť nie je správcom majetku štátu, ktorý bol prostredníctvom ministerstva vložený do jeho  
základného imania, ale vlastníkom celého obchodného majetku (ktorý už nepatrí štátu), s ktorým nakladá  
9
 
(podniká) samostatne a vo vlastnom mene. Zo žiadneho právneho predpisu totiž nevyplýva (na rozdiel od štát-  
nych rozpočtových organizácií), že by obchodná spoločnosť so stopercentnou majetkovou účasťou štátu nemohla  
vlastniť svoj majetok a niesť vlastnú zodpovednosť v majetkovo-právnych vzťahoch. Taká obchodná spoločnosť je  
od štátu majetkovo nezávislá a zákon o správe majetku štátu sa na jej majetok nevzťahuje. Majetok vo vlastníctve  
akciovej spoločnosti je od majetku štátu právne oddelený, a teda netvorí súčasť majetkového substrátu  
štátu ako právnickej osoby.  
SSDZ ako obchodná spoločnosť postupuje pri výkone podnikateľskej činnosti podľa Obchodného zákonníka.  
Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy, zákon o finančnej kontrole a audite a ani zákon o správe  
majetku štátu sa na SSDZ nevzťahujú.  
Dividendová politika  
V rámci transformácie SSDZ z príspevkovej organizácie na akciovú spoločnosť, podľa návrhu zaradeného do MPK,  
mal odvod dividend predstavovať 10 % z čistého zisku akciovej spoločnosti, ktorý sa po zdanení predpokladal vo  
výške 20 000 000 Sk, čo v konečnom súčte pre štát predstavovalo ročnú dividendu vo výške cca 2 000 000 Sk  
(66 387 eur). Odvod dividend v tejto výške bol predmetom kritiky, vzhľadom na výšku základného imania,  
nehnuteľností, ktoré mal štát bezodplatne previesť do vlastníctva SSDZ a aktív vo výške cca 1,7 mld. Sk v trho-  
vých cenách (základné imanie bolo vo výške 1 517 000 000 Sk). Akciová spoločnosť by teda ročne generovala  
hrubý zisk vo výške 1,6 % vloženého kapitálu a aktív a výnos pre štát by bol vo výške 0,1% vloženého kapitálu  
a aktív.  
Požadovalo sa výnos pre štát podstatne navýšiť, pretože inak by bolo otázne, či takáto transformácia z prí-  
spevkovej organizácie na akciovú spoločnosť je vôbec potrebná a rentabilná. Hodnoty týkajúce sa odvodu  
dividend boli po nábehovom roku 2002, v ďalších rokoch, upravené na 20 000 000 Sk (663 878 eur), a hospodársky  
výsledok (dosahovaný čistý zisk spoločnosti) sa predpokladal pravidelne na úrovni cca 1 200 000 eur, ako vyplýva  
z tabuľky č. 2 dôvodiac, že akciová spoločnosť svoje služby a ďalšie podnikateľské aktivity zameria nielen na CZÚ,  
ale aj na iné subjekty a takýto postup povedie jednoznačne k zvýšeniu aj takej kategórie, ako je „výnos“ vloženého  
kapitálu.  
Tabuľka č. 2: Vplyv transformácie na štátny rozpočet – predpoklad na roky 2002, 2003 a 2004  
Ukazovateľ  
SSDZ ako akciová spoločnosť - predpoklad  
2002  
2003  
2004  
Náklady celkom (Sk)  
Výnosy celkom (Sk)  
95 600 000  
125 400 000  
103 500 000  
137 500 000  
34 000 000  
(1 128 593 eur)  
20 000 000  
111 500 000  
149 000 000  
37 000 000  
(1 228 175 eur)  
20 000 000  
(663 878 eur)  
Hospodársky výsledok (Sk)  
29 800 000  
8 500 000  
(282 148 eur)  
Odvod dividend (Sk)  
(663 878 eur)  
Odvod do štátneho rozpočtu (Sk)  
celkom  
20 242 000  
(671 911 eur)  
33 000 000  
(1 095 399 eur)  
34 075 000  
(1 131 082 eur)  
Zdroj: Materiál – Návrh transformácie SSDZ z príspevkovej organizácie na akciovú spoločnosť so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu  
(uznesenie vlády SR č. 746/2001).  
Predpokladaný hospodársky výsledok a odvod dividend sa mal dosahovať bez odpredaja nehnuteľností  
vložených do základného imania SSDZ. Tie mali slúžiť práve na dosahovanie očakávaného kladného hos-  
podárskeho výsledku. S ich odpredajom sa v čase transformácie nerátalo.  
Na roky 2004 až 2008 vláda SR formou uznesení stanovila odvodovú povinnosť, čo sa z dlhodobého hľadiska  
ukázalo ako nereálne. Spoločnosť nebola schopná vlastnou podnikateľskou činnosťou zabezpečiť požadovanú  
výšku dividend a východiskom bolo odpredávanie majetku z portfólia SSDZ.  
Uznesením vlády SR č. 856/2006 zo dňa 11. 10. 2006 vláda SR uložila ministrovi zahraničných vecí vykonať audit  
stavu hospodárenia celej rozpočtovej kapitoly MZV EZ SR, vrátane spoločnosti SSDZ. Výkonnosť SSDZ bola ná-  
sledne posúdená súkromnou spoločnosťou.  
V roku 2007 finančnú a procesnú analýzu SSDZ vykonala spoločnosť Deloitte, ktorá posúdila potenciál ziskovosti  
SSDZ na roky 2007 2010 a určila výšku dividend.  
V roku 2010 finančnú analýzu SSDZ vykonala spoločnosť King Sturge, ktorá posúdila potenciál ziskovosti spoloč-  
nosti na roky 2011 2013 a určila výšku dividend na roky 2011 – 2013. Od roku 2013 finančné analýzy pre SSDZ  
10  
vypracúvala spoločnosť Jones Lang LaSalle s.r.o. Finančná analýza vypracovaná predmetnou spoločnosťou v roku  
2013 určila výšku dividend SSDZ na roky 2014 2016, finančná analýza vypracovaná v roku 2016 určila výšku  
dividend na roky 2017 2019 a vo finančnej analýze vypracovanej Jones Lang LaSalle s.r.o. v roku 2019 spoloč-  
nosť určila výšku dividend na roky 2020 2022.  
Za obdobie rokov 2007 až 2020 boli sumy plánovaných odvodov dividend a ich skutočných odvodov v zhode.  
Výšku dividend od roku 2007 teda neustanovovala vláda SR, ale de facto si ju nastavovala (určovala) SSDZ  
v spolupráci a po konzultácii so súkromnými finančnými spoločnosťami, od roku 2013 konkrétne so spo-  
ločnosťou Jones Lang LaSalle s.r.o., ktorá pri vypracúvaní analýz vychádzala z údajov, ktoré jej dodávala  
spoločnosť SSDZ a výsledky analýz konzultovala s kľúčovými zamestnancami SSDZ.  
Vychádzajúc z tabuľky č. 3, dividendy stanovené v predpokladanej výške (v roku 2001) v sume okolo 20 000 000  
Sk (663 878 eur) a viac, SSDZ akcionárovi odviedla len v rokoch 2005 2008. Nebolo to však na základe dosaho-  
vania podstatne lepších hospodárskych výsledkov.  
Odvod dividend v tejto výške bol možný najmä z dôvodu, že v rokoch 2002 až 2008 došlo k odpredaju via-  
cerých nehnuteľností vo vlastníctve SSDZ v celkovej sume 425 238 394 Sk (14 115 329 eur) s DPH.  
(Príloha č. 2)  
Tabuľka č. 3: Výsledok hospodárenia, záväzky, odvod dividend, tantiémy, odmeny a ROE spoločnosti SSDZ  
Odmeny pre  
Odmeny pre  
členov  
Rent.  
vlast.  
kapit.  
Výsledok  
Rok hospodárenia  
po zdanení  
Odvod  
dividend  
členov  
dozornej  
rady  
Záväzky  
Tantiémy  
predst.  
2002 6 132 000 Sk  
87 493 000 Sk  
2 904 235 eur  
2 000 000 Sk  
66 388 Eur  
180 000 Sk  
5 975 eur  
180 000 Sk  
5 975 eur  
0 Sk  
-
-
0,39%  
0,36%  
203 545 eur  
2003 5 696 000 Sk 200 724 000 Sk 2 000 000 Sk  
189 073 eur 6 662 816 eur 66 388 eur  
2004 9 781 988 Sk 212 851 000 Sk 7 000 000 Sk  
324 703 eur 7 065 359 eur 232 357 Eur  
2005 55 385 000 Sk 209 141 000 Sk 45 099 000 Sk 1 092 000 Sk  
1 838 445 eur 6 942 209 eur 1 497 012 eur 36 248 eur  
2006 72 754 000 Sk 217 996 000 Sk 63 000 000 Sk 1 380 000 Sk  
2 414 990eur  
2007 27 591 000 Sk 176 923 000 Sk 18 200 000 Sk  
915 853 eur 5 872 768 eur 604 129 eur  
2008 20 331 000 Sk 153 276 000 Sk 18 180 000 Sk  
674 875 eur  
2009 530 947 eur  
2010 213 931 eur  
2011 206 641 eur  
2012 203 477 eur  
2013 358 686 eur  
2014 359 952 eur  
2015 242 570 eur  
2016 379 150 eur  
2017 527 972 eur  
2018 569 446 eur  
2019 1 447 729 eur  
1 080 612 Sk  
35 870 eur  
1 311 440 Sk  
45 532 eur  
1 275 362 Sk  
42 322 eur  
1 350 300 Sk  
44 822 eur  
1 084 000 Sk  
35 982 eur  
1 085 000 Sk  
36 015 eur  
41 871 eur  
52 773 eur  
63 506 eur  
50 605 eur  
45 813 eur  
47 848 eur  
46 894 eur  
51 045 eur  
62 822 eur  
68 062 eur  
71 537 eur  
581 395 Sk  
19 299 eur  
1 048 720 Sk 0,61%  
34 811 eur  
1 010 196 Sk 4,28%  
33 532 eur  
1 045 620 Sk 5,46%  
34 708 eur  
1 501 000 Sk 2,42%  
49 824 eur  
694 000 Sk  
23 036 eur  
4 361 eur  
0 eur  
7 236 141 eur  
2 091 217 eur  
45 807 eur  
220 000 Sk  
7 303 eur  
0 Sk  
1,79%  
5 087 831 eur  
4 695 964 eur  
3 806 991 eur  
3 325 803 eur  
3 021 494 eur  
2 796 451 eur  
2 900 696 eur  
2 995 199 eur  
3 009 788 eur  
3 201 330 eur  
3 171 268 eur  
8 581 317 eur  
603 465 eur  
345 277 eur  
105 000 eur  
150 946 eur  
178 166 eur  
194 033 eur  
201 655 eur  
205 489 eur  
209 631 eur  
213 081 eur  
216 528 eur  
217 903 eur  
480 000 eur*  
250 000 eur  
8 128 665 eur  
20 000 eur  
15 000 eur  
19 900 eur  
15 000 eur  
19 900 eur  
19 900 eur  
19 900 eur  
21 890 eur  
19 900 eur  
19 900 eur  
23 835 eur  
1,07%  
0,40%  
0,40%  
0,39%  
0,68%  
0,68%  
0,46%  
0,71%  
0,99%  
1,06%  
2,64%  
0 eur  
0 eur  
0 eur  
0 eur  
0 eur  
0 eur  
0 eur  
0 eur  
8 179 eur  
2020 430 713 eur  
Spolu 12 032 698 eur  
7 713 740 eur  
5 959 eur  
322 212 eur  
96 647 eur  
939 966 eur  
12 606 eur  
220 356 eur  
0,79%  
Zdroj: SSDZ – Výročné správy SSDZ na roky 2002 až 2020  
*Mimoriadna dividenda z odpredaja objektu na Gorazdovej ul. 27; SR v zastúpení Kanceláriou NR SR.  
Od roku 2009 sa odvod dividend smerujúcich k akcionárovi podstatne znížil, a to v rokoch 2009 2020 na  
úroveň (v priemere v každom roku) 207 309 eur. Ak do celkového súčtu odvedených dividend zarátame mimo-  
riadnu dividendu vyplatenú vo výške 480 000 eur za odpredaj nehnuteľnosti na Gorazdovej ul. 27 v Bratislave  
11  
v roku 2019, SR v zastúpení Kanceláriou NR SR (určenú na účely štátnej reprezentácie a na bývanie pre najvyš-  
ších ústavných činiteľov SR), priemer za uvedené roky sa zvýši o 40 000 eur.  
Najhoršie roky pre odvod dividend boli roky 2010 2013, ktorých priemerná výška bola 157 tis. eur ročne  
(v týchto rokoch spoločnosť neodpredala žiadne nehnuteľnosti). Ako vyplýva z tabuľky č. 3, v rokoch 2010 až 2012  
bol aj hospodársky výsledok spoločnosti, dosahovaný čistý zisk, na najnižších hodnotách.  
Tabuľka č. 4: Nákup a predaj nehnuteľností spoločnosťou SSDZ v rokoch 2009 až 2020  
Nákup  
nehnuteľností*  
Nákup  
cena (bez DPH)  
Predaj  
nehnuteľností*  
Predaj  
cena (s DPH)  
2009 byt č. 5 - Podjavorinska ul.  
473 610,05 eur  
0
0
2010  
2011  
0
0
0
0
0
0
0
0
2012 pozemky - Dohnalova č. 1  
10 033 eur  
0
0
2013  
2014  
2015  
2016  
2017  
2017  
2018  
2019  
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Donovalova 3  
600 000 eur  
0
0
0
0
0
Žižkova 30  
1 310 000 eur  
2 park. státia AC Diplomat  
park. státia Zochova 10-14  
Gorkého 7/Laurinská 10  
2 park. státia AC Diplomat  
0
40 000 eur  
97 074,32 eur  
9 200 000 eur  
40 000 eur  
0
0
0
Jančova 8, pozemky  
65 300 eur  
2 590 000 eur  
Gorazdova 27  
0
0
0
0
2020  
Spolu za 2009 2020:  
9 860 717,37 eur  
Spolu za 2009 2020:  
4 565 300 eur  
Zdroj: SSDZ  
*Uvedené sú priame nákupy a predaje nehnuteľností bez nehnuteľností určených na zámenu  
K odpredaju nehnuteľností sa SSDZ vrátila v roku 2014, keď predala nehnuteľnosť na Donovalovej ul. 3 v hodnote  
600 000 eur s DPH. Následne v rokoch 2014 až 2020 SSDZ celkom odpredala nehnuteľnosti v hodnote  
4 565 300 eur s DPH.  
Zistenia NKÚ SR naznačujú, že revitalizácia nehnuteľností, ktoré by mali slúžiť predovšetkým na účely CZÚ (dip-  
lomatických misií) a medzinárodných organizácií (prípadne pre iné subjekty), a ich obnova prostredníc-  
tvom nákupu nových nehnuteľností do portfólia spoločnosti bola v období rokov 2002 – 2020 na minime.  
SSDZ v tomto období na tieto účely zrealizovala nákup len (časti) jednej nehnuteľnosti a to v roku 2019.  
Vzhľadom na značný odpredaj budov (cca 10) v tomto období, ktoré slúžili na účely CZÚ (diplomatické misie) alebo  
pre medzinárodné organizácie, a vzhľadom na permanentnú snahu a odhodlanie spoločnosti reštrukturalizovať  
svoje portfólio nehnuteľností, najmä jeho doplnením o nové atraktívne budovy, očakávalo by sa, že SSDZ obstará  
na účely CZÚ (diplomatické misie) a pre medzinárodné organizácie viaceré nové atraktívne budovy, a to aj  
vzhľadom na skutočnosť, že pri transformácii sa nerátalo s odpredajom nehnuteľností vložených do základ-  
ného imania SSDZ. Tie mali v prvom rade slúžiť na dosahovanie očakávaného kladného hospodárskeho  
výsledku.  
NKÚ SR poukazuje na zistenie, že v rámci kontrolovaného obdobia (2018 – 2020) sa celková obsadenosť  
nehnuteľného majetku vo vlastníctve SSDZ [bytov, nebytových priestorov (budov) a iných objektov (rezi-  
dencií)] nájomcami pohybovala v rozpätí od 85,71 % až do 100 %. Napriek tejto vysokej (takmer maximálnej)  
úrovni obsadenosti majetku SSDZ, spoločnosť dosahovala v kontrolovanom období (2018 – 2020), v prie-  
mere na rok, odvod dividend vo výške 228 143 eur (ak nerátame mimoriadnu dividendu za odpredaj nehnuteľ-  
nosti na Gorazdovej ul. 27).  
NKÚ SR v tejto súvislosti upozorňuje na skutočnosť, že SSDZ za súčasného stavu bez doplnenia konku-  
rencieschopných nehnuteľností do svojho portfólia (pričom je však otázne, za aké finančné prostriedky by  
SSDZ mohla nakúpiť nehnuteľnosti, ktoré by adekvátne nahradili tie odpredané v rokoch 2002 až 2020, keďže  
navyše dlh spoločnosti v roku 2020 bol na úrovni 7 713 740 eur) pravdepodobne už nie je schopná vyproduko-  
vať vyšší príjem z prenájmu svojich nehnuteľností.  
Podľa výročných správ SSDZ vlastné imanie spoločnosti bolo v roku 2002 vo výške 1 577 150 000 Sk  
(52 351 789 eur) a počas 18 rokov existencie SSDZ ako akciovej spoločnosti stúplo o cca 2 mil. eur, a to na  
12  
54 533 483 eur v roku 2020. V priebehu rokov 2002 2020 však SSDZ priamo odpredala nehnuteľný maje-  
tok vo výške 15 567 191 eur bez DPH (31 % z hodnoty základného imania spoločnosti).  
Zistenia NKÚ SR nasvedčujú, že SSDZ dlhodobo, aj naďalej (napriek zrušeniu odvodovej povinnosti formou  
uznesení vlády SR) bez odpredaja nehnuteľností, ktoré tvoria základné imanie spoločnosti, nie je v stave  
generovať hospodársky výsledok (čistý zisk), aspoň na úrovni 500 000 eur, ktorý by predstavoval 1 % vlo-  
ženého kapitálu a aktív a zabezpečoval ročný odvod dividend štátu stabilne aspoň na úrovni 350 000 eur  
(0,7% vloženého kapitálu a aktív).  
Tantiémy a odmeny členom predstavenstva a dozornej rady  
NKÚ SR podrobil analýze aj vyplatené tantiémy a odmeny predstavenstvu a členom dozornej rady, zástupcov štátu  
v orgánoch spoločností s majetkovou účasťou štátu, ktorých odmeňovanie ustanovuje uznesenie vlády SR, v rámci  
ktorého je uvedený výpočet odmeny pre členov predstavenstva a dozornej rady.  
V rokoch 2002 – 2008, keď dochádzalo k značnému odpredaju majetku spoločnosti, boli akcionárovi odve-  
dené dividendy vo výške 5 160 956 eur, čo predstavovalo v priemere na rok 737 280 eur. V tomto období boli  
vyplatené tantiémy vo výške 101 128 eur, odmeny pre členov predstavenstva vo výške 240 543 eur a odmeny pre  
členov dozornej rady 195 210 eur, čo dohromady predstavovalo 536 881 eur priemerne v každom roku  
76 697 eur. Hospodársky výsledok (čistý zisk) SSDZ v predmetnom období bol 6 561 484 eur, čo predstavovalo  
v priemere na rok 937 355 eur.  
V rokoch 2009 až 2020, keď sa oproti rokom 2002 – 2008 odpredaj majetku SSDZ znížil na štvrtinu a súčasne  
odvod dividend klesol na 2 967 709 eur, teda na tretinu oproti obdobiu rokov 2002 – 2008, ak sumu prerá-  
tame v priemere na rok, čo predstavovalo 247 309 eur, spoločnosť vyplatila tantiémy vo výške 221 084 eur,  
odmeny pre členov predstavenstva vo výške 699 426 eur a odmeny pre členov dozornej rady 25 146 eur, čo do-  
hromady predstavovalo 945 653 eur priemerne v každom roku 78 804 eur. Hospodársky výsledok (čistý zisk)  
SSDZ v predmetnom období bol 5 471 214 eur, čo predstavovalo v priemere na rok 455 934 eur.  
Napriek tomu, že hospodársky výsledok (čistý zisk) spoločnosti SSDZ v rokoch 2009 2020 v priemere  
na rok oproti obdobiu rokov 2002 – 2008 klesol na polovicu, celkové odmeny pre členov predstavenstva  
a dozornej rady v rokoch 2009 2020 (78 804 eur) oproti obdobiu 2002 2008 (76 697 eur) ešte mierne  
vzrástli.  
Úplne konkrétnym príkladom môže byť priame porovnanie rokov 2017 a 2011.  
V roku 2017 SSDZ dosiahla čistý zisk 527 972 eur, akcionárovi odviedla dividendy vo výške 213 081 eur a členom  
predstavenstva vyplatila tantiémy vo výške 19 900 eur a odmeny 62 822 eur, spolu 82 722 eur.  
V roku 2011 SSDZ dosiahla ani nie polovičný čistý zisk (39,14 %), nv roku 2017, a to 206 641 eur, akcionárovi  
odviedla dividendy vo výške 150 946 eur, avšak členom predstavenstva vyplatila tantiémy tiež vo výške 19 900  
eur a odmeny 63 506 eur, spolu 83 406 eur.  
3.3  
KONTROLA PROCESOV PREDCHÁDZAJÚCICH OBSTARANIU NEHNUTEĽNÉHO MAJETKU A POSTUPOV PRI NÁKUPE  
NOVÝCH NEHNUTEĽNOSTÍ  
SSDZ charakterizovala hlavný predmet činnosti spoločnosti ako prenájom vlastných bytových a nebytových  
priestorov a objektov zväčša európskeho štandardu, ktoré sú situované v atraktívnych lokalitách hlavného  
mesta. Spoločnosť v analyzovaných materiáloch viackrát zdôraznila, že neustále monitoruje realitný trh a prie-  
bežne posudzuje nehnuteľnosti, ktoré by mohli vhodne doplniť portfólio spoločnosti, najmä prostredníctvom odpre-  
daja neatraktívneho a dlhodobo nevýnosného majetku a nadobúdaním nových konkurencieschopných nehnuteľ-  
ností. Ak sa na trhu objaví nehnuteľnosť, ktorá má pre SSDZ potenciál na doplnenie jej portfólia, spoločnosť ponuku  
analyzuje.  
Na základe prieskumov trhu, nielen v kontrolovanom období (2018 – 2020), ale za celé obdobie existencie SSDZ,  
ako akciovej spoločnosti, došlo zo strany SSDZ k nákupu novej nehnuteľnosti (budovy) využiteľnej na účely umies-  
tnenia CZÚ (diplomatickej misie, konzulátu) alebo medzinárodnej organizácie len v jednom prípade, a to v roku  
2019, keď bola obstaraná časť budovy v historickej časti Bratislavy na Gorkého 7/Laurinská 10 v cene  
9 200 000 eur bez DPH.  
13  
 
Zámer SSDZ odkúpiť časť nehnuteľnosti na Gorkého 7/Laurinská 10 v roku 2018  
Zámer kúpiť novú nehnuteľnosť SSDZ začala napĺňať v priebehu roka 2017, keď si vytypovala budovu na Gorkého  
7/Laurinská 10 v centre Bratislavy a o jej možnom odkúpení majiteľa prvýkrát oslovila koncom júla 2017. V tejto  
súvislosti spoločnosť Jones Lang LaSalle s.r.o. vykonala prieskum trhu nehnuteľností v centre Starého Mesta Bra-  
tislavy a identifikovala 8 nehnuteľností z pohľadu porovnateľného štandardu priestorov a lokality. Lenže analyzo-  
vaná a porovnávaná bola len výška trhového nájomného. Z materiálu vyplývalo, že nehnuteľnosti neboli ana-  
lyzované komplexne (z pohľadu ich možného odkúpenia, alebo ich časti) a neboli podrobne analyzované a porov-  
návané ani ich výhody a riziká oproti nehnuteľnosti Gorkého 7/Laurinská 10 ako jej možná alternatíva.  
Ocenenie časti budovy na Gorkého 7/Laurinská 10, o ktorú mala SSDZ záujem, uskutočnila spoločnosť Jones Lang  
LaSalle s.r.o. a trhovú hodnotu nehnuteľnosti určila na 9 230 000 eur.  
Podnikateľský plán SSDZ na rok 2018 predpokladal nákup novej nehnuteľnosti do portfólia spoločnosti a konkreti-  
zoval, že ide o atraktívnu, konkurencieschopnú a dlhodobo plne obsadenú nehnuteľnosť v historickom centre Bra-  
tislavy na ulici Gorkého 7/Laurinská 10, postavenú v rokoch 1924 1926, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou.  
SSDZ nákup odôvodňovala nutnosťou vysporiadať sa s objektívnym morálnym a fyzickým zastarávaním  
nehnuteľností v jej portfóliu tak, aby boli na trhu konkurencieschopné a pre klientov atraktívne. V prílohe  
Podnikateľského plánu na rok 2018 sa uvádzal nákup nehnuteľnosti v sume 9 230 000 eur a podľa tabuľky popi-  
sujúcej plán úverového zaťaženia SSDZ v roku 2018 sa rátalo s čerpaním úveru v sume 5 200 000 eur.  
Z materiálu vyplývalo, že predmetom zámeru odkúpenia bola administratívna a komerčná časť nehnuteľnosti  
v 6 podlažnej budove na Gorkého 7/Laurinská 10, pozostávajúca z 9 nebytových priestorov s výmerou 2 717,22  
m2, čo predstavovalo cca 37 % z celkovej úžitkovej plochy nehnuteľnosti s vchodmi z oboch ulíc. Na druhom po-  
schodí sa nachádzali reprezentatívne kancelárske priestory s moderným komerčným vybavením, mramo-  
rovou vstupnou halou a umelým vodopádom o výmere 451,94 m2. Prenajímateľné priestory boli plne obsa-  
dené. Podľa listu vlastníctva okrem 9 nebytových priestorov budova obsahovala 53 bytových priestorov (bytov).  
Na domovej schôdzi vlastníkov by teda SSDZ po odkúpení 9 nebytových priestorov v nehnuteľnosti Gorkého 7/Lau-  
rinská 10, disponovala 9 hlasmi zo 62 hlasov.  
Dňa 21. 12. 2017 predstavenstvo SSDZ prerokovalo návrh na odkúpenie nehnuteľnosti v budove na Gorkého  
7/Laurinská 10, vo vlastníctve spoločnosti GORKÉHO Offices, s.r.o., a uznesením č. 52/2017 schválilo návrh na  
jej odkúpenie. Dozorná rada materiál prerokovala koncom januára 2018, kde jej predseda zosumarizoval niekoľko  
skutočností, ktoré vo vzťahu k navrhovanej investícii vyhodnotil ako rizikové. Prvou bola skutočnosť, že nedochá-  
dza k nákupu nehnuteľnosti ako celku, ale iba nebytových priestorov v rámci polyfunkčného domu. S uvedeným  
je spojený nedostatočný dosah na rozhodnutia týkajúce sa budovy (vlastník nebytových priestorov disponuje  
9 hlasmi zo 62 hlasov). Druhým nedostatkom je vek nehnuteľnosti, s ktorým sú spojené vyššie náklady na  
opravy a údržbu. Ďalším problémom je absencia parkovacích miest. Otázkou tiež zostáva forma reštrukturali-  
zácie nehnuteľného majetku SSDZ. Ako najvhodnejšiu alternatívu vnímal nadobúdanie nehnuteľností v roz-  
sahu vlastných finančných možností, bez nutnosti zadlžovania spoločnosti úverom.Predseda dozornej  
rady sa ďalej zaujímal, či priestory vyhovujú požiadavkám a nárokom diplomatickej klientely, ktorú spoloč-  
nosť SSDZ vníma ako cieľovú. Predseda predstavenstva vyjadril presvedčenie, že ... zhotovenie, štandard aj sa-  
motné zariadenie priestorov ich predurčujú k využitiu pre účely zastupiteľských úradov alebo misií. V minulosti  
v priestoroch pôsobil Honorárny konzulát Monaka. Naviac, práve lokalita pešej zóny Starého Mesta je vyhľa-  
dávaným sídlom pre väčšinu zastupiteľských úradov v SR“. Predseda predstavenstva zároveň zdôraznil, že „akci-  
ová spoločnosť v 100% vlastníctve štátu musí pri hodnotení nehnuteľností prihliadať, okrem ekonomických aspek-  
tov a nehnuteľnosti samotnej, aj na osobu, pôvod, históriu a finančné výsledky vlastníka nehnuteľnosti a podobným  
spôsobom analyzovať vhodnosť nájomcov nehnuteľnosti.“ Z ďalšej diskusie vyplynula aj požiadavka na zabezpe-  
čenie obhliadky uvedených priestorov a o doloženie bližšieho vysvetlenia k zmluve o splátkovom úvere.  
Dozorná rada SSDZ na zasadnutí dňa 8. 2. 2018 materiál opätovne prerokovala a schválila uznesením č. 2/2018.  
Následne bol návrh na odkúpenie nehnuteľnosti na Gorkého 7/Laurinská 10, predložený na rokovanie valného  
zhromaždenia SSDZ. Valné zhromaždenie, zastúpené ministrom, však predmetný materiál neschválilo.  
14  
Nákup časti nehnuteľnosti na Gorkého 7/Laurinská 10 v roku 2019  
V roku 2019 sa SSDZ opäť vrátila k rokovaniam o nákupe nebytových priestorov na Gorkého 7/Laurinská 10, o čom  
bola upovedomená dozorná rada a akcionár. SSDZ mala zámer zrealizovať otvorený a transparentný prieskum  
trhu na účel zvýšenia transparentnosti celého procesu, a preto v júli 2019 začala prieskum trhu zverejnením,  
v rámci ktorého zadefinovala základné podmienky, ktoré musela nehnuteľnosť spĺňať. V lehote na predkladanie  
ponúk bola predložená jedna ponuka nehnuteľnosť na Grösslingovej 5 v centre Bratislavy vo vlastníctve  
spoločnosti Castor & Pollux, s.r.o. Prieskum bol ukončený v septembri 2019 vyhodnotením predloženej ponuky.  
Tabuľka č. 5: Základné podmienky, ktoré v rámci prieskumu trhu musela nehnuteľnosť spĺňať  
splnené/nesplnené  
pre budovu na Grösslingovej 5  
Podmienka  
1.  
2.  
3.  
4.  
5.  
6.  
7.  
8.  
9.  
Nebytové – kancelárske a/alebo obchodné priestory  
nehnuteľnosť vo vyššom štandarde  
splnené  
splnené  
splnené  
splnené  
splnené  
splnené  
splnené  
splnené  
nesplnené  
nesplnené  
nesplnené  
splnené  
nehnuteľnosť nevyžaduje väčšiu opravu a rekonštrukciu  
minimálna prenajímateľná plocha: 1.800 m2  
lokalita: Bratislava I, katastrálne územie Staré mesto  
predajná cena: do 10 miliónov EUR bez DPH  
predávajúci musí byť platca DPH  
maximálna neobsadenosť: 10 %  
minimálna výnosnosť – yield: 5,5 %  
10. maximálna návratnosť: 18,18 roka  
11. všetci nájomcovia musia byť platcami DPH  
12. dobrá platobná disciplína nájomcov  
13. doba nájmu platných nájomných zmlúv musí ku dňu zverejnenia prieskumu  
trhu trvať minimálne 6 mesiacov  
splnené  
Zdroj: SSDZ (materiál na rokovanie dozornej rady SSDZ č. 11/2019/TAPR)  
Spoločnosť Castor & Pollux, s.r.o., v tejto súvislosti poskytla nasledovný výpočet:  
- výnosnosť = (celkové čisté ročné výnosy/cena nehnuteľnosti) x 100: (411 145,46/7 400 000)x100 = 5,55 %  
- návratnosť = cena nehnuteľnosti/celkové čisté ročné výnosy: 7 400 000 / 411 145,46 = 17,99 roka.  
SSDZ ustanovila pracovnú skupinu, ktorá posudzovala predloženú ponuku a v záverečnom vyhodnotení konštato-  
vala: „Nehnuteľnosť na Grösslingovej 5 je vyhovujúca z pohľadu technického stavu, štandardu vyhotovenia a  
skladby nájomcov. Ide o budovu tvorenú štandardnými kancelárskymi a obchodnými priestormi, ktoré majú veľkú  
konkurenciu na trhu. Od konkurencie ich odlišuje a zvýhodňuje dostatočný počet parkovacích miest, ktorý v danej  
lokalite absentuje. Významným negatívom nehnuteľnosti je väčší počet uzatvorených nájomných zmlúv,  
v ktorých nájomné za priestory nie je dohodnuté s DPH (je oslobodené od DPH) a predovšetkým nízka vý-  
nosnosť.“  
SSDZ poukázala na skutočnosť, že ak viacerí nájomcovia nehnuteľnosti nie sú platcami DPH a nájomné za prie-  
story v zmluve nemajú dohodnuté s DPH (je oslobodené od DPH), má to významný vplyv na prepočet výnosnosti  
a návratnosti investície. Na základe tohto predpokladu, návratnosť investície podľa prepočtu SSDZ bola 21 rokov  
a výnosnosť 4,73 %.  
V tejto súvislosti si SSDZ vyžiadala stanovisko daňovej poradkyne, ktorá spoločnosti navrhla optimálne riešenie.  
To spočívalo najmä v spôsobe fakturácie nájmu, kedy by SSDZ aj neplatcom DPH fakturovala nájom s DPH  
v zmysle § 38 ods. 5 zákona o DPH, čo by problém s neplatcami DPH de facto odbúralo a hodnoty výnosnosti (min.  
5,5 %) a návratnosti (max.18,18 roka) nehnuteľnosti na Grösslingovej ul. 5 by po výpočte spĺňali hodnoty nastavené  
v rámci prieskumu trhu. Pracovná skupina však túto časť stanoviska daňovej poradkyne nevzala do úvahy a  
odporučila predstavenstvu SSDZ ponuku na kúpu nehnuteľnosti na Grösslingovej ul. 5 odmietnuť a pokračovať v  
rokovaniach o možnej kúpe nehnuteľnosti na Gorkého 7/Laurinská 10.  
Zároveň, vzhľadom na zvýšenie objektívnosti tohto odporúčania, pracovná skupina navrhla jeho posúdenie exter-  
nou spoločnosťou – Národnou asociáciou realitných kancelárií Slovenska, ktorá k veci uviedla: Hlavnou výhodou  
ponuky na Grösslingovej 5 je 50 parkovacích miest v podzemnej garáži a celistvosť nehnuteľnosti v 100%  
15  
vlastníctve predajcu“. V súvislosti s prenájmom ďalej uviedla: „Obe ponuky v súčasnosti vykazujú 100% obsade-  
nosť, aj keď v ponuke Gorkého 7/Laurinská 10 končí nájomné obdobie 80% plochy v roku 2020, kým v ponuke na  
Grösslingovej 5 je hlavný nájomca (s plochou cez 60%) zazmluvnený až do roku 2029. Ponuka na Grösslingovej  
5 má dnes nižšiu priemernú cenu prenájmu oproti ponuke na Gorkého 7/Laurinská 10, čím kompenzuje svoju  
mierne horšiu polohu, ale pri strate nájomníka by bola ponuka na Grösslingovej 5 na trhu cenovo atraktívnejšia.  
Taktiež cena za prenájom parkovacích miest len na úrovni 150 eur/mesiac, čo považujeme za cenu mierne pod  
trhovým nájomným. Celkovo je možné pri dobrom hospodárení s budovou na Grösslingovej 5 dosiahnuť  
v budúcnosti vyššie príjmy z nájomného.Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska v závere zhrnula,  
že podľa jej názoru sa analýza venovala dvom nehnuteľnostiam, ktoré spĺňali základné požiadavky zadania. Obe  
ponuky majú svoje investičné plusy aj mínusy, ale podľa ich názoru ponuka na Gorkého 7/Laurinská 10 lepšie  
vyhovuje prvotnému zadaniu, ako aj cieľovej skupine, s ktorou SSDZ dlhodobo pracuje.  
Základné porovnávacie atribúty oboch nehnuteľností asociácia na základe materiálov dodaných SSDZ zhrnula do  
tabuľky. Uvedené sú v tabuľke č. 6.  
Tabuľka č. 6: Základné porovnávané atribúty posudzovaných nehnuteľností  
Budova – Gorkého 7/Laurinská 10  
Budova – Grösslingova 5  
Podlažia nadzemné  
Podlažia podzemné  
Výstavba rok  
6 NP  
- 1 NP  
1926  
7 NP  
- 3 NP  
2003  
Rekonštrukcia rok  
Pozemok  
2019  
podiel  
2018  
802 m2  
Parking  
Parking cena nájom  
Brutto plocha  
Byty (nie v ponuke) / hlasovanie  
Nebytové / hlasovanie  
Počet nájomcov  
Nájom  
Prenajatá plocha  
Ročný príjem  
0
0
55 parkovacích státí  
150 eur/mesiac  
5 330 m2  
0
2 716,21 m2  
53 / 53 hlasov  
9 / 9 hlasov  
3
100%  
14  
22,16 eur/m2/mesiac  
2 325,02 m2  
618 269 eur  
9 200 000 eur  
3 387 eur/m2  
3 956,96 eur/m2  
14,88  
10,6 eur/m2/mesiac  
2 587 m2  
428 066 eur  
7 400 000 eur  
1388 eur/m2  
2860,46 eur/m2  
17,29  
Kúpna cena  
Kúpna cena na m2 brutto  
Kúpna cena na m2 netto  
Návratnosť roky  
Yield (výnosnosť)  
6,72  
5,78  
Zdroj: Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska/Analýza porovnania ponúk  
Zaujímavé sú hodnoty návratnosti a výnosnosti budovy na Grösslingovej 5. Národná asociácia realitných kan-  
celárií Slovenska na základe podkladov poskytnutých SSDZ vyrátala hodnotu návratnosti (17,29 roka) a vý-  
nosnosti (5,78 %). Tieto hodnoty spĺňali základné podmienky, ktoré SSDZ nastavila v rámci prieskumu trhu.  
Schválený návrh na odkúpenie nehnuteľnosti na Gorkého 7/Laurinská 10 do portfólia SSDZ predstavenstvom  
a dozornou radou spoločnosti bol predložený valnému zhromaždeniu, jedinému akcionárovi zastúpenému  
ministrom, ktorý nákup nehnuteľnosti na Gorkého 7/Laurinská 10 svojim rozhodnutím schválil 12. 12. 2019.  
Materiál predložený valnému zhromaždeniu na schválenie už neobsahoval podklady z prieskumu trhu ani  
informácie z porovnania ponuky nehnuteľnosti na Grösslingovej 5 s nehnuteľnosťou na Gorkého 7/Laurin-  
ská 10, ale len všeobecné konštatovanie, že výsledkom prieskumu trhu bola jediná ponuka na predaj nehnuteľnosti  
na Grösslingovej 5, ktorú predstavenstvo SSDZ na základe odporúčania pracovnej skupiny vyhodnotilo ako nevy-  
hovujúcu investíciu z dôvodu väčšieho počtu uzatvorených zmlúv, v ktorých nájomné za priestory nie je dohodnuté  
s DPH (je oslobodené od DPH) a predovšetkým z dôvodu nízkej výnosnosti (4,73%) a vyslovilo súhlas s pokračo-  
vaním v rokovaniach o možnej kúpe nehnuteľnosti na Gorkého 7/Laurinská 10.  
NKÚ SR v súvislosti s obstaraním nehnuteľnosti na Gorkého 7/Laurinská 10 v roku 2019 preskúmal, či  
predmetná investícia bola v schválenom rozsahu plánovaná v rámci Podnikateľského plánu na rok 2019.  
„Plán úverového zaťaženia SSDZ v roku 2019“ v rámci Podnikateľského plánu na rok 2019 bol stanovený vo výške  
0,00 eur. Podľa tabuľky popisujúcej „Prehľad investičných akcií v roku 2019“ v položke „Obstaranie nehnuteľnosti“  
bola na obstaranie novej nehnuteľnosti plánovaná suma 4 500 000 eur s DPH. SSDZ v roku 2019 teda uvažovala  
16  
s nákupom novej nehnuteľnosti, avšak za vlastné prostriedky vo výške 4 500 000 eur s DPH (bez čerpania  
úveru na tento účel).  
SSDZ však v súvislosti s kúpou časti nehnuteľnosti na Gorkého 7/Laurinská 10 začala v roku 2020 čerpať úver  
č. S01641/2019, poskytnutý Tatra bankou, a. s., vo výške 4 600 000 eur so splátkami vo štvrťročných intervaloch  
vo výške 76 700 eur s konečnou splatnosťou 31. 3. 2025.  
NKÚ SR konštatuje, že Podnikateľský plán na rok 2019 mal byť SSDZ aktualizovaný tak, aby zohľadňoval  
aj úverové zaťaženie SSDZ v roku 2019 na úrovni 4 600 000 eur. Predložený podnikateľský plán na rok 2019  
SSDZ nebol úplný a nebol aktualizovaný.  
V rokoch 2020 2024 SSDZ splatí 1 534 000 eur. Avšak posledná splátka je naplánovaná na 31.3. 2025 a je  
vo výške 3 066 000 eur.  
So spôsobom splatenia ani s úvahou o nutnosti splatenia tejto jednorazovej trojmiliónovej splátky sa neuvažovalo  
v podnikateľských plánoch SSDZ, ani vo finančnej analýze na roky 2020 až 2022 a ani v jej aktualizovanej verzii.  
O spôsobe a nutnosti splatenia tejto splátky v roku 2025 nebola zmienka ani v návrhoch zdôvodňujúcich kúpu pred-  
metnej nehnuteľnosti, ktoré schválilo predstavenstvo, dozorná rada a valné zhromaždenie – akcionár spoločnosti  
MZV EZ SR. Ak však už k transakcii došlo a celý jej dopad nie je zohľadňovaný v existujúcej štúdii (finančnej ana-  
lýze), potom jej závery nemusia byť úplne odrazom reálnych možností SSDZ.  
V prípade, že banka v roku 2025 z rôznych dôvodov nebude ochotná sa so SSDZ dohodnúť na ďalšom  
„kalendári“ postupného viacročného splácania poslednej splátky vo výške 3 066 000 eur, SSDZ vzhľadom  
na svoje možnosti generovať zisk pravdepodobne nebude schopná pokryť túto splátku zo zdrojov plynú-  
cich z vlastnej hospodárskej činnosti, ale bude musieť opäť siahnuť na nehnuteľnosti vo svojom portfóliu  
a túto splátku sanovať odpredajom niektorej z nich.  
Záverom je potrebné poznamenať, že existuje len jedna akciová spoločnosť so 100-percentnou majetkovou  
účasťou štátu, ktorej špecifický predmet činnosti je zameraný na poskytovanie správy a služieb diploma-  
tickému zboru. Preto nemožno jej činnosť a výsledky hospodárenia porovnávať s inou obdobnou spoloč-  
nosťou, pretože v tomto segmente s takýmto predmetom činnosti má SSDZ na slovenskom trhu mono-  
polné postavenie.  
4
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Správa služieb diplomatickému zboru, a.s.  
Palisády 31  
+421 2 501 14 451  
+421 2 592 05 738  
17  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 1: Súpis budov a bytov vstupujúcich do SSDZ v roku 2001 a porovnanie ich obsadenosti nájomcami  
v roku 2001 s rokom 2020  
Adresa  
nehnuteľnosti  
Katastrálne  
územie  
Stav nehnuteľnosti a jej  
obsadenosť v roku 2001  
Stav nehnuteľnosti a jej  
obsadenosť v roku 2020  
1.  
2.  
3.  
4.  
5.  
6.  
7.  
8.  
9.  
J. Alexyho 5  
BA Dúbravka  
BA Lamač  
BA Lamač  
byt – ubytovaný diplomat  
byt + garáž  
predaná  
Bakošova 46, č.b.1  
Bakošova 46, č.b.2  
Bakošova 46, č.b.4  
Čmelovec 2 - 10  
Čmelovec  
Donovalova 3  
Ferienčíkova 14  
Gorazdova 27  
predaná  
predaná  
predaná  
byt  
byt  
BA Lamač  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA Ruž. Nivy  
BA Ruž. Nivy  
Liptovský Ján  
BA St. mesto  
BA Vinohrady  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
byt. dom ubyt. diplomati  
garáže  
rezidencia + garáž  
sídlo CZÚ  
sídlo CZÚ, rezidencia  
sídlo CZÚ  
obyt. dom, ubytovaní diplomati  
garáže  
predaná  
domáce FO  
predaná  
10. Grosslingova 35  
11. Hlavné nám. 7  
12. Holubyho 11  
13. Hummelova 4  
14. Hviezdoslav. n.10  
15. Jančova 8  
sídlo IOM, ÚOŠS, domáce FO  
sídlo CZÚ  
sídlo CZÚ  
sídlo CZÚ  
sídlo CZÚ  
sídlo CZÚ  
sídlo CZÚ  
domáce FO a domáce PO  
sídlo CZÚ  
sídlo CZÚ + byt. dom / dipl.  
prístupová cesta  
byt. dom ubyt. diplomati  
garáže  
sídlo CZÚ  
16. Jančova 8.  
prístupová cesta  
ÚOŠS, domáce FO a PO  
predaná  
predaná  
predaná  
predaná  
17. Kohútova 2 - 10  
18. Kohútova – Košická  
19. Liptovský Ján – ÚZ  
20. Maróthyho 5  
21. Matúškova 10  
22. Mudroňova 47  
23. Novosvetská,Slavín  
24. Palisády 6  
25. Palisády 29+garáže  
26. Palisády 31  
27. Panenská 11  
28. Panenská 15  
29. Panská 3  
účelové zariadenie  
sídlo CZÚ, rezidencia  
rezidencia CZÚ  
sídlo CZÚ  
sídlo CZU  
sídlo CZÚ  
pozemok  
predaná  
sídlo zahr. zast. + byt. dom  
prev. budova SDDZ  
prev. budova SSDZ  
budova školy  
sídlo CZÚ+bud. SDDZ + EIB + EK + EP  
sídlo CZÚ + bud. SSDZ + UNDP (OSN)  
zamenená za Panská 18  
predaná  
predaná  
budova  
zastúpenie EK v SR  
zastúpenie EK v SR  
30. Panská 5  
predaná  
31. Partizánska 7  
32. Podjavorinskej 4  
33. Porubského 1  
34. Porubského 10  
35. Sasinkova 8  
36. Somolického 1/a  
37. Tallerova 8  
38. Údolná 7  
39. Vajanského nábr. 3  
40. Zelená 6  
sídlo CZÚ + byt. dom + gar. predaná  
sídlo CZÚ  
rezidencia CZÚ + garáž  
rezidencia CZÚ + garáž  
sídlo CZÚ  
domáce FO, domáce PO  
voľné  
predaná  
zamenená za 1 byt v AC Diplomat  
sídlo CZU  
predaná  
ubytovaní diplomati  
reštituovaná (súd. rozhodnutie)  
predaná  
predaná  
ubytované domáce PO  
získaná zámenou  
sídlo CZÚ  
sídlo CZÚ  
sídlo CZÚ  
pozemok  
sídlo CZÚ  
41. Žižkova 30  
rezidencia CZÚ + garáž  
-
Panská 18  
Dohnalova 1  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
BA St. Mesto  
-
-
-
2 byty s park. státím, ubyt. diplomati  
nadstavba exist. byt. domu  
1 byt s park. státím, ubyt. diplomat  
kúpená  
ubytované domáce PO  
kúpená  
Podjavorinskej 4/A  
Gorkého 7/Laurinská  
10  
Zdroj: SSDZ  
18  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 2: Nákup a predaj nehnuteľností spoločnosťou SSDZ v rokoch 2002 až 2008  
Nákup  
Nákup  
Predaj  
Predaj  
nehnuteľností*  
cena (bez DPH)  
nehnuteľností*  
J. Alexyho 5, byt č. 40  
Maróthyho 5  
Porubského 10 (bez pozemku)  
Panenská 15  
Matúškova 10  
Tallerova 7  
5 bytov AC Diplomat  
Zelená 6  
Panská 3, 5  
byt AC Diplomat  
cena (s DPH)  
1 300 000 Sk  
21 000 000 Sk  
9 000 000 Sk  
25 000 000 Sk  
10 700 000 Sk  
27 500 000 Sk  
33 129 184 Sk  
32 300 000 Sk  
74 800 000 Sk  
4 230 600 Sk  
71 835 000 Sk  
28 500 000 Sk  
30 011 000 Sk  
5 363 300 Sk  
5 366 900 Sk  
17 010 050 Sk  
5 272 360 Sk  
520 000 Sk  
2002  
2003  
0
0
0
0
2004  
2005  
2006  
0
0
0
0
0
0
pozemok Novosvetská 4  
pozemok Na Slavíne  
Partizánska 7  
byty 2 a 4 na Bakošovej ul.  
10 park. státí v AC Diplomat  
RZ Diplomat Liptovský Ján  
Byt č.1, Bakošova a gar. státie  
Park. miesta v AC Diplomat  
Parking gar. Kohútova  
Pozemok Kohútova  
Spolu v (Sk) za 2002 2008:  
Spolu v (eurách) za 2002 2008:  
2007  
2008  
0
0
0
0
19 102 720 Sk  
3 297 280 Sk  
425 238 394 Sk  
14 115 329 eur  
Spolu v (Sk) za 2002 2008:  
Spolu v (eurách) za 2002 2008:  
Zdroj: SSDZ  
0 Sk  
0 eur  
*Uvedené sú priame nákupy a predaje nehnuteľností bez nehnuteľností určených na zámenu.  
19